26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Julkinen nöyryytys poistaa hitaan pelaamisen ongelman?

Etusivu Foorumit Yleistä Julkinen nöyryytys poistaa hitaan pelaamisen ongelman?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 291)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Lukaisinpa tuossa Lassi Tilanderin blogin. R&A:n pääsihteeri ehdottaa hitaan pelaamisen poistamiseksi hitaiden pelaajien nimien julkistamista tarkoituksena nöyryyttämisellä uhaten nopeuttaa peliä. Ammattilaiset tuskin lotkauttavat korvaansakaan tälle pelotteelle koska heidän joukostaan hitaat pelaajat tunnetaan jo maailmanlaajuisesti. Muutama kysymys ajatellen suomalaisia klubeja nousee mieleeni: – kuinka moni golfista muuten kiinnostunut jättää harastuksen aloittamatta sen vuoksi että lajissa saattaa joutua julkisesti nöyryytetyksi, jos suoriutuminen kentällä ei ole vähintäänkin keskinkertaiseksi arvioitua? (Voitteko kuvitella afterski-ravintolan seinässä olevaa listaa niistä laskijoista, jotka tulevat rinnettä alas liikaa auraten?) – mistä kerhot löytävät valvomiseen niin hyvät resurssit, että oikeudenmukainen ja objektiivinen arviointi toteutuu? Vai perustuuko arviointi kollektiiviseen ilmiantojärjestelmään? MIten olisi vapaaehtoiset väyläpartiot? Onneksi kuitenkin USGA:ssa asian tiimoilta ollaan tekemässä tieteellistä tutkimustyötä, joka tuskin sekään pystyy määrittelemään eksaktisti, kuinka hitaasta pelaamisesta päästään eroon.

    Entäpä jos kierroksen joutuisi jättämään kesken 9r jälkeen jos ei pelaa sitä enimmäisajassa? Halutessaan voi jäädä klubille ja pelata loppuun kun kentällä väljää.

    KL

    Kerrassaan käsittämätön ehdotus. Mitä jos samantien laitetaan händäriraja vitoseen, koska taitotaso merkitsee niin paljon pelinopeudelle? Tulisi kentille väljyyttä ja kaikilla olisi kivaa! Siis niillä, jotka pääsisivät pelaamaan.

    Kyllä ne hitaat pelaajat tunnetaan ihan jokaisella klubilla jo nyt, ei siihen mitään julkisia listoja tarvita.

    Hitaan pelaajan nöyryyttäminen olisi todella mielenkiintoinen toimintamalli golfissa. Mitenköhän se hidas pelaaminen todenettaisiin, ottaen huomioon sen, että golfia pelataan yleensä ryhmässä – kuka päättää kenen syy se on, että ryhmä pelaa hitaasti.

    Sitten joudutaan pelaamaan edellisen ryhmän perässä, eli tuomitaanko hidas pelaaminen myös silloin, jos ei pääse ohittamaan. Jossain päin maailmaa pelataan 5-6 pelaajan ryhmissä ja meilläkin esim. näissä Scramble-kisoissa. Niissä saadaan kerralla koko porukka häpeälistalle.

    Entäpä pelaaja, jolla on fyysinen este tai vamma, joutuuko hän vamman takia häpeälistalle … ja jos vamma kelpaa selitykseksi, kelpaako rakko jalassa tms.

    Harkkakierrokset kahdella pallolla tai valmentajan kanssa ovat lähes varma tae päästä häpeälistalle, joten sellaiset eivät sitten olisi enää mahdollisia. Eikä kilpailukaan voi olla riittävä syy, koska muuten pitää hyväksyä kaikki perhekisatkin selitykseksi.

    Ehkä ainoa tapa saada kiistaton näyttö hitaasta pelaamisesta on ottaa aika, kun yksinäinen pelaaja kiertää tyhjän kentän – kävellen tai juosten. Sitten ne, jotka eivät pääse perille tuntiin, joutuvat sille häpeälistalle ja lisäksi pelikieltoa pukkaa. Ompahan sitten ainakin väljää kentällä.

