26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Lyönteihin valmistautuminen – kauanko se saa ottaa?

Etusivu Foorumit Yleistä Lyönteihin valmistautuminen – kauanko se saa ottaa?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 152)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Pelasin neljän hengen ryhmässä jossa oli todella hidas pelaaja. Hän otti aina pari harjoitusswingiä ja tiiboksissa enemmänkin – päälle vielä loputtomat tähtäilyt pallolla. Tuloksena usein duffi, toppi tai pahasti kiero lyönti. Tämä pelaaja ei mitenkään reagoinut edes siihen että seuraava ryhmä alkoi tulla niskaan ja että ohjeaika ylittyi reiästä toiseen. Vihjeeseen ’takaa tullaan päälle, nopeutettaisiinko vähän’, tuli vain vastaukseksi ettei aleta hätäillä. No hän ei todellakaan alkanut hätäillä. Turhauduin hänen hieromiseensa, ja jouduin katselemaan muualle aina kun hän aloitti loputtomalta tuntuvan asettautumisensa pallolle. Asia alkoi ärsyttää niin paljon että laskin aikaa eräässä tiiboksissa ja sain pallon asettamisesta 60s (!) varsinaiseen osumaan. SIIS MINUUTIN! Joka helvetin rauta- ja puulyönnillä! Ja nyt on puhe terveestä työikäisestä pelaajasta jolla on kai ihan normaali klubitasoitus. Anteeksi takana tulijat, ei ollut minun syyni jos kenttä seisoi. Jos kaikki pelaisivat noin hitaasti, tulisi kierrokseen lisää aikaa 4x30min=2h ja kokonaiskestoksi kuusi tuntia jo ilman ruuhkalisää. Se tunne kun joku hieroo liian kauan. Milloin se tulee sinulle? Minkä verran lyöntivuoroon saa käyttää aikaa ennenkuin sen kestämisen pistää merkille? Miten paljon sinä käytät aikaa lyöntivuoroon tultuasi osumaan?

    ts

    H. Mato kirjoitti: (5.7.2013 17:18:20)
    Pelasin neljän hengen ryhmässä jossa oli todella hidas pelaaja. Hän otti aina pari harjoitusswingiä ja tiiboksissa enemmänkin – päälle vielä loputtomat tähtäilyt pallolla. Tuloksena usein duffi, toppi tai pahasti kiero lyönti.

    ?

    Oiskos se hitauden syy lopulta kuitenkin ollut tuossa?

    Minuutti pallon asettamisesta sen lähtöön ei tuota ongelmia kentälle jos pallot lentävät kutakuinkin kohteeseensa. SItten kun pelaaja lyö mihin sattuu ja käyttää tuon minuutin, alkavat ongelmat.

    Itsellä tosin lähtee pallo neljänneksessä tuosta ajasta, mutta en pidä pidempääkään ajankäyttöä tuossa kohti ongelmana.

    Ensiksikin anteeksi tuo vuodatus, kai minulla oli paha olo. Helpotti.

    Toki hidas pelaaminen on (pallon etsimiseen käytetty aika + valmistautumiseen käytetty aika)x lyöntien määrä. Olen pelannut joidenkin pitkään valmistautuvien kanssa ennenkin, mutta heidän kanssaan ei ole asiaa sillä lailla pannut merkille kun pallo sitten todella on kohteessa ja putataan birkkua.

    Halusin galluppia, että milloin tuohon pitkään valmistautumiseen alkaa kiinnittää huomiota? Milloin sinulla, ts, keittää vatulointi?

    Oma pää kestää sen ’normaalin’ pari harjoitus-swingiä, mutta yksi aika hyväkin kaverini lyö noiden lisäksi vielä todella keskittyneen harkkaswingin ja siinä vaiheessa rupeaa välillä miettimään, että ’oikeesti?’. Olen huomannut että tähän myös vaikuttaa oman pelin kulku: peli kulkee = ei niin suurta väliä, peli ei kulje = instant hermoromahdus.

    Avausviestiin ei voi muuta todeta kuin ’kerrassaan sairasta’. Meinaan usein antaa ylen, kun näen näitä tähtäilijöitä ja pallollejäätyjiä. Jos sattuu omaan ryhmääni, lähden kyllä mieluummin rangelle lyömään palloja, jos ryhmän jakaminen kahteen ei onnistu.

    Käytänpä tätä tilaisuutta hyväkseni ja yritän kannustaa ihmisiä nopeampaan peliin:

    – Olkaa valmiina, kun lyöntivuoro tulee. Älkää jäätykö pallon taakse, niin lyöntikin kaiken kukkuraksi sujunee paremmin.

    – Älkää kävelkö yhdessä vuorotellen kaikkien palloille, vaan menkää omalle pallollenne ja lyökää.

