26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Heavyuserin näkökanta halpapelaamiseen!

Etusivu Foorumit Yleistä Heavyuserin näkökanta halpapelaamiseen!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 57)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #187026 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ostin osakkeen kentän perustamisvaiheessa kymmenisen vuotta sitten. Maksoin silloin siitä 15000 mk. Halusin varmistaa pelaamiseni rahoittamalla kotikenttäni rakentamista. Ostin osakkeen ryhtyäkseni todella harrastamaan golfia. Mitä pelaamiseni on maksanut viime vuosina? Osakkeen hinta oli 15000 mk=n.3000 e Osakkeeseen sitoutuneen pääoman määrä/v=3000e/10v=300e/v Eli jos osakkeen arvo olisi nyt 0 e, olisi vuotuinen osakkeesta aiheutuva pääomatappio ilman korkoja 300e/v. Seuran hoitovastike=n. 650 e/vuosi ja kultakortti 150 e/vuosi(10 kierrosta 15:sta SGKY:n kuuluvalla kentällä) Pelikierroksia keskimäärin 80/vuosi, kotikentällä 60 ja loput kultakorttikentillä. Kierroksen hinta/v= (300e +650e +150e)/80=n.14 e/kierros Pääomakulut 27 % Hoitovastike ja kultakortti 73 % Golf Oy:lle pulitan siis pelaamisestani 800 e/v ja kärsin 300 e/v pääomatappion ja saan sillä pelata 15:sta kentällä käytännössä niin paljon kuin ehdin ja haluan. Olen tilanteeseen hyvin tyytyväinen! Se, että pelaan paljon ei ole keneltäkään pois. En varaa pelejäni juurikaan kahta päivää aikaisemmin ja olen joka kerta kun olen halunnut päässyt pelaamaan. Ehkä kerran tänä vuonna olen joutunut odottamaan 45 min ennen kentälle pääsyä. Kentillä on siis aina ollut vapaita lähtöjä. Jos vähennän pelaamista kentillä on vain enemmän vajaita lähtöjä. Olen aika pirunmoinen halpapelaaja,mutta olen rahoittamalla kentän rakentamisen mahdollistanut itselleni ja muille osakkeen omistajille sekä myös greenfee- pelaajille mahdollisuuden pelata kotikentälläni. Mitä minun ja muiden heavigolfareiden kannaltani kotikettäni kannattaisi tehdä? Kotikenttäni voisi alkaa myydä vuosijäsenyyksiä kuten Vihti 75 e/vuosi. Golf Oy saisi lisätuloja ja todennäköisiä uusia täyden greenfee-maksun maksavia pelaajiakin. Kuka tästä kärsisi: Vihti, Eerikkala ja Botnia ja niin edelleen menettäisivät jäseniä. Ne kenttiä perustaneet henkilöt, joilla on myymättömiä osakkeita eivät edelleenkään saisi osakkeitaan myydyksi ja kentän rakentamiseen sitoutuneita pääomiaan takasin. Kuka hyötyisi: Kotiseurani saisi ylimääräisiä tuloja (esim. 1000 lähijäsentä x 75 e=75000 e) käytännössä ilman merkittäviä kuluja. Tällä rahalla voisi parantaa kenttää ja alentaa osakkeenomistajien vuosittaisia hoitovastikkeita. Jotkut tällä tavalla seuran jäseniksi otetut saattaisivat kierrosmäärien kasvaessa hairahtua jopa ostamaan osakkeen, jolloin golf-sijoittajatkin pääsivät vähitellen eroon ainakin muutamista osakkeistaan. Golfaareista suuri osa on vähän pelaavia, ja heille on täysin mahdotonta myydä tuhansien eurojen osakkeita. Jos ruvetaan ”sitouttamaan” niin osa heittää bägit tallinperälle ja vaihtaa harrastusta. Tästä vähenevät vain seurojen greenfee-tulot.

    #451799 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Erittäin asiallinen viesti. Omastakin mielestä golf on todella halpa harrastus paljon pelaavalle.

    #451800 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hyvin jäsennelty ja sisällötään asiallinen ja perusteltu viesti, kiitos siitä! Virkistävä poikkeus palstan normijargoniin.

    #451801 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Svingarilta erinomainen avaus ! Asiallinen ja faktapohjainen kirjoitus, joka voi avata monien silmiä. Toimit erinomaisena osakeomistuksen markkinoijana, paljon paremmmin kuin erilaisia uhkauksia ja kiristystä sitoutumattomille esittävät.

    Esitin itsekin vastaavanlaisen laskelman toisessa ketjussa ja tulin aivan vastaavaan tulokseen.

    Sinun osakkeellasi on ilmeisesti markkina-arvoa edelleen, joten jos sen joskus myyt, niin kierroshintasi laskee edelleen merkittävästi.

    Olennaistahan tietenkin on osakkeen jälkimarkkinahinnan osalta se, että kenttä on hyvin hoidettu niin talouden kuin kunnonkin osalta sen lisäksi, että se sijaitsee ’oikeassa’ paikassa.

    Harkitsen itsekin osakkeen ostamista kunhan sopivan löydän.

    #451802 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Svingarin avaus on asiallinen. Pelaan itsekin 80 – 100 kierrosta kaudessa ja olen todennut saman tosiasian, eli mitä enemmän pelaat sitä vähemmän kierros maksaa kiinteillä vuosikustannuksilla (jäsenmaksu ja pelimaksu) eli meitä ’halpapelaajia’ on kyllä aika paljon. Luulen, että ongelma ei olekaan tämä. Näissä keskusteluissa tulee esiin muutama keskeinen asia, joiden ympärillä kuhina käy:

    Osakkaan oikeudet
    Osakkeen arvo ja arvostus
    Huoli, että kentät täyttyvät
    Pelataan halvalla / sitoutumatta

    Osakkaan oikeuksista voidaan huolehtia useilla keinoilla, aivan laillisillakin ja näin ilmeisesti tehdäänkin:
    osakkaat saavat mm. varata vuoroja etukäteen, aikaisemmin kuin vieraat,
    osakkaat voivat kokouksissa vaikuttaa yhtiön/seuran/kentän asioihin ja valvoa etujaan (esim.osakkaat voivat määrätä GF:n suuruuden) , tätä eivät vieraat voi tehdä

    Osakkeen arvo seurannee markkinatalouden lakeja eli kysyntä ja tarjonta määräävät hinnat. Sijoitus on aina riski-bisnestä, osakkeen arvoa ei voi ennustaa eikä voittoja voi taata. Vaikka voinkin ymmärtää niitä kenttien perustajajäseniä, jotka ovat sijoittaneet alkupääoman, minkä varassa kentät on rakennettu, niin näen kuitenkin että golf on harrastusta, liikuntaa, ulkoilua, urheilua, kilpaurheilua eikä sijoitustoimintaa, tai sen ei ainakaan pitäisi olla sijoitustoimintaa. Näin ollen olen myös sitä mieltä, että ei voida lähteä sille tielle, että osakkeiden arvoa lähdettäisiin keinotekoisesti nostamaan esillä olevien ehdotusten tavoilla.

    Täyttyvätkö kentät? Kuka osaa kertoa tästä, onko tätä tutkittu, onko tämä noussut konkreettiseksi ongelmaksi. Svingarin kokemus osoitti muuta, samoin omat kokemukseni. Ainoat kerrat kun en ole päässyt pelaamaan osuivat syksyn viikonloppuihin eli lyhenevien päivien väheneviin peliaikoihin, silloin olisi pitänyt pyrkiä varaamaan lähdöt aikaisemmin, nyt odotimme usein liian pitkään säiden asettumista suotuisemmiksi, muuten ei ole ollut ongelmia peliaikojen varaamisessa, aina on päässyt kentälle.

    Pelataan halvalla, sitoutumatta. Halpapelaamista on montaa lajia, on sitoutunutta kuten mm. omani ja Svingarin ja on monenlaista sitoutumatonta. Ymmärrän kyllä, että on sellaista sitoutumatonta, missä kartetaan vuosimaksuja ja osallistumista kentän kunnossapitoon liittyviin maksuihin mutta on myös sellaista sitoutumatonta pelaamista, mikä liittyy haluun pelata ja harrastaa jaloa lajiamme erilaisten elämäntilanteeseen ja ajankäyttöön sekä muihin velvollisuuksiin liittyvien reunaehtojen puitteissa. Jos on mahdollista pelata vain muutama kierros kaudessa niin on aivan ymmärrettävää, että ei siitä ilosta ole halukas maksamaan korkeita osakemaksuja ja/tai vuosimaksuja. Silloinhan lähinnä rahoittaa toisten pelaajien pelaamista, mikä on tietysti periaatteessa jaloa mutta rationaalisesti ajatellen ei välttämättä kovin järkevää. Luulen, että golf-maailman menestyneet liikemiehet tämän hyvin ymmärtävät, eivät he muuten olisimenestyneet liike-elämässä. Nämä harvoin pelaavat maksavat sitten pelaamisensa GF-maksuin eli sillä tavalla tuovat kentille rahaa. Kun on lukenut lehdistä erilaisia vuosikertomuksia, niin tämä muistetaan kyllä mainitakin: kenttien käyttöaste on noussut ja GF-maksut ovat tuottaneet niin ja niin paljon enemmän kuin viime vuonna. Luuulen, että kentät ovat ottaneet tämänkin rahan tyytyväisesti vastaan.

    Se, että raha ei valu kenttien hoidosta vastaavien yhdistysten, seurojen, yritysten omiin taskuihin vaan ulkopuolisten yritysten taskuun on sitten toinen ongelma ja siitä voidaan kyllä aivan aiheellisestikin keskustella onko se oikein ja mitä sille voisi tehdä, jos sille tarvitsee jotain tehdä. Mutta tämä asia pitäisi sitten nimetä ja keskustella siitä, ettei vain heitetä villisti kaikenlaisia ajatuksia ilmoille ja leimataan ihmisiä syyttä suotta halpapelaajiksi, sitoutumattomiksi, lokeiksi jne.

    #451803 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    EFC

    lyp kirjoitti: (13.11.2010 23:26:32)
    osakkaat saavat mm. varata vuoroja etukäteen, aikaisemmin kuin vieraat,

    Edelleenkään en ymmärrä mikä etu on varata peliaika reilusti etukäteen? En minä ainakaan tiedä huvittaako, tai onko mulla aikaa pelata esim. 6 vrk päästä golfia, lisäksi sää voi olla silloin esteenä.
    Paljon suurempi etu on se että voin varata ajan esim 4 tunnin päähän, tai jopa ajaa vain klubille ja päästä esim 40 min päästä pelaamaan.

    #451804 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    EFC kirjoitti: (14.11.2010 0:02:14)

    lyp kirjoitti: (13.11.2010 23:26:32)
    osakkaat saavat mm. varata vuoroja etukäteen, aikaisemmin kuin vieraat,

    Edelleenkään en ymmärrä mikä etu on varata peliaika reilusti etukäteen? En minä ainakaan tiedä huvittaako, tai onko mulla aikaa pelata esim. 6 vrk päästä golfia, lisäksi sää voi olla silloin esteenä.
    Paljon suurempi etu on se että voin varata ajan esim 4 tunnin päähän, tai jopa ajaa vain klubille ja päästä esim 40 min päästä pelaamaan.

    jeps sanoisin minäkin että tuo aikainen varaaminen on jotain mikä pohtkii useita osakkaita päähän, aina löytyy se joukko joka varaa mksimaalisen määrän lähtöjä ihan vain vaarmuudenvuoksi ja sitten niitä perutellaan niin pyöhään kuin se on mahdollista ilman saktioita

    toisaalta tuolla ”hei omistjavaraavat 5-7vrk etukäteen ja muut 3vrk” on kiva luoda illuusiota etuuksista 😀

    itse en pitäisi laisinkaan pöllömpänä ideana että varauksenteon osalta puhuttaisiin 2 vrk osakas ja 1 vrk muut, kun kumminkin pelko aikojen saamattamuudesta estää ratkaisut jossa kentällä olisi vain ja ainosataan pallorännejä

    #451805 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    lyp kirjoitti: (13.11.2010 23:26:32)

    Täyttyvätkö kentät? Kuka osaa kertoa tästä, onko tätä tutkittu, onko tämä noussut konkreettiseksi ongelmaksi. Svingarin kokemus osoitti muuta, samoin omat kokemukseni. Ainoat kerrat kun en ole päässyt pelaamaan osuivat syksyn viikonloppuihin eli lyhenevien päivien väheneviin peliaikoihin, silloin olisi pitänyt pyrkiä varaamaan lähdöt aikaisemmin, nyt odotimme usein liian pitkään säiden asettumista suotuisemmiksi, muuten ei ole ollut ongelmia peliaikojen varaamisessa, aina on päässyt kentälle.

    omakohtaiset kokemuseni kuluneelta 10-v tukevat tuota mielikuvaa, varaan harvoin ajan vain itselleni ja usein pelaan 1-3 tuttavani kera.
    yksin pelatessa aikoja löytisi kohtuullisesti, mutta kun yrittää löytää tee-aikaa esim kahdelle henkilölle alle 3vrk startista on homma jo aika haastavaa

    tuota ongelaa ei ole esiintynyt kuin viimeiset viisi vuotta, mutta se tuntuu pahenevan vuosi vuodelta
    (no joo pelaan uudellamallla enkä suostu ajamaan kentälle yli 30min joten se selittää pitkälti tuon ilmiön)

    joo omistan muutamia osakkeita, mutta kuluneella kaudella onnistuin pelaamaan vaivaiset 5 kierrosta koska aikoja ei vain saanut silloin kun olisin itse kyennyt pelaamaan.

    en usko olevani ainoa jolle tämän hetken tilanne näyttäytyy tuollaisena.

    #451806 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jooseppi kirjoitti: (14.11.2010 9:58:05)

    EFC kirjoitti: (14.11.2010 0:02:14)

    lyp kirjoitti: (13.11.2010 23:26:32)
    osakkaat saavat mm. varata vuoroja etukäteen, aikaisemmin kuin vieraat,

    Edelleenkään en ymmärrä mikä etu on varata peliaika reilusti etukäteen? En minä ainakaan tiedä huvittaako, tai onko mulla aikaa pelata esim. 6 vrk päästä golfia, lisäksi sää voi olla silloin esteenä.
    Paljon suurempi etu on se että voin varata ajan esim 4 tunnin päähän, tai jopa ajaa vain klubille ja päästä esim 40 min päästä pelaamaan.

    jeps sanoisin minäkin että tuo aikainen varaaminen on jotain mikä pohtkii useita osakkaita päähän, aina löytyy se joukko joka varaa mksimaalisen määrän lähtöjä ihan vain vaarmuudenvuoksi ja sitten niitä perutellaan niin pyöhään kuin se on mahdollista ilman saktioita

    toisaalta tuolla ”hei omistjavaraavat 5-7vrk etukäteen ja muut 3vrk” on kiva luoda illuusiota etuuksista 😀

    itse en pitäisi laisinkaan pöllömpänä ideana että varauksenteon osalta puhuttaisiin 2 vrk osakas ja 1 vrk muut, kun kumminkin pelko aikojen saamattamuudesta estää ratkaisut jossa kentällä olisi vain ja ainosataan pallorännejä

    tuo Joosepin ajatus voisi olla ihan toteuttamiskelpoinen. osakkaat 2 vrk ja muut 1 vrk. ei se ole mikään etu että saa (ja myös pitää jos aikoo saada suht haluamansa lähtöajan) viikkoa ennen lähtöä. itse en palloränniä halua koska kentälle on kuitenkin se 30 minuutin ajo ja en halua sitten turhaan siellä hengailla odottamassa pallorännivuoroani.

    #451807 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    jyrkkä svingi kirjoitti: (14.11.2010 10:08:37)

    tuo Joosepin ajatus voisi olla ihan toteuttamiskelpoinen. osakkaat 2 vrk ja muut 1 vrk. ei se ole mikään etu että saa (ja myös pitää jos aikoo saada suht haluamansa lähtöajan) viikkoa ennen lähtöä. itse en palloränniä halua koska kentälle on kuitenkin se 30 minuutin ajo ja en halua sitten turhaan siellä hengailla odottamassa pallorännivuoroani.

    Entäs jos sen pallorännin yhdistäisi (toteuttaisi) Netissä. Vois varata lähdön ja hypätä ’pirssiin’ kun olis arvaus koska pääsee pelaamaan. Tuollainen vois olla esim ’Avainkaulalapsiasiakkaille’ etuna.

    ’Lubin kulmalle’ kosketusnäyttöinen palloränni joka yhteydessä Nettiin 🙂

    #451808 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jooseppi kirjoitti: (14.11.2010 10:06:15)

    lyp kirjoitti: (13.11.2010 23:26:32)

    Täyttyvätkö kentät? Kuka osaa kertoa tästä, onko tätä tutkittu, onko tämä noussut konkreettiseksi ongelmaksi. Svingarin kokemus osoitti muuta, samoin omat kokemukseni. Ainoat kerrat kun en ole päässyt pelaamaan osuivat syksyn viikonloppuihin eli lyhenevien päivien väheneviin peliaikoihin, silloin olisi pitänyt pyrkiä varaamaan lähdöt aikaisemmin, nyt odotimme usein liian pitkään säiden asettumista suotuisemmiksi, muuten ei ole ollut ongelmia peliaikojen varaamisessa, aina on päässyt kentälle.

    omakohtaiset kokemuseni kuluneelta 10-v tukevat tuota mielikuvaa, varaan harvoin ajan vain itselleni ja usein pelaan 1-3 tuttavani kera.
    yksin pelatessa aikoja löytisi kohtuullisesti, mutta kun yrittää löytää tee-aikaa esim kahdelle henkilölle alle 3vrk startista on homma jo aika haastavaa

    tuota ongelaa ei ole esiintynyt kuin viimeiset viisi vuotta, mutta se tuntuu pahenevan vuosi vuodelta
    (no joo pelaan uudellamallla enkä suostu ajamaan kentälle yli 30min joten se selittää pitkälti tuon ilmiön)

    joo omistan muutamia osakkeita, mutta kuluneella kaudella onnistuin pelaamaan vaivaiset 5 kierrosta koska aikoja ei vain saanut silloin kun olisin itse kyennyt pelaamaan.

    en usko olevani ainoa jolle tämän hetken tilanne näyttäytyy tuollaisena.

    peliaikojen saaminen riippuu paljon omasta pelikäyttäytymisestä. jos pelaa paljon yksin (ja tasoitus on alle 20) niin uudeltamaaltakin saa aika hyvin lähtöaikoja. jos sitten haluaa käydä vaikka jonkun kaverin kanssa kahdestaan pelaamassa niin täytyykin olla varausten kanssa jo aika aikaisin liikkeellä. tämä siis jos pelaa normityössäkävijän aikoihin eli arki-iltaisin ja viikonloppuisin. jos haluaa koko neljän hengen flaitin niin sitten pitää olla tosi ajoissa liikkeellä.

    toisaalta tilanne muuttuu aika paljon jos menee muualle suomeen. vertailun vuoksi olin itse Alastarolla pelaamassa viime heinäkuussa ja olin lähes ainoa pelaaja koko kentällä. ainakin väljyyttä riitti!

    #451809 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Marx kirjoitti: (14.11.2010 10:13:30)

    jyrkkä svingi kirjoitti: (14.11.2010 10:08:37)

    tuo Joosepin ajatus voisi olla ihan toteuttamiskelpoinen. osakkaat 2 vrk ja muut 1 vrk. ei se ole mikään etu että saa (ja myös pitää jos aikoo saada suht haluamansa lähtöajan) viikkoa ennen lähtöä. itse en palloränniä halua koska kentälle on kuitenkin se 30 minuutin ajo ja en halua sitten turhaan siellä hengailla odottamassa pallorännivuoroani.

    Entäs jos sen pallorännin yhdistäisi (toteuttaisi) Netissä. Vois varata lähdön ja hypätä ’pirssiin’ kun olis arvaus koska pääsee pelaamaan. Tuollainen vois olla esim ’Avainkaulalapsiasiakkaille’ etuna.

    ’Lubin kulmalle’ kosketusnäyttöinen palloränni joka yhteydessä Nettiin 🙂

    tälläiseen järjestelyyn voisin suostua. katsoisin tunti ennen onko tilaa ja varaisin ajan. tässä casessa tiedän että saan peliajan. pallorännillä yleensä käsitetään tilannetta että klubilta saa seuraavan vapaan ajan ja tuon matkan takia haluan siis ainakin itse tietää että peliaika on odottamassa.

    #451810 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    jyrkkä svingi kirjoitti: (14.11.2010 10:20:26)

    tälläiseen järjestelyyn voisin suostua. katsoisin tunti ennen onko tilaa ja varaisin ajan. tässä casessa tiedän että saan peliajan. pallorännillä yleensä käsitetään tilannetta että klubilta saa seuraavan vapaan ajan ja tuon matkan takia haluan siis ainakin itse tietää että peliaika on odottamassa.

    niin siis siinä ’Kekkosen ja Vennamonajan’ golfmaailmassa. Maailma muuttuu ja ehkäpä nyt jos koskaan olis Suomalsisessakin golfissa ottaa käyttöön uusia ajatuksia.

    Tehnisesti se nettivaraus voisi näyttää virtuaaliselle pallorännille. ’Liiton nimeämä Rupusakki’ varaisi paikanpäällä niinkun nykyisessäkin pallorännissä, mutta Avainasiakkaat voisi tehdä sen netissä (PC tai känny).

    #451811 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Nastaa lukea älykkäästi tehty kannanotto.

    .

    JO VAIN UUSIA ASIOITA KOHTI?!

    #451812 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Marx kirjoitti: (14.11.2010 10:47:18)niin siis siinä ’Kekkosen ja Vennamonajan’ golfmaailmassa. Maailma muuttuu ja ehkäpä nyt jos koskaan olis Suomalsisessakin golfissa ottaa käyttöön uusia ajatuksia.

    Tehnisesti se nettivaraus voisi näyttää virtuaaliselle pallorännille. ’Liiton nimeämä Rupusakki’ varaisi paikanpäällä niinkun nykyisessäkin pallorännissä, mutta Avainasiakkaat voisi tehdä sen netissä (PC tai känny).

    Mikäs etu tässä ’virtuaalisessa pallorännissä’ on verrattuna siihen, että voit netissä varata oikean lähtöajan, kuten nykyisin. Minusta tuo nettivaraus omalle kentälle toimii ’kuin unelma’ niin kotoa kuin kännykästäkin – ja vielä emailiin vahvistus.

    #451813 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Jooseppi kirjoitti: (14.11.2010 9:58:05)

    itse en pitäisi laisinkaan pöllömpänä ideana että varauksenteon osalta puhuttaisiin 2 vrk osakas ja 1 vrk muut, kun kumminkin pelko aikojen saamattamuudesta estää ratkaisut jossa kentällä olisi vain ja ainosataan pallorännejä

    Itse pidän pöllönä, koska tilanne on edelleen väärin päin. Osakkaan etu on se, että voi lähteä pelaamaan mahdollisimman lyhyellä varoitusajalla, ei oikeus varata reilusti etukäteen, joskin sekin pitää olla olemassa.

    Jos halutaan täsäkin asiassa osakasta suosia, tietty osa lähtöjaoista pitää varata osakkaiden käyttöön niin, että vieraspelaaja saa ne vain stand by periaatteella esim 20 min ennen lähtöä. Mun mielestä olis kaikkein parasta, että vieraspelaajat saisivat varata omta starttinsa mahdollisimman aikaisin ja joku vaan seuraisi toimistossa varaustilanteen kehitystä pistäen siltä päivältä pelin poikki kun määrä kasvaa liian suureksi.

    Kaikenkaikkiaan pelisilmää cädärin toimistoon on varmaan helpoin (?!) ratkaisu tilanteeseen ja tuon kautta jättää osa starteista auki eikä myydä niitä viertaille.

    #451814 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (14.11.2010 11:28:45)
    Jos halutaan täsäkin asiassa osakasta suosia, tietty osa lähtöjaoista pitää varata osakkaiden käyttöön niin, että vieraspelaaja saa ne vain stand by periaatteella esim 20 min ennen lähtöä. Mun mielestä olis kaikkein parasta, että vieraspelaajat saisivat varata omta starttinsa mahdollisimman aikaisin ja joku vaan seuraisi toimistossa varaustilanteen kehitystä pistäen siltä päivältä pelin poikki kun määrä kasvaa liian suureksi.

    Kaikenkaikkiaan pelisilmää cädärin toimistoon on varmaan helpoin (?!) ratkaisu tilanteeseen ja tuon kautta jättää osa starteista auki eikä myydä niitä viertaille.

    Lentojen online-verkkokauppa olisi tässä minusta toimiva malli, jossa
    – vieraspelaajille avataan aikoja hyvissä ajoin varattavaksi
    – mukana voi olla edullisia non-prime aikoja ja ’sikahintaisia’ prime-aikoja
    – maksetaan varattessa luottokortilla, eikä maksua palauteta vaikka sataisi rakeita
    – jos varaa viikkoja aikaisemmin hinta edullisin ja sitten vähitellen kohoaa (houkuttelee varaamaan mahdollisimman aikaisin)
    – lähempänä peliaikaa cm voi avata lisää aikoja vieraspelaajille
    – sitten edellispäivänä äkkilähtöjä
    – cm pitää huolta siitä, ettei vieraspelaajille myydä kenttää täyteen vaan osakkaille jää aikoja myös viime hetken päätöksentekoa varten

    Voi olla ettei toimi kaikille kentille, mutta toisaalta ’miksi ei’

    #451815 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    ts kirjoitti: (14.11.2010 11:28:45)

    Jooseppi kirjoitti: (14.11.2010 9:58:05)

    itse en pitäisi laisinkaan pöllömpänä ideana että varauksenteon osalta puhuttaisiin 2 vrk osakas ja 1 vrk muut, kun kumminkin pelko aikojen saamattamuudesta estää ratkaisut jossa kentällä olisi vain ja ainosataan pallorännejä

    Itse pidän pöllönä, koska tilanne on edelleen väärin päin. Osakkaan etu on se, että voi lähteä pelaamaan mahdollisimman lyhyellä varoitusajalla, ei oikeus varata reilusti etukäteen, joskin sekin pitää olla olemassa.

    Jos halutaan täsäkin asiassa osakasta suosia, tietty osa lähtöjaoista pitää varata osakkaiden käyttöön niin, että vieraspelaaja saa ne vain stand by periaatteella esim 20 min ennen lähtöä. Mun mielestä olis kaikkein parasta, että vieraspelaajat saisivat varata omta starttinsa mahdollisimman aikaisin ja joku vaan seuraisi toimistossa varaustilanteen kehitystä pistäen siltä päivältä pelin poikki kun määrä kasvaa liian suureksi.

    Kaikenkaikkiaan pelisilmää cädärin toimistoon on varmaan helpoin (?!) ratkaisu tilanteeseen ja tuon kautta jättää osa starteista auki eikä myydä niitä viertaille.

    Kuka on osakas.
    Mihin väliin tässä sijoittuu vuokrapelioikeuden käyttäjä.
    Edellä puhutaan vain osakkaasta ja vieraspelaajasta.

    #451816 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (14.11.2010 11:28:45)
    Osakkaan etu on se, että voi lähteä pelaamaan mahdollisimman lyhyellä varoitusajalla, ei oikeus varata reilusti etukäteen, joskin sekin pitää olla olemassa.

    Pitkälti näin. Itse tunnistan kolme eri tilannetta:
    1) Lähdetään pelaamaan kaveriporukassa, varaus tehdään muutama päivä – viikko ennen lähtöaikaa, lähtöaika yleensä klo 15 jälkeen.
    2) Pitää päästä pelamaan rouvan kanssa kahdestaan, tosin muitakin voi olla samassa lähdössä. Varaus halutaan tehdä useimmiten seuraavalle päivälle ottaen huomioon mm säätila, lähtöaika yleensä klo 13 jälkeen.
    3) Tulee halu lähteä pelaamaan, varoitusaika 15 min – 3 tuntia. Jos rouva haluaa mukaan, on täysin ok jakautua lähekkäisiiin lähtöihin.
    Yleensä toiveet ovat toteutuneet ilman suurempia ongelmia lukuunottamatta kilpailupäiviä. Näin myös lähimmillä Kultakortti-kentillä (kohta 2). Jos käyttöaste kasvaa pelaamillani kentillä, pitää 2 – 3 kohtien tarpeisiin varata kohtuulliset mahdollisuudet.

