26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Lyönteihin valmistautuminen – kauanko se saa ottaa?

Etusivu Foorumit Yleistä Lyönteihin valmistautuminen – kauanko se saa ottaa?

Esillä 25 viestiä, 126 - 150 (kaikkiaan 152)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • pjs

    ts kirjoitti: (21.7.2013 22:08:35)

    pjs kirjoitti: (21.7.2013 22:03:48)

    Olen aloittanut golfin vasta 12 vuotta sitten, joten viittaamastasi aikakaudesta minulla ei ole kokemuksia saati tietoja. Voisitko esittää näitä keinoja, etkä kysyä kysymyksiä. Keskustelun kannalta ei ole kovin rakentavaa, jos haluat yrittää muiden arvailevan sinun ajatuksenjuoksuasi. Helpompaa olisi, jos kertoisit asian itse.

    Ei se oo nyt tarpeen. Jokainen voi ihan itekin jotain miettiä.

    Fubarin arvaus on oikea ollessaan pieni pala varsin suurta koknaisuutta

    Vähän heikolta näyttää, kun et edes itse pysty muotoilemaan sellaista kysymystä, johon vastaamalla pystyisit vakuuttamaan muita keskustelujoita. ’Nyt on asja silviisii jot myö hävitää tää sota.’ Toivottavasti ei tule itku. Oraakkelimaiset ’ratkaisu on triviaali’ -vastaukset eivät hämää ketään.

    ts

    pjs kirjoitti: (21.7.2013 22:26:59)

    ts kirjoitti: (21.7.2013 22:08:35)

    pjs kirjoitti: (21.7.2013 22:03:48)

    Olen aloittanut golfin vasta 12 vuotta sitten, joten viittaamastasi aikakaudesta minulla ei ole kokemuksia saati tietoja. Voisitko esittää näitä keinoja, etkä kysyä kysymyksiä. Keskustelun kannalta ei ole kovin rakentavaa, jos haluat yrittää muiden arvailevan sinun ajatuksenjuoksuasi. Helpompaa olisi, jos kertoisit asian itse.

    Ei se oo nyt tarpeen. Jokainen voi ihan itekin jotain miettiä.

    Fubarin arvaus on oikea ollessaan pieni pala varsin suurta koknaisuutta

    Vähän heikolta näyttää, kun et edes itse pysty muotoilemaan sellaista kysymystä, johon vastaamalla pystyisit vakuuttamaan muita keskustelujoita. ’Nyt on asja silviisii jot myö hävitää tää sota.’ Toivottavasti ei tule itku. Oraakkelimaiset ’ratkaisu on triviaali’ -vastaukset eivät hämää ketään.

    Voi sinua kun se nyt noin kaivertaa. Mutta kokeneempi käyttäytyis nyt varsin siivosti, koska jossain vaiheessa kun sanon sen, niin hemmetisti hävettää että ei sitä itse tajunnut.

    Onko nimimierkki ts todellakin Hyvinkäällä Pro?

    Kaveri antaa kyllä itsestään näillä viesteillään vähintäänkin yksinkertaisen kuvan.

    Asiaan.

    Voihan pelikavereille kohteliaasti kertoa, että koitetaan vähän nopeuttaa peliä, kun ollaa jääty edellisestä ryhmästä ja takana tulevat joutuu odottelemaan. Useimmiten toimii.

    ts

    Put3 kirjoitti: (21.7.2013 23:52:38)

    Onko nimimierkki ts todellakin Hyvinkäällä Pro?

    Kaveri antaa kyllä itsestään näillä viesteillään vähintäänkin yksinkertaisen kuvan.

    Asiaan.

    Voihan pelikavereille kohteliaasti kertoa, että koitetaan vähän nopeuttaa peliä, kun ollaa jääty edellisestä ryhmästä ja takana tulevat joutuu odottelemaan. Useimmiten toimii.

    Wau. Taas uus nimimerkki samaan tarkoitukseen? Onpa paljon tullu foorumille ’uutta’ väkeä viime päivinä..

    Mutta niinhän se menee, että vähän syvemmälle ajattelevat tuntuvat monesta yksinkertaisilta. Silloin voi olla vaikea ihan oikeesti ymmärtää sitä pelaajien kirjoa joka kentillämme liikkuu, kun taas tässä työssä vuosien kautta alkaa olemaan jo kaiken nähnyt. Esimerkiksi sen, että suurin osa pelaajista pelaa juuri niin nopeasti kuin heidän pelitaitonsa edellyttää… eli noin 5 tuntia!

    Kuinkahan kauan siihen menee että ihan oikeesti näin yksinkertainen totuus ymmärretään?

    ts kirjoitti: (21.7.2013 23:06:09)

    pjs kirjoitti: (21.7.2013 22:26:59)

    ts kirjoitti: (21.7.2013 22:08:35)

    pjs kirjoitti: (21.7.2013 22:03:48)

    Olen aloittanut golfin vasta 12 vuotta sitten, joten viittaamastasi aikakaudesta minulla ei ole kokemuksia saati tietoja. Voisitko esittää näitä keinoja, etkä kysyä kysymyksiä. Keskustelun kannalta ei ole kovin rakentavaa, jos haluat yrittää muiden arvailevan sinun ajatuksenjuoksuasi. Helpompaa olisi, jos kertoisit asian itse.

