26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golfin opettaminen

Etusivu Foorumit Yleistä Golfin opettaminen

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Joskun tuntuu, että mitä huonompi golfari, sitä innokkaampi hän on neuvomaan muita. Olen aika usein joutunut seuraamaan huvittuneena vierestä, kun joku ’vanhempi’ mies, jonka oma svingi olisi suurremontin tarpeessa, alkaa neuvomaan ja opettamaan vaimoaan tai kaveriaan hyvin itsevarmasti. Pelaan itse alle 5:n tasoituksella ja olen sitä mieltä, että neuvoja ei kannata tyrkyttää, mutta kysyttäessä olen valmis auttamaan. Ei tarvitse olla pro, että voi neuvoa toista, eikä ole mitään tasoitusrajaakaan opettamiseen, mutta pitäisi olla edes jonkinlainen itsekritiikki. Mitä mieltä olette ?

    Olen aivan samaa mieltä tuosta asiasta.

    Harvinaisen hanakkoja osa pelaajista on neuvomaan miten lyödä ja selittämään miten svingin tulisi lähteä ja tulla palloon.. Mutta koskaan en ole jaksanut ottaa vakavasti noita juttuja, koska jokaisella pelaajallahan on yksilöllinen svingi. Toisella joku toinen tyyli toimii ja toisella vastaava tyyli ei sitten toimi mitenkään. Mutta tietyt peruasiathan on tietty samat jotka tulee sisältyä svingiin.

    Toinen ryhmä on sitten vielä noiden neuvojien lisäksi se, joka jupisee itsekseen, että miksi minä näin lyön kun minun pitäisi lyödä näin… Varsin rasittavaa joskus kuunnella kierroksen aikana…

    Saahan niitä neuvoja tulla antamaan jos haluaa, mutta eriasia ottaako niistä opiksi… =) Ja eikös säännöissäkin jo jotain sanota siitä toisen neuvomisesta kierroksen aikana.. Jos en aivan väärin muista…

    Varsinkin keski-ikäiset ukot ovat aina neuvomassa vaimojaan kuinka lyödä. Yleensä vaimot tyytyvät kohtaloonsa ja kuuntelevat ’asiantuntijan’ neuvoja, jotkut ehkä tiuskivat takaisin. Ilman opastustakin vaimon pallo löytyykin yleensä keskeltä väylää ja miehen mehtähallituksen puolelta. Ei voi kuin partaansa nauraa…

    Itse olen kiitollinen huomautuksista, jotka koskevat
    esim. svingiäni. Kilpailuissahan pelikaverit eivät saa
    neuvoa, mutta muulloin on mukava saada korjausvinkkejä.

    Esimerkiksi: jätit backswingin lyhyeksi, löit flätin swingin jne. Tällaisia vikoja ei itse välttämättä huomaa. Tällöin kaverin apu on kullanarvoista.

    Minä ainakin koen kohteliaisuudeksi kaverin opastukset.

    Severiano sanoi:
    ’Esimerkiksi: jätit backswingin lyhyeksi, löit flätin swingin jne. Tällaisia vikoja ei itse välttämättä huomaa. Tällöin kaverin apu on kullanarvoista.’

    Voi Seve, Seve, oletko pian metsässä… Ei voi kuin hiljaa huokaista, sillä Sevellä on edessään ongelmia…

    Löit flätin swingin?!?!? Se joka tuollaisen neuvon antaa ei ehkä ymmärrä golfswingistä mitään (niinkuin 99% pelaajista), mutta se joka tuon neuvon uskoo on vielä neuvonantajaakin hölmömpi.

    Ei muutakuin hyviä flättejä swingin lyöntejä vaan kaikille, ja hyviä neuvoja!

    Seven peliseura koostuu yleensä siitä 1 %:sta,
    joten neuvot voi ottaa luottavaisesti kiitoksella vastaan.

    Hyvää jatkoa sinulle Jore.

    Otsikon mukainen golfin opettaminen on eri asia kuin kierroksen aikana tulleet neuvot. Nämä puolihuolimattomasti heitetyt, usein pyytämättä ja Joren asenteella tulleet kommentit voipi unohtaa.

    Parasta opetusta golffiin olen saanut kaverilta, jonka oma svingi ei tosiaankaan kelpaa malliksi. Hänellä vaan on armottoman tarkka silmä ja vuosien varrella kertynyt laaja tietotaito svingin teoriasta ja olennaisista asioista eri kehitysvaiheessa oleville golffareille.

    Olen samaa mieltä viestin kirjoittajan kanssa.

    Itse huomasin sen kun olin viime kesänä kierroksella ja ryhmässä oli eräs vanhempi mies, jonka oma svingi oli suoraan sanottuna hirveä. Oma peli ei minulla oikein kulkenut ja tämä vanhempi mies alkoi antamaan vinkkejä svingin korjaukseen. Ette arvaa mitenkä paljon otti päähän ja teki mieli kuittailla miehelle takaisin. Mutta onneksi maltoin mieleni ja säilytin hyvät välit.

    Minulla on eräs kaveri joka on ottanut pron tunteja todella paljon ja eri puolella maailmaa, mutta hänen svinginsä ei ole kehuttava. Häneltä saan todella hyviä neuvoja pelin aikana ja otan niitä mielellään vastaan. Kaikki ’neuvot’ joita olen saanut satunnaisilta hutkijoilta eivät ole todellakaan vakuuttaneet. Sanoisin ettei kannata tuntemattomalle mennä neuvomaan kovin hanakkaasti mitään.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #524808 kohteessaGolfin opettaminen

Etusivu Foorumit Yleistä Golfin opettaminen