26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Huomioita uudistuneiden sääntöjen vaikutuksista…

Etusivu Foorumit Säännöt Huomioita uudistuneiden sääntöjen vaikutuksista…

Esillä 12 viestiä, 76 - 87 (kaikkiaan 87)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Putti-Possu kirjoitti:Ei näihin minusta oli mitään yleistä etikettiä: Jos jotakuta häiritsee, se sanotaan ääneen – ja muut yrittävät muistaa varoa näitä häiriötekijöitä.
    KL: Taitaa olla Putti-Possulla aika kerrata golfin etikettiä, siinä määrin on hän kaseikossa tuon lausuntonsa perusteella.

    Golfliiton etikettiyhteenvedosta: Pallon voi jättää merkitsemättä, jos se on sivussa eikä häiritse muita pelaajia.

    Viittaan tuohon ”kaseikkoon”, joka on poimittu Golfliiton etikettiyhteenvedosta. Siis pallo on syytä merkitä, jos se on toisen puttaajan puttilinjalla. Voidaan kysyä, kuka päättää tuon puttilinjan? Vain puttaaja itse.

    Pelasin yhtä kisaa viime kesänä ja pelattiin kolmen ryhmässä. Mainitsin ohimennen pelikaverille, että kannattaa merkitä tuo pallo, kun se on mitä ilmeisesti seuraavan puttilinjalla (griini oli huomattavan kalleellaan puttilinjalla). Tämä pelikaveri huomautti, ettei se on minun tai hänen asiani sitä tulkita ja kyllä puttaaja pyytää merkitsemistä, jos tarve on.

    KL1

    Nyt on Putti-Possulla vaikeuksia lukemisen ymmärtämisessä. Missä kohdassa tuossa etikettiyhteenvedossa puhutaan puttilinjasta?

    Otahan nyt se sääntökirja käteesi ja vetäydy hetkeksi hiljaiseen huoneeseen lukemaan nuo kaksi aiemmin mainitsemaani sääntökohtaa ja palaa sitten kertomaan uudelleen milloin pallon voi vaatia nostettavaksi ja milloin ei.

    Ja muuten, nyt on siis kyse siitä milloin pelaaja itse voi vaatia pallon nostettavaksi eikä siitä mitä muut voivat tai eivät voi tehdä. Esimerkkisi viime kesän kisastasi ei siis ole lainkaan relevantti. EDIT: On se sentään siinä mielessä relevantti, että pelikaverisi oli täsmälleen oikeassa. Pelaaja itse päättää.

    Nyt kun mentiin aika kauas Jouni7:n tuomasta asiasta, että etiketti velvoittaisi pelaajan aina merkitsemään pallonsa viheriöllä. Niin käsitykseni on siis edelleen se, että
    – pallo on syytä merkitä, jos se on puttilinjalla tai sen läheisyydessä tai muutoin häiritsee toista pelaajaa
    – pelaaja itse ilmaisee sen, häiritseekö merkkaamaton pallo hänen puttaamistaan … ja pallo voi olla hyvinkin kaukana linjasta
    – pallon ei siis tarvitse olla lähelläkään puttilinjaa ja pelaaja voi pyytää merkitsemään pallon (esim. jos on reiän takana)
    – jos pallo on sivussa eikä se häiritse muita pelaajia, etiketti ei edellytä pallon merkkaamista, kuten liiton ohje toteaa
    – ylimääräisiä maneereja (kuten pallon tarpeetonta merkkaamista tai erityisesti merkkaamisen odottamista) on syytä pyrkiä välttämään, koska kaikki nämä maneerit yhdessä hidastavat golfia ja koko kentän rullaamista. Golfetikettiä on muutoinkin viime vuosina kehitetty Ready Golfin suuntaan.

    KL1

    Nyt olemme asiasta samaa mieltä. Mainiota.

