26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Huuksteri

Etusivu Foorumit Yleistä Huuksteri

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Muutin eilen swingiäni niin että rauhoitin backswingiä ja jätin sen myös huomattavasti lyhyemmäksi. Pituus ei muuttunut juuri mihinkään (ellei sitten pidentyny;). Tiiltä lyödessä pallo lähti huukin puolelle. Mikäs tähän nyt tuli? Pallon sijaintia en muuttanut. Mitä eroa on muuten pullilla ja huukilla? Entä push / slice?

    Nimetön

    Eikös pull ole sitä että lyönti lähtee suoraan kainaloon vasemmalle, kun taas hookissa lyönti voi lähteäkkin oikeeseen suuntaan, mutta kaartaa sivukierteen takia vasemmalle. Näiden yhdistelmällä päästäänkin jo suht. kauas pusikkoon 🙂

    Jos pulli on noin niin sitten löin sellaista. Onkos pulli sitten sukuakaan huukille? Entä push – lyönköhän mä sellaisiakin?

    Onnittelut rentouden löytymisestä 😉

    Repimällähän ei hukin puolelle juuri saa, joten ehkäpä tuo rauhoittaminen tuo nyt lyönnin oikeat piirteet esille.

    Gripistä tahtoo usein löytyä ongelma, eli jotenkin tulee huomaamatta otettua se siten, että lapa on oikeasti suljettu. Ehkäpä sitä on yrittänyt hieman korjailla slaissin puolelle menneitä lyöntejä? Lavan asento on aika helppo tarkistaa, kun gripin ottamisen jälkeen vie mailan rennosti taakse ja tuo sen takaisin eteen. Tällöin lapa onkin suljettu, eli ei muuta kun gripin tarkistusta kehiin.

    No niin. Kyseisessä mailassa on muuten offsetti ja myyjän mukaan tämä maila tuppaa viemään vasemmalle jos pallo on liikaa edessä. Eli olisko syytä myös siirtää palloa keskemmälle gripin tarkistamisen lisäksi?

    Kiitti vinkistä:)

    Nyt on jo miljuuna ihmistä sanonut että tämä yllättäin puhjennu onkelma ratkeaa gripin korjaamisella.

    Eli mitäs mä nyt sitten teen?

    Olen todennut jo keväällä tuon backswingin lyhentämisen ja rauhoittamisen vaikutuksen. Minulla lyönnit pitenee ja ovat viivasuoria.

    Tuhannen taalan kysymys on, miten se siirretään väylälle?

    Rangella lyönnit on kun unelmia, mutta heti kun väylä avautuu eteen kaikki on toisin.

    Koskee kaikkia mailoja.

    Clubi-pelaajalle tyypillinen svingi tulee palloon ulkoa sisälle. Kun tähän yhdistetään avoin lapa niin saadaan aikaiseksi kansantauti nimeltä SLAISSI. Lyhyillä stagoilla se näyttää fadelta eikä haittaa, mutta puilla se näyttää todellisen luonteensa ja palloja etsitään kaukaa oikealta.

    Onneton tuuppari etsii keinoja saada aikaiseksi himoittua DRAWTA ja pallon pysymään vasemalla. Yleensä tämä johtaa yhä jyrkkenevään osumaan ulkoa sisälle (=oikealta vasemmalle). Jossain vaiheessa hän jollakin konstilla saa lavan kääntymään suljetuksi ja kun svingi edelleenkin tulee ulkoa sisälle niin sittenpä pallo lähteekin matalana vasemmalle ja tarinamme sankari on löytänyt hauskan ystävän nimeltä PULLI-HOOK.

    Vinkki: Katso mihin suuntaan divottisi jälki osoittaa. Niin kauan kuin se osoittaa vasemmalle niin svingisi vaatii vakavaa muutosta.

    Nim:’Been there, done that’

    Nyt alkaa hajoomaan pää! Täytynee mennä ammattiauttajalle;)

    Mutta sitä ennen tarkistuksia: siis swingin lyhentäminen + ylipäätään rauhoittaminen vaikutti jollain tapaa lavan asentoon osumahetkellä, niinkö? Swingi edelleen siis kulkee ulkoa sisälle ja suljetumpi lapa vie sen sitten vasemmalle, niinkö?

