26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Mitä syöt ja juot kierroksen aikana ?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Mitä syöt ja juot kierroksen aikana ?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 108)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Huomaan ilokseni, että veljet Kebax ja Jyrkkä D. ovat samalla dieetillä Yours Trulyn kanssa. Paitsi minä en panaaniin ole tohtinut kajota koska sehän on apinoitten muonaa.

    Ammoin, golfurani alussa, muuan kokeneempi pelaaja lupasi ottaa minut kierrokselle mukaan. Sovittiin siinä tapaamista sitten.

    – Minä tulen kentälle aina tuntia ennen starttia. Siinä ehtii sitten paskalle, oluelle ja rangelle!

    Tässä oli singelimiehen eväät ja varsinkin juniorien, tyttöjen ja poikien, tulisi nämä sanat kätkeä sydämeensä!

    Tät skruudauspuoltahii on reenattava.

    Mulkii putos leivät kankhaalle ja poimin kostuneita näkkärinpalasii ku tilhi maasta. Mut ku vähän vuntsii – löytyy sopivat kotelot ; jotka pysyy kii – tyai varmuudeksi muovipussiin ja gumminauha päälle.

    Sit se syömisvaihe , josku joutuu kuorii nopeesti kananmunan ku muut lyövät ja sit rauhassa jää muutaman metrin jälkeen skruudaan sen ruokansa.

    Silloin se on helpointa ku on avannut pisimmälle – lyö viimeseks – eli skruuduastaukokii on mestareille helpompaa. Mie hotkin. Kylmä pien kananpoiak on mun herkkuu munan lisäsk.

    Myy

    mäkisuksi kirjoitti: (13.2.2006 21:33:07)

    Silloin se on helpointa ku on avannut pisimmälle – lyö viimeseks – eli skruuduastaukokii on mestareille helpompaa.

    No tähän mäkin olen yrittänyt pyrkiä, mutta kun poijjaat aina kiusallaankin lyövät vähän pidemmälle…

    Rifle kirjoitti: (13.2.2006 15:56:27)

    Kyllä se paras keino laihduttamiseen on edelleen se, että syö vähemmän kuin kuluttaa 😉 Ei sillä sinänsä ole juurikaan merkitystä vaikka vetäisi kaikki päivän kalorit parissa erässä. Kunhan se kokonaismäärä vain pysyy kurissa. Joillekin saattaa olla psyykkisesti helpompi syödä mitättömän pieniä annoksia tiheään tahtiin, mutta ei sillä lopputuloksen kannalta ole paljoa merkitystä.

    Toki laihduttamisessa kyse on vain siitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Mutta on todellakin helpompi laihduttaa, jos syö pienin välein vähän. Sama kuin juomisessakin, pidetään se nälkä poissa, syömällä usein. Jos on pitkään syömättä, käy niin, että ’syö ihan himoonsa’, silloin syödään liikaa, ahmitaan. Kuka pystyy syömään vain 2 kertaa päivässä? Vaikka pystyisikin, on sillä haittavaikutuksia. Mun mielestä vaikutus ei oo psyykinen, vaan fyysinen.

    Myy kirjoitti: (13.2.2006 22:31:31)
    mutta kun poijjaat aina kiusallaankin lyövät vähän pidemmälle…

    Kun lyöt lähestymisesi kauimpaa lähimmäksi lippua, jää PALJON aikaa katsella maisemia, haistella kukkia ja syödä välipalaa.

    Myy

    Mika Hekkanen kirjoitti: (13.2.2006 23:23:55)
    Kun lyöt lähestymisesi kauimpaa lähimmäksi lippua, jää PALJON aikaa katsella maisemia, haistella kukkia ja syödä välipalaa.

    … ja taas kolme hyvää syytä lisää panostaa lähipeliin! Paitsi tietysti, jos se lyönti lähtee niin kaukaa, että mitenkään ei voida puhua LÄHIPELISTÄ. :-0

    sotanorsu kirjoitti: (13.2.2006 23:21:18)
    Kuka pystyy syömään vain 2 kertaa päivässä? Vaikka pystyisikin, on sillä haittavaikutuksia. Mun mielestä vaikutus ei oo psyykinen, vaan fyysinen.

    Ahas… pitääkin mennä syömään lounas, jotta pääsee sitten saman päivän aikana aamiaiseen. Sithän siittä tuleekin kahesti päivässä ilon kautta 😛

    Jokaisella tuntuu olevan omat sydeeminsä, miten tankata kierroksen aikana. Mulle yhtä tärkeätä on se, että millainen safka raflassa on. Jotenkin toi pelimotivaatiokin pysyy parempana, kun tietää että palkintona on hyvät pöperöt kierroksen jälkeen.
    Toinen asia on se, että raflojen taso vaihtelee niin hitosti. No itse olen mieltynyt Lohjan kentän raflaan ja seisovaan pöytään. Joissakin paikoissa on tultu jopa kitiseen, että syön muka liikaa…..ei saa kunnolla santsata.

    flame kirjoitti: (12.2.2006 17:42:15)
    Mietinkin nyt miten voisin korvata tähän asti kierroksella nautitut kevytlimut ja suklaat yms. ’roskaruuat’. Eli mitä minut kannattaisi varata ensi kesän kierroksille mukaan.

    Ko. ruoka ja juoma saisi olla sellaista että peli/vireystaso pysyisi hyvänä koko kierroksen ajan.

    Elintasokummun kannalta on aivan sama mistä kalorit kertyvät. Suklaassa on paljon kaloreita, kevytlimuissa, etenkin kevytkolassa, mitättömän vähän.

    Sen sijaan tuon vireystason takia kannattaa harkita suklaan tilalle jotain hitaammin energiansa luovuttavaa (hiilihydraatit/proteiinit), jotta vältetään verensokeritason liiat heilahtelut. Nesteytyksen kannalta paras vaihtoehto on urheilujuoma, joka korvaa menetetyt suolat. Vesi ja kevytlimu ovat jokseenkin samalla viivalla, toki limuissa on paljon turhia lisäaineita.

    Nimetön

    Aivan. Suklaa nostaa veren sokerin nopeasti kohdalleen. Tai jopa liian ylös ja liian nopeasti. Ei hyvä. Taitaa kysymys olla minkälailaista sokeria on tuotteessa (tuo oli heitto mutta ymmärtääkseni niitä sokereitakin on vähän erilaisia. Asiantuntijat?)
    Nesteestä sen verran että nuorena kun lentopalloa pelasin, niin valmentaja antoi ohjenuoran että desi per vartti. Enempää elimistö ei kerkeä imeä. Kyllä tuossa lentopallossa on tempo tietenkin nopeampi joten ei se nesteen kulutus gloffissa niin nopeata ole ellei ole kova helle. Mutta itse olen siihen tähdännyt että pieniä huikkia lyhyemmällä välillä ennemmin kuin puoli pulloa ysin tauolla. Muutenhan ihan tuntuu kun ylimääräinen vesi loiskuu vatsassa.

    Aika moni on tuonut tässä ketjussa esiin sen, että nestettä kannattaa nauttia tiuhaan tahtiin (15 min välein) ja erityisesti tietysti lämpimällä kelillä. Muistakaa nyt kuitenkin, että hammaspeikko pitää parhaimmassa tapauksessa juhlia 4-5 tuntia, jos tarjoilu on hyvää. Tämän vuoksi itse aikoinaan vaihdoin mehut ja energiajuomat veteen. Samasta syystä yritän pinnistellä myös klubin ravintolan suklaapatukkajonon ohi. No, ihan aina ei onnistu… 😉

    Myy kirjoitti: (14.2.2006 23:22:03)
    Muistakaa nyt kuitenkin, että hammaspeikko pitää parhaimmassa tapauksessa juhlia 4-5 tuntia, jos tarjoilu on hyvää.

    Erittäin hyvä pointti muuten. Jatkuvaa happohyökkäystä moinen limujen ja energiajuomien lipittäminen. Samaan ’ongelmaan’ törmää myös jääkiekossa. Näkeehän sen jo lätkänpelaajan suustakin että on tullut energiajuomaa juotua. Katsokaa vaikka Ville Peltosen suuhun.

    KL

    Rifle kirjoitti: (13.2.2006 15:56:27)
    Ei sillä sinänsä ole juurikaan merkitystä vaikka vetäisi kaikki päivän kalorit parissa erässä. Kunhan se kokonaismäärä vain pysyy kurissa.

    Itse en ole koskaan uskonut tuohon ’insuliinipiikki’ -teoriaan jossa energia varastoituisi rasvaksi jollain tavoin helpommin tänä aikana.

    Tässä ei ole kyse mistään uskonasioista, esittämilleni asioille voi hakea vahvistusta vaikkapa maamme johtavan urheiluravitsemusasiantuntijan Mikael Fogelholmin kirjoista. Tuo ’insuliiniteoria’ löytyy myös fysiologian ja ravitsemusfysiologian oppikirjoista.

    Omat laihdutuskokemukseni varauksetta puoltavat näitä ’teorioita’.

    Nimetön

    KL kirjoitti: (15.2.2006 13:14:32)

    Rifle kirjoitti: (13.2.2006 15:56:27)
    Ei sillä sinänsä ole juurikaan merkitystä vaikka vetäisi kaikki päivän kalorit parissa erässä. Kunhan se kokonaismäärä vain pysyy kurissa.

    Itse en ole koskaan uskonut tuohon ’insuliinipiikki’ -teoriaan jossa energia varastoituisi rasvaksi jollain tavoin helpommin tänä aikana.

    Tässä ei ole kyse mistään uskonasioista, esittämilleni asioille voi hakea vahvistusta vaikkapa maamme johtavan urheiluravitsemusasiantuntijan Mikael Fogelholmin kirjoista. Tuo ’insuliiniteoria’ löytyy myös fysiologian ja ravitsemusfysiologian oppikirjoista.

    Omat laihdutuskokemukseni varauksetta puoltavat näitä ’teorioita’.

    Kyllä näissä laihdutusasioissa on kyse uskonasioista enemmän kuin voisi päällepäin kuvitellakaan. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Atkinsonin dieetti 😉

    On lisäksi iso ero siinä haluaako välttää painonnousua vain yrittää laskea nykyistä painoaan. Mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, eikä minulla ole pienintäkään mielenkiintoa alkaa väittelemään näistä asioista. Jos kuitenkin uskoo, että esim. ’insuliiniteorialla’ on merkittävä vaikutus painonpudotuksessa niin ei muuta kuin onnea matkalle.

    P.S. Itsellänikin on melkoisesti käytännön kokemusta painonhallinnasta aktiiviurheiluajoilta 😉

    Rifle kirjoitti: (15.2.2006 13:29:22)

    Kyllä näissä laihdutusasioissa on kyse uskonasioista enemmän kuin voisi päällepäin kuvitellakaan. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Atkinsonin dieetti 😉

    Meinaatko että se on uskonasia? Itse olen ollut kohta vuoden vähähiilihydraattisella ruokavaliolla (en dieetillä) ja toimii tosi hyvin minulla. Lääkärin tutkimuksissa kävin ennekuin aloitin ja 2 kuukautta sitten uudestaan ja lekuri kehoitti jatkamaan. Että sellasia uskomuksia :-).
    Tietty tuo ruokavalio ei kaikille sovi, siksi syytä käydä tarkistuksissa ja jutella asiasta lekurin kanssa.

    Nimetön

    Olkoon tämä (toivottavasti) viimeinen kirjoitukseni tähän aiheeseen 😉

    Atkinsonin dieetti on tyyppiesimerkki siitä kuinka monet ajattelevat kykenevänsä jonkin ’poppakonstin’ avulla syömään enemmän kuin muutoin voisivat dieetin aikana, ja silti laihtumaan. Atkinsonin dieetti on osoitettu olevan tässä mielessä täyttyä humpuukkia ihan kunnon tieteelisissä kokeissa. Atkinsonin dieetillä oikeasti laihtuneet söivät tosiasiallisesti paljon vähemmän kaloreita kuin luulivat ja painonpudotus johtui tästä syystä. Ei siitä syystä, että hiilihydraatit oli jätetty lähes kokonaan pois. Lisäksi tämän tyyppisen dieetin haittavaikutuksia pitkällä tähtäimellä jokainen voi itse pohdiskella, vaikka sydän- ja verisuonitautien näkökulmasta.

    Ja kaikille ’Atkinson-miehille ja naisille’ sanottakoon, että jos sellainen dieetti on heistä hyvä ja toimiva niin sen kun vain jatkavat. Ei minulla ole tässäkään asiassa mitään intohimoja alkaa käännyttämään ihmisiä johonkin suuntaan.

    Loppuun vielä se väite, jonka uskon olevan kaiken painonpudotuksen perusta eli pitää syödä vähemmän kuin mitä kuluttaa niin tulosta alkaa syntymään. En kuitenkaan väitä, että painamalla kalorimäärät aivan minimiin saataisiin prosessia nopeutettua tai muutoinkaan mitään hyvää aikaiseksi …. päinvastoin.

    Niin, jokainen taaplatkoon tyylillään ja jokainen uskokoon siihen mihin uskoo :-).
    Tosin tuohon tekstiisi voisi kirjoittaa vastineen mutta eipä siitä taida tulla kuin eipäs juupas keskustelua. Mutta kivoja tutkimuksia olet lukenut ja niitä on sitten aikas paljon tuosta aiheesta ja erilaisia löytyy iso läjä. Ja ei tuossa poppakonsteja ole, ainoa tapa laihtua on syödä vähemmän kuin kuluttaa tai sitten liikkua enemmän. Atkinson ei tarkoita sitä että voi mässätä, päinvastoin…non niin..joko mä aloin sitenkin kirjoittaan..se loppu tähän 🙂

    ja ennekuin alkaa tulemaan lisäväitteitä tai kysymyksiä, niin käykää vaikka tutustumassa Suomalaisiin karpaajiin ja aloittakaa vaikka tuosta FAQ sivulta.
    http://karppaus.info/wiki/index.php/Karppaamisen_FAQ

    tämä oli sitten myös minun viimeinen viestini tänne golfpalstalle tästä aiheesta 🙂

    Jamasa kirjoitti: (15.2.2006 14:30:58)
    ja ennekuin alkaa tulemaan lisäväitteitä tai kysymyksiä, niin käykää vaikka tutustumassa Suomalaisiin karpaajiin ja aloittakaa vaikka tuosta FAQ sivulta.
    http://karppaus.info/wiki/index.php/Karppaamisen_FAQ

    tämä oli sitten myös minun viimeinen viestini tänne golfpalstalle tästä aiheesta 🙂

    Tuo oli tarkoitettu kaikille, ei pelkästään riflelle. Harmi kun ei pääse muokkaamaan jälkikäteen vaikka edes otsikkoa.

    Nimetön

    Ei ole oikeastaan mitään uutta lisättävää – todistanpa vain oikeaksi parinkin asiantuntijan kanssa juteltuani, että energia- ja urheilujuomat vievät hampaat suusta (syövyttävät hammaskiillettä).
    Siksipä näin harjoituskaudella hiilarit ja protskut otetaan ruuasta ja treenatessa juodaan vettä.
    Poikkeuksen voivat tehdä, kelistä riippuen, golfkisat jolloin kuulemma ’saan’ ottaa urheilujuomaa ja vettä fifty fifty. Aina Gatorade -huikan jälkeen purskutan suun viimeksi vedellä.
    Apinain hyväksi kokemat banaanit – 2 kpl – tähän lisäksi eikä sitten muuta.

    senior kirjoitti: (18.2.2006 14:50:26)
    … ja treenatessa juodaan vettä.

    Tuo on kyl osoittautunu melkoisen hyväksi lähestymistavaksi. Jotenkin sitä pysyy skarpimpana mattoo tampatessa kun ei mussuta kaikenmaailman välipaloja tai sokeriliemiä. Reenin jälkken kyl onki sit jo suennäläkä…

    Nimetön

    Ja jos mennään ihan ohjesäännön mukaan niin jo tunninkin matontamppauksen jälkeen on nautittava proteiini- ja hiilihydraattipitoista palautumisjuomaa. Tampatessa on hyvä käyttää vuorotellen molempia käsiä ettei kasva kieroon. Ja kunnon lyöntihän lähtee jaloista asti.

    senior kirjoitti: (20.2.2006 15:11:24)
    Ja kunnon lyöntihän lähtee jaloista asti.

    Itseasiassa nilkoista, mikäli pitkälyöntistä tjtä on uskominen. Itse uskon kuitenkin että se on ennemminkin gripistä kiinne. Se lyänti.

    Nimetön

    Etsiskelin tällaista viestiketjua keskusteluista ihan tieten tahtoen kun halusin tietoa lisäravinteiden käytöstä golfissa. Aika suureksi hämmästyksekseni tässäkään ketjussa kukaan ei ole varsinaisesti maininnut käyttävänsä esim. heraproteiini/hiilarivalmisteita, jotka voisivat olla tosi hyviä myös golfissa välitankkaukseen ja palautukseen.

    Jauheethan eivät paina juuri mitään bagissa ja vettä saa kierroksen aikana tankattua sekoituskuppiin useasti. Olen itse pelannut tähän asti veden ja urheilujuoman turvin ruisleipä/banaani bägissä, mutta aikeena on ensi kaudella koittaa ravintovalmisteita välipalan korvikkeena ja palautukseen…

    KL

    Älä nyt käsitä minua väärin, mutta golf ei ole mikään triathlon, vaan rauhallista liikkumista matalalla sykkeellä. Palautumiseen riittää tuoppi olutta klubin terassilla tai kotona saunan jälkeen. Ravintovalmisteiden käyttö golfissa tuntuu vähän samalta kuin proteiinijauheen nauttiminen pokeripöydässä….

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 108)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #251014 kohteessaMitä syöt ja juot kierroksen aikana ?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Mitä syöt ja juot kierroksen aikana ?