26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Jalkojen sivuttaisliike suunnanvaihdossa (Lateral Leg-Thrust)

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jalkojen sivuttaisliike suunnanvaihdossa (Lateral Leg-Thrust)

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 166)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Eddie Merrins: Swing The Handle – Not The Clubhead The Lateral Leg-Thrust The golf swing is largely a matter of swinging the handle with your forearms in a semi-circular motion around your body – to your right on the backswing and your left on your forward swing. Proper hinging of the wrists add a vertical element to this semi-circular motion. Thrusting your legs to the left between your backswing and your forward swing provides a lateral motion that generates additional force, improves balance and helps return the clubhead squarely to the ball. This lateral thrusting action must initiate your downswing, before your shoulders start unwind. It is important that both knees remain slightly flexed. Lateral Leg-Thrust Improves Balance Leading the forward swing with your knees still flexed and your legs thrusting laterally to the left helps offset the natural tendency to slide your head and shoulders in the same forward direction that your arms and the club are swinging. Proper leg action thus stabilizes your upper body behind the ball throughout your swing, in proper position for you to produce solid contact./I]

    Merrins listaa jalkojen(polvien) työnnön kohteen suuntaan suunnanvaihdon hetkellä yhdeksi swingin keskeisistä rakennuspalikoista. Jätän käännöksen tekemisen lukijalle, jotta sanoma tulisi alkuperäisessä muodossaan perille. Käsittääkseni kysymys ei ole kiistellystä painonsiirrosta, vaan likkeellä haetaan downswingiin edullista rataa ja liikejärjestystä. Olisi mielenkiintoista lukea kommenttejanne asiasta. Itse en saa liikettä oikein toimimaan. Jos tarkoituksellisesti työnnän polvia kohteen suuntaan, on tuloksena usein lavan osuminen maahan ennen palloa. MItähän minä teen väärin? Aiheuttaako minulla jalkaliike liukumista kohteen suuntaan?

    B

    4par kirjoitti: (25.8.2014 12:04:51)[I
    Käsittääkseni kysymys ei ole kiistellystä painonsiirrosta, vaan likkeellä haetaan downswingiin edullista rataa ja liikejärjestystä.

    2 oikein ja 1 väärin

    4par kirjoitti: (25.8.2014 12:04:51)[I
    Itse en saa liikettä oikein toimimaan. Jos tarkoituksellisesti työnnän polvia kohteen suuntaan, on tuloksena usein lavan osuminen maahan ennen palloa. MItähän minä teen väärin? Aiheuttaako minulla jalkaliike liukumista kohteen suuntaan?

    Sulla polvet liikkuu, mutta paino ei siirry. Se on mun veikkaus.

    Kohdass 0:09 alkaa liike, jolla takajalka työntää kohteen suuntaan lujaa.

    Samaa liikettä pidän itse kovasti tärkeänä myös golfswingissä, jossa etupolven kohteeseen liikuttaminen voi olla tarpeen mielestäni vain siitä syystä, että valmistellaan etujalan vastaponnistusta muodostamaan vastavoima työntämään etulonkkaa pois päin kohteesta ja tekemään tilaa lantion vihaiselle kääntymiselle.

    Omassa mielikuvassani ds alkaa takapolven pudottamisella sisään vielä ojentamatta lainkaan. Takapolven ojennus on rytmissä vasta tuon pudotuksen jälkeen, minkä kanssa samanaikaisesti tai jopa aavistuksen ennen pitää käskyttää etureisi aloittamaan ponnistus etulonkan siirtämiseksi lantion kääntymisen tieltä ja poispäin kohteesta. Vasta osuman jälkeen toivon siirtyväni vasemman jalan päälle.

    ts

    B kirjoitti: (25.8.2014 23:29:34)

    4par kirjoitti: (25.8.2014 12:04:51)[I
    Käsittääkseni kysymys ei ole kiistellystä painonsiirrosta, vaan likkeellä haetaan downswingiin edullista rataa ja liikejärjestystä.

    2 oikein ja 1 väärin

    4par kirjoitti: (25.8.2014 12:04:51)[I
    Itse en saa liikettä oikein toimimaan. Jos tarkoituksellisesti työnnän polvia kohteen suuntaan, on tuloksena usein lavan osuminen maahan ennen palloa. MItähän minä teen väärin? Aiheuttaako minulla jalkaliike liukumista kohteen suuntaan?

    Sulla polvet liikkuu, mutta paino ei siirry. Se on mun veikkaus.

