26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Kaksi vaihtoehtoa

Etusivu Foorumit Yleistä Kaksi vaihtoehtoa

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 237)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jos ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake – ostaisitko? ..vai et? ..miksi? Menneisyydessä tilanne oli näin.. ehkä myös lähitulevaisuudessa.. (henkilökohtainen kommentti)

    Pakkohan se on ostaa(tai on tietty jo hankittu) kun haluan pelata juuri kyseisellä kentällä, itselleni parhaiten sopivina aikoina. Lisäksi haluan tehdä näin myös tulevaisuudessa. Eikä sekään haittaa että kierroksen kustannukseksi tulee n. 10-15 €/kierros. Tuohon hintaan ei ole laskettu osakkeen hankintakustannusta. Sehän selviää oikeastaan vasta tulevaisuudessa kun se mahdollisesti myydään. Toistaiseksi näytäisi että myyntivoitosta joutuu ikävä kyllä vähentämään verottajalle menevän siivun.

    Niin että, millainen se toinen vaihtoehto olisi?

    Kave kirjoitti: (18.2.2012 1:49:57)
    Jos ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake – ostaisitko?
    ..vai et? ..miksi?

    Saattaisi olla aihetta miettiä onko golf verrattavissa asumistarpeeseen… tai asunto-osakkeeseen…
    Molemmathan toteuttavat aika pitkälti samaa… ajoittaisia kentän uudistuksia, taloyhtiön kunnostustoimia…
    Tosin taloyhtiön osakkeet lienevät pitkälti samanarvoisia, golf-osakkeissa äänivalta voi vaihdella…
    Asunto-osakkeissa on lakisääteistä sääntelyä, golf-osakkeet ovat vapaampia… osakeyhtiölaki
    määrää rajoja…

    Molemmat ovat kuitenkin ns. sijoituksia, toisessa asunto-osakkeen hallinta, golf-osake pelioikeuden hallinta…
    Asuminen jossain on välttämätöntä, tavalla tai toisella… onko golf sitä… (vaikka tosiasiallisesti onkin… ) ?
    Hmmm….

    Golf-osakkeen osalta varmaankin täytyisi olla jotain näköaloja tulevaisuuteen, mihin investointeihin golf-yhtiö aikoo ryhtyä tai on ryhtynyt… mikä on tämän hetken taloustasapaino…
    Olettettava kehityksen suunta… ovatko golf-yhtiön hankkeet realistisia ? Onko golf-osake sijoituksena siis itsensä kannattava vai onko se nähtävissä jatkuvia hoitovastikkeen korotuksia vaativana…

    Luultavasti päätös syntyisi näillä perusteilla kenttiä vertailemalla, joka toteuttaisi pelikauden
    kohtuullisilla kuluilla…

    Näistä golf-osakkeista käytävä keskustelu on aika villiä. Osakkeen sijasta niitä pitäisi
    nimittää pelioikeuksiksi, jota nimikettä nykyään usein käytetäänkin. Aikanaan kun kenttiä rakennettiin valtavalla buumilla, muutamat luulivat rikastuvansa osakekaupalla, ehkä joku
    pienen tilin tekikin? Useimmat, jotka erehtyivät ostamaan ’nipun’ tai useilta osakkeita
    eri kentiltä, ovat joutuneet kärsimään. Todellisuudessa pelioikeus on sijoitus omaan
    tai perheen harrastukseen, ei sijoitus jolla rikastutaan. Pelioikeus on verrattaviissa ns.
    ’arvokenttien’ vähän suurempiin liittymismaksuihin. Tulevina vuosina ns. osakkeet ovat
    rasite monille perikunnille, jos koko järjestelmää ei uudisteta ja tehdä joustavammaksi.

    En ostaisi. Jos ei voisi vuokrata tai olla RY kentän jäsen pelaisin vain p&p golfia tai harrastaisin jotain muuta.

    PG

    Kave kirjoitti: (18.2.2012 1:49:57)
    Jos ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake – ostaisitko?

