26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Lomakierros Portugalissa

Etusivu Foorumit Matkailu Lomakierros Portugalissa

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Arvoisa golfväki,

    Heinäkuun alkupäiville ajoittuu perheemme lepolomaretki, jonka tukikohta on Santiago do Cacém (n. 100 km Lissabonista etelään). Yhden 18-reikäisen verran pystymme sukulaisten seurasta livahtamaan, joten hyvät vinkit olisivat arvossaan. Lähimmät kentät lienevät Tróia Golf, Palmela Village, Quinta do Peru ja Aroeira, mutta Estorilin kentillekään matka ei liene kohtuuton. Golfmatkailusta, kentistä, paikallisista toimintatavoista saati liikenteestä meillä ei ole vähintäkään kokemusta. Minne kannattaisi mennä ja miten toimia tiiajan varaamisen suhteen? Suoraan klubilta vai jotain muuta kautta? Kiitokset neuvoista jo etukäteen.

    Mainitsemistasi kentistä olen joskus vuosia sitten pelannut Tróia Golfin ja molemmat Aroeirat. Kokemuksena Aroeiroja mielenkiintoisempi on ehdottomasti Tróia, koska se on 'erilainen', tavanomaisesta poikkeava kenttä. Kenttä on rakennettu meren rannalle hiekkaiseen maastoon. Jos pallo ei ole lyönnin jälkeen väylällä niin useimmiten se on hiekalla.

    Setubalista Tróiaan pääsee lautalla, joita kesäaikaan kulkee n. puolen tunnin välein. Tróian lauttasatamasta on vielä pari kilometriä matkaa golfkentälle. Etelästä tultaessa kentälle voi ajaa suoraan autolla poikkeamatta Setubaliin. Tukikohdastasi sinne onkin vain lyhyt ajomatka.

    Aroeira I ja Aroeira II ovat tavanomaisia, ei kovinkaan säväyttäviä puistokenttiä, jonkin verran korkeuseroja ja vesiesteitä.

    Minkä tahansa kentän valitset, yksi vaihtoehto tiiajan varaamiseen on tämä. Hinnat ovat huomattavasti edullisempia kuin suoraan kentältä (huom! sivuston luotettavuudesta ei ole kokemusta).

    Maaliskuun lopulla matka varattu Portugaliin Algarven alueelle. Majoitus Albufeirassa ja auto käytössä. Ensimmäistä kertaa alueella ja olisi kiva kuulla suosituksia kentistä. Mielellään sellaisia jotka soveltuu kävelykierrokseen.
    Lisäksi jos on suosituksia, mistä saa pelilippuja ja tiiaikoja varattua?

    Kokkiloiden Ombria aukeaa lähistöllä Loulessa vasta parin vuoden päästä, mutta sitä odotellessa suosittelen 40 minuuttia Albufeirasta länteen sijaitsevaa Onyria Palmeras -kenttää. Kohtuuhintainen, ei liian resort-mainen maisemaltaan, kolme erilaista ysiä joista etenkin merenrannassa dyyneillä pelattava Praia on fantastinen.

    Garylle tiedoksi, että kaikki kentät (8), joilla olen Algarvessa pelannut ovat autoileville. Kaikissa ei olisi pakko autoilla, mutta melko lailla kaikki autoilevat. Mutta jos halua kävellä, soveltuu siihen mielestäni parhaiten Vilamoura – Old Course.

    Hickory63: Garylle tiedoksi, että kaikki kentät (8), joilla olen Algarvessa pelannut ovat autoileville.

    Hickory tykkää ilmeisesti autoilusta, jopa lähes tasaisilla kentillä, kuten Vilamouran Laguna tai Millenium … ja niin nykyisin monikin tekee. Kuitenkin kaikki Vilamouran ympäristön kentät on melko sopivia käveltäviksi, eikä suinkaan kaikki autoile. Esimerkiksi Aurinkorannikkoon verrattuna tasaisempia. Muutama selkeästi autokenttä: Amerdoeira Faldo course ja Monte Rei.
    Tämä siis normaalikuntoiselle vinkiksi, mutta tietenkin jos on sairautta tai kovasti ylipainoa (tosin silloin sopii kysyä itseltä, mikä on syy ja mikä seuraus)

    Kiitti vinkeistä, Tarkoitus on kyllä kävellä ja ainakin kuvissa monet kentät näyttää melko tasaisilta.

    Aikaisemmin pelailtu pääasiassa Espanjassa ja Portugali on uusi kohde. Pari kertaa voisi käydä myös (lähipeli)rangella. Onko jossain kentällä hyviä harjoituspaikkoja tiedossa?

    Gary: Pari kertaa voisi käydä myös (lähipeli)rangella. Onko jossain kentällä hyviä harjoituspaikkoja tiedossa?

    Hyvä harjoitusalue on esimerkiksi Laguna/Millenieumin klubilla (yhteinen klubitalo). Ne ovat myös suht edulliset ja tasaiset kentät pelata, joskin hieman tylsiä. Portugaliin saatavissa 2-5 kierroksen golfpaketteja, jotka selvästi edullisempia verrattuna yksittäiskierroksiin. Pitää vaan tietää ohjelma etukäteen, mutta silti. Esimerkiksi teetimes.pt sivustolta voi tilata, maksaa luottokortilla ja toimittavat voucherit sähköpostilla. Ero ei ole maaliskuun lopun ”hot season” aikaan niin suuri kuin ”low season”, mutta haasteeksi voi tulla tiiausaikojen saaminen haluttuun ajankohtaan – eli sen vuoksi kannattaa varata etukäteen, jos vaan tietää oman ohjelmansa.

    Olin Algarvessa lokakuussa 2018 ja pelasin kahdeksalla kentällä. Omaan makuun tarjonta oli varsin keskinkertaista ja hintataso korkea (esimerkiksi Lissabonin ympäristöön verrattuna):
    – Quinta do Lagon kolmesta puistokentästä South oli paras. Ilman autoa selviää mainiosti.
    – Palmaresissa on kolme ysiä, joista pelasin Lagosin ja Praian. Jälkimmäisessä oli kauniita merinäköaloja, mutta pelikokemuksena muuten keskinkertainen. Pidempiä siirtymiä, mutta selviää ilman autoa.
    – Amendoeira Faldo oli kiva kenttä, mutta takaysin rankkasade hieman hämärsi kokonaiskuvaa. Auto suositeltava.
    – Old course oli layoutiltaan ja ympäristöltään hieno. Arvosanaa laski kuitenkin huono kunto. Helppo kävellä.
    – San Lorenzossa oli pari näyttävää rantaväylää ja korkeuseroja. Kokonaisuutena mukava kenttä. Käveltävissä.
    – Monte Rei on huikean hieno kenttä, joka kannattaa ehdottomasti pelata. Miinuspuolena yli 200€ green fee, johon tosin sisältyy auto.

    Green feet ja vuokra-auton olen ottanut aina Quo Vadiksen (qvts.com) kautta. Tulee halvemmaksi kuin kentiltä suoraan ostettuna ja joskus heillä on aivan hyviä pakettitarjouksia. Heidän kautta on myös helppo muuttaa kierrosten ajankohtia, mikäli tulee yllätyksiä tai haluaa vaikka välttää huonon sään.

    Vilamouran kenttiä voin suositella. Laguna/Millenium ovat tosiaan melko tasaisia, mutta sopivia lomagolfiin. Pinhal on nimensä mukainen, pinja puiden ympäröimät väylät tuovat sopivasti haastetta. Tämä koskee myös Old Coursea.
    Lisäksi Euroopan Tourin kisakenttä, Victoria, on varauksin suositeltava. Kallis hinta ja joskus järkyttävän vaikeat raffit miinuksena.

    Olen käynyt noilla kentillä n 10 vuoden ajan ja ovat aina olleet (riittävän) hyvässä kunnossa, varsinkin greenit ovat aina tikissä ja tasalaatuisia.
    Teetimes.pt: n kautta olen varannut ja se on toiminut hyvin. Heillä on myös toimisto Vilamouran satamassa. Kannattaa tilata useamman kierroksen paketti niin hinta laskee. Olen itse menossa helmikuun lopussa.

    Putti-Possu: missä kohtaa sanoin pitäväni autoilusta? Pysy asiassa älä mene henkilökohtaisuuksiin.

    Algarvessa vaikuttavat useita kenttiä omistavat firmat ovat pyrkineet tekemään paketteja ja saamaan pelaajilta madollisimman paljon tuottoa. Parhaat starttiajat varataan hotellien asukkaille ja heille leivotaan helppoja kokonaisuuksia. Olen pelannut Dom Pedron kentistä vain Old Coursen ja Viktorian ja niistä vain Oldilla näin kävelijöitä. Faldo ja sen sisarkenttä O´Connor ovat tutumpia, mutta siellä en ole nähnyt kävelijöitä, vaikka O´Connor olisi siihen suurelta osin sopiva. Jos poistuu rannan läheltä löytää useita mielenkiintoisia kenttiä (myös halpoja), mutta niissä korkeuserot ovat suuria. Tällainen on esim. Silves, ja siellä mieluiten kuljen autolla.

    Hickory63: Putti-Possu: missä kohtaa sanoin pitäväni autoilusta? Pysy asiassa älä mene henkilökohtaisuuksiin.

    Anteeksi, kommentti ei ollut henkilökohtainen. Huolestuttaa golfiin levinnyt ”amerikantauti”, jossa golfauto muuttuu vähitellen pakolliseksi, kuten monella Amerikan kentällä. Yhä useampi tuntuu ajattelevan, että golfia pelataan autolla, koska muutkin tekevät niin. Samalla menetämme mahdollisuuden golfin ”terveysvaikutuksiin”, kun golfkierroksen avulla mahdollisuus saada 10km kuntoliikuntaa.

    Hieman täydennystä Vilamouran kenttätarjontaan, joka on mielestäni erinomainen.

    San Lorenzo on mielestäni kerrassaan upea kenttä niin lauoutiltaan, maisemaltaan kuin kunnoltaankin. Tätä kenttää voisin pelata vaikka joka päivä, kunhan kukkaro kestäisi

    Quinta do Lago North on tästä kenttäkolmikosta paras, erittäin onnistunut remontti. Kannattaa olla kuitenkin tarkka miten pitkänä kentän pelaa. MInä pelasin sen eka kerta ”kisavirityksessä”, eikä se oikein sytyttänyt. Seuraavan kerran pelasin normaaleilta tiipaikoilta, jolloin kenttä todella sytytti.

    Laranjal on minusta aliarvostettu, ehkä osin siitä syystä, että on rakennettu erikseen pienemmälle alueelle. Minusta erinomaisesti toteutettu layout ja kunto aivan huippua.

    Quinta de Lago South on ollut upea kenttä, mutta nykyisin jää näistä kahdesta ”helmestä” jälkeen.

    Victoria on valtavan hieno kisakenttä, jossa pelataan syksyllä ET:n kisa. Erittäin upea kenttä, mutta kisojen läheisyydessä raffit kasvatetaan 15 senttisiksi: ellen pysy väylällä, pallo joko katoaa tai jatko vaatii erityistä osaamista.

    Old Course on vanha upea kenttä, mutta ne kerrat kun minä olen siellä pelannut, kenttä on ollut paikka paikoin märkä ja reunoilla puut kasvaneet minusta yli. Hyvissä olosuhteissa varmasti upea kenttä.

    Laguna/Millenium/Pinhal ovat ihan hyviä lomagolfiin, myös hinnallisesti.