    Ja varmaan viimeistään näistä idioottimaisista kommenteista 4Par ymmärtää miksi en lähde asiasta täällä keskustelemaan.

    B

    Rory Mcilroyn versio painonsiirrosta.
    Roryn sipaisu

    B kirjoitti: (30.9.2014 22:54:27)
    Rory Mcilroyn versio painonsiirrosta.
    Roryn sipaisu

    Kyllä. Paino on siirtynyt silloin kun se kuula on jo jossain 100 metrin kohdalla.

    B

    Fubar kirjoitti: (30.9.2014 23:08:36)
    Kyllä. Paino on siirtynyt silloin kun se kuula on jo jossain 100 metrin kohdalla.

    Varmasti silloin.

    B

    Rory McIlroyn tavaramerkki on ollut lapsesta asti vahva aktiivinen painonsiirto etujalan päälle dsw.ssä ja koko svingi on rakentunut tuon ajatuksen ja toteutuksen varaan. Eikä mitenkään huonoin lopputuloksin.

    ts

    B kirjoitti: (5.10.2014 10:43:47)
    Rory McIlroyn tavaramerkki on ollut lapsesta asti vahva aktiivinen painonsiirto etujalan päälle dsw.ssä ja koko svingi on rakentunut tuon ajatuksen ja toteutuksen varaan. Eikä mitenkään huonoin lopputuloksin.

    Sä voisit alkaa hiljalleen ymmärtämään, että näihin jorinoihin ei tule vastauksia, koska olet ns. kussut vuosien varrella kaiken mahdollisuuden asiallisiin swingikeskusteluihin täällä.

    Tanssiinkutusi näillä älyttömyyksillä ei siis onnistu, voit häipyä.

    B kirjoitti: (5.10.2014 10:43:47)
    Rory McIlroyn tavaramerkki on ollut lapsesta asti vahva aktiivinen painonsiirto etujalan päälle dsw.ssä ja koko svingi on rakentunut tuon ajatuksen ja toteutuksen varaan. Eikä mitenkään huonoin lopputuloksin.

    Ja minä kun luulin, että Roryn tavaramerkki oli markkinoiden nopein lantionkierto ja siinä ennen osumaa tapahtuva ihmeellinen pysähdys. Mun on vaikea kuvitella swingiä, jossa paino ei lantionkierron johdosta siirtyisi etujalalle.

    Lapaan saa kohteen suuntaista nopeutta rotaatiolla ja/tai lateraaliliikkeellä. Kaikki varmaan ovat yhtä mieltä siitä, että rotaatiolla saavutettava kehänopeus on paljon tärkeämpi noista komponenteista ja jo yksinään vähintäänkin riittävä. Kysymys lienee kai vain tuosta ’ja/tai’ osuudesta. Tarvitaanko lateraaliliikettä ollenkaan? Pitääkö sitä jopa koittaa aktiivisesti välttää? Annetaanko sitä tulla sen verran, kun sitä automaattisesti rotaation ja käsien heilahduksen mukana syntyy? Pitääkö sitä aktiivisesti koittaa tehdä? Onko koko asiahomma vain mielikuva asia? Jos saat lantion kiertymään sillä ajatuksella, että siirrät painon etujalan päälle, niin anna mennä vaan. Mulla se ajatus lukitsee lantionkierron ja aiheuttaa megalomaanisia hihahuukkeja.

    ts

    Vasen pakki kirjoitti: (5.10.2014 13:30:01)
    Mulla se ajatus lukitsee lantionkierron ja aiheuttaa megalomaanisia hihahuukkeja.

    Eikä pelkästään ajatus, vaan tuohan on ihan biomekaaninen perusjuttu lonkan osalta.

    Mutta ei kai tässä itse asiassa juurikaan enää ihmisille epäselvää ole. Jätettäköön provot omaan arvoonsa.

    B

    Lantionkierto on nimensä mukaisesti lantionkierto. Se ei lähtökohtaisesti perusasennossa seistessä siirrä painoa lateraalisuunnassa jos oletetaan, ettei lompsa tai kossupullo ole toisessa takataskussa.
    Voidaanko tästä olla samaa mieltä?

    Fubar kirjoitti: (30.9.2014 23:08:36)

    B kirjoitti: (30.9.2014 22:54:27)
    Rory Mcilroyn versio painonsiirrosta.
    Roryn sipaisu

    Kyllä. Paino on siirtynyt silloin kun se kuula on jo jossain 100 metrin kohdalla.