    Blogissa todetaan, että:

    ’Maailmalla ollaan kutakuinkin yksimielisiä siitä, että hidas pelaaminen on ehkä tärkein syy siihen, että golfin harrastaminen on, varsinkin vanhoissa ja suurissa golfmaissa, jatkuvasti taantunut. Kiireinen nykyihminen ei kerta kaikkiaan tahdo enää löytää aikaa viisi tuntia kestäville golfkierroksille.’

    Onko asia tosiaan oikeasti näin?

    Itse ajattelisin niin että jos jonkun mielestä ’golfiin menee liikaa aikaa’, ei se mielipide välttämättä riipu siitä meneekö kierrokseen matkoineen 1+4, vai 1+5 tuntia.

    Monille ’kiireisille nykyihmisille’ myös se 1+4 tuntia on yhtä lailla liikaa, kuin 1+5.

    Ainakaan minun mielestäni siinä ei ole juuri eroa – silloin harvoin jos se 5 tuntia löytyy, kyllä silloin saman tien löytyy myös 6 tuntia tarvittaessa.

    Tosin yksi asia kyllä joka hankaloittaa hitaassa pelissä on se jos golfkierroksen pituutta ei voi luotettavasti tietää etukäteen.

    Melkein kaikissa muissa harrastuksissa tietää etukäteen tarkasti, koska pääsee pois (kuoroharjoitus; lentopallovuoro; jne), no voi tietysti golfissakin lopettaa kierroksen kesken jos aika loppuu.

    Moni myös kokee hankalaksi jos pitää odotella että pääsee lyömään palloa. Itse en pidä sitä ongelmana, olen jopa huomannut että jos ehdin tekemään odottaessa hyvinkin monta harkkaswingiä, lyöntini saattaa onnistua jopa paremmin.

    Niinä päivinä kun kentän kaikki starttiajat on täyteen tai miltei täyteen buukattu, jokaisella kentällä tulisi soveltaa sitä yksinkertaista ohjetta, että jos oman ryhmän ja edellä menevän ryhmän väliin jää tyhjä väylä, niin ryhmä panee pallot taskuun ja siirtyy välittömästi seuraavalle tiille. Marshallien pitää myös valvoa tämän ohjeen noudattamista.

    Jos kentällä on tyhjiä starttiaikoja ja selvää väljyyttä, niin silloin hitaamman ryhmän on käyttäydyttävä etiketin mukaan ja pyydettävä takana nopeammin etenevää ryhmää menemään ohi.

    Kyllä näillä menettelytavoilla pitäisi pärjätä ilman häpeätauluja.

    Täyteen buukatulla kentällä ohittelemisessa ei ole mitään mieltä.

    Tillander ja pääsihteeri Martin Slumbers ovat asian ytimessä. Pelaajien häpäisyllä golf (ja osakekauppa) lähtee nousuun.

    Ballmarker kirjoitti: (18.1.2016 16:17:18)
    Niinä päivinä kun kentän kaikki starttiajat on täyteen tai miltei täyteen buukattu, jokaisella kentällä tulisi soveltaa sitä yksinkertaista ohjetta, että jos oman ryhmän ja edellä menevän ryhmän väliin jää tyhjä väylä, niin ryhmä panee pallot taskuun ja siirtyy välittömästi seuraavalle tiille. Marshallien pitää myös valvoa tämän ohjeen noudattamista.

    Tätä en purematta niele. Golf on siitä hieno laji, että sitä voi harrastaa sukupuoleen, ikään tai urheilullisuuteen katsomatta. Entä jos esimerkiksi ’ensimmäinen ryhmä’, joka kentälle ampaisee koostuu kolmesta parikymppisestä scratchpelaajasta ja heidän jälkeen lähtevät neljä ryhmää ovat neljän hengen 108 yhteistasotuksella pelaavia aloittelijasenioreita. Ei ole mielestäni mielekästä, että nämä neljä hitaampaa ryhmää pelaavat joka toisen väylän ja joka toisen kävelevät pallo taskussa, ainoastaan siksi, että kiertäisivät kierroksen kolmeen tuntiin näiden nuorempien perässä. Toki jos takaa tulee nopeampi ryhmä, niin ohittamalla selviää.

    Jos kentällä on tyhjiä starttiaikoja ja selvää väljyyttä, niin silloin hitaamman ryhmän on käyttäydyttävä etiketin mukaan ja pyydettävä takana nopeammin etenevää ryhmää menemään ohi.