    Mitäs tälle ulkoa sisälle ongelmalle voisi koittaa itse tehdä? Backswingin ajattelin toistaiseksi pitää lyhyenä…

    Nyt alkaa hajoomaan pää! Täytynee mennä ammattiauttajalle;)

    Mutta sitä ennen tarkistuksia: siis swingin lyhentäminen + ylipäätään rauhoittaminen vaikutti jollain tapaa lavan asentoon osumahetkellä, niinkö? Swingi edelleen siis kulkee ulkoa sisälle ja suljetumpi lapa vie sen sitten vasemmalle, niinkö?

    Mitäs tälle ulkoa sisälle ongelmalle voisi koittaa itse tehdä? Backswingin ajattelin toistaiseksi pitää lyhyenä…

    Huhhuh mitä juttua. Hakkaa muutama vuosi rangella ja ota tunteja jos haluat oppia pelaamaan.

    Nimetön

    Ihan samaa onkelmaa mulla. Olen kuitenkin pääsemässä eroon vasemmalle suuntautumisesta. Svingiplanea ei turhaan painoteta! Pyri rauhoittamaan svingiä ja saatat lyönnin ylös, tai ajattelet saaton vaikka mielummin ylös ja ulospäin itsestäsi. Ongelma voi jo lähteä backswingistä, jos plane jo siinä rikkoontuu, onglemia on tiedossa.

    Mitäänhän ei tietenkään pitäis sanoa ilman näkemättä lyöntiä…

    Tuosta saatosta: mulla jää kädet hieman koukkuun tuossa loppuasennossa – kertoisko tämä jotain asiasta?

    Ja nyt kun lomat alkaa viikon kuluttua, lupaan käydä proffan juttusilla…

    Vähän ohi, mutta tuohon taakseviennin pituuteen sain mielenkiintoisen vinkin eräältä prolta. Eli otetaan normaali lyönti asento ilman mailaa, sen jälkeen tehdään täysi taaksevienti mutta pelkästään oikealla kädellä (vasen jää roikkumaan eteen). Sen jälkeen ja samasta asennosta siirretään vasen käsi niin lähelle oikeata kättä, kun pystyy ilman pakottamista/vääntämistä. Suurimmalla osalla porukkaa käsien väliin jää ainakin vähän rakoa, toisilla enemmän toisilla vähemmän (itsellä n. 20 cm, enkä tod ole notkea).

    Nyt sitten tiputetaan oikea käsi vasempaan kiinni ja avot, siinä teille max back swing. Sitten vaan vähän video kuvaa josta näkee ne ranne kulmat ja swing planet.

    Itselläni toimi loistavasti, kun jäi ne ylipitkät back swingit pois, niin rupesi yllättäen osumaan palloon. Kokeilkaapa huviksenne.

    Parempia pelejä ja tsemppiä Mikolle.

    Thx Max, tuota täytyy testata kanssa. Luulen kyllä löytäneeni sopivan mitan backswingiin.

    Nimetön

    Jaa-a…vikoja voi olla monia. Uskon, että teet seuraavan virheen: bäckswingin lyhennyttyä yrität saada yhtä paljon mailanpää nopeutta aikaan kuin aiemmin pidemmällä bäckswingillä ja koska hartiasi eivät käänny yhtä paljon enää lyönnissä kuin aiemmin, revit mailaa aggressiivilla ranteilla, joka aiheuttaa sen, että lapa tulee palloon hieman suljettuna. Tämän ongelman ratkaiset helpoiten korjaamalla grippiä ja seuraamalla ranteesi asentoa, kun maila on bäckswingin ’huipulla’. Ota neutraali grippi, swingaa maila taakse, pysäytä siihen ja katso, että ranteesi on suorana. Ei siis muodosta kuppia eikä ole ns. koukistettuna ulos päin vaan siis täysin suorassa, niinkuin siihen olisi teipattu vaikkapa pala rimaa tai lautaa.

    Eiköhän se lyönti siitä oikene. Hyviä lyöntejä!

    Kiitos kommenteista, Andy! (hei, mikäs päivä on tänään;)

    Luulen kuitenkin että valoa näkyy tunnelin päässä. Kun sanon että rauhoitin swingiä niin toudellakin tarkoitan sitä. Hämmästyin suunnattomasti kun pallo lensi niinkin pitkälle mielestäni kovin ’voimattomalla vedolla’. Olen kelaillut näitä juttuja jo aika kauan, mutta alkaisinkohan pikkuhiljaa päästä vähän jyvälle…

    Nimetön

    Well well…if it isn’t he fouth of July?

