26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Paljonko golfareita eri tasoitusryhmissä?

Etusivu Foorumit Yleistä Paljonko golfareita eri tasoitusryhmissä?

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Onko missään tilastoa, paljonko golfareita on eri tasoitusryhmissä? Muistan täällä jonkun kommentoineen, että 1. ryhmässä on Suomessa noin 1% eli se olisi noin 1500 pelaajaa. Entäs 2. ja 3. tasoitusryhmässä? Jonkun yksittäisen seuran osalta varmaan pystyisi vetämään tasoitusluettelon exceliin, sitten vaan sorttaisi ja laskisi. Siitä saisi jonkun estimaatin. Mutta onko virallista tietoa olemassa?

    Eräässä seurassa näkyi olevan suunnilleen näin:

    1. ryhmä 4.4 tai alle = 1 %
    2. ryhmä 4.5 …11.4 = 4 %
    3. ryhmä 11.5. ..18.4 = 11 %
    4. ryhmä 18.5 … 26.4 = 21 %
    5. ryhmä 26.5 … 36.0 = 27 %
    6. ryhmä 36.1 … 54.0 = 36 %

    Joka kolmannella ei ole tasoitusta ollenkaan. Kertooko tämä siittä että menossa on jonkin sortin golfboomi eli lajin pariin tiensä löytänyt massoittain uusia pelaajia?

    Ps. Ryhmä 6 suomessa sijoittuu välille 37 .. 54.

    Golfliiton materiaalisalkku , Tuosta saattaisi olla apua. En käynyt niitä nyt läpi, mutta muistelsin että sieltä tietoa löytyisi.

    pjs

    Rauski kirjoitti: (21.8.2013 20:16:11)
    Golfliiton materiaalisalkku , Tuosta saattaisi olla apua. En käynyt niitä nyt läpi, mutta muistelsin että sieltä tietoa löytyisi.

    Itsekin muistalen joskus jotakin lukuja nähneeni (ja ehkä niistä tännekin kirjoittaneeni), mutta nyt äkkiseltään ei löytynyt hakukoneella – eikä myöskään tuolta materiaalisalkusta.

    B

    Entisessä kotiseurassani laskin 1 ryhmäläisiä olevan 2,5% luokkaa.
    Ks Seura on mieluummin vanhempia kuin uudempia, mikä voi vaikuttaa prosenttiosuuteen. Toisaalta jäsenluettelosta 1 ryhmän tasoituksella pelaavia poimiessani vastaan tuli myös nimiä, jotka ovat nyttemmin kulkeutuneet eri vaiheiden kautta työskentelemään alalla muualla kuin Ks.Seuran piirissä.

    kebax kirjoitti: (21.8.2013 17:45:43)
    Joka kolmannella ei ole tasoitusta ollenkaan. Kertooko tämä siittä että menossa on jonkin sortin golfboomi eli lajin pariin tiensä löytänyt massoittain uusia pelaajia?

    Ps. Ryhmä 6 suomessa sijoittuu välille 37 .. 54.

    Avaatko vähän tätä, en tajunnu. Tarkoitatko että vain 2/3:lla green cardin suorittaneista on jäsenyys johonkin seuraan? Jos näin, niin mä laskisin ne lopettaneiksi tai oikeastaan sellaisiksi, jotka eivät ole aloittaneetkaan. Jos se on uusi boomi, niin ei kovin hyvä sellainen 😉

    ts

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (22.8.2013 9:34:10)

    kebax kirjoitti: (21.8.2013 17:45:43)
    Joka kolmannella ei ole tasoitusta ollenkaan. Kertooko tämä siittä että menossa on jonkin sortin golfboomi eli lajin pariin tiensä löytänyt massoittain uusia pelaajia?

    Ps. Ryhmä 6 suomessa sijoittuu välille 37 .. 54.

    Avaatko vähän tätä, en tajunnu. Tarkoitatko että vain 2/3:lla green cardin suorittaneista on jäsenyys johonkin seuraan? Jos näin, niin mä laskisin ne lopettaneiksi tai oikeastaan sellaisiksi, jotka eivät ole aloittaneetkaan. Jos se on uusi boomi, niin ei kovin hyvä sellainen 😉

    Siis luvut 37-54 eivät ole tasoitus vaan seuratasoitus. Eli 36% lajin harrastajista on edelleen vailla virallista tasoitusta tuon taulukon mukaan ja pätee varsin pitkälti myös valtakunnallisella tasolla.

    ts kirjoitti: (22.8.2013 9:46:06)
    Siis luvut 37-54 eivät ole tasoitus vaan seuratasoitus. Eli 36% lajin harrastajista on edelleen vailla virallista tasoitusta tuon taulukon mukaan ja pätee varsin pitkälti myös valtakunnallisella tasolla.

    Jaa, te pilkkua rupesitte viilaamaan… 😉 Mä laskisin noi seuratasoitukselliset kyllä semmosiks, jotka eivät ole peliä (vielä) aloittaneet. Händärin saa alle 36:een kuka tahansa hieman pelaamalla.

    Ei ole kyse pilkunviilaamisesta. Sellaiseksi leimaaminen onkin omiaan pitämään ihmisillä vääriä käsityksiä.

    Mutta kuten totesit:

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (22.8.2013 10:39:48)
    … Händärin saa alle 36:een kuka tahansa hieman pelaamalla.

    Eikö tuon perusteella sinusta tunnu oudolta että joka kolmas ei ole kuka tahansa? Heittoni golfboomista oli siis sarkasmia jos ei heti auennut.

