26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Mizuno Bluefire

Etusivu Foorumit Yleistä Mizuno Bluefire

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • jjj

    Haluaisin kuulla kokemuksia ja mielipiteitä kyseisestä driveristä teiltä jotka olette sitä testanneet tai omistatte kyseisen mailan. Vielä olisi mukava tietää testaajan / omistajan tasoitus ja draivin pituus (suuruusluokka). Kiitos tiedoista jo etukäteen !!

    Moicca, just sain tällä viikolla postissa Mizunon Blue Fire 310. Oli tarjouksessa onlinegolf.co.uk.ssa hintaan 129 £. (Golf Company pyytää samasta 480 E) Vanha draiveri hajosi viime kesänä joten jotain oli pakko hankkia tilalle. Otin varmuuden vuoksi 10 asteisen regu varrella. Kesäoloissa en ole vehjettä vielä päässyt testaamaan mutta hallissa tuntui ihan hyvältä. Tähän asti olen pärjännyt puu kolmosella jolla lyön 180 – 210 metriä. HCP on 11.3

    Mulla on mizuno bluefire 9 asteisena ja stiffinä exsar platinum stiff varrella ja tasoitus on 11.2. Mailanpää on ihan hyvä ja tunnokas. Draivi lentää parhaimmillaan yli 300 metriä, perusdraivi onnistuneella osumalla noin 260m. MUTTA! Varsi on ehkä huonoin mitä olen ikinä kokeillut! Aivan älyttömän tunnoton varsi ja kiertojäykkyys on aivan onneton. Antaa ihan liian paljon periksi. Ensi töikseni kauden aluksi tai ennen kautta pitäisi varsi mailaan vaihtaa, ettei kauden alku vaan menisi pilalle. 🙂

    jjj

    Onko ’huonosta’ varresta (kiertojäykkyys,tunnottomuus) sitten aiheutunut sivusuunnassa liikaa hajontaa, sillä noista pituuksista mä en voi kuin haaveilla ?Vai onko tuo tunnottomuus ja löysyys enemmän fiilikseen perustuvia?

    Ja onko sulla jo selkeänä mielessä varsi jonka haluaisit nykyisen tilalle?

    Minulla sekä useimmilla mailaa kokeilleilla lyönnillä taipumusta kääntyä faden puolelle tai sitten pushiksi. Mizunon aikaisemassa driverissa ollut (T-Zoid Forged Titanium) ollu Accel-Arc oli todella paljon parempi vaikka ei sekään mikään huippu ollut, niin kuin ei mikään valmistajan oma varsi. (ainakaan tähän mennessä testatuista)

    Höpö, höpö, pojat! Jo on kavereilla asiantuntemusta

    mailoista ja varsista noinkin vaatimattomilla tasureilla. Olette ilmeisen lahjakkaita mailan rakentajia, mutta pelaamisesta en mene takuuseen.

    En ole muuten nähnyt kenenkään lyövän palloa

    yli 300m ilmassa, vaikka olen pelannut ja kiertänyt

    tasokkaissakin porukoissa. Itse pelaan Mizunon

    mailoilla, draiveri T-Zoid Forged 10 stiff alkuperäisellä varrella, pirun hyvä ja tarkka maila

    välille 190-250m. hcp 3,2

    Unohin sit laittaa, eli aattelin vähän tota UST A.T.R- vartta. Tai sitten UST ProForce 65. ProForce hyväksi havaittu ja tuo A.T.R uudempi versio jolla pitäisi saada vähän korkeampi kaari. Kaverit sitä vaan on kehunu.

    Ja taas tuli kirjoitus pelaajalta joka tietää pelaajasta kaiken tasoituksen perusteella! Käsittämättömiä selvänäkijöitä. Väittäisin että maila-asioissa merkitsevämpi asia kuitenkin on svingi kuin tasoitus. Jos on esimerkiksi kaksi pelaajaa 50- vuotias 15 vuotta pelannut jolla tasoitus on 11 pintaan ja sitten 20- vuotias pari vuotta pelannut samalla tasoituksella, niin millä perusteella teet eroa näitten pelaajien välille?

    Väitätkö että 11 tasoituksella pelaava ei pysty sanomaan tuntumassa eroa eri varsien välillä! Minä ainakin pystyn… Ja samanlaisia kommentteja on tullut sinua paremmiltakin pelaajilta ja yhdelta PRO:lta/mailanrakentajalta. (Itse 3- vuotta pelannut, ikä 24)

    Puhe oli myöskin driven mitasta ei kantamasta.

    PS. Oliko tuo kommentti mikään muu kuin provo?

    Osittain provokin, mutta, mutta. Olen itse kokeillut

    kanssa monia kymmeniä eri draivereita, mutta en

    keskimäärin pysty yhden ämpärillisen jälkeen sanomaan oikeastaan mailasta muuta kuin että pidinkö vai enkö pitänyt, tai siitä väliltä, no jaa!

    Jos olet keskimääräistä parempi tai lahjakkaampi peluri, niin pystyt ja opit melkein millä tahansa mailalla ja merkillä käytännöllisesti katsoen samanlaiseen peliin ja lopputulokseen.

    En todellakaan ole alan asiantuntija, mutta sanoit mailassasi olevan tosi stiffi varsi ja heikko kiertojäykkyys. Mailallasi lyönnit tahtovat lähteä pushina.

    Haluaisit vielä jäykemmän varren ja .

    Itse olen ymmärtänyt, että oikealle lähtö olisi liian jäykän varren merkki. Kun vielä haluaisit lyöntien lähtevän korkemmalle, niin sekin puhuisi löysemmän varren puolesta.

    Miltä kuulostaa?

    JJ: Tottakai pelimies oppii pelaamaan mailalla kuin mailalla. Mutta tosiasia on että parhaaseen lopputulokseen pääsee juuri omalle svingille ja henkilökohtaisesti hyvältä tuntuvilla välineillä. Osaksi psykologinen ja osaksi tekninen asia.

    Pete:

    Varren jäykkyys ei ole sinänsä ongelma. Oikealla tekniikalla jäykkä varsi vain vie hieman pituutta pois mutta tuo tarkkuutta. Oman varteni osalta vaikuttaa liian korkea kickpoint, eli kohta mistä maila taipuu, joka vaikuttaa myös lentorataan. Liian pieni kiertojäykkyys taas suurella mailanpään nopeudella aiheuttaa lavan aukeamista ja pallojen lähtemistä oikealle.

    Kirjoitit: ’Liian pieni kiertojäykkyys taas suurella mailanpään nopeudella aiheuttaa lavan aukeamista ja pallojen lähtemistä oikealle.’

    Eikös liian pieni kiertojäykkyys suurella mailanpään nopeudella aiheuta lavan sulkeutumista osumahetkellä ja pallojen lähtemistä vasemmalle (pelattaessa oikealta)?

    Liian pienellä kiertojäykkyydellä tarkoitin että varsi ei ole tarpeeksi kiertojäykkä, eli mizunon exsar platinum varressa torgue 3.8 astetta muistaakseni. Jolloin osumassa varsi antaa periksi ja lapa aukeaa.

    Jos tarkoitit, että torgue eli kiertojäykkyys on suuri eli 2.5 graffavarressa on aika suuri kiertojäykkyys esim. harrison pro titanium, tai teräsvarressa olisiko 1.jotain ei tietoa. Liian suurta kiertojäykkyyttä ei ole olemassakaan eli se ei aiheuta mitään virhettä lyöntisuuntaan.

    Kiertojäykkyyden merkitys lavan aukeamiseen ja sulkeutumiseen on nykyisillä varsilla erittäin vähäinen ellei käytännössä jopa merkityksetön. Nämä asiat ovat enemmänkin perua ensimmäisten grafiittivarsien ajoilta, jolloin kiertojäykkyyksissä puhuttiin kympin pahemmalla puolella olevista luvuista. Nykyisillä varsilla asialla on enemmänkin merkitystä siinä, miltä varsi tuntuu swingissä ja miten helppoa mailaa on kontrolloida swingin aikana. Kovaa swingaava haluaa yleensä myös enemmän kiertojäykkyyttä. Liiallinen kiertojäykkyys vaikuttaa tuntumaan samaan suuntaan kuin liian jäykkä varsi. Varsi tuntuu lähinnä rautakangelta.

    Golflyönnissä mailanlavassa oleva liikeenergia välittyy palloon, toisin kuin esim. jääkiekkolyönnissä, jossa lavassa ei ole paljonkaan liikeenergiaa vaan energia lähtee varresta (huom. lyödään kädet erillään toisistaan). Käsittääkseni golflyönnissä mailan varsi taipuu juuri ennen osumahetkeä jo toiseen suuntaan, siis lapaa pyrkii varren edelle. Tämä selittää sen, miksi löysällä varrella voi saavuttaa suuremman mailanpään nopeuden osumahetkellä. Samoin löysällä varrella pallo lähtee korkeammalle lentoradalle. Samoin huonolla (= pienellä) kiertojäykkyydellä olevassa mailassa suurella mailanpään nopeudella lapa alkaa sulkeutua ennen osumaa ja pallo lähtee vasemmalle.

    Osumahetki on niin lyhyt, että maila ei voi olla taipuneena taaksepäin juuri ennen osumahetkeä, mikäli mailan varresta saatava ’potkaisu’ tai ’piiska’ efekti halutaan hyödyntää. Itse osumahetkellä on niin suuret voimat kyseessä, että mailan kiertojäykkyyksillä ei ole enää merkitystä pallon lentoon, vaan mailanlavan massajakauma ratkaisee lopputuloksen.

    Se että kärkiosuman tuntee käsissä varren kiertymisenä, ei tarkoita että paremmalla kiertojäykkyydellä olevalla mailalla olisi voinnut pitää lavan suorassa, vaan vartta pitkin välittyvät vain lapaan kohdistuvat osumahetken voimat.

    Just tuon takia suuri osa pelaajista pelaa liian jäykillä varsilla. Löysempi varsi ( tai vähemmän kiertojäykempi) auttaa normaalia hitaasti swingaavaa klubutuupparia saamaan mailan lavan sulkeutumaan hivenen lyötihetkellä. Tuloksena on yleensä suositeltavampi draw.

    Kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa. Jos pelaajalla on taipumusta lyödä fadea tai slaissia (esim ’over-the-top’ swingi), voivat seuraukset olla kummallisia. Lyönti voi kääntyä pulliksi ja pelaaja alkaa miettiä swingin korjaamiseksi aivan vääriä asioita.

    Totta puhut. Vähän ehkä sanamuoto oli viestissä huono tai ei ihan loppuun asti ajateltu. Eli huonolla kiertojäykkyydellä kärkiosumassa mailanpää avautuu sen nelisen astetta riippuen varresta. Kiertojäykkä varsi kyllä suoristaa hiukan kärkiosumia jos vaikka vertaat 2.5 asteen ja 3.8 asteen torguella olevia varsia. Voin olla väärässäkin…

    Big hittereillä liian löysä varsi taas aiheuttaa sitä että mailan pää saattaa osumahetkellä jäädä taakse englannin termi shaft lagging en tiedä mitä se on suomeksi.

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #516344 kohteessaMizuno Bluefire

Etusivu Foorumit Yleistä Mizuno Bluefire