16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[9][10]
KilpailuaSuomalaista

Kärrybägihankinta tulossa – kokemuksia, vinkkejä jne.

Etusivu Foorumit Välineet Kärrybägihankinta tulossa – kokemuksia, vinkkejä jne.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • V.V

    Tervehdys,

    On tullut aika päivitellä bägiä ja kärrybägiä tuuppimaan olen päätynyt. Vilkaisin tuossa yhden Golf Copenhagen -kärrybägin (http://golfsky.fi/tuote/copenhagen-albany-vedenpitävä-kärrybägi). Olisiko muita ideoita kärrybägiksi, mielellään vielä vedenpitävä, kun ainakaan täällä Riverissä säitä pysty valitsemaan… Esitä siis tuotesuositusta tai mielipiteitä tosta Copenhagenin bägistä

    Kiitos jo etukäteen vastauksista!

    Vinkkinä sanoisin, että tarkista miten päin huppu avautuu kun bägi on kärryssä. Jos huppu avataan bägin ’etupuolelta’ niin se avautuu kärryssä ylä- eli sateen puolelta…

    Itsellä ollut käytössä kyseinen bägi.
    +Huppu aukeaa oikein päin.
    +Pysynyt ehjänä ainakin 200 kierrosta.
    +Suht kevyt.
    – Huppu saisi olla aavistuksen tilavampi (14 mailaa).

    KL1

    Vinkkinä sanoisin, että tarkista miten päin huppu avautuu kun bägi on kärryssä. Jos huppu avataan bägin ’etupuolelta’ niin se avautuu kärryssä ylä- eli sateen puolelta…

    Tämä on mielenkiintoinen vinkki, jota en ole ikinä tullut edes ajatelleeksi! Johtunee varmaankin siitä, että käytän sateella sateenvarjoa ja sen tarkoitus on estää veden pääsy sinne avatun suojahupun sisään, joten avaussuunnalla ei ole merkitystä.

    Toisaalta, ainakin omissa bägeissäni hupun vetoketjun saa auki kummaltakin puolelta, joten ehkä sekin on estänyt minua ajattelemasta moista asiaa bägiä valitessani.

    Sitten muihin kokemuksiini. Vedenpitävistä bägeistä minulla ei ole kovinkaan paljon kokemusta, jollei vaimon kokemuksia lasketa. Niiden perusteella mikään bägi ei estä mailoja kastumasta (saman olen kokenut itsekin…), sen sijaan muut tarvikkeet pysyvät kuivina vedenpitävissä taskuissa. Siis, jos taskujen vetoketjut pitävät vettä, mikä ei valitettavasti ole lainkaan itsestään selvää.

    Muuan huvittava seikka tuli vastaan tuossa jokunen vuosi sitten. Suomessa myydään kärrybägeinä myös autobägejä, siis sellaisia mailalaukkuja, jotka on suunniteltu ja tarkoitettu käytettäviksi ainoastaan golfautossa. Joku saattaisi kysyä, että mikäs niissä sitten on erona? Noh, autobägi on aika pieni ja kapea eikä siihen ole tarkoituskaan saada varastoitua tavaraa, koska tavara kulkee golfauton kuljetuslokeroissa, ja jotta auton perälle varmasti mahtuu kaksi bägiä. Jostain syystä maahantuojat eivät oikein ymmärrä alan termistöä ja kääntävät sanan ’cart’ kärryksi. No juu, onhan se golfautokin eräänlainen kärry…

    Elämäni parhaan ratkaisun tein ostamalla Clicgearin bägin jo aiemmin hankkimaani Clicgearin kärryyn. Bägi ja kärry on suunniteltu yhteensopiviksi ja bägin tilat riittävät kohtuullisen hyvin tavaroiden säilömiseen. Sadekeleille tarpeelliset lisätilat syntyvät kärryyn kiinnitettävän varustepussukan myötä ja sateenvarjokin kulkee mainiosti kärryn työntöaisaan kiinnitettynä. Sateella bägin päälle laitetaan maanmainio sadehuppu, jonka mallia en muista, ja käsiin pujotetaan sadehanskat, koska kuten jo mainitsin, mailat (ja siis myös gripit) kuitenkin kastuvat.

