26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Harjoittele, harjoittele, harjoittele…

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Harjoittele, harjoittele, harjoittele…

Esillä 25 viestiä, 326 - 350 (kaikkiaan 376)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #248298 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    fukke diise saisse kirjoitti: (14.10.2006 23:40:39)

    fukke diise saisse kirjoitti: (14.10.2006 23:36:34)
    Parille sen verran:

    Sun kropassas on varmaan jotain vikaa, kun se ei reagoi, niin kuin Moe Norman ja Harmonin klaani sanoo?????? Mut mä ymmärrän, näistä asioista keskustelu päättyy aina tähän.

    Jatkoa vielä tohon, että OSITTAIN SEN TAKIA MÄ MUUTINKIN SUOMESTA SINNE, MISSÄ KESKUSTELU EI PÄÄTY NOIN.

    Enpä tiedä miten Harmonin mielestä kroppani pitäisi reagoida. Henkilökohtaisemmalla tasolla olen tässä tilannettani tarkkaillut ja yrittänyt oppia.
    Enempi oli tarkoitukseni kysellä että kuinka paljon kannattaa alkaa tohtoroimaan jonkun yksittäisen ruumiinosan toimintaa, jotta saisi sen putoamaan tiettyyn muottiin tai jonkun teorian mukaiseksi. Siis jos vaihtoehtona on tavoite saada pallo lentämään tietyllä tavalla ja antaa kropan tuottaa liikkeet kokonaisuutena. Ehkä kokeilla kunnes löytyy se toimiva juttu.

    Keskustelun päättymisestä: Ei kai tää ketju voi mitenkään tällaisiin kysymykseen voi päättyä. Yksi sivujuonne vain.
    Ei tässä ole tarkoitus ketään maanpakoon ajaa.

    #248299 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (15.10.2006 10:05:16)
    Niin.. taisin sanoa ttä luulin noiden oppien jääneen 80-luvulle. Ja niin ne taisivat pitkälti jäädäkin maailmalla. Tuntuu, että Suomessa niitä vaan jaeltiin pitkälti -90 luvn puoliväliin ja taidetaan osittain jakaa vieläkin. Tuossa -90 luvun lopulla tuntuu, että muutkoksia ajatuksissa alkoi näkyä enemmän ja nähtiin asioita monessa paikassa uusin silmin. Siitä kun muutama vuosi mennään, ollaankin vuodessa 2004. Se mitä on tapahtunut tuossa parissa viime vuodessa, on sitten vihdoin seurausta vuosia sitten muuttuneista ajatuksista ja siitä, että ne alkavat toimia myös käytännössä.

    Nyt meni yli hilseen. Mutta eräs sinun modernin aikakauden suosikkigurujasi on herra nimeltä Mike Hebron. USA:ssa mies valittiin vuoden PGA-opettajaksi vuonna 1990. Kymmenisen vuotta sitten hän kävi myös Suomessa vierailevana luennoitsijana. Minä isäntänä kuskasin häntä paikasta toiseen ja latasin käteen viisinumeroisen summan taaloja. Tuohon aikaan hänen ajatuksiaan opiskeli joka toinen PGA pro.

    Tässä vuosien varrella olen silloin tällöin piipahtanut morjenstamassa Mikea Palm Beach Polo Clubilla. Yleensä jutellaan niitä näitä, mutta samat ajatukset hänen opetustaan edelleen ohjaavat. Joka kerta hän kuitenkin tarjoaa lounaan ikäänkuin kiitokseksi kutsusta. Taisi saada aikanaan hyvät hillot auktoriteetti-uskovaisilta suomalaisilta.

    #248300 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Parti kirjoitti: (15.10.2006 16:04:45)
    Enempi oli tarkoitukseni kysellä että kuinka paljon kannattaa alkaa tohtoroimaan jonkun yksittäisen ruumiinosan toimintaa, jotta saisi sen putoamaan tiettyyn muottiin tai jonkun teorian mukaiseksi.

    Onko kannattavuuden raja siinä, missä sinulta loppuu kiinnostus?

    #248301 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Hmm… Guruja… duoda.. onkohan sellaisia. Auktoriteettiuskovaisuudesta.. hmm.. tiedän että tuon luettuaan aika monet minua tuntevat nauravat kippurassa lattialla 😀

    Joudun varmaan nyt häpeään suureen, kun pistän omat suosikkini tuonne vuosikymmenten taakse. John Jacobs, Ben Hogan, George Knudson, Moe Norman, Jimmy Ballard… semmosta listaa.

