26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Kohtuuhintainen etäisyysmittari hakusessa

Etusivu Foorumit Välineet Kohtuuhintainen etäisyysmittari hakusessa

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1327042 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hei, onko käyttäkokemuksia Nikonin prostaff 1000 lasermittarista? Etsiskelen tuollaista n. 200€ hintaluokassa pyörivää kiikaria ja olisin utelias tietämään soveltuuko kyseinen kiikari golf käyttöön (poimiiko lipun miten hyvin)?

    #1327053 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ei ole mainitsemastasi kiikarista kokemusta, mutta Nikon Coolshot 40 olen käyttänyt useita vuosia ja olen erittäin tyytyväinen. Hinnaltaan osuu.

    #1327085 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mulla on käytössä Ground Zero mittari, joka maksoi Golfbalatassa 130€ ja normihinta noin 200€. Se oli ihan kelpo laite, jossa lisäksi käytettiin normi AAA-paristoja. Laite on hiukan kookas, mutta isokouraiselle ei liene ongelma. Lisäominaisuus on kallistuskorjaus (slope), mikä pitää kisoissa muistaa kytkeä pois. Silmälasipäinen ei oikein näe koko näyttöä, mutta vastaavasti ilman silmälaseja näyttä on erittäin selkeä ja tarkka.

    #1327091 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Minkälaisesta matkasta tuolla Ground Zerolla saa vielä ”helposti” lipun kiinni? Itsellä on ollut käytössä joku kiinaihme. Ihan OK laite jos mitattava matka on n 140m tai pienempi. 150m alkaa mittaaminen olla jo hankalaa vaikka laitteessa on ns pinseeker toiminto. Tuolla Coolshotilla näyttää olevan hintaa jo lähemmäs 300€ tai yli. Nikon kiinnostaa siksi kun niiden optiikkaa on kehuttu kohtuu hyväksi.

    #1327095 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Minkälaisesta matkasta tuolla Ground Zerolla saa vielä ”helposti” lipun kiinni?

    Ei ole ollut ongelmia, eli käytännössä toimii yli 200m. Sen sijaan mittareissa voi olla eroja sadesäällä tai sumussa – ainakin Bushnell on aika herkkä sille, että ilmassa on kosteutta

    #1327116 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ei ole ollut ongelmia, eli käytännössä toimii yli 200m. Sen sijaan mittareissa voi olla eroja sadesäällä tai sumussa – ainakin Bushnell on aika herkkä sille, että ilmassa on kosteutta

    Onneksi tavan harrastajalle tuo ei tuota ongelmia, aika harva vetelee kahestasadasta lipulle sadesäällä.

    Itse en pelaa sateella, jos suinkin voin valita, joten en voi ottaa kantaa Bushnellin herkkyyteen ilmankosteuden suhteen. Laite (V2) on minulla toiminut ihan hyvin, joskin laitteen iän myötä on ilmennyt kontaktiongelmia pariston kanssa. Pitää vissiin kehitellä joku pyöreä värkki, jolla hioa kotelon pohjan hapettunut liuska puhtaaksi. Itse asiassa hyvä kun tuli puheeksi, pitääkin ryhtyä hommiin nyt kun mittaria en tarvitse.

    #1327117 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Minkälaisesta matkasta tuolla Ground Zerolla saa vielä ”helposti” lipun kiinni? Itsellä on ollut käytössä joku kiinaihme. Ihan OK laite jos mitattava matka on n 140m tai pienempi. 150m alkaa mittaaminen olla jo hankalaa vaikka laitteessa on ns pinseeker toiminto. Tuolla Coolshotilla näyttää olevan hintaa jo lähemmäs 300€ tai yli. Nikon kiinnostaa siksi kun niiden optiikkaa on kehuttu kohtuu hyväksi.

    @Takkuturkki:

    Mitattavaan etäisyyteen vaikuttaa vahvasti itse lipun väritys / kuvio ja tietenkin mahdollinen prisma. Eri laitteiden vertailu on aina tehtävä samanlaiseen lippuun/tankoon.

    Mikä on taitotasosi? Pystytkö yli 140 metrin matkalta lyömään 5 metrin tarkkuudella haluamaasi paikkaan? Jos et, laitteesi nykyinen tarkkuus on täysin riittävä.

    Hintaluokka 200 egeä on ok, mutta 300 on liikaa, niinkö? Tuntuuhan tuo lisäsatanen kukkarossa ostohetkellä, mutta jos laite toimii sellaiset 10 vuotta, niin se tarkoittaa 10 euroa per vuosi lisää. Saman verran sinulla kuluu kahvikupposiin muutamalla golfkierroksella. Perspektiiviä peliin ja hanki se hyvä laite äläkä sitä halvempaa 😉

    #1327119 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Itse en pelaa sateella, jos suinkin voin valita, joten en voi ottaa kantaa Bushnellin herkkyyteen ilmankosteuden suhteen. Laite (V2) on minulla toiminut ihan hyvin, joskin laitteen iän myötä on ilmennyt kontaktiongelmia pariston kanssa.

    Sumuisessa säässä Bushnellin V4 häviää halpiskiinalaisille.

    #1327121 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mikä on taitotasosi? Pystytkö yli 140 metrin matkalta lyömään 5 metrin tarkkuudella haluamaasi paikkaan? Jos et, laitteesi nykyinen tarkkuus on täysin riittävä.
    En minä sen kiinalaisen tarkkuuta kritisoi,se on ihan hyvä. Mutta sillä ei tahdo saada mittaa kun matkaa lipulle on +150m.

    #1327122 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mutta sillä ei tahdo saada mittaa kun matkaa lipulle on +150m.

    Aivan, mutta pystytkö lyömään lipulla tuolta matkalta?

    #1327124 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Minulla on GOLF GEAR PIN FINDER 7.0 LASERMITTARI. Toimii hyvin, tosi helppo käyttää. Pikkupatteri kestänyt melkein 2 kesää (varapatteri odottaa aikaansa), kun käytän harvoin ja harkiten. Omalla kentällä ja väylällä riittää kenttämerkinnät, ellei, niin sitten ensisijaisesti rannekello. Vain vieraskentillä kiikari ahkerammassa käytössä. Oli tosi halpa. Riitti, kun voitti yhden kisan ja järjestäjä ei ilmoitellut verottajalle mitään.

    #1327125 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    <Aivan, mutta pystytkö lyömään lipulla tuolta matkalta?>
    Kyllä pystyn. Ei tuota ongelmia. Vaan ongelmia tuottaakin juuri se että saa sen mitan lipulle. Kotikentällä pystyy kyllä arvioimaan matkan jos hahmottaa millä kohtaa lippu sijaitsee greenillä tai jos greenillä on toinen ryhmä jolloin mitan voi ottaa johonkin pelaajaan. Vieraskentällä tilanne onkin jo sitten toinen.

    #1327126 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Sain nykyisen Garmin-kelloni läksiäislahjana eräältä yhteisöltä. Luovutustilaisuus piti olla viimeinen yhteistapaamisemme. Joidenkin tilinpäätösviiveiden takia jouduimme (saimme) tavata vielä kerran. Sain siten tilaisuuden reklamoida kellon etäisyysmittausominaisuuksia; kellon mukaan etäisyys 145 m lipulle, valitsen mailan, lyön; pallo päätyy 12 metriä lyhyeksi ja 9 metriä oikealle lipusta: kellon vika.

    #1327127 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Näyttää, että etäisyysmittariani, josta tykkään, markkinoidaan nykyään nimellä
    Pure
    Rangefinder

    #1327129 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tilasin Dormylta Puren Pro D600. Katsotaan miten toimii… Toivottavasti hyvin.

    #1327131 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    @Takkuturkki:
    Ihan uteliaisuuttani kysyn millaisella tasoituksella pelaat?

    #1327132 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mikä on taitotasosi? Pystytkö yli 140 metrin matkalta lyömään 5 metrin tarkkuudella haluamaasi paikkaan? Jos et, laitteesi nykyinen tarkkuus on täysin riittävä.
    En minä sen kiinalaisen tarkkuuta kritisoi,se on ihan hyvä. Mutta sillä ei tahdo saada mittaa kun matkaa lipulle on +150m.

    Ongelma esim. Bushnellissa on se, ettei se se sumussa löydä edes 120 metristä kun halpiskiinalainen löytää.

    Etäisyysmittarista alkaa lähes kaikille taitotasoille olla hyötyä erityisesti alle 140 metristä, sillä usein on hyvin oleellista onko lyönti 10 metriä liian lyhyt tai pitkä. Se olisi muuten 140 metristä jo tosi hyvä suoritus eli noin 7%. PGA tourilla tehdyn tutkimuksen mukaan lähestymiset 140 metristä lyödään keskimäärin n. 7 metrin päähän lipusta (eli 5% sääntö pätee aika hyvin).

