26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Pallon etsimisaika ja väärä pallo

Etusivu Foorumit Säännöt Pallon etsimisaika ja väärä pallo

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Minua jäi askarruttamaan ketjussa ’Säännöt hanskassa’ Parti PersiMonnin esille tuoma kysymys pallon etsimisajasta ja väärän pallon pelaamisesta. Siinä ketjussa se sekottui ko. casen monimutkaisuuteen. Otetaan se siis omaksi casekseen Partia mukaillen. Kuvitteellisessa lyöntipelikisassa lyön tapojeni mukaisesti avaukseni slaissina raffiin par 4 -väylän oikealle puolelle (jep, lyön oikealta). Paikka on tuttu, joten ’tiedän’ löytäväni palloni sieltä. Kolme pelikaveriani avaavat väylälle kaksi-kolmekymmentä metriä minua pidemmälle. Kävelen palloni oletetulle laskeutumispaikalle. N. 30 sekunnin silmäilyn jälkeen näen pallon hieman kuopassa raffiruohon seassa ja näen heti tutun ’Smart Core’ tekstin. Peräännyn pallolta ja huomaan, että puut estävät lyömästä greenille. Valitsen siis PW:n ja pitchaan pallon kolmekymmentä metriä pelikaverieni pallojen eteen. Tähän lyöntiin meni n. 30 sek. Joudumme odottelemaan greenin vapautumista pari minuuttia, minkä jälkeen pelikaverini pääsevät lyömään kakkoslyöntinsä. Pahaksi onneksi yksi heistä lyö pahasti vinoon ja joutuu lyömään varapallon, joten koko prosessiin kuluu n. kaksi minuuttia. Kävelen pallolleni ja asetun alkuasentoon, jolloin huomaan yllättäen, että pallon numeron alta puuttuu merkkini. Olen siis lyönyt raffista väärää palloa. Kävelen takaisin raffiin ja löydän oman palloni n. 5 metriä väärän pallon paikasta. Sillä hetkellä alkuperäisen etsinnän aloittamisesta on kulunut aika tarkkaan 6 minuuttia. Voinko pelata tällä alkuperäisellä pallolla ja lyödä siis 4. lyöntini sieltä raffista? Vai pitääkö minun kävellä takaisin tiille ja lyödä sieltä 5. lyönti? Mitä tarkoittaa Definitionsista kohdasta ’Lost Ball’ löytyvä teksti: ’Time spent in playing a wrong ball is not counted in the five-minute period allowed for search.’ ?

    KL

    Old John Joseph kirjoitti: (7.9.2007 16:36:47)

    Voinko pelata tällä alkuperäisellä pallolla ja lyödä siis 4. lyöntini sieltä raffista? Vai pitääkö minun kävellä takaisin tiille ja lyödä sieltä 5. lyönti?
    Mitä tarkoittaa Definitionsista kohdasta ’Lost Ball’ löytyvä teksti:
    Time spent in playing a wrong ball is not counted in the five-minute period allowed for search.’ ?

    Jos minä tuon lihavoidun oikein ymmärrän, niin viidestä minuutista on jäljellä kaikki se aika, joka jäi käyttämättä etsimiseen sen väärän pallon löytymisen jälkeen. Kaikki sen jälkeen tapahtunuthan on sitä väärän pallon pelaamista, johon kulunutta aikaa ei siis lasketa etsimisaikaan.

    Tämä on minun mielestäni sikälikin loogista, että se väärä pallo saattaa lentää yli 200 metrin päähän ja muutkin pelaajat siinä pallojaan hutkivat, joten väärän pallon pelaamisen havaitsemiseen voi kulua hyvinkin huomattava aika (väärä pallo voi jopa paljastua vääräksi vasta seuraavalla tiipaikalla).

    Toivottavasti joku asiaan oikeasti vihkiytynyt antaa vastaukselleni siunauksen tahi korjaa sen, jos tarvetta on.

    Et voi… Kello alkaa tikittämään heti kun olet oletetulla paikalla. Esim. jos olet kerran pallon löytänyt ja menet bägillesi hakemaan mailaa ja et löydä palloasi uudestaan, niin sinulla on alkuperäisestä etsimisajan aloituksesta se 5 minuuttia aikaa löytää pallo.

    ts

    BayStream kirjoitti: (7.9.2007 20:32:25)
    Et voi… Kello alkaa tikittämään heti kun olet oletetulla paikalla. Esim. jos olet kerran pallon löytänyt ja menet bägillesi hakemaan mailaa ja et löydä palloasi uudestaan, niin sinulla on alkuperäisestä etsimisajan aloituksesta se 5 minuuttia aikaa löytää pallo.

    Hetkonen.. tuota…jos en nyt eri mieltä, mutta ainakin kyseenalaistan tuon.

    Kyllä minä tulkitsen tuon KL:n lainauksen selkeästi niin, että väärän pallon pelaamiseen käytetty aika ’hyvitetään’ Eli jos minuutti etsitty ja sitten väärän pallon kanssa hääräämistä 3 minuuttia, niin etsintäaikaa on jäljellä vielä 4 minuuttia.

    Saanko lakupussin jos oon oikeessa?

    Old John Joseph kirjoitti: (7.9.2007 16:36:47)
    Minua jäi askarruttamaan ketjussa ’Säännöt hanskassa’ Parti PersiMonnin esille tuoma kysymys pallon etsimisajasta ja väärän pallon pelaamisesta. Siinä ketjussa se sekottui ko. casen monimutkaisuuteen. Otetaan se siis omaksi casekseen Partia mukaillen.

    Kuvitteellisessa lyöntipelikisassa lyön tapojeni mukaisesti avaukseni slaissina raffiin par 4 -väylän oikealle puolelle (jep, lyön oikealta). Paikka on tuttu, joten ’tiedän’ löytäväni palloni sieltä. Kolme pelikaveriani avaavat väylälle kaksi-kolmekymmentä metriä minua pidemmälle. Kävelen palloni oletetulle laskeutumispaikalle. N. 30 sekunnin silmäilyn jälkeen näen pallon hieman kuopassa raffiruohon seassa ja näen heti tutun ’Smart Core’ tekstin. Peräännyn pallolta ja huomaan, että puut estävät lyömästä greenille. Valitsen siis PW:n ja pitchaan pallon kolmekymmentä metriä pelikaverieni pallojen eteen. Tähän lyöntiin meni n. 30 sek. Joudumme odottelemaan greenin vapautumista pari minuuttia, minkä jälkeen pelikaverini pääsevät lyömään kakkoslyöntinsä. Pahaksi onneksi yksi heistä lyö pahasti vinoon ja joutuu lyömään varapallon, joten koko prosessiin kuluu n. kaksi minuuttia. Kävelen pallolleni ja asetun alkuasentoon, jolloin huomaan yllättäen, että pallon numeron alta puuttuu merkkini. Olen siis lyönyt raffista väärää palloa. Kävelen takaisin raffiin ja löydän oman palloni n. 5 metriä väärän pallon paikasta. Sillä hetkellä alkuperäisen etsinnän aloittamisesta on kulunut aika tarkkaan 6 minuuttia.

    Voinko pelata tällä alkuperäisellä pallolla ja lyödä siis 4. lyöntini sieltä raffista? Vai pitääkö minun kävellä takaisin tiille ja lyödä sieltä 5. lyönti?
    Mitä tarkoittaa Definitionsista kohdasta ’Lost Ball’ löytyvä teksti:
    Time spent in playing a wrong ball is not counted in the five-minute period allowed for search.’ ?

    27/2 Time Permitted for Search for Lost Ball After Wrong Ball Played

    Q. In stroke play, a competitor searches for his ball for three minutes, finds a ball, plays it and then discovers he has played a wrong ball. He returns to the area from which the wrong ball was played and resumes search for his ball. How much time is he allowed for further search — two minutes or five minutes?

    A. Two minutes — see Definition of “Lost Ball.”

    Nimetön

    Bay Stream,

    siis: KELLO ALKAA TIKITTÄÄ (eikä tikittämään). Muuten: respect.

    Tuntuu kuin sääntökirjoja ei oikein olisi enää myynnissä klubeilla, sääntöjen tuntemus on joka tapauksessa mennyt viime vuosina lehmän hännän tavoin yhteen ja samaan suuntaan.

    Ei sitä kipailua – katsokaapa joskus itse kellosta – kun olen kohteliaasti huomauttanut itsekin etsintään osallistuneena, että ei perkkele taida löytyä, rupeaa jo kuusi minuuttiakin olla (ei olemaan) täynnä. Tätä ei tahdota ottaa kuuleviin korviinkaan, vaan maastoa pöyhitään vielä uhallakin vähän lisää.
    Kun pallo sitten ei lopultakaan löydy, lähtee pelaaja lyömään uutta välinettä peliin, mutta muistaa huikata: – Jatkakaa te sillä välin vielä etsimistä!

    Jos nyt pallo löytyykin ennenkuin peluri on lyönyt uuden, hän palaa takaisin ja jatkaa tyytyväisenä peliään tällä, noin 10 minuuttia vanhalla boltsilla.
    Kukaan ei puhu mitään, penalteista ei puhettakaan, siitähän menisi pelisopu jota kukaan ei halua.

    Tuttua tarinaa vähän jokaiselle klubipelurille vai mitä.
    Mutta tarttisko tehdä jotakin?

    Mainittakoon nyt heti, että allekirjoittanut ei johonkin ryteikköön harhautuneita palloja etsi lainkaan vaan lyö suosiolla heti varapallon. Ja jos tilanne jotenkin muutoin on minun syytäni, muistututan, että olin ainoa joka sai suunsa auki kun 5 minuuttia oli loppunut.

    Toivoisin tähän asiantuntijan vastausta, en keljuilua. Ongelma on maanlaajuinen, se on joka tapauksessa fakta.

    vieraspelaaja kirjoitti: (7.9.2007 22:17:36)

    Old John Joseph kirjoitti: (7.9.2007 16:36:47)
    Minua jäi askarruttamaan ketjussa ’Säännöt hanskassa’ Parti PersiMonnin esille tuoma kysymys pallon etsimisajasta ja väärän pallon pelaamisesta. Siinä ketjussa se sekottui ko. casen monimutkaisuuteen. Otetaan se siis omaksi casekseen Partia mukaillen.

    Kuvitteellisessa lyöntipelikisassa lyön tapojeni mukaisesti avaukseni slaissina raffiin par 4 -väylän oikealle puolelle (jep, lyön oikealta). Paikka on tuttu, joten ’tiedän’ löytäväni palloni sieltä. Kolme pelikaveriani avaavat väylälle kaksi-kolmekymmentä metriä minua pidemmälle. Kävelen palloni oletetulle laskeutumispaikalle. N. 30 sekunnin silmäilyn jälkeen näen pallon hieman kuopassa raffiruohon seassa ja näen heti tutun ’Smart Core’ tekstin. Peräännyn pallolta ja huomaan, että puut estävät lyömästä greenille. Valitsen siis PW:n ja pitchaan pallon kolmekymmentä metriä pelikaverieni pallojen eteen. Tähän lyöntiin meni n. 30 sek. Joudumme odottelemaan greenin vapautumista pari minuuttia, minkä jälkeen pelikaverini pääsevät lyömään kakkoslyöntinsä. Pahaksi onneksi yksi heistä lyö pahasti vinoon ja joutuu lyömään varapallon, joten koko prosessiin kuluu n. kaksi minuuttia. Kävelen pallolleni ja asetun alkuasentoon, jolloin huomaan yllättäen, että pallon numeron alta puuttuu merkkini. Olen siis lyönyt raffista väärää palloa. Kävelen takaisin raffiin ja löydän oman palloni n. 5 metriä väärän pallon paikasta. Sillä hetkellä alkuperäisen etsinnän aloittamisesta on kulunut aika tarkkaan 6 minuuttia.

    Voinko pelata tällä alkuperäisellä pallolla ja lyödä siis 4. lyöntini sieltä raffista? Vai pitääkö minun kävellä takaisin tiille ja lyödä sieltä 5. lyönti?
    Mitä tarkoittaa Definitionsista kohdasta ’Lost Ball’ löytyvä teksti:
    Time spent in playing a wrong ball is not counted in the five-minute period allowed for search.’ ?

    27/2 Time Permitted for Search for Lost Ball After Wrong Ball Played

    Q. In stroke play, a competitor searches for his ball for three minutes, finds a ball, plays it and then discovers he has played a wrong ball. He returns to the area from which the wrong ball was played and resumes search for his ball. How much time is he allowed for further search — two minutes or five minutes?

    A. Two minutes — see Definition of “Lost Ball.”

    Selvyyden vuoksi; kello pysähtyy siksi aikaa kun väärällä pallolla pelataan, mutta mikään muu syy sitä ei pysäytä, ei edes pelin keskeyttäminen. 5 minuutin etsimisaika on nimenomaan etsimisaikaa siellä, missä pallo todennäköisesti on. Decisionissa kello pydähtyi kun pelaaja pelasi väärää palloa, havaitsi pallon vääräksi ja vielä palasi takaisin etsimään sitä, jolloin kello taas naksahti käymään. Kellon pysäyttämistä ei suoraan sanota, mutta vaikka pelaaja olisi lyönyt vain satametrisen lyönnin väärällä pallolla, edestakaista matkaa tulee silläkin jo 200 metriä, ja normaali kävelyvauhti on luokka 100m minuutissa.

    KL

    putting kirjoitti: (8.9.2007 14:47:32)

    Ei sitä kipailua –

    Siis: tarkoitat varmaan ’Ei sitä KILPAILUA -’.

    putting kirjoitti: (8.9.2007 14:47:32)

    Mainittakoon nyt heti, että allekirjoittanut ei johonkin ryteikköön harhautuneita palloja etsi lainkaan vaan lyö suosiolla heti varapallon.

    Miksi ihmeessä lyöt varapallon, jos kerran et aio etsiä sitä alkuperäistä? Silloinhan lyödään UUSI PALLO. Osta nyt sinäkin se sääntökirja ja lue se.

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (8.9.2007 16:40:14)
    Selvyyden vuoksi; kello pysähtyy siksi aikaa kun väärällä pallolla pelataan, mutta mikään muu syy sitä ei pysäytä, ei edes pelin keskeyttäminen.

    Voiko tuo olla ihan oikeasti noin??

    Jos ukkonen keskeyttää pelin ja palloa ollaan etsimässä väylän reunasta pitkästä heinästä ilman mitään metsän tarjoamaa suojaa, etsiminen loppuu välittömästipelaajien siirtyessä ukkoselta suojaan ja sitä kaiken järjen mukaan saa jatkaa toimikunnan päättäessä pelin jatkumisesta. Muunlainen toiminta olisi ehdottomasti vastoin sääntöjen perusolemusta, ukkosen aiheuttama keskeytys kun ei millään muotoa ole riippuvainen pelaajasta.

    27/1.5 Time Permitted for Search for Lost Ball If Play Suspended During Search

    Q. A player has been searching for his ball for three minutes when play is suspended. How much time is he allowed for further search?

    A. The player may continue searching for two more minutes. The suspension of play has no effect on the five-minute search period. Thus, even if the player searches for his ball during the suspension of play, he is still only permitted a total of five minutes to search for his ball.

    Peli voidaan keskeyttää joko niin, että kentältä on myös pakko poistua, tai niin, että vain peli keskeytetään esim. kovan mutta lyhyen sadekuuron ajaksi, mutta pelaajat odottavat sen päättymistä kentällä.

    Tarkoitus oli vain sanoa, että mikäli peli keskeytetään, etsimisaikaa on yhteensä viisi minuuttia. Keskeytysaika ei pidennä sitä, jos etsiminen jatkuu keskeytyksen aikana. Palloa saa keskeytyksen aikana etsiä, pallon etsiminen ei ole pelaamista. Mikäli esim. ukkosen takia pitää palata klubille, kello tietysti pysähtyy.

