26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Mailat lyhyelle miehelle

Etusivu Foorumit Välineet Mailat lyhyelle miehelle

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hei foorumilaiset,

    Kuka osaisi sanoa tai neuvoa, mistä löytäisin sellaisen välineiden sovitusta tekevän tahon jolla olisi kokemusta, osaamista ja ennen kaikkea varastossa sopivia tarvikkeita jotta lyhykäiselle miehelle saataisiin uusi golfsetti? Tässä kohtaa lyhyt tarkoittaa tosiaan hukkapätkää eli pituutta löytyy vain 162 senttiä. Minulla on myös ”pitkähköt” kädet eli kun seison suorana niin kämmenet ovat reiden puolivälissä.

    Tämä asettaa ihan omanlaisensa haasteen perus-välinesovitukseen jossa pystytään kokeilemaan erilaisia varsia, jäykkyyksiä ja lapamalleja sopivan setin löytämiseksi. Minulle tämä vaihtoehto on yleensä jo lähtökohtaisesti out koska ”standardimittainen” mailat eivät pituudeltaan vain sovi.

    Minulle ei tule ego-ongelmaa siitä että pelaisin ns. naisten tai junioreiden mailoilla kunhan a) ne ovat sopivan kokoiset, b) niistä löytyy tarvittava jämäkkyys vaikka mailanpään nopeus lähtisikin kasvamaan ja c) pystyn niiden avulla kehittämään swingitekniikkaa eteenpäin maailman tappiin saakka. Minä en tule tästä kasvamaan muuten kuin korkeintaan leveyssuunnassa =)

    Yhtä ainoaa oikeaa swingiä ei tietenkään ole olemassa, mutta suhteellisesti ajateltuna mailan kuuluu olla tietyn mittainen ja kokoinen jotta sen saa kulkemaan optimaalisia ratoja pitkin.

    P.S. Olen ollut jo yhteydessä Espoon TAGiin. He totesivat ykskantaan ettei testivarsivalikoimasta löydy lyhyempiä varsia.
    P.P.S. Minulla on jo yhdet, custom-fitatut mailat vuodelta 2006 ja harrastusta takana useampia vuosia. Taidollisesti ajateltuna olen omasta mielestäni aloittelija, mutta en ehkä nyt aivan täysin kokematon kuitenkaan. Perusharrastaja, joka haluaa kehittyä paremmaksi.

    Ainakin Pingin värikartan mukaan 1/2″ lyhyempi varsi on riittävä.
    Lavan kulma (upright tai flat) määräytyy ”ranteesta lattiaan”-mitalla
    Sulla varmaan sellainen 82-85cm? Joten 1 ast FLAT riittäisi (red dot)

    Luulisi nyt että TAGilla olisi testimailoja jotka ovat 1/2″ lyhyemmät..?
    Vaikka sitten naisten valikoimasta.
    Sanoit kyllä että olet ollut yhteydessä mutta onkohan ollut väärinymmärrys…?
    Vaikka en pidä Golfsky palvelusta niin sieltä kantsii kysyä, ainakin TRE aika hyvä valikoima ollut

    Ainakin demopäivillä fittaajan kärryssä tuollaisia lyhyempiä on näkynyt.

    PING Värikartta

    Pingin menetelmä, jossa ”kaikki” mitoitetaan pelaajan mukaan – ei siis vain varren mitta ja jäykkyys, vaan myös lie-kulma, gripin paksuus, jne. Eikä lisähinta kaupan valmiisiin vaihtoehtoihin ole erityisen suuri. Siis kannattaa mennä oikean asiantuntijan pakeille, joka ei ole sitoutunut yhteen merkkiin ja jolla kunnon mittavälineet ja ammattitaito (esim. Vili Custom Shop)

    Kiitos ajatuksista. Ranteesta maahan -mitan keskiarvo on ~78cm.

    Ihmettelin tuota varren pituuttaa TAGin kaverille, ja hän oli sitä mieltä ettei pidemmän varren kanssa fittauksessa kuulemma ole ongelmaa; lie-kulmien säädöllä ja ottamalla alempaa kiinni saadaan oikea mitta kyllä kohdalleen. Varren lyhentäminen käsittääkseni keventää kokonaispainoa ja sitä kautta vaikuttaa siihen mystiseen ”fiilikseen”, mutta tälläkin foorumilla on puhuttu paljon hyvää TAGin palvelusta joten kait heihin voi tässä suhteessa luottaa?

    Varren lyhentäminen käsittääkseni keventää kokonaispainoa ja sitä kautta vaikuttaa siihen mystiseen ”fiilikseen”

    Tuota ”fiilistä” kutsuttanee svingipainoksi, ja kyllä ammattitaitoinen fittari ja mailanrakentaja (tai tehdas) saa sen sinulle tilauksen mukaisesti sopivaksi.