    Joo…mulla oli keväällä samaa vikaa siis ton hukin kans. Fiksasin sen neutraalilla gripillä ja lyömällä satoja palloja rangella ja keskittymällä ranteeseen. Sit on kiva ku saa pallon lentään suoraan niin voi ruvet hakeen drawta vahvemmalla gripillä ja pikkasen ottamalla stanssia etujalalla sisäänpäin ja fadea taas avaamalla.

    Kyllä se siitä!

    Tää tauti sen kuin pahenee – ne lyönnit jotka ei mene suoraan kiertyy ihan järjestään vasemmalle, jotku toudella rajustikin. Apuva!

    Siis ihan oikeesti: välillä on olo kuin vasurilla kun hakee niitä palloja sieltä kentän huonommin hoidetulta osalta…

    itelläni huukki johtui siitä että kädet tuli liian hiljaa alas eli lapa jäi jälkeen

    Nimetön

    Mulle on vielä vähän epäselvää onko sulla

    a.) Hukki

    b.) Pulli

    c.) Pull-hukki

    Pulli ja pull-hukki on nääs slicen sukulaisia.

    Josko yrität korjata hukkia ja sulla onkin pulli tai pull-hukki niin pahennat vain tilannetta.

    Juu, eli sulla on Antti perusgolfarin ulkoa-sisään tuleva svingi, joka ei tuota pidemmän pälle tulosta.

    Tämän ulkoa-sisään svingin lisäksi sinulla on taipumus ilmeisesti tulla osumaan lapa suljettuna, jolloin pallo lähtee vasemmalle ja taipuu sinne vielä lisää.

    Tässä tilanteessa kaikkein paras ratkaisu on pron tunnit, joita saattaa joutua ottamaan useammankin, sillä svingiratasi on väärä. Svingiradan korjaaminen kestää aika kauan, mutta palkitsee mahtavasti. Sitten kun svingin rata on oikea, voi ruveta kiinnittämään huomiota lavan asentoon osumahetkellä. Vaikka lapa olisi pikkasen suljettukin, lopputulos ei ole aivan katastrofaalinen, jos tulet osumaan oikeaoppisesti sisältä.

    Minä tahkosin koko kesän, enkä saanut tasoitusta juurikaan alemmaksi, sen takia, että löin lyhyitä lyöntejä johtuen pullista(johon tuli joskus hukkikin).

    Sitten otin itseäni niskasta kiinni ja menin pron tunnille, suurin virhe oli svingirata. Pro kertoi, että backswing lähtee kohteesta suoraan pois ja downswing alkaa svingiradan muutoksella(oikea kyynärpää putoaa ja palloon tullaan sisältä. Näin svingiradassa tapahtuu ’silmukka’ jolloin ranteet toimii tiedostamattakin juuri oikein ja pallot lentää piiitkälle ja suoraan). Treenasin tätä viikon chippeillä ja puolisvingeillä ja menin taas tunnille ja taas treenattiin kaksi viikkoa ja sitten kävin tarkastuttamassa lyöntini ja svingirata oli kunnossa.

    Nyt olen pelannut elämäni parhaita kierroksia(lähipeli tosin hieman tökkinyt, kun on tullut vain harjoiteltua svingiä). Pelasin kotikenttäni +10 ja siinäkin oli neljä kolmen putin griiniä. Lisäksi kiersin kotikenttäni ysin eilen +3. Tasoitus on lähtenyt 12 kivasti alaspäin.

    Vanhalla svingilläni löin 150m rauta-5, nyt onnistunut rauta-7 kantaa saman matkan. Lisäksi avauksiin on tullut noin 30m lisää matkaa ja pallot lentää pienemmällä hajonnalla. Tosin välillä on pushi ongelmaa.

    Luin joltain amerikkalaiselta nettisaitilta mielenkiintoisen artikkelin, jossa kerrottiin, että mikä on amatöörin ja pga-ammattilaisten näkyvin ero. Monet hyvät amatöörit lyö kauniilla svingillä, mutta ei läheskään niin pitkälle, eikä tarkasti kuin huiput. Osasyy tähän on se, että 95% amatööreistä tekee ’silmukan’ väärin, eli karkeasti sanottuna he vievät mailan taakseviennissä liian nopeasti sisään ja tulevat samaa, tai hieman eri reittiä palloon.

