26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Missä mun driverin metrit luuraa?

Etusivu Foorumit Välineet Missä mun driverin metrit luuraa?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tänään kävin pelaamassa ja vahvistamassa käsitystäni siitä että jotain on vialla driverin kanssa sohiessani; 8 driveriavausta joista 7 väyläosumaa ja se kahdeksaskin ohi vain muutaman metrin. Tähän saakka siis kaikki hyvin. Mutta. draivien mitat oli ainoastaan 220-240 metrin välillä riippuen väylän profiilista ja tuulen suunnasta jne. sitten par5lla kakkoslyöntiä 2 kertaa spuunilla n220 metrisiä molemmat ja 1 väylällä rauta3 noin 190metriä. Eli eihän nuo voi millään olla linjassa nuo mitat. Pitkän pohjustuksen jälkeen sitten itse kysymykseen. Paljonko varsi voi draivissa vaikuttaa kun oletuksena svingi toimii jotenkuten koska muut lyöntimitat on kuitenkin ihan ok? Raipassa 10 asteinen SMT DB,vartena Accuflex creation 80 stiff ja spuunissa Wishon 515GRT 15 astetta vartenaan TT Crossfire teräsvarsi. Onko jollakulla fittausprosessin läpikäyneellä kertoa mitä muutoksia varrenvaihto teki mittoihin? Yksi vaihtoehto tietenkin ois lopetella se siikrettimuuvi mutta kun nyt.menee liian suoraan nuo lyönnit niin ei uskalla 🙂

    No riippuu tietty millä mailanpäännopeudella nuo lyöntisi lähtevät?
    Kaikkein paras kun pääsisit käymään analysaattorissa mittaamassa ja testailemassa.
    Voihan siinä ajurissa olla jopa lyöntipinta rikki?

    Ei ne varmaan hirveän lujia ole ne nopeudet kun olen nykyään tämmöinen pallon sijoittelija mutta voisihan tuota käydä joskus jossain hieman kokeilemassa.

    Lyöntipinnassa ei näkynyt mitään silmiinpistävää ja viimekesänä sain takuuvauhtona tuon nupin kun entisestä tuli helistin joten se ei varmaan ole rikki. ehkä 🙂

    osasyynä mittojen lyhyyteen on varmaan mielettömän pitkä väyläruoho ja valtava hiekkamäärä väylillä, mutta ei se noin isoja metrinpuutoksia minusta selitä.

    Kävin kurkkaamassa 4dswingistä noita laitteen demosessiossa huidottuja rauta5:n mailanpäännopeuksia ja näytti olevan 88mph tienoilla. Jotain mittavirhettä alaspäin siinä kuulemma oli mailan teippauksista johtuen koska smash factor oli 1.59 ja 1.46 (pallonnopeudet 127.51 ja 127.92mph).

    En tiedä saako noista jotain osviittaa driverin mailanpäännopeuteen mutta olettaisin että se ainakin enemmän kuin tuo rauta5:n ~90mph on 🙂

    snakeshirt kirjoitti: (4.7.2010 9:21:59)
    Kävin kurkkaamassa 4dswingistä noita laitteen demosessiossa huidottuja rauta5:n mailanpäännopeuksia ja näytti olevan 88mph tienoilla. Jotain mittavirhettä alaspäin siinä kuulemma oli mailan teippauksista johtuen koska smash factor oli 1.59 ja 1.46 (pallonnopeudet 127.51 ja 127.92mph).

    En tiedä saako noista jotain osviittaa driverin mailanpäännopeuteen mutta olettaisin että se ainakin enemmän kuin tuo rauta5:n ~90mph on 🙂

    Mitään ehdottoman varmaa korrelaatiota ei arvioinnin tueksi ole olemassa.
    Tutkailin silti vähäsen kirjallisuutta aiheesta ja löytämieni lähteitten mukaan draiverin nopeus on vähimmilläänkin noin 10% enemmän kuin rautaviitosen nopeus, enimmillään totta kai merkittävästi enemmänkin.

    Täten draiverisi mailanpään nopeudeksi voi arvioida 100+ mph ja tuolla arvioinnin alarajalla pallon lento optimilaunchilla optimioloissa on luokkaa 225 metriä.
    Joten johonkin noita metrejä näyttää katoavan – mittaamatta on hankala arvella onko kyseessä maila, pallo, swingi vaiko jopa kentän kunto.