    Sen vähän mitä ymmärrän niin siltä se tosiaan näyttää. Aika painava draivi kaverilla kyllä on, alkaa muutenkin jo näyttää aika treenatulta. Kuinkahan kauan koneisto kestää ilman sairaslomaa? Ja kuinka kauan tuolla tavalla ennen kuin joutuu samaan remonttiin kuin TW?

    ts

    B kirjoitti: (5.10.2014 15:10:49)
    Lantionkierto on nimensä mukaisesti lantionkierto. Se ei lähtökohtaisesti perusasennossa seistessä siirrä painoa lateraalisuunnassa jos oletetaan, ettei lompsa tai kossupullo ole toisessa takataskussa.
    Voidaanko tästä olla samaa mieltä?

    Nyt on kyllä B:ltä taas fysiikan ja geometrian perusteet totaalisen hukassa. Eli ei todellakaan voida olla samaa mieltä.

    Vasen pakki kirjoitti: (5.10.2014 13:30:01)

    B kirjoitti: (5.10.2014 10:43:47)
    Rory McIlroyn tavaramerkki on ollut lapsesta asti vahva aktiivinen painonsiirto etujalan päälle dsw.ssä ja koko svingi on rakentunut tuon ajatuksen ja toteutuksen varaan. Eikä mitenkään huonoin lopputuloksin.

    Ja minä kun luulin, että Roryn tavaramerkki oli markkinoiden nopein lantionkierto ja siinä ennen osumaa tapahtuva ihmeellinen pysähdys. Mun on vaikea kuvitella swingiä, jossa paino ei lantionkierron johdosta siirtyisi etujalalle.

    Lapaan saa kohteen suuntaista nopeutta rotaatiolla ja/tai lateraaliliikkeellä. Kaikki varmaan ovat yhtä mieltä siitä, että rotaatiolla saavutettava kehänopeus on paljon tärkeämpi noista komponenteista ja jo yksinään vähintäänkin riittävä. Kysymys lienee kai vain tuosta ’ja/tai’ osuudesta. Tarvitaanko lateraaliliikettä ollenkaan? Pitääkö sitä jopa koittaa aktiivisesti välttää? Annetaanko sitä tulla sen verran, kun sitä automaattisesti rotaation ja käsien heilahduksen mukana syntyy? Pitääkö sitä aktiivisesti koittaa tehdä? Onko koko asiahomma vain mielikuva asia? Jos saat lantion kiertymään sillä ajatuksella, että siirrät painon etujalan päälle, niin anna mennä vaan. Mulla se ajatus lukitsee lantionkierron ja aiheuttaa megalomaanisia hihahuukkeja.

    Muuten ihan asiaa mutta Roryn lantiokierto ei pysähdy vaan vaihtaa hetkeksi suuntaa. Lisäksi tapahtuu osuman jälkeen, ei ennen osumaa.

    joo-o kirjoitti: (5.10.2014 15:31:58)

    Vasen pakki kirjoitti: (5.10.2014 13:30:01)

    B kirjoitti: (5.10.2014 10:43:47)
    Rory McIlroyn tavaramerkki on ollut lapsesta asti vahva aktiivinen painonsiirto etujalan päälle dsw.ssä ja koko svingi on rakentunut tuon ajatuksen ja toteutuksen varaan. Eikä mitenkään huonoin lopputuloksin.

    Ja minä kun luulin, että Roryn tavaramerkki oli markkinoiden nopein lantionkierto ja siinä ennen osumaa tapahtuva ihmeellinen pysähdys. Mun on vaikea kuvitella swingiä, jossa paino ei lantionkierron johdosta siirtyisi etujalalle.

    Lapaan saa kohteen suuntaista nopeutta rotaatiolla ja/tai lateraaliliikkeellä. Kaikki varmaan ovat yhtä mieltä siitä, että rotaatiolla saavutettava kehänopeus on paljon tärkeämpi noista komponenteista ja jo yksinään vähintäänkin riittävä. Kysymys lienee kai vain tuosta ’ja/tai’ osuudesta. Tarvitaanko lateraaliliikettä ollenkaan? Pitääkö sitä jopa koittaa aktiivisesti välttää? Annetaanko sitä tulla sen verran, kun sitä automaattisesti rotaation ja käsien heilahduksen mukana syntyy? Pitääkö sitä aktiivisesti koittaa tehdä? Onko koko asiahomma vain mielikuva asia? Jos saat lantion kiertymään sillä ajatuksella, että siirrät painon etujalan päälle, niin anna mennä vaan. Mulla se ajatus lukitsee lantionkierron ja aiheuttaa megalomaanisia hihahuukkeja.

    Muuten ihan asiaa mutta Roryn lantiokierto ei pysähdy vaan vaihtaa hetkeksi suuntaa. Lisäksi tapahtuu osuman jälkeen, ei ennen osumaa.

    Voisitko laittaa tästä videolinkin ja kelloajan siitä koska se tapahtuu? Yritin löytää en vaan tajuu, tätäkään hymiö

    B

    ts kirjoitti: (5.10.2014 15:17:42)
    Nyt on kyllä B:ltä taas fysiikan ja geometrian perusteet totaalisen hukassa. Eli ei todellakaan voida olla samaa mieltä.

    Onko muita mielipiteitä.

    ts

    B kirjoitti: (5.10.2014 17:28:05)

    ts kirjoitti: (5.10.2014 15:17:42)
    Nyt on kyllä B:ltä taas fysiikan ja geometrian perusteet totaalisen hukassa. Eli ei todellakaan voida olla samaa mieltä.

    Onko muita mielipiteitä.

    Ei toi ole mielipide. Se on ihan yksinkertaista faktaa.

    Painon siirtymä on suoraan seurausta siitä minkä akselin ympäri tuo lantion kierto tapahtuu. Ei siihen sivuliikettä tarvita.

    B

    ts kirjoitti: (5.10.2014 17:52:24)
    Painon siirtymä on suoraan seurausta siitä minkä akselin ympäri tuo lantion kierto tapahtuu. Ei siihen sivuliikettä tarvita.

    Ajattelin purkaa nimimerkki Vasen Pakin kysymysryppään muotoon puettua mielipidettä asteittain, mutta voimme palata esittämääsi mielipiteeseen myöhemmin, mikäli keskusteluhalukkuutta ilmenee.
    Toisaalta voimme olla keskustelemattakin, mikäli se aiheuttaa ahdistusta.

    ts

    B kirjoitti: (5.10.2014 18:14:05)

    ts kirjoitti: (5.10.2014 17:52:24)
    Painon siirtymä on suoraan seurausta siitä minkä akselin ympäri tuo lantion kierto tapahtuu. Ei siihen sivuliikettä tarvita.

    Ajattelin purkaa nimimerkki Vasen Pakin kysymysryppään muotoon puettua mielipidettä asteittain, mutta voimme palata esittämääsi mielipiteeseen myöhemmin, mikäli keskusteluhalukkuutta ilmenee.
    Toisaalta voimme olla keskustelemattakin, mikäli se aiheuttaa ahdistusta.

    Kuten sanoin, se ei ole mielipide vaan yksinkertaista faktaa. Ei siis syytä keskustella aiheesta sellaisen kanssa joka ei noin yksinkertaista asiaa ymmärrä.

    Mä loin aikanaan tuonne facebookiin ryhmän Protapsan opit, mutta sinne ei ole vielä tullut mitään kirjoiteltua. Jos täällä on aidosti aiheesta kiinnostuneita, niin siellä voidaan jatkaa. Vanhoista viisastuneena täällä ja tällä kokoonpanolla en viitsi.

    toveri kirjoitti: (5.10.2014 15:40:11)

    joo-o kirjoitti: (5.10.2014 15:31:58)

    Vasen pakki kirjoitti: (5.10.2014 13:30:01)

    B kirjoitti: (5.10.2014 10:43:47)
    Rory McIlroyn tavaramerkki on ollut lapsesta asti vahva aktiivinen painonsiirto etujalan päälle dsw.ssä ja koko svingi on rakentunut tuon ajatuksen ja toteutuksen varaan. Eikä mitenkään huonoin lopputuloksin.

    Ja minä kun luulin, että Roryn tavaramerkki oli markkinoiden nopein lantionkierto ja siinä ennen osumaa tapahtuva ihmeellinen pysähdys. Mun on vaikea kuvitella swingiä, jossa paino ei lantionkierron johdosta siirtyisi etujalalle.

    Lapaan saa kohteen suuntaista nopeutta rotaatiolla ja/tai lateraaliliikkeellä. Kaikki varmaan ovat yhtä mieltä siitä, että rotaatiolla saavutettava kehänopeus on paljon tärkeämpi noista komponenteista ja jo yksinään vähintäänkin riittävä. Kysymys lienee kai vain tuosta ’ja/tai’ osuudesta. Tarvitaanko lateraaliliikettä ollenkaan? Pitääkö sitä jopa koittaa aktiivisesti välttää? Annetaanko sitä tulla sen verran, kun sitä automaattisesti rotaation ja käsien heilahduksen mukana syntyy? Pitääkö sitä aktiivisesti koittaa tehdä? Onko koko asiahomma vain mielikuva asia? Jos saat lantion kiertymään sillä ajatuksella, että siirrät painon etujalan päälle, niin anna mennä vaan. Mulla se ajatus lukitsee lantionkierron ja aiheuttaa megalomaanisia hihahuukkeja.

    Muuten ihan asiaa mutta Roryn lantiokierto ei pysähdy vaan vaihtaa hetkeksi suuntaa. Lisäksi tapahtuu osuman jälkeen, ei ennen osumaa.

    Voisitko laittaa tästä videolinkin ja kelloajan siitä koska se tapahtuu? Yritin löytää en vaan tajuu, tätäkään hymiö

    2.00 rory

    KL

    joo-o kirjoitti: (5.10.2014 19:32:21)

    toveri kirjoitti: (5.10.2014 15:40:11)

    joo-o kirjoitti: (5.10.2014 15:31:58)
    Muuten ihan asiaa mutta Roryn lantiokierto ei pysähdy vaan vaihtaa hetkeksi suuntaa. Lisäksi tapahtuu osuman jälkeen, ei ennen osumaa.

    Voisitko laittaa tästä videolinkin ja kelloajan siitä koska se tapahtuu? Yritin löytää en vaan tajuu, tätäkään hymiö

    2.00 rory

    Kyllähän se lantionkierto pysähtyy noiden videoiden perusteella ihan kiistatta. Hyviä videoita.

    KL kirjoitti: (5.10.2014 20:33:12)

    joo-o kirjoitti: (5.10.2014 19:32:21)

    toveri kirjoitti: (5.10.2014 15:40:11)

    joo-o kirjoitti: (5.10.2014 15:31:58)
    Muuten ihan asiaa mutta Roryn lantiokierto ei pysähdy vaan vaihtaa hetkeksi suuntaa. Lisäksi tapahtuu osuman jälkeen, ei ennen osumaa.

    Voisitko laittaa tästä videolinkin ja kelloajan siitä koska se tapahtuu? Yritin löytää en vaan tajuu, tätäkään hymiö

    2.00 rory

    Kyllähän se lantionkierto pysähtyy noiden videoiden perusteella ihan kiistatta. Hyviä videoita.

    Nojoo varmasti pysähtyykin, tarkoitukseni oli aikaisemmassa viestissä korostaa juuri videossa esiin tuotua faktaa, että hetken Roryn lantio kiertyy taaksepäin nopeammin kuin useimmilla amatööreillä koskaa eteenpäin.

    ts

    Kannattaa hieman kriittisemmin katsoa vaikka video pysäyttäen noita TPI:n käyriä nopeuksien osalta. Voi sitten miettiä että ihan oikeestiko tapahtuu tuollaisia nopeusmuutoksia ja voiko heidän mittaustapansa mitenkään olla riittävän tarkka ja laskenta oikea tuon vastakierron osalta.

    Sivuttaisliikkeellä saa kyllä lisättyä mailanpäänopeutta. Erityisesti vanhat/kankeat (ja aloittelijat) golfaajat käyttävät olusuhteiden pakosta tätä vajavaista tekniikka, kun ei normaali kierto onnistu. Tämä tekniikka on siis ortodoksisesti yksiselitteisen väärä ja nopeuden lisääminen rajattua.

    BS:n ja DS:n välissä tapahtuva lateraali lantioliike auttaa pelaajaa pitämään liikeesarjan jatkuvana ja paineen kehossa yllä (vrt hit ja sving). Keihäänheitto tai tennis on tässä mielessä hyvin samanlainen laji (kuin golf), jossa ei tietenkään tehdä painonsiirtoa itsetarkoituksella vaan se tapahtuu liikesarjan jatkuvuuden ja voimantuoton seurauksena, jolloin välineeseen saadaan mahd paljon nopeutta.

    Pieni lantion sivuttaisliike on käytännössä väistämätön SEURAUS, mikäli halutaan hyödyntää koko kropan voimantuotto.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 166)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #199925 kohteessaJalkojen sivuttaisliike suunnanvaihdossa (Lateral Leg-Thrust)

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jalkojen sivuttaisliike suunnanvaihdossa (Lateral Leg-Thrust)