    Ostaisin. Saattaisin ostaa jopa kaksi. Kuvailemassasi tilanteessa osakkeen tuottaman pelioikeuden vuokralle antaminen ei olisi mahdollista. Siksi edellytän, että siitä toisesta ja käyttämättömästä osakkeesta ei tarvitsisi maksaa hoitovastiketta. Silloin se saattaisi olla hyvä sijoitus ja todennäköisesti perikuntakin kiittelisi kaukonäköisyyttäni;)

    Golf on minulle mieluisa harrastus – ei elämää suurempi asia. Jos osakkeen omistaminen olisi ehdoton edellytys sille, että pelaamaan pääsisi, lysymys on sen jälkeen hinnasta. Jos minulla on siihen varaa ja katson sen olevan varoihin nähden järkevässä suhteessa, niin mikä ettei. Purjehtiminenkin on kivaa, mutta tällä hetkellä en sitä harrasta, kun ei rahnat riitä sellaiseen veneeseen, jonka haluaisin.

    Golfosakkeen ja asunto-osakkeen vertailu on sikäli turhaa, että asuntomarkkinoilla vuokra-asuminen on ihan oikeasti vaihtoehto ilman lokkistatusta ja hotellissa voi asua ’pay-and-sleep’ periaatteella. Mutta tämä ei enää liity oikeastaan mihinkään. Eikun eteiseen chippailemaan reikäpalloilla…

    KL

    Mika Ahola kirjoitti: (18.2.2012 12:44:40)
    Golf on minulle mieluisa harrastus – ei elämää suurempi asia. Jos osakkeen omistaminen olisi ehdoton edellytys sille, että pelaamaan pääsisi, lysymys on sen jälkeen hinnasta. Jos minulla on siihen varaa ja katson sen olevan varoihin nähden järkevässä suhteessa, niin mikä ettei.

    Sama täällä. Jos joku haluaisi pelata tennistä ja ainoa vaihtoehto olisi ostaa oma maila, niin tilanne olisi täsmälleen sama. Jokainen päättää mihin rahansa laittaa.

    Kave kirjoitti: (18.2.2012 1:49:57)
    Jos ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake – ostaisitko?
    ..vai et? ..miksi?

    kyllä ja ihan samoista syistä kuin omistan nytkin:
    -pelaan golfia mielelläni, haluasin siis varmaan tuossakin skenaariossa pelata ja jos aino vaihtoehto pelata olisi omistaa osake ….

    -sen lisäksi että haluan pelata, haluan myös vaikuttaa siihen että voin tulevaisuudessakin pelata samaan tapaan kuin nytkin… siis olen ostanut pelioikeuden lisäksi oikeuden vaikuttaa kentää koskeviin päätöksiin.

    nyt sitten se pakollinen ot osio:
    kaikkein mieluisin tulevaisuuden skenaario minulle olisi kumminkin jäsenyyteen perustuva malli seuraavin reunaehdoin:
    – pikkuriikkisen nykyisiä osakeita kalliimpi liittymismaksu (jota ei palautettaisi seurasta eroamisen myötä) -> loppusi se iänikäinen vatvominen osakkeen arvon muutoksesta 😉

    – sellaisin jäsenmaksuin että kenttä / seura kykenisi pitämään toiminnan miellyttävän väljänä esim edes alle 600 jäsentä / 18 reikää.

    Kyllä jäis hankkimatta

    Pelaan maksimissa 15 kierrosta kaudessa ja nekin 10 eri kentällä
    Ei tulisi mieleenkään hakata samaa kentää 10 kerta kaudessa.
    Pelit ohjautuisi P&P kentille ja osakkaaan vieraana
    Hyvin lähellä olisi myös lopettaminen

    Ei Golf pidä minua hengissä

    KL

    MattMa kirjoitti: (18.2.2012 16:59:08)
    Kyllä jäis hankkimatta

    Pelaan maksimissa 15 kierrosta kaudessa ja nekin 10 eri kentällä
    Ei tulisi mieleenkään hakata samaa kentää 10 kerta kaudessa.
    Pelit ohjautuisi P&P kentille ja osakkaaan vieraana
    Hyvin lähellä olisi myös lopettaminen

    Ei Golf pidä minua hengissä

    Etkä sinä golfia 😉

    MattMa kirjoitti: (18.2.2012 16:59:08)
    Pelit ohjautuisi P&P kentille ja osakkaaan vieraana

    pakko näsäviisastella mutta, alkuperäinen kysymyksenasettelu ei anna mahdollisuutta tuohon vastaukseen.. siis tuo kysymys:

    Jos ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake – ostaisitko?

