26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Mailojen sovitus pitkälle/epästandardille pelaajalle

Etusivu Foorumit Yleistä Mailojen sovitus pitkälle/epästandardille pelaajalle

Esillä 9 viestiä, 26 - 34 (kaikkiaan 34)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Noh, aika vahvasti Mizuno-painotteinen kauppa. En lähde muuta kommentoimaan.=)

    Sen verran siitä sopeutumisesta, että vanhan sanonnan mukaan ’kolmas päivä hirressäkin helpottaa’. Mielestäni on aivan järjetöntä, että pitkä ja/tai lyhyt kätinen kaveri pelaa liian lyhyillä mailoilla. Usein sen näkee jo stanssista ja kun tietää esim. käsien korkeuden maasta ja mailojen speksit, voi suoraan sanoa sopivatko ne suurin piirtein vai eivät. Monet (lähinnä monet mailakauppiaat) ovat sitä mieltä, että noin kaikki voivat spelata ’standardimailoilla’. Tämä varmaan johtuu siitä, että varastossa ei ole kuin standardisettejä. Tosin joillakin saattaavat esim. liian flatit mailat korjata lyöntiä, jos on taipumus lyödä liian voimakasta drawta. Jos esim. katsoo tourpelaajien stansseja, niin pyrkimys näyttää enemmän olevan lyödä aika suorana kuin kovin kyykyssä.

    Lie-kulmien säädöllä taitaa selvitä aika pitkälle tässä varsi ongelmassa. Varrethan on pidentyneet valitettavasti myös meille ’normaali’ mittaisille viime vuosien aikana, kun mailavalmistajat yrittävät kaupitella yhä pidemmälle palloa lennättäviä rautoja.

    Mulla on muutama hyvin pitkä tuttu, joiden ongelma on ’liian’ pitkät lyönnit. Kun tuota vartta on siunaantunut jo lyöjälle ja siihen isketään vielä pidemmät varret, niin mailanpää alkaa viuhua sellaisella nopeudella, että kentiltä alkaa tila loppua. Normaaleihin lähestymisiin ei tahdo löytyä sopivaa kalustoa vaan swingillä ’pelaaminen’ on aloitettava jo yli 140m päästä.

    Jos pisimmän ja lyhimmän mailan pituusero on n. 4 tuumaa, niin mitä käytännössä 1/2-1 tuuman muutoksella saadaan aikaan? Käytännössä ainoat mailat joihin pituuden lisääminen tuo ’apua’ on wedget ja r9. Tuskinpa koko settiä kannattaa pidentää tuon takia.

    Lisää pituutta varteen yleensä merkitsee myös epätarkkuutta.

    No kokeile onko merkitystä ja lyhennä mailojasi 1/2-1 tuumaa ja laita 2 up. Kerro sitten onko hyvä pelata?

    Kyllä ainakin itselleni testien mukaan 1/2′ pitempi ja 2 astetta upright muuttaa lyöntiasennon läpi setin huomattavasti mukavammaksi. = pystyy seisomaan pystymmässä.

    No nyt kun satuit kysymään, niin kerrottakoon, että mun 1/2 tuumaa lyhyemmät vanhat raudat on paljon mukavammat. Jopa niin paljon, että viimekesänä ajattelin tosiaan lyhentää noita uusiakin ainakin ton 1/2 tuumaa.

    Mä kun olen niin laiska harjoittelemaan, ettei lyöntirepertuaariin kuulu kuin täysi swingi, niin lähestymiset alle 100m joutuu tekemään LW:llä, jota ei ehkä ihan oikeasti ole tarkoitettu siihen.

    Onneks noi mun gripit on sen verran paksut, että sallivat kohtuullisen otteen myös alempaa, tahtoo vaan välillä unohtua, että mailasta voi pitää muualtakin kiinni kuin ihan päästä.

    Mun on tietysti helppo sanoa, koska mä oon vaan tämmöinen tavallinen 183cm tumppi.

    No sahaa sitten 5 tuumaa. Ne on vielä mukavammat. Täytyyhän se myöntää, että tässä puhutaan aika pienistä asioista, jotka paljolti vaikutattaa eniten korvien väliin. Niinkuin totesitkin ihmisillähän saattaa olla huomattava ero otekorkeudessa. Tosin tourpelaajilla näyttää olevan koko maila aikahyvin käytössä Carciaa lukuunottamatta.

    Nimetön

    Kyllähän pitemmillä mailoilla ainakin omasta mielestäni on paljon mukavampi lyödä lähes pystystä, kuin että sopeuttaa asentonsa hieman alemmas käytössä olevan mailan mukaan. Silloin tällöin on tullut kokeiltua eri mailoilla ja kyllä mutun perusteella pystyy hallitsemaan/minimoimaan polvien aiheuttaman virheliikkeen pystysuunnassa. Voi olla että lie-kulman muuttaminen riittäisi hyvinkin.

    3i-pw setissä lyhimmän ja pisimmän raudan pituusero on 3′ (36′-39′), mutta niiden lie-kulmat poikkeavat myös toisistaan 5 astetta (59*-64*). Draiverin lie-kulma on n. 57*.

    Nää arvot on tietysti valmistajakohtaisia, mutta ylläolevat ovat hyvin yleisesti käytettyjä speksejä.

    Olen kyllä samaa mieltä siitä, että varsien pidentämiseen kannattaa suhtautua varauksella. Lyhyttä vartta on aina helpompi kontrolloida ja se tuottaa parempaa osumaa.

Esillä 9 viestiä, 26 - 34 (kaikkiaan 34)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #376007 kohteessaMailojen sovitus pitkälle/epästandardille pelaajalle

Etusivu Foorumit Yleistä Mailojen sovitus pitkälle/epästandardille pelaajalle