26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Pelikavereiden lyöntien kommentointi

Etusivu Foorumit Yleistä Pelikavereiden lyöntien kommentointi

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Älkää kommentoiko pelikavereiden lyöntejä muuten, kuin kehumalla silloin kun siihen on aihetta. Ehkä olen tässä asiassa pieni ihminen, mutta ottaa suunnattomasti aivoon, kun pelikaveri puhuu pieleen menneen lyöntini pallolle. Esim. ”Älä mene veteen” tai ”Voi voi” tai ”No nyt se meni metsään” tai ”Hyvä lyönti” silloin kun itse näen että lyönti ei ollut hyvä.

    Sulla on kaikki todella hyvin. Onnea. PS. Golf on elämän koko kirjo. Nauttisit siitä.

    Niin minä mieleni pahoitin -:)

    Jaksuhalit sulle Sjuman

    KL1

    Älkää kommentoiko pelikavereiden lyöntejä muuten, kuin kehumalla silloin kun siihen on aihetta.

    Mistä tietää milloin on aihetta kehua?

    Joskus pelatessani korkeamman tasoituksen pelaajien kanssa he kehuvat vuolaasti omasta mielestäni korkeintaan keskikertaisia lyöntejäni. Ymmärrän sen, koska he eivät itse pysty moisiin lyönteihin, mutta itseäni se lähinnä kiusaannuttaa.

    Ok, vastauksistanne ymmärrän, että olen ollut asiassa liian herkkähipiäinen. Yritän jatkossa olla välittämättä muiden kommenteista peliäni ja lyöntitekniikkaani kohtaan. Jos tulee huono lyönti, kuuntelen uteliaana haluaako joku pelikaverini sanoa siitä jotakin. Ehkä voin oppiakin heiltä jotakin. Kiitos kommenteistanne.

    Ehkä voin oppiakin heiltä jotakin.

    Sjuman, hieno johtopäätös keskustelusta. Erityisesti golfissa, ja muutenkin elämässä, ei kaikkeen kommentointiin ja provosointiin kannata kiinnittää huomiota. Korkeintaan siis vain silloin, kun kommenteista voi oppia jotain. Monet turhautuessaan kommentoivat mitä sattuu – ja se liittyy enemmän sanojaan itseensä, kuin kohteeseen. Kannattaa silloin vain hymyilla ja todeta nykumalliin ”jaksuhalit sulle”

    Minun mielestäni aiheellinen avaus ja osa etikettiä. Kuvitelkaapa tilanne johonkin toiseen lajiin, vaikka biljardiin, mitä olisit mieltä jos pelikaveri koko ajan selostaisi pöydän tapahtumia kun pallo on liikkeellä?

    KL1

    Tänään biljardisalilla viereisellä pöydällä pelasi muuan miekkonen, jonka oli pakko puhua aivan koko ajan. Hän kommentoi omia lyöntejään, suunnitelmiaan, kaverin lyöntejä ja hänen suunnitelmiaan. Joillakin on vain moinen pakonomainen tarve pitää suutaan auki ilman taukoja.

    Näitä löytyy myös golfkentiltä. Rasittavia tyyppejä. Eivät he pahaa tarkoita, mutta heidän kanssaan pelaaminen on henkisesti kuluttavaa.

    KL1

    Hah, Kettu kirjoitti biljardista samaan aikaan 😀

    Minulle kerran yksi pelaaja sanoi, että hänen lyöntiään saa kehua sitten kun pallo on lähestymis lyönnillä metrin päässä reiästä. Lähestymislyönti siis lyöty noin 100 metristä.

    Välillä nämä kanssapelaajien kommentit menevät ihon alle, mutta se kasvattaa luonetta. Itse saatan olla erittäin tyytyväinen hyvällä osumalla greeni bunkkeriin päätyneestä lyönnistä ja minua ei kiinnosta pätkääkään saada kehuja huonolla osumalla saadusta hyvästä lopputuloksesta ”loppu tulos ratkaisee”

    Nimetön

    Tuolta on hyvä jatkaa, sanoi pelikaveri joskus tosi huonojen lyöntien jälkeen. Kerran oli pelikaveri joka kommentoi joka lyöntiäni. Löit turpeeseen.. ihan niin kuin en olisi itse huomannut ettei osunut hyvin.

    Oikein hyvää onnistumista pitää kehua, keskinkertaiset ja huonot voi jättää väliin.

    Perusnormaali golfaaja, jolla on mielenlaatu tasapainossa, ei kommentoi seurassaan olevien pelaajien lyöntejä, ei myöskään omia lyöntejään. Se vaan kuuluu lajin etikettiin. Hyvän ilmapiirin luomiseen kentällä kuuluu kuitenkin kannustaminen tai palkitseminen ja se on usein ”good shot” tyyppinen ilmaisu, kuten irkkukaverini sanoo aina jokaisen lyöntini jälkeen. Välillä se häiritsee.

    Kun pelaaja itse turhautuu lyönneistään ja kommentoi niitä joskus huonoin sanavalinnoin, niin menköön. Jos seurassani oleva pelaaja toistaa samaa koko kierroksen ajan, en koskaan hankkiudu samaan lähtöön hänen kanssaan.

    KL1
    Joskus pelatessani korkeamman tasoituksen pelaajien kanssa he kehuvat vuolaasti omasta mielestäni korkeintaan keskikertaisia lyöntejäni. Ymmärrän sen, koska he eivät itse pysty moisiin lyönteihin, mutta itseäni se lähinnä kiusaannuttaa.

    Tämä on ylivertaista. Melkein kuin Pohjois-Korean Kim Jong un, jolla on tapana tehdä holari jokaisella kierroksen reiällä.

    No nyt se meni metsään

    ei kommentoi seurassaan olevien pelaajien lyöntejä, ei myöskään omia lyöntejään. Se vaan kuuluu lajin etikettiin.

    Tuossa avauksessa oli tuo ensimmäinen sitaatti, joka on ymmärtääkseni etiketin mukainen. Pelikaverien kuuluu katsoa pelaajan lyöntiä ja tarvittaessa havainnoida, esim pallon meneminen metsään tai estealueelle – jolla on pelaajalle merkitystä, kun esim harkitsee varapallon lyömistä. Eli siltä osin on etiketin mukaista kommentoida sitä, minne pallo meni mutta ei tietenkään sitä, mikä lyöjän svingissä on pielessä.

    Kyllä minä ainakin ääneen kommentoin omia lyöntejä, yleensä melko brutaalia kieltä. Silloin jos on naisia samassa ryhmässä, yritän siistiä sanomisia.

    Toisten lyöntejä ei juuri kommentoida, yksittäisiä kehuja voi tietysti jakaa. Kuuluu etikettiin.

    KL1

    1) Perusnormaali golfaaja, jolla on mielenlaatu tasapainossa, ei kommentoi seurassaan olevien pelaajien lyöntejä, ei myöskään omia lyöntejään. Se vaan kuuluu lajin etikettiin. 2) Hyvän ilmapiirin luomiseen kentällä kuuluu kuitenkin kannustaminen tai palkitseminen ja se on usein ”good shot” tyyppinen ilmaisu, kuten irkkukaverini sanoo aina jokaisen lyöntini jälkeen. Välillä se häiritsee.

    Tässä kommentissa kohta 2) kumoaa kohdan 1). Siis kommentoida saa, mutta ei kuitenkaan saa. Ota tuosta sitten selvä.

    KL1
    Joskus pelatessani korkeamman tasoituksen pelaajien kanssa he kehuvat vuolaasti omasta mielestäni korkeintaan keskikertaisia lyöntejäni. Ymmärrän sen, koska he eivät itse pysty moisiin lyönteihin, mutta itseäni se lähinnä kiusaannuttaa.

    Peruspelaaja: Tämä on ylivertaista. Melkein kuin Pohjois-Korean Kim Jong un, jolla on tapana tehdä holari jokaisella kierroksen reiällä.

    Se oli Kim Jong-Il eikä Un. Eikä hänkään tehnyt holaria jokaisella reiällä sillä ainoalla koskaan pelaamallaan golfkierroksella.

    Mitä tulee ylivertaisuuteen, niin käypä joskus pelaamassa jonkun plussatasurin kanssa. Hänen keskinkertaiset lyöntinsä ovat parempia kuin sinun parhaasi eikä hän kaipaa kehuja keskinkertaisille lyönneilleen.

    KL1

    Toisten lyöntejä ei juuri kommentoida, yksittäisiä kehuja voi tietysti jakaa. Kuuluu etikettiin.

    Millä tavalla kehut kuuluvat golfin etikettiin? Lukeeko tuo jossakin vai ollaanko tässä yleisesti kohteliaan käytöksen tiimoilla?

    Tässä vaiheessa ketjua lienee jo selvää, että kehumisen arvoinen lyönti voi olla sitä vain katsojan silmissä eikä välttämättä lyöjän. Ehkä kannattaa kuitenkin ensin pikkaisen katsella millaisia lyöntejä kaveri lyö ja vasta sitten miettiä missä kohdassa on syytä kehua.

    Erityisen pönttö kommentti tulee kanssapelaajan suusta puoli sekuntia sen jälkeen, kun draiveri on osunut palloon ’Upee lyönti!!’ ja pallo kääntyy metsään ja katoaa.

    Hyvä käytös kuuluu etikettiin. En tiedä mitä teillä siellä Talmassa kurssilla opetetaan, mutta meillä etiketti käydään aloittelijoiden kanssa läpi. Toki jos haluat murjottaa ja olla tuppisuuna koko kierroksen, ihan vapaasti.

    KL1

    Hyvä käytös kuuluu etikettiin.

    Samaa mieltä, ja hyvää käytöstä tietääkseni myös korostetaan alkeiskursseilla. Sen sijaan en ole vielä koskaan kuullut, että toisen pelaajan lyöntien kehumista jotenkin erikseen opetettaisiin noilla kursseilla. Toki kurssien vetäjät painottavat eri asioita, joten mistä sen tietää.

    Toki jos haluat murjottaa ja olla tuppisuuna koko kierroksen, ihan vapaasti.

    Tässä nyt menevät puurot ja vellit pahasti sekaisin. On täysin mahdollista käyttäytyä hyvin olematta tuppisuuna ja silti olla kehumatta ensimmäistäkään lyöntiä. Kuten tässä ketjussa on jo tuotu esille jatkuva tai väärässä kohdassa tapahtuva kehuminen lähinnä kiusaannuttaa itse lyöjää, joten siihenkin asiaan kannattaa suhtautua varoen, ainakin ennestään tuntemattomassa seurassa. Yksi hyvä tapa on seuraavanlainen: ’Oletko tyytyväinen tuohon lyöntiin? Minusta se näytti hyvältä’. Vastauksesta voi sitten hieman päätellä millaisia lyöntejä kenties kannattaa jatkossa kehua.

    Jos fokus karkaa kierroksella tommoseen asiaan ja se menee tunteisiin, niin kehottaisin pelikavereita jatkamaan sitä vieläkin enemmän. Ei voi kummonen peluri olla, varsinkaan tiukassa paikassa, jos Anna Hanski alkaa soimaan päässä muiden kommenttien takia.

    Olet täysin oikeassa, Sigmund. En ole kummoinen peluri, etenkään tiukassa paikassa. En halua kilpailla ketään vastaan. Kokisin epämiellyttävänä, jos saman lähdön pelikaverini, ärtymykseni huomatessaan, vielä lisäisivät kierroksia pelini saamiseksi sekaisin.

    Golf on kuitenkin tietyn pisteen jälkeen täysin mentaali peli. Yleensä ne pelaajat dominoi lajia kuin lajia, jotka keskittyvät oikeisiin asioihin.

    Itse ajattelen ärsyttävän peliseuran mentaalipuolen harjoitusvälineenä, enkä ongelmana.

    Harvoin on tilannetta, että peliseuran saa valita mieleisekseen, ellet pelaa vain tuttujen kanssa. Silloin peliseura on tekijä johon et voi vaikuttaa, joten siitä on turha valittaa foorumeilla tai ylipäätään missään. Vähän sama asia kuin valittaisit klubilla polttoaineen hinnasta tai säästä, turhan päivästä lätinää joka ei johda mihinkään milloinkaan. Kivaa small talkia ilman mitään funktiota.

    KL1

    Golf on kuitenkin tietyn pisteen jälkeen täysin mentaali peli. Yleensä ne pelaajat dominoi lajia kuin lajia, jotka keskittyvät oikeisiin asioihin.

    Seurustelugolfissa tuskin kenenkään on tarkoitus dominoida, vaan viihtyä kentällä. Siihen vaikuttavista asioista mielestäni kannattaa keskustella, niin forumeilla kuin muutenkin.

    Tuolla tarkoitin lähinnä sitä, että jos haluat itse pelata paremmin tulee keskittyä täysin muihin asioihin kuin kehujen kuuntelemiseen tai kommentointiin.

    Jos ei vati kestä lyönnin kommentoimista, silloin on jotain muutakin intressiä kentällä kuin seurustelugolf?
    Miksi suuttua asiasta jota olet tullut tekemään golfkentälle – seurustelemaan?

    Varmaan myös helpottaa, jos tekee pelin alussa selväksi ryhmälle, että minun lyöntejä ei kommentoida? Silloin on tehnyt voitavansa asian eteen, jos se niin paljon ahdistaa. Murto-osa pelaajista lukee tätä foorumia, ja siitäkään porukasta kukaan ei osaa yhdistää nimeä mielensä pahoittajiin.

    Lähtökohtaisesti kuitenkin lyönnin kauneus on katsojan silmissä, eli hyvä jos tykkää.

    Omat kokemukseni erityisesti vieraskentiltä ja aivan tuntemattomien pelikavereiden kanssa ovat erittäin myönteisiä. Lajin luonteeseen kuuluu sopiva kohteliaisuus ja etäisyys. Jos tarinaa syntyy niin sitä syntyy ja se kantaa myönteisellä tavalla koko kierroksen ajan. Yleensä kierros etenee leppoisasti, kaikilla välillä hyviä ja välillä vähemmän hyviä suorituksia.

    Pelikavereiden tärkein tehtävä on katsoa, mihin lyöjän pallo lentää ja mihin se päätyy ja huutaa fore tarvittaessa ja näyttää mailalla mihin lyönti on menossa. Se on itsestään selvä asia.

    Joku mainitsi, että murto-osa golfaajista ei seuraa tätä foorumia. Täsmälleen oikein. Ketä kiinnostaa lukea vanhojen koukkupolvisten huru-ukkojen horinoita golf-osakkeista ja niiden tuotoista tai menetyksistä tai harmituksesta, joita klubitalon saunoihin tunkevat vieraspelaat aiheuttavat.

    Sori siitä!

    KIL On In
    Mitä tulee ylivertaisuuteen, niin käypä (huom! suomennos käyppä eli kehoite) joskus pelaamassa jonkun plussatasurin kanssa. Hänen keskinkertaiset lyöntinsä ovat parempia kuin sinun parhaasi eikä hän kaipaa kehuja keskinkertaisille lyönneilleen.

    Mielestäni en ole pelannut kyseisen herran kanssa, joten hän on kelvoton kommentoimaan omaa pelaamistani. Kun katson mihin aikaan herra laittaa viestejään foorumille, niin kannattaa miettiä, ottaako vielä vai katsooko vielä tuon pilkun foorumin viestissä ja laittaa palautteen.

    Kannattaa nauttia golfin pelaamisesta ja mennä välillä ulos bilis-salista tai baarista raikkaaseen ulkoilmaan.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1336370 kohteessaPelikavereiden lyöntien kommentointi

Etusivu Foorumit Yleistä Pelikavereiden lyöntien kommentointi