    KL1: Minä kun olen kuvitellut, että viheriö on se ainoa paikka golfkentällä, jossa pallon voi todellakin asettaa täsmälleen samaan paikkaan kuin mistä se nostetaan. Ilmiselvästi olen ollut väärässä kaikki nämä vuodet…

    Silloin kun pallo nostetaan sitä ei koskaan saada tarkalleen/täsmälleen samaan paikkaan takaisin. Käytännössä pallo pysyy samassa paikassa, täysin samassa asennossa ja liikahtamatta vain silloin kun siihen ei millään tavoin kosketa.
    – toki se saadaan yleensä sääntöjen hyväksymällä tavalla oikeaan paikkaansa. Mutta ei kuitenkaan aina.

    Uskoisin että jokainen lienee nähnyt pelaajia jotka monella tavalla pyrkivät parantamaan pallon asemaa takaisinlaiton yhteydessä.
    – tällaista pientä ”tupsutusta” näkee tapahtuvan vaikka se onkin erikseen säännöissä kiellettyä.
    – jokusilla on tapana heittää merkki ikäänkuin pallon alle, samanaikaisesti noston kanssa ja takaisin asetus tapahtuu kuitenkin niin että pallo asetetaan reilusti merkin eteen. Näin pelaaja saa muutaman sentin hyödyn..mikä sinällään on lähinnä naurettavaa pelleilyä. Mutta aika näppärästi eräät osaavat vipata merkkiään pallon alle.
    – hieman epärehellisesti toimitaan myös silloin kun greeni on esim. hoitokoneen jäljiltä reikäinen eikä paikallissäännöissä ole annettu oikeutta vapautukseen. Pallo asetetaan hieman sivuun jotta saadaan makuu tasaisempaan kohtaan.
    – pidän myös kyseenalaisena sellaista pientä hierontaa jolla saadaan greeniruohoa painettua (pallon edestä) matalammaksi ja ikäänkuin uraksi josta saa pallolleen hyvän liikkeellelähdön. (siis pallo kohdistetaan suuntaansa ja samalla sitä vedetään greenin pintaa hieroen muutamia senttejä kohden merkkiä). Todennäköisesti aika pieni hyöty mutta ehkä pallo lähtee paremmin/nopeammin pyörimään haluttuun suuntaan putattaessa.

    Ymmärrän erittäin hyvin että on tilanteita jossa pallo pitää saada merkata ja nostaa greenillä. Nämä tapaukset on säännöissä erittäin hyvin määritelty ja selvitetty.
    – Todellisuudessa pallon merkkaukselle ja nostelle ei ole mitään erityistä tarvetta pelaamisen kannalta muuten kuin:
    A) Märällä ja hiekkaisella greenillä
    – pallon putsaaminen on oikeasti tarpeen hiekanmurusten tai muiden palloon tarttuneiden ainesten puhdistamiseksi.
    sekä
    B) Pallon merkkaaminen ja nostaminen silloin kun se haittaa muiden pelaamista.
    – tästähän tässä meiliketjussa on ollut jo juttua.

    Kaikki muu merkkaaminen ja nostelu tehdään käytännössä vain siksi että saataisiin pallon uudelleen asettamisen yhteydessä (ylimääräistä, ansiotonta)hyötyä ja helpotusta putin suuntaamisessa. Ehkä joissain tapauksissa löytyy muitakin syitä.
    – säännöissä kielletään yksityiskohtaisesti kaikki ulkoiset suuntaamisen apuvälineet tai linjaukset jne.
    – hieman hämmästyttävää on ettei itse palloon tehdyistä ”suuntausta auttavista” merkinnöistä ole samanlaista mainintaa.

    Säännöissä todetaan vapaasti lainattuna: ”pallon saa nostaa ja puhdistaa”. Tämä hieman epämääräinen sanamuoto tulisi korjata siten että todettaisiin: ”pallon saa nostaa puhdistamista varten”.
    – näin saataisiin todennäköisesti vähenemään itse pelin kannalta turha sekä aikaa vievä pallon merkkailu, nostelu ja suuntailu.
    – henkilökohtaisesti pidän palloon tehtyjä viivoja/suuntausmerkkejä tarpeettomina sekä keskittymistä ja itse suoritusta haittaavina/heikentävinä ”huomiovarkaina”. Mutta jokainen selvittäköön omalta kohdaltaan mikä on hyödyksi ja mikä haitaksi.

    KL1: Määritelkää ’aiheeton’.

    *Aiheetonta* merkkailua ja pallon nostamista on mielestäni kaikki sellainen joka ei ole tosiasiallisesti tarpeen pallon puhdistamiseksi tai siirtämiseksi kun se haittaa toisia pelaajia.
    – esim. aurinkoisena kesäpäivänä ei juurikaan ole tarvetta pallon putsaamiselle greeneillä.
    – useimmilla kentillä on tiiauspaikoilla pesulaitteita joissa likaantuneen pallon saa mainiosti pestyä ja kuivattua.
    – niin kauan kuin säännöt sallivat pelaamisen ilman että pallo nostetellaan greenillä tulen välttämään sitä.

    Ehkä kannattaisi joskus kokeilla ja testata käytännössä mitä konkreettista hyötyä koituu pallon merkkailusta, nostelusta sekä sihtaamisesta, asettelusta jne.
    – nimittäin harvemmin näkee kenenkään merkkailevan/nostelevan ja sihtailevat palloa/puttilinjoja harjoitusgreeneillä.
    – miksi ihmeessä niin pitää ryhtyä tekemään kentällä? (toki sama asia koskee myös harjoitussvingejä)
    – ehkä kannattaisi selvittää ja kokeilla käytännössä kuinka paljon puttaamisen tulokset paranee *aiheettoman* nostelun ja sihtailun vuoksi?
    – joku voi sanoa että ammattilaisetkin merkkailee, nostelee ja asettavat pallonsa viivan suuntaisesti..niin tekevät.
    – mutta miksi ja mistä syystä palloja nostellaan? Tärkeimmät syyt lienee ihan muita kuin pelaamiseen liittyviä.
    – ja, kuten TV:n hidastuksista näkee, usein palloa jopa lyödään eri suuntaan kuin pallossa olevan viivan osoittamaan.

    Mitä opimme?

    KL1

    Kiesus… tässä vaiheessa tulee vahvasti mieleen, että gloffare on Päivi Räsäsen golf-inkarnaatio, siinä määrin nuo tarinat menevät henkimaailman puolelle… ei päätä eikä häntää… aivan kuin ko. henkilö ei koskaan olisi edes käynyt golfkentällä…

    useimmilla kentillä on tiiauspaikoilla pesulaitteita joissa likaantuneen pallon saa mainiosti pestyä ja kuivattua.

    Juu. Tuo lohduttaa ihan perkeleesti siellä viheriöllä, jolle saavuttua palloon on tarttunut kaikkea mahdollista sieltä kentältä…

    Noita muita huimia juttuja en viitsi edes lähteä kommentoimaan.

    #1300648 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Minulle on pysyvästi muistiin piirtynyt muutama kerta, kun pallossa tai putterin lavassa on pieni hiekkamurunen – ei siis mitään mutapaukkua, jolloin puttauksessa pallo lähtee ihan eri suuntaan, mihin oli tarkoitus.

    Näistä oppineena puhdistan pallon käytännössä aina ennen ensimmäistä griiniputtia useimmiten kädellä ja samalla tavoin pyyhkäisen myös putterin lavan. En myöskään tee näin yleensä toisessa putissa (ellei kosteuden vuoksi palloon tartu hiekkaa tms), enkä myöskään harkkagriinillä, kun siellä ylimäääräisestä putista on vielä vähemmän harmia.

    Gloffare ei tee näin ja se hänelle suotakoon – eihän muutama ylimääräinen putti mitään maailmassa muuta. Kuluvana kesänä todistin kuitenkin peliryhmässäni kymmeniä putteja, jotka max 20 cm päästä menivät ohi erilaisten huolimattomuuksien vuoksi. Joskus syynä oli virheet griinissä, joskus huolimaton puttaus kummallisesta asennosta, mutta myös näitä heikanjyvä pallossa tai putterissa. Mutta aika mitätön on se ylimääräisen putin merkitys noin niinkuin globaalista näkökulmasta, eikä ihmisellekään järin merkittävä.

    #1300649 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hyvä netti-ystävä ”KL1”.

    Minä ainoastaan vastasin Sinun kommenttiisi greenipelistä sekä kysymykseesi ”määritelkää aiheeton” pallon nosto. Siis miksi ryhdyt kiukuttelemaan vastaukseni johdosta?
    – omalta puoleltani arvostan kovasti tietojasi ja muutakin osaamistasi, vaikka olen silloin tällöin erimieltä asioista.

    Tällainen netti-foorumi kun sattuu olemaan paikka jossa esitetään omia mielipiteitä. Varsinkin niitä erilaisia. Itse pyrin välttämään viimeiseen asti negatiivista arvostelua keskustelukumppaneista. Ulkopuolisia toimijoita ehkä voidaankin nostaa esille kaikissa merkityksissä.

    Mutta takaisin asiaan..

    Vastauksessani totesin pariinkin kertaan että ”pallon nostaminen puhdistamista varten” greenillä on paitsi tarpeellista, myös hyväksyttävää. Se ei ole ”aiheetonta”.
    – tämän lisäksi on mahdollista puhdistaa pallojaan myös erityisissä pesurilaitteissa, joita löytyy lähes kaikilla kentillä.
    – en suinkaan tarkoittanut että kenenkään pitäisi juosta greeniltä pesulaitteen luokse..pahoittelen jos kirjoituksestani sai sellaisen käsityksen.

    Voin vakuuttaa että olen harrastanut yhteistä lajiamme jo niin pitkään että olen ehtinyt näkemään monenlaisten pelitapojen, erilaisten pelivälineiden ja muidenkin laitteiden esiintuloa sekä myös muutoksia että katoamista.
    – ehkä tästä syystä en pidä kaikkia muutoksia ja asioita tarpeellisina enkä edes pelaamisen osalta hyödyllisenä.
    – toisaalta hyviäkin uudistuksia on tullut vuosien varrella.

    Minulla on omat näkemykseni mutta tottakai arvostan myös muiden mielipiteitä. Eihän niistä ole minulle itselleni minkäänlaista haittaa. Kaikki mahtuu pelaamaan kentille ja jokainen tekee juuri niin kuin itse kokee parhaaksi.

    Kuten jo alussa sanoin. Kiitän ja arvostan mielipiteitäsi ”KL1”.

    #1300659 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Olkoon… isänpäivälounaan ravitsemana ryhdyn perkaamaan tuota päiviräsäsmäistä kirjoitustasi.

    Silloin kun pallo nostetaan sitä ei koskaan saada tarkalleen/täsmälleen samaan paikkaan takaisin. Käytännössä pallo pysyy samassa paikassa, täysin samassa asennossa ja liikahtamatta vain silloin kun siihen ei millään tavoin kosketa.

    Juu, ei saada, mutta mitä sitten? Tulee mieleen muutaman vuosikymmenen takaa erään teekkarin lausahdus koskien pesäpallon pesäkilvan ratkaisemista. Sääntö sanoo, että jos juoksija ja pallo tulevat pesään yhtäaikaa, juoksija voittaa. Tähän teekkari tokaisi, että ’ei ole olemassa sellaista kuin yhtäaikaa’. Sinun väitteesi, gloffare, on aivan yhtä tyhjänpäiväisen viisasteleva kuin tuon teekkarin.

    Uskoisin että jokainen lienee nähnyt pelaajia jotka monella tavalla pyrkivät parantamaan pallon asemaa takaisinlaiton yhteydessä.

    Tällä ei puolestaan ole mitään tekemistä edellisen kommenttisi kanssa. Pallon asettaminen tarkoituksella ja hyödyn tavoittelemiseksi eri paikkaan kuin mistä se nostettiin on vastoin sääntöjä. Huijaamista on vaikea kitkeä sillä, että kielletään pallon nostaminen. Vai mitä arvelet?

    – Todellisuudessa pallon merkkaukselle ja nostelle ei ole mitään erityistä tarvetta pelaamisen kannalta muuten kuin:
    A) Märällä ja hiekkaisella greenillä
    – pallon putsaaminen on oikeasti tarpeen hiekanmurusten tai muiden palloon tarttuneiden ainesten puhdistamiseksi.
    sekä
    B) Pallon merkkaaminen ja nostaminen silloin kun se haittaa muiden pelaamista.

    Kyllä se kenttä voi olla hiekkainen ja märkä, vaikkei viheriö sitä ole, jolloin pallo voi olla likainen / hiekkainen sen päädyttyä viheriölle, mutta mennäänpä eteenpäin.

    Kaikki muu merkkaaminen ja nostelu tehdään käytännössä vain siksi että saataisiin pallon uudelleen asettamisen yhteydessä (ylimääräistä, ansiotonta)hyötyä ja helpotusta putin suuntaamisessa. Ehkä joissain tapauksissa löytyy muitakin syitä.
    – säännöissä kielletään yksityiskohtaisesti kaikki ulkoiset suuntaamisen apuvälineet tai linjaukset jne.
    hieman hämmästyttävää on ettei itse palloon tehdyistä ”suuntausta auttavista” merkinnöistä ole samanlaista mainintaa.

    Niin kauan kuin pallossa saa olla tekstiä, kuvioita tai epäsymmetriset dimppelit, pallon voi halutessaan suunnata. Tämä on myös erikseen säännöissä sallittu. Suuntauksen voi tehdä viheriöllä milloin tahansa, se on täysin sääntöjen mukaista. Hidas suuntaaminen voidaan kyllä kitkeä pois muilla tavoin.

    Säännöissä todetaan vapaasti lainattuna: ”pallon saa nostaa ja puhdistaa”. Tämä hieman epämääräinen sanamuoto tulisi korjata siten että todettaisiin: ”pallon saa nostaa puhdistamista varten”.

    No ei! Tuo lainaamasi sääntöteksti kertoo kaksi erillistä asiaa. 1) pallon saa nostaa, ja 2) pallon saa nostamisen jälkeen puhdistaa. Viheriöllä pallon nostamiselle voi olla kuitenkin muitakin syitä kuin pallon puhdistaminen, kuten viheriön pinnan kunnostaminen pallon alta tai vierestä, irrallisen luonnonhaitan poistaminen, jonkin elävän otuksen poistaminen tai pallon nostamimen häiritsemästä toista palaajaa. Myös tässä voidaan pallon nosteleminen ihan huvin vuoksi kitkeä pois muilla tavoin.

    *Aiheetonta* merkkailua ja pallon nostamista on mielestäni kaikki sellainen joka ei ole tosiasiallisesti tarpeen pallon puhdistamiseksi tai siirtämiseksi kun se haittaa toisia pelaajia.
    – esim. aurinkoisena kesäpäivänä ei juurikaan ole tarvetta pallon putsaamiselle greeneillä.

    Tuohon P-P jo laittoikin oman kantansa, joka on täsmälleen sama kuin omani. Yksikin hiekanjyvänen saattaa pilata lyhyen putin. Näin kävi minulle joskus sata vuotta sitten, ja silloin päätin, etten enää koskaan puttaa puhdistamatonta palloa. Tästä olen kyllä kilpailuja lukuun ottamatta tinkinyt sen verran, että saatan tyytyä kääntämään pallosta puhtaan puolen lyöntipinnaksi ja jatkaa siitä. Kilpailuissa putsaan pallon AINA ja niin tekevät myös ihan kaikki kilpapelaajat, kelistä täysin riippumatta.

    nimittäin harvemmin näkee kenenkään merkkailevan/nostelevan ja sihtailevat palloa/puttilinjoja harjoitusgreeneillä.

    Et ole näköjään koskaan nähnyt kilpapelaajan harjoittelevan… Kilpapelaaja ja kuka tahansa muu tavoitteellisesti harjoitteleva tekee harjoitellessaan täsmälleen samat asiat kuin kentälläkin. Niinpä hän linjaa ja suuntaa jok’ikisen puttinsa samalla tavalla kuin hän tekisi kentällä kisakierroksella. Mikään muu ei vain tule kysymykseen. Miten kuuten hän voisi tietää harjoitellessan puttaavansa siihen suuntaan kuin hän haluaa?

    mutta miksi ja mistä syystä palloja nostellaan? Tärkeimmät syyt lienee ihan muita kuin pelaamiseen liittyviä.

