16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

Modernit raudat vs ”vanhat raudat”

Etusivu Foorumit Välineet Modernit raudat vs ”vanhat raudat”

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1325093 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Näin yhden kesän pelanneena kiinnostaisi tietää onko foorumilaisilla mielipiteitä tästä?

    Itsellä käytettynä ostetut Tommy Armour 845s oversize raudat.

    Niissähän on melko heikot loftit verrattuna ns. moderneihin game improvement rautoihin.

    Eli käytännössä jos nyt esim. 160m par3 väylällä lyön r6 niin lähtökohtaisesti jos pystyisi uudemmasta setistä ottamaan r7 tai jopa r8 tässä tilanteessa käteen niin onko siitä hyötyä?

    Pitkillä raudoilla lyöminen lähtökohtaisesti kuitenkin vaikeampaa.

    Voi olla että olen ihan hakoteillä eikä ole ainakaan tällä hetkellä mailojen päivittäminen mielessä mutta kokemattomampana pelurina muiden näkökulma kiinnostaa.

    #1325103 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    R6 160m vaihtuu R8 jossa sama lofti ja varren pituus. Ei mitään väliä.

    #1325128 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kyllähän rautamailojen loftikulmat vaihtelee malleittain aika paljon eli numero pohjassa kertoo lähinnä pelaajalle jotain. Jos lyöt 160 m vanhalla rauta 6:lla niin lyöntimitta ei jää kovin paljon edes PGA-tourin keskiarvosta eli ei syytä huoleen 😅

    #1325132 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    MUn mielestä loftit muuttuneet aika paljon. Pelasin vuoden alussa yhden kierroksen 1980s Ben hoganeillani ja meni rauta 6 suunnilleen saman verran kuin nykyinen titun rauta-9! Mielenkiintoista nöhdä mihin tuo kehitys johtaa.
    Voikohan 60-luvun rauta-3 omata joku päivä upouuden rauta-9 kanssa saman loftin…

    Startquote:””To whom it may concern”:: -Waltteri Bottas
    Endquote::”-

    #1327146 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Vanhoihin verrattuna uudemmissa on loftien lisäksi nykyään usein kevyemmät varret ja ne saattaa olla puolta tuumaa pidemmät.

    Loftin lisäksi lavan painopiste on saatu entistäkin alemmas, jolloin vahvemmista lofteista huolimatta pallo nousee kevyemmän mailan ja lavan otollisemman painopisteen ansiosta ilmaan helpommin. Ainakin teoriassa kevyempää välinettä käyttäessä mailanpään nopeus kasvaa.

    Mailaa-kahta vahvempien loftien myötä rauta-5 vastaa player-kategorian rauta-3:sta loftiltaan, minkä vuoksi ”täydet setit” mainitussa kategoriassa päättyy useimmiten rauta-4 tai jo vitoseen ja väli siitä n. 180 metristä 220:een täytetään hybrideillä.

    Joillain merkeillä on näkynyt ihan viime aikoina paluuta myös väyläpuihin, puu-7 ja puu-9:kin viimeisen 15 vuoden aikana tutumpien 3- ja 5-puiden lisäksi. Aiemminhan noita nostavampia puumailoja oli varsin tavanomaisesti etenkin naispelaajien bägeissä. Omaankin 80-90-lukuiseen ensimmäiseen settiini kuului puu-7.

    🤷‍♂️ mulla on juuri nyt käytössä kaksi settiä rautoja. Wilson Staff FG17 3-PW -setti, jotka ovat siis iältään yli 40 vuotta vanhat. Uudempi setti on Wilson Deep Red II Distance -raudat 3–SW , joilla on ikää 19 vuotta.

    Mun hcp on 17, joten olen perustavallinen golfari joka suhteessa. 100m matkalta FG17 mailaksi valitsen 8:n ja Deep Red mailoista PW:n. Ei ne numerot vaan se kulma (loft).

    FG17 setti kattaa kulmat 23-50 astetta. Ei tarvetta erillisille väli-wedgeille. Deep Red kattaa kulmat 20-44. Tämän setin kanssa käytän lisäksi 50 tai 52 asteista wedgeä.

    FG17 on tuntumaltaan lähes ylimaallinen ja lisäksi yllättävän anteeksiantava puhtaaksi bleidiksi. Deep Red on hieman ”helpompi”, mutta samalla myös mitäänsanomattoman tunnoton.