    Käväistäänkös jonain sadepäivänä Hiukkavaarassa?

    Mun puolestani ei tarvitse odottaa sitä sadepäivää 🙂

    palloina tuolla kierroksella oli käytössä Titun prov1 ja Taylor Maden TP black joista ehkä TP black lensi ne pidemmät kaaret eli hivenen paremmin. Mutta käydäänpä mittomassa ja katsomassa mitä näkyy.

    Ne on vissiin siellä simussa ne mittausvehkeet, ainakin tuo sadepäiväviittaus voisi kieliä siitä?

    snakeshirt kirjoitti: (4.7.2010 12:12:08)
    Ne on vissiin siellä simussa ne mittausvehkeet, ainakin tuo sadepäiväviittaus voisi kieliä siitä?

    Siellähän ne, mittaaminen kun on helpointa järjestää sisätiloissa… proshop-kauppiaat eivät luultavasti kovin tykkäisi rangen nurkalla värkkäämisestä.
    Toisaalta et varmaan haluaisikaan lyödä tusinoittain TP blackkeja rangelle? 😉

    näyttäisi tulevan ukkonen illaksi, mennäänkö jo tänään?

    ts

    Pistähän Snakeshirt viestiä kun saatte nopeudet mitattua. Mulla kytee yks ajatus, mistä vois metrien puuttuminen johtua.

    Minäpä ilmoittelen jos tuloksia saan. viimeksi kun rautamailoja testailtiin niin löin niin mojovia duffeja että Mikalla meni matot uusiksi 🙂

    yksi mieleentullut juttu on se että kun tuollaisen 80 gramman stiffin varren laittaa 455 DBhen pohjaan asti niin varresta tulee aavistuksen jäykempi. Eli voisikohan siinä olla yksi syy; varsi on liian jäykkä mun hennoille käsille. Nupin todellinen mitattu lofti taisi olla lähemmäs 11 astetta joten ainakaan liian pieniasteinen sen ei pitäisi olla.

    Mutta katsotaan miten käy.

    ts

    snakeshirt kirjoitti: (4.7.2010 22:10:23)
    Minäpä ilmoittelen jos tuloksia saan. viimeksi kun rautamailoja testailtiin niin löin niin mojovia duffeja että Mikalla meni matot uusiksi 🙂

    yksi mieleentullut juttu on se että kun tuollaisen 80 gramman stiffin varren laittaa 455 DBhen pohjaan asti niin varresta tulee aavistuksen jäykempi. Eli voisikohan siinä olla yksi syy; varsi on liian jäykkä mun hennoille käsille. Nupin todellinen mitattu lofti taisi olla lähemmäs 11 astetta joten ainakaan liian pieniasteinen sen ei pitäisi olla.

    Mutta katsotaan miten käy.

    Mä kyllä uskon, että kyse on tossa enemmän osuman laadusta.

    hyvin mahdollista, sen verran olen tuota osumakohtaa lavassa seuraillut että svetariin ne pääpiirteissään napsuu. Alkaa olla jo kohta kulunut puhki lavan face siitä osumien kohdalta 😉

    Mielenkiinnosta kyselisin että mitäs muita vaikuttavia seikkoja siinä osuman laadussa on kuin se osumakohta? AoA nyt ainakin tulee mieleen.

    ts

    snakeshirt kirjoitti: (4.7.2010 22:37:06)
    hyvin mahdollista, sen verran olen tuota osumakohtaa lavassa seuraillut että svetariin ne pääpiirteissään napsuu. Alkaa olla jo kohta kulunut puhki lavan face siitä osumien kohdalta 😉

    Mielenkiinnosta kyselisin että mitäs muita vaikuttavia seikkoja siinä osuman laadussa on kuin se osumakohta? AoA nyt ainakin tulee mieleen.

    No lähinnä tulee mieleen se, onko lavan massa oikeesti osuman takana ja pysyykö se siellä. Valitettavasti tuon tutkimiseen ei taida maailmasta laitteita oikeen löytyä. Jotain voi päätellä osuman loftin ja AoA:n väliltä, mutta hieman huteriksi jäävät nekin päätelmät. Lähinnä pitäisi koittaa kokeillen löytää voisiko tuollainen vaikuttaa.

    huomasinpa hienon kirjoituvirheen tuossa ekassa viestissäni eli ’lopetella siikrettimuuvi’ piti olla ’opetella siikrettimuuvi’. Eli en mä sitä nyt tällä hetkellä tee.