    Pestana Vila Sol on perinteinen puistokenttä, joka ei minua sytytä

    Itään ajettaessa Tavirassa on kaksi mainiota kenttä Quinta do Cima ja Quinta do Ria. Erittäin hienoja ja hyväkuntoisia kenttiä molemmat.

    Amerdoeira Golf kuului ennen Oceanico ryhmään ja siellä on 2 kenttää: Faldo ja O’Connor. Molemmat ovat hienoja, mutta nykyisin myös aika kalliita. Faldo on minusta näistä parempi, mutta siirtymien johdosta autokenttä.

    Länteen mentäessä minun mieleeni ovat erityisesti Portimaon ja Lagosin väilissä oleva 27 reikäinen Onyria Palmares. Näistä Portimaon kentistä minun mieleeni on eniten Vale da Pinta, miksei myös Morgano. Moni on kyllä kehunut myös Pestanan kenttiä, johon mennään Long Stay -lomille.

    Vielä kaikista edellä mainituista hyvänä puolena on se, että ne kaikki ovat hyvinkin normaalikuntoisen golfarin käveltävissä, Faldo-kenttää lukuunottamatta.

    Puolituttu pro luopui tänä vuonna Vilamourassa järjestetyistä matkoista, on kustannustaso noussut niin paljon. Ei ole mieltä järjestää opetusmatkoja tuonne.

    Muutama lisävinkki vielä ajankohtaiseen aiheeseen parinkymmenen Albufeira/Vilamoura-reissun kokemuksella.
    – Jos varaa esim Teetimes kautta aikoja niin niitä pystyy tarvittaessa säätämään vielä paikan päällä jos varaustilanne antaa myöten
    – Jos sattuu tuulinen iltapäivä niin muutamat kentät kuten Victoria & Laguna muuttuvat varsin vaikeiksi ja parempi suosia metsäkenttiä kuten Old course, Millenium tai Pinhal
    – Twilight-aikoja voi myös varata useille kentille ja usein ehtii reilusti pelata koko kierroksen lähes puoleen hintaan
    – Harvinaisena sade-päivänä kohdalle niin uudemmat laatu-kentät kuivuvat paremmin: Victoria, Laranjal, Quinta North
    – Quinta do Lagon 2 kenttää myös ihan ok ja heidän 3 kahden hinnalla diili on edullinen. Ocean varsin vaativa ja fyysinen
    – Olen itse kävellyt kaikki kentät paitsi Faldon.
    – Omat suosikit: Old course, Victoria, Laranjal ja Laguna. Lyhyet siirtymät mahdollistavat noilla myös nopeat pelit ellei ruuhkaa.

    Minun suosikkikenttiäni Algarvessa ovat Onyria Palmares, Quinta do Lago North ja South, Quinta da Ria ja Quinta de Cima. Näistä neljä viimeksi mainittua ovat suht tasaisia kenttiä. Palmareksessa kannattaa harkita golfauton käyttöä, jos on epävarma omasta fyysisestä kunnostaan. Me emme pelaa golfautolla, ellei ole pakko.

    Muut kentät, jotka olemme Algarvessa pelanneet, ovat (järjestyksessä lännestä itään): Espiche, Boavista, Penina, Alto, Gramacho, Vale da Pinta, Alamos, Morgado, Silves, Salgados, Vila Sol, Benamor ja Quinta do Vale. Alueen huippukentistä on pelaamatta mm. Monte Rei, San Lorenzo ja Oceanicon kentät siitä syystä, että minun kipurajani talvikauden green feelle on 100 €.