    – Unohtakaa joutava honour-sääntö, etenkin treenikierroksilla. Se lyö, joka on ensimmäisenä tiiboksissa valmiina. Liian usein näkee sitä pelleilyä, että honourissa oleva jää survomaan griniillä lippua paikoilleen ja saapuu tiiboksiin viimeisenä. Tässä vaiheessa vähintään yhden pallon pitäisi jo olla ilmassa, jos takana oleva ryhmä läähättää niskaan. Nokkela ryhmä nopeuttaa peliään myös niin, että reikään asti putanneet lähtevät jo tiiaamaan, jos edeltävä ryhmä meinaa karata.

    – Älkää merkatko 30 sentin putteja.

    – Lauseet ’golf kestää sen minkä se kestää’ ja ’emme päästä ohi, olemme tavoiteajassa’ ovat kaikessa absurdiudessaan lauseita, joihin voi luvan kanssa vastata alatyylisesti esim. lauseella ’wedgeni sattuu sen minkä se sattuu, kun se kolahtaa pohkeeseesi’.

    – Miettikää, minne sijoitatte bäginne griinille tullessanne.

    – Päästäkää ohi AINA, kun edessä on tyhjää ja takana jonotetaan. Surullisen monelta on tämä sääntö hukassa.

    Jo näillä yksinkertaisilla vinkeillä päästään eroon käsittämättömän pitkiksi venyneistä kierrosajoista. Kiitos ja anteeksi.

    Komppaan Kheldeä 100%. Heti omalle pallolle ja ole valmis heti kun on vuorosi, tää on aivan oleellinen juttu. Pelattiin pari päivää sitten kaverin kanssa EGS aikaan 3h 5min ilman mitään hosumista rauhallisesti kävellen. Oli muuten aika hyvässä kunnossa!

    H. Mato kirjoitti: (5.7.2013 17:18:20)
    Pelasin neljän hengen ryhmässä jossa oli todella hidas pelaaja. Hän otti aina pari harjoitusswingiä ja tiiboksissa enemmänkin – päälle vielä loputtomat tähtäilyt pallolla. Tuloksena usein duffi, toppi tai pahasti kiero lyönti.

    Tämä pelaaja ei mitenkään reagoinut edes siihen että seuraava ryhmä alkoi tulla niskaan ja että ohjeaika ylittyi reiästä toiseen. Vihjeeseen ’takaa tullaan päälle, nopeutettaisiinko vähän’, tuli vain vastaukseksi ettei aleta hätäillä. No hän ei todellakaan alkanut hätäillä.

    Turhauduin hänen hieromiseensa, ja jouduin katselemaan muualle aina kun hän aloitti loputtomalta tuntuvan asettautumisensa pallolle. Asia alkoi ärsyttää niin paljon että laskin aikaa eräässä tiiboksissa ja sain pallon asettamisesta 60s (!) varsinaiseen osumaan. SIIS MINUUTIN! Joka helvetin rauta- ja puulyönnillä! Ja nyt on puhe terveestä työikäisestä pelaajasta jolla on kai ihan normaali klubitasoitus. Anteeksi takana tulijat, ei ollut minun syyni jos kenttä seisoi. Jos kaikki pelaisivat noin hitaasti, tulisi kierrokseen lisää aikaa 4x30min=2h ja kokonaiskestoksi kuusi tuntia jo ilman ruuhkalisää.

    Se tunne kun joku hieroo liian kauan. Milloin se tulee sinulle? Minkä verran lyöntivuoroon saa käyttää aikaa ennenkuin sen kestämisen pistää merkille? Miten paljon sinä käytät aikaa lyöntivuoroon tultuasi osumaan?

    Jos ei tommonen tollukka usko muutaman huomautuksen jälkeen niin ryhmän voi jakaa kahtia: ’Mepä mennään tästä alta pois niin saatte pelata rauhassa’.
    Parempi tietenkin olisi jos kentällä kiertelisi valvoja hoitamassa homman.

    Viime kesänä edessäni olevassa ryhmässä oli juurikin tollanen minuutin valmistautumisen ottava. Myönnettäköön, että kyseessä oli vanhempi herra. Mutta kyllä meni hermo varsinkin siinä vaiheessa kun ryhmästäni ja toisestakin ryhmästä asiasta huomautettiin, niin ei vaan mennyt neuvot perille.

    Kyllä 1-2 harjoitusswingiä, sitten stanssi ja grippi ja antaa mennä, pitää riittää. Ja tosiaan pitempikin valmistautuminen on hyväksyttävää, jos peli muuten etenee eli ne pallot lentää suurin piirtein sinne minne lyöjä on ne tarkoittanut.

