26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Nousu kulma

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Nousu kulma

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 71)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts kirjoitti: (1.3.2006 10:01:34)
    Me vaan sitten visiin tunnetaan eri pelaajia. Tai sitten salaisuus on tuossa ’kohtalaisesti pärjäämisen’ kohdassa. Huippujen osalta tuo lähtökulman tutkailu on kyllä melko suosittua puuhaa. Nykyään jopa amatöörihuippujen.

    Myös monet tuupparit ovat nykypäivänä kiinnostuneet asiasta.
    Johtuisikohan kyllästymisestä kontrolloitavuusongelmiin gorillaspekseihin (9 asteen loft, stiff low-launch varsi, 45 ½ tuumaa) tehtyjen draivereitten kanssa?

    Super-gorillaspeksi draiveri toimii hyvin. Kiitoksia. Ainoa puute on kova ääni, joka on melko kova kuplahalliin.

    Kova ääni ei ole puute, se on lisä.

    Heh…heh, juu kyllähän tuo pajavasaran ääni on tietysti aika macho. Ei voi muuta sanoa kuin, että melkoinen peli tuo Deep Bore.

    Tuoppi kirjoitti: (28.2.2006 16:32:45)
    Noh noh, tuohan nyt oli varsin alkeellista laskentoa. Jos mua oikeasti kiinnostaisi
    matematiikka olisin perustelllut homman selittämällä tähän pari sivua residylaskennan merkityksestä kompleksi-integroinnissa. 😉

    Jos tuohon mennään niin velvollisuutesi on myös kertoa vanha vitsi puolalaisherrasta lentokoneessa.

    Theodore S. Maul, Esq. kirjoitti: (3.3.2006 16:32:25)
    Jos tuohon mennään niin velvollisuutesi on myös kertoa vanha vitsi puolalaisherrasta lentokoneessa.

    … ai se minkä punchline on ’a simple pole in a complex plane?’ 😉

    Juurikin näin. 🙂

    Sitä olen aina tällä palstalla ihmetellyt, että millä lihaksilla joku pystyy kertomaan ventovieraalle, mitä ja miten tämän pitäisi harjoitella. Pahimpia ovat nämä lähipeliuskovaiset.

    Heille saattaa tulla järkytyksenä tieto, että scoren parantaminen ei välttämättä ole kaikkien ykköstavoite. Jotkut saattavat pyrkiä ennemminkin svingin parantamiseen ja jotkut vaan tykkäävät mättää ilman suurempaa huolta tuloksesta.

    Toinen mikä saattaa olla järkyttävää on, että varsinkin aloittelijoiden pitäisi nimenomaan oppia ensisijaisesti lyömään pitkälle, ja vasta kakkosprioriteeilla keskittyä lähipeliin. Ja miksikö? Eräs pro avasi silmäni kun sanoi, että pahinta on opetella ensin tarkaksi väärällä tekniikalla. Se kun valitettavasti on mahdollista ja lisäksi hyvin yleistä. Sen sijaan pitkälle ei kertakaikkiaan pysty lyömään jos svingi ei toimi.

    Siinä puhuu järjen ääni.

    Kaikki asiat on pahasta vaikka ne olisivatkin hyvästä. Päätöksen tekee jokainen… itse.

    Joo, ja sitten jotkut vielä kysyvät neuvoja, vaikka ovat ventovieraita. Ihme sakkia…

    Ei scoren parantaminen varmaankaan ole itsetarkoitus suurimmalle osalle pelaajista. Se vain tuppaa pienentymään, kun svingi paranee.

    Mä uskon, että on tyydyttävämpää nakuttaa lipun juureen ”väärällä” tekniikalla, kuin jumalaisella svingillä pitkin maisemia.

    Mitä on muuten väärä tekniikka? Jos lyö tarkasti, ei sellaista tekniikkaa mielestäni voi pitää vääränä (Nicklaus, Furyk, Trevino, Raksutiikeri). Se ei ehkä ole oppikirjojen mukaista, mutta so not.