    Nimetön

    TIETENKIN käyn vilkaisemassa onko ykköspallo näkyvillä ja jos on sillä jatketaan. Tarkoitin, etten harrasta tuota 10 min. kestävää metsänharavoimista.

    Ei ole näemmä sinustakaan vastaamaan, takerrut lyöntivirheeseen, mutta asia on hämärä. Minulla on kyllä sääntökirja ja toivottavasti sinullakin. Mutta emmehän kirjoita itsellemme emmekä toisillemme vaan suurelle yleisölle.

    Toivoin sitäpaitsi asiantuntijan vastausta, en sinun. Ja vastausta ilman keljuilua.

    KL

    putting kirjoitti: (8.9.2007 20:56:04)
    TIETENKIN käyn vilkaisemassa onko ykköspallo näkyvillä ja jos on sillä jatketaan. Tarkoitin, etten harrasta tuota 10 min. kestävää metsänharavoimista.

    Ei ole näemmä sinustakaan vastaamaan, takerrut lyöntivirheeseen, mutta asia on hämärä. Minulla on kyllä sääntökirja ja toivottavasti sinullakin. Mutta emmehän kirjoita itsellemme emmekä toisillemme vaan suurelle yleisölle.

    Toivoin sitäpaitsi asiantuntijan vastausta, en sinun. Ja vastausta ilman keljuilua.

    Luulisi PÄÄTOIMITTAJANA toimineen henkilön osaavan kirjoittaa ajatuksensa siten, ettei väärinkäsityksiä synny.

    Olet sinä säälittävä, ihan oikeasti.

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (8.9.2007 20:49:21)
    27/1.5 Time Permitted for Search for Lost Ball If Play Suspended During Search

    Q. A player has been searching for his ball for three minutes when play is suspended. How much time is he allowed for further search?

    A. The player may continue searching for two more minutes. The suspension of play has no effect on the five-minute search period. Thus, even if the player searches for his ball during the suspension of play, he is still only permitted a total of five minutes to search for his ball.

    Peli voidaan keskeyttää joko niin, että kentältä on myös pakko poistua, tai niin, että vain peli keskeytetään esim. kovan mutta lyhyen sadekuuron ajaksi, mutta pelaajat odottavat sen päättymistä kentällä.

    Tarkoitus oli vain sanoa, että mikäli peli keskeytetään, etsimisaikaa on yhteensä viisi minuuttia. Keskeytysaika ei pidennä sitä, jos etsiminen jatkuu keskeytyksen aikana. Palloa saa keskeytyksen aikana etsiä, pallon etsiminen ei ole pelaamista. Mikäli esim. ukkosen takia pitää palata klubille, kello tietysti pysähtyy.

    Sitähän minäkin…

    Nimetön

    Jos tuntisit minut ja touhuni, säälisit itseäsi. Enkä ole päätoimittaja vaan eläkeläinen. En viitsi mainita kuukausi-eläkettäni, sillä tekisit kateuksissasi harakirin.

    Mutta missä vastaus itse kysymykseen? Kuinka paljon saa etsimisessä fuskata vai saako ollenkaan? Entä penaltit? Kaksi vaiko ei ollenkaan?

    Heikkoa on tietämys täällä vai haluavatko kaikki sääntöjen kustannuksella välttää riitaa ja mykkäkoulua?

    KL

    putting kirjoitti: (9.9.2007 16:54:22)
    Jos tuntisit minut ja touhuni, säälisit itseäsi. Enkä ole päätoimittaja vaan eläkeläinen. En viitsi mainita kuukausi-eläkettäni, sillä tekisit kateuksissasi harakirin.

    Mutta missä vastaus itse kysymykseen? Kuinka paljon saa etsimisessä fuskata vai saako ollenkaan? Entä penaltit? Kaksi vaiko ei ollenkaan?

    Heikkoa on tietämys täällä vai haluavatko kaikki sääntöjen kustannuksella välttää riitaa ja mykkäkoulua?

    Olet sinä sentään aikamoinen… luulet toisten olevan sinulle kateellisia toimiesi tai eläkkeittesi tähden. Jos olisin sinulle kateellinen eläkkeesi suuruuden tähden, pitäisi minun olla pirun paljon kateellisempi vaikkapa Jorma Ollilalle, jonka päiväansio on sinun kuukausieläkettäsi paljon suurempi.

    Mutta kun noin kauniisti kysyit, niin vastaan siihen alkuperäiseen kysymykseesi, jota et itse asiassa edes esittänyt:

    putting kirjoitti: (8.9.2007 14:47:32)

    Ei sitä kipailua – katsokaapa joskus itse kellosta – kun olen kohteliaasti huomauttanut itsekin etsintään osallistuneena, että ei perkkele taida löytyä, rupeaa jo kuusi minuuttiakin olla (ei olemaan) täynnä. Tätä ei tahdota ottaa kuuleviin korviinkaan, vaan maastoa pöyhitään vielä uhallakin vähän lisää.
    Kun pallo sitten ei lopultakaan löydy, lähtee pelaaja lyömään uutta välinettä peliin, mutta muistaa huikata: – Jatkakaa te sillä välin vielä etsimistä!

    Jos nyt pallo löytyykin ennenkuin peluri on lyönyt uuden, hän palaa takaisin ja jatkaa tyytyväisenä peliään tällä, noin 10 minuuttia vanhalla boltsilla.
    Kukaan ei puhu mitään, penalteista ei puhettakaan, siitähän menisi pelisopu jota kukaan ei halua.

    Tuttua tarinaa vähän jokaiselle klubipelurille vai mitä.
    Mutta tarttisko tehdä jotakin?

    Kysyt siis, että tarttisko tehdä jotain, et lainkaan kysy, kuinka monta penalttia tahi mistä jatketaan. Kuvailisin tuota erittäin heikoksi esitykseksi eläkkeellä olevalta päätoimittajalta, varsinkin kun:

    putting kirjoitti: (8.9.2007 14:47:32)
    Bay Stream,

    siis: KELLO ALKAA TIKITTÄÄ (eikä tikittämään). Muuten: respect.

    Siis: sinun lyönti- tai muita virheitäsi ei saa alkaa korjata, mutta sinulla on vapaus korjata muiden, niinkö? Ja vaadit muilta asiallisia vastauksia keljuilun sijaan. Joopa joo…

    Varsinaiseen sääntöongelmaan palatakseni. Jos pelaajan palloa ei viiden minuutin etsinnän aikana löydy, ko. pallo tuomitaan kadonneeksi (Määritelmät: Kadonnut pallo, kohta a). Tällöin ko. pallo muuttuu ns. vääräksi palloksi. Pelaajan pelatessa tuota väärää palloa saa hän 2 lyönnin rangaistuksen (sääntö 15-3b) ja peliä on jatkettava pelissä olevalla pallolla. Esittämässäsi tilanteessa ei pelissä olevaa palloa ole, joten pelaajan tulee palata edellisen lyönnin paikalle lyömään uusi pallo (sääntö 27-1). Jos pelaaja ei näin menettele ja jatkaa peliä seuraavalta tiipaikalta pelaamatta pelissä olevaa palloaan reikään edellisellä väylällä, hänet diskataan (sääntö 3-2).

    En ole asiantuntija, mutta osaan lukea sääntökirjaa, joskin ymmärrykseni on välillä puutteellinen. Ehkä haluat tarkistuttaa jollain asiantuntijalla tämän vastaukseni, jonka siis annoin kysymykseen, jota et koskaan esittänyt.

    Nimetön

    Yritän sinnikkäästi pyrkiä henkilökohtaisuuksista suurempia joukkoja palvelevaan kirjoitteluun.
    Tuo sinun esityksesi myötäili tosiaan sääntökirjaa ja oli itsestään selvyys eikä siinä ollut mitään uutta kenellekään.

    Minä olin hieman vaikeammalla asialla ja siksi kaipailin asiantuntijaa. Kl:lle kiitokset mutta ehkä joku kokenut peluri voisi jatkaa. Siis mitä tarttis tehrä?

    Joka ainoassa kilpailussa (arvokilpailuja lukuun ottamatta) rikotaan pallojen etsinnässä 5 minuutin sääntöä, mutta riidan ja toistensa kyttäämisen estämiseksi penalteja ei jaella.
    Varsinainen kysymyksenasettelu kuuluu siis, nyt vähän eri sanoin toistettuna, mitä tehdä KÄYTÄNNÖSSÄ.
    Vastauksena ’noudata vain kirjaimellisesti sääntöjä’ ei päde kun en joka paikkaan mitenkään ehdi. Ja muualla näitä etsimis-sääntöjä ei kuitenkaan noudateta.

    Joten: KL ja muut lukijat, probleema on yleiskansallinen eikä millään lailla erityisesti minua itseäni piinaava.

    KL

    putting kirjoitti: (10.9.2007 17:23:53)

    Tuo sinun esityksesi myötäili tosiaan sääntökirjaa ja oli itsestään selvyys eikä siinä ollut mitään uutta kenellekään.

    Minä olin hieman vaikeammalla asialla ja siksi kaipailin asiantuntijaa. Kl:lle kiitokset mutta ehkä joku kokenut peluri voisi jatkaa. Siis mitä tarttis tehrä?

    Joka ainoassa kilpailussa (arvokilpailuja lukuun ottamatta) rikotaan pallojen etsinnässä 5 minuutin sääntöä, mutta riidan ja toistensa kyttäämisen estämiseksi penalteja ei jaella.
    Varsinainen kysymyksenasettelu kuuluu siis, nyt vähän eri sanoin toistettuna, mitä tehdä KÄYTÄNNÖSSÄ.
    Vastauksena ’noudata vain kirjaimellisesti sääntöjä’ ei päde kun en joka paikkaan mitenkään ehdi. Ja muualla näitä etsimis-sääntöjä ei kuitenkaan noudateta.

    Joten: KL ja muut lukijat, probleema on yleiskansallinen eikä millään lailla erityisesti minua itseäni piinaava.

    Minä en ole kokenut peluri, mutta muistelen osallistuneeni erilaisiin golfkilpailuhin jo yli 10 vuoden ajan eikä minulle ole vielä koskaan tullut vastaan moista ’yleiskansallista’ probleemaa. Hyvin harvoin on etsinnöissä kelloa käytetty, mutta yhteisesti on aina tultu tulokseen pallon katoamisesta kohtuullisen etsintäajan kuluttua. Liekö seniorikisoissa toinen meininki, mene ja tiedä.

    Yksi tapa lopettaa etsintä on sanoa viiden minuutin kuluneen, mennä omalle pallolle, lyödä sitä ja lähteä pallon perään valmistautumaan seuraavaan lyöntiin.Yleensä se palloa liian pitkään etsivä älyää jossakin vaiheessa siirtyä varapallolleen.

    Jos se pallo sattuukin löytymään ja aika on selvästi ylitetty ja pelaaja yrittää palloaan pelata, on merkkarin asia huomauttaa asiasta. Yleensä uhkaus kortin jättämisestä allekirjoituksetta tepsii. Jos merkkari on liian arka moiseen tempaukseen, ovat vitsit vähissä. Silloin asiasta voi kertoa kilpailutoimikunnalle, joka sitten miettii tarvittavia toimenpiteitä. Paatuneisiin huijareihin tuokaan ei tehoa, mutta niitä muita toimikunnan esittämät kysymykset ja silmätikuksi joutuminen saattavat sen verran hermostuttaa, että seuraavalla kerralla mietitään kaksi kertaa ennen etsintäajan ylittämistä.

    Ja tietenkin se viimeinen keino on aina käytettävissä: Sopivassa tilanteessa kiskaistaan huijari pusikkoon ja vedetään turpaan. Jos kaveri on iso ja riski karju, tämä ei ole hyvä keino.

    Nimetön

    Siinäpä se: palloa etsitään RYHMÄN MIELESTÄ KOHTUULLISEN etsintäajan puitteissa.

    Juu ja seniorikisoissa on täsmälleen samat säännöt kuin muillakin.