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (22.8.2013 10:39:48)
    Jaa, te pilkkua rupesitte viilaamaan… 😉 Mä laskisin noi seuratasoitukselliset kyllä semmosiks, jotka eivät ole peliä (vielä) aloittaneet. Händärin saa alle 36:een kuka tahansa hieman pelaamalla.

    Maksavat hekin (seurojen jäsenet, joilla yli 36 HCP) jäsenmaksua johonkin golfseuraan.
    Minkä takia maksavat?

    Ehkä haluavat ainakin joskus pelata kentällä, johon vaaditaan golfseuran jäsenyys? (siis muuallakin kuin vapailla par-3 ym)

    Tai, maksavatko jäsenmaksua vain kannatuksen vuoksi?
    Varmaan ehkä näitäkin on, mutta en usko että kovin suurta osuutta. Juniorien äidit, jotka haaveilevat että joskus ehtisivät opettelemaan enemmän?

    *******************
    Sitten ihan erikseen ovat he, jotka ovat suorittaneet green cardin, mutta eivät koskaan ole liittyneet seuraan. Heistä voi sanoa, että eivät ole aloittaneet golfia.

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (22.8.2013 13:50:35)
    … Maksavat hekin (seurojen jäsenet, joilla yli 36 HCP) jäsenmaksua johonkin golfseuraan.
    Minkä takia maksavat? …

    Mun näkemys tästä asiasta on se että kun aloitteleva pelaaja on suorittanut greencardin, on tällä mahdollisuus liittyä seuraan. Tällöin saa harjoitteluluvan eli kortissa seisoo numero 54. Sitten kun pelaa tuplabogiin (ja slopet päälle) niin korttiin lätkästään virallinen tasoitus. Eli inssiajo on ikäänkuin suoritettu.

    Eli vastaan kysymykseesi että aloittelijat maksavat jäsenmaksun päästäkseen harjoittelemaan pelaamista.

    kebax kirjoitti: (22.8.2013 14:05:05)
    Mun näkemys tästä asiasta on se että kun aloitteleva pelaaja on suorittanut greencardin, on tällä mahdollisuus liittyä seuraan. Tällöin saa harjoitteluluvan eli kortissa seisoo numero 54. Sitten kun pelaa tuplabogiin (ja slopet päälle) niin korttiin lätkästään virallinen tasoitus. Eli inssiajo on ikäänkuin suoritettu.

    Eli vastaan kysymykseesi että aloittelijat maksavat jäsenmaksun päästäkseen harjoittelemaan pelaamista.

    Tämä keskustelu on käyty näilläkin foorumeilla moneen kertaan.
    Siis, että kannattaako green cardin suorittaneet, golfseuraan kuuluvat ihmiset jakaa kahteen luokkaan,

    1) yli 36 hcp osaamattomat aloittelija, joilla ei ole ’virallista’ tasoitusta, ei inissiajoa suoritettuna, ei saisi pelata kuin omalla kentällä (jota sääntöä kuitenkin onneksi yhä suurempi osa kentistä ei noudata), jne jne

    2) me hienompi väki, joka osaamme pelata kunnolla

    Itse olen sitä mieltä, että ei kannattaisi jakaa kahtia, mutta sehän on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Suomen golfyhteisö keskimäärin lienee eri mieltä, koska tällainen hcp 54 ja siihen liittyvät säännöt ovat käytössä, toisin kuin monissa muissa maissa.

    Ja vielä lisäkysymys:

    Mikäs se green card -koe sitten oikein on, jos se EI olekaan ’inssiajo’?
    Miksi se sitten on pakollinen, jos vielä lisäksi kuitenkin täytyy saada hcp alle 36?

    Jos joku on saanut hcp 36, kyllä erittäin todennäköisesti on oppinut käytännössä ne asiat, jotka green card -kurssilla opetetaan teoriassa. Eli voitaisiin unohtaa koko green card -käytäntö, ja vaatia ainoastaan hcp 36 pelitaitojen osoittaminen palauttelemalla kortteja.

    Vaikka en todellakaan ole asiantuntija tässä asiassa, eikä tämä (minun aloittamani) ketju koske tätä ollenkaan.

    Mä mielestäni vastasin näihin uusiin kysymyksiin jo etukäteen edellisessä viestissäni. Eli suoriettu greencard vaaditaan että aloitteleva pelaaja saa seuraltaan harjoitteluluvan. Kun pelaa harjoitellessaan niin että tulos näyttää HCP 36 tai parempaa tasoa, on varsinainen inssiajo suoritettu.

    Näin mä olen ymmärtänyt tämän järestelyn alunperin suunnitellun. Ja näin mä haluaisin asian myös käytännössä nähdä. Tätä järestelyä kuitenkin vesittää se että sitä sovelletaan varsin väljästi.

    Vaikuttaisiko tämä sitten porukan surkeaan osaamiseen tilastojen valossa? Ei voi tietää.

    Mutta eihän greencar ole mikään pakollinen.Minäkin aloitin golffin neljä vuotta sitten.Kaveri näytti vähän rangella miten lyödään palloa. Jonka jälkeen ostin Golf osakkeen ja minulla osakkeen omistajalla on ilman muuta peliokeus.Tasoitusen tein vähän ajan kuluttua netin välitysellä joka oli ja on 26hcp jolla pääsen pelailemaan kyllin monelle kentälle.Ja pelaan nykyään 85-95 väliin kieroksia tasuri on yhä sama.Helpoa kuin heinänteko.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #413459 kohteessaPaljonko golfareita eri tasoitusryhmissä?

Etusivu Foorumit Yleistä Paljonko golfareita eri tasoitusryhmissä?