    Ei muuta kuin fittaamaan. Kyllä lie kulma, varsi ja varren pituus saadaan hyvin mitoitettua myös hieman pidemmällä mailalla. Räätälöidyt mailat tilataan usein suoraan valmistajalta, joka huolehtii kyllä swingipainot kuntoon.

    KL1

    Eikös Ian Woosnam pelannut aika lailla fläteillä mailoilla, mutta normivarsilla? Jotain sellaista muistan lukeneeni. Woosy on aika lyhyt kaveri, vain 164 cm lattiasta ylöspäin.

    Tässä yksi viitteellinen taulukko. Sen perusteella 1,5” varren pituudesta pois ja lie kulmat pysyisi vakiona. Joissain taulukoissa 1” pois. Swingi-painon ja varren muut ominaisuudet sitten osaava fittaaja laittaa kohdalleen swingisi perusteella. Kyllä niitä esim. TAGista löytyy. Toisaalta artikkelissa myös todetaan, että aina ei varren lyhentämisessä ole hyötyä raudoissa. Mene ja tiedä.

    https://www.gogolf.fi/määritä-sopiva-mailojen-pituus-ja-lie-kulma-kehon-mittauksella

    Tuota ”fiilistä” kutsuttanee svingipainoksi, ja kyllä ammattitaitoinen fittari ja mailanrakentaja (tai tehdas) saa sen sinulle tilauksen mukaisesti sopivaksi.

    Ehkä tämä onkin siis se ongelma; minusta tuntuu etten tiedä miltä filliksen pitäisi tuntua tai mikä sen swingipainon pitäisi edes olla. Olen kokeillut naisten kevyempiä varsia ja niillä saan ala- ja ylävartalon välille enemmän ”viritystä”, kun taas nykyisillä mailoilla sama tuntuu haasteellisemmalta. Sokerina pohjalla en ole edes varma siitä pitäisikö sitä ”viritystä” oikeasti tapahtua vai ei.

    TV:tä katsellessa olen monesti pohtinut naisten LPGA:lla aika yleistä tapaa pitää mailaa alhaalta kiinni – siis siten, että käsien yläpuolelle gripistä jää näkyviin 5-10 cm. Tyyppiesimerkki on Brooke Henderson, joka on 1,63 m pitkä ja hänellä on lähes kaikilla mailoilla tämä grippi. Olen pohtinut tätä ja erityisesti sitä, etteikö heillä ole varaa ostaa oikeanmittaisia mailoja 😉

    Eli varsinainen kysymykseni on se, miten paljon mailan ominaisuudet muuttuvat, jos a) vartta lyhennetään tuo 2 tuumaa tai b) pelaaja ottaa gripin 2 tuumaa normaalia alempaa. (siis olettaen, että lie-kulmat ovat lyönnissä fitattu kohdalleen).

    PGA-golfarien peli poikkeaa täysin omasta pelistäni, joten välineiden vertaaminen Roryyn ei ole kovin antoisaa. Sen sijaan moni LPGA-naispelaaja pelaa aika lailla samoja mittoja hyvien klubituupparien kanssa. Varsinkin Aasialaisnaisten dominoidessa LPGA-golfia, suurin osa pelaajista on noin 1,6 m pitkiä. Siten heidän välinevalintansa ovat paljon relevantimpi vertailukohta klubimiehille (esim. Pingin Pro-sivulla on aika monelta tarkat speksit).

    No, nyt on vähän enemmän lisätietoa. Kävin mitoituksessa sekä NordCenterissä että Golf Skyssä Tampereella, ja täytyy sanoa että Golf Skyn kaveri osasi kyllä asiansa huomattavasti paremmin. NordCenterissä minulle ehdotettiin normimittaisia AMT Red -varsia. Pidemmällä varrella on kuulemma helpompi saada lisää mailanpään nopeutta.

    Golf Skyn kaveri puolestaan oli sitä mieltä että tuuman lyhyemmät mailat ja 2 deg flat voisi olla sopiva kombo. Heiltä ei kuitenkaan löytynyt tuumaa lyhyempinä kuin yksi malli, joten emme saaneet niin paljoa dataa aikaiseksi että olisi kannattanut uusia mailoja hommata. Niinpä päädyin sitten siihen että omia, ennestään 1/2″ lyhyempiä mailoja lyhennetään vielä ylimääräinen puoli tuumaa.

