26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golfauton vuokrahinta Suomen kentillä.

Etusivu Foorumit Yleistä Golfauton vuokrahinta Suomen kentillä.

Esillä 10 viestiä, 26 - 35 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Asko3: Kun meidän porukassa on 4 pelaajaa 66-76 v. ikähaarukassa,ja jokaisella on sellaista vaivaa että olemme saaneet lääkärintodistukset, päätimme ettemme enää mene vaivaamaan Keimolagolfia, vaan pelaamme sellaisilla kentillä joissa huomioidaan auton hinnassa vieraspelaajien osalta rajoitukset. Auto on kohdallamme ainoa tapa että pysymme muiden pelaajien tahdissa, emmekä ole ainakaan vielä jääneet tukkeeksi kenellekään millään pelaamillamme kentillä. Sama asia tuli esille kun tarkastelin Suomen golf seniorien pelioikeuskenttiä 32kpl, ainoastaan 6 kenttää huomioi iän tai lääkärintodistuksen auton hintaa alentavana, vaikka golfseniorit pitäisi olla nimenomaan ikääntyvien golfareiden äänen kannattaja

    Ajan myötä syntyy yhä useammille rajoitteita liikkumiseen. Pelkästään ikä ei välttämättä tee kaikissa tapauksissa tarvetta auton käyttöön mutta tietyt terveydelliset haitat saattavat nousta pelaamisen esteeksi. Veikkaan että tulevaisuudessa näin tulee käymään yhä useammalle.

    Toki jokainen kenttäyhtiö määrittelee omista lähtökohdistaan hinnoitteluperusteensa. Mutta itse pitäisin ainakin terveydellistä syytä melko hyvänä perusteena sopivalle alennukselle. Varsinkin niillä kentillä missä auton vuokrahinta on muuten keskimääräistä korkeampi.

    Henkilökohtaisesti vierastan ajattelua että välttämättömyydestä ja (omalla tavallaan)pakkotilanteesta rahastetaan kohtuuttomasti.

    Kaupallista liiketoimintaa harjoittavan on hyvä huomioida asioita monelta kantilta. Loppuviimeksi tyytyväiset Asiakkaat tuovat yritykselle parhaan tuloksen.

    KL1

    Täytyy sanoa, että ihmettelen syvästi muutamia tässä ketjussa esitettyjä mielipiteitä, kuten esimerkiksi golfauton vuokran määräytymistä vuokraajan iän perusteella. Justiinsa joo…

    Omasta näkövinkkelistäni asia menee tällä tavalla:

    1. Jos ja kun joku haluaa käyttää golfautoa, se hänelle suotakoon. Hän maksaa autosta kenttäyhtiön määrittelemän vuokrahinnan. Tämä hinta voi olla erilainen osakkaalle, pelioikeutetulle, gf-pelaajalle tai mille tahansa erityisryhmälle, jonka kenttäyhtiö palvelun tarjoajana haluaa määritellä.

    2. Jos jollakin kentällä nuorilla ja liikuntakykyisillä ihmisillä alkaa olla niin suuri halu ja rahamassi käyttää golfautoa siinä määrin, ettei autoja enää riitä vanhoille ja raihnaisille, niin kenttäyhtiön täytynee investoida useampiin golfautoihin.

    Tämän mutkikkaampi ei asia mielestäni ole.

    EDIT: Ai niin, mitä tulee terveydellisten syiden vuoksi myönnettäviin alennuksiin, niin sellaista näkökulmaa en voi ymmärtää. Jos terveys ei kestä kävellä golfkierrosta, niin voi joko harrastaa jotakin muuta tai maksaa normihinnan golfautosta. Miksi kummassa kaikkien pitäisi saada kaikkea ja vieläpä halvemmalla kuin muut? Ei niin tapahdu elämässä muutenkaan.

    Olen elämäni aikana pelannut kävellen n. 4000 kierrosta. Nyt polvenvaihdon epäonnistuttua olen pelannut autolla 30 kierrosta säilyttääkseni tuntuman peliin ja voidakseni edelleen nauttia vaimoni seurasta kauniissa golfmaisemassa. Osakkaana saan auton hintaan 20€. Olen iloinen kun minua ei ole pakotettu hankkimaan uutta harrastusta rampautumiseni vuoksi, ikä kuitenkin estäisi monen uuden harrastuksen alottamisen.

