26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Kopiot, piraatit vai kloonit?

Etusivu Foorumit Yleistä Kopiot, piraatit vai kloonit?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Juuri tätä minäkin olen miettinyt. Mistä kaikki uudet, muoveissa olevat mailat tulvivat golfpörssiin? Liiketoiminnasta täytyy olla kyse jos myyjä ei ole edes kokeillut mailaa, vikaostokset on sitten erikseen.

    Eräässä kutsukilpailussa muuan tyyppi kertoi tuoneensa täyden setin Taylor Maden kopiomailoja Kiinasta ja maksaneensa koko satsista 150 Euroa. Kertoipa myös jonkun Pron tarjonneen niistä heti 600 ja uskovansa, että saa ne myytyä eteenpäin 1200:lla Eurolla.

    Totta vai tarua, kuka tietää, mutta ei kuulosta hyvältä. Ihmettelin hiljaa että kaveri kehtasi vielä kertoa koko jutun!!! Mistä joku äkkinäinen erottaa aidon ja feikin ostaessaan mailoja yksityiseltä?

    Käsite MAILANPESU näyttää saaneen ainakin uuden ulottuvuudet.

    Kyllä meikäläinen ainakin katsoo hyvin tarkkaan, jos jossain vaiheessa käytettyjen ostoa harkitsee. Tosin varmaan seuraavat mailat meikäläisellä on uudet, joilla sitten pelataankin seuraavat kymmenen vuotta… 🙂

    Asian sivusta sen verran, että miksi ihmeessä joillekin se merkki on niin tärkeä, että tehdään mitä vaan saadakseen ’Taylor Madet’ tai ’Callawayt’. Halpoja (tai halvahkoja) lailllisiakin vaihtoehtoja on pilvin pimein tarjolla. Onkohan syynä se peri-inhimillinen kateus?

    Minua on tämä aihepiiri kiinnostanut. Osittain siksi että insinööriluonteisena koneinsinöörinä tulee mietittyä kaikista värkeistä ’miten tuo on rakennettu ja miksi juuri tuollaiseksi?’ Kun meikäläisen eteen lyödään samanoloisia mailoja joissa toisessa on hintalappu 40€ ja toisessa 350€ niin se varmasti herättää mielenkiintoa.

    Toistaiseksi tiedonjanoni on tyydyttynyt kun on päässyt hypistelemään erilaisia mailoja ja lyönyt niillä.

    V.Pakin kirjoitus sytytti kuitenkin kipinän tutkia asiaa vähän syvemminkin ja analyyttisemmin: hankin uteliaisuuttani piraatti TM 580 XD:n. Nyt voisin uhrata tämän mailan tieteen alttarille, pistää sen palasiksi ja julkaista siitä kotisivuillani raportin. Pakkihan jo lupautui avuksi tähän tutkimukseen?Ajattelin tehdä tämän projektin kauden päätyttyä joskus marraskuussa.

    Löytyisikö muita palstalaisia, joilla olisi hyödyllisiä kytköksiä. Mahdollisuuksia esim. kovuusmittauksiin, materiaalianalyyseihin, launtch monitorin käyttöön yms.

    Sitten tietysti tarvitsisin alkuperäisen 580 XD:n vertailupohjaksi. Sille tyytyisimme kai ainoastaan ’ainetta rikkomattomia koeistuksiin’ ellei jollakulla ole halua tehdä hieman suurempaa kontributiota tieteen hyväksi 🙂

    Mitäs sanotte kiinnostisiko ketään lukea tällaista / toimia avustajana?

    Kiinnostaa! Kiinnosti lukea, kiinnostaa tietää tulokset, mutta valitettavasti oma osaaminen ja työkalut eivät taida avustaa tutkimuksen teossa.

    Tuota noin. Voisin jopa harkita lainaavani yhden oikeasti laadukkaan komponenttinupin (ei piraatti, ei klooni, vaan tietenkin SMT:n omaa suunnittelua) tuollaiseen kovan käsittelyn tutkimukseen, kunhan saan tutkimuksen päätyttyä nupin puolikkaat takaisin. Tahdon kyllä tietää etukäteen jotain tutkimussuunnitelmasta, tutkimuksen kohteista ja tulosten julkaisemisesta ja esilläpidosta.

    Mulla on hyllyssä TM580 nuppi (ei siis XD), jonka olen luvannut uhrata. Kaveripiirissä löytyy myös tohtoristason mies metalli puolelta.

    Parempi tietysti olisi, jos löytyisi joko 580 klooni, tai aito 580XD, jonka voisi avata. Olisko jollain rikkinäsitä 580XD:tä hyllyssä?