    Tuon Hebronin olen nostanut esiin mainion kirjansa vuoksi. Se mikä siinä nähdäkseni on erona vanhaan Hebroniin, on lähestymistapa. Käsittelee Golfia pelinä ja oppimista prosessina jossa on monta ulottuvuutta. Nälkee kokonaisuuden ja samalla hymähtelee tietyille (aika monille) kliseille joita on Golfopetuksessa jaeltu vuosikymmenistä toiseen. Aivan samoin kuin Sinä siellä ja minä täällä.

    Hyvin vähän on kieltämättä tullut kirjoja vastaan, joiden näkemys kestää tarkemman syynin. Jonkin verran taas niitä, joista voi todeta, että noinkin homman voi tehdä. Omiin näkemyksiini sattuvia vain muutama. Yksi tuohon keskimmäiseen kastiin kuuluvista on mielestäni DL:n The Golf Swing. Todella hyviä juttuja paljon, ja varmsti myös yksi eniten väärinymmäretyistä teoksista. Eikä minusta ainakaan ole arvostelemaan maailman ehkä menestyneintä valmentajaa, vaikka siten olisikin noussut tuohon asemaan jonkun aikaisemman kirjan kopioimalla 😉 Kysymys kuuluu silti; Miksi me kaksi kirjoitellaan täällä ja nuo ukot keikkuvat arvostetuimpien coutsien listan kärjessä, jos eivät mitään osaa oikein tehdä. Vai ymmärtävätkö he sittenkin enemmän kuin me, varsinkin itse valmennustilanteessa?

    Jos ajatellaan, että maailma on esim psyykkareita täynnä, ja sinne sekaan varmasti mahtuu melkoinen kasa todellisia huru-ukkoja, miksi muutamat (esim. Rotella) ovat nousseet niin suureen arvoon ? Kuinka suuressa arvossa itämaisissa taistelulajeissa pidetään henkisiä voimavaroja. Pannaanko heidän kulttuurinsa romukoppaan samoin tein pelleilynä?

    Se mitä eniten kritisoin, oli näkemyksesi suomalaisesta opetuksen ja valmennuksen tämän päivän tilasta. Mielestäni niistä paistaa läpi, ettet ole kovin paljon viime aikoina sitä päässyt seuraamaan. Tosin… hmm.. uskaltaisikohan.. nojuu menköön.

    -90 luvun puolivälissä mielestäni alkoi valmennuksellista osaamista liittotasolla näkyä enemmän. Tuon aikakauden junnuryhmistä tällä hetkellä esim. vuosimallit -79 – 81 ovat erinomaisella prosentilla nousseet vähintään klokuttelemaan CT:n portteja ja muutamat päässeet jo ET:täkin pelaamaan. Ja uskon vahvasti, että parissa vuodessa nousevat sinne takaisin. Noita pelaajia on sekä miehissä, että naisissa. Sen jälkeisistä ikäluokista on tällä hetkellä nousemassa vain yksittäisiä pelaajia. Miksi? Taloudelliset resurssit samaan aikaan liittovalmennuksen puolella kasvaneet rajusti, mutta tulokset näyttäisivät menevän vahvasti muutaman henkilökohtaisen valmentajan piikkiin. Valmennuksen tasosta liittotasolla en usko sen ainakaan kokonaan johtuvan. Järjestelmän muutoksista kylläkin. Kun katsoo tuloksia esim FGT:n Top10 listalta tai cut-rajalta, näkee nopeasti, että yhä laajempi rintama pelaa siellä tuloksellisesti hyvää Golfia. Mutta ei riittävän hyvää. Missä ovat tällä hetkellä ne pelaajat, jotka huomioidaan jo 14-16 vuotiaina tulevaisuuden lahjakkuuksina tyyliin Tuomas ja Minni? Antaako tämän hetken järjestelmä valmiuksia tuottaa vastaavaa ryhmää kilpapelaajia kuin nuo ikäluokat Ilosen ja Tuovisen aikaan?

    Siis: Swingistä ymmärretään nykyyään paljon enemmän kuin muutama vuosi sitten (yleisellä tasolla) Pelistä ymmärretään myös paljon enemmän. Harjoittelua osataan kohdistaa ja suunnitella paremmin. Ihmistä osataan valmentaa kokonaisuutena paljon paremmin. Rahaa on paljon enemmän käytettävissä. Olosuhteet pidemmälle harjoituskaudelle on luotu. Vai osataanko sittenkään? MIssä tulokset?

    Se mistä olen varma on se, että kumpikaan meistä ei ole oikeutettu arvostelemaan sellaisten henkilöiden tekemää työtä, jota emme tarkalleen tunne. En minä ainakaan ole valmis sanomaan, että yleisesti opetetaan näin. Voin sanoa, että tällaisia asioita on Golfopetuksessa viljelty ja niiden toimivuus / toimimattomuus perustuu tähän. Mutta jos väittäisin, että kukaan muu kuin minä ei ole keksinyt miten palloa pitää lyödä, olisin aika väärillä jäljillä.

