Aihe: Golfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle - Golfpiste.com

2.6.–9.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][17]
KilpailuaSuomalaista

Golfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 574)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

2tenori kirjoitti: (2.11.2010 13:12:28)

En ymmärrä – onko mielestäsi siis harrastajillakin ongelma, eikä vain kenttäyhtiöillä?

Ongelma on sen verran moniosainen, että enpä jaksa sitä enää lähteä tässä sadatta kertaa puimaan. Järjestelmän pitää kuitenkin toimia, jotta kentät pysyvät pystyssä ja uusia uusille palaajille jossain vaiheessa rakennetaan. Kommenttisi kuvastaa hyvin tuota vallalla olevaa itsekeskeistä ajatusmallia, jossa ongelmaa ei ole jos se ei itseä koske.

Golfkenttiä vaan ei Suomessa ole, jos eivät omistajat niitä rakenna, rahoita ja ylläpidä. Jos kaikki päättävät luopua omistamisesta, ei ole sitten enää kenttiäkään missä pelata. Silloin se saattaa ihan hieman koskea harrastajaakin 😉

ts kirjoitti: (2.11.2010 13:28:42)

En ymmärrä – onko mielestäsi siis harrastajillakin ongelma, eikä vain kenttäyhtiöillä?

Jos kaikki päättävät luopua omistamisesta, ei ole sitten enää kenttiäkään missä pelata.

Luulisin että kymmenet tuhannet suomalaiset golfarit, minä mukaanlukien, eivät ole koskaan omistaneet golfosaketta, eivätkä siis ole koskaan ’luopuneet’ omistamisesta.

Me ei-omistajat, eli golfkenttäyhtiön asiakkaat, ajattelemme, että omistajat, eli golfkenttäyhtiö, osaa määritellä käyvän maksun omaisuutensa käyttämisestä, me tulemme asiakkaaksi, maksamme käyttömaksun, ja kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä.

Moni meistä ei luultavasti olisi aloittanutkaan golfia, jos olisi pitänyt samalla ruveta omistajaksi. Voi tietysti olla mielipiteitä, että golfyhteisön kannalta ilmeisesti olisi ollut parempi, jos emme olisi aloittaneet.

ts kirjoitti: (2.11.2010 12:46:15)
    Työryhmän, ja nyt siis liiton hallituksen esityksen taustalla voidaan siis katsoa olevan yritys pelastaa tuo rahoitusjärjestelmä ja turvata kenttien rakentamisen mahdollisuus sen pohjalta jatkossakin.

Minusta tuntuu että tätä pelastusta on lähdetty hakemaan väärästä suunnasta. Nyt yritetään ajaa ihmisiä väkipakolla yhtenäisen pelaamismallin taakse. Se minun mielestäni toimivampi malli olisi yrittää sopeuttaa kenttien pelaamiskonsepteja pelaajien tarpeiden mukaisiksi. Kyllä isommasta joukosta saa irti aina isomman summan rahaa kuin pienemmästä joukosta.
    Ei tarvitse olla ihmeellinen einsten hahmottaakseen millaisille pelaamintuotteille on nyt ja varmaan jatkossakin kysyntää. SGL käyttäisi energiaansa paljon paremmin jos se funtsisi miten paketoida ja lanseraata jäsenkentillään näitä uusia pelaamistuotteita ja hankkia seuroille lisätuloja.
    Nyt tämä tuotekehittely tapahtuu aivan muualla ja niin menevät tulotkin muualle kuin kentille.

Jo pelkästää uusien sääntöjen monimutkaisuus on negatiivinen asia. Yksinkertaisuus on kaunista ja toimivaa. Nyt saa lajia harkitseva opiskella aika pinon asiaa, jos mielii hahmottaa miten golfia voi Suomessa pelata. Ei hyvä.

Jos ajattelee tulevaisuuden kenttähankkeitakin niin näen moninaisten pelioikeuksien parantavan kenttäprojektin mahdollisuutta. Jos pystyy myymään erilaisia ja erihintaisia paketteja niin kyllä potentiaalinen asiakasjoukko kasvaa moninkertaiseksi.
    Tällainen businessmalli tarvitsee kuitenkin edelläkuuluttamani pelaamiskulttuurin Suomessa. Siis kulttuurin jossa ei ole keskenään vittuilevia pulunussimia klikkejä vaan erilaisia pelaamistapoja, jotka on yhdessä sovittu ja järkevästi kehitetty. Ja vähän enempi respektiä aitojen yli. Nyt tätä venettä ollaan viemässä just toiseen suuntaan.

Siis, kannusta monimuotoisuuteen ja luo selkeä konsepti tulojen optimointiin.

Ja minä en nyt puhu ainoastaan vähänpelaavien pelaajien kautta tulevasta tulovirrasta kentälle. Se ei ole kovinkaan iso juttu. Paljon tärkeämpää olisi miettiä osakkuuden positiivisten puolien edelleenkehittämistä. Miten nämä uudet tuulet parantavat minun asemaani osakkaana? Ei sitten yhtään mitenkään.
    Ei paljoa minua lohduta että joku saa erivärisen kortin jolla saa pelata vain kotona ja meikäläinen jonkimoisen kultapossu-kortin jolla saa pelata kaikkialla. Haloo, mä saan jo nyt pelata missä huvittaa.

Ps. Henkilökohtaisesti minua hävettää kantaa sellaisen harrasteyhteisön jäsenkorttia jossa ihmisiä on luokiteltu eri ryhmiin rahan perusteella. Hieman arveluttavaa eettiseltä kantilta.

Ei tällä kuviolla ole tekemistä golfyhtiöiden rahoituksen kannalta, vaikka mitä väitetään. Nykyiset yhtiöt saavat vastikkeensa (vaikka sitten ulosoton kautta) nykyisistä osakkeista (siis niistä, joista vastike maksetaan). Uusia kenttähankkeita toki nykyinen tilanne saattaa jarruttaa.

Minun nähdäkseni tässä on kaksi asiaa, joista on kyse ja joista jostain syystä ei haluta suoraan puhua oikeilla nimillä: joillakin gryndereillä on myymättömiä osakkeita, joista ei päästä eroon ja joihin nyt yritetään hakea ratkaisua liiton tuella (tätä ratkaisua en hyväksy/ymmärrä). Toinen asia on peliaikojen saatavuus. Tämä voidaan helposti ratkaista erilaisilla peliaikojen varausmalleilla, joilla painotetaan osakkeenomistajien etuja entistä enemmän. Nyt käytetään aivan liian järeitä aseita muutamaa kenttää koskevan ongelman ratkaisemiseksi.

Taksikuski Dublinista kirjoitti: (2.11.2010 14:07:42)
    Ps. Henkilökohtaisesti minua hävettää kantaa sellaisen harrasteyhteisön jäsenkorttia jossa ihmisiä on luokiteltu eri ryhmiin rahan perusteella. Hieman arveluttavaa eettiseltä kantilta.

Olen 100% samaa mieltä! Tuo on hävettävää ja ei aikaakaan, niin taas nappaa julkisuus tuosta kiinni ja sit mennään taas…
    Rehellisyyden nimissä jo – niin tunnen aitoa myötähäpeää tästä liiton toilailusta – juuri päästy Olympialajiksi ja päättäjillä flippaa todella pahasti. Liiton pitäisi keskittyä liiton asioihin ja olisivat lähteneet tätä juttua ennemmin ajamaan SGKY:n (kenttäyhtiöiden yhdistyksen) nimissä, niin ei olisi tahraantunut liiton maine vuosiksi eteenpäin….

Täällä kirjoitetaan jatkuvasti, miten hcp 36-54 ovat sitoutumattomia. Mihin perustatte väitteenne? Mua rupes asia äsken kiinnostamaan ja ajoin koneeltamme listan, jonka mukaan meidän singelitasoituksella pelaavista on sitoutumattomia 72,8 prosenttia. Eli kyllä niitä sitoutumattomia löytyy kaikista tasoitusryhmistä varsin tasaisesti, jokaisessa seurassa missä on sitoutumattomia. Ja voin sanoa, että tuolta meidän singel-sitoutumattomien ryhmästä löytyy varsin yllättäviäkin, pitkän linjan tunnettuja golffareita.

