-
JulkaisijaArtikkelit
-
Aloitin uuden ketjun teemana peliliput. Tähän mennessä peliliput on nähty negatiivisena asiana ja niiden katsotaan kilpailevan golf oy:n gf-kaupan kanssa. GF:n osalta yhtiölle on jäänyt markkinointivastuu ja sitä on toteutettu usemmiten alennuksien (+ supergolf + golfpiste + senior-gf + citydealkupongit + yms) avulla … ja usemmiten huonoin tuloksin. Entäpä jos käännetään asia päälaelleen ja annetaan pelioikeuden lunastaneelle osakkaalle pelioikeutensa lisäksi 25 pelilippua, joilla voi olla toki pieni käyttömaksi (kuitenkin niin pieni, että pelilipulle jää arvoa). Jotta kenttä ei näillä pelilipuilla ruuhkaudu, pelilippuna voisi käyttää ainoastaan a) jäsenen kutsuvieraille samassa lähdössä tai b) non-prime ajankohtina. Tämä lisäisi pelilippujen kysyntää netissä ja toreilla, minkä lisäksi niitä tyrkytettäisiin kavereille ja vaihdettaisiin keskenään. Ne eivät kuitenkaan ruuhkauttaisi kenttää, koska niitä ei voi käyttää prime-ajankohtina. Lisäksi järjestely vapauttaisi golf-oy:n markkinoimasta greenfeetä, koska gf:n kysyntä tietenkin romahtaisi. Mikäli pelilipulla olisi käytettäessä maksu (esim. 15 €) niin myöa yhtiö saisi niiden käytöstä tuloa. Oletetaan että kenttä, jolla on 2*18r kenttä ja 1000 osakasta kerää vastiketta tällä hetkellä 1000 € eli yhteensä 1 miljoona €. Oletetaan lisäksi, että normaali gf-myynti on vuodessa 2.500 kierrosta á 40 € = 100 k€. Mites tämä talous toimisi tilanteessa, jossa osakkaalle annettaisiin 25 pelilippua ’jaettavaksi/myytäväksi’. Oletetaan laskelmassa yksinkertaisuuden vuoksi, että noin puolet 25.000 pelilipuista käytettäisiin ja greenfeemyynti loppuisi kokonaan. Golfyhtiön vastike putoaisi 1000 eurosta 890 euroon, koska 12.500 pelilipun kirjausmaksu 15€ tuottaisi yhtiölle 187 k€ € ja lisäksi yhtiö säästäisi gf-markkinoinnista 15 k€. Eli yhtiö tuolos olisi tuolla alennetulla vastikkeella sama kuin ennen uudistusta 1000 k€ vastikkeella. (näissä kaikissa summissa siis mukana ALV). Osakkaalle tämä merkitsisi sitä, että hän saisi ylimääräistä arvoa noille käyttämilleen pelilipuille ja käytän tässä lukua 20 € per kierros (eli kierroksen hinnaksi tulisi tuo 20 € + kirjaus 15 €). Osakas käyttäisi tämän vaihtamalla pelilippuja kavereiden kanssa, kutsumalla vieraita (permimällä vierailta maksun tai tarjoamalla pelikierroksen vastalahjan toivossa) tai myymällä pelilippuja netissä tai toreilla. Lasken, että puolet pelilipuista jää laiskuuden vuoksi käyttämättä eli tässä laskelmassa käytetään keskiarvolukuja. Tällöin siis osakas hyödyntää keskimäärin 12,5 pelilippua á 20 € = 250 €, jolloin hänen nettovastikkeensa putoaa edelleen 890 eurosta 640 euroon. Jos hän on aktiivinen, ja hyödyntää kaikki liput vuosikustannus tuolla 20 € arvolla putoaa 390 euroon tai mikäli hän on täysin passiivinen, eikä viitsi käyttää yhtään lippua, silti hänen vuosikustanuksensa on vain tuo 890 € eli selvästi alle nykyisen tason. SIis kaikki voittavati. Mahtuvatko nuo ylimääräiset 12.500 kierrosta kentälle ilman, että kenttä ruuhkautuu. Varmasti, koska niitä ei voi käyttää muutoin kuin non-prime ajankohtina. Mikäli osakkaan kutsuvieraat ruuhkauttavat kenttää, myös sitä voidaan rajoittaa joko määrän tai ajankohdan mukaan. Oletuksena on, että gf-pelaaminen loppuu, mutta käytännössä jonkinverran gf myydään prime ajankohdille, jolloin tämä tuotto edelleen parantaa tulosta. Joku pelkää, että pelilippuja ilmestyy markkinoille ’pilvin pimein’ ja niiden hinta romahtaa. Entä sitten … niitähän voi jakaa vaikka seuran junioreille tai koululaisille tms. ilmaiseksi eli houkutella uusia pelaajia kentälle. Romahduttaako tämä osakkeen kysynnän … ei tietenkään, koska a) osakkeen vuosikustannus laskee nykyisestään ja b) vain osakkaat voivat pelata vapaasti ja varata aikoja prime-ajankohtina. Kaikki siis voittavat, joten ei muuta kuin toimeksi.