    Tämän tulisi olla itsestäänselvyys

    Kyllä näillä menettelytavoilla pitäisi pärjätä ilman häpeätauluja.

    Täyteen buukatulla kentällä ohittelemisessa ei ole mitään mieltä.

    Nimenomaan. Eikö näihin ruuhka-aikojen kierroksiin pitäisikin asennoitua jo entuudestaan, ettei siellä pelata sillä kertaa speedgolfia? Eihän sitä joulua/juhannusta edeltävänä päivänä Prismasta selviä kovin nopeasti kotiin (jos haluat nopeasti selvitä, mene Siwaan tai Alepaan). Ruuhka-ajat ovat myös varsin hitaita pääkaupunkiseudulla autoiltaessa…

    Ulkomaillahan startterit toisinaan ilmoittavat ennen lähtöä väjällä kentällä ihanneajan ja täyteen buukatulla kentällä sen ajan, joka kierrokseen tulee suurinpiirtein menemään sinä päivänä.

    … ja edellä menevän ryhmän väliin jää tyhjä väylä, niin ryhmä panee pallot taskuun ja siirtyy välittömästi seuraavalle tiille.

    Jos kentällä on tyhjiä starttiaikoja ja selvää väljyyttä, niin silloin hitaamman ryhmän on käyttäydyttävä etiketin mukaan ja pyydettävä takana nopeammin etenevää ryhmää menemään ohi.

    Melkeinpä näiden pitäisi riittää.
    Pallo taskuun jos aikaa kuluu.
    . . .
    Ehkä varatoimena pahimpien peliryhmin unohtelijoiden muistutukseksi klubin terassin eteen voisi kuvitella perinteistä jalkapuuta, joka pahaenteisellä tavalla uhkaamassa jo paatuneiksi todettuja tapauksia.
    Olisiko jo liiankin ankara ? hmmm…

    Ulkomaillahan startterit toisinaan ilmoittavat ennen lähtöä väjällä kentällä ihanneajan ja täyteen buukatulla kentällä sen ajan, joka kierrokseen tulee suurinpiirtein menemään sinä päivänä.

    Nimenomaan ja startteri ottaa itselleen oikeuden muokata ryhmiä niin että ajat myös toteutuvat.

    KL

    toveri kirjoitti: (18.1.2016 17:19:04)

    Ulkomaillahan startterit toisinaan ilmoittavat ennen lähtöä väjällä kentällä ihanneajan ja täyteen buukatulla kentällä sen ajan, joka kierrokseen tulee suurinpiirtein menemään sinä päivänä.

    Nimenomaan ja startteri ottaa itselleen oikeuden muokata ryhmiä niin että ajat myös toteutuvat.

    Mistä se startteri tietää ketkä pelaavat nopeasti ja ketkä hitaasti? Ai niin, hänellähän on se häpeätaulu siinä vieressä…

    Hidas peli on ikuisuuskysymys eikä taatusti ratkea millään häpeätauluilla. Yhtä hyvin päivän viidelle hitaimmalle voisi antaa pelikieltoa kaksi viikkoa!

    Olen aina ollut ja olen edelleen sitä mieltä, ettei sujuviin kierroksiin päästä millään muulla keinolla kuin tehokkaalla ja asiantuntevalla valvonnalla. Sujuvalla tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että täydellä kentällä ryhmät kulkevat siistissä jonossa ja vähemmän täydellä kentällä nopeammat ryhmät eivät joudu odottelemaan hitaampia. Hyvä valvoja pitää näistä asioista huolta ja samalla edistää sujuvan pelaamisen kulttuuria.

    Pelko on hyvä kannustin. Kukaan ei halua, että valvoja tulee käskemään juuri SINUN ryhmääsi kävelemään suoraan seuraavalle tiipaikalle ottamaan kiinni edellä menevää ryhmää.

