26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golfauton vuokrahinta Suomen kentillä.

Etusivu Foorumit Yleistä Golfauton vuokrahinta Suomen kentillä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Moi,

    Olen tässä hiukan ihmetellyt, että miksi Golfauton vuokra hinta on aseteltu monella kentällä niin korkeaksi, että autot seisovat käyttämättömänä.

    Oman järjenjuoksuni mukaan, jos auton vuokra olisi esim. 20€ / kierros, niin autot olisivat ajossa ja tuottaisivat paremmin, kuin nykyhinnoittelulla, jossa autot makaavat ”hyvällä katteella” käyttämättöminä.

    Osaakohan joku Golfkenttä ammattilainen valaista tätä?

    Itse pelaan valtaosin kävelemällä kierroksen, mutta aina silloin tällöin tulee tilanteita, jossa voisi kierroksen pelata, mutta nykyhinnoittelulla jää kierros väliin = Kentältä jää saamatta 2 x GF + Auton vuokra.

    Cracker: Olen tässä hiukan ihmetellyt, että miksi Golfauton vuokra hinta on aseteltu monella kentällä niin korkeaksi, että autot seisovat käyttämättömänä.

    Syitä on (ja voi olla) monenlaisia..

    1. Periaatteelliset syyt:
    – ajatellaan että golf on liikuntaa jonka yhteyteen auton käyttö ei oikein sovellu. Siksi ei ole edes hankittu golfautoja kentälle.
    – tämä periaate on varsin yleinen myös Ruotsissa, jossa kuitenkin autoa saa käyttää jos on esittää lääkärintodistus terveydellisistä syistä.
    – jossain ei ehkä välitetä koko asiasta ja eräillä kentillä on ratkaisuksi keksitty hinnoitella auton vuokra erityisen korkeaksi (esim. yli 50€/kierros). Eräillä kentillä omat osakkaat saavat kuitenkin käyttää autoa hieman kohtuullisemmalla hinnalla.

    2. Kentän suunnittelusta ja rakenteista riippuvia syitä:
    – suomalaiset kentät on yleensä suunniteltu kävellen pelattaviksi. Tällaisella kentällä autolla liikkuminen voi olla osin hankalaa ja aiheuttaa kulumista, urautumista, jälkiä väylille, jne.
    – varsinaisia autoille (sekä samalla myös hoitokoneille) suunniteltuja päällystettyjä siirtoteitä löytyy vain muutamalta kotimaiselta kentältä.
    – ulkomailla golfkentät usein suunnitellaan alusta alkaen huomioiden golfautoilla kulkeminen. Tämä puolestaan aiheuttaa kävellen pelaaville pientä haittaa, pitkiä siirtymiä ja usein samalla melkoisia korkeuseroja jne.

    3. Kaikilla kentillä ei ole halua muutoksiin tai tarvetta ”businesta” edistävään palvelutuotantoon.
    – eräillä osakekentillä yhtiön rahoitustuotto on varmistettu riittävällä määrällä hoitovastikkeita. Johdolla ei ole erityisemmin haluakaan tehdä muutoksia liiketoiminnan lähtökohdista.
    – syynä voi olla myös se että aktiivisesti yhtiön hallinnossa toimivat osakkaat eivät itse koe tarpeelliseksi lisätä/uudistaa palvelutuotantoa.
    – syitä passiivisuuteen/muutosvastarintaan löytyy aina.

    4. Toki Suomesta löytyy myös muutamia kenttäyhtiöitä joissa nähdään tarpeelliseksi tarjota monenlaisia golfpalvelutuotteita.
    – eräillä kentillä golfautot nähdään ja ymmärretään potentiaalisina lisäarvo-/palvelutuotteina.
    Tarvetta ja kysyntää tulee monelta suunnalta:
    – yhä enemmän pelaajina on henkilöitä jotka ikänsä ja terveydellisten syiden vuoksi haluavat (ja ovat myös pakotettuja) käyttää autoja.
    – osa ns. yritys-/edustuspelaamisesta tapahtuu myös golf-autolla.
    – sopivasti mitoitettu automäärä ja asiallinen hinnoittelu tarjoaa mahdollisuuden merkittävään lisätuottoon golfyhtiölle.
    – kenttäyhtiö saa myös monenlaista markkinointietua kun se voi tarjota pelimahdollisuutta golfautoilla.
    – Usein jo yksi autoa tarvitseva pelaaja tuo mukanaan myös kavereitaan. Siis vierailun kohdekenttä valitaan juuri siksi että sieltä löytyy mahdollisuus auton käyttöön. Vaikkapa esim. kyseisen pelaajan terveydellisistä tarpeista.
    – joillekin saattaa mahdollisuus auton käyttöön olla jopa ratkaiseva tekijä kotikenttää valittaessa.

    Hinnallakin on merkitystä palvelujen kysynnässä..
    – osakkaiden ja omalla kotikentällään terveydellisistä syistä (lääkärin tod.) autoa tarvitsevan tulisi saada auto kohtuullisella hinnalla (vuosimaksu, 10-kertakortti jne.) Muusssa tapauksessa saattaa käydä että koko harrastus loppuu.
    – myös em. terveyssyystä autoa tarvitsevaa vieraspelaajaa olisi syytä jossain määrin ymmärtää hinnoittelussa.
    – eikä edes satunnaista normaalia golfauton vuokraamista kannata tehdä järjettömän kalliiksi.
    – ehkä kannattaisi tuoda tarjolle sopivan hintaisia gf-paketteja joissa golfauto (ja vaikkapa lounas jne.) olisi tuomassa lisäarvoa.
    – toki kaikessa hinnoittelussa pitää huomioda investoinnit, kustannusvastaavuus sekä yleiset liiketoiminnan lähtököhdat.

    Nuorena golf-maana meillä ei vielä ymmärretä golfliiketoimintaa samalla tavalla kuin monissa muissa maissa joissa alan kilpailu on paljon kovempaