26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Hyvää Joulua

Etusivu Foorumit Yleistä Hyvää Joulua

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 71)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #186948 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jaahas. Tämä pakkaa töissä korruptioviinit autoon ja lähtee kaupan kautta paistamaan kinkkua (joka painaa muuten enemmän kuin nurkassa nököttävä kuusi). Maanantaina koitetaan sitten löytää lumen alta auto ja mahdollisesti vielä päästä sillä sieltä jonnekkin. Hyvää Joulua kaikille. Myös Ullalle.

    #449411 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Turvallista matkaa ja hyvää Joulua teillekin. Ja Ullaa turpaan!

    #449412 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hyvää Joulua kaikille ja kyllä Pukki muistaa myös Ullan eikä anna turpaan vaan… hmmm. antaa swingitreenejä 🙂

    #449413 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Siirretty toisesta ketjusta parempaan ympäristöön:

    Mutta omalta osaltani olen sitä mieltä että tässä ei ole riittävästi: kinkku on ollut uunissa vasta reilun tunnin ja Cabernet Sauvignon-merkkinen paistomittari näyttää vasta etiketin yläreunaa. Paljon on vielä possulla matkaa jouluvalmiuteen.

    Hyvää joulua jokaiseen torppaan. Raportoin possun edistymistä illan mittaan. Pyynnöistä huolimatta.

    #449414 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    EFC

    Henkka kirjoitti: (23.12.2010 14:32:08)
    Hyvää Joulua kaikille. Myös Ullalle.

    Hyvät joulut täältäkin kaikille. Kinkku myös uunissa kuten Taksisuharillakin, mittarin pinta vaan vajoaa hitaammin kun meikän versio on tommonen pahvimalli.

    #449415 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hyvää joulua kaikille!

    Täälläkin saatiin kinkku juuri uuniin kun vihdoin päästiin joululounaalta kotiin. Meillä ei koskaan kulu tuota standardiaikaa eli 1kg/tunti, jotta päästään tuohon 75-78 asteeseen kinkun lämpötilassa. Onko muilla sama kokemus?

    Miten muuten saada tänä iltana aika kulumaan tuota paistumista odotellessa? Onko hyviä vihjeitä? Seuraaava tunti menee vielä koriksen euroliigan matsia katsellessa, mutta mitä sitten?

    #449416 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Sitä parasta joulua vaan kaikille!

    Ankaran erehdyksen vuoksi kinkku on vielä puolittain jäässä ja paistaminen siirtyy aaton puolelle. Mutta, muuten on eväät kohdillaan..Juolu, joulu on meillä.

    #449417 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Juu, ei tuo tunti/kg ole ainakaan meillä riittänyt.
    Itse olen paistanut 100 asteessa, ja 1 kg/tunti ei riitä alkuunkaan, ei edes 6 kg:n kinkulle.
    Viime vuonna valmistuminen meni pitkäksi, joten laitettiin jo kinkku tänään hyvissä ajoin uuniin 🙂

    Tulee kyllä todella hyvää kun malttaa miedolla lämmöllä sen paistaa.

    Hyvää joulua kaikille !

    #449418 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Me paistetaan 125 asteessa ja aina tulee nopsempaan. Jos oikein muistan, niin 7 kg kinkku kypsyy 5-6 tunnissa . Katotaan miten nyt käy.

    Vajaa 1 1/2 tuntia je 14 asteen lähtö nosussut 24 asteeseen

    #449419 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Minä ajattelin kokeilla lämpimän kinkun nauttimista aattona, joten kinkku menee uuniin huomenna aikaisin. Tämä on ensimmäinen kerta kun tätä kokeilen. Katsotaan miltä maistuu, nam. Onko muilla kokemuksia tuosta lämpimänä nauttimisesta?

    #449420 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hyvää joulua myös kaikille tasaseen.

    Kinkku oli päivän uunissa ja mittari näytti viittäsataa, yksi pyörä putosi….eikun, tais mittarin lukema olla sellanen 80 astetta eli mureaa ja helposti purtavaa. Tuli siivut maisteltua niin kinkusta kuin punkustakin.

    Meikäläisen kilonkaristus-projekti ottaa kyllä nyt joulun alla takapakkia ja paljon mutta olkoot, joulu on vaan kerran vuodessa.
    Olen tehnut oikeen vedon kyseisestä seikasta ja luvannut tarjota illallisen kaikkille jotka asiaa seuraavat Facebookissa. Jos kiinnostaa ehkäpä tuleva ilmainen ilta, niin hakekaa naamakirjasta sivu ’Allekirjoittanut tarjoaa illan jos paino ei ole alle 85kg huhtikuussa’ ja liity sinne.

    #449421 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    fore kirjoitti: (23.12.2010 18:58:18)
    Juu, ei tuo tunti/kg ole ainakaan meillä riittänyt.
    Itse olen paistanut 100 asteessa, ja 1 kg/tunti ei riitä alkuunkaan, ei edes 6 kg:n kinkulle.
    Viime vuonna valmistuminen meni pitkäksi, joten laitettiin jo kinkku tänään hyvissä ajoin uuniin 🙂

    Tulee kyllä todella hyvää kun malttaa miedolla lämmöllä sen paistaa.

    Hyvää joulua kaikille !

    11kg perinteinen tuoresuolattu. Viime yön uunissa n.95astetta, 11,5 tuntia,
    sisälämpö 77astetta ja hyvää tuli.

    #449422 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hemmetin hätähousut. Minä sain possuntassun uuniin vasta 20 min sitten. Näin kauan sitte kesti että pääsin ensimmäisestä viestistä tähän viimeiseen. Joku muukin oli keksinyt lähteä kauppaan. Tai sitte olisi pitänyt miettiä vähän aikaisemmin mitä ostaa Joululahjoiksi..

    Noh, nyt alkaa sitte se The Jouluperinne. Vartin välein kyttääminen että eikö mittari toimi kun ei liiku, HÄH? Ommeinaan pari sataa grammaa vajaa kymmenen kilon kinkku, että siinä ei viisari ihan vartissa minun mittarin alkulämpötilaan värähdä. Arvioitu suuhunlaskeutumisaika on paltiarallaa puoli ysiltä aamulla. Ja 125 käytetään täälläkin. Esisulatettu jääkaapissa sunnuntaista ja ollut pöydällä noin kolme tuntia, että sisälämpötila voisi olla suhtsinnepäinoikea.

    Mitä mittareita te muuten käytätte kun näette jo alkulämpötilankin? Helppo kai se on hifistellä kaikenmoisilla Cabernet Sauvignon paistomittareilla. Faija sanoi että kato kun sisälämpötila on kymmenen astetta niin pistä se uuniin. Sepäs se onkin helppo kattoa kun minun Ale-Pa mittari alkaa viidestäkymmenestä. Eli siis kun mittarissa on 50 astetta, pistän sen uuniin muutama tunti aikaisemmin. Kö? Tulee ihan mieleen se Minjan ketju jossa Vihti ensin julkisti uutisen ja sitte päivitti sitä puoli vuotta aiemmin.

    #449423 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Finnwin kirjoitti: (23.12.2010 19:42:22)
    Minä ajattelin kokeilla lämpimän kinkun nauttimista aattona, joten kinkku menee uuniin huomenna aikaisin. Tämä on ensimmäinen kerta kun tätä kokeilen. Katsotaan miltä maistuu, nam. Onko muilla kokemuksia tuosta lämpimänä nauttimisesta?

    On. Meillä oli kotona pikkutyttönä jokajouluinen perinne että faijan kanssa pistettiin iltamyöhällä kinkku uuniin ja aamuvarhaisella vielä kun muut nukkui Isä tuli herättämään ja otettiin valmis kinkku uunista ja mentiin ’salaa’ kinkkuvarkaisiin. Höyryävän kuumaa juuri uunista tullutta kinkkua…

    Sitä perinnettä silmälläpitäen siis edelleen kinkun valmistus suunnitellaan niin että se olisi valmista non 07:00 Jouluaattona 🙂 Nyt tosin myöhästyin pari tuntia, mutta aamuyöllä pitää jo päästä heräämään kinkun tuoksuun ja alkaa juoksemaan mittaria katselemassa.

    #449424 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Henkka kirjoitti: (23.12.2010 20:39:13)
    Hemmetin hätähousut. Minä sain possuntassun uuniin vasta 20 min sitten. Näin kauan sitte kesti että pääsin ensimmäisestä viestistä tähän viimeiseen. Joku muukin oli keksinyt lähteä kauppaan. Tai sitte olisi pitänyt miettiä vähän aikaisemmin mitä ostaa Joululahjoiksi..

    Noh, nyt alkaa sitte se The Jouluperinne. Vartin välein kyttääminen että eikö mittari toimi kun ei liiku, HÄH? Ommeinaan pari sataa grammaa vajaa kymmenen kilon kinkku, että siinä ei viisari ihan vartissa minun mittarin alkulämpötilaan värähdä. Arvioitu suuhunlaskeutumisaika on paltiarallaa puoli ysiltä aamulla. Ja 125 käytetään täälläkin. Esisulatettu jääkaapissa sunnuntaista ja ollut pöydällä noin kolme tuntia, että sisälämpötila voisi olla suhtsinnepäinoikea.

    Mitä mittareita te muuten käytätte kun näette jo alkulämpötilankin? Helppo kai se on hifistellä kaikenmoisilla Cabernet Sauvignon paistomittareilla. Faija sanoi että kato kun sisälämpötila on kymmenen astetta niin pistä se uuniin. Sepäs se onkin helppo kattoa kun minun Ale-Pa mittari alkaa viidestäkymmenestä. Eli siis kun mittarissa on 50 astetta, pistän sen uuniin muutama tunti aikaisemmin. Kö? Tulee ihan mieleen se Minjan ketju jossa Vihti ensin julkisti uutisen ja sitte päivitti sitä puoli vuotta aiemmin.

    Henkka, sä oot uusavuton. Älä käytä saunan lämpömittaria kinkun paistamiseen.