    Sen verran voisi vielä lisätä, että usein se hillitön hierominen ja lähes neuroottinen lyöntiin valmistautuminen itse asiassa heikentää suoritusta. Sellaista olen nähnyt, että aikaa vievässä stanssin hakemisessa, harjoitussvingeissä ja kaikessa muussa menee jotenkin keskittyminen yli ja tulos on usein aika heikko.

    Parempi olisi rennosti mennä pallolle, laittaa yksi harjoitussivingi ja sitten pallo ilmaan. Suoritus olisi paljon irtonaisempi. Ei se auta mitään että asenne on ’nyt tai ei koskaan, pakko onnistua’, tai jotain tähän tyyliin.

    Eilen valmistauduimme lyönteihin ottamalla ja tänään pelattiin.
    Kierros kolmen hengen ryhmässä 3h15min kotiovelta kotiovelle.
    Reikään pelattiin jokainen väylä, ja kahdella meistä oli tasoituskierros, toinen laskeva, toinen bufferiin.
    Takana tuleva kolmen ryhmä jäi meistä neljä väylää. Eivät olleet ilmeisesti ottaneet tarpeeksi kauan.

    Khelde kirjoitti: (5.7.2013 20:24:23)
    Unohtakaa joutava honour-sääntö, etenkin treenikierroksilla.

    Ootko tosissasi että tuosta syntyy merkittävää säästöä ajassa? Jos joku koittaa mun hunöörivuorollani mennä avaamaan niin taklaan tyypin samantien. Tokihan on niinkin että jos huonöörissä pelaava avaaja ei välittömästi lyö palloa peliin vaan alkaa vuorollaan jostain joutavasta tarinoimaan niin taklattava on tämäkin.

    Pelasin 10 vuotiaan pojan kanssa hänen ensimmäisen puol kierroksen 2t 7m. Pahoittelen hidasta pelaamistamme.
    jos joku seisottaa golf kentällisen verran ihmisiä minuutin kestävällä valmistautumisella, tehkää hänelle palvelus, kertokaa hänelle että kyllä hänen äitinsä rakastaa häntä, ja hän voi lopettaa huomion keräämisen muilta aikuisilta.

    AAH kirjoitti: (7.7.2013 10:37:26)
    Kierros kolmen hengen ryhmässä 3h15min kotiovelta kotiovelle.

    Kuulostaa mielenkiintoiselta. Kerrotko vielä, paljonko on matkaa kotiovelta ykköstiille ja 18. griiniltä kotiovelle. Mitta kilometreissä (tai metreissä)? Edessä tyhjä kenttä? Mukana golfautot?

    kebax kirjoitti: (7.7.2013 14:44:38)

    Khelde kirjoitti: (5.7.2013 20:24:23)
    Unohtakaa joutava honour-sääntö, etenkin treenikierroksilla.

    Ootko tosissasi että tuosta syntyy merkittävää säästöä ajassa? Jos joku koittaa mun hunöörivuorollani mennä avaamaan niin taklaan tyypin samantien. Tokihan on niinkin että jos huonöörissä pelaava avaaja ei välittömästi lyö palloa peliin vaan alkaa vuorollaan jostain joutavasta tarinoimaan niin taklattava on tämäkin.

    Ausseissa paikalliset ihmettelivät mitä mä venttaan kun olin ekana tiiboksissa mutta en ’hanurissa’. Sanoivat että fuck the honour, who’s ready goes. Ja aina piti putata loppuun, palloa ei saanut merkata. Aivan turvoksissa oleva kenttä, mutta peli eteni erittäin hyvällä tahdilla. Mulle on ihan sama kuka lyö missäkin järjestyksessä kunhan ei vatuloida.

    salmon kirjoitti: (8.7.2013 6:12:47)

    kebax kirjoitti: (7.7.2013 14:44:38)

    Khelde kirjoitti: (5.7.2013 20:24:23)
    Unohtakaa joutava honour-sääntö, etenkin treenikierroksilla.

    Ootko tosissasi että tuosta syntyy merkittävää säästöä ajassa? Jos joku koittaa mun hunöörivuorollani mennä avaamaan niin taklaan tyypin samantien. Tokihan on niinkin että jos huonöörissä pelaava avaaja ei välittömästi lyö palloa peliin vaan alkaa vuorollaan jostain joutavasta tarinoimaan niin taklattava on tämäkin.

    Ausseissa paikalliset ihmettelivät mitä mä venttaan kun olin ekana tiiboksissa mutta en ’hanurissa’. Sanoivat että fuck the honour, who’s ready goes. Ja aina piti putata loppuun, palloa ei saanut merkata. Aivan turvoksissa oleva kenttä, mutta peli eteni erittäin hyvällä tahdilla. Mulle on ihan sama kuka lyö missäkin järjestyksessä kunhan ei vatuloida.