    Ei se oo nyt tarpeen. Jokainen voi ihan itekin jotain miettiä.

    Fubarin arvaus on oikea ollessaan pieni pala varsin suurta koknaisuutta

    Vähän heikolta näyttää, kun et edes itse pysty muotoilemaan sellaista kysymystä, johon vastaamalla pystyisit vakuuttamaan muita keskustelujoita. ’Nyt on asja silviisii jot myö hävitää tää sota.’ Toivottavasti ei tule itku. Oraakkelimaiset ’ratkaisu on triviaali’ -vastaukset eivät hämää ketään.

    Voi sinua kun se nyt noin kaivertaa. Mutta kokeneempi käyttäytyis nyt varsin siivosti, koska jossain vaiheessa kun sanon sen, niin hemmetisti hävettää että ei sitä itse tajunnut.

    Oikeesti sun kovalevy on ihan laukeamassa, hae apua.

    ts

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 0:07:59)

    Oikeesti sun kovalevy on ihan laukeamassa, hae apua.

    Ei todellakaan ole 😉

    Mutta välillä tuntuu että ihan oikeesti kovin paljon ei ihmiset ajattelukykyä mukaansa ota kun foorumit selaimessa avaavat. Liekö sitten kyse siitä, että fiksumpaa väkeä vähemmän näissä touhuissa liikkuu?

    Mietihän toveri sinäkin ihan oikeesti miten homma voitais saada toimimaan ja samalla onko hirveesti järkeä huutaa siinä kenttäyhtiötä ja pakottamista apuun?

    Mä oon jotenkin alkanu miettimään, että oliko tilanne sittenkin parempi lajin kannalta kun meillä oli vaan ne 30.000 pelaajaa kuten mun alottaessa. Uudet oppi kulttuurin kokeneemmilta pelaajilta, kokeneemmat pelaajat komensi ne rangelle treenaamaan jos ei peli kulkenu, kokeneemmat pelaajat vei vielä rahatkin skineissä ja silvereissä jos ei alkanut oppimaan. Niin ja ne kokeneemmat sano myös, että nyt mouho vauhtia siihen touhuun, ei täällä oo tarkotus koko päivää olla… ja ne pirut sano sen sekä tutulle että vieraalle päin näköä.

    Eli oliskohan perimmäinen syy sittenkin kulttuurissa, joissa kaikki delaa… eikun pelaa, eikä keneltäkään vaadita mitään? Oiskos se sitten kuitenkin kaikkien kokeneempien pelaajien tehtävä sitä kulttuuria kehittää tuonne vanhan mallin suuntaan? Myös sen pelitaidon kehittämisen osalta.

    Pahimmillaan mä oon kuullu seuran kapteenin isoon ääneen kailottavan alottajien läsnäollessa, että hän ei ole rangella käyny 20 vuoteen kun siellä ei saa kun pelinsä sekaisin. Sillä kulttuurilla sitten mennään ja aina parkkikselta suoraan tiille…

    ts kirjoitti: (22.7.2013 0:22:54)

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 0:07:59)

    Oikeesti sun kovalevy on ihan laukeamassa, hae apua.

    Ei todellakaan ole 😉

    Mutta välillä tuntuu että ihan oikeesti kovin paljon ei ihmiset ajattelukykyä mukaansa ota kun foorumit selaimessa avaavat. Liekö sitten kyse siitä, että fiksumpaa väkeä vähemmän näissä touhuissa liikkuu?

    Mietihän toveri sinäkin ihan oikeesti miten homma voitais saada toimimaan ja samalla onko hirveesti järkeä huutaa siinä kenttäyhtiötä ja pakottamista apuun?

    Mä oon jotenkin alkanu miettimään, että oliko tilanne sittenkin parempi lajin kannalta kun meillä oli vaan ne 30.000 pelaajaa kuten mun alottaessa. Uudet oppi kulttuurin kokeneemmilta pelaajilta, kokeneemmat pelaajat komensi ne rangelle treenaamaan jos ei peli kulkenu, kokeneemmat pelaajat vei vielä rahatkin skineissä ja silvereissä jos ei alkanut oppimaan. Niin ja ne kokeneemmat sano myös, että nyt mouho vauhtia siihen touhuun, ei täällä oo tarkotus koko päivää olla… ja ne pirut sano sen sekä tutulle että vieraalle päin näköä.

    Eli oliskohan perimmäinen syy sittenkin kulttuurissa, joissa kaikki delaa… eikun pelaa, eikä keneltäkään vaadita mitään? Oiskos se sitten kuitenkin kaikkien kokeneempien pelaajien tehtävä sitä kulttuuria kehittää tuonne vanhan mallin suuntaan? Myös sen pelitaidon kehittämisen osalta.

    Pahimmillaan mä oon kuullu seuran kapteenin isoon ääneen kailottavan alottajien läsnäollessa, että hän ei ole rangella käyny 20 vuoteen kun siellä ei saa kun pelinsä sekaisin. Sillä kulttuurilla sitten mennään ja aina parkkikselta suoraan tiille…

    Nää sun postaukset on jo niin täynnä paskaa että ei enää tiedä mistä purkaa.

    ts

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 0:31:15)

    Nää sun postaukset on jo niin täynnä paskaa että ei enää tiedä mistä purkaa.