    Nimim. Kotitalousopettajan poika

    #449425 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Henkka kirjoitti: (23.12.2010 20:44:14)
    Höyryävän kuumaa juuri uunista tullutta kinkkua…

    Veikkaisin täällä kuluvan noin tunnin ko. tapahtumaan

    #449426 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jaa siitä mittaristako saunapalvi on nimensä saanut?

    #449427 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jaa siitä mittaristako saunapalvi on nimensä saanut?

    #449428 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    kebax kirjoitti: (23.12.2010 20:51:31)
    Jaa siitä mittaristako saunapalvi on nimensä saanut?

    kebax kirjoitti: (23.12.2010 20:51:31)
    Jaa siitä mittaristako saunapalvi on nimensä saanut?

    Kebaxille ostetaan porukalla vuoden Tuplat 😀

    #449429 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (23.12.2010 20:47:50)

    Henkka kirjoitti: (23.12.2010 20:44:14)
    Höyryävän kuumaa juuri uunista tullutta kinkkua…

    Veikkaisin täällä kuluvan noin tunnin ko. tapahtumaan

    Hassu yhteensattuma. Juuri saman verran mitä kestää ajaa autolla Leppävaarasta Riihimäelle.

    => KL

    Ei ole enää saunamittaria. Se oli osittain puinen ja paloi viimejoulun kinkunpaiston yhteydessä.

    #449430 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Falcon kirjoitti: (23.12.2010 18:30:44)
    Miten muuten saada tänä iltana aika kulumaan tuota paistumista odotellessa? Onko hyviä vihjeitä? Seuraaava tunti menee vielä koriksen euroliigan matsia katsellessa, mutta mitä sitten?

    Ehdotan vuorotellen etunojapunnerruksia suorin vartaloin ja puttiharjoittelua eri etäisyyksiltä – molempia n. puoli tuntia putkeen ja väliin 3 min. tauko.

    #449431 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Henkka kirjoitti: (23.12.2010 20:57:33)

    Hassu yhteensattuma. Juuri saman verran mitä kestää ajaa autolla Leppävaarasta Riihimäelle.

    .

    Varmaan naapurit ihmeissään kun autot pihassa ja kämppä ihan pimeenä…

    #449432 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Henkka kirjoitti: (23.12.2010 20:57:33)
    Ei ole enää saunamittaria. Se oli osittain puinen ja paloi viimejoulun kinkunpaiston yhteydessä.

    Meillä on perinteinenkin paistomittari, mutta muutama vuosi on käytetty eräästä suffelikisasta voitettua digimittaria. Näppärä peli on se.

    Meilläkin kinkku kypsyy suosituksia nopeammin, ja käsitykseni mukaan syy on korkeassa nestepitoisuudessa kinkun sisällä. Tuorekinkku kypryy hieman hitaammin kuin pakasteesta sulatettu. Sen olen myös huomannut, että kinkkupussin sisällä paistettaessa on kinkku otettava uunista jo sisälämpötilan ollessa 73-74 astetta. Tämä siksi, että jälkikypsyminen nostaa lämpötilaa vielä muutamalla asteella.

    Kinkkupussin etuna on uunin puhtauden lisäksi maittava kinkunpaistoliemi, jota voi hyödyntää niin keitoissa, kastikkeissa kuin uunivuoissakin. Sen voi myös pakastaa.

    Todelliset herkkusuut sipaisevat jäähdytetyn kinkunpaistoliemen päälle noussutta kinkunrasvaa näkki-, ruis- tai varrasleivän päälle ja nauttivat huikaisevasta makuelämyksestä. Kolesterolista viis, nyt on joulu!!!

    #449433 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jamasa kirjoitti: (23.12.2010 20:55:02)
    Kebaxille ostetaan porukalla vuoden Tuplat 😀

    Kesällä niitä tulee ostamatikin. Heh-heh, kiäh-kiäh.
    Mut luvattoman paljon on alkannu noita minulta putkahtamaan. Veikkaan hiirua koska eihän kunnon gp-kansalainen kättään virheen merkiksi nosta. Että hiiri mielummin osta.

    #449434 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mä olen kerran paistanut kinkun ja se meni vähänpieleen kun otin siitä jotain naruja pois ettei ne sula uuniin. No ei se makua pilannut mutta ulkonäkö oli kenties hieman räjähtäneen näköinen eikä siitä siivuja saanut oikein enää leikattua. mutta oli kuitenkin keskeltä kypsä. No tänä vuonna kinkun on syytä olla hyvää, ensinnäkin mä en sitä paista ja toiseksi se oli ihan sikakallis (kuinkas sopikaan), vain tuollaiset 18,75€/kg. Ostettiin nääs yhdestä porvoolaisesta luomukaupasta (hemmetti jos on suolatonta) scramblessä voitetulla 140€ lahjakortilla.

    Ainakin hyvä haju tuolta uunista tulee.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 71)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #449419 kohteessaHyvää Joulua

Etusivu Foorumit Yleistä Hyvää Joulua