    Omiin inhokkikenttiini, joita en enää pelaisi edes ilmaiseksi (tai no … ehkä siinä tapauksessa voisin harkita), em. kentistä kuuluvat Boavista, Alto ja Penina. Boavistassa on muutamia omituisia väyliä. Tähän on osittain syynä mäkinen maasto, joka rotkoineen ei ole tarjonnut kentän suunnittelijalle kovin otollisia mahdollisuuksia. Boavistan kulkuteiden päällyste on myös erittäin liukas, joten niillä on ainakin sateella syytä kävellä (ja myös ajaa golfautolla) kieli keskellä suuta. Altossa negatiivinen kokemukseni johtuu kentän kyseenalaisesta kunnosta ja vaarallisuudesta. Monella väylällä tiiauspaikka on aivan liian lähellä edellistä griiniä. Penina on äärettömän tylsä kenttä, jonka suunnittelu on kuin Breshnevin ajalta.

    Viides peräkkäinen longstaymme Algarvessa alkaa lähiviikkoina. Tällä kerralla majailemme 30 vuorokautta Amendoeira Resortissa (Faldo- ja O’Connor-kentät). Lisäksi pelaamme ainakin Milleniumin ja paluumatkalla 2 kierrosta Troiassa. Suunnitelmissa on myös käydä tsekkaamassa tilanne suomalaisten rakennuttamassa ja omistamassa Ombria Resortissa, jossa kentän rakennustyöt ovat vielä kesken.

    Nimetön

    Kiertelin viime keväänä Pestanan kenttiä. Kuukauden paketti oli edullinen, ei huhtikuussa Espanjan Aurinkorannikolla niin edullista löydä.

    Alto, Gramacho, Vale da Pinta, Silves, Vila Sol on kaikki tosiaankin helposti käveltäviä, ei syytä autoilla ellei ole pipi. Alto on Alvorissa, vanha kenttä. Aluksi en pitänyt kun tuntui kapeahkolta ja teet lähellä edellisiä greenejä mutta muutaman kierroksen jälkeen oli todella kiva kenttä. Toki ekaa kertaa pelaavat aiheuttavat joskus vähän härdeliä naapuriväylällä. Ei silti mikään inhokki, päin vastoin, suosikki.

    Nimetön

    Suunnitelmissa on myös käydä tsekkaamassa tilanne suomalaisten rakennuttamassa ja omistamassa Ombria Resortissa, jossa kentän rakennustyöt ovat vielä kesken.

    Huhtikuussa oli kyllä golf kenttiä tehty. Ei yhtään rakennusta edes aloitettu.

    Kiitos kommenteista, kentät/hotellit on nyt valittu ja vahvistusta vailla. Valinnanvaikeutta oli, mutta päädyttiin ottamaan qvts.com kautta. Hyvä palvelu toistaiseksi.
    Lento on Lissaboniin, niin pelataan myös Cascais alueella. Tämä siitäkin syystä että Green Fee hinnat oli edullisemmat sillä suunnalla. Kenttä valinnoissa suosittiin rangella varustettuja ”kävelykenttiä”. Samoin kenttiä jossa on pelattu tai pelataan isompia kisoja.
    Cascais kentät Quinta Do Peru, Estoril Palacio, Quinta Da Marinha ja Penha Longa Atlantic. Algarve kentät Vilamoura Millenium/Laguna/Victoria ja Pestana (Pinta). Keskihinnaksi tuli 90€/kierros/hlö. Hintaa nostaa Victoria 150€ hinnalla. Yleensä GF kipuraja on 100€, mutta ET kenttä pitää päästä kokeilemaan.

    Tämmöisestä https://www.linksgolfportugal.com puljusta vajaa 10v sitten otettiin greenfeepaketit 2 flaitille viikoksi. Ainakin silloin hinta viikon ajaksi oli yhteensä n. 800€ halvempi kuin esim. AK-matkat. Myös lisäpelit välipäiväksi järjestyi luonnikkaasti niitä haluaville.

    Toimisto sijaitsee lähellä Vale do Loboa. Siellä oli myös myynnissä löytöpalloja yms.

    Muokkaus: Muisti teki tepposensa mutta tarkastin vanhat tarjoukset niin säästö oli 560€ eikä 800€

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1303838 kohteessaLomakierros Portugalissa

Etusivu Foorumit Matkailu Lomakierros Portugalissa