    Ammattilaiskentillä pallot nostetaan viheriöltä aivan poikkeuksetta eikä niitä laiteta takaisin ennen kuin edellinen pelaaja on lyöntivuoronsa suorittanut. Se nyt vain on kohteliasta muita pelaajia kohtaan. Ei jätetä sinne viheriölle mitään mikä voisi häiritä toista pelaajaa. Sitä paitsi sitä omaa palloa voi kätevämmin puhdistaa ja muutenkin tarkastella mahdollisten vaurioiden ja hiipuneiden merkintöjen varalta toisen pelaajan lyöntivuorolla, ihan vain pelinopeuden nimissä.
    EDIT: Mietipä gloffare tilannetta, jossa olet jättänyt oman pallosi viheriölle toisen pelaajan putatessa omaansa. Yhtäkkiä sinun pallosi lähteekin itsekseen lliikkeelle ja vierii osuen sen toisen pelaajan puttaamaan palloon, joka olisi juuri mennyt reikään. Lyönti on uusittava ja gloffarelle musta silmä…

    ja, kuten TV:n hidastuksista näkee, usein palloa jopa lyödään eri suuntaan kuin pallossa olevan viivan osoittamaan.

    Usein?? Eipä ole sattunut silmään moinen, kenties täytyy käydä optikolla… Siis ihan oikeasti, gloffare!! Jos joku ammattilainen suuntaa sen pallonsa viivaa käyttäen ja sitten puttaa johonkin toiseen suuntaan, niin kyllä siinä tapahtuu karkea virhe. TV-kamera ei välttämättä ole aivan optimaalisessa paikassa kuvaamassa ja sen vuoksi kuvaruudussa saattaa näyttää siltä, että palloa lyödään eri suuntaan kuin mihin se viiva osoittaa, mutta todellisuudessa näin ei todellakaan tapahdu ’usein’.

    Mitä opimme?

    Hyvä kysymys…

    #1300690 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL1: Sääntö sanoo, että jos juoksija ja pallo tulevat pesään yhtäaikaa, juoksija voittaa. Tähän teekkari tokaisi, että ’ei ole olemassa sellaista kuin yhtäaikaa’. Sinun väitteesi, gloffare, on aivan yhtä tyhjänpäiväisen viisasteleva kuin tuon teekkarin.

    Juuri näinhän se on..kaikissa vaihtoehdoissa on aina se ”harmaa alue” jonka voi tulkita puoleen tai toiseen.
    – tällä ei ole juurikaan merkitystä sillä ns. ”pitkässä juoksussa” tilanne tasottuu.
    – vain silloin kun palloon ei kosketa (siis ei nosteta mistään syystä) viheriöllä, voidaan olla varmoja että pallo pelataan absoluuttisen oikeasta paikasta.
    – mutta kaikki me tiedämme että pallon saa sääntöjen puitteissa nostaa ja asettaa takaisin..eikä minulla sinällään ole mitään sitä vastaankaan. Jokainen pelaa kuten haluaa. Mitäpä haittaa sitä minulle olisi?
    – toivon toki että pelaaminen sujuisi yleisesti ottaen ripeästi.

    On täysin oma valintani että nostan palloni vain ja ainoastaan silloin kun sitä ihan oikeasti pitää puhdistaa tai siirtää pois toisen pelaajan linjalta.
    – käytännön kokemuksesta voin kertoa että aika harvoin tulee tarvetta nostella. Mutta sateella ja märällä greenillä tällaista tapahtuu.
    – säännöt sallivat vaihtoehtoisesti pallon puttaamisen, jos/kun se häiritsee toista pelaajaa. Tapauskohtaisesti käytän myös tätä vaihtoehtoa. Kilpailussa tulee tietenkin olla tarkkana ettei kukaan pääse edes epäilemään että antaisin etua kanssapelaajille.

    Minullakin on omat kokemukseni ajoilta jolloin tällaista pallojen merkkailua ja nostelua ei tapahtunut samassa mitassa kuin nykyään.
    – toki jo silloin eräät kokeneemmat pelimiehet antoivat neuvoksi että pallon voi suunnata puttilinjalle käyttämällä pallossa olevaa kirjoitusta ikäänkuin suuntaviivana. Tottakai kokeilin tällaista mutta aika nopeasti havaitsin suuntailun turhaksi ja oikeastaan jopa puttaamista haittaavaksi maneeriksi.
    – paljon muitakin ”kikkoja” on neuvottu (esim. pallon nostaminen tarjoaa mahdollisuuden lämmittään palloa kädessä (ja taskussa), jolloin se säilyy kylmässä kelissä pinnaltaan pehmeämpänä ja tunnokkaampana jne.)
    – paljon myöhemmin jotkut ryhtyivät piirtämään tussilla ”tähtäysviivoja” palloihina. Omien kokemusteni perusteella pidin tuollaista merkkailua ja tähtäilyä jo silloin ja edelleenkin täysin turhana.

    Sanottakoon nyt vielä että omaan pelifilosofiaani kuuluu olennaisesti se että pyrin tarkoituksella jättämään pois kaikki ylimääräiset, tarpeettomat sekä mielestäni turhat maneerit ja tavat.
    – osaltaan haluan myös kunnioittaa pelin peruslähtökohtia (esim. pallo pelataan aina siitä missä se makaa)
    – samalla tavalla toimin myös eräissä muissa harrastamissani lajeissa.

    Niin kauan kun säännöt sallivat puttaamisen ilman pallon turhia nostamisia ja suuntaamisia tulen hyödyntämään tätä mahdollisuutta.
    – yksinkertaisesti siitä itsekkäästä syystä että olen havainnut sen helppoimmaksi sekä myös onnistumisen kannalta parhaaksi vaihtoehdoksi.

    Mutta, jokainen saa tehdä omat valintansa juuri niin kuin kokee itselleen parhaaksi. Vaikka kerron (ja pyrin myös perustelemaan) omia pelitapojani, en missään tapauksessa ajattele että muiden tulisi tehdä samoin. Toivottavasti jokainen tulee onnelliseksi omalla tavallaan.

    #1300713 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mutta, jokainen saa tehdä omat valintansa juuri niin kuin kokee itselleen parhaaksi. Vaikka kerron (ja pyrin myös perustelemaan) omia pelitapojani, en missään tapauksessa ajattele että muiden tulisi tehdä samoin. Toivottavasti jokainen tulee onnelliseksi omalla tavallaan.

    Gloffare, minun pelifilosofiani on joiltakin osin aika samanlainen kuin ylläkuvaamasi. Harvoin merkkailen viheriöllä palloa, ellen satu olemaan ryhmässä joka selkeästi haluaa niin tehdä, tai pallo on selvästi puhdistuksen tarpeessa. Harvoin myöskään käytän siirtosääntöä, ellei pallo nyt ole aivan surkeasti lyöntijäljessä tai kuolleessa kohdassa. En oikeastaan edes tiedä miksi näin teen, on vain tullut tavaksi. Pelinopeuteen tällä ei ole mitään käytännön merkitystä. Tuskin tulokseenkaan. Luulen että se marginaalinen hyöty mikä pallon ”turhasta” nostelusta tulisi, kompensoituisi aika äkkiä sillä että ylimääräiset askareet hajoittaisivat keskittymistäni vastaavasti, ja lopputulos koko kauden kuvassa on aika pitkälle +-0. Jollekin toiselle nuo askareet taas ehkä voivat toimia keskittymistä lisäävänä tekijänä. Ehkä itselläni ”flown” säilyttäminen on se syy, minulla se tuntuu hajoavan aika helposti jos peli ei etene sujuvasti (odottamiset, säätämiset ym).

    Tuo ”pelin alkuperäinen henki” on kuitenkin perusteena minusta vähän hassu. Golfin säännöt ovat vuosisatain varrella muuttuneet (joidenkin mielestä jopa kehittyneet) niin paljon että kun puhuu ”alkuperäisestä hengestä”, niin pitäisi varmaan kertoa myös minkä aikakauden sääntökirjaa tarkoittaa. Käsittääkseni tuo ”pelaa niinkuin makaa” -periaate on ollut jotakin ihan paljon konkreettisempaa vielä viime vuosisadan alkupuoliskollakin. Edes griinillä edessä olevia palloja ei ole nosteltu, vaan niiden ympäri on pitänyt kikkailla milloin mitenkin. Entäs sitten vaikka haitoista vapautumiset, irrallisten haittojen poistaminen, maahan uponnut pallo, myyränkolot, tilapäiset vedet, GUR:it ja miksei vaikka pelaamattoman paikan sääntökin? Jätätkö käyttämättä ”pelin hengen” nimissä, vai katsotko, että näitä ”helpotuksia” säännöissä on sen vuoksi, että tuollaisten tilanteiden ei katsota olevan osa sitä haastetta mikä kentän on tarkoitus tarjota pelaajalle?

    Joka tapauksessa, minulta taas jossain kohtaa tätä ketjua katosi näkyvistä, että miten tästä(kin) tuli taas näin iso kysymys…

    #1300714 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jiiär: Jätätkö käyttämättä ”pelin hengen” nimissä, vai katsotko, että näitä ”helpotuksia” säännöissä on sen vuoksi, että tuollaisten tilanteiden ei katsota olevan osa sitä haastetta mikä kentän on tarkoitus tarjota pelaajalle?

    Joka tapauksessa, minulta taas jossain kohtaa tätä ketjua katosi näkyvistä, että miten tästä(kin) tuli taas näin iso kysymys…

    Eihän tuo ”pelin henki” mitään jumalansanaa ole..tottakai käytän sääntöjen suomia mahdollisuuksia vapautumiseen silloin kun koen sen tarpeelliseksi. Kukapa haluaisi kastella/kurata itseään lyömällä tilapäisestiä vedestä jne.

    Mutta varsinkin harjoituskierroksilla olen oikeastaan iloinen kun pallo joskus löytyy normaalia hankalammasta makuusta (esim.divotista, paksummasta raffista, jostain koneen jäljestä, tieltä, hiekkaan uponneena jne.). Tällainen on aina mieluisa tapaus, päästä ikäänkuin tositilanteessa harjoittelemaan lyöntiä. Eikä kysymys ole pelkästään tekniikasta vaan otan sen myös henkisenä harjoituksena. Haluan pelata ”haastavat paikat” aina positiivisella asenteella olipa tilanne minkä tahansa. Uskokaa tai älkää niin pelaamisen henkistä puolta (ns. korvien väliä) voi harjoitella. Toki monella muuullakin tavalla. Uskon että siitä on hyötyä. Jos ei muuta, niin ei ainakaan tarvitse pelin aikana kiroilla ja sättiä huonoa tuuriaan.

    Keskustelu hieman rönsyilee. Mutta onhan tässä jonkinlaista ”punaista lankaa” siinä mielessä että sääntöihin saatiin suuria muutoksia. Sillä on monenlaista vaikutusta pelaamiseen. Erityisesti siksi että sääntömuutoksen perimmäisenä tarkoituksena on ollut pelin ripeyden ja sujuvoittamisen lisääminen.
    – osa uudistuksista vaikuttaa suoraan pelaamiseen (esim. lyhentynyt etsimisaika, turhan rankkuhakuisuuden väheneminen jne)
    – toisaalta säännöillä on myös välillisiä vaikutuksia pelitapoihin. Pitäisin todennäköisenä että myös sellaisia joita ei ole toistaiseksi osattu edes huomioida.
    – ehkä keskustelun myötä löytyy uusia ajatuksia jne.

    Ja, loppuviimeksi on muutenkin kiva kirjoitella mielipiteitä ja vertailla muiden ajatuksia/näkemyksiä pelaamisesta.

Esillä 12 viestiä, 76 - 87 (kaikkiaan 87)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1300714 kohteessaHuomioita uudistuneiden sääntöjen vaikutuksista…

Etusivu Foorumit Säännöt Huomioita uudistuneiden sääntöjen vaikutuksista…