    PM

    Piraattejakin lienee moneen lähtöön. Minua kiinnostaisi tietää hieman enemmän minkälainen piraatti on vertailtavana…

    Mistä TM 580XD kopio on hankittu? Kiina?

    Miten paljon se muistuttaa esikuvaansa… Eli näkeekö yhdellä vilkaisulla, että kyse on piraatista? Vai pitääkö vertailla alkuperäisen kanssa vierekkäin, että huomaa eron?

    Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia aidon ja piraatin toimivuudesta… Eli oletko lyönyt molemmilla mailoilla? Millaisia eroja huomasit?

    Piraatti on kaverin tuliaisia Kiinasta. Ei aavistustakaan mistä se on siellä hankittu.

    Sen verran tuore tapaus etten ole vielä lyönyt kuin muutaman lyönnin rangella ja tänään yhden avauksen oikealla pallolla. Aika retkun tuntuinen varsi jopa reguksi, lyönti kääntyi helposti fadeksi, ei paljon muuta kommentoitavaa vielä.

    Oikealla 580XD:llä löin demo-tilaisuudessa noin 10 lyöntiä. Helpon tuntuinen maila lyödä ja melkein yhtä pitkälle kuin vanhalla R360:llä.

    Ulkonäöllisesti en ole oikeaa ja piraattia verrannut rinnakkain. Ainakin lapa on äkkiseltään hyvin samannäköinen ja vaikea erottaa oikeasta. Jos tästä projektista tulee jotain niin voit sitten katsella kuvista itse.

    Nimetön

    Vanha totuushan on, etta bogey-pelaajia korkeampi handariset pelaajat eivat draiveria bagissaan tarvitse (muuhun kun naytille). Heille tee-box-lyontiin paras vaihtoehto on ehdottomasti puu3nen tai pitkahko rauta jo senkin takia, etta niiden varsi on lyhyempi ja sita kautta helpompi hallita.

    Talta pohjalta olenkin aina ihmetellyt sita, etta miksi joku edes ajattelee ostaa feikki-kamaa/draivereita. Silla varsinkaan singelihandariset pelaajat eivat niilla tee yhtaan mitaan, eivatka tuskin edes ajattele sellaisen hankkimista bagiinsa. Feikeilla kun tuskin saa sellaista jalkea aikaiseksi kuin jonkun tuotemerkkibrandin vuosikausien testi ja suunnittelutyon paatteeksi tehdyilla aidolla draivereilla. Sehan on selva.

    Nimetön

    Ai niin… ostakaa mailanne mieluummin vaikka taalta, jossa laatu on taattua:

    http://www.callawaygolfpreowned.com

    Näpräilin 12v sällille tuossa 15* 460cc draiverin.ja on sen kaverit ollu kuulemma ihmeissään,kun 150m on nyt paperia…varsi halpa ust competition 75 a-flex.mitta taisi olla jotain 43.25′

    asa

    Minulla on piraatti TM 580R. Hekkanen sitä hiukan tutkaili ja huomasi, että jotain se syönyt, sillä siinä on swingipainoa huimat E0.

    Katsotaan nyt kuitenkin tämä pelikausi loppuu, että oletteko saaneet muualta nuppia vai uhraanko tämän ’moukarin’ tieteelle.

    Nimetön

    Piratismia en kannata, siis sitä, että tehdään ulkonäöltään suora kopio ja myydään aitona. Kloonithan ovat vain esikuviensa kaltaisia, mutta haastavat vertaamaan alkuperäiseen, jolloin kyse on lähinnä siipeilystä brändin vanavedessä. Sitten on koko joukko look-a-like mailoja, jotka eivät mainosta klooniutta vaan ikäänkuin luovat omaa brändiä. Lopulta tuleva ’aidot’ brändit jotka myyvät mielikuvaa ja varastavat kilvan toisiltaan. katsokaapa vaikka lehtien testeistä rautamailamallit. Suurimmat erot ovat kosmeettisia. Uusi innovaatio kopioidaan heti, jos myyntiosuudet alkavat valua sinnepäin. vrt vaikka rescue- mailat, putterihäkkyrät, insertit jne.

    Omat kokemukset mm kahdesta aidosta taylorin ajurista ja vastaavista klooneista on se, että pelin, scoren ja lyntipituuksien kannalta on täysin yhdentekevää onko kädessä aito vai klooni. Kierrätän niitä bägissä jokseenkin sattumanvaraisesti. Kloonin puolesta puhuu väkevästi hinta ja terve järki. brändin hinnalla voi ottaa muutaman erityyppisen klooniajurin ja vaihdella niitä kuin latomaalari vaimoja

    Nimetön

    Lisätään toinen kokemus: pelikaverina 3+ händärillä pelaava, jolla oli kaukoidästä tuotu piraatti taylori, taisi olla R580. Kommentoi vaan lyhyesti, että lyödessä ei käytännössä mitään eroa aitoon ja näytti lyövän ihan kelpo sivalluksia. (enkä vieläkään suosi piratismia, mutta mielenkiintoisia väittämiä aiheen ympäriltä)

    Nimetön

    Miksiköhän merkkimailojen valmistajat eivät tilaa yhtä puolueetonta vertailutestia, jossa kerralla lytättäisiin kloonit ja muut halpikset ja osoitettaisiin aitojen ylivoima kertaheitolla. Luulisi olevan parasta markkinointia ?:-)

    Kuvailemasi vertailuja on tehty muiden tuotteiden osalta, eivätkä ne ole johtaneet kuvittelemaasi tulokseen. Esim. Tekniikan Maailma lyttää huonoja tuotteita lähes joka numerossa, silti kaikenlaisille rantarolexeille ja Lidlin halvalla markkinoimille cd-soittimille ym. krääsälle löytyy ostajia, kunhan halvalla vaan saa, ja jos samaan hintaan saa vielä jonkun kuvittelemaan, että tavara on aitoa ’jotakin’, se on pelkkää extraa.

    Nimetön

    Nyt duffasit valitettavasti. Testit ja tutkimukset tuskin ovat yleistettävissä ’rantarolekseista’ vaikkapa mailoihin eikä varmaan edes yhdestä ’kloonimerkistä’ koskemaan kaikkia yhtäläisesti. Mutta vilpittömästi olisi kiva nähdä edes yksi tutkimus. Ja sit hei pliis. Älä ala ajatuksenlukijaksi. Jos sinua helpottaa, voin kertoa että nurkissani on läjä uusia merkkimailoja parin kloonin seurana (mutta ikävä kyllä netistä hankittuja, verot ja tullit täysimääräisesti maksettu). Tapiolan Intersportissa voit käydä hypistelemässä paria ’kloonia’ . Kokeile saatko kunnon inhovibat.

    Nimetön

    Viittasit TM nimiseen julkaisuun. Muistini kätköistä kaivelin mm jutun, jossa testattiin joku kiinalainen markettien halpa-DVD kysymyksen asettelulla mitä se on syönyt ja tekeekö niillä mitään+ vertailu kalliimpiin brändeihin. uskoisin etten erehdy, kun sanon, että tulos mm toiston laadun osalta oli moitteeton. Että ei se aina mene lyttäyksen puolelle.

    Nimetön

    Aika hassua lahtee vertailemaan dvd-soittimia ym (ja niiden ’piraattiverioita’) draivereihin ja rautoihin.

    DVD-soittimet on helvetin yksinkertaisia valineita ja kun ostat sellaisen halvan vehkeen, niin silla lisaksi katselet jenkki-dvd:t ja muut ilman koodauksien poisteluja ym. Ja kun se on maksanut 59 euroa, niin sellaisen ostaa vaikka uuden vuoden paasta, jos se sattuu hajoamaan. Useinhan ne ei edes hajoa, kun ne on sen verran yksinkertaisia laitteita. Nain omalla kokemuksella.

    Draivereissa ja raudoissa kyseessa on ihan eri jutut (tarkkuus, fiilis ja peli-ilo). Jengi vaihtaa mailoja (draivereita, rautoja, puttereita) kun pipoa kun slaissaa, ei lahde ja putti ei kulje. Vaihtaa mihin? Johonkin klooniin, jolle ei ole tehty minkaanlaista testityota ja joka on kasattu kasin Kiinassa ja jolla ei ole minkaanlaista takuuta (miksikohan?). Ja edelleen ihmetellaan kun lyonti ei kulje…

    Taa tosin tulee aika puskasta, silla ikina en ole kokeillut klooneja enka piraatteja. Paskoja merkkivehkeita kyllakin ja jo ne riittaa kertomaan, etta jos haluaa pelaajana kehittya, niin niilla ei ole asiaa bagiin. Toinen asia on sitten haluaako…

    Lidl myöntää CD-soittimilleen 3 vuoden takuun.Gigantti ja muut puoli vuotta.Ostin mieluummin lidlistä,onhan se puolet halvempikin.rahamiehet,koittakaa perustella miksi ei kannata ostaa ko tuotetta lidlistä??!!

    Tutkailin tosiaankin tässä päivänä muutamana purkamatta ja pilkkomatta yhtä draiveria, jossa lukee Taylor Made R580, varressa lukee M.A.S.2 60.

    TM:n sivut kertovat tälle seuraavanlaisia tehdasarvoja: swingipaino D3, mitta 45.5′, tip .350′, varren (S) paino 63g, gripin paino 42g. 200-grammaisen nupin kera mailan kokonaismassan tulisi siis olla max 310 grammaa.

    Tuosta Kiinantuliaisesta (olihan se sieltä?) mittarini kertoivat seuraavanmoisia asioita: swingipaino E0, mitta 45.5′, tip ferrulen vierestä 8.8mm (.346′) ja mailan massa 341 grammaa. En tiedä mailaa purkamatta, mikä komponentti tuon 30 grammaa ylimääräistä pitää sisällään.

    Mielenkiintoista oli se, että varsi pelasi oikeasti stiffinä (butt-frequencyn mukaan verraten omiin draivereihini, joista oikeasti tiedän mitä ne ovat…) ja että varsi oli, ehkä sattumalta, sattunut sopivaan asentoon, siis mitaten varren butt-frequency sen eri asennoissa. Tuo frekvenssi muuten heitteli 4 cpm verran asennosta riippuen, siis n. 1/2 flexin verran.

    asa

    Miksi pelata Titun palloilla jos Biltemasta saa halvemmalla? – Yhtä tyhmä kysymys kuin tuo cd-soitinkin.

    Totuushan on, että huonompi pelaaja pärjää hyvin niillä Bilteman kuulillakin ja ’puukorvat’ joille äänentoisto ei ole tärkeää voi kuunnella musiikkia Lidln soittimella.

    Joku tais väittää myös, että testeissä ei ole löytynyt eroa kalliimpien merkki DVD-soittimien ja joidenkin ’idän ihmeiden’ välillä. Täyttä bullshittia, Mutta tämä taitaa olla väärä foorumi puhua äänentoistosta tai kuvan laadusta 🙂

    Lue lisää: kuvasta ja äänestä keskustelua, jos kiinnostaa

    Nimetön

    Ala kuin ala, välinekeskustelut lämmittävät mieliä ja mikäs sen hauskempaa.

    Vahvimmat kannat löytyvät niiltä, joilla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, vrt Hairy Swing. sitten on niitä, jotka eivät lue tai ymmärrä muiden kommentteja. viittasin TM:n soitintestiin, sanoin, että siinä jutussa muistaakseni ei löytynyt oleellisia eroja kalliimpiin vempaimiin esin äänentoiston (toistokäyrän) osalta. En mene hifistien soppaa hämmentämään, he ovat tässä suhteessa ainakin kymmenen kertaa pahempia kuin mailafriikit. Tämä oli vain kommentti vp:n väitteeseen, että TM:ssa säännöllisesti lytätään kaikki halpakama.

    Jokainen ostaa mitä haluaa ja uskoo mihin haluaa, se on aivan OK. Itse ole haalinut nurkkiini 5-6 merkkidraiveria, lyönyt niillä ja pelaillut muutaman kierroksen per maila ja kokemuksia on äkkiseltään laskien viidestä kloonista ja seison sen mielipiteeni takana, että kaltaiselleni klubituupparille viitosen händärillä ko mailojen väliset erot ovat käytännössä olemattomat mitä tulee toteutuvaan lyöntipituuteen ja tarkkuuteen puhumattakaan scoresta. Olin itsekin positiivisissa odotuksissa esim TM R580 varustettuna Aldila NV s65n suhteen, mutta 360:n klooni kuljettaa palloa aldilan halpavarrella aivan yhtälailla. Ilmassa 220 hujakoille ja pisimmät suotuisissa oloissa 250 pintaan. Kummallakin on pelattu kisoissa. Tämä vuodatus vain niitä varten, joilla oikeasti ei ole varaa ostaa 4-600 euron ’huippudraiveria’.

    Nimetön

    Ok, myonnan, etta tietyista jutuista mulla on vahvat mielipiteet. Niin myos tasta, vaikka (golf)klooneja ym (muita kyllakin) ei ole ikina tarvinnut kasiin ottaa. Mutta kuten sanoin, heikkotasoisilla merkkidraivereilla olen lyonyt ja niista huomaa eron jo varsin hyvin.