    #1327133 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ongelma esim. Bushnellissa on se, ettei se se sumussa löydä edes 120 metristä kun halpiskiinalainen löytää.

    Muutaman kisan lähtöjä aamusumun vuoksi siirtämässä olleena voin vain todeta, että jos laserilla ei sumun vuoksi saa lukemaa 120 metrin päästä lippuun, niin ei sillä kentällä myöskään ole turvallista pelata.

    #1327134 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Etäisyysmittarista alkaa lähes kaikille taitotasoille olla hyötyä erityisesti alle 140 metristä, sillä usein on hyvin oleellista onko lyönti 10 metriä liian lyhyt tai pitkä. Se olisi muuten 140 metristä jo tosi hyvä suoritus eli noin 7%. PGA tourilla tehdyn tutkimuksen mukaan lähestymiset 140 metristä lyödään keskimäärin n. 7 metrin päähän lipusta (eli 5% sääntö pätee aika hyvin).

    Tähän olisi useampikin kommentti, kuten vaikkapa se, ettei vaimoni saa 140 metrin päästä palloa edes griinille asti…

    On aina kiva tietää tarkka matka reikään, mutta väitän, että 85% miesgolffareista saa parempaa tulosta aikaiseksi, jos vain tähtää keskelle griiniä. Siihen puolestaan ei tarvita mitään mittareita, vaan kentän omat etäisyysmerkit riittävät vallan mainiosti.

    #1327135 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tähän olisi useampikin kommentti, kuten vaikkapa se, ettei vaimoni saa 140 metrin päästä palloa edes griinille asti…

    No niin no… korjataan sen verran, että jos saa raudoilla pallon ilmassa 140 metriä, niin… mutta ei tosiaan tarvitse olla alle 10% tarkkuudella pelaava kun etäisyysmittarista on merkittävästi hyötyä…

    #1327137 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kyllä mittarista on hyötyä, vaikkei löisikään 150m lipulle, esim:
    – tietää miten kaukana on edellinen ryhmä, että voi avata
    – tietää, paljonko on doglegissä metsän reunaan, ettei lyö pitkäksi
    – jos haluaa pallon esim 100 lipusta, muttei veteen asti, voi mitätä lipulle ja vähentää 100m

    … ja tosiaan kuivan kelin pelaajalle (KL:lle) sen verran, että jos ilmassa on tihkua tai vähäistä usvaa, V4 ei tahdo saada mittaa lipusta, vaikka silmällä näkee lipun ja griinin ihan hyvin. Muuten V4 on tosi hyvä.

    #1327138 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    ja tosiaan kuivan kelin pelaajalle (KL:lle) sen verran, että jos ilmassa on tihkua tai vähäistä usvaa, V4 ei tahdo saada mittaa lipusta, vaikka silmällä näkee lipun ja griinin ihan hyvin. Muuten V4 on tosi hyvä.

    No eipä ole tullut V2:lla moista ongelmaa vastaan. En ilmeisestikään ole pelannut riittävän tihkuisessa tai usvaisessa kelissä. Tai sitten V4 on paskempi kuin V2.

    #1327140 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    mutta ei tosiaan tarvitse olla alle 10% tarkkuudella pelaava kun etäisyysmittarista on merkittävästi hyötyä

    Olen tuosta lihavoidusta vahvasti eri mieltä, mutta se minulle sallittakoon.

    Viimeiset 10 vuotta olen pelaillut siinä vitosen händärillä, mutta silti pallo karkailee välillä sinne sun tänne. Sen vuoksi olen pyrkinyt lyömään vähänkään epävarmassa tilanteessa palloni keskelle griiniä, koska mieluummin puttaan 10-metristä kuin lyön bunkasta/pitkästä raffista/vedestä. Olen huomannut tämän taktiikan tuottavan parempia reikätuloksia kuin orjallisesti lipulle hyökkäämisen.

    Tuo aiemmin mainittu 140 metriä on siinä määrin pitkä matka, että vain pieni vähemmistö pystyy lyömään siltä matkalta tarkasti edes viiden (5) metrin tarkkuudella. Toki tarkan etäisyyden tietäminen poistaa yhden epävarmuustekijän pelaajan takaraivosta, mutta pysyn kannassani, että keskelle griiniä tähtääminen ja sinne yrittäminen antaa ylivoimaisesti suurimmalle osalle maamme pelaajista keskimäärin paremman reikätuloksen kuin lipulle yrittäminen. Tämä siis oman vaatimattoman kokemukseni perusteella.

    #1327142 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kyllä mittarista on hyötyä, vaikkei löisikään 150m lipulle, esim:
    – tietää miten kaukana on edellinen ryhmä, että voi avata
    – tietää, paljonko on doglegissä metsän reunaan, ettei lyö pitkäksi
    – jos haluaa pallon esim 100 lipusta, muttei veteen asti, voi mitätä lipulle ja vähentää 100m

    1) Jos tuossa joutuu odottamaan, niin voi hyvin odottaa vielä hieman pidempään, koska seuraavaa lyöntiä joutuu taas odottamaan. Ei siis tarvitse mitata.

    2) Tuon tiedon saa ko. reiän väyläkartasta, jollainen lienee Suomessa kaikkialla muualla paitsi Kytäjällä.

    3) Eli tuossa ollaan parfemmalla 250-300 metriä lipusta, siis alueella, jolla ei ole etäisyysmerkkejä? Tuossakin olisi viljalti hyötyä tiipaikalla kököttävän väyläkartan opiskelusta, mutta kieltämättä tarkka tieto lipulle avauksen jälkeen voi olla hyödyksi pelaajalle, jolla on älliä suunnitella sen kolmannen lyöntinsä lähtöpaikka ja jolla on taito lyödä se väliyönti noin viiden metrin tarkkuudella. Muutenhan moisesta tarkasta tiedosta ei ole juurikaan hyötyä.

    Olen käyttänyt lasermittaria yli 10 vuotta ja pidän sen antamasta tarkasta tiedosta siksi, että voin lyöntiäni suunnitellessani keskittyä muiden parametrien hallintaan (tuuli, korkeusero, pallon makuu, jne.) eikä minun tarvitse miettiä matkan tarkkuutta. Väitän kuitenkin, että minun taitotasollani tarkasta mitasta on hyötyä, koska pystyn lyömään pallon suunnilleen sinne minne haluan melko usein. Kahdenkympin händäri ei siihen pysty, joten tarkasta mitasta on korkeintaan psykologinen hyöty, jota sitäkään ei toki pidä aliarvioida. Merkittävää hyötyä ei tuo hcp 20 kuitenkaan laserista saa verrattuna kentän omien merkintöjen aktiiviseen havainnointiin verrattuna.

    #1327144 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tuo aiemmin mainittu 140 metriä on siinä määrin pitkä matka, että vain pieni vähemmistö pystyy lyömään siltä matkalta tarkasti edes viiden (5) metrin tarkkuudella. Toki tarkan etäisyyden tietäminen poistaa yhden epävarmuustekijän pelaajan takaraivosta, mutta pysyn kannassani, että keskelle griiniä tähtääminen ja sinne yrittäminen antaa ylivoimaisesti suurimmalle osalle maamme pelaajista keskimäärin paremman reikätuloksen kuin lipulle yrittäminen. Tämä siis oman vaatimattoman kokemukseni perusteella.

    PGAlla lyövät 140 metristä keskimäärin 7 metriin eli se 5 metriä olisi tosi hyvä suoritus. Eli olen todella samaa mieltä asiasta. Ja pidemmältä myös keskelle lähestymisessä… tai itse mietin myös aina turvan puolelle tähtäämistä.

    Mutta kokemattomatkin hyötyvät etäisyysmittarista kahdella tavalla: a) näkevät todellisen mitan lipulle ja b) oppivat peliolosuhteissa mihin asti milläkin mailalla todellisuudessa lentää. Eli jos et mittaa niin miten tiedät miten pitkälle lyöt. Ja tämä ei ole pelkästään oman mielipide vaan aihetta on empiirisesti tutkittu mm. erään lähipeliin syventyneen pron toimesta.

    Itse koen eniten hyötyä R9 ja sitä lyhyempien rautojen osalta, koska silloin useimmiten yritän päästä lipulle ja kohti sitä 5% sääntöä. Lipun paikka vaihtelee helposti +/-5 m tai jopa enemmänkin ja oma näkö ei enää riitä näkemään onko lipulle 70 vai 80 tai 110 vai 120 metriä. Välillä oma silmämääräinen arvio heittää enemmänkin. Tuo 10-15 metriä on sitten juuri yhden mailan ero.

    Ja toki vierailla kentillä väylillä etäisyydet tulee tarkistettua.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 43)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1327095 kohteessaKohtuuhintainen etäisyysmittari hakusessa

Etusivu Foorumit Välineet Kohtuuhintainen etäisyysmittari hakusessa