    #451817 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    piispanen kirjoitti: (14.11.2010 12:22:04)

    Kuka on osakas.
    Mihin väliin tässä sijoittuu vuokrapelioikeuden käyttäjä.
    Edellä puhutaan vain osakkaasta ja vieraspelaajasta.

    Erittäin hyvä kysymys, jonka ihan oikeesti jätin tarkoituksella tuosta postauksesta pois aiheen vaikeuden vuoksi. Jos aidosti ajatellaan nimenomaan osakkeiden haluttavuuden lisääntymistä oikeuksien myötä, pitäisi osakkailla olla paremmat edut myös vuokralaiseen nähden. Tämä taas saattaa heikentää vuokraoikeuden kiinostavuutta ja kääntyä haitaksi tiettyjä osakkaita ajatellen.

    #451818 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (14.11.2010 12:33:13)

    piispanen kirjoitti: (14.11.2010 12:22:04)

    Kuka on osakas.
    Mihin väliin tässä sijoittuu vuokrapelioikeuden käyttäjä.
    Edellä puhutaan vain osakkaasta ja vieraspelaajasta.

    Erittäin hyvä kysymys, jonka ihan oikeesti jätin tarkoituksella tuosta postauksesta pois aiheen vaikeuden vuoksi. Jos aidosti ajatellaan nimenomaan osakkeiden haluttavuuden lisääntymistä oikeuksien myötä, pitäisi osakkailla olla paremmat edut myös vuokralaiseen nähden. Tämä taas saattaa heikentää vuokraoikeuden kiinostavuutta ja kääntyä haitaksi tiettyjä osakkaita ajatellen.

    jos halutaan osakkeen haluttavuutta lisätä niin silloin vuokrapelaajan oikeuksien pitää sijoittua johonkin itse pelaavan osakkaan ja vieraspelaajan väliin. tämä sorsii hieman niitä osakkaita jotka vuokraavat pelioikeuden pois. toisaalta jos kentällä saadaan suurempi osuus osakkeista niiden haltuun jotka yleensä itse pelaavat niin pelioikeuksien tarjonta vähenee ja sitä kautta tämä ei estä pelioikeuden vuokrausta ok hintaan.

    #451819 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    ts kirjoitti: (14.11.2010 12:33:13)

    piispanen kirjoitti: (14.11.2010 12:22:04)

    Kuka on osakas.
    Mihin väliin tässä sijoittuu vuokrapelioikeuden käyttäjä.
    Edellä puhutaan vain osakkaasta ja vieraspelaajasta.

    Erittäin hyvä kysymys, jonka ihan oikeesti jätin tarkoituksella tuosta postauksesta pois aiheen vaikeuden vuoksi. Jos aidosti ajatellaan nimenomaan osakkeiden haluttavuuden lisääntymistä oikeuksien myötä, pitäisi osakkailla olla paremmat edut myös vuokralaiseen nähden. Tämä taas saattaa heikentää vuokraoikeuden kiinostavuutta ja kääntyä haitaksi tiettyjä osakkaita ajatellen.

    .. ja on kaikenlisäksi osakeyhtiölain 1 luvun 7&:n vastainen.

    Työryhmän raportissa tai ainakin yhdessä versiossa oli myös näitä osakeyhtiölain 1luvun 7&:n vastaisia laittomuuksia,kun oli ryhmitelty erilaisia pelaajaryhmiä.

    #451820 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    piispanen kirjoitti: (14.11.2010 12:44:24)

    ts kirjoitti: (14.11.2010 12:33:13)

    piispanen kirjoitti: (14.11.2010 12:22:04)

    Kuka on osakas.
    Mihin väliin tässä sijoittuu vuokrapelioikeuden käyttäjä.
    Edellä puhutaan vain osakkaasta ja vieraspelaajasta.

    Erittäin hyvä kysymys, jonka ihan oikeesti jätin tarkoituksella tuosta postauksesta pois aiheen vaikeuden vuoksi. Jos aidosti ajatellaan nimenomaan osakkeiden haluttavuuden lisääntymistä oikeuksien myötä, pitäisi osakkailla olla paremmat edut myös vuokralaiseen nähden. Tämä taas saattaa heikentää vuokraoikeuden kiinostavuutta ja kääntyä haitaksi tiettyjä osakkaita ajatellen.

    .. ja on kaikenlisäksi osakeyhtiölain 1 luvun 7&:n vastainen.