    Voi kun hienon viestin olit saanut aikaiseksi perusteluineen kaikkineen…

    ts kirjoitti: (22.7.2013 0:22:54)

    Mä oon jotenkin alkanu miettimään, että oliko tilanne sittenkin parempi lajin kannalta kun meillä oli vaan ne 30.000 pelaajaa kuten mun alottaessa. Uudet oppi kulttuurin kokeneemmilta pelaajilta, kokeneemmat pelaajat komensi ne rangelle treenaamaan jos ei peli kulkenu, kokeneemmat pelaajat vei vielä rahatkin skineissä ja silvereissä jos ei alkanut oppimaan. Niin ja ne kokeneemmat sano myös, että nyt mouho vauhtia siihen touhuun, ei täällä oo tarkotus koko päivää olla… ja ne pirut sano sen sekä tutulle että vieraalle päin näköä.

    Eli oliskohan perimmäinen syy sittenkin kulttuurissa, joissa kaikki delaa… eikun pelaa, eikä keneltäkään vaadita mitään? Oiskos se sitten kuitenkin kaikkien kokeneempien pelaajien tehtävä sitä kulttuuria kehittää tuonne vanhan mallin suuntaan? Myös sen pelitaidon kehittämisen osalta.

    Pahimmillaan mä oon kuullu seuran kapteenin isoon ääneen kailottavan alottajien läsnäollessa, että hän ei ole rangella käyny 20 vuoteen kun siellä ei saa kun pelinsä sekaisin. Sillä kulttuurilla sitten mennään ja aina parkkikselta suoraan tiille…

    No nyt kun ts suostui vihdoinkin avaamaan ajatusmaailmaansa, niin voin sanoa olevani samaa mieltä. En ehkä ihan esitystavasta… mutta asiasta kuitenkin.

    Eli päämärätietietoinen harjoittelu sekä vähentää lyöntimäärää että saa vielä pakostikin jäljelle jäävät missit olemaan siedättävien rajoissa / edes tietää missä ne on (out, este, tuon puskan juurella jne.).

    Lisäksi kokeneempien pelaajien ohjeistus saa karsimaan odotteluaikaa aiheuttivia maneereja. (mun puolesta maneereja saa olla vaikka mitä, kunhan hoitaa ne sillä aikaa kun pelikaveri lyö)

    Esimerkkinä väärin tekemisestä eilinen kierroksemme, missä etuysillä meidät ohitti kaksi ryhmää, koska isäntäkentän edustaja mm. etsi palloa outista 5 minuuttia, pelasi välillä väärää palloa, käveli hitaasti ja väärään paikkaan, löi paljon yli sata, viheriöitä sahattiin edes takas jne. Vieraspelaajana en kehdannut nostaa esille pelinopeutta. Hyvä että ymmärsi edes päästää ohitse, mutta omaa aikaa kului sen verran että missasin suurimman osan Open-lähetyksestä. Taukokioskille päästyämme isäntä ehdotti, että nyt pidetäänkin kunnon tauko…

    On menty jonkinverran eteenpäin otsikon mukaisesta aloituksesta, mutta jatkan kuitenkin näitä ajatuksia siitä mitä voisi tehdä pelin nopeuttamiseksi.

    Pelataan vain pelissä olevilla palloilla ja pannaan pallo reilusti peliin:
    – tänään moni etsii Outista tai vesiesteestä palloa, jos vaikka sen löytäisi… uusi peliin vaan, ehkä sitten menetyksen korvaava löytyy jossain vaiheessa.
    – etsitään vain 5 minuuttia. Aika on etsiessä yllättävän lyhyt.
    – seurataan peliä ja ollaan valmiit suoritukseen kun aika koittaa

    Kenttä voi tehdä oman osuuden:
    – Helpommat lipun paikat
    – Vähemmän runsaat ruffit
    – Leveämmät väylät tai 2-cutit
    – Hoidetut sivumetsät
    – Leikkaukset jatkuvat selkeänä ihan esim. ulkorajoille asti. Ja senkin jälkeen voi ainakin siimakärjen levyisesti olla näkyvissä.
    – Green-nopeus lähemmäksi klubitasoa
    – Hyvät ja selkeät kenttämerkinnät (mm. vesi-esteiden rajat, out-rajat)
    – Korjattavat alueet merkityt selkeästi (ei tarvi kaikkien tulla ihmettä katsomaan)
    – Tarpeeksi pitkät lähtövälit tai vaihtoehtoisesti pienemmät ryhmät

    Championship kenttä (ruffit, greenin nopeudet, lipunpaikat jne.) voi olla nautinto vain hyvin rajoitetulle kävijämäärälle. Mutta ennenkaikkea ne tuovat kaikille vähän enemmän pituutta kierrokseen.