Mielenkiintoinen idea, jossa saattaa olla ideaa:)
Yksi kysymys jäi askarruttamaan: mitä etua osakkaat tuosta saavat verrattuna siihen, että ne 12500 non-primetime -kierrosta myydään suoraan caddiemasterin tiskiltä hintaan a) 15 € b) 35 €?
PG kirjoitti: (13.1.2014 13:33:43)
Mielenkiintoinen idea, jossa saattaa olla ideaa:)Yksi kysymys jäi askarruttamaan: mitä etua osakkaat tuosta saavat verrattuna siihen, että ne 12500 non-primetime -kierrosta myydään suoraan caddiemasterin tiskiltä hintaan a) 15 € b) 35 €?
– saisivat rahaa myymällä pelilippuja
– pääsisivät halvemmalla pelaamaan vieraskentälle vaihtamalla pelilippuja kavereitten kanssaNäin olin lukevinani tuosta alustuksesta.
PG kirjoitti: (13.1.2014 13:33:43)
Mielenkiintoinen idea, jossa saattaa olla ideaa:)Yksi kysymys jäi askarruttamaan: mitä etua osakkaat tuosta saavat verrattuna siihen, että ne 12500 non-primetime -kierrosta myydään suoraan caddiemasterin tiskiltä hintaan a) 15 € b) 35 €?
Olennainen ero olisi siinä, että ’greenfee’ aikojen myynti ja markkinointi hajaantjuisi laajalle joukolle osakkaita sen sijaan, että golf-oy yrittää itse myydä greefeetä erilaisin ale-kamppiksin. Olennainen ero tässä on tietenkin se, että kierrosten määrä on 12.500 maksullista kierrosta, kun esimerkissä gf-kierrosten määrä jäi 2.500 kierrokseen vuodessa (mikä luku on poimittu eräästä todellisesta 2*18 kentästä).
Putti-Possu kirjoitti: (13.1.2014 15:16:19)
Olennainen ero olisi siinä, että ’greenfee’ aikojen myynti ja markkinointi hajaantjuisi laajalle joukolle osakkaita sen sijaan, että golf-oy yrittää itse myydä greefeetä erilaisin ale-kamppiksin. Olennainen ero tässä on tietenkin se, että kierrosten määrä on 12.500 maksullista kierrosta, kun esimerkissä gf-kierrosten määrä jäi 2.500 kierrokseen vuodessa (mikä luku on poimittu eräästä todellisesta 2*18 kentästä).
Ehkä pitää tarkentaa, että ne ajat pitää edelleen varata sieltä kentältä, joten aikojen myynti ei hajaannu minnekään.
Oletus tässä kai on se, että osakas myydessään tai luovuttassaan pelilipun samalla suosittelee kenttää ja sen oletetaan olevan tehokkaampi tapa markkinoida kuin kentän omat toimet. Ehkä näin, kaveriin luotetaan enemmän ?