    Jaa mutta hetkinen! Suomesta löytyy kuitenkin niitä jääräpäitä osakkeenomistajia, jotka kieltäytyvät noudattamasta valvojan kehoituksia, koska he ovat osakkaita eikä kellään ole mitään oikeuksia käskeä heitä omalla kentällään. No niin, siinä vesittyi se viimeinenkin oljenkorsi… tai siis katkesi…

    Olemme siis tuomittuja hitaaseen peliin. Käyttäkäämme tämä talvi siihen ajatukseen totuttelemiseen. Ja nyt jos laittaa mailat myyntiin, voi saada ne myydyksi ennen suurta ryntäystä…

    P.S. Tästä kirjoituksestani voi varmaankin lukea, etteivät keskustelut hitaasta pelistä ja siihen johtavien syiden ratkaisuista ole mielestäni kovin kiinnostavia, semminkin kun asiasta on puhuttu viimeiset 15 vuotta ilman mitään edistystä tai kouriintuntuvia ratkaisuja. Ilman valvonnan merkittävää lisäämistä asia ei tule millään tavalla etenemään.

    Mistä se startteri tietää ketkä pelaavat nopeasti ja ketkä hitaasti? Ai niin, hänellähän on se häpeätaulu siinä vieressä…

    Noh noh, kyllähän se startteri ammattimiehenä osaa arvioida tarjolla olevan ryhmän nopeuden. Ammattilaisena hän myös muokkaa ryhmiä mieleisekseen. Tämä muokkaaminen tarkoittaa sitä että hän muokkaa ryhmiä homogeeniseksi, käytännössä.

    Muutamia huomioita, joita olen havainnut suosituilla golfkentillä tehtävän erilailla kuin härmässä pelinopeuden parantamiseksi. Eiväthän nämä isoja asioita ole, mutta pointteja kuitenkin.

    1) Juuri Asan Tourin karsinnoissa pelatulla Springfieldin kentällä oli reiän ympärille maalattu noin 2ft säteen ’gimmie’ -ympyrä (caddie nosti kyselemättä pallon siltä alueelta).

    2) Pitkillä siirtymillä on autokyyti tiipaikalta toiselle. Erityisesti ysitiiltä kymppitiille, varsinkin jos kentällä oli useampi ysi ja ne kaikki eivät loppuneet klubitalolle.

    3) Kenttien vaikeusasteen loivat useat hiekka- ja vesiesteet. Ei niinkään tiheä kuusimetsä. Mikäli kuitenkin ’metsää’ oli (esim Florida), se oli harvaa ja hyvin siivottua, jotta pallojen etsimiseen ei mennyt aikaa. Suomessa varsinkin tuntuu, että kierroksilla hukkuu aikaa pallojen etsimiseen ryteiköstä hiekkaesteestä pelaamisen sijaan.

    4) Kentillä usein törmää Marshalliin, joka pitää vauhtia yllä. Mikäli pelivauhti on sopivaa, tyytyy hän juttelemaan mukavia (häntä ei siis tarvitse pelätä).

    5) Par 3 -väylät saattavat usein aiheuttaa ns. tulppia kentälle. Monesti on tullut eteen, että avataan pallot viheriölle (tai sen välittömään läheisyyteen), jonka jälkeen paikataan alastulojäljet ja merkataan pallot. Mikäli takaa tuleva ryhmä on kerennyt tiiboksiin, annetaan heille lupa avata. Heidän avattuaan pelataan sitten omat pallot pois ja jatketaan kohti seuraavaa tiiboksia takana tulevan ryhmän aloittaessa omia viheriömanööverejään.

    E: 5:s pointti

    KL

    Sabane kirjoitti: (18.1.2016 19:51:27)
    5) Par 3 -väylät saattavat usein aiheuttaa ns. tulppia kentälle. Monesti on tullut eteen, että avataan pallot viheriölle (tai sen välittömään läheisyyteen), jonka jälkeen paikataan alastulojäljet ja merkataan pallot. Mikäli takaa tuleva ryhmä on kerennyt tiiboksiin, annetaan heille lupa avata. Heidän avattuaan pelataan sitten omat pallot pois ja jatketaan kohti seuraavaa tiiboksia takana tulevan ryhmän aloittaessa omia viheriömanööverejään.

    Tuota on kokeiltu siellä sun täällä ja sen vaikutuksia jopa oikein tutkittu (vaikka asian ymmärtää terveellä järjelläkin). Lopputulema on se, että tuolla menetelmällä tulppa vain siirtyy siltä parkolkilta seuraavalle tiipaikalle. Lähtövälin mittainen käytettävä aika kun ei vain yksinkertaisesti lisäänny millään muulla konstilla kuin lähtöväliä pidentämällä.