    Työryhmän raportissa tai ainakin yhdessä versiossa oli myös näitä osakeyhtiölain 1luvun 7&:n vastaisia laittomuuksia,kun oli ryhmitelty erilaisia pelaajaryhmiä.

    Eipä ole.

    #451821 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    jyrkkä svingi kirjoitti: (14.11.2010 12:42:08)

    ts kirjoitti: (14.11.2010 12:33:13)

    piispanen kirjoitti: (14.11.2010 12:22:04)

    Kuka on osakas.
    Mihin väliin tässä sijoittuu vuokrapelioikeuden käyttäjä.
    Edellä puhutaan vain osakkaasta ja vieraspelaajasta.

    Erittäin hyvä kysymys, jonka ihan oikeesti jätin tarkoituksella tuosta postauksesta pois aiheen vaikeuden vuoksi. Jos aidosti ajatellaan nimenomaan osakkeiden haluttavuuden lisääntymistä oikeuksien myötä, pitäisi osakkailla olla paremmat edut myös vuokralaiseen nähden. Tämä taas saattaa heikentää vuokraoikeuden kiinostavuutta ja kääntyä haitaksi tiettyjä osakkaita ajatellen.

    jos halutaan osakkeen haluttavuutta lisätä niin silloin vuokrapelaajan oikeuksien pitää sijoittua johonkin itse pelaavan osakkaan ja vieraspelaajan väliin. tämä sorsii hieman niitä osakkaita jotka vuokraavat pelioikeuden pois. toisaalta jos kentällä saadaan suurempi osuus osakkeista niiden haltuun jotka yleensä itse pelaavat niin pelioikeuksien tarjonta vähenee ja sitä kautta tämä ei estä pelioikeuden vuokrausta ok hintaan.

    Näinhän sen pitäisi olla,mutta kun osakeyhtiölaki kieltää.
    Lakihan vaatii kohtelemaan samanlajisia OSAKKEITA yhdenvertaisesti.

    Mitään mainintaa ei ole osakkaista.

    #451822 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    jyrkkä svingi kirjoitti: (14.11.2010 12:42:08)

    jos halutaan osakkeen haluttavuutta lisätä niin silloin vuokrapelaajan oikeuksien pitää sijoittua johonkin itse pelaavan osakkaan ja vieraspelaajan väliin. tämä sorsii hieman niitä osakkaita jotka vuokraavat pelioikeuden pois. toisaalta jos kentällä saadaan suurempi osuus osakkeista niiden haltuun jotka yleensä itse pelaavat niin pelioikeuksien tarjonta vähenee ja sitä kautta tämä ei estä pelioikeuden vuokrausta ok hintaan.

    Vuokraamisessa osakkeenomistaja vuokraa pelioikeuden, mutta pitää itsellään muut osakeoikeudet ja -velvollisuudet. Tuo pelioikeus pitää minusta olla täysin sama osakkeenomistajalle kuin vuokralaisellekin. Samalla tavoin kuin asunto-oy:ssäkin mitään oikeuksia ei katoa, vaikka omistaja vuokraa asunnon jollekin toiselle.

    Jos vuokralaisen oikeuksia rajoitetaan, väistämättä se näkyy vuokrahinnassa. Tämän johdosta vuokralaisen oikeuksien rajoittaminen koituu osakkeenomistajan haitaksi. Kääntäen korkea vuokrataso nostaa osakeen hintaa.

    Vuokralaisen oikeuksien kaventamisessa on myös toinen ongelma, joka liittyy vapaaseen sopimisoikeuteen. Golfyhtiö ei voi (eikä saa) tietää, minkälaisella sopimuksella osakkeenomistaja on luovuttanut pelioikeuden toisen käyttöön. Kyse voi olla työ- tai osakkuussuhteesta, perhesuhteesta, tms. Ei voi siis ajatella, että jos toinen osakas on saanut pelioikeuden esim. työnantajaltaan työsuhde-etuna tai puolisoltaan lahjana, niin näillä olisi erilainen asema pelioikeuksien suhteen verrattuna siihen, että nämä olisivat tehneet vuokrasopimuksen keskenään. Vuokralaisen eriarvoistaminen on myös ongelmallinen yhdenvertaisuuden näkökulmasta, koska se rankaiseen aina yhteisöomistajaa, joka ei voi ’itse’ pelata vaan joutuu nimeämään jonkun henkilön.

    Yhtä kaikki, monestakin syystä, minusta golfyhtiön ei kannata eriarvoistaa omalla osakkeella pelaavan pelioikeutta ’toisen osakkeella’ pelaavan pelioikeuksista.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 57)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #451822 kohteessaHeavyuserin näkökanta halpapelaamiseen!

Etusivu Foorumit Yleistä Heavyuserin näkökanta halpapelaamiseen!