    Se erohan meilla on, etta en keraile nurkkiini ylimaaraisia mailoja tai kysele taalla mita pitais ostaa ja miksi. Nykyiset mailani (SlingShot + Ignite) kavin testaamassa kahdessa paikassa itse ja pelasin (niilla) yhden kierroksen. Ja samaa suosittelen kaikille muillekin. Sen jalkeen ne duunattiin ja mitattiin mulle sopiviksi, niin varsien, lapojen kuin kulmienkin osalta. Ei ole tarvinnut katua.

    Tarkoitukseni alunperin oli siis puhua enemmankin merkkituotteiden ylivertaisuudesta (mm testityo, takuu ja huolto) ja hyodyllisyydesta klubipelaajalle, kuin kloonien ym absoluuttisesta huonoudesta. Ja seison edelleenkin sen takana, etta klubipelaajan on ehdottomasti parempi ostaa kaytetty hyva rautasarja/draiveri, kun lahtee ostamaan Kiinasta tuotua feikkia.

    Sun (ja mun) luokan pelaaja, siis singeli-handarinen, toki osaa lyoda vaikka minkalaisella alottelijan ym heikkotasoisella mailalla. Nyt onkin kai kyse enemmankin alottelijasta ja/tai korkeahandarisesta pelaajasta, jolla ei ole ehka rahaa ostaa kunnon draiveria uutena. Hanelle ehdoitan siis edelleenkin kaytettya hyvaa draiveria kuin takuutonta feikki idan ihmetta.

    Toki taa on vaan oma mielipiteeni.

    Duffalo Bill jo aikaisemmin muistuttelikin asiasta, mutta kerrataan nyt vielä. Piraatti ja klooni on ihan eri asioita. Sitten on vielä joukko komponentteja (mm KZG, Snake Eyes, Wishon ym), jotka eivät ole minkään merkkimailan kopioita, vaan ihan omaa suunnittelua.

    Nää tiukat kannanotot välineasioissa vähän tuppaa hymyilyttämään. Itse aloitin ensin blade puolisetillä (sellaiset ’älyttömän vaikeat joilla kukaan muu kuin scratch pelaaja ei voi osua’) ja händäri tippui kahden ekan kisan jälkeen 21:een. Sitten hankin Wilsonin Staff bladet (se ’ihan surkee merkki, jollaista kukaan itseäänkunnioittava ei bägiinsä suostu laittamaan’), joilla se hcp tuli jonnekin vitoseen. Sitten hankin kehäpainotteiset, jotka vaihdoin parin viikon sisällä Mizunon bleideihin. Sitten oli välissä toiset Misukat (käytetyt tietenkin, niin kuin kaikki muutkin mun setit) ja niillä pääsin ekaa kertaa ykkösryhmään. Viime vuonna oli Hoganin bleidit ja tänä vuonna itse rakennetut Wishonit. Jostain syystä händäri on tänä vuonna pudonnut suhteellisesti kaikkein eniten. Pitäisi varmaan hehkuttaa omia stagoja, mutta mistä sitä tietää miten se händäri olisi kehittynyt ’joillakin kauheilla kuokilla, jotka on niin rumat, että rupeaa …..tamaan’:-). Okei, täytyy sanoa, että uusi draiverini on ylivoimaisesti paras mitä oon ikinä kokeillu. En tiedä mistä sekin sitten johtuu. Vartena on suht halpa värkki, eikä mikään hype versio. Toiskohan se NV sata metriä lisää pituutta?

    Ainoa syy händärin tippumiseen minkä olen keksinyt, on seuraava ajatus. Ennen mietin ’kuinka pitkälle pystyn rauta kasilla lyömään’? Nykyään mietin ’kuinka pitkälle haluan rauta kasilla lyödä’?

    Sen verran on tullut erilaisia mailoja kokeiltua, että _mun_kohdalla_ pätee seuraavat asiat:

    – En osaa erottaa bleidiä ja CB mailaa tuntuman perusteella

    – CB:llä lyöminen on ihan yhtä vaikeeta kuin bladella lyöminen

    – En varmasti erota merkkimailaa piraatista

    – En erota pro V1:stä ja Pinnaclea toisistaan, jos mulla on korvatulpat korvissa

    – Puumailoissa erot on selvästi isompia kuin raudoissa (jopa minun puukäsillä ne huomaa:-))

    Nimetön

    Mita sa halusit tolla mulle sanoa??

    En ymmartanyt. Sorry.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 61)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #370178 kohteessaKopiot, piraatit vai kloonit?

Etusivu Foorumit Yleistä Kopiot, piraatit vai kloonit?