    Homma saattaa toimia sellaisilla parkolkeilla, joilla matka tiipaikalta griinille kestää kävellen tavallista pidempään, kuten esimerkiksi Nokian Molok. Tosin sielläkään se ei ole toiminut, vaan ruuhka syntyy siihen ylämäkeen pelattavalle parfemmalle.

    Sabane kirjoitti: (18.1.2016 19:51:27)
    2) Pitkillä siirtymillä on autokyyti tiipaikalta toiselle. Erityisesti ysitiiltä kymppitiille, varsinkin jos kentällä oli useampi ysi ja ne kaikki eivät loppuneet klubitalolle.

    Muun muassa Talman Masterilla tuo olisi vallan hyvä systeemi, mutta kuka sen maksaa?

    KL

    toveri kirjoitti: (18.1.2016 19:25:15)

    Mistä se startteri tietää ketkä pelaavat nopeasti ja ketkä hitaasti? Ai niin, hänellähän on se häpeätaulu siinä vieressä…

    Noh noh, kyllähän se startteri ammattimiehenä osaa arvioida tarjolla olevan ryhmän nopeuden.

    Miten hän sen tekee? Mistä se startteri tietää tuiki tuntemattomista iihmisistä kuinka nopeita pelaajia he ovat?

    Äläkä vain tarjoa ’ammattimiehen’ kriteeriksi händäriä…

    KL kirjoitti: (18.1.2016 20:59:21)

    Muun muassa Talman Masterilla tuo olisi vallan hyvä systeemi, mutta kuka sen maksaa?

    Tuollaisessahan olisi hyvä paikka esimerkiksi sen Marshallin ’päivystää’. Kerkeäisi siinä ajomatkan aikana vaihtaa kuulumiset. Kolme sälliä mahtuisi auton kyytiin ja edellisen väylän mutiin jäänyt sälli saisi kävellä. Kuten sanottua, eipä tällä mullistavaa vaikutusta pelinopeuteen olisi.

    KL kirjoitti: (18.1.2016 20:59:21)
    Tuota on kokeiltu siellä sun täällä ja sen vaikutuksia jopa oikein tutkittu (vaikka asian ymmärtää terveellä järjelläkin). Lopputulema on se, että tuolla menetelmällä tulppa vain siirtyy siltä parkolkilta seuraavalle tiipaikalle. Lähtövälin mittainen käytettävä aika kun ei vain yksinkertaisesti lisäänny millään muulla konstilla kuin lähtöväliä pidentämällä.

    Homma saattaa toimia sellaisilla parkolkeilla, joilla matka tiipaikalta griinille kestää kävellen tavallista pidempään, kuten esimerkiksi Nokian Molok. Tosin sielläkään se ei ole toiminut, vaan ruuhka syntyy siihen ylämäkeen pelattavalle parfemmalle.

    Näinhän siinä tuppaa käymään. Lähinnä tämä taitaisi hieman nopeuttaa mahdollista seuraavalla väylällä tapahtuvaa ohitusta (ajassa voittaisi sen par3 tiiboksilta griinille kävellyn ajan).

    KL

    Sabane kirjoitti: (18.1.2016 21:20:42)

    KL kirjoitti: (18.1.2016 20:59:21)

    Muun muassa Talman Masterilla tuo olisi vallan hyvä systeemi, mutta kuka sen maksaa?

    Tuollaisessahan olisi hyvä paikka esimerkiksi sen Marshallin ’päivystää’. Kerkeäisi siinä ajomatkan aikana vaihtaa kuulumiset. Kolme sälliä mahtuisi auton kyytiin ja edellisen väylän mutiin jäänyt sälli saisi kävellä. Kuten sanottua, eipä tällä mullistavaa vaikutusta pelinopeuteen olisi.

    Onneksi tuo ehdotuksesi ei (mitä ilmeisimmin) ollut vakavalla naamalla esitetty, mutten joutuisin kyseenalaistamaan tervejärkisyytesi 😉

    Jos tuota pelaajien kuskaamista vielä tarkemmin miettii, niin ysiltä kympille siirryttäessä varsinkin naispuoliset pelaajat tuppaavat käymään puuteroimassa nenänsä ja jotkut miehetkin saattavat käyttää taukopaikan eri palveluja hyväkseen, niin millä tavalla tuo kyyti loppujen lopuksi mitään nopeuttaisi? Ainakin Talman Masterilla ne kympin ruuhkat johtuvat nimenomaan klubilla käymisestä eivätkä pitkästä siirtymästä.

    Homma saattaa toimia sellaisilla parkolkeilla, joilla matka tiipaikalta griinille kestää kävellen tavallista pidempään, kuten esimerkiksi Nokian Molok. Tosin sielläkään se ei ole toiminut, vaan ruuhka syntyy siihen ylämäkeen pelattavalle parfemmalle.

    Tuo ohjeistushan on tuolta meidän väylältä 14 itse asiassa poistettu jo muutama kausi sitten ja seuraukset oli ainoastaan positiiviset, sillä väylällä 15 harvoin enää ruuhkaa on kuten aiemmin oli.

    KL kirjoitti: (18.1.2016 22:47:20)

    Jos tuota pelaajien kuskaamista vielä tarkemmin miettii, niin ysiltä kympille siirryttäessä varsinkin naispuoliset pelaajat tuppaavat käymään puuteroimassa nenänsä ja jotkut miehetkin saattavat käyttää taukopaikan eri palveluja hyväkseen, niin millä tavalla tuo kyyti loppujen lopuksi mitään nopeuttaisi? Ainakin Talman Masterilla ne kympin ruuhkat johtuvat nimenomaan klubilla käymisestä eivätkä pitkästä siirtymästä.

    Joo siis nämä mun kohdathan oli lähinnä huomautuksia, eroavaisuuksista Suomi vs Muu maailma. Ei niinkään ehdotuksia tai, että ne edes meillä toimisivat. Esim nyt reissussa pelasimme 6 eri kenttää. Neljällä niistä saimme kuljetusapua väylältä toiselle. Näissä siirtymät olivat jotain karkeasti arvioiden 400m ja 700m väliltä. Ja olisiko vain yksi ollut ysiltä kympille (siinä välissä ei sen kummempaa taukoa).

    Omat golfmatkani ovat suuntautuneet Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan. Näillä reissuilla itseasiassa useinkin kentillä on muutaman väylän välein pieniä kioskeja WC/juomataukoja varten. Harvoin 9 väylä on edes päättynyt klubin välittömään läheisyyteen. Suomessahan on tapana nimenomaan ulosmenon jälkeen pitää se 8min breikki kahvia/olutta siemaillen, jolloin mistään kuljetuksesta ei tosiaan mitään hyötyä olisikaan.

    Olen itsekin tosiaan sillä kannalla, että jos kierrosaikoja halttaisi nopeuttaa, olisi siihen paras keino tuo pelitaidon/pelinlukutaidon (sis. valmistautumisen lyöntiin) parantaminen. Toinen asia olisi tosiaan se kenttien ’helpottaminen’ tai metsien harvennus hieman klubipelaajaystävällisemmiksi. Helpoin keino kuitenkin luultavasti pelaajien asennemuutos (ruuhka-aikana hidasta, harvemmalla nopeampaa).

    Muutamia ajatuksia(eivät toki varmaan mitään uusia) tähän keskusteluun:

    – pelataan ’ready golfia’ (kuten muualla maailmassa) ja unohdetaan hounourit,
    pelataanmyös väyliltä periaatteella : se lyö joka on valmis ja voi sen turvallisesti tehdä.

    – pyritään, että viheriöillä pallo merkitään vain kerran eli pelataan loppuun asti.

    – näin menetellen tippuu peliajasta jo 30 min.

    PG

    Sabane kirjoitti: (18.1.2016 19:51:27)
    2) Pitkillä siirtymillä on autokyyti tiipaikalta toiselle. Erityisesti ysitiiltä kymppitiille, varsinkin jos kentällä oli useampi ysi ja ne kaikki eivät loppuneet klubitalolle.

    Mieluummin autopakko koko kierrokselle. Vain lääkärintodistuksella saisi pelata ilman autoa… 😉

    Vakavasti ottaen: onkohan olemassa tutkimusta siitä, kuinka paljon auton käyttö nopeuttaa (tai hidastaa) peliä, kun kaikki käyttävät autoa ja väylillä ajaminen on sallittu vs. kukaan ei käytä autoa? Tai olisiko jollakin asiasta selvä mielipide pelaamiensa ulkomaisten autopakkokenttien perusteella?