    Joissain foorumisoftissa on edittikin tätä varten…

    ts

    snakeshirt kirjoitti: (4.7.2010 23:01:14)
    huomasinpa hienon kirjoituvirheen tuossa ekassa viestissäni eli ’lopetella siikrettimuuvi’ piti olla ’opetella siikrettimuuvi’. Eli en mä sitä nyt tällä hetkellä tee.

    Joissain foorumisoftissa on edittikin tätä varten…

    Transitiossa vai osumassa et tee? Eli mistä movesta puhut?

    Arvoisa Snakeshirt, ongelmasi taitaa olla ihan muualla kuin luulet. Noilla tiedoilla vaikuttaa, että leikkaat draiverilla kuin se olisi wedge. Ensinnäkin, kokeile rangella tai löytöpallolla laittaa palllo tiille ainakin viisi senttiä eteenpäin, ei kauemmas, ja kaksi senttiä korkeammalle ja pudota vähän oikeaa hartiaa. Jos tulee fade tai slaissi, niin olet ilmeisesti hitteri, etkä svingeri. Jos tulee suora, niin se menee pitkälle.
    Itse olen ollut Englannissa lyömässä sellaisen punaisen laatikon, jossa oli reikä kameralle, edessä ja se näytti telkkarin tapaan kaikkien pallojen lentoradan. Sen avulla laitettiin pallon paikka kohdalleen ja vähän pystympi svingi ja nyt kulkee. i 15 driveri, noin 95 mph nupin nopeus, 210m lento ja pitkät rullit. Niin ja suoria. Varsinkin vastatuuleen.

    Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä siihen 4D analysaattoriin tai Peltomäkeen tai vastaavaan. 200-1000 euron (riippuu missä asuu) satsaus parantaa paljon sun loppuelämää. Jättää väliin yhden karanneen ryyppyillan tai ei päästä puolisoa alennusmyyntiin.

    Ainiin niitä oli useampiakin 🙂

    Edelleen teen seläntaapudotusta ja tarjottimenpitelyä transitiossa, sillä siikrettimuuvilla tarkoitin supinaatiokrossausta.

    MREXille, tarkoitus on käydä Hekkasen luona tutkimassa asioita, Oulun 4Dswing on kesälomalla joten sinne ei pääse. Väittäisin kuitenkin että en minä wedgelyöntiä driverilla tee. Jotain muuta virhettä varmaan kuitenkin.

    Mä epäilen, että ne metrit on piilossa ton ’megacrossauksen’ opettelussa. Lagin muodostus voi onnistua hyvinkin, mutta ton uuden liikkeen ajo käsivarsiin aiheuttaa kahta seikkaa (ainakin itellä).

    Toinen on etukäden lievä taittumnen osumaa ennen ja toinen vakavampi vaikuttaja on alapäärotaation hidastuminen liian aikaisin. Vaikka kierto tuntuisi menevän läpi asti jaloilla ja lantiolla, hidastusta tulee osuman tietämille, jolloin lagi alkaa purkaa liian aikaisin ja osumasta tulee tehoton.

    Mä olen tässä joutunut vähän kantapään kautta miettimään noita draiveripituuksia. Kun sitä alkaa oikeasti miettimään niin siinä ei todellakaan ole yhtä, kahta asiaa tai kolmea asiaa, jotka pitää olla kohdalla jotta sen pallon saisi pitkälle. Koko prosessi alkuasennosta ja gripistä loppuasentoon sisältää niin pirun paljon eri tekijöitä jotka pitää olla kunnossa. Ihan oleellista on miettiä sitä osumahetkeä ettei siinä pääse swingiin latautunut energia ’vuotamaan’ harakoille ja siitä selvitään tiukasti läpi ja että pallo ’näkee’ että takana on riittävästi massaa, joka tarkoittaa eritoten sitä pelaajan massaa joka pyörii vinhaa vauhtia.