    On minulla ollut myös vino pino modernejakin mailoja (viimeeksi Cobra Speedback F9), mutta eihän se peli mihinkään niilläkään muuttunut. Vain kulloinkin käytetyn mailan numerot muuttuivat. Niissä on järkyttävän vahvat loftit ja tarve parille väli-wedgelle.

    Mun peliin uudet mailat (= modernit) eivät ole tuoneet juurikaan mitään lisäarvoa. Tähän päivään mennessä en vain ole löytänyt parempia rautoja kuin nuo FG17 mailat 🤷‍♂️. Yritys on kyllä ollut kova. Parit Mizunot ovat olleet tunnoltaan vastaavat ja kelpuuttaisi mielelläni myös jotkin vanhemmat Mizuno-bleidit bägiini, mutta siihen se sitten jääkin. Mun bägin kautta on kulkenut 12 vuoden aikana kaikkiaan 49 rautasettiä ja vieläkään en ole täysin vakuuttunut siitä ”oikeasta”.

    KL1

    Mun bägin kautta on kulkenut 12 vuoden aikana kaikkiaan 49 rautasettiä ja vieläkään en ole täysin vakuuttunut siitä ”oikeasta”.

    Siis neljä settiä per vuosi? Nyt on ihan pakko kysyä: MIKSI ?

    Uno

    Vaihdoin itse mailat kolme vuotta sitten, kun ostin liian jäykät stiffit.
    wilson (regu)-> Mizuno (stiff)-> Srixon (stiff).
    Kaikki ovat olleet kehäpainoitteisia ja pelivuosia 14.

    viimeisen setin fittasi, mutta kierrosmäärä vähäisyys sekä ehkä ikä näkyvät kierrosten loppupuolella epätasaisuutena eli tulokset olisivat paremmat reguvarrella.

    Jos lavoissa on urat ja varren jäykkyys sopiva sekä gripeissä on pinta, niin en vaihtaisi mailoja.

    Harvalle ”klubi”kentälle täytyy tulla erittäin ylhäältä. isoilla mailojen tullaan enemmän laakana kuin pienillä ja liukkaalla greenillä tämä ominaisuus korostuu, välilyönnissä harvoin suurta merkitystä laakana tai korkealta.

    fitatessa saattaa olla liian hyvässä kunnossa verrattuna mitä kierroksella jaksaa mailoja työstää.

    Blade mailojen kanssa olisin harkitsevainen, minusta vain teknisesti taitavalle pelaajalle.
    On ne uusia tai käytettyjä.

    Olen esittänyt itselleni useasti tuon saman kysymykseen ja lähinnä järkevä vastaus on ollut, ”miksi ei?”. Eli ei mitään järkisyytä.
    Tuo vaihtorumba on kyllä painottunut enemmän sinne golfuran alkuvuosiin. Ja käytännössä minulla on ollut koko ajan käytössä 2-3 settiä.

    Vaihdetaanhan autojakin monista eri syistä 😏

    Se miksi tykkään erityisesti vanhoista bleideistä johtuu siitä, että lyöntini eivät ole mitään pitkiä tai muutenkaan hyviä. En osaa lyödä divottia, vaan lähinnä pyyhkäisen palloa nurmipinnalta. Tähän lyöntiin tuntuisi nuo ohutpohjaiset mailat soveltuvan paremmin. Pisin matka, johon tarvitsen rautoja on 140 (+/- 10m). Tämän kykenen lyömään vanhoilla bleideilläkin. Ja se tunne puhtaassa osumassa on taivaallinen. Golf on minulle puhtaasti ajanvietettä. Leikkimielisiä kilpailuja harrastan harvakseltaan, joten ne muutamat epäonnistumiset lyönneissä tai bleidien aiheuttama pituuden menetys eivät ole niin tärkeitä, että luopuisin siitä pehmeästä, mutta tunnokkaasta tuntumasta hieman paremman menestyksen kustannuksella.

    Lyöntitulokset asettuu keskimäärin 90-95 väliin täysin riippumatta siitä, onko mukana ns. ”helpot” vai ”vaikeat” mailat.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1325128 kohteessaModernit raudat vs ”vanhat raudat”

Etusivu Foorumit Välineet Modernit raudat vs ”vanhat raudat”