    Tässäkin ketjussa on esitetty toimivia keinoja pelaamisen nopeuttamiseksi. Ongelma tosin on siinä että yksikään niistä ei toimi ongelmista pahimpaan joka on pelaajan päässä.
    Henkilö joka tiedostaa tarpeen kiinnittää huomiota pelinopeuteen, on jo ottanut sen tärkeimmän askeleen. Tämän jälkeen pelinopeus paranee kyllä.
    Ongelma on yksilöt jotka eivät itse koe/ymmärrä olevansa hitaita tai eivät vain välitä.

    Toinen seikka on sitten kenttä ja sen ylläpito. Raffit, metsien aluskasvillisuus ja niin edelleen. Väitän että ripeäkään pelaaja ei nauti kun palloa joutuu ihan oikeasti etsimään silloinkin kun se on vaikkapa 20cm raffin puolella.

    KL kirjoitti: (18.1.2016 20:59:21)

    Sabane kirjoitti: (18.1.2016 19:51:27)
    2) Pitkillä siirtymillä on autokyyti tiipaikalta toiselle. Erityisesti ysitiiltä kymppitiille, varsinkin jos kentällä oli useampi ysi ja ne kaikki eivät loppuneet klubitalolle.

    Muun muassa Talman Masterilla tuo olisi vallan hyvä systeemi, mutta kuka sen maksaa?

    Varmaan sama kaveri joka maksaa ammattimaisten starttereiden ja valvojien palkat ja koulutukset sekä metsien siivoamisen.

    Pitäähän nykymaailmassa kaiken olla valmiiksi laitettuna ja ladun avoinna Herra Osakkeenomistajalle kun Hän haluaa pelata kolmen tunnin kierroksen 21.7. klo 11:32 lähtöajalla lämpötilan ollessa +25.3 C.

    PG kirjoitti: (19.1.2016 8:23:05)
    Vakavasti ottaen: onkohan olemassa tutkimusta siitä, kuinka paljon auton käyttö nopeuttaa (tai hidastaa) peliä, kun kaikki käyttävät autoa ja väylillä ajaminen on sallittu vs. kukaan ei käytä autoa? Tai olisiko jollakin asiasta selvä mielipide pelaamiensa ulkomaisten autopakkokenttien perusteella?

    Mulla on se mielipide, että kahden pelaajan käyttäessä yhtä autoa se ei nopeuta pelikierrokseen kuluvaa aikaa muuta kuin siirtymissä. Liian usein se auto tuppaa jäämään jonnekin taakse, ja jonkun on se sieltä taas haettava. Ja miten ne avauksetkin menevät toinen oikealle ja toinen vasemmalle…

    pelican kirjoitti: (19.1.2016 2:40:07)
    Muutamia ajatuksia(eivät toki varmaan mitään uusia) tähän keskusteluun:

    – pelataan ’ready golfia’ (kuten muualla maailmassa) ja unohdetaan hounourit,
    pelataanmyös väyliltä periaatteella : se lyö joka on valmis ja voi sen turvallisesti tehdä.

    – pyritään, että viheriöillä pallo merkitään vain kerran eli pelataan loppuun asti.

    – näin menetellen tippuu peliajasta jo 30 min.

    Nämä ovat erinomaisia ehdotuksia. Nuo voitaisiin (=pitäisi) laittaa näkyville joka klubille hyvin näkyville.

    Tuo honööri hidastaa aivan turhaan. Ja useimmiten viimeisenä avaa ryhmän suurimmalla tasoituksella pelaava, joka säntää avauksensa jälkeen muiden perään. Ja useimmiten joutuu ensimmäisenä lyömään toisen lyöntinsä. Ja muut odottavat.

    Kaiken kukkuraksi on näitä silta- ja muita ties mitä honööreitä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 291)
Vastaa aiheeseen: Julkinen nöyryytys poistaa hitaan pelaamisen ongelman?

Etusivu Foorumit Yleistä Julkinen nöyryytys poistaa hitaan pelaamisen ongelman?