    Idiootti pro, jos se opettaa tuolla periaatteella.

    ts

    Eiköhän tuo JJ tarkoittanut lähinnä aloittelijan oppimiskäyrällä tapahtuvia asioita. Olen varmaan nähnyt vastaavasti satoja aloittavia pelaajia, ja samoja pelaajia monen vuoden päästä, jotka ovat väärällä tekniikalla saaneet pallon pysymään väylällä ja jopa etenemäänkin. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun peliä pitäisi kehittää ja saavuttaa vaikkapa lyöntimitat, joilla kenttää pystyy ’aikataulussa’ etenemään. Monelle on tuossa vaiheessa noussut seinä vastaan.

    Swingitekniikka on hyvin pitkälti voimantuottoa ja hyötysuhdetta. Aluksi oikealla tekniikalla usein on vaikeampi edes osua palloon, mutta pitkässä juoksussa sen opiskeleminen kannattaa alun takeltelusta huolimatta. Taito ja lavan hahmottaminen ovat sitten ne asiat joilla lyöntien tarkkuus hankitaan.

    Mitä hyötyä on suorista lyönneistä ja hyvistä osumista jos ei mitta riitä edes lyöntipelituloksen aikaansaamiseksi ?

    Pelaajan lyhytlyöntisyys ei ole kentän etenemiselle mikään este. Se, ettei älyä päästää takaatulevia ohitse, on. Uskon, että lyhyitä lyövien, mutta pitkin väylää
    etenevien, kierros etenee paremmin kuin pelaajien, jotka lyövät pitkiä mutta epätarkkoja (paljon pallojen etsimistä) lyöntejä. Sitäpaitsi minusta ’näkiks-kukaan-mihin-se-meni’ -pelaajien kanssa rundi on aika kurja.

    ”Mitä hyötyä on suorista lyönneistä ja hyvistä osumista’… Siinäpä sulle miettimistä?

    ”mitta ei riitä edes lyöntipelituloksen aikaansaamiseen’. Mitä toi tarkoitti? Nou kän andöständ….

    Mulle lyönnin pituus ei ole ongelma. En vain tajua sen jumalointia. Golf on niin paljon muutakin.

    Kyllä sä älyät sen itsekin joskus…

    Kukin tietysti pelaa just niinkuin huvittaa. Tietysti, jos mitta riittää muutenkin, niin sitten ei ole ongelmaa. Useimmilla vaan ei.

    Pointti oli se, että jos haluaa parantaa lyöntitekniikkaa, kannattaa mieluummin miettiä miten pallon saa lentämään pitkälle mahdollisimman vähällä voimalla. Kun siinä hommassa kehittyy, menee svingin kehitys oikeaan suuntaan. Jos hoonaa chippiä ja pitchiä tarkaksi kuukaudesta toiseen, voi score parantua, mutta lyöntitekniikka välttämättä ei.

    Oletko muuten lukenut ohjeet, että lainaukset pitäisi käyttää alkuperäisestä tekstistä??
    Ai et. No ei se mitään.

    Vaikka noin kauniisti kerroit minun joskus tämän älyävän, niin selitän sen nyt hyvin hitaasti sinulle.

    Ihmisellä on tuollainen luonnon antama halu kehittymiseen ja tuolle kehitykselle on moni asettanut rajat jo harrastuksen alkumetreillä.

    Kentän etenemisen kanssa ei kirjoituksellani ollut mitään tekemistä. Täytyy olla hieno mielikuvitus, että pystyi sen tuohon liittäämään. Eikä tässä vielä kaikki sanotaan ostosteeveessä….

    Kauanko meni pohtiessa miten saat tuon viimeisen virkkeen jaettua kahtia ja siten täysin olennaisen asiayhteyden katkeamaan. Otapas nyt ne virkkeen molemmat osta ja liimaa ne yhteen uudelleen. Tuloksena on virke: ’ Mitä hyötyä on suorista lyönneistä ja hyvistä osumista jos mitta ei riitä edes lyöntipelituloksen aikaansaamiseksi.

    No ensinnäkin lyöntipelihän on peli jossa palloa ei nosteta taskuun kesken väylän. Sitä pelattiin aika paljon silloin kun aloitin. No nyt kun sitten kentällä on väylä, jossa pitää lyödä hieman reilut 100 metriä ilmassa päästäkseen peliin, niin kaikilta se vaan ei onnistu, vaan tuollainen väylä merkitään viivalla. Eli tuollaisella pelaajalla on hyvät osumat ja suorat lyönnit, mutta mitta ei vaan riitä kentän pelaamiseen.

    Ymmärsitkö nyt ?

    Äläkä helvatissa väitä ettei sellaisia ole. Jopa 15 vuotta pelanneita tällaisia tulee säännöllisesti vastaan ja apua hakemaan. Ei vaan ole paljon sillon enää tehtävissä

    Ei ole lyönnin pituus ongelma minullekaan, enkä jumaloi pitkiä lyöntejä, vaikka komeita ovatkin. Siis toisten lyöminä, kun itse en osaa.
    Kenttää vasten pelatessa ei suorista lyönneistä ja hyvistä osumista ole juuri mitään iloa, jos ne eivät etene kuin hätäiset sata metriä. Tietysti jos pelailee vain huvikseen, eikä ole kiinnostunut haastamaan PARia, niin tokihan niillä sellaiselle pokitasolle pääsee.
    Lyöntipituuksien aiheuttamat ongelmat näkyy erityisen hyvin naisten pelissä, missä palloa nakutetaan koko ajan väylälle, mutta siitä huolimatta tasoitusta ei pystytä rutistamaan edes kympin tuntumaan. Voimaa ei ole korvaamaan puutteellista tekniikkaa, joten pallo ei etene. Miehet pystyvät korvaamaan swingin puutteita voimalla, jolloin lyöntipituudetkin alkavat riittämään, mutta samalla menetetään yleensä tarkkuus ja hyvät osumat.

    ts kirjoitti: (4.3.2006 10:26:23)
    Oletko muuten lukenut ohjeet, että lainaukset pitäisi käyttää alkuperäisestä tekstistä??
    Ai et. No ei se mitään.

    Oletko itse? Luin ne juuri läpi, eikä siellä noin sanota.

    Miksi ihmeessä joku haluaisi asettaa kehittymiselleen rajat jo harrastuksen alussa? Päinvastoin! Pitää olla avoin uuden lajin kaikille mahdollisuuksille, eikä asettaa mitään rajoja kehittymiselleen. Kyllä vuodet tuovat ne rajat vastaan.

    Nyt meni lyöntipeliscorettomuus jakeluun. Enpä moisia tiedä…

    Onhan niitä megadriveja kiva katsella, ei siinä mitään.

    Olen samaa mieltä kanssasi.
    Ei minuakaan oma pelini tyydyttäisi, jos lyönnit olisivat noin lyhyitä, vaikka olisivatkin hyvillä osumilla keskelle väylää lyötyjä. Joillekin ne taas tuottavat hyvinkin paljon tyydytystä.

    Itse tunnen kaksi singelinaista, ja mollemmat ovatkin pitkälyöntisiä naisiksi. Drivet parinsadan metrin luokkaa, joskus ylikin. Ehkä lyöntipituuksilla ja tasoituksilla on korrelaatiota…Olisi kiva tietää minkä verran.
    Mä uskon, että naisille händärin pudottaminen/pitkät lyönnit/scoretehtailu eivät ole ollenkaan niin tärkeä juttu kuin miehille, ja siksi he useimmiten ovatkin mitä mainiointa ja rennointa peliseuraa.

    ts

    Kohta 14.

    Toisen kirjoittajan tekstin lainaamisen yhteydessä tekstin muuttaminen on kiellettyä. Lainausta voi lyhentää, mutta alkuperäisen ajatuksen tulee säilyä lyhennyksestä huolimatta. Lainauksen lainaaminen on kiellettyä.

    Noista kehittymisen jarruista. Minä taas näen niitä jatkuvasti. Ei kukaan varmasti halua niitä jarruja asettaa tietoisesti, mutta halu oppia nopeasti edes pelikelvolliseksi, saa ihmiset niin toimimaan. Aloittava pelaaja ei voi tietää eikä hahmottaa tuota eroa ja ajutuu sen vuoksi sivuraiteille kovin helposti. Siksi mielestäni tuo JJ oli asian ytimessä, että ensin tekniikka ja voimantuotto kuntoon. Kyllä ne osumat sieltä ajan myötä löytyvät.

    Väitän edelleen, että tuo teksti ei voi olla sieltä.

    Samaa mieltä olen siitä, että nuo opettelemalla pelistä tulee nautittavampaa. Mutta siihen en usko, että klubipelaajalle olisi juurikaan hyötyä muutaman lisämetrin tavoittelusta driveen pallon nousukulmia pohdiskelemalla, jos driveri on spekseiltään ko. pelaajalle oikea. Jos mailana sattuu olemaan (ikäihmisellä, hennolla naisella, etc.) Hekkasen lanseeraama ”gorillaspeksidriveri” (loft 5 astetta, XXX-varsi, etc.), niin silloin nousukulman muuttamisella päästään huomattaviin lyöntimitan kasvuihin.

    Jos on märkä kenttä tai takatuuli, niin korkeampaa lyöntiä peliin. Kuivalla kentällä tai vastatuuleen päinvastoin…tuon syvällisemmin en asiaa pohdi.

    P.S ->J.J
    Minä teen siis tuolla lailla, en kehoita muita matkimaan sitä.

    Viran Omainen kirjoitti: (5.3.2006 22:46:45)
    Mutta siihen en usko, että klubipelaajalle olisi juurikaan hyötyä muutaman lisämetrin tavoittelusta driveen pallon nousukulmia pohdiskelemalla, jos driveri on spekseiltään ko. pelaajalle oikea.

    Onnitteluni, olet löytänyt draiverifittingin perimmäisen ajatuksen!

    Kun välineet on mitoitettu sopiviksi, ei tuupparin tarvitse tuollaisia asioita kuin launch angle (ja monta muuta!) enää pelissään miettiä. Ja jos fittingissä saa vielä ammattitaitoista apua, ei samaisen tuupparin tarvitse itse ajatellakaan noita samaisia asioita sopivien välineiden valinnassa.

    Toi on ollut tiedossa jo pitkään 🙂

    KL

    Viran Omainen kirjoitti: (5.3.2006 22:46:45)
    Väitän edelleen, että tuo teksti ei voi olla sieltä.

    Katso Forumin SÄÄNNÖT, kohta 14.

    Kyllä mä sen olen tiennyt koko ajan, että ne löytyvät sieltä, eivätkä ohjeista, kuten ts sinnikkäästi on toistellut.

    ts kirjoitti: (5.3.2006 22:46:45)
    Oletko muuten lukenut ohjeet, että lainaukset pitäisi käyttää alkuperäisestä tekstistä??
    Ai et. No ei se mitään.

    ts kirjoitti: (4.3.2006 10:26:23)
    No ensinnäkin lyöntipelihän on peli jossa palloa ei nosteta taskuun kesken väylän. Sitä pelattiin aika paljon silloin kun aloitin. No nyt kun sitten kentällä on väylä, jossa pitää lyödä hieman reilut 100 metriä ilmassa päästäkseen peliin, niin kaikilta se vaan ei onnistu, vaan tuollainen väylä merkitään viivalla. Eli tuollaisella pelaajalla on hyvät osumat ja suorat lyönnit, mutta mitta ei vaan riitä kentän pelaamiseen.

    Ymmärsitkö nyt ?

    Äläkä helvatissa väitä ettei sellaisia ole. Jopa 15 vuotta pelanneita tällaisia tulee säännöllisesti vastaan ja apua hakemaan. Ei vaan ole paljon sillon enää tehtävissä

    Onks tääkin mulle? No oli tai ei, niin tunnen taas piston bogipersiissäni.

    ts

    AAH kirjoitti: (8.3.2006 13:05:05)

    ts kirjoitti: (4.3.2006 10:26:23)
    No ensinnäkin lyöntipelihän on peli jossa palloa ei nosteta taskuun kesken väylän. Sitä pelattiin aika paljon silloin kun aloitin. No nyt kun sitten kentällä on väylä, jossa pitää lyödä hieman reilut 100 metriä ilmassa päästäkseen peliin, niin kaikilta se vaan ei onnistu, vaan tuollainen väylä merkitään viivalla. Eli tuollaisella pelaajalla on hyvät osumat ja suorat lyönnit, mutta mitta ei vaan riitä kentän pelaamiseen.

    Onks tääkin mulle? No oli tai ei, niin tunnen taas piston bogipersiissäni.

    Eläpäs nyt hyvä veljeni tuota itsellesi omi. Tuossahan puhuttiin hyvistä osumista ja suorista lyönneistä 🙂

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 71)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #250839 kohteessaNousu kulma

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Nousu kulma