Klubipelaaja kirjoitti: (13.1.2014 17:57:14)
Ehkä pitää tarkentaa, että ne ajat pitää edelleen varata sieltä kentältä, joten aikojen myynti ei hajaannu minnekään.
Oletus tässä kai on se, että osakas myydessään tai luovuttassaan pelilipun samalla suosittelee kenttää ja sen oletetaan olevan tehokkaampi tapa markkinoida kuin kentän omat toimet. Ehkä näin, kaveriin luotetaan enemmän ?
AIkojen varaaminen eli ’myynti’ voidaan hoitaa pelkästään netin kautta eli täysin automatisoidusti. Jotta vältytään ’no show’ varauksilta, myös tuo kierrosmaksu voidaan hoitaan varauksen yhteydessä netissä. Tämä menettely toimii ihan ok ulkomailla, esim. St Andrewsissa aikoja varattaessa (ja no refund, kunhan kenttä on auki).
Järjetöntä jakaa ylimääräisiä pelilippuja. Muuten olen sitä mieltä että lipunkäyttöä voisi hyvinkin kehittää.
Nykyinen tapakin on toki ok. Se on hyvä osakkaille jotka pelaavat vain jokusia kierroksia kaudessa. Hän voi myydä oman käytön yli jäävät liput ja kompensoida osan vastikkeesta lipputuotolla.
Itselle sopisi vaihtoehtoisesti joku kortti josta voisi ruksata (tai rei’ittää, sähköisesti vähentää jne.) kierroskohtaisesti käytön. Ehkä olisi hyvä voida käyttää pelilippua varaamalla ja maksamalla (siis vähentämällä pelikerta kortilta) suoraan netin kautta. Tai sitten peliliput olisivat sisäänmääriteltyinä varausohjelmaan. Sieltä cädäri vähentäisi kierroksia varausten/käytön mukaan. Siihen asti kun kortilla riittää kierroksia.
Eihän pelilipuista ole mitään erityistä ongelmaa yhtiölle. Niistä on vastikkeet maksettu ja osaketta kohtaan pystyy lipuilla pelaamaan vain kohtuullisen määrän kierroksia. Lisäksi muutamilla kentillä niiden käytölle on rajoituksia jollei pelaa osakkaan seurassa. Siis ne rinnastetaan, ilman osakkaan läsnäoloa, gf-pelaamiseen.
Putti-Possu kirjoitti: (13.1.2014 19:47:09)
Klubipelaaja kirjoitti: (13.1.2014 17:57:14)
Ehkä pitää tarkentaa, että ne ajat pitää edelleen varata sieltä kentältä, joten aikojen myynti ei hajaannu minnekään.
Oletus tässä kai on se, että osakas myydessään tai luovuttassaan pelilipun samalla suosittelee kenttää ja sen oletetaan olevan tehokkaampi tapa markkinoida kuin kentän omat toimet. Ehkä näin, kaveriin luotetaan enemmän ?
AIkojen varaaminen eli ’myynti’ voidaan hoitaa pelkästään netin kautta eli täysin automatisoidusti. Jotta vältytään ’no show’ varauksilta, myös tuo kierrosmaksu voidaan hoitaan varauksen yhteydessä netissä. Tämä menettely toimii ihan ok ulkomailla, esim. St Andrewsissa aikoja varattaessa (ja no refund, kunhan kenttä on auki).
Eikö se nyt ole ihan sama varataanko ne ajat sieltä klubilta vai netistä. Ei niitä kuitenkaan osakas myy vaan klubi. Osakkaillakin voisi olla varausmaksu, joka sitten hyvitetään kun ilmaantuu paikalle. Jäisi no showt myös osakkailta vähemmäksi.
Muuten olen sitä mieltä, että koko pelilippusysteemi on aivan älytön. Osakkaan tehtävänä on pelata, klubin tehtävänä on jakaa peliaikoja. Näitä ei pidä sekoittaa keskenään.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)