-
JulkaisijaArtikkelit
-
Olen pelannut Riflen FCM-varsilla niin kauan kuin muistan. Ja tyytyväinen olen ollut. Nyt kun pitäisi saada varret uusin lapoihin, täytyy tietty käydä uudemmatkin vaihtoehdot läpi. Eli pari kysymystä tietävämmille: 1) Onko kellään vertailukokemusta Riflen eri vaihtoehtojen, perus FCM:n, Flighted:n ja Project X:n, välillä? 2) Mitenkäs DG:n kevytvaihtoehto (se ikä, se ikä…) TX-Tour suhteutuu edellisiin? 3) Miten suuri konkreettinen ero on Riflen 6.5:n (tähän asti käytössä olleet ja hyvin toimineet) ja 7.0:n välillä? Pituus ei nimittäin ole ongelma, mutta lentokaari voisi olla vähän matalampi…Project X pelittää ilmeisesti vielä puolikkaan pykälän jäykempänä, vai? Kaikenlaiset subjektiiviset, mielellään kuitenkin kokeiluun perustuvat, *mielipiteet* tervetulleita!
Jos rifle 6.5 on hyvä,lyöt vissiin aika reippaalla mailanpäänopeudella.silloin suosittelisin ehdottomasti project x 6.5:ttä.Madaltanee lentokaarta jonkun verrran.unohda kaikki muut.toi tx-tour on ehkä vähän turhan kevyt,jos lyöt noin kovaa.en tiedä.kokeile.vasen pakki järkännee sulle p-äxät halvalla.
tavallisesta Riflestä ei ole kokemusksia juurikaan muuten, kuin 7.0:sta hybridissä. Flightedistä (6.0 ja 6.5) ja PX:stä (6.5) vähän enemmän.
PX ei ole jäykempi, kuin Flighted tai tavallinen, mutta tuntuma on selvästi erilainen. PX on aivan eri varsi kuin tavallinen tai Flighted, eikä siis ole mikään muunnelma niistä. PX tuntuu ’kovemmalta’, minkä takia monet väittävät sen olevan jäykempi. PX sopii yleensä parhaiten sellaiselle, joka svingaa kohtuullisen agressiivisesti ja on enemmän hitteri, kuin svingeri, sekä lyö mailalla reilusti alaspäin, eikä pyyhkäisemällä.
PX:n kaari on erilainen verrattuna Flightediin ja tavalliseen. PX:n lähtökulma on suurempi, mutta kaari tasoittuu myöhemmin enemmän. Jos ongelmana on ns. ilmapallo, niin PX yleensä auttaa, koska mm. alakierrettä tulee vähemmän. Sinulla taisi toimia hyvin, eli ko. ongelmaa ei ole. Olen lyönyt ídenttisillä lavoilla, joissa toisissa oli kiinni Flighted 6.5 ja toisissa PX 6.5. Kaaren korkeudessa ei juurikaan ollut eroja. PX:n pitäisi kantaa hieman pidemmälle (ehkä ½ mailaa), mutta ainakaan rangella tätä ei huomannut.
PX 7.0 tuntuu varmasti hyvin jäykältä ja kovalta. Esimerkkinä voi mainita, että Michael Cambellillä oli Niken mailoissa PX 7.0 ja hän piti niitä hyvin ’jäykkinä’. Els vaihtoi muistaakseni Flightediin ja jäykkyys on muistaakseni 7.2. Ari Pasasella oli ainakin yhden kauden PX 6.5 ja hän piti niitä hieman liian jäykkinä.
Itselläni oli (on) PX 6.5 olleet käytössä tämän kauden ja vaihdan takaisin Flighted 6.5:een. Tuntuma on mielestäni liian kova verrattuna siihen, mihin olen tottunut. PX on todella hyvä ja suoritukseltaan ’tasainen’.
Jos haluat tietää, miltä PX 6.5 tuntuu, niin ainakin Laaksosella on Wishoneissa ko. varret kiinni. Epäilen, että Suomessa ei ole yhdessäkään setissä PX 7.0:a kiinni. Tavallisia 7.0:a tai Flighted 7.0:a ei ole korkeintaan kuin muutamassa setissä, jos yhdessäkään.
True Temperiltä on tulossa mielenkiintoinen uutuus nimeltään Tour Concept (TC), joka ’matkii’ Flightedia. Kokemuksia on vielä melko vähän, sillä varsi ei ole vielä yleisessä levityksessä. TT on siirtynyt jäykkyyksissä fixumpaan linjaan, eli ei ole vain R, S ja X eri painoisina, vaan myös oikeasti eri jäykkyyksinä (s1, s2, s3, x1,x2, x3 jne.)
Kiitokset erinomaisen perusteellisista vastauksista!
R5:lle on kellotettu 103mph:n keskiarvo, mutta uskon siinä olevan keinotekoisen testitilanteen tuomaa lisää. Kentällä oikeampi nopeus lienee max. 95mph. Tempokin on (omasta mielestäni) aika laiska. Kokeileminen kieltämättä auttaisi, mutta kun en ole saanut käsiini yhtään PX:ää kaiken kaikkiaan tai muita malleja 7.0:n jäykkyydellä. Olenkin myymässä itselleni ajatusta, että 6.5 flighted voisi olla se järkevin vaihtoehto (hinnallakin on jotakin merkitystä…). Kun vain löytyisi testimailoja niin tämäkin olisi paljon helpompaa…
Miehekkäitä lukuja olet kellottanut ja vielä mietit kevyempiä varsia :))
Soita Laaksoselle (050-599 0509). Hänellä on myös Flighted 6.5, mutta kiinni TM MB:ssä. Varmaankin pääset Löfkullassa testaamaan molempia samaan aikaan. Kun kiltisti pyytää niin voi onnistua, sillä mailat ovat hänen omia, eikä testimailoja 🙂 Laaksonen pystyy aika hyvin arvioimaan oikean jäykkyyden, kun hän näkee lyönnin ja mittaa hiukan nopeuksia.
Jos on hätä, niin pidä kiirettä, sillä Laaksonen on juuri tilannut/tilaamassa varsia, joiden joukossa pitäisi olla minullekin uudet varret. Jos ehdit hänen tilaukseen mukaan, niin ehdit saamaan uudet varret jo loppukaudeksi.
Ps. Kun testaat varsia ja mietit oikeaa jäykkyyttä, niin testaa myös vajaalla svingillä. Jos vajaalla svingillä varsi ei tunnu liian jäykältä, niin se on todennäköisesti liian löysä, ts. vajaalla svingillä varren tulee tuntua liian jäykältä. Älä anna tälle menetelmälle liikaa painoarvoa, mutta se kannattaa kuitenkin pitää mielessä…
Kiitos vinkistä! Täytynee pirauttaa Laaksoselle.
Nuo mph:t ovat mielestäni aika keinotekoinen osa tätä hommaa, joten eiköhän se ’fiilis’ ole paras mittari. Itselläni riittävä määrä jäykkyyttä tuo vain enemmän luottamuksen tunnetta lyöntiin (ei tarvii aristella prässäämisen seurauksia niin hirveästi). Ja jos tuntuma ei syö pituuksia epämielekkäällä tavalla, niin siinähän se. Keveyttä pohdin lähinnä siksi, että iän myötä (joo) ja rundien vähyyden vuoksi paikat tuppaavat muistuttamaan lajin ylettömästä raskaudesta :->
Täytyypä muuten testata tuota vajaata swingiä. Sitä tulee harvemmin harrastettua muilla kuin wedgeillä ja putterillä…
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)