    Oikeaoppinen silmukka tehdään niin, että taakseviennissä maila viedään kohtisuoraan, pystysti taaksepäin, ja oikea kyynärpää tippuu, svingplane muuttuu ja tullaan palloon sisältä, joka tuo palloon paljon enemmän painetta ja mailanpäähän vauhtia(rennommallakin svingillä)

    Kannatta miettiä tätä asiaa, vaikka saattaakin kuulostaa höpöltä, mutta vaikutti mulla paljon ja uskon, että musta voi sittenkin tulla keskitasoa parempi golfari.

    Joo ei tuo sisäraiteelle pääsy varmaan ihan täysin omin voimin onnistu eli ammattiauttajan avulla tämä vaiva täytyy parantaa. Pähkäilenpä asiaa kuitenkin…

    Kävin tuossa keilaradalla erittäin pitkän tauon jälkeen ja ensimmäisen ruudun paikon jälkeen koin oudon dejavu ilmiön kun boltzi rymisteli vasempaan ränniin. Tässä kohtaa muistelin faijan neuvoja joita poikasena sain ja siirsi pallon tähdätessä oikean kyljen kohdalle ja kiersin kämmentä enemmän pallon alle. Nyt lähtikin jo ihan mukava huukki kohti ’taskua’.

    Jotenkin tuo tunne näin jälkeenpäin ajatellen on prismalleen identtinen; pallo karkaa väärän tähtäysmerkin kautta ränniin tai ikääkuin vedän pienemmän valkoisen pallon vasemmalle ojaan.

    Onkohan tässä päätä tahikka häntää?

    Ohjeita rangelle, joita kannattaa koittaa:

    Silloin voit olla varma, että olet tullut sisäraiteelta, kun pallo lähtee suoraan oikealle tähtäyspisteestä(riippuu sitten lavan asennosta, että mihin kaartuu).

    Kuvittele, ettet lyö oikealla kädellä ollenkaan, koska jos olet oikeakätinen, niin oikea käsi tuppaa hallitsemaan lyöntiä liikaa, vaikkei sitä tiedostakaan. Pyri tunteeseen, että downsvingin alussa vedät mailaa vasemmalla kädellä, etkä lähde lyömään oikealla, joka on tuhoon tuomittua(pulli tai slice). Muista myös kunnon painonsiirto ja hartiakierto

    Niin, tuossa keilailussakin homma on kiinni ’swingistä’. Lähes kaikkessa pitää pohjat olla kunnossa, jos haluaa hyvän lopputuloksen.

    Keilatessa kannattaa pallo pitää lähtöasennossa sivulla, eikä edessä. Tällöin on helpompi aikaansaada heiluri joka lähettää pallon suoraan eteenpäin. Mikäli laitat pallon liikkeelle edestäsi, tekee pallo heilurin osittain sivusuunnassa, jolloin väärällä hetkellä tehty irroitus (useimmiten liian myöhään) vie pallon vasemmalle ränniin.

    Ja jos prolla käynti ei innosta, niin tutki aiheesta kirjoja, katso videoita, kuvaa vaikka omaa swingiäsi. Swingi on kokonaisuus, mikä alkaa gripistä ja lähtöasennosta, päättyen kauniiseen loppuasentoon. Swingin alussa tehtyjä virheitä ei korjata swingin aikana, ainakaan ilman kovaa harjoittelua. Harjoittele swingin osia, taaksevienti, downswingin aloitus jne. Kun osaset alkaa olla kasassa, nivo ne yhteen toimivaksi swingiksi.

    Oikopolkua ei tästäkään lajista löydy. Voit tyytyä lyömään omituisella swingillä keskinkertaisia tuloksia, tästä lajista kun löytyy paljon muitakin arvoja kuin tuloksen teko. Mutta jos tuloksen teko kiinnostaa enemmän, niin uuden draiverin hinnalla voit saada perusteet kohdilleen oikean pron avulla.

    Onhan se mukavampi nauttia kauniissa ilmassa ulkoilusta, kun ei tarvitse ’#¤%& omaa lyöntiään 😉

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #508558 kohteessaHuuksteri

Etusivu Foorumit Yleistä Huuksteri