    Ohhoh… tulipa pitkä… kuinkahan pitkä olis tullut, jos olisin ruvennut harjoittelusta kirjoittamaan 🙂

    #248302 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Minä vain vastasin jps:n kysymykseen alavartalon passivoitumisesta.

    En arvostellut suomalaista golfvalmennusta enkä nykypelaajien tasoa enkä viitsi alkaa siitä keskustelemaan, kun en tiedä muuta kuin sen, että että sinun hehkutuksesi ja saavutetut tulokset eivät ainakaan vielä käy yksiin.

    #248303 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (15.10.2006 19:40:12)
    Minä vain vastasin jps:n kysymykseen alavartalon passivoitumisesta.

    En arvostellut suomalaista golfvalmennusta enkä nykypelaajien tasoa enkä viitsi alkaa siitä keskustelemaan, kun en tiedä muuta kuin sen, että että sinun hehkutuksesi ja saavutetut tulokset eivät ainakaan vielä käy yksiin.

    Onneks siellä on parempi tilanne 🙂

    #248304 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (15.10.2006 19:49:08)
    Onneks siellä on parempi tilanne 🙂

    Hei tiätsä mitä, nää ongelmat on globaaleja. Täällä on vain niin paljon enemmän materiaalia.

    #248305 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    fukke diise saisse kirjoitti: (15.10.2006 18:19:13)

    Parti kirjoitti: (15.10.2006 16:04:45)
    Enempi oli tarkoitukseni kysellä että kuinka paljon kannattaa alkaa tohtoroimaan jonkun yksittäisen ruumiinosan toimintaa, jotta saisi sen putoamaan tiettyyn muottiin tai jonkun teorian mukaiseksi.

    Onko kannattavuuden raja siinä, missä sinulta loppuu kiinnostus?

    Kiinnostusta riittää kyllä. Mutta kysymys on siitä miksi kiinnittää huomiota vasemman polven liikkeisiin tai pitää vasempaa kainaloa keskipisteenä kun perimmäinen tarkoitus on kuitenkin saada se pallo lentämään halutulla tavalla?

    Maailman sivu on ollut monennäköistä svingiä joilla pelataan palloa hyvinkin menestyksekkäästi. Kaikilla näistä pelureista se polvi on liikkunut omaan tahtiin, mutta pallo on saatu reikään vähemmillä lyönneillä kuin pelikumppanit.

    Jotenkin minusta on alkanut tuntua siltä, että ihminen ei ole kone tai että ei ole olemassa yhtä oikeaa swingiä. Meillä jokaisella on oma tapamme tuoda lapa kontaktiin pallon kanssa. ’Moment of truth’: siinä ei tyylipisteitä tai armoa jaeta, pallo lähtee sen mukaan kuin lapa palloon (tai sen lähimaastoon) kopsahtaa 🙂

    #248306 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Parti kirjoitti: (15.10.2006 20:48:05)
    Jotenkin minusta on alkanut tuntua siltä, että ihminen ei ole kone tai että ei ole olemassa yhtä oikeaa swingiä. Meillä jokaisella on oma tapamme tuoda lapa kontaktiin pallon kanssa. ’Moment of truth’: siinä ei tyylipisteitä tai armoa jaeta, pallo lähtee sen mukaan kuin lapa palloon (tai sen lähimaastoon) kopsahtaa 🙂

    No näinhän se on, ja varsinkin kun pelaaja on jotain muuta kuin ammattilaiseksi tähtäävä nuori pyssy.

    Mutta tämähän ei fds:ää kiinnosta, vertaa tämän ketjun viestit 289 ja 293 vastauksini omiin tämän suuntaisiin kitinöihini.

    Ilmeisesti fds valmentaa vain (tulevia) huippuja eikä erehdy rahastakaan sotkeutumaan meidän tavallisten tuupparien asioihin.

    #248307 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Parti kirjoitti: (15.10.2006 20:48:05)
    Meillä jokaisella on oma tapamme tuoda lapa kontaktiin pallon kanssa. ’Moment of truth’: siinä ei tyylipisteitä tai armoa jaeta, pallo lähtee sen mukaan kuin lapa palloon (tai sen lähimaastoon) kopsahtaa 🙂

    Voitaisko me elää sen tosiasian kanssa, että ajattelemme asioista eri tavalla.

    Jos jps tai joku muu kysyy mielipidettäni, olen valmis vastaamaan itse asiaan ja olen iloinen, jos se jotenkin auttaa.

    Keskustelen myös mielelläni aiheesta, mutta en aio ryhtyä perustelemaan, onko ko. aiheen omaksumisesta Jussi Joukahaiselle hyötyä vai ei, jos en tiedä Jussin valmiuksia ja tavoitteita. Itse asiassa minulle on aivan sama, miten lapa kopsahtaa Partin palloon tai ketkä gurut ovat ts:n kanssa samaa mieltä ja kaikki yhdessä eri mieltä kuin minä.

    Olen tehnyt nämä asiat itselleni selväksi ja muodostanut niistä oman käsitykseni. Sattuu nyt vaan olemaan niin, että oma käsitykseni poikkeaa monien gurujen käsityksestä, siihen minulla on oikeus ja sen aion myös sumeilematta kertoa ja tarvittaessa parhaan mukaan myös perustella. Mutta myöskään ts:n ei pitäisi väittää, ettenkö arvosta näiden gurujen työtä golfin hyväksi.

    PS. Olen eri mieltä myös Tarja Halosen kanssa, mutta siitä arvostan häntä suuresti siinä, mitä hän tekee.

    PPS. Partille vielä; kautta aikojen ovat ihmiset päässeet siltoja pitkin jokien ylitse, miksi sitten edelleenkin sillanrakennusta tutkitaan ja opiskellaan kaikenlaisissa instituuteissa?

    #248308 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Pappa Tykki kirjoitti: (15.10.2006 21:24:58)
    Ilmeisesti fds valmentaa vain (tulevia) huippuja eikä erehdy rahastakaan sotkeutumaan meidän tavallisten tuupparien asioihin.

    Ei valmenna eikä rahasta.

    Voisitko kertoa, millä oikeudella vaadit minun olevan kiinnostunut sinun taktisista kuvioistasi? Enkö saa omaksi ilokseni tutkia mitä haluan ja eikö tämä foorumi ole tarkoitettu kaikille tuuppareille, tavallisille ja tavattomille?

    #248309 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (15.10.2006 21:43:36)
    [
    Olen tehnyt nämä asiat itselleni selväksi ja muodostanut niistä oman käsitykseni. Sattuu nyt vaan olemaan niin, että oma käsitykseni poikkeaa monien gurujen käsityksestä, siihen minulla on oikeus ja sen aion myös sumeilematta kertoa ja tarvittaessa parhaan mukaan myös perustella. Mutta myöskään ts:n ei pitäisi väittää, ettenkö arvosta näiden gurujen työtä golfin hyväksi.

    PPS. Partille vielä; kautta aikojen ovat ihmiset päässeet siltoja pitkin jokien ylitse, miksi sitten edelleenkin sillanrakennusta tutkitaan ja opiskellaan kaikenlaisissa instituuteissa?

    Onko käynyt mielessä sellainen, että esittelisit sitä omaa näkemystäsi arvostelematta muita?? Tai edes arvoimatta muiden tiedon tasoa?

    #248310 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    fukke diise saisse kirjoitti: (15.10.2006 21:50:08)

    Pappa Tykki kirjoitti: (15.10.2006 21:24:58)
    Ilmeisesti fds valmentaa vain (tulevia) huippuja eikä erehdy rahastakaan sotkeutumaan meidän tavallisten tuupparien asioihin.

    Ei valmenna eikä rahasta.

    Hyvä tietää!

    Voisitko kertoa, millä oikeudella vaadit minun olevan kiinnostunut sinun taktisista kuvioistasi? Enkö saa omaksi ilokseni tutkia mitä haluan ja eikö tämä foorumi ole tarkoitettu kaikille tuuppareille, tavallisille ja tavattomille?

    Foorumi on avoin kaikille. Tulkitsin, että viestisi 27.9 3.35:09 oli vastaus ketjun aloitusviestiin, jossa – kuten yritin jo aiemmin siteerata – lähdettiin alun perin keskustelemaan tietyn pelaajaryhmän harjoittelusta. Minä yksinkertaisena ihmisenä kuvittelin osallistuvani ko keskusteluun ja olen ihmetellyt että tätäkö ne valmentajagurut meidän päämme menoksi ajattelevat, mutta nyt on ollutkin ilmeisesti jo tuosta 27.9 viestistä alkaen keskustelu kokonaan toisesta asiasta tämän VP:n aloittaman keskustelun sisällä. Jotenkin olen huomaavinani, etten ole ollut ainoa jolla on tämä ongelma.. Jos rupeaa puhumaan ihan toisesta asiasta niin sitten kannattaa aloittaa uusi ketju. Tai sittne voisi ne premissit laittaa näkyviin. Minä luonnollisesti en tohtisi tulla lukemaankaan saati sitten osallistumaan keskusteluun, jonka nimenä olisi vaikkapa ’Ammattailaisen ainoa oikea harjoittelutapa’.

    Mutta nyt pysyttelen poissa, kun tiedän, että olen ihan väärässä ketjussa. Muutin tuon otsikonkin valmiiksi niin että ymmärrän minäkin pysyä poissa.

    #248311 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Kiteyttää oman näkemyksensä ketjun alkuperäiseen aiheeseen:

    Jos ei ole aikaa tai halua harjoitella, mutta haluat kehittyä, opettele mitä on hyvä harjoittelu ja keskity olennaiseen.

    Jos on aikaa ja haluja:
    Selvitä perusasiat ja laita ne kuntoon. Sen jälkeen luo oma tapasi saada haluttuja lentokaaria aikaiseksi ja sitten:

    Hakkaa niitä perkuleen palloja sinne kohteeseen !!

    #248312 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    264/338

    Ketjun aloittaja kysyy seuraavaa:

    ’Joka tapauksessa ajatussa siitä, että swingiin pesiytyvä kompensaatio infektoisi putin kuulostaa aika … hhmmm…mielenkiintoiselta. Kun sitä tarkemmin ajattelee, niin miksipä se ei olisi mahdollista. Kerro nyt ’Dr. House’ kuitenkin mihin sun diagnoosi perustuu.’

    Muutama muukin henkilö on kysynyt, johon olen tietenkin vastannut.

    What else can I do?

    #248313 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Sillä aikaa kun meikäläinen nautti syyssäästä mökillä ja golf kentällä, äijät on suoltaneet Sodan ja Rauhan verran tekstiä internettiin. Ihan ekana yksi kysymys: Miksi keskustelupalstoilla esiinnytään niin hyökkäävästi? Mielipiteitäänhän ihmiset tänne vaan kirjoittelee. Jos samat heput keskustelisivat naamat vastakkain, niin tuskin toisten mielipiteitä koitettaisiin painaan lokaan keinolla millä hyvänsä.

    Välillä tuntuu siltä, että Pappa Tykki on ainoa aiheessa pysynyt, mutta väliäkö hällä. Todella mielenkiintoista kommenttia on tullut aihepiirin ulkopuoleltakin. FDS:lle sallittakoon keskittyminen pelkkään huippugolfiin, mutta välillä pitää ottaa huomioon, mille kohderyhmälle jotkut asiat on suunnattu. Esim lause ’Jos lyönti ei toistuvista yrityksistä huolimatta toimi ja peli ei kulje, niin vain uuno luulee ratkaisun löytyvän fisustamalla’ pätee silloin, jos pelaaja ei alun alkaenkaan ole osannut lyödä palloa. Jos kyse taas on kadonneesta swingistä, niin nyt tullaan taas alueelle ’miten mentaalista puolta opetetaan/harjoitellaan’. Kaikissa urheilulajeissa huippuihinkin iskee välillä ihmeellisiä epäuskon kausia. Jos sä jossain vaiheessa olet osannut lyödä palloa hyvin ja sitten lyönti yhtäkkiä katoaa, niin ei se tarkoita, että pitäisi äkkiä ruveta muuttamaan tekniikkaa. Korjaussarjaksi voi riittää fisustamaan meno, jos sen lisäksi osaa sanoa itselleen ’ei se swingi oikeasti voi kadota yhtäkkiä’. Monet eivät osaa ja siihen sitä mentaalipuolen valmennusta tarvitaan.

    Seuraavaksi kai sitten tullaan aiheeseen ’kuka osaa lyödä palloa’. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tällainen 2-3 händärillä pelaava harrastaja on parhaimmillaan riittävän hyvä ymmärtääkseen kuinka paska hän on. Tiedän etten osaa lyödä palloa – mulla on jopa ihan launch monitor dataa siitä ,miten mun lyönti poikkeaa ET tason pelaajan lyönnistä. Toisaalta tiedän myös millaiselle tasolle tällä lyömisellä pääsee. Taitolajin huippu-urheilijoita valmentaneena voin varsin hyvin kuvitella, minkälaisista treenimääristä ja intensiteetistä puhutaan huippu golfin osalta. Niistä asioista keskusteleminen työssäkäyvien ihmisten osalta ei ole sinänsä mitään järkeä – kuten FDS on moneen otteeseen sanonutkin. Yhtä vähän todellisuuspohjaa on myös noilla ’tervemenoa tekemään lisää tuplabogeja’ jutuilla. Mulla on lähipiirissä paljonkin esimerkkejä minimaalisella harjoittelulla hankitusta ykkösryhmän tasoituksesta. Mä oon siis edelleen sitä mieltä, että huonojen skoorien tekeminen on monen osalta enemmän kiinni korvienvälistä kuin swingistä. Tai siis kuten ts saman asian toisinpäin sanoi, pelaajan todellista tasoa parantamatta lyöntikeskiarvoa voidaan pudottaa.

    #248314 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    fukke diise saisse kirjoitti: (15.10.2006 22:30:34)
    264/338
    Ketjun aloittaja kysyy seuraavaa:
    ’Joka tapauksessa ajatussa siitä, että swingiin pesiytyvä kompensaatio infektoisi putin kuulostaa aika … hhmmm…mielenkiintoiselta. Kun sitä tarkemmin ajattelee, niin miksipä se ei olisi mahdollista. Kerro nyt ’Dr. House’ kuitenkin mihin sun diagnoosi perustuu.’
    Muutama muukin henkilö on kysynyt, johon olen tietenkin vastannut.
    What else can I do?

    Fukke, fukke…. Ymmärsit varmaan ihan hyvin, mitä PT ajoi takaa. Miksi siis venkoilla ihan toiseen asiaan? Varsinkin kun PT laittoi vielä mukaan päivämäärän siitä viestistä, jota hän siteerasi. Mä kirjoitin jo ajat sitten, että tää ketju lähti ihan lapasesta, mutta tästä on kuitenkin tullut yksi mielenkiintoisimpia ketjuja, joihin olen GP:ssä törmännyt. Siis ei tää tietenkään vedä vertoja ’kesän pisin draivi’, ’mikä varsi draiveriin’ tai ’mistä nettikaupasta halvimmalla’ ketjuille, mutta hyvää kakkoskastia kuitenkin. Ikävä kyllä mä en voi ottaa kunnia hyvän ketjun aloittamisesta, koska tässä on pääosin keskusteltu muusta kuin aloittamastani aiheesta. Mä annan siis kunnian tästä clap:lle;-).

    Niin – ja kiitokset siitä Dr House diagnoosista.

    #248315 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    fukke diise saisse kirjoitti: (15.10.2006 21:43:36)
    Voitaisko me elää sen tosiasian kanssa, että ajattelemme asioista eri tavalla.

    Jo vain, eikä tee edes kipeetä. Toivottavasti ei sullekaan.

    Ja jos haluat ajatella asiaa positiivisesti niin mietipä tältä kantilta: Sinä joudut mun ajatusten kanssa kosketuksiin vain näin virtuaalisesti.
    ts-raukka joutuu suurinpiirtein joka kuukausi ottamaan mut praktiikalleen ja aina aluksi esittelen kasvotusten mitä kaikkea uutta olen keksinyt mailan ja pallon kanssa sitten viimetapaamisen.

    ts kuvitteli että se pystyisi pakoilemaan rospuuttokaudet Epsanjassa, mutta löysin senkin pakopaikan. Pari vuotta lisää ja mä luulen että alkaa löytyä uusia halukkaita maanpakolaisuuteen ison veden taakse.

    Nimim:’Usein väärässä, muttei koskaan epäröiden.’

    #248316 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Vasen pakki kirjoitti: (15.10.2006 22:55:42)
    Mä oon siis edelleen sitä mieltä, että huonojen skoorien tekeminen on monen osalta enemmän kiinni korvienvälistä kuin swingistä. Tai siis kuten ts saman asian toisinpäin sanoi, pelaajan todellista tasoa parantamatta lyöntikeskiarvoa voidaan pudottaa.

    No kyllä se sun mielipitees tuli selväksi jo alkukommentissa. Sinä kysyit, mitä mieltä muut ovat, ja muut ovat vastanneet. Kun sä näitä ketjuja availet, niin kai sä ymmärrät, että jutut rönsyilee just sinne, mistä ihmiset haluavat tietää ja puhua.

    Aika äkkiä tuli käytyä fisustamiseen liittyvät harjoitusmuodot, ja jos siinä olis pitänyt pysyä, niin ette te kauaa olis jaksanut Pappa Tykin kanssa kinastalella, kumpi teistä on enemmän samaa mieltä toisenne kanssa.

    Mut kiitos kumminkin ja hyvät jatkot, mä nimittäin teen nyt Golfinnit ….

    #248317 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    fukke diise saisse kirjoitti: (16.10.2006 0:52:04)

    Mut kiitos kumminkin ja hyvät jatkot, mä nimittäin teen nyt Golfinnit ….

    Ei kyllä yhtään ihmetytä Fukken ratkaisu. Mutta helkkarin sääli silti…

    Se mikä tässä episodissa kuitenkin eniten hämmästytti oli se, kuinka eräät vakiokirjoittajat kävivät Fukken kimppuun kun hän vastasi jps:n (hänelle) esittämään kysymykseen. Varsin ansiokas yritys selittää omia näkemyksiään johti ainoastaan siihen, että kaikki vanhat synnit kaivettiin esiin. Silmiinpistävintä oli se, että kukaan ei edes yrittänyt kumota tai antaa vastinetta Fukken esittämille 5 -kohdan ajatuksille vaan kritiikki kohdistui aivan muualle. Jopa itseään golfopetuksen ammattilaisena tituleeraava keskittyi mieluummin ylistämään suomalaisen golfopetuksen nykytilaa ja vihjailemaan että ei se Fukke mitään ymmärrä, kuin raottamaan omia näkemyksiään siitä miksi esitetyt ajatukset olisivat vääriä tai huonoja.

    Tällaista tämä nettikirjoittelu tietysti aina välillä on. Vahinko vain, että sen seurauksena tältäkin palstalta katosi eräs kirjoittaja joka sentään esitti omia (värikkäitäkin) näkemyksiään asioista eikä ainoastaan siteerannut muiden juttuja.

    #248318 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tässä on ollut todella paljon tekstiä ja tälläiselle klubituupparille on ollut välillä vaikea päästä kärryille että miten sitä sitten pitäisi yleensä lyödä suoraa vai kaarta.

    Miten droo lyödään, tässäkö teillä on ero, olisi kiva tietää miten se pitäisi saada aikaan kehdella eri tavalla?

    Stanssi hieman kiinni vai onko se jo hookkia?
    Lapa hieman suljettuna vai onko se jo hookkia?

    Miksi huippupelaajilla on ’usein’ lapa ns. open asteen verran?

    #248319 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Rifle kirjoitti: (16.10.2006 9:49:57)

    fukke diise saisse kirjoitti: (16.10.2006 0:52:04)

    Mut kiitos kumminkin ja hyvät jatkot, mä nimittäin teen nyt Golfinnit ….

    Ei kyllä yhtään ihmetytä Fukken ratkaisu. Mutta helkkarin sääli silti…

    Se mikä tässä episodissa kuitenkin eniten hämmästytti oli se, kuinka eräät vakiokirjoittajat kävivät Fukken kimppuun kun hän vastasi jps:n (hänelle) esittämään kysymykseen. Varsin ansiokas yritys selittää omia näkemyksiään johti ainoastaan siihen, että kaikki vanhat synnit kaivettiin esiin. Silmiinpistävintä oli se, että kukaan ei edes yrittänyt kumota tai antaa vastinetta Fukken esittämille 5 -kohdan ajatuksille vaan kritiikki kohdistui aivan muualle. Jopa itseään golfopetuksen ammattilaisena tituleeraava keskittyi mieluummin ylistämään suomalaisen golfopetuksen nykytilaa ja vihjailemaan että ei se Fukke mitään ymmärrä, kuin raottamaan omia näkemyksiään siitä miksi esitetyt ajatukset olisivat vääriä tai huonoja.
    Tällaista tämä nettikirjoittelu tietysti aina välillä on. Vahinko vain, että sen seurauksena tältäkin palstalta katosi eräs kirjoittaja joka sentään esitti omia (värikkäitäkin) näkemyksiään asioista eikä ainoastaan siteerannut muiden juttuja.

    Tuota nuin.. mitenkähän se menikään?

    Fukke esitti näin:

    1. golfissa ihannoidaan drawta mutta sen tekemiseen käytetään hookin työkaluja
    2. yleisesti kuvitellaan, että kun downswing aloitetaan oikean, niin loppu sujuu itsestään
    3. golfopetuksessa asiat esitetään havainnollisuuden vuoksi ’suorakulmateorioina’
    4. painonsiirto opetetaan väärin (siis liian aikaisin tapahtuvana)
    5. läpilyönnin tietoinen toteuttaminen ylävartalon isoilla kiertolihaksilla

    ja vastasin:

    Hmm.. siis tuota… ihanko oikeesti jossain asioita opetetaan noin niinkuin Fukke esitti. Mää oon luullu, että noi jäi johonkin 80 luvulle….

    Voikohan tuosta todella saada käsityksen, että en olisi Fukken ajatuksista samaa mieltä. Ei minusta. Päinvastoin hämmästelin, että vieläkö nuo vanhat kliseet elävät opetuksessa, kun itselle ei ole tullut vastaan.

    No toisaalta, jossain vielä kehotetaan pitämään päätä paikallaan ja vasenta käsivartta suorana.

    Niin.. tuo alavartalon passivoituminen on yksi lempiteemoistani. Johtuu mielestäni taasen liian suorasta tulosta palloon. Jos suoralta linjalta kovasti lantiota kiertäisi läpi, oltaisiin aika syvällä metsässä vasemmalla. Sen vuoksi se maila on saatava tulemaan hemmetisti sisään DSW alussa, jotta kierron seurauksena päästään kohtalaisen suoraan liikkeeseen.

    Ja Fukke hei… tuu pois sieltä mökömökö nurkasta. Golfinnille sentään widduildiin suoraan, sun kanssa on vaan keskusteltu… napakasti 🙂

    Kuinkahan monta väärinkäsitystä muuten tänkin ketjun aikana on syntyny sen takia, että kirjottaja kirjottaa epätarkasti ja lukija lukee vielä epätarkemmin.

    #248320 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    fukke diise saisse kirjoitti: (16.10.2006 0:52:04)

    Vasen pakki kirjoitti: (15.10.2006 22:55:42)
    Mä oon siis edelleen sitä mieltä, että huonojen skoorien tekeminen on monen osalta enemmän kiinni korvienvälistä kuin swingistä. Tai siis kuten ts saman asian toisinpäin sanoi, pelaajan todellista tasoa parantamatta lyöntikeskiarvoa voidaan pudottaa.

    No kyllä se sun mielipitees tuli selväksi jo alkukommentissa. Sinä kysyit, mitä mieltä muut ovat, ja muut ovat vastanneet. Kun sä näitä ketjuja availet, niin kai sä ymmärrät, että jutut rönsyilee just sinne, mistä ihmiset haluavat tietää ja puhua.

    Aika äkkiä tuli käytyä fisustamiseen liittyvät harjoitusmuodot, ja jos siinä olis pitänyt pysyä, niin ette te kauaa olis jaksanut Pappa Tykin kanssa kinastalella, kumpi teistä on enemmän samaa mieltä toisenne kanssa.

    Mut kiitos kumminkin ja hyvät jatkot, mä nimittäin teen nyt Golfinnit ….

    Eh – tuota… enkö minä tarpeeksi selvästi sanonut, ettei mua mitenkään haitannut keskustelun lipsahtaminen toiseen asiaan? Mielestäni kerroin sen aika moneen kertaan. Täällä on tullut esiin hemmetin mielenkiintoisia swingitekniikka juttuja. Mulle on loppujen lopuksi ihan sama, minkä ketjun alla keskusteluja käydään, kunhan vaan käydään.

    Tuohon toiseen kappaleeseen voin vastata, ettei sitä puolta ole kunnolla edes pinnalta raapaistu vielä. Se taas johtuu siitä, että suurin osa ei joko suostu hyväksymään mentaalipuolen olemassaoloa, tai eivät tiedä keinoja sen harjoitteluun. Kun jostain asiasta ei tiedä mitään, se on helppo koittaa lakaista maton alle. Mä oon suurinpiirtein oman panokseni siihen keskusteluun antanut. PT antoi hyvän lisän tuomalla esiin pelitaktiikan merkityksen. Jotkut ovat ottaneet esiin mm. Rotellan teoksia, mutta kaikenkaikkiaan panos on ollut yllättävän vähäistä. Samasta asiasta sentään on kirjoitettu hyllymetreittäin kirjoja. Jos joku golfopetuksen ammattilainen väittää, että taktiikan ja mentaalipuolen merkitys klubipelaajille on mitätön, niin hänellä on ammattitaidossaan Brasilian kokoinen aukko.

    Äläkä edes yritä tehdä mitään golfinnejä. Sellainen sopii lähinnä itsetunnottomille nössöille.

    #248321 Vastaa Ilmoita asiaton viesti


    Niin.. tuo alavartalon passivoituminen on yksi lempiteemoistani. Johtuu mielestäni taasen liian suorasta tulosta palloon. Jos suoralta linjalta kovasti lantiota kiertäisi läpi, oltaisiin aika syvällä metsässä vasemmalla. Sen vuoksi se maila on saatava tulemaan hemmetisti sisään DSW alussa, jotta kierron seurauksena päästään kohtalaisen suoraan liikkeeseen.

    Onko niin että kun tavoite on kohtalaisen suora liike, niin saadaan tarkemmat toistot siihen minne pallo lentää kun pyritään lyömään alusta alkaen pienellä droolla / feidillä?

    Suoralla lyönnillä pelatessa virhe marginaali olisi suurempi kun katsotaan minne pallo päätyi?

    #248322 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    No tuota nuin.. pikemminkin niin, että suoran liikkeen tavoittelu vartalon kiertoliikkeellä tuotetulla voimalla on aikas hankalaa toteuttaa. Kun ymmärretään, että tuon kiertoliikkeen seurauksena maila kulkee kaarta, ymmärretään myös Hoganin sanat suorasta lyönnistä.

    Ei drawssa mitään ihannoimista sinänsä ole. Se vaan syntyy jos voimantuotollisesti tehdään oikeita asioita.

    Mailman golfaavan väestön keskimääräinen händäri putoaisi reilusti, jos ymmärrettäisiin olla tavoittelematta suoraa lyöntiä. Ainakaan suoralla liikeradalla.

Esillä 25 viestiä, 326 - 350 (kaikkiaan 376)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #248318 kohteessaHarjoittele, harjoittele, harjoittele…

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Harjoittele, harjoittele, harjoittele…