    Hyvin oleellinen seikka on varmaan se että grippipää menee lavan edellä osumassa, jolloin tuota kokonaismassaa jää enemmän lavan taakse. Toki tuohon liitty vielä paljon muitakin seikkoja. Toinen on tuo gripin tiukkuus, siinä ei mikään hammastahna tuubi puristus todellakaan riitä osumassa. Nyt on sellainen käsitys, että tiukkuuden tulee aktiivisesti kasvaa siitä osumaan tultaessa siitä mitä se on bäkäriin lähdettäessä, en osaa vielä sanoa ihan tarkalleen miksi. Jos tuossa jotenkin onnistuu muutenkin hyvällä swingillä niin se kyllä palkitsee.

    Mielelläni kuulisin kommentteja asiaan puolesta tai vastaan, ihan sama kumpia kunhan saa ajattelemaan.

    Rauski kirjoitti: (5.7.2010 12:00:26)

    … Toinen on tuo gripin tiukkuus, siinä ei mikään hammastahna tuubi puristus todellakaan riitä osumassa. Nyt on sellainen käsitys, että tiukkuuden tulee aktiivisesti kasvaa siitä osumaan tultaessa siitä mitä se on bäkäriin lähdettäessä, en osaa vielä sanoa ihan tarkalleen miksi. Jos tuossa jotenkin onnistuu muutenkin hyvällä swingillä niin se kyllä palkitsee.

    Mielelläni kuulisin kommentteja asiaan puolesta tai vastaan, ihan sama kumpia kunhan saa ajattelemaan.

    Puolesta, tosin en tiedä, kiristyykö ote, vai onko se koko matkan ihan sairaan tiukka hyvissä vedoissa.

    Alottelin tossa pohdintaa aiheesta. Lue lisää…

    Tänään kävin rangella huiskimassa ja testailin myös reguvartista mailaa. Sillä lentokaari oli korkeampi mutta pallon alastulopaikka melko tarkkaan samoissa mitoissa missä tuon stiffin oman mopontankkini kanssa. Reguvarrella pallon lento näytti jotenkin ’leijailevalta’ tjsp eikä niin menevältä kuin omallani, todennäköisesti sokkotestissä en olisi sitä eroa huomannut 🙂 Molemmilla mailoilla lyönnit tuntuu hyviltä, osumat makeilta ja pallo pakenee nätisti mutta tulevat alas siellä 200 metrin jälkeen ja rulleja siihen päälle jokunen metri.

    Supinaatiokrossaustakin tein muutaman onnistuneen vedon ja sillä lentokaari oli matalampi, ehkä poraavamman tuntuinen mutta lentomatka ei varmaan sen kummempi. Rulleistahan ei sitten taas tiedä, mutta ei se minulla vielä kentälle vietävässä kunnossa ole kun välillä lähtee sitä 5 metrin korkuiista huukkia kun ei tee oikeita asioita. kuitenkin tarvittavat asiat tiedostan jotta sen saan tehtyä mutta toistaiseksi liian epävarmaa.

    No, huomenna mittauksiin, jospa sieltä jotain selviää.

    Laitanpa nyt tähän yhden jutun mihin olisi kiva kuulla kommentteja. Laitoin siis tuolle perheen juniorille käteen huippudriverin;), 9-12 vuotiaille tarkoitettu RAMin junnu driveri, varsi letku kuin mikä, lofti 15 asetetta, varren pituus varmaan jotain neljä-viisi tuumaa lyhyempi kuin omassaan, nuppi muistuttaa jotain hybridin nuppia kooltaan. Lyöntiptuudeksi tuli melko tarkaan noin 230metriä kuitenkin tikku suora, osuma ei kuulemma ollut ihan hyvä, tai mistä sitä tietää, kun vaan kerran löi. Seuraavaksi käteen oma Titun 907D1 lofti 9,5 stiffi varsi, sama väylä samat olosuhteet: tulos noin 262m.

    Mistä sitten johtui noin valtava pituusero lyönnissä, herättänee ajatuksia;)

    Omat veikkaukset:
    – Lyhyemmällä ja kevemmällä mailalla kropan kiertonopeus kasvaa, korvaa lyhyempää vartta osittain tai jopa kokonaan.
    – Varren jäykkyydellä ei suurta merkitystä pituteen. Noin suurella erolla kuin noissa niin todennäköisesti jotain merkitystä varren taipumisen ja värähtelyn kautta osumassa.
    – Alkuasento ja koko swingin joutui tekemään huomattavasti kumarammasta asennosta joka osaltaa vaikuttaa kropan kiertonopeuteen, veikkaisin alentavasti
    – Rannekulman säilyttäminen ja vasemman käden pidättely helpompaa ja grippipää menee enemmän edellä ja saadaan enemmän massaa pallon taakse joka kaiken lisäksi pyörinee kovempaa. Osumassa veikkaisin hyvinkin avointa asentoa lantion ja hartioiden osalta.