    Kilpakumppani (vastustaja) on usein hyvä tuttu tai kaveri, joten KL:n lista kaipaa täydennystä.

    Minä olen osallistunut golfkilpailuihin yli 20 vuotta ja näitä tapauksia on tullut ikäänkuin koko ajan lisää. Ehkä rutiini ja silmät auki pitäminen ovat parantuneet. Toivottavasti myös KL:llä tulevaisuudessa.

    Nimetön

    KL hei! Nimim putting taitaa nyt kulettaa ja kusettaa sua suunnilleen 6-0. Älä koita kaventaa tilannetta.

    Et voi lyödä uutta kertaa ’omaa palloasi’ koska olet jo pelannut ’väärää palloa’ eli kaksi rankkua ja piste…reikäpelissä reiän menetys.

    KL

    putting kirjoitti: (10.9.2007 18:58:33)
    Siinäpä se: palloa etsitään RYHMÄN MIELESTÄ KOHTUULLISEN etsintäajan puitteissa.

    Juu ja seniorikisoissa on täsmälleen samat säännöt kuin muillakin.

    Kilpakumppani (vastustaja) on usein hyvä tuttu tai kaveri, joten KL:n lista kaipaa täydennystä.

    Minä olen osallistunut golfkilpailuihin yli 20 vuotta ja näitä tapauksia on tullut ikäänkuin koko ajan lisää. Ehkä rutiini ja silmät auki pitäminen ovat parantuneet. Toivottavasti myös KL:llä tulevaisuudessa.

    Taidat olla ihan yksin ongelmasi kanssa.

    P.S. Minä osasin katsoa kellosta ajan jo ennen kouluun menoa.

    Itselläni ei ole koskaan ollut missään peliporukassa mitään ongelmia etsiä palloa se 5 min ja se siitä. Ja kukaan ei ole mussuttanut takaisin jos olen sanonut, että 5 min on mennyt. Enkä ole minäkään mussuttanut.
    Ainahan sitä voi 5 minuutin munakellon ostaa javirittää sen pärähtämään soimaan.
    Voin sen sulle putting ostaa?

    Ja mites se menee….5 mn etsimisen jälkeen napsahtaa rankut vai? hhmmn….

    Niin siis, jos etsii palloa vaikka 10 minuuttia, niin taitaa rapsahtaa pentit pelin viivyttämisestä tai voisko jokap enemmän.
    Pitäs kaivaa tuo sääntökirja esille mutta nyt on niin laiska olo ettei jaksa.

    putting kirjoitti: (8.9.2007 14:47:32)
    Bay Stream,

    siis: KELLO ALKAA TIKITTÄÄ (eikä tikittämään). Muuten: respect.

    Aina ei jaksa/kerkeä lukemaan tekstejä lopuun joten saattuu ja tapahtuu virheitä ja olen täällä nyt käsi pystyssä muutaman hätäisen ja paria eri asiaa sekoittaen luetun ja vastatun vastauksen takia…
    On kahdenlaisia tuomareita
    1. Niitä, jotka ovat tehneet virheitä ja
    2. niitä jotka tulevat tekemään virheitä

    Yleensä jos olet kohdassa kaksi, niin tulet yllättävän nopeasti siirtymään kohtaan yksi.

    ja putting minun tapauksessani se on BayStream ei Bay Stream

    Nimetön

    putting kirjoitti: (8.9.2007 14:47:32)
    Toivoisin tähän asiantuntijan vastausta, en keljuilua. Ongelma on maanlaajuinen, se on joka tapauksessa fakta.

    Ihanko oikeasti luulet, että tuota Sinun puttingpaskaa jaksaa kukaan täyspäinen lukea?

    Herää nyt helvetin työtön/hullu/eläkeläinen tähän päivään, vedä pääsi pois perseestäsi, hakeudu hoitoon ja ennen kaikkea lakkaa kirjoittamasta tänne.

    Asiantuntijalle asiantuntijain vastaus.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #293811 kohteessaPallon etsimisaika ja väärä pallo

Etusivu Foorumit Säännöt Pallon etsimisaika ja väärä pallo