    Jossain paikoissa lyhyempi kenttä voisi olla paikallaan. Kentän voi määrittää uusiksi siten että muutetaan takatii mustaksi/championiksi ja lisätään yksi tii ensimmäisen eteen uudeksi punaiseksi. Tämä vaatinee uuden slouppauksen. Tämä täytyy tehdä siten että käytetään värejä. Muussa tapauksessa menee miehet automaattisesti ’toiseksi pisimmän’ kohdalle. Oli kaunis ajatus numerokoodatuista kentistä minkälainen vain.

    pjs

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (22.7.2013 10:10:51)

    ts kirjoitti: (22.7.2013 0:22:54)
    Mä oon jotenkin alkanu miettimään, että oliko tilanne sittenkin parempi lajin kannalta kun meillä oli vaan ne 30.000 pelaajaa kuten mun alottaessa. Uudet oppi kulttuurin kokeneemmilta pelaajilta, kokeneemmat pelaajat komensi ne rangelle treenaamaan jos ei peli kulkenu, kokeneemmat pelaajat vei vielä rahatkin skineissä ja silvereissä jos ei alkanut oppimaan. Niin ja ne kokeneemmat sano myös, että nyt mouho vauhtia siihen touhuun, ei täällä oo tarkotus koko päivää olla… ja ne pirut sano sen sekä tutulle että vieraalle päin näköä.

    Eli oliskohan perimmäinen syy sittenkin kulttuurissa, joissa kaikki delaa… eikun pelaa, eikä keneltäkään vaadita mitään? Oiskos se sitten kuitenkin kaikkien kokeneempien pelaajien tehtävä sitä kulttuuria kehittää tuonne vanhan mallin suuntaan? Myös sen pelitaidon kehittämisen osalta.

    No nyt kun ts suostui vihdoinkin avaamaan ajatusmaailmaansa, niin voin sanoa olevani samaa mieltä. En ehkä ihan esitystavasta… mutta asiasta kuitenkin.

    Valitettavasti en näe, miten tämä sinänsä kaunis ajatus olisi käytännössä toteutettavissa. Poikkeus tästä ovat eksklusiiviset tai de-facto puolisuljetut kentät, joita ehkä ovat Sarfvik, Master, EGS, Tali, tms. (vetäisin hatusta, joku korjatkoon jos näin ei ole). Tällä tarkoitan siis sitä, että jäsenistö on varsin tiivistä ja sitoutunutta, ja jäsenistön sisällä on myös sosiaalinen paine toimia tietyllä tavalla. Tällöin ilmapiiriin on mahdollista vaikuttaa.

    Keskimääräisellä golfklubilla, jossa esim. puolet tai 1/4 kierroksista kierretään esim. GF-pelaajien, supergolffilaisten, ym. sitoutumattoman porukan toimesta, tämä ei vaikuta mahdolliselta. Niin ikään myöskään klubin sisäisellä hengennostatuksella ei saatane merkittäviä tuloksia aikaiseksi, ellei ilmapiiri ole tarpeeksi ’suljettu’, jotta edellä mainuttu sosiaalinen paine saataisiin aikaiseksi. Avoimessa toiminnassa paineet menevät pihalle.

    Sellainen toimenpide kyllä periaatteessa olisi mahdollinen, että alimman tasoituksen omaava seuran oma henkilö nimettäisiin flightin vastuuhenkilöksi pelinopeuden noudattamisessa. Näin joillain klubeilla onkin tehty. Mutta tämä keino kohdistuu enemmän hoputtamiseen, vaikutusten ehkäisemiseen ym. asioihin kuin ’osaamisen lisäämiseen’.

    Hyviä huomioita Bogikoneelta, joihin kaksi kommenttia;

    Bogikone kirjoitti: (22.7.2013 10:18:01)

    Pelataan vain pelissä olevilla palloilla ja pannaan pallo reilusti peliin:
    – etsitään vain 5 minuuttia. Aika on etsiessä yllättävän lyhyt.
    – seurataan peliä ja ollaan valmiit suoritukseen kun aika koittaa

    – vilkaistaan kelloon heti ja automaattisesti kun se etsiminen alkaa. Ei siinä vaiheessa kun on tovi tongittu…
    – Toinen onkin vaikeampi asia. Jos on edes hieman sivussa kaverin pallosta, saattaa olla vaikea ’saada kiinni’ toisen lyönnistä. Sitten kestää, jos kukaan ryhmästä ei nähnyt mihin pallo meni. Eli tarttis olla kaverin takana ja omalla pallolla samaa aikaan.

    pjs kirjoitti: (22.7.2013 10:27:23)
    Valitettavasti en näe, miten tämä sinänsä kaunis ajatus olisi käytännössä toteutettavissa. Poikkeus tästä ovat eksklusiiviset tai de-facto puolisuljetut kentät,…

    Keskimääräisellä golfklubilla, jossa esim. puolet tai 1/4 kierroksista kierretään esim. GF-pelaajien, supergolffilaisten, ym. sitoutumattoman porukan toimesta, tämä ei vaikuta mahdolliselta…..

    Kyllähän omalla klubilla opitut taidot ja toimintavat säilyy myös vieraissa. Tai oikeastaan varsinkin vieraissa, koska mä ainakin haluan edustaa vieraskentällä omaa kerhoani ’niin ettei hävetä tartte’.

    Vai tarkoititko tuolla sitoutumattomilla niitä ’halpaseuralaisia’, jotka eivät edes välttämättä ole kotikentällään käyneet? Mä ainakin maksan melko usein GF:n vieraissa tai käytän supergolffia, enkä silti miellä itseäni sitoutumattomaksi. Näille ’halpislaisille’ täytyis ohjeistus tulla kenttävalvonnasta, saman ryhmän kotiseuralaiselta tai huonoimmassa tapauksessa muilta peliryhmiltä.

    Kyllä se halpislainenkin on oppivainen ihminen, kun on vaan opettaja.

    pjs

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (22.7.2013 10:37:41)

    pjs kirjoitti: (22.7.2013 10:27:23)
    Valitettavasti en näe, miten tämä sinänsä kaunis ajatus olisi käytännössä toteutettavissa. Poikkeus tästä ovat eksklusiiviset tai de-facto puolisuljetut kentät,…

    Keskimääräisellä golfklubilla, jossa esim. puolet tai 1/4 kierroksista kierretään esim. GF-pelaajien, supergolffilaisten, ym. sitoutumattoman porukan toimesta, tämä ei vaikuta mahdolliselta…..

    Kyllähän omalla klubilla opitut taidot ja toimintavat säilyy myös vieraissa. Tai oikeastaan varsinkin vieraissa, koska mä ainakin haluan edustaa vieraskentällä omaa kerhoani ’niin ettei hävetä tartte’.

    Vai tarkoititko tuolla sitoutumattomilla niitä ’halpaseuralaisia’, jotka eivät edes välttämättä ole kotikentällään käyneet? Mä ainakin maksan melko usein GF:n vieraissa tai käytän supergolffia, enkä silti miellä itseäni sitoutumattomaksi. Näille ’halpislaisille’ täytyis ohjeistus tulla kenttävalvonnasta, saman ryhmän kotiseuralaiselta tai huonoimmassa tapauksessa muilta peliryhmiltä.

    Kyllä se halpislainenkin on oppivainen ihminen, kun on vaan opettaja.

    Toki, olisihan näitä henkilöitä opetettavissa kotiseurassaan. Kuten totesitkin, tämä ei toimi, jos ko. henkilö ei ole käytännössä missään tekemisissä seuransa kanssa. Näitä on varmaankin yli puolet suomalaisista golfareista. Käytännössä vastaavassa tilanteessa ovat ne, joiden seurassa ei juuri mitään koulutusta harrasteta, vaikka jokin yhteys olisikin – tai ainakin osanotto on aika vähäistä. Näin lienee suurimmissa pks:n seuroissa (HCG, Vihti, …).

    Bottom line taitaa olla, että vain hyvin, hyvin harva golfari kokee edustavansa omaa seuraansa vieraissa käydessään haluten siksi välttää hölmöilyt, ettei seuran maine mustu tai tule kotopuolessa sanomista. Tässä suhteessa asia oli varmasti eri tavalla 20 tai 30 vuotta sitten kun pelaajia oli vähemmän. Tai ehkä jopa vielä silloin, kun jokaisella oli pakko olla pelioikeus jonnekin, ja pelaajalla oli selkeämmät juuret sekä taloudellisesti että henkisesti.

    Ongelma näissä keinoissa on myös se, että niissä halutaan että se kuuluisa Joku Muu (tässä tapauksessa toinen seura) tekisi jotain. Kenttäyhtiö, joka haluaisi ongelmaan jotenkin reagoida on hampaaton, koska se ei itse voi mitään koulutusta näille järjestää. Tätä lähin keino olisi tällaisen ’flightin vastaavan’ automaattinen nimeäminen. Toki paikallisella kentällä voidaan lisätä valvontaa, ohjeistusta ym., mutta nämä ovat juuri niitä nopeuttamiskeinoja, joita ts vastusti. Mutta hyvä, että edes joitakin keinoja on olemassa, kun mitään konkreettisia kouluttamiskeinoja ei ole osattu nimetä.

    ts

    Se vastuu homman kehittymisestä on meillä jokaisella kokeneemmalla pelaajalla ja liittyy siihen miten me viestimme asioita tuoreemmille lajin pariin tulijoille. Pitää olla rohkeutta sanoa, että olis syytä viettää aikaa harjoitusalueilla ja varsinkin tutuille tuon kertominen pitäis olla kohtalaisen helppoakin.

    Niin kauan kuin syitä ja selityksiä etsittään siitä, että joku pukee hanskaa käteen liian myöhään ym, ei tuohon todelliseen ongelmaan tule ratkaisua, koska myös ne nopeasti toimivat ovat hitaita pelitaidon puutteen vuoksi.

    Siitä viittaus vanhoihin aikoihin, jolloin uudet tulokkaat joutuivat aina kokeneempien seuraan ja kohdelluksi välillä kovallakin kädellä. Jos ei muuten, niin vietiin rahat skineissä ja silvereissä niin alko harjoittelu kiinnostamaan 🙂

    Perimmäisten kysymysten äärellä…

    Kauheasti on kaikkia konsteja esitetty, mielestäni tuossa Bogikoneen viestissä oli paljon hyviä asioita listattuna. Keinovalikoimaa siis löytyy.
    Kuitenkin on kysyttävä, mikä se perimmäinen juurisyy voisi olla? Taidon puute on tietysti yksi hyvä selitys, ei pelkästään lyöntitaidon vaan pelitaidon. Liikkuminen kentällä, tianteiden ennakointi jne.

    Entäs jos perimmäinen syy onkin asenne? Kun kentällä ollaan, niin muut pitää ottaa huomioon. Peliä mennään pelaamaan siten, että otetaan huomioon muutkin pelaajat. Jos jollain on mielestään oikeus käyttää peliinsä juuri niin paljon aikaa kuin haluaa, (olen sentään osakas/mulla on omat rutiinit/jne jne) niin ollaan heti ongelmissa. Sama tapahtuu toisinkinpäin, jos olettaa, että muidenkin pitää olla supernopeita (mulla menee vain 10 sek/pelaan mielelläni juosten/ jne jne).

    Mitäs jos vaan koetettaisiin muistaa, että kentällä on muitakin? Peliin ei kuulu vatulointi eikä juokseminen, vaan sujuva toiminta.

    Otsikossa käsitellään lyöntiin valmistautumusta..ja tarkoitetaan ryhmän pelaamisen ripeyttä siltä osin. Toki ongelmaa on siinäkin ettei muiden pelaajien ole kovin mieluisaa odotella mahdollisesti yhden henkilön toivottoman pitkäkestoista hieromista tiiboxeilla, väylillä ja griineillä. Lisäksi on selvää että ryhmän hidas eteneminen kentällä johtuu yhden tai useamman pelaajan henkilökohtaisesta ajankäytöstä. Lyöntiin valmistautuminen on vain yksi osa-alue..

    Itse en näe minkäänlaista hyötyä pitkäkestoisista maneereista. Enkä usko että niiden avulla kukaan saa lyöntiään tarkemmaksi tai lisää pituutta. Siitäkään huolimatta että maneerimies osaisi tehdä ne sillä aikaa kun joku toinen on varsinaisesti ns. lyöntivuorossa. Mitä sitten tehdään jos flaittiin tulee useampia lyöntinsä ’hierojia’.

    Juuri tässä lyönnin teknisessä suorituksessa ja sen oppimisessa on valmentajilla tärkeä osuus. Siis miten opetetaan aloittelevia pelaajia valmistautumaan ja tekemään varsinainen lyöntisuoritus. Kaikki tiedämme että opittuja asioita (esim. jo selkäytimeen painuneita maaneereita) on vaikea muuttaa. Tiedän myös kokemuksesta että pro:t opettavat asioita eri tavalla. Myös esimerkit vaikuttaa ja niitäkin on hyviä ja huonoja. Sellainen mikä on sopivaa valmistautumista PGA-tour’in finaalikierroksella ei ehkä ole normi tavalliselle hcp 30 tuupparille.

    Sekin että pro itse laittaa aina pallonsa tii’n päälle ja lähtee vasta sen jälkeen hakemaan mailaa bag’istään voi olla hieman kyseenalaista oppia. Mitä jos kaikki ryhmän pelurit tekisivät samoin? Vaikka löisivätkin joka ainoan avauksensa keskelle väylää. Eikö tuollainen käytös ole juuri esimerkki turhasta maneerista?

    Itse arvostaisin sitä että aloittaville golfareille opetettaisiin ensimmäisenä asiana mahdollisimman yksinkertainen ja pelkistetty tapa valmistautumiseen, pallolle asettautumiseen, tähtäämiseen ja itse lyöntisuoritukseen. Itse olen ikuisesti kiitollinen saamastani perusopetuksesta, kyseinen pro osasi opettaa juuri nämä perusjutut oikein..

    ts

    petsari kirjoitti: (22.7.2013 11:51:10)

    Sekin että pro itse laittaa aina pallonsa tii’n päälle ja lähtee vasta sen jälkeen hakemaan mailaa bag’istään voi olla hieman kyseenalaista oppia. Mitä jos kaikki ryhmän pelurit tekisivät samoin? Vaikka löisivätkin joka ainoan avauksensa keskelle väylää. Eikö tuollainen käytös ole juuri esimerkki turhasta maneerista?

    Kukas noin tekee? Tai on edes väittänyt tekevänsä?

    Onkohan tän palstan ydinongelma kuitenkin asioiden loputon vääristely?

    ts kirjoitti: (16.7.2013 11:51:11)

    petsari kirjoitti: (16.7.2013 8:23:25)

    Käsittääkseni olet valmentaja, siis oikea henkilö kertomaan aiheesta..

    Miksi pelaaja tarvitsee enemmän kuin kymmenen sekuntia pallon lyömiseen tiiboxista tai tasaiselta väylältä?

    Enhän mä sanonu pelaajan tarvitsevan. Totesin vaan, että ei siitä ongelmaakaan ole jos peli muuten on hanskassa. Sitten kun 100 lyönnin kierrosta pelaava alkaa käyttämään tuon minuutin aina, ollaan jo syvällä suossa.

    10s on silti ryntäilyä ja tietty voi miettä mistä tuo aika alkaa. Itse kun usein laitan pallon ensin tiille ja alan vasta sitten esim valitsemaan mailaa ja käymään tilannetta muuten läpi, niin yli puoli minuuttia kuluu varsin rattoisasti.

    Silti en muista juurikaan kierrosta jossa en olisi joutunut edellämenijöitä odottelemaan.

    Jep jep

    Mutta sanokaas palstan sääntönikkarit tai oikeammin kilpailumääräysten tietäjät kauanko lyönteihin valmistautuminen saa (kilpailussa) ottaa. Muistaakseni aikatarkkailussa olevissa ryhmissä oikea vastaus on 40 sekunttia.

    ts

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 12:14:32)

    ts kirjoitti: (16.7.2013 11:51:11)

    petsari kirjoitti: (16.7.2013 8:23:25)

    Käsittääkseni olet valmentaja, siis oikea henkilö kertomaan aiheesta..

    Miksi pelaaja tarvitsee enemmän kuin kymmenen sekuntia pallon lyömiseen tiiboxista tai tasaiselta väylältä?

    Enhän mä sanonu pelaajan tarvitsevan. Totesin vaan, että ei siitä ongelmaakaan ole jos peli muuten on hanskassa. Sitten kun 100 lyönnin kierrosta pelaava alkaa käyttämään tuon minuutin aina, ollaan jo syvällä suossa.

    10s on silti ryntäilyä ja tietty voi miettä mistä tuo aika alkaa. Itse kun usein laitan pallon ensin tiille ja alan vasta sitten esim valitsemaan mailaa ja käymään tilannetta muuten läpi, niin yli puoli minuuttia kuluu varsin rattoisasti.

    Silti en muista juurikaan kierrosta jossa en olisi joutunut edellämenijöitä odottelemaan.

    Jep jep

    Niin?

    Ja se lukutaito kunniaan…

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (22.7.2013 12:24:57)

    Mutta sanokaas palstan sääntönikkarit tai oikeammin kilpailumääräysten tietäjät kauanko lyönteihin valmistautuminen saa (kilpailussa) ottaa. Muistaakseni aikatarkkailussa olevissa ryhmissä oikea vastaus on 40 sekunttia.

    Tuota ei säännöissä suoraan kerrota, vaan siitä päätetään erikseen, ja laitetaan kilpailumääräyksiin tai paikallissääntöihin.

    Ote golfliiton kilpailumääräyksestä (’hard card’)
    2. Pelinopeus (s. 140)
    Mikäli pelaajaryhmä jää kilpailuun annetusta aikataulusta ja muiden kuin ensimmäisen kilpailuryhmän kyseessä ollessa enemmän kuin lähtövälin verran edellä pelaavasta ryhmästä, voidaan heidät asettaa aikatarkkailuun. Aikatarkkailusta ei välttämättä ilmoiteta ryhmälle. Mikäli pelaaja ollessaan aikatarkkailussa käyttää lyöntiinsä enemmän aikaa kuin 40 sekuntia siitä, kun on hänen vuoronsa lyödä, saa pelaaja rangaistuksen pelin viivyttämisestä seuraavasti:
    Lyöntipeli Reikäpeli
    1. rikkomus: Varoitus Varoitus
    2. rikkomus: Yksi rangaistuslyönti Reiän menetys
    3. rikkomus: Kaksi rangaistuslyöntiä Reiän menetys
    4. rikkomus: Kilpailusta sulkeminen Kilpailusta sulkeminen
    Aikatarkkailua tekevät vain tuomarit. Lyöntiin käytettävän ajan mittaaminen alkaa, kun tuomarin mielestä on pelaajan vuoro lyödä.
    Aikatarkkailu päättyy tuomarin ilmoituksesta tai kun ryhmä saavuttaa aikataulun tai edellä menevän ryhmän. Mikäli ryhmä joutuu aikatarkkailuun useamman kerran kierroksen aikana, edellisen aikatarkkailun rangaistukset huomioidaan seuraavassa aikatarkkailussa.

    Samaa 40 sek käytetään myös R&An videossa, joka löytyy R&An Rules Explorerissa… Säännön 6-7 kohdalla, ensimmäinen video (kuvassa mies punaisessa villapaidassa). Valitettavasti ei pelaajat yleensä ota huomautusta hitaasta pelistä yhtä hyvin kuin videon mies (ja nainen). Joskus tuntuu, että tällainen huomautus vastaanotetaan niin kuin hänelle esittäisi todella rankkaa ja epäasiallista henkilökohtaisuuksiin menevää arvostelua.

    ts kirjoitti: (22.7.2013 12:25:27)

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 12:14:32)

    ts kirjoitti: (16.7.2013 11:51:11)

    petsari kirjoitti: (16.7.2013 8:23:25)

    Käsittääkseni olet valmentaja, siis oikea henkilö kertomaan aiheesta..

    Miksi pelaaja tarvitsee enemmän kuin kymmenen sekuntia pallon lyömiseen tiiboxista tai tasaiselta väylältä?

    Enhän mä sanonu pelaajan tarvitsevan. Totesin vaan, että ei siitä ongelmaakaan ole jos peli muuten on hanskassa. Sitten kun 100 lyönnin kierrosta pelaava alkaa käyttämään tuon minuutin aina, ollaan jo syvällä suossa.