Janne Uotila kirjoitti: (2.11.2010 14:21:46)

Olen 100% samaa mieltä! Tuo on hävettävää ja ei aikaakaan, niin taas nappaa julkisuus tuosta kiinni ja sit mennään taas…
    Rehellisyyden nimissä jo – niin tunnen aitoa myötähäpeää tästä liiton toilailusta – juuri päästy Olympialajiksi ja päättäjillä flippaa todella pahasti. Liiton pitäisi keskittyä liiton asioihin ja olisivat lähteneet tätä juttua ennemmin ajamaan SGKY:n (kenttäyhtiöiden yhdistyksen) nimissä, niin ei olisi tahraantunut liiton maine vuosiksi eteenpäin….

Täällä kirjoitetaan jatkuvasti, miten hcp 36-54 ovat sitoutumattomia. Mihin perustatte väitteenne? Mua rupes asia äsken kiinnostamaan ja ajoin koneeltamme listan, jonka mukaan meidän singelitasoituksella pelaavista on sitoutumattomia 72,8 prosenttia. Eli kyllä niitä sitoutumattomia löytyy kaikista tasoitusryhmistä varsin tasaisesti, jokaisessa seurassa missä on sitoutumattomia. Ja voin sanoa, että tuolta meidän singel-sitoutumattomien ryhmästä löytyy varsin yllättäviäkin, pitkän linjan tunnettuja golffareita.

Tosta ongelmasta mä olen just yrittänyt monta kertaa mainita ja varoittaa. Tasoituskorttikauppa jäsenmaksulla, pelilippukauppa, supergolf mahdollistaa juuri tuon kaltaisen toiminnan. No me ollaan varmaan eri mieltä siitä miten se tulisi ratkaista joten ei kai meidän siitä tarvitse alkaa kiistelemään.

ts

Janne Uotila kirjoitti: (2.11.2010 14:21:46)

Täällä kirjoitetaan jatkuvasti, miten hcp 36-54 ovat sitoutumattomia.

Ja missähän ihmeessä tuollaista on kirjoitettu? Kenellähän nyt ovat puurot ja vellit sekaisin?

ts kirjoitti: (2.11.2010 14:32:27)

Ja missähän ihmeessä tuollaista on kirjoitettu? Kenellähän nyt ovat puurot ja vellit sekaisin?

Esim. alla viesti 49 / Johtaja XXL…
    On niitä ollut muissakin…

ts

ts kirjoitti: (2.11.2010 12:46:15)
    Työryhmän, ja nyt siis liiton hallituksen esityksen taustalla voidaan siis katsoa olevan yritys pelastaa tuo rahoitusjärjestelmä ja turvata kenttien rakentamisen mahdollisuus sen pohjalta jatkossakin.

Minusta tuntuu että tätä pelastusta on lähdetty hakemaan väärästä suunnasta.

Niin… minähän en tuon esityksen toimivuuteen ottanut mitään kantaa, vaan taustoihin.

Osalle noiden markkinoiden toimivuus ei ole minkäänlainen ongelma, mutta hekään eivät voi väittää, etteikö se joillekin olisi.

Se, että nykyisistä sitoutumattomista jossain vaiheessa tulisi osakkaita, on kyllä täyttä utopiaa nykysysteemillä. Taaskaan ottamatta kantaa siihen, pitäisikö heistä tulla.

Mitenkäs taksikuskin tilanne olisi siinä vaiheessa, jos edessä olisikin muutto kauas nykyisen kentän läheltä, osaketta ei saa myydyksi ja vuokrahinnat ovat taas painuneet alle vastikkeen? Kokisitko silloin tuon ongelmaksi?

ts

Janne Uotila kirjoitti: (2.11.2010 14:37:54)

Mun näyttö on varmaan rikki, koska siinä ei lue mitään tuollaista.