    Jos tuo sama kokeilu tehtäisiin enemmän ns. käsivetoisella, lantion liuttamisella, painonsiirtoa harjoittaen niin väittäisin eron olevan huomattavasti suurempi noiden kahden mailan välillä. kummassakin tapauksessa toki myös lyöntipituudet laskee melko paljon samalla henkilöllä mitattuna.

    snakeshirt kirjoitti: (4.7.2010 23:49:24)
    Ainiin niitä oli useampiakin 🙂

    Edelleen teen seläntaapudotusta ja tarjottimenpitelyä transitiossa, sillä siikrettimuuvilla tarkoitin supinaatiokrossausta.

    MREXille, tarkoitus on käydä Hekkasen luona tutkimassa asioita, Oulun 4Dswing on kesälomalla joten sinne ei pääse. Väittäisin kuitenkin että en minä wedgelyöntiä driverilla tee. Jotain muuta virhettä varmaan kuitenkin.

    Se wekkelyöntiin vertaus oli kuvainnollinen eli ajatus, että driveri ei tule suoraan pallolle vaan hieman leikkaa ja sitä korjataan sulkemalla, joten saadaan lyhyt suora spinnaava draivi. Koetappa lainata nykymallin Naisten driveri ja lyödä sillä suoraa tai draw 200m, niin äkkäät mistä pöhisen. Pikaista paranemista toivoen.

    Rauski kirjoitti: (5.7.2010 17:45:06)
    Laitanpa nyt tähän yhden jutun mihin olisi kiva kuulla kommentteja. Laitoin siis tuolle perheen juniorille käteen huippudriverin;), 9-12 vuotiaille tarkoitettu RAMin junnu driveri, varsi letku kuin mikä, lofti 15 asetetta, varren pituus varmaan jotain neljä-viisi tuumaa lyhyempi kuin omassaan, nuppi muistuttaa jotain hybridin nuppia kooltaan. Lyöntiptuudeksi tuli melko tarkaan noin 230metriä kuitenkin tikku suora, osuma ei kuulemma ollut ihan hyvä, tai mistä sitä tietää, kun vaan kerran löi. Seuraavaksi käteen oma Titun 907D1 lofti 9,5 stiffi varsi, sama väylä samat olosuhteet: tulos noin 262m.
    .

    Tässä näkee tuloksen, kun on loistava svingi. Mailasta huolimatta lyönti on suora. Siitä vaan mailoilla säätelemään minkä muotoisen lentokaaren haluaa.

    Olen kuvitellut että tuollainen 10% ero spoonin ja driverin carry mitoissa oliis ihan normaali. Olisi kiva kuulla tilastoja oikeista mittauksista. Rullit sitten riippuu pallon alastulokulmasta ja väylän ominaisuuksista.

    Mailan vaiktutusta kun katsotaan lennon pituuteen niin olen siinä käsityksessä että spoonissa ja siitä lyhyemmissä lofti vaikuttaa eniten ja toiseksi vasta varren pituus.

    En edelleenkään usko että ns. painolla tai paineella varren takana osumahetkellä olisi merkittävää vaikutusta pallon lähtönopeuteen. Osumahetki on niin lyhyt että varren välityksellä ei saa sellaisia voimia aikaiseksi että voisiivat vaikuttaa merkittävästi. Senhän pitäisi myös näkyä merkittävästi myös smash factor luvuissa. Prosentin – parin eroja kun voi olla vaikea todentaa ilman kunnon mittalaitteta, eikä fysiikan kautta laskien saa edes sellaisia aikaiseksi.
    Se mitä voimia kohdistetaan mailan varteen ennen osumaa onkin sitten eri juttu.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #306429 kohteessaMissä mun driverin metrit luuraa?

Etusivu Foorumit Välineet Missä mun driverin metrit luuraa?