    10s on silti ryntäilyä ja tietty voi miettä mistä tuo aika alkaa. Itse kun usein laitan pallon ensin tiille ja alan vasta sitten esim valitsemaan mailaa ja käymään tilannetta muuten läpi, niin yli puoli minuuttia kuluu varsin rattoisasti.

    Silti en muista juurikaan kierrosta jossa en olisi joutunut edellämenijöitä odottelemaan.

    Jep jep

    Niin?

    Ja se lukutaito kunniaan…

    Anteeks mutta tällä tarkoitat?

    ts

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 21:30:26)

    ts kirjoitti: (22.7.2013 12:25:27)

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 12:14:32)

    ts kirjoitti: (16.7.2013 11:51:11)

    petsari kirjoitti: (16.7.2013 8:23:25)

    Käsittääkseni olet valmentaja, siis oikea henkilö kertomaan aiheesta..

    Miksi pelaaja tarvitsee enemmän kuin kymmenen sekuntia pallon lyömiseen tiiboxista tai tasaiselta väylältä?

    Enhän mä sanonu pelaajan tarvitsevan. Totesin vaan, että ei siitä ongelmaakaan ole jos peli muuten on hanskassa. Sitten kun 100 lyönnin kierrosta pelaava alkaa käyttämään tuon minuutin aina, ollaan jo syvällä suossa.

    10s on silti ryntäilyä ja tietty voi miettä mistä tuo aika alkaa. Itse kun usein laitan pallon ensin tiille ja alan vasta sitten esim valitsemaan mailaa ja käymään tilannetta muuten läpi, niin yli puoli minuuttia kuluu varsin rattoisasti.

    Silti en muista juurikaan kierrosta jossa en olisi joutunut edellämenijöitä odottelemaan.

    Jep jep

    Niin?

    Ja se lukutaito kunniaan…

    Anteeks mutta tällä tarkoitat?

    Sitä että tuo petsarin väite ja postaamasi lainaus eivät vaan lainkaan osuneet yhteen. Vähän sellaista ip-lehtien tyyliä, että sopivasti sanoja muuttaen saadaan kohujuttua aikaiseksi aivan mitättömästä asiasta. Koitetaan siis saada ihan tavallinen ja toimiva asia näyttämään aivan joltain muulta, tai sitten ei vaan ole ymmärretty koko asiaa.

    ’Usein’ ei ole sama kuin ’aina’

    Mailavalinnan aloittaminen ei ole lainkaan sama kuin lähteä hakemaan mailaa bägistä.

    ts kirjoitti: (22.7.2013 21:38:48)

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 21:30:26)

    ts kirjoitti: (22.7.2013 12:25:27)

    toveri kirjoitti: (22.7.2013 12:14:32)

    ts kirjoitti: (16.7.2013 11:51:11)

    petsari kirjoitti: (16.7.2013 8:23:25)

    Käsittääkseni olet valmentaja, siis oikea henkilö kertomaan aiheesta..

    Miksi pelaaja tarvitsee enemmän kuin kymmenen sekuntia pallon lyömiseen tiiboxista tai tasaiselta väylältä?

    Enhän mä sanonu pelaajan tarvitsevan. Totesin vaan, että ei siitä ongelmaakaan ole jos peli muuten on hanskassa. Sitten kun 100 lyönnin kierrosta pelaava alkaa käyttämään tuon minuutin aina, ollaan jo syvällä suossa.

    10s on silti ryntäilyä ja tietty voi miettä mistä tuo aika alkaa. Itse kun usein laitan pallon ensin tiille ja alan vasta sitten esim valitsemaan mailaa ja käymään tilannetta muuten läpi, niin yli puoli minuuttia kuluu varsin rattoisasti.

    Silti en muista juurikaan kierrosta jossa en olisi joutunut edellämenijöitä odottelemaan.

    Jep jep

    Niin?

    Ja se lukutaito kunniaan…

    Anteeks mutta tällä tarkoitat?

    Sitä että tuo petsarin väite ja postaamasi lainaus eivät vaan lainkaan osuneet yhteen. Vähän sellaista ip-lehtien tyyliä, että sopivasti sanoja muuttaen saadaan kohujuttua aikaiseksi aivan mitättömästä asiasta. Koitetaan siis saada ihan tavallinen ja toimiva asia näyttämään aivan joltain muulta, tai sitten ei vaan ole ymmärretty koko asiaa.

    ’Usein’ ei ole sama kuin ’aina’

    Mailavalinnan aloittaminen ei ole lainkaan sama kuin lähteä hakemaan mailaa bägistä.

    Sori vaan tuli varmaan lainattua tekstiä vähän väärin. Itse en vain pidä sellaisesta tavasta, pistetään pallo tiille sitten mietitään mailaa ja muut odottavat tätä toimenpidettä.

Esillä 25 viestiä, 126 - 150 (kaikkiaan 152)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #414640 kohteessaLyönteihin valmistautuminen – kauanko se saa ottaa?

Etusivu Foorumit Yleistä Lyönteihin valmistautuminen – kauanko se saa ottaa?