Rauski kirjoitti: (2.11.2010 14:27:25)
    Tasoituskorttikauppa jäsenmaksulla, pelilippukauppa, supergolf mahdollistaa juuri tuon kaltaisen toiminnan. No me ollaan varmaan eri mieltä siitä miten se tulisi ratkaista joten ei kai meidän siitä tarvitse alkaa kiistelemään.

Puhut kahdesta eri asiasta. Sitoutumattomat pelaajat, jotka pelaavat Green Feellä maksavat aina golfyhteisön pyytämän (itse määrittelemän) hinnan. Ovat yhtiölle taloudellisesti kannatavampia asiakkaita kuin heavy userit (kierroksia on rajallinen määrä ja Green Fee pelaajat nostavat kierroksen keskihintaa).
    Peliliput ja mainitsemasi Super Golf ovat sitten eri asia…ja jokaisen yhtiön omia asioita. Jos perustaja/perustajat ovat laittaneet tämän mahdollisuuden yhtiöjärjestykseen, niin sitten ovat ja kaikki ostajat ovat olleet tästä tietoisia (jos ovat tsekanneet yhtiöjärjestyksen ennen ostoa). Ja onhan tuo pelilippumahdollisuus buustannut myös osaltaan osakekauppaa silloin aikoinaan (ainakin joidenkin kohdalla ja ainakin osittain). Minullakin on kavereita, kun ovat ostaneet kaksi osaketta, jotta voivat itse pelata toisella ja toisen ottaa pelilippuina kavereilleen – muuten olisivat vain ostaneet sen yhden osakkeen. Ja samoin Super Golf – golfyhtiöt voivat itse päättää tekevätkö sopimuksen vai ei… (tietty pienellä osalla on yritysosakkeet, jolloin eivät voi tätä päättää…). Eli kirjoitat eri asioista ja nuo ovat nimenomaan osakeyhtiöiden omia asioita, johon ulkopuolinen taho ei pääse käsiksi, kuten näet liiton ehdotuksestakin…

ts kirjoitti: (2.11.2010 14:42:33)

Mun näyttö on varmaan rikki, koska siinä ei lue mitään tuollaista.

Niin on, kun kyllä siellä niin sanotaan…
    Edelleen en ymmärrä golfliiton tiedotteessa kohtaa;

– Golfliitto ottaa käyttöön virallisen, varsinaisen tasoituskortin ja erillisen ”vihreän” kortin seuratasoituksella (hcp 37-54) pelaaville jäsenille

Miten tämä nyt sitten palvelee paremmin golffarin ’sitoutumista’? Eli siis ennen kun tasoitus on 36 et ole edes golffari vaan harjoittelija joka ei ole oikeutettu edes oikeaan viralliseen tasoituskorttiin.
    Eikös tämä nykyinen systeemi riittänyt, että golfkentillä on omat tasoitusrajat, kellä 54 kellä 36 tai vaikka halutessaan 15??

Tunnustan, että tiedän luulevani sitoutumattomista pelaajista suurimman osan olevan pelin vasta aloittaneita. Perustan luuloni hyvin pieneen otantaan ja suureen elämänkokemukseeni. Se, että Vihdissä asiat ovat toisin, ei muuta luuloani miksikään.

Juu XXL toki on – niinkuin on Suomalaisista golffareistakin – 1/3 Suomen golffareista pelaa tasoituksella 36-54. Halusin vaan tuoda julki, että kyllä niitä löytyy kaikista tasoitusryhmistä, eikä prosenttiosuuksien heittely ole niin hirveä kuin äkkisiltää luulisi. Tietty meillä tuo aloittelijoiden Par3-pelioikeus (jotka siis lasken meillä sitoutuneisiin) tietty muuttaa suhdetta…mutta olet kyllä pääsääntöisesti oikeassa.
    Tosin kannattaa muistaa tuo n. 1/3 Suomalaisista golfareista ja minkä euro määrän ne tuovat vuosittain koko toimialalle – eli tätä ryhmää pitää tukea ja aktivoida, jotta saadaan heitä ’golfurallaan’ eteenpäin, ei potkia päähän!

ts kirjoitti: (2.11.2010 14:41:07)
    Se, että nykyisistä sitoutumattomista jossain vaiheessa tulisi osakkaita, on kyllä täyttä utopiaa nykysysteemillä. Taaskaan ottamatta kantaa siihen, pitäisikö heistä tulla.

Mitenkäs taksikuskin tilanne olisi siinä vaiheessa, jos edessä olisikin muutto kauas nykyisen kentän läheltä, osaketta ei saa myydyksi ja vuokrahinnat ovat taas painuneet alle vastikkeen? Kokisitko silloin tuon ongelmaksi?

Utopiasta: Täysin samaa mieltä. Myös vuonna 2011-2015, jos nämä uudet jutut valtaavat alaa. Osakkuuteen kannustavia elementtejä on vaikea havaita.

Muuttamisesta: Osakkuus on aina kauppaa jossa pitää valmistautua näihin laskukausiin. Ei pidä lähteä mukaan sellaiseen peliin jota perse ei kestä. Tätä minä hain sillä eläinsatu-jutulla: Jos joku kettu on puhunut hevosen mukaan väärillä lupauksilla niin aika turhaa on kenenkään enää jälkikäteen syytellä täysin ulkopuolisia lokkeja sisäisistä ongelmista. Osakkaat tekevät kaikki päätökset ja kantavat niistä myös vastuun jos päätökset ovat ei-niin-maailman-parhaita. Yksinkertaista.

Lainaan tässä taas Fuken ajatusmallia joka sanoo pelkistetysti että kenttä on sen arvoinen kuin se oikeasti on. Siihen ei vaikuta vieraspelaajat, SGL, R&A, astrologia, pörssikurssit tai Urho Kekkonen. Siihen vaikuttaa se miten Golf Oy:tä, Golf ry:tä, kenttää, osakkaita ja vieraita hoidetaan ja kohdellaan. Piste.

Näistä tekijöistä muodostuu yhtälö, jonka lopputuloksen mukaan minulle ja kanssa-veljilleni/sisarilleni muodostuu se hinta, jonka olemme valmiita maksamaan osakkeesta, kaudesta tai kierroksesta ko kentällä.

Jos osakkeen hinta on nyt alempi kuin ostaessani, niin ei voi auttaa. Oma moka.
    Samoin jos vuotuinen vasteke on suurempi kuin sen käypä vuokrahinta markkinoilla, huono sijoitus, oma moka.

Se että alkaisin jotenkin pakottamaan näitä ”fiksumman” vaihtoehdon valinneita osallistumaan kentän ylläpito-talkoisiin on minulle täysin vieras ajatus. Päällimmäisenä ajatuksena on osallistua rakkaan kotikenttäni asioidenhoitamiseen niin että kenttä itsessään on tarpeeksi huokutteleva ilman ulkopuolisen tahon kortti-sulkeisia.

Kokemukseni mukaan kannettu vesi kaivossa pysy.

Ps. Olen ostanut osakkeen yhtiöstä jossa osakkeen voi panna huilaamaan ja odottamaan parempia aikoja.

Johtaja XXL kirjoitti: (2.11.2010 15:09:12)
    Tunnustan, että tiedän luulevani sitoutumattomista pelaajista suurimman osan olevan pelin vasta aloittaneita. Perustan luuloni hyvin pieneen otantaan ja suureen elämänkokemukseeni. Se, että Vihdissä asiat ovat toisin, ei muuta luuloani miksikään.

Näin nämä asiat riippuvat aivan siitä mistä niitä katsoo 🙂

Mulla on taas tilanne että olen sälliporukan ainoa ei-singeli ja ainoa osakas.

Taksikuski Dublinista kirjoitti: (2.11.2010

I]

… jos ei situtumattomista tule sitotuneita, niin kenestäs sitten. Kaiketi lajin pariin tulijat kokeilevat lajia ja vasta sitten ostavat osakkeen. Tietenkin on myös niitä, joille osakkeen voi ostaa heti alkuun tai jotka esimerkiksi juniori-vuosien jälkeen saavat osakkeen vanhemmiltaan. Silti uskon vakaasti, että uudet sitoutuneet ovat olleet ainakin jonkin aikaa sitoumattomia ensin.

ts kirjoitti: (2.11.2010 14:41:07)Mitenkäs taksikuskin tilanne olisi siinä vaiheessa, jos edessä olisikin muutto kauas nykyisen kentän läheltä, osaketta ei saa myydyksi ja vuokrahinnat ovat taas painuneet alle vastikkeen? Kokisitko silloin tuon ongelmaksi?

… ei taksikustilla tilanne mitenkään mahdoton ole, jos kerran vuokrahinnat ovat alle vastikkeen. Voihan taksikusti vuokrata uudelta paikkakunnalta ja antaa vuokralle vanhan osakkeen. Sitä varten meillä on onneksi Golfpörssi, jossa ei kukaan vedä välistä.

Taksikuski Dublinista kirjoitti: (2.11.2010 15:43:55)

Ps. Olen ostanut osakkeen yhtiöstä jossa osakkeen voi panna huilaamaan ja odottamaan parempia aikoja.

Ei kannata liikoja luottaa tähän ’HUILAAMISEEN’. Voi hyvinkin käydä Kulloot, jossa pelikausimaksut eivät riitä hoitokustannuksiin, jolloin yhtiö velkaantuu vuosi vuodelta. Velka rasittaa sitä kautta myös näitä huilanneita osakkeita – vaikka se tuntuisi epäreilulta, kun velkaantuminen olisi johtunut liian alhaisesta hoitovastikkeesta.

ts

Putti-Possu kirjoitti: (2.11.2010 15:52:23)

I]

… jos ei situtumattomista tule sitotuneita, niin kenestäs sitten. .

Ei kenestäkään ja sehän tässä ongelman ydin onkin. Siksi korostin vielä tuon nykysysteemillä.

Golfin harrastaminen on yksilön näkökulmasta paljon fiksumpaa muilla tavoin suurimmalle osalle, varsinkin niille, joita ei seuratoiminta ja yhteisöllisyys kiinnosta pätkän vertaa.

On vapaus valita, ei ole mitään velvoitteita eikä taakkaa niskassa mahdollisista tulevien vuosien kuluista. Vapaus päättää pelaako sinä kesänä enemmän tai vähemmän. Vapaus vaihtaa kenttää vuosittain ja valita itselleen sopivin areena harrastukselleen. Vapaus jopa lopettaa jos siltä tuntuu, eikä kukaan perään huutele.

Jos eriarvoisuus osakkaiden ja osakkeettomien välillä ei käänny vallan toisin päin, ei jatkossa kukaan halua ottaa osaketta riesakseen, koska siinä ei ole mitään järkeä.

Siihen en edelleenkään suostu ottamaan kantaa, pitääkö noin olla vai ei. Eri lähtökohdista on täysin erilaiset näkemykset ihmisillä, ja lisäksi niihin liittyy vahvasti tunnereaktioita. Pahinta on se, että molemmat ääripäät ovat täsmälleen oikeassa ja sehän tästä vaikeaa tekeekin.

Golf ei kai ensisijaisesti ole taloudellista toimintaa, eikä sijoittamista.

Golf lienee suurimmalle osalle harrastajista ensisijaisesti taitoa vaativa, loputtomia haasteita tarjoava harrastus, liikunta- ja urheilulaji, josta he saavat tyydytystä ja nautintoa oppiessaan lisää, ja kokiessaan joskus myös ’kuin elokuvissa’ onnistumisen hetkiä. Golfissa voi harrastajakin joskus vierittää reikään samanlaisen 10 metrin putin, jonka näki televisiossa edellisenä iltana. Monessa muussa urheilulajissa harrastaja ei voi koskaan tehdä huippu-urheilijan suoritusta, edes sattumalta.

Tähän onnistumisen iloon ei vaikuta laisinkaan se, onko piirongin laatikossa kotona golfyhtiön osake vai ei.

Ja jos ei aina onnistu, ainakin voi katsella kaunista kenttää ja jutustella mukavien ihmisten kanssa, tuttujen ja tuntemattomien.

Putti-Possu kirjoitti: (2.11.2010 15:55:58)
    Ei kannata liikoja luottaa tähän ’HUILAAMISEEN’. Voi hyvinkin käydä Kulloot, jossa pelikausimaksut eivät riitä hoitokustannuksiin, jolloin yhtiö velkaantuu vuosi vuodelta. Velka rasittaa sitä kautta myös näitä huilanneita osakkeita – vaikka se tuntuisi epäreilulta, kun velkaantuminen olisi johtunut liian alhaisesta hoitovastikkeesta.

No sitten käyn katsastamassa Töölönlahden kauniita maisemia yhdessä jonkun rantojen arskan kanssa ja teemme Gambina-pullon korvausta vastaan kunniakkaaseen golf-yhteisöömme yhden uuden sitoutuneen pelaajan.

Taksikuski Dublinista kirjoitti: (2.11.2010 16:16:00)
    No sitten käyn katsastamassa Töölönlahden kauniita maisemia yhdessä jonkun rantojen arskan kanssa ja teemme Gambina-pullon korvausta vastaan kunniakkaaseen golf-yhteisöömme yhden uuden sitoutuneen pelaajan.

Saattapi olla että Gambinan myynti hypähtää huippulukemiin 20.11 jälkeisenä aikana, riippuen kokuksen päätöksistä.

ts kirjoitti: (2.11.2010 13:28:42)

Ongelma on sen verran moniosainen, että enpä jaksa sitä enää lähteä tässä sadatta kertaa puimaan. Järjestelmän pitää kuitenkin toimia, jotta kentät pysyvät pystyssä ja uusia uusille palaajille jossain vaiheessa rakennetaan. Kommenttisi kuvastaa hyvin tuota vallalla olevaa itsekeskeistä ajatusmallia, jossa ongelmaa ei ole jos se ei itseä koske.

Golfkenttiä vaan ei Suomessa ole, jos eivät omistajat niitä rakenna, rahoita ja ylläpidä. Jos kaikki päättävät luopua omistamisesta, ei ole sitten enää kenttiäkään missä pelata. Silloin se saattaa ihan hieman koskea harrastajaakin 😉

Sama itsekeskeisyys vaivaa molempia osapuolia aika tasapuolisesti, tekisipä mieleni sanoa että osakkeenomistajuus ja itsekkyys ovat kohtalaisen riippumattomia muuttujia.

Kumminkin näen asian siten että kyllä se voisi olla molempien etu että pelaajaosakkuus olisi houkutteleva vaihtoehto. Siis nimenomaan sen kannalta että saadaan kenttiä rakennettua vastaisuudessakin.

En tiedä olisiko mahdollista ajatella että sillä osakkeella saisi jotakin takeita lähtöaikojen suhteen vähän samaan tapaan kuin jossakin sulkapallossa voi olla osake joka oikeuttaa vuoroon tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan? Mitäpä osakkeenomistajat tuumisivat tämmöisesta? Jollakin mekanismilla sitten osakkaalta käyttämättä jääneitä startteja voisi trokata eteenpäin. Ja tietysti eri starttiajoilla voisi käydä kauppaa jotta saisi järjesteltyä niin että pääsee viikoittain pelaamaan tietyn ihmisen kanssa samaan flaittiin. Olisi myös helpompaa seuran puuttua käytökseen kun tietäisi mihin aikaan voi kenenkin edesottamuksia kentällä seurata.

Taapero kirjoitti: (2.11.2010 16:29:45)
    En tiedä olisiko mahdollista ajatella että sillä osakkeella saisi jotakin takeita lähtöaikojen suhteen vähän samaan tapaan kuin jossakin sulkapallossa voi olla osake joka oikeuttaa vuoroon tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan? Mitäpä osakkeenomistajat tuumisivat tämmöisesta? Jollakin mekanismilla sitten osakkaalta käyttämättä jääneitä startteja voisi trokata eteenpäin. Ja tietysti eri starttiajoilla voisi käydä kauppaa jotta saisi järjesteltyä niin että pääsee viikoittain pelaamaan tietyn ihmisen kanssa samaan flaittiin. Olisi myös helpompaa seuran puuttua käytökseen kun tietäisi mihin aikaan voi kenenkin edesottamuksia kentällä seurata.

Ei helvatassa, tuollaista rasitetta saa osakkeenomistajalle laittaa. Eihän parturiin tai Bor…liinkaan varata aikaa vaan mennään silloinkun tarve iskee.

Josko on yli 40 vuotta elänyt kellon ja allakan kanssa päivittäisessä menemisessä ja tulemisessa, niin ei enää ’eläkkeellä’ tarvi alkaa kelloa kyttäämään koska olikan se ’pakollinen’ pelivuoro.

Marx kirjoitti: (2.11.2010 9:48:39)
    Jäsenkortit taidetaan lähettää asiakkaille ennekuin OY:lle maksut erääntyy osassa kenttiä, kukas ne merkinnät laittaa ennakkoon.

Tämä on kyllä totta ainakin niin kauan, kun homma hoidetaan hcp-korttiin tehtävällä leimalla/tarralla/tms fyysisellä merkinnällä. Mutta minä kyllä epäilen, että tuo on vain välivaihe. Ihan varmaan homma tullaan jatkossa hoitamaan Suomen Golfliiton kaikki pelaajat sisältävän keskusrekisterin avulla. Eli keskusrekisteriisä tulee olemaan tämä sitoutumismerkintä, jolloin se näkyy caddie masterin tiskillä pelaajan ilmoittautuessa. Itse asiassa tuo keskusrekisterin merkintä saattaa jatkossa jopa vaikuttaa siinä vaiheessa, kun pelaaja yrittää tehdä lähtöaikavarausta netissä vieraskentälle. Eli tietokone vertaa pelaajan sitoutumisstatusta kyseisen vieraskentän vaatimuksiin ja joko estää pelaajaa tekemästä varausta tai sallii sen, mutta läväyttää tauluun sitoutumattomille pelaajille tarkoitetun korkeamman green feen.

Onko ensimmäinen merkintä mikä jos pelaajalla on osake, mutta maksu myöhässä. Muuttuuko se jälkikäteen jos maksaa ei maksa..

Jos omistaa osakkeen, mutta ei maksa vastiketta, ei tietenkään saa sitoutuneen pelaajan statusta. Mutta sitten kun maksut on suoritettu, saa merkinnän.

Entäpä vuokrapelioikeus, josta omistaja ei maksannu maksuja, mutta vuokralleottaja kyllä maksannu vuokranantajalle.

Ei vuokrapelaaja saa tuossa tilanteessa tietenkään sitoutuneen pelaajan merkintää. Selvää on, että pelioikeuden vastikemaksut täytyy olla maksettu, ennen kuin sillä voi kukaan saada sitoutuneen pelaajan merkintää. Vuokrapelaaja saa setviä asian oman vuokraisäntänsä kanssa, asia ei kuulu golfyhtiölle/seuralle.

Miten jos ’sitoutunut ’ omistaa myy osakkeen, muuttuuko kortti.. Entä jos se on ’hukassa’.

Jos kerran kyse on nimettävästä pelioikeudesta, niin se joka sillä pelaa (olettaen että vastikkeet on maksettu), on kyseisellä kaudella se sitoutunut pelaaja. Osakekaupan seurauksena tilanne voi vaihtua seuraavala pelikaudella.

Jos taas hukkaat hcp-korttisi, niin oma vika, jäät varmaan ilman sitoutuneen pelaajan etuja. Ihan sama, kun jos hukkaat K-Plussa korttisi, ei tipu K-Raudan kassalla etuja.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 574)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #453556 kohteessaGolfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle