26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Pelaaminen alle underiin

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Pelaaminen alle underiin

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Monessa ketjussa on puhuttu lyönnin tekniikasta yms. swingiin liittyvästä mutta mitä oikeasti tarvitaan underiin pelaamiseen. Itse olen pystynyt muutaman 73:n kesässä hakkaamaan mutta se underi on aina vaan tavoittamatta. Holarti, eaglet ja albat on tehty mutta se perhanan par on harmittavasti jäänyt alittamatta parin-kolmen lyönnin verran joka kesä viimeiset 4 kesää. Draivi on kolmen kauden väyläosumilla keskimäärin 226m ja griinit 6,2 kpl. Putteja 31,9. Tartteeko vaan opetella puttaamaan vai kallonkutistajalleko menen?

    Siis en tarkoita lyöntiin liittyviä juttuja vaan pelitaktiikkaan yms.

    Miten paljon niitä väyläosumia tulee?

    Ja GIR 6 kierroksessa, eli 14 viheriöö tulee missattua?

    Noi äkkiseltään ehdotan kesittymistä väyläosumiin ja viheriöosumiin. Vaikka sitten pudottamalla lyöntipituutta.

    Harkkakierroksella kokeile joskus miten tulos muuttuu, kun tuot raffiin menneen avauksen tai par-5 kakkoslyönnin optimikohtaan väylälle, mutta 15 metriä taaksepäin. Veikkaan että paranee. Eli koita pitää pallo pelissä.

    Saa lytätä, hei. Muteio pakko.

    Jos griinit on tosiaan 6,2 tarkoittanee se että chipattu on jostain aika läheltä ja silti putteja on noin paljon. Vaikka kyseessä on valtava kokonaisuus kaikilla osa-alueilla niin jos kuitenkin tulokset on tuota luokkaa ja halaut nimenomaan tehdä tulosta, etkä keskittyä kaikkien osa-alueiden parantamiseen niin sinne lähipelialueille pätevän opettajan kanssa harjoittelemaan.

    Tuttu tilanne. Itselläni ja parilla pelikaverilla täsmälleen sama tilanne. Parit on pelattu mutta pitäisi se yksi kierros 18-reikäisellä normikentällä pelata alle parin. Ehkä mieluiten kotikentällä ja kun ikää on omasta mielestä niin klubiteekin käy. Normikentäksi ei käy esim. espanjan turistikentät, joissa keltaiset teet on yleensä jonkin naisten lyöntipaikan kohdalla. Siitä sitten lasketaan että taisi tulla 300m drive kun 370m dogleg-väylällä on jäljellä 70m (nyt meni ohi aiheen).

    Riippuu tietenkin kotiokentästä mutta jos vertaan näin nopeasti itseeni on sinulle lähipeli kunnossa. Omassa pelissä greeniosumia tulee huomattavasti enemmän mutta myös putteja. Draivisi on pituudeltaan hyvä ja jos pääset vielä hyvin peliin on kaikki kunnossa. Olisiko peruslyönnissäsi kuitenkin jotain epävarmuutta kun greeniosumat jäävät vähäisiksi. Toinen vaihtoehto on että tuottaako pelistrategia ongelmia ja joudut lähestymään huonoista paikoista.

    Ollaan kärsivällisiä…

    Väyläosumat 5,5 kpl eli ehkä se ajuri pitäis jättää pois kyydistä, monesti tulee hakattua tulokseen turhia lyöntejä sillä. Eilen viimeksi olin 1 yli 15 reiän jälkeen ja eikös seuraavalla pitänyt kiskasta saatanallinen hukki outtiin… Ja puttaaminen on välillä tuskaa sekin vaikka chippi kulkisikin. Jospa otan kuitenkin lähipelin työn alle tänä vuonna niin katotaan josko se par alittuisi.

    Joo, komppaan Rauskia tässä. Chipit ja pitchit laadukkaammiksi ja lähemmäs keppiä niin tuo kevyt puttaaminen helpottuu. Tuleeko paljon kolmen putin reikiä ja oletko analysoinut mikä putissa eniten mättää? Greenin lukeminen? Pelaatko tuota tulostasoa tutulla kotikentälläsi vai ’missä tahansa’? Tutun kentän kallistukset ja pudotuspaikat kyllä pitäis tuntea.

    En ehkä nyt tajua kaikkea, mutta jos greenejä tulee keskimäärin 6,2 kierroksessa ja väyliä 5,5 ni paarin alitukset saa kyllä unohtaa. On saavutus sinänsä, että noin vähillä osumilla pelaa edes alle 80.

    Underiin kun pelataan, niin suosittelen että greenejä lyödään siinä about 13 kpl ja lopuissa lähipeli vielä tikissä.

    ts

    springler kirjoitti: (26.5.2013 21:14:57)
    Joo, komppaan Rauskia tässä. Chipit ja pitchit laadukkaammiksi ja lähemmäs keppiä niin tuo kevyt puttaaminen helpottuu. Tuleeko paljon kolmen putin reikiä ja oletko analysoinut mikä putissa eniten mättää? Greenin lukeminen? Pelaatko tuota tulostasoa tutulla kotikentälläsi vai ’missä tahansa’? Tutun kentän kallistukset ja pudotuspaikat kyllä pitäis tuntea.

    Siis mitä helvattia.. kaveri pelaa kuudella GIR:llä pari yli ja ohjeeks annetaan, että chipit ja pitchit pitäs saada paremmiks???? Toihan tarkottaa aika liki maailman parasta lähipeliä!

    10 x gir ei vielä oikeuta pelaamaan edes even. 12-15 alkaa antamaan lupauksia underista, koska 10 gir jättää vielä 8 pelastuspaikkaa ja niistä jostain tulee aina nogi, puhumattakaan väylän aikana tehdyistä isommista hölmöilyistä kuten vesistä ja outeista.

    Hyvä lähipeli voi olla avain pelata 74-78 rundeja jos pitkä peli ei ole kunnossa. Hyvä lähipeli tarvitaan myös pelattaessa underiin, mutta se vaatii rinnalleen jo todella hyvän pitkän pelin ja sillä se tulos lopulta tehdään.

    B

    ts kirjoitti: (26.5.2013 21:25:28)
    Hyvä lähipeli voi olla avain pelata 74-78 rundeja jos pitkä peli ei ole kunnossa. Hyvä lähipeli tarvitaan myös pelattaessa underiin, mutta se vaatii rinnalleen jo todella hyvän pitkän pelin ja sillä se tulos lopulta tehdään.

    Juuri näin.
    Hyvän pitkän pelin indikaattorina voi pitää esim birkkujen määrää per kierros. Veikkaan, että ketjun avaajan kierroksilla 4-5 birkkua/ kierros on suuri harvinaisuus, edes klubiteeltä.

    No siis pelihän ailahtelee aivan helvetisti ja ne muutamat 73set on pelattu tyyliin 12 väylää ja 14 girriä. Skrämpläämään joutuu normaalisti paljon.

    Tilastoissa on yli 200 kiekkaa ja kaikki paskemmatkin harkkakiekat ja muutama etelän pelireissukin kavereitten kanssa jolloin ei aina oo ihan iskussa… Viime vuonna meni 9 kiekkaa alle 80. Kisoja en kauheasti pelaa.

    Väyläosumien vähyyttä ehkä osaltaan selittää että pelaan aika paljon kavereitten kanssa keltasilta ja silloin jotkut pelaamani kentät on hankala draivata jos menee yli 220 eli kannattas avata vaikka spoonilla. Mutta sitä mittaa kun pitää ahnehtia… Monesti olen avauksen jälkeen väylän vieressä semissä. eli ei ne nyt niin huonoja välttämättä oo.

    Birkkuja tulee 1-2 yleensä, 3-4 harvemmin.

    Eli mulla on siis vaan ollut hyvä tsägä jos pääsen lähelle paria. Toivottavasti olis sitten edes kerran vähän vielä parempi tuuri niin sais sen parin edes kerran alitettua.

    simondsen kirjoitti: (26.5.2013 21:54:20)
    No siis pelihän ailahtelee aivan helvetisti ja ne muutamat 73set on pelattu tyyliin 12 väylää ja 14 girriä. Skrämpläämään joutuu normaalisti paljon.

    Tilastoissa on yli 200 kiekkaa ja kaikki paskemmatkin harkkakiekat ja muutama etelän pelireissukin kavereitten kanssa jolloin ei aina oo ihan iskussa… Viime vuonna meni 9 kiekkaa alle 80. Kisoja en kauheasti pelaa.

    Väyläosumien vähyyttä ehkä osaltaan selittää että pelaan aika paljon kavereitten kanssa keltasilta ja silloin jotkut pelaamani kentät on hankala draivata jos menee yli 220 eli kannattas avata vaikka spoonilla. Mutta sitä mittaa kun pitää ahnehtia… Monesti olen avauksen jälkeen väylän vieressä semissä. eli ei ne nyt niin huonoja välttämättä oo.

    Birkkuja tulee 1-2 yleensä, 3-4 harvemmin.

    Eli mulla on siis vaan ollut hyvä tsägä jos pääsen lähelle paria. Toivottavasti olis sitten edes kerran vähän vielä parempi tuuri niin sais sen parin edes kerran alitettua.

    Tossa rupeaa kyllä mun korvaan olemaan jo sellanen yhtälö, että ehkä parempi keskittyä vaan joka osa-alueen treenaamiseen vielä pari vuotta ja odotella, josko sit olis aineksia jo underiin. Samaa mieltä muutaman aikasemman kommentin kanssa siitä, että suuri vika on jossain muualla ku lähipelissä, jos noilla griiniosumilla naputtaa 73. Siitä on kuitenkin vielä kahden birkun matka underiin (useimmiten), eikä niinkään kyse kahden bogin korjaamisesta pariin. Kuulostaako vielä pikkujutulta? Tämä päättely lähinnä siitä, et jos kesässä pelaa noin vähän kierroksia edes alle 80, peli ei todellakaan ole kovin stedissä kunnossa ja sillon niitä bogeja tulee joka tapauksessa useampi per kierros ja ne pitäis pystyä tappamaan birkuilla.

    Jännä yhtälö tosin, että kesässä yli 75 kierrosta (?), vain 9 niistä alle 80 ja tasotus 4,4. Kertooko toi nyt sit tasotusjärjestelmän hienoudesta vai kenties palauttamattomista korteista? Mun matikalla tolla tasotuksella pitäis olla aika säännöllistä 80 alitusta kortissa. Ja kun tämä tosiaan on tilanne, on underiin vielä aika pitkä matka kuljettavana, vaikka se joskus kortissa näyttääkin teoriassa vaan muutamalta lyönniltä. Ja onnella ei kyllä ole mitään tekemistä underiin pelaamisen kanssa. Siinä vaiheessa pitää pelin olla jo sen verran stediä huitomista koko kierroksen ajan, et onnen osuus rupee olemaan aika pieni. Ellei sit tee esim kahta tai kolmea holaria per kierros, jotka mä lasken aina onnenkantamoisiksi. Toisilla pelaajilla vaan todennäköisyydet holari-onneen on vähän paremmat kuin toisilla, mut hyvää tsägää se joka tapauksessa aina on.

    Itse tainnut pelata underiin 4 vai 5 kertaa ja näistä yhtä lukuunottamatta muut tuli kahen viikon sisällä, kun palapelin osaset loksahti kohdalleen. Sinä aikana ei tullut muutenkaan noin 10:stä kierroksesta pelattua yhtään yli 76. Sen palapelin liimaukset tais tosin olla jollain piraattiliimalla tehtyjä, kun ne tulokset palas takas siihen normaaliin 75-80 ton parin viikon jälkeen.

    Nyrkkisääntönä vois sanoa, että underin ovia kolkutellaan silloin, kun suurimmalla osalla väylistä kyseisellä rundilla on ollut kohtuullinen tai jopa loistava birkkumesta. Jos paarit syntyy pelastelemalla eikä lyhyillä paluu puteilla, tulee väistämättä bogeja – birkkujen määrää enemmän ja underi on unelmaa.

    Mua askarruttaa nyt se, että onko tavoitteena pelata underiin vai alle underin…

    11,8 väylää on pelastuksen alla tolla keskiarvolla, mutta, jos nää reilut 6 olis tehtävissä olevia birkkuja, niin sitten ongelma on puttaamisessa ja lähestymisissä. Lähestymisten ongelmat voi toki koituu avauksista, mutta tolla mittakeksiarvolla veikkaan, että siellä ja täällä joutuu melko pitkää mailaa valkkaamaan lähestymiseen.

    Näiden keski- ja pidempien rautojen tai hybridien tarkkuutta lähtisin parantelemaan ja kauempaa lähestymisen seurauksena todennäköisempien pidemmän sorttisten ensiputtien treenaamista kans suosittelisin. 5 – 12 metriset mukiin, niin rupee noista 6,2:sta tuleen enämpi böödejä.

    Pekka Pelimies kirjoitti: (27.5.2013 2:16:01)
    Mua askarruttaa nyt se, että onko tavoitteena pelata underiin vai alle underin…

    Hetkinen, underiin vai alle underin? Mikä ihme on alle underin?

    Par 72 kentällä GIR >11,5 niin mennään pakkaselle. Lucius Riccion kaavoista haarukoimaan esim:http://www.gogolfstats.com/?page_id=67 tai KVG.

    Zaphood kirjoitti: (26.5.2013 10:50:21)
    Miten paljon niitä väyläosumia tulee?

    Ja GIR 6 kierroksessa, eli 14 viheriöö tulee missattua?

    Saa lytätä, hei. Muteio pakko.

    Kentät vaan pitenee?

    Oli pakko.

    klubituuppari kirjoitti: (27.5.2013 9:09:44)
    Par 72 kentällä GIR >11,5 niin mennään pakkaselle. Lucius Riccion kaavoista haarukoimaan esim:http://www.gogolfstats.com/?page_id=67 tai KVG.

    Kaava taitaa koskea ammattilaisia ja kärkipään amatööreja. Tuskin FT:lläkään mennään alle parin kovin usein 11 greeniosumalla. Ketjun aloittajan tasoitukseen viitaten tasoituksella 0…4.4 pelaavia hyviä harrastajia koskee ts:n edellä antamat lukemat. Eli 12-15 greeniosumaa antaa edellytyksiä alle paarin pelaamiseen. Ei ehkä kannata liikaa yleistää sillä poikkeuksia on. Ja tietenkin kenttäkin vaikuttaa. Jos kentän greenit ovat pienet tulee GIR-osumia hyvästä lyömisestä huolimatta vähemmän.

    periferia kirjoitti: (27.5.2013 9:45:10)

    klubituuppari kirjoitti: (27.5.2013 9:09:44)
    Par 72 kentällä GIR >11,5 niin mennään pakkaselle. Lucius Riccion kaavoista haarukoimaan esim:http://www.gogolfstats.com/?page_id=67 tai KVG.

    Kaava taitaa koskea ammattilaisia ja kärkipään amatööreja. Tuskin FT:lläkään mennään alle parin kovin usein 11 greeniosumalla. .

    Dr. L.J. Riccio, PhD did an analysis of “average golfers”.
    In his 1990 paper he used data from over 100 golfers ranging in ability from Jack Nicklaus to a 35 handicapper.
    The analysis was designed to determine which aspects of play separates the average players from the top amateurs.

    Re: Pelaaminen alle underiin (9/19)
    Lainaus:
    springler kirjoitti: (26.5.2013 21:14:57)
    Joo, komppaan Rauskia tässä. Chipit ja pitchit laadukkaammiksi ja lähemmäs keppiä niin tuo kevyt puttaaminen helpottuu. Tuleeko paljon kolmen putin reikiä ja oletko analysoinut mikä putissa eniten mättää? Greenin lukeminen? Pelaatko tuota tulostasoa tutulla kotikentälläsi vai ’missä tahansa’? Tutun kentän kallistukset ja pudotuspaikat kyllä pitäis tuntea.

    Siis mitä helvattia.. kaveri pelaa kuudella GIR:llä pari yli ja ohjeeks annetaan, että chipit ja pitchit pitäs saada paremmiks???? Toihan tarkottaa aika liki maailman parasta lähipeliä!

    10 x gir ei vielä oikeuta pelaamaan edes even. 12-15 alkaa antamaan lupauksia underista, koska 10 gir jättää vielä 8 pelastuspaikkaa ja niistä jostain tulee aina nogi, puhumattakaan väylän aikana tehdyistä isommista hölmöilyistä kuten vesistä ja outeista.

    Hyvä lähipeli voi olla avain pelata 74-78 rundeja jos pitkä peli ei ole kunnossa. Hyvä lähipeli tarvitaan myös pelattaessa underiin, mutta se vaatii rinnalleen jo todella hyvän pitkän pelin ja sillä se tulos lopulta tehdään.

    (ts 26.5.2013 21:25:28)

    Liki 32 puttia per kiekka ei todellakaan ole maailman parasta lähipeliä.

    EFC

    mr.mulligan kirjoitti: (27.5.2013 8:17:36)

    Hetkinen, underiin vai alle underin? Mikä ihme on alle underin?

    -1 on underiin ja -2 tai enemmän on alle underin.

    Hyvin scramblatty jos noilla statseilla pääsee ikinä ja varsinkin toistuvasti alle 80. Rangelle ja puttigriinille treenaamaan. Muu lähipeli on pakosti kondiksessa, ainakin muuhun peliin verrattuna. Puttikeskiarvo on kyllä tosiaan aika heikko noilla GIReillä, ellei sitten puteiksi ole laskettua myös forelta putattuja.

    EFC kirjoitti: (28.5.2013 23:52:17)

    mr.mulligan kirjoitti: (27.5.2013 8:17:36)

    Hetkinen, underiin vai alle underin? Mikä ihme on alle underin?

    -1 on underiin ja -2 tai enemmän on alle underin.

    Myönnettäköön, moinen käsite kuin alle underin on mulle täysin ennaltatuntematon käsite. Mulle underiin pelaaminen tarkottaa alle parin kierrosta, oli se sit -1 tai -5. Kuten myös kesken kierrosta tilannetta tsekattaessa voi todeta ’oon pari lyöntiä underissa’ eikä todellakaan ’oon yhen lyönnin alle underin’ ku senhetkinen tulos on -2. Korjatkaa toki jos toi ’alle underin’ on ihan yleinen käsite mikä ei mun korviin oo koskaan kantautunu parinkymmenen vuoden pelien aikana.

    mr.mulligan kirjoitti: (29.5.2013 9:42:59)Korjatkaa toki jos toi ’alle underin’ on ihan yleinen käsite mikä ei mun korviin oo koskaan kantautunu parinkymmenen vuoden pelien aikana.

    Se on uutta somea, ei se korviin voikaan kantautua! Tule pois sieltä seitkytluvulta!

    Q8 kirjoitti: (29.5.2013 9:52:34)

    mr.mulligan kirjoitti: (29.5.2013 9:42:59)Korjatkaa toki jos toi ’alle underin’ on ihan yleinen käsite mikä ei mun korviin oo koskaan kantautunu parinkymmenen vuoden pelien aikana.

    Se on uutta somea, ei se korviin voikaan kantautua! Tule pois sieltä seitkytluvulta!

    Seitkytluvulla oli paljon kivempaa, leipäkin maistu vielä leivältä!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #207404 kohteessaPelaaminen alle underiin

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Pelaaminen alle underiin