    Näillä on menty ja hyvin pärjätty.

    KL1
    Elämäni parhaan ratkaisun tein ostamalla Clicgearin bägin jo aiemmin hankkimaani Clicgearin kärryyn. Bägi ja kärry on suunniteltu yhteensopiviksi ja bägin tilat riittävät kohtuullisen hyvin tavaroiden säilömiseen.

    Tämäpä oli hyvä vinkki. En tiennytkään että Clicgear valmistaa myös bägejä. Oma bägi ei oikein kunnolla istu kärryyn. Kunhan siitä aika jättää, tämä menee vahvaan harkintaan. Tosiaan, tilavan näköinen.

    http://www.clicgear.com/bags/

    Täällä kuunnellaan myös vinkkejä erityisesti kärryyn istuvasta kantobägistä. Ajattelin tämän kesän kantaa mailoja ja vanha kantobägi jouti roskiin vuosi sitten. Hyvähän se olisi jos ei tarvitsisi sateen uhan sattuessa (kärry käyttöön) kamoja alkaa toiseen bägiin vaihtamaan.

    KL1

    Täällä kuunnellaan myös vinkkejä erityisesti kärryyn istuvasta kantobägistä.

    Jatka haaveilemista 😉

    Näiden 25 vuoden aikana on tullut nähtyä, kokeiltua ja omistettua monenlaisia bägejä ja kärryjä ja yksi asia on tullut selväksi: kantobägi on kantobägi ja kärrybägi on kärrybägi. Edellinen ei sovi kärryyn eikä jälkimmäinen kannettavaksi.

    Jos ajatellaan golfbägin rakennetta, niin väitteeni paikkansapitävyys selviää perin nopeasti. Kärrybägi on muodoltaan ja niin myöten (varusteiden kanssa) painopisteeltään sellainen, että se istuu kärryyn siten, että käytettävät taskut ovat muualla kuin bägin ja kärryn välissä. Tämä lienee itsestään selvää. Sen sijaan kantobägin muoto ja sen myötä painopiste on vallan jossain muualla, koska kantobägin tulee asettua maahan jaloilleen laitettuna kuten kärrybägin, mutta kannettuna 90 astetta eri suuntaan. Niinpä kantobägi tuppaa asettumaan myös kärryssä samalla tavalla kuin kannettaessa, jolloin mailat eivät enää olekaan suotuisalla tavalla järjestyksessä käyttöä varten, taskuista puhumattakaan. Myös kärryn ja bägin yhdistelmän painopiste on yleensä perin huono, koska kantobägi on lähtökohtaisesti selvästi kevyempi kuin kärrybägi. On perin viheliäistä vetää sellaista kärryä perässään, jonka vetoaisaa pitää koko ajan painaa alaspäin…

    On toki olemassa kombinaatioita, joissa yksittäinen kantobägi pysyy ns. seisoma-asennossa yksittäisessä kärrymallissa, mutta pääsääntöisesti näin ei ainakaan omien kokemusteni perusteella ole. Siksi suosittelen nöyrtymistä ja kahden bägin hankkimista, kumpikin omaan käyttötarkoitukseensa. Niin minäkin olen tehnyt, olkoonkin että sateen uhan sattuessa kamat pitää vaihtaa toiseen bägiin.

    Kyllähän kantobägin kuin kantobägin saa mihin tahansa kärryyn kiinni, mutta käyttömukavuus kärsii. Golfkierros on siinä määrin pitkä rupeama, että jälkimmäisen merkitys kasvaa jossain vaiheessa aika suuriin mittoihin…

    Kyllä, lyhyemmällä 15 vuoden kokemuksella, olen kaikesta kirjoittamastasi samaa mieltä. Kantobägissä yksi ongelma vielä on teräksiset jalat, jotka ovat liukkaat ja joiden takia bägi entistä helpommin kellahtaa ”telineeseen” kyljelleen.

    Itse hankin viime vuonna Taylormaden vedenpitävän kärrybägin. Kyseinen bägi näyttää samalta kuin tuo linkkaamasi Copenhagenin. Kärrybägissä on ollut hyvin tilaa ja on pitänyt tavarat kuivana ja se on lisäksi myös kevyt. Suosittelen. Ainoa miinus oli, että ei mailajakajat ulotu alas asti, mutta kaikkeen tottuu.

