26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Lipputanko

Etusivu Foorumit Säännöt Lipputanko

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olen Kytäjän SE:n ensimmäisellä greenillä joka viettää jyrkästi alaspäin tulosuuntaan. Lippu on etuosassa ja joudun puttaamaan alamäkeen. Jos putti menee ohi reiän niin pallo valuu alas mäkeen n. 25 m. Pelikaverini laittaa lipputangon reiän taakse estämään ohimenneen putin karkaamisen. Puttaan ohi ja pallo osuu tankoon ja jää siihen nojaamaan. Merkkaan pallon, otan tangon pois ja puttaan reikään. Minulle kaksi penttiä tankoon osumisesta? Diskaus tahallaan palloon vaikuttamisesta? Mikä on tuomio?

    Niin siis sääntöjen mukaiset rankut. Ihan kuitenkin perusjuttu: Älä nyt ihmeessä laita sitä lipputankoa puttilinjalle, edes kolon taakse, luulisi greenillä olevan tilaa muuallakin :).

    Siis se tanko oli siellä takana tarkoituksella estämässä palloa vierimästä 25 m alas mäkeä josta arviolta ottaisi kaksi lyöntiä eli rankkujen määrä yhden putin päähän.

    KL

    HCP46 kirjoitti: (15.9.2007 9:17:39)
    Olen Kytäjän SE:n ensimmäisellä greenillä joka viettää jyrkästi alaspäin tulosuuntaan. Lippu on etuosassa ja joudun puttaamaan alamäkeen. Jos putti menee ohi reiän niin pallo valuu alas mäkeen n. 25 m. Pelikaverini laittaa lipputangon reiän taakse estämään ohimenneen putin karkaamisen. Puttaan ohi ja pallo osuu tankoon ja jää siihen nojaamaan. Merkkaan pallon, otan tangon pois ja puttaan reikään. Minulle kaksi penttiä tankoon osumisesta? Diskaus tahallaan palloon vaikuttamisesta? Mikä on tuomio?

    On muuten aika hyvä kysymys. Tässä rikotaan sääntöä 1-2 eli tahallaan vaikutetaan pallon kulkuun (oletusarvona tietenkin, että pelikaveri toimi pelaajan suostumuksella). Tästä on rangaistuksena 2 lyöntiä, mutta vakavan rikkomuksen tapauksessa toimikunta voi myös tuomita pelaajan diskatuksi.

    Vakavaksi rikkomuksen saattaisi tehdä vaikkapa se, että pelaaja laittaa/laitattaa sen lipputangon reiän taakse tietäen, ettei se ole sallittua, mutta katsoo hyötyvänsä kuitenkin teostaan rangaistuksesta huolimatta.

    Lisäksi tässä taitaa myös pelikaverin asema olla mielenkiintoinen. Tuossa voidaan tulkita pelaajien yhdessä sopineen sääntöjen vastaisesta toiminnasta ja tuollaista käytöstä säännöissä kyllä kovasti paheksutaan. Viheriöllä on todennäköisesti sanailtu malliin: ’laita se lippu sinne taakse ettei pallo mene liian kauas’ ja pelikaveri vastannut ’onko tässä sopiva?’ Tiukalla tulkinnalla molemmat diskataan.

    Tulkinta lienee niin kuin em.vastaajat kertoi…
    Itse pelasin viime ma. ko. väylän ja pelikavereista toinen puttasi muistaakseni kaksi kertaa sen takaisin mäkeen… Ettet vain ollut Sinä?????

    KL

    E Fudd kirjoitti: (15.9.2007 18:14:19)
    Lisäksi tässä taitaa myös pelikaverin asema olla mielenkiintoinen. Tuossa voidaan tulkita pelaajien yhdessä sopineen sääntöjen vastaisesta toiminnasta ja tuollaista käytöstä säännöissä kyllä kovasti paheksutaan. Viheriöllä on todennäköisesti sanailtu malliin: ’laita se lippu sinne taakse ettei pallo mene liian kauas’ ja pelikaveri vastannut ’onko tässä sopiva?’ Tiukalla tulkinnalla molemmat diskataan.

    Edellyttäen, että pelikaveri tietää ja ymmärtää, että pelaaja ko. toiminnallaan hakee kyseenalaista hyötyä. Ja tästä sikiääkin seuraava kysymys: Golfissa pelaajaa sakotetaan tyhmyydestä, mutta sakotetaanko myös kanssakilpailijaa?

    mapete kirjoitti: (15.9.2007 18:35:33)
    Tulkinta lienee niin kuin em.vastaajat kertoi…
    Itse pelasin viime ma. ko. väylän ja pelikavereista toinen puttasi muistaakseni kaksi kertaa sen takaisin mäkeen… Ettet vain ollut Sinä?????

    No en ollut. Kiitos vastauksista. Olisi vielä kiva saada jonkun tuomarina toimivan tulkinta asiasta.

    HCP46 kirjoitti: (15.9.2007 22:23:25)

    mapete kirjoitti: (15.9.2007 18:35:33)
    Tulkinta lienee niin kuin em.vastaajat kertoi…
    Itse pelasin viime ma. ko. väylän ja pelikavereista toinen puttasi muistaakseni kaksi kertaa sen takaisin mäkeen… Ettet vain ollut Sinä?????

    No en ollut. Kiitos vastauksista. Olisi vielä kiva saada jonkun tuomarina toimivan tulkinta asiasta.

    Tähän väliin olisi mukava saada vieraspelaajan kuivan asiallisen tyhjentävä loppukaneetti

    🙂

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #293761 kohteessaLipputanko

Etusivu Foorumit Säännöt Lipputanko