    Selvää ainakin on, että sovitus on todellakin aivan villi maailma. Onneksi netti on pullollaan infoa ja esim. Pingin WebFit antaa jotain perustietoja jottei ihan kaikkiin kotkotuksiin tule lähdettyä.

    Katsotaan miten tilanne etenee.

    KL1

    Onneksi netti on pullollaan infoa

    Niinpä… ja se kaikki on oikeata ja totta…

    Jos et tee vanhoilla mailoillasi mitään niin osta pari grippiä ja pistä vartta poikki niin paljon kun tarvii ja kun pistät gripin niin pistä varren päähän esim pari prikkaa menetetyn painon verran ja testaa itse mikä on oikea pituus. Sitten kun tiedät sen niin osta varret ja lavat ja gripit nordica golfista(ruotsalainen firma) Kiinastakin löytyy esim Aliexpress(siellä on halpaa, grippejä parista taalasta ylöspäin jne.) Vesiputki leikkuri on hyvä työkalu on hyviä kokemuksia kuinka helppo on lyhentää varret sillä. Voisin antaa sulle valkka 5 grippiä ilmatteeksi mutten pistä tälle sivulle osoitettani ym. TV: Hämeestä olen.

    Antek: Pidemmällä varrella on kuulemma helpompi saada lisää mailanpään nopeutta.

    Golf Skyn kaveri puolestaan oli sitä mieltä että tuuman lyhyemmät mailat ja 2 deg flat voisi olla sopiva kombo. Heiltä ei kuitenkaan löytynyt tuumaa lyhyempinä kuin yksi malli, joten emme saaneet niin paljoa dataa aikaiseksi että olisi kannattanut uusia mailoja hommata. Niinpä päädyin sitten siihen että omia, ennestään 1/2″ lyhyempiä mailoja lyhennetään vielä ylimääräinen puoli tuumaa.

    Luota omaan näkemykseesi ja Golf Skyn kaverin ohjeisiin..ja kerää itsllesi kaikki mahdollinen tiete, netistä ja muualtakin,

    Varret (pituus,jäykkyys jne.) ja lapakulmat täytyy sovittaa omiin mittoihin ja lyöntiin sopiviksi. Mailojen tasapainoisuus (svingipaino) voi vaatia testaamista mutta kokenut fittaaja osaa auttaa myös sen osalta.
    – äläkä unohda testata ja kokeilla käteesi (sormiisi) sopivaa grippiä

    Kun olet saanut mailat kohdilleen niin hyvällä ruohorangella (sopivan tiukka ja väyläpituuteen leikatulla) pääsee kokeilemaan lyöntituntumaa, kokemaan ja näkemään miltä osuma tuntuu, miten pallo lähtee ja divotit irtoaa.
    – silloin kun mailan painotus on kohdillaan, palloon osuminen on helppoa. lyönti kulkee läpi kuin itsestään..
    – ei haittaisi vaikka tässä yhteydessä hakisit neuvoa ja ohjeita prolta (tai oikeasti hyviltä, esim. oman seuran, kilpapelaajilta) siitä miten palloa pitää lyödä ja osua jotta saat hyvää painetta lyöntiin ja palloon.

    Ainakaan rautamailojen osalta en lähtisi hakemaan mailanpään nopeutta pidemmillä varsilla..jos ja kun pituutta tarvitaan niin sitten vain pienempinumeroisempaa (=pidempää) rautaa käteen.
    – raudat ovat tarkkuustyökaluja, niiden pitää sopia pelaajan fysiikkaan, käteen ja lyöntiin mahdollisimman hyvin.
    – ehkä driverissa voisi kokeilla hieman pidempää vartta (jolla saa lisää mailanpään nopeutta) jos ja kun saa avaukset pysymään väylällä..

    Eli, luota itseesi ja alan ammattilaisiin, hanki tietoa, testaa, kokeile, harjoittele ja kysele neuvoja/ohjeita todellisilta osaajilta.
    – näin saat jossain vaiheessa itsellesi mailat joista et haluakaan luopua kovin helpolla.
    – eikä haittaisi vaikka matkan varrella opettelisi hieman säätämään mailoja, huoltoa, painotuksia, varsien ja grippien vaihtoja jne. ikäänkuin kotitarpeiksi.

    Äläkä usko mailanmyyjien mainospuheisiin. Totuus on siinä että mitä enemmän harjoittelet hyvillä mailoillasi sitä ”anteeksiantavampia” niistä tulee.

    P.S. En tarkoita että itse osaisin em. asiat, mutta olen kuitenkin vuosien varrella nähnyt sekä kokenut yhtä ja toista,

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1338158 kohteessaMailat lyhyelle miehelle

Etusivu Foorumit Välineet Mailat lyhyelle miehelle