    Aussit on erittäin järkevää porukkaa. Honour-sääntö on typerä (paitsi reikäpelissä), ja paluuputtien merkkailu on täysin turhaa. Kyllä sen metrisen voi missata nopeemminkin. Henki päällä!

    Ballmarker kirjoitti: (8.7.2013 5:42:37)

    AAH kirjoitti: (7.7.2013 10:37:26)
    Kierros kolmen hengen ryhmässä 3h15min kotiovelta kotiovelle.

    Kuulostaa mielenkiintoiselta. Kerrotko vielä, paljonko on matkaa kotiovelta ykköstiille ja 18. griiniltä kotiovelle. Mitta kilometreissä (tai metreissä)? Edessä tyhjä kenttä? Mukana golfautot?

    2km100m, 2km50m, kyllä, ei.

    Khelde kirjoitti: (5.7.2013 20:24:23)
    Avausviestiin ei voi muuta todeta kuin ’kerrassaan sairasta’…..

    Aivan kuin omasta kynästäni. Ei voi olla enempää samaa mieltä.

    AAH kirjoitti: (8.7.2013 7:29:24)

    Ballmarker kirjoitti: (8.7.2013 5:42:37)

    AAH kirjoitti: (7.7.2013 10:37:26)
    Kierros kolmen hengen ryhmässä 3h15min kotiovelta kotiovelle.

    Kuulostaa mielenkiintoiselta. Kerrotko vielä, paljonko on matkaa kotiovelta ykköstiille ja 18. griiniltä kotiovelle. Mitta kilometreissä (tai metreissä)? Edessä tyhjä kenttä? Mukana golfautot?

    2km100m, 2km50m, kyllä, ei.

    Kiva matka golfkentälle. 19. reikä jäi sitten väliin?

    Joo, tässä nyt unohtuu kohta olennainen, eli mitä me siellä kentällä luuhataan?
    Tyhjään kenttään se perässä tuleva flaittikin pääsi etenemään, mutta jotenkin saivat tunnin kauemmin tuhrattua aikaansa.
    Itse arvostan suuresti sitä, että kentällä pelataan, ja sen jälkeen kukin voi askarrella muiden asioiden parissa. Tai vaikka lähteä uudelle rundille.

    EFC

    Tänään kun tossa oltiin ulkoiluttamassa mailoja, niin meidän neljän ryhmässä oli yks sälli jolle kellotin lyöntiin pari kertaa tiiboxissa about 45 sekuntia siitä kun työnsi tiin maahan, monesti kakkoslyöntiäkin sama hemmo vatuloi pitkään, mutta mitä lähemmäksi tultiin greeeniä, sitä nopeammin hän sai pallon liikkeelle, puttien lähtiessä onneksi jo ihan nopeasti.
    Tuumin silti siinä jossain vaiheessa ,notta pitäisikö huomauttaa, mutta annoin olla kun edessä oli pari hidasta kahden ryhmää, joiden tahdissa silti kohtuu hyvin pysyttiin.

    salmon kirjoitti: (8.7.2013 6:12:47)
    … kunhan ei vatuloida.

    Justhan mä kerroin että vatuloijat taklataan.

    kebax kirjoitti: (7.7.2013 14:44:38)

    Khelde kirjoitti: (5.7.2013 20:24:23)
    Unohtakaa joutava honour-sääntö, etenkin treenikierroksilla.

    Ootko tosissasi että tuosta syntyy merkittävää säästöä ajassa? Jos joku koittaa mun hunöörivuorollani mennä avaamaan niin taklaan tyypin samantien.

    Tämä on juuri se syy miksi sikäläisittäin on niin suuri lopettamismäärä yli 50 tasoituksella pelaavien suhteen.

    Sopii tulla kokeileen.

    En suosittele kokeilemaan.
    Männävuosina vielä joissakin tilanteissa pystyi kebaxin harhauttamalla väistämään, mutta nykyisin ei auta mikään. Se ajaa yli.

    Hähä.

    Mutta niin. Jos kentällä alkaa homma kestämäään nin sehä tarkoittaa että silloin tyritään. Ja tähän lääke on se että kiritään. Lyönteihin valmistautuminen ei saa ottaa mitään vaan jokaisen pelaajan pitää olla kuin pikku partiloainen. Aina valmis. Tokihan ADHD ihmiset jotka eivät yhtään seuraa mitä ryhmässä tapahtuu ovat varmasti sitä mieltä että hunöörikäytäntö murentaa tuon valmiustilan. Täs olisi taas Hynemanille ja Savagelle hyvä keissi tutkattavaksi.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 152)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #414519 kohteessaLyönteihin valmistautuminen – kauanko se saa ottaa?

Etusivu Foorumit Yleistä Lyönteihin valmistautuminen – kauanko se saa ottaa?