    Minulla nyt pari kautta on ollut Taylormaden Tour Stand bägi (mm. https://www.golfonline.co.uk/taylormade-tour-stand-bag-b1196301).

    Sopii ja istuu ainakin meikäläisen kärryyn vallan hyvin ja tarvittaessa voi selkään heittää. Plussana istuvuus/mukavuus selässä on varsin hyvä, taitaa tosin normi kangaskantobägiä vähän enemmän painaa.

    V.V; Kannattaa harkita onko täysin vedenpitävä bägi aivan tarpeen?
    Monestiko pelaa hirveässä kaatosateessa, että tuollainen Waterproof pääsee ominaisuuksiinsa.
    Ja hintaero on törkeä normimallin ja Waterproofin välillä

    Meinaan itsellä on SunMountain SYNC-mallin kärrybägi ja vaikkei olekkaan Watefproof-merkinnöillä varustettu niin kertaakaan ei ole tullut vesi läpi.
    Tosin en pelaa sateella, mutta niinä kertoina kun sade on yllättänyt, bägi on pysynyt kuivana.
    Clicgear ja iso sateenvarjo pitää aika hyvin veden loitolla.

    Toinen SunMountain valikoimasta harkitsemisen arvoinen malli on C-130.
    Pitkään arvoin Syncin ja C-130 välillä

    BigMAX-vesitiiviit bägit toimii varsin mallikkaasti kärryssä, mutta cartilla pörrätessä ainakin oman muutaman vuoden vanhan bägin huppu aukeaa väärältä puolelta. Toki, jos on laadukkaampi kärry, siis golfauto, siitä löytyy spray-hood, jolla bagit saa sateelta suojaan ilman, että niissä edes on sadehuppu päällä.

    Vetskaritkin pitää vettä, kunhan taskut eivät ole liian täyteen sullotut, jolloin hammasten päällä olevat listat irvistää ja paljastaa vedelle vapaan reitin valua päällimmäisten varusteiden kostutukseksi.

    Hyvin usein vesitiiviissä bägeissä ei ole huomioitu viemäröintiä, kun suunnittelulähtökohta on ollut, että myös vetoketjut on vedenpitävät.

    Näin ei siis jo edellä kuvatussa ylitäyttötilanteessa ole, eikä myöskään siinä tilanteessa, että esteriltä lirahtaa sillä aikaa, kun on puttaamassa tai tiiboxissa vähän varusteita etäämmällä. Tällöin avoimista vetoketjuista taskuihin hakeutuvat vesimassat jää sinne aaltoilemaan, kunnes bägin tyhjentää kääntämällä sen ylösalaisin. Vedenpitävyys on siis molemminsuuntaista laatua, taskuun ei mene vettä, mutta jos sinne kuitenkin vesi sattuu pääsemään, se ei pääse sieltä ulos.

    Kannattaa harkita onko täysin vedenpitävä bägi aivan tarpeen?

    Minusta vastaus on yksiselitteinen: Vedenpitävä bägi on MUST.

    Etenkin ulkomailla matkustettaessa (ja erityisesti Briteissä ja Irlannissa) on hyvin tyypillistä, että sade yllättää kesken kierroksen. Kun kierros on varattu ja maksettu etukäteen, sateen uhka ei ainakaan minulla estä kierrosta. Vaihtoehtona on raahata mukana sadesuojaa, mutta se taas lisää matkatavaroiden ja kantobägin painoa.

    Jos bägi ja sisällä olevat vaatteet kastuvat, niiden kuivattaminen on aika hankala ennen seuraava päivän kierrosta (tai pahimmillaan ennen päivän toista kierrosta).

    Vedenpitävä bägi on hieman kalliimpi, mutta kun lisähinta tavalliseen on noin 100 € (esim. Golfbalancen tai Golfcenterin tarjousbägit), niin minusta tuo on aika vähäinen investointi (eli ulkomailla noin 1 gf)

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1109644 kohteessaKärrybägihankinta tulossa – kokemuksia, vinkkejä jne.

Etusivu Foorumit Välineet Kärrybägihankinta tulossa – kokemuksia, vinkkejä jne.