    Minäkin vierastan ajatusta, että golfyhtiön pitäisi ottaa hinnoittelussa huomioon terveydelliset syyt tai esimerkiksi halvempi hinnoittelu senioreille, mikä koskee niin vastikkeita, greenfeetä kuin golfautoakin.

    Sen sijaan hinnoittelun pitäisi reagoida nykyistä enemmän kysyntään, jolloin viikonloput ja loma-ajat ovat kalliimpia ja vastaavasti edullisempia hintoja on tarjolla hiljaisempina ajankohtina. Tällöin ne todennäköisesti palvelevat hyvin esimerkiksi senioreita, joilla mahdollisuus pelata sillon kun suuri osa on töissä.

    Olen seurannut golfauton käyttöä omalla kentälläni ja perstuntumalla tilanne on
    – golfautoa käyttävät erityiseti nuoret, joilla ei mitään ongelmia liikunnan kanssa
    – golfautoa käyttävät monet keski-ikäiset, joilla olisi syytä golfauton sijasta lisätä liikuntaa/kävelyä
    – pieni vähemmistö auton käyttäjistä on niitä, joilla on oikeita liikunnallisia esteitä ja heille toivon auton käytön myötä vielä monia vuosia golfin parissa

    Summa Summarum. Kansainväisesti vertaillen golfin pelaaminen on Suomessa kentän osakkaille halpaa ja useissa tapauksissa muille vielä halvempaa. Golfauton vuokraaminen on osakkaille halpaa ja muille kalliimpaa. Mielestäni näistä kahdesta ainakaan jälkimmäinen hintasuhde ei ole pielessä.

    Oma lähtökohtani tässä kirjoittelussa on ollut asiakaslähtöisyys sekä golfyhtiön palvelutarjonta ja taloudellinen hyöty.

    Terveydellisistä syistä autoa tarvitsevalla on vain kaksi vaihtoehtoa, pelaaminen auton avustuksella tai sitten jättää harrastus kokonaan.
    Hänelle ei riitä se että maksaisi pelkästään gf:n vaan hän joutuu vuokraamaan myös auton.
    – se tarkoittaa että hän maksaa kierroksestaan vähintäänkin 50% korkeamman hinnan verrattuna pelkällä gf:llä pelaaviin.

    Ajateltaessa tilannetta kenttäyhtiön kannalta olisi syytä ymmärtää että kyseessä on ainakin talouden näkökulmasta paras mahdollinen VIP-Asiakas.
    – liiketaloudellisesta näkökulmasta juuri tällaisia Asiakkaita kannattaisi erityisesti houkutella vieraiksi. Siksi on myös liiketaloudellisesti perusteltua tulla hieman vastaan auton vuokran osalta.
    – esimerkiksi normi gf = 50 €/kierros + auto 25€/kierros(lääk.tod.)
    – yhteensä 75 € kierroksesta on varmasti hyvä tuotto kyseiselle kenttäyhtiölle.

    Toisekseen jos/kun 3-4 kaverusta miettii minne mennään pelaamaan niin hyvin todennäköisesti koko porukan vierailukohde valikoituu sen mukaan missä autoa (terveydellisistä syistä) tarvitsevalle tarjotaan kohtuullinen hinnoittelu.
    – ainakin jonkun kenttäyhtiön kannattaa erottua muista ja markkinoida kyseistä palvelua.

    Mutta kuten jo aikaisemmin totesin niin jokainen liikeyritys toteuttaa palvelutarjontaansa omista lähtökohdistaan. Sen perusteella Asiakkaat valitsevat itselleen parhaiten sopivan tuotteen.

    P.S. Olen kohtuullisen hyvin tietoinen (järjestäytyneiden)senioripelaajien eduista jne. Kaikki terveydellisistä syistä (lääk.tod.) autoa käyttävät eivät kuitenkaan ole senioripelaajia. Toisaalta juuri seniorivieraan kohdalla auton vuokraus yleensä jopa tuplaa ko. Asiakkaalta saadun kertatuoton (=seniori gf + auton vuokra). Jää kenttäyhtiön taloudesta vastaavien harkittavaksi olisiko tällä merkitystä yhtiölle.

    II P.S.
    Sekin jää kenttäyhtiön mietittäväksi mikä olisi sopiva auton vuokra (eräissä aikaisemmissa meileissä mainituille) nuorille ja hyväkuntoisille autolla ajeleville pelaajille. Heidänkään maksuja ei kannata hyljeksiä..samaa rahaa he tuovat palvelun tarjoajille. Heillä on kuitenkin aina mahdollisuus harkita ottaako auton vai ei.

    Samaa mieltä Golffaren kanssa palvelutarjonnasta ja taloudellisesta hyödystä. Otetaan vaikka Kytäjä ja sen iso automäärä. Tuovat tullessaan paljon sellaisia pelureita, jotka muuten jäisivät pois, nuoria ja vanhoja. Jonkin verran on näkynyt yhden hengen golfautoja. Se on huomattavasti edullisempi kuin perinteinen 2-paikkainen ja säilytys on vähemmän tilasyöppö. Yksinajavia tulee kentillä vastaan ja monesti syynä on se, että toinen pelaaja haluaakin ja on kykenevä kävelemään. Irlannissa viime viikolla tuli servo-ohjattu kaksipyöräinen golfSegway jossa oli kuski ja golflaukku, samanlaista tekniikka olette nähneet kaduillakin tasapainoskoottereissa. Niiden hinnat ovat romahtaneet viime aikoina. Mihinkähän tekniikka vielä meneekin siirtymisissä golfkentillä?

    KL1

    Otetaan vaikka Kytäjä ja sen iso automäärä.

    Kytäjä on jo alunperin suunniteltu autolla pelattavaksi. Ota joku toinen kenttä esimerkiksi.

    Kytäjä lienee niitä harvoja kotimaisia kenttiä joissa auton käyttö on otettu huomioon jo kenttiä suunniteltaessa. Toisaalta siirtymät väylien välillä ei ole liian pitkiä eikä maaston korkeuserot niin suuria etteikö sen molemmat kentät olisi kohtuullisen hyvin/helposti pelattavissa kävellenkin.

    Suomessa ei kuitenkaan ole yhtäkään sellaista kenttää jossa auton vuokraaminen olisi välttämätöntä ja jopa pakollista(sisältyy kierroksen hintaan). Muualta löytyy paljonkin kenttiä joilla kävellen saa pelata vain kilpapelaajat erikoisluvalla. Tai sitten jopa niin että kävellen pelaavilta veloitetaan tuntuva lisämaksu.

    Toisaalta suurimmalla osalla kotimaan kentistä lienee kohtuullisen helppo suoriutua pelaamisesta myös auton kanssa. Siis ilman että kenttää ja siirtymiä kohtuuttomasti rasitettaisiin kulumisella. Jossain saattaa olla pulaa myös auton säilytystiloista jne.

    Golf on erinomainen laji liikunnan kannalta. Kävellen pelaaminen on varmasti suositeltavaa. Olen tavannut kentillä jopa yli 90-vuotiaita jotka yhä pelaavat kävellen, mailat kantobag’issä. Toki vain muutama maila mukana ja pelaavat vain puolta kierrosta(9-reikää). Silti pitäisin toivottavana että auton käytön mahdollisuuksia huomioitaisiin nykyistä paremmin tulevaisuudessa.

    Vahva käsitykseni on että yhä useammilla ikääntyvillä pelaajilla olisi halua jatkaa harrastustaan huolimatta heikentyvästä terveydestään. Golfauton käyttö antaa sille hyvän mahdollisuuden. Varsinkin kun samalla tarjoutuu hyvä tilaisuus saada lisätuottoja yhtiölle.

    Vihdissä oli kauden alussa tarjouksena 200€/kausi. Suhailla saa niin paljon kuin jaksaa. Omalta osaltani kierrosmäärä on varmaankin tuplaantunut tällä kaudella.

Esillä 10 viestiä, 26 - 35 (kaikkiaan 35)
Vastaa aiheeseen: Golfauton vuokrahinta Suomen kentillä.

Etusivu Foorumit Yleistä Golfauton vuokrahinta Suomen kentillä.