    Jooseppi kirjoitti: (18.2.2012 18:54:20)
    pakko näsäviisastella mutta, alkuperäinen kysymyksenasettelu ei anna mahdollisuutta tuohon vastaukseen.. siis tuo kysymys:

    Jos ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake – ostaisitko?

    Tuskin ostaisin. Tosin tuo kysymysasettelu on niin kovin teoreettinen, että ei näillä vastauksillakaan ole mitään merkitystä.

    Jos kotikenttäni vaatisi pelaamisen ehtona osakkuutta, vaihtaisin kenttää. Jos muutkin lähikenttäni vaatisivat samaa, perustaisin luultavasti oman kentän, minne golfosakkeen omistajilla ei olisi mitään asiaa pelaamaan…heh heh.

    PG

    Jooseppi kirjoitti: (18.2.2012 16:57:23)
    -sen lisäksi että haluan pelata, haluan myös vaikuttaa siihen että voin tulevaisuudessakin pelata samaan tapaan kuin nytkin… siis olen ostanut pelioikeuden lisäksi oikeuden vaikuttaa kentää koskeviin päätöksiin.

    Onpa törkeen itsekästä ajattelua! Etkö yhtään välitä perikunnastasi? Jos ulkomailla pyydetään huippu-upean kentän kierroksesta 200 € tai enemmän jätän väliin, vaikka tiedän, että se ei ole minulta pois, vaan perikunnalta. En voisi katsoa itseäni silmiin pulitettuani moisen summan perillisten pussista, saati että ostaisin osakkeen, joka panisi koko perikunnan liriin. Peejii osui asian ytimeen muistuttaessaan perikuntien tulevista rasitteista. Jooseppi, et kai vain aio ainoastaan omien mielihalujesi tyydyttämiseksi ryövätä perikuntaasi putipuhtaaksi, täh?

    Ylläpidolle: Poista tämä asiaton viesti.

    Jumala on puhunut,
    KL määrittelee mikä opn golfia ja mikä ei ole.

    PG

    Jooseppi kirjoitti: (18.2.2012 18:54:20)

    MattMa kirjoitti: (18.2.2012 16:59:08)
    Pelit ohjautuisi P&P kentille ja osakkaaan vieraana

    pakko näsäviisastella mutta, alkuperäinen kysymyksenasettelu ei anna mahdollisuutta tuohon vastaukseen.. siis tuo kysymys:

    Jos ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake – ostaisitko?

    Ei tuo mitään näsäviisastelua ole, vaan täysin aiheellinen huomautus. Vaikka alkuperäinen kysymys on varsin teoreettinen, se on silti kiinnostava. Kuinka moni nykyisistä ei-osakkaista olisi halukas jatkamaan golfharrastustaan, mikäli jatkossa ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake?

    P.S. Ylläpito nukkuu …

    Pakko todeta että viime aikoina esillä olleet kirjoitukset ja myös Kuningaskuluttaja-ohjelma Gumbölen ’velkavankeudesta’ on vaikuttanut halukkuuteeni ylipäätään edes harkita golf-osakkeen ostoa. Gumböle ei myöskään ole ainoa kenttä joka on härskillä tavalla käyttänyt hyväkseen osakkaiden rahoja laajentumis- ja perusparannushankkeissaan. Kyllä kyllä, asoista päätetään yhtiökokouksissa mutta kyllä sisäpiiri osaa hoidella nämä jutut. Itse asiassa odottelen tutkivaa journalismia siitä mitä esim. Gumbölessä on tapahtunut. Tuo tapaus taitaa vielä pitkään vaikuttaa mielialoihin golfpiireissä.

    PG kirjoitti: (18.2.2012 22:01:43)

    Jooseppi kirjoitti: (18.2.2012 18:54:20)

    MattMa kirjoitti: (18.2.2012 16:59:08)
    Pelit ohjautuisi P&P kentille ja osakkaaan vieraana

    pakko näsäviisastella mutta, alkuperäinen kysymyksenasettelu ei anna mahdollisuutta tuohon vastaukseen.. siis tuo kysymys:

    Jos ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake – ostaisitko?

    Ei tuo mitään näsäviisastelua ole, vaan täysin aiheellinen huomautus. Vaikka alkuperäinen kysymys on varsin teoreettinen, se on silti kiinnostava. Kuinka moni nykyisistä ei-osakkaista olisi halukas jatkamaan golfharrastustaan, mikäli jatkossa ainut tapa pelata golfia olisi omistaa osake?

    P.S. Ylläpito nukkuu …

    Minulla on muutama Elisan osake

    Tai liittyisin Golf yhtiön jonka tarkoitus on rakentaa joskus kenttää.
    Osakkeen hinta 150€ ja jäsenmaksu 100€
    Yhtiöllä tavoite saada 30 000 osakasta
    Meniskö liian halvalla.

    JabaJabaduu

    KL

    JuKo kirjoitti: (18.2.2012 20:40:15)
    Jumala on puhunut,
    KL määrittelee mikä opn golfia ja mikä ei ole.

    Mikäs pikkupoikaa vaivaa? Pitääkö sinulle sääntöjen lisäksi vitsitkin selittää? Ei näköjään ÄÖ riitä niidenkään ymmärtämiseen, vaikka tyhmempiä varten oli oikein hymiökin perässä.

    PG kirjoitti: (18.2.2012 20:02:04)

    Jooseppi kirjoitti: (18.2.2012 16:57:23)
    -sen lisäksi että haluan pelata, haluan myös vaikuttaa siihen että voin tulevaisuudessakin pelata samaan tapaan kuin nytkin… siis olen ostanut pelioikeuden lisäksi oikeuden vaikuttaa kentää koskeviin päätöksiin.

    Onpa törkeen itsekästä ajattelua! Etkö yhtään välitä perikunnastasi?

    🙂
    virkistävä erilainen näkökulma,
    itseasiassa omakohtaisesti olen ottanut tuon ennakolta huomioon.

    kentät joilta omistan ovat sellaisia joiden kohdalla toteutuu seuraavat reunaehdot (tällä hetkellä ja vallitsevissa olosuhteissa)

    1) perikuntaan kuuluville nuo osakkeet ovat positiivinen ja haluttava asia
    2) jos minä itse tai ne henkilöt joille olen luovuttanut pelioikeiksia käyttöön eivät halua niitä hyödyntää, saan vuokrattua ne sellaisella hinnalla että se riittää kattamaan kuluni ja antamaan kohtuullisen tuoton osakkeeseen sidotulle pääomalle
    3) yhtiöiden tulevaisuuden visioissa ei ole mitään sellaista joka olisi aiheuttamassa merkittää kulujen kasvua
    4) yhtiöiden totettama toiminta ja suunnitelmat tulevaisuuteen ovat sellaista joka on yhtenevä ommien toiveitteni kanssa.
    5) vaikuttaisi siltä että nuo osakkeet olisivat sellaisilta kentiltä joiden haluttavuus on sellainen että niiden realisointi ei olisi ylettömän vaikeaa
    6)kaikissa yhtiöjärjestyksissä löytyy pykälä joka mahdollistaa osakkeiden siirron takaisin yhtiölle jos minä tai perikuntani haluamme niistä luopua eikä myynti ottaisi sujuakseen.

    tuossa siis lisää perusteluja sille miksi pelaisin myös tulevaisuudessa osakkeella

    Joosepille haluan muistuttaa,mikään ei ole pysyvää. Myös Sarvikissa väki vanhenee ja
    myös hinnat putoavat. Kyllä kenttien kunto ja pelattavuus myös vaikuttavat. Että sillee.

    KL kirjoitti: (19.2.2012 14:11:25)

    JuKo kirjoitti: (18.2.2012 20:40:15)
    Jumala on puhunut,
    KL määrittelee mikä opn golfia ja mikä ei ole.

    Mikäs pikkupoikaa vaivaa? Pitääkö sinulle sääntöjen lisäksi vitsitkin selittää? Ei näköjään ÄÖ riitä niidenkään ymmärtämiseen, vaikka tyhmempiä varten oli oikein hymiökin perässä.

    Ei sinun tarvitse selittää minulle mitään, keskity sinä muiden ihmisten solvaamiseen. Saattavat valita sinut vielä tämän palstan herrasmieskirjoittajaksi.

    PG

    Jooseppi kirjoitti: (19.2.2012 15:33:07)

    PG kirjoitti: (18.2.2012 20:02:04)

    Jooseppi kirjoitti: (18.2.2012 16:57:23)
    -sen lisäksi että haluan pelata, haluan myös vaikuttaa siihen että voin tulevaisuudessakin pelata samaan tapaan kuin nytkin… siis olen ostanut pelioikeuden lisäksi oikeuden vaikuttaa kentää koskeviin päätöksiin.

    Onpa törkeen itsekästä ajattelua! Etkö yhtään välitä perikunnastasi?

    🙂
    virkistävä erilainen näkökulma,
    itseasiassa omakohtaisesti olen ottanut tuon ennakolta huomioon.

    kentät joilta omistan ovat sellaisia joiden kohdalla toteutuu seuraavat reunaehdot (tällä hetkellä ja vallitsevissa olosuhteissa)

    1) perikuntaan kuuluville nuo osakkeet ovat positiivinen ja haluttava asia
    2) jos minä itse tai ne henkilöt joille olen luovuttanut pelioikeiksia käyttöön eivät halua niitä hyödyntää, saan vuokrattua ne sellaisella hinnalla että se riittää kattamaan kuluni ja antamaan kohtuullisen tuoton osakkeeseen sidotulle pääomalle
    3) yhtiöiden tulevaisuuden visioissa ei ole mitään sellaista joka olisi aiheuttamassa merkittää kulujen kasvua
    4) yhtiöiden totettama toiminta ja suunnitelmat tulevaisuuteen ovat sellaista joka on yhtenevä ommien toiveitteni kanssa.
    5) vaikuttaisi siltä että nuo osakkeet olisivat sellaisilta kentiltä joiden haluttavuus on sellainen että niiden realisointi ei olisi ylettömän vaikeaa
    6)kaikissa yhtiöjärjestyksissä löytyy pykälä joka mahdollistaa osakkeiden siirron takaisin yhtiölle jos minä tai perikuntani haluamme niistä luopua eikä myynti ottaisi sujuakseen.

    tuossa siis lisää perusteluja sille miksi pelaisin myös tulevaisuudessa osakkeella

    Esitit tosivahvat lisäperustelut omistaa golfosake hyvästä yhtiöstä. Itse asiassa sait minut vakuuttuneeksi siitä, että minun kannattaa ostaa vielä kolmaskin osake jostakin hyvästä yhtiöstä. Mieluummin tietenkin heti, koska nyt saa halvalla. JOS kuolen, niin perilliset eivät suinkaan joudu pulaan, päinvastoin.

    Se joka sopii toiselle, ei välttämättä toiselle sovikaan. Luulen, että MattMan kannattaa edelleenkin pelata vain niillä Elisan osakkeillaan…

    Tuota viimeisen perustelun pykälää ei klubieni yhtiöjärjestyksistä löydy. Tuollainen pykälä lienee varsin harvinainen. Hyvät yhtiöt hyötyisivät, huonoille se voisi olla kuolinisku. Siirtyyhän siinä samalla vastikevelvollisuus? Jos ei siirry, niin muiden omistajien vastikkeet nousisivat. Ei tunnu hyvältä pykälältä. OT- juttu, ei siitä enempää.

    Ote kenttäuutisista, AlGo ’Tulevinakin kausina poistoja tehdään niin, että yhtiön omavaraisuus kattaa tulevaisuudessa tarvittavien muutostöiden kustannukset ilman osakkaille tulevia lisärasitteita.’

    Tuleeko korjausten rahoitus useimmiten osakkaille lainojen lisäosuuksina, vai saavatko kentät/yhtiöt tehtyä riittävästi poistoja?

    peejii kirjoitti: (19.2.2012 15:59:39)
    Joosepille haluan muistuttaa,mikään ei ole pysyvää. Myös Sarvikissa väki vanhenee ja
    myös hinnat putoavat. Kyllä kenttien kunto ja pelattavuus myös vaikuttavat. Että sillee.

    Silloin kun kenttäyhtiön asiat ovat kunnossa pelaaminen osakkaana on ylivoimaisesti halvin ja vaivattomin tapa harrastaa golf’ia. Omistusoikeus varmistaa että pääsee pelaamaan myös tulevaisuudessa juuri siellä missä haluaa.

    Toiseksi edullisinta on vuokrata pelioikeus niin kauan kun niitä on tarjolla. Jos taas haluaa pelata vain muutaman kierroksen kaudessa on aivan sama miten kierroksensa kustantaa.

    Suomessa pelataan, pohjoisen olosuhteet huomioiden erittäin halvalla. Hinnat eivät tule tästä enää halpenemaan.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 237)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #429450 kohteessaKaksi vaihtoehtoa

Etusivu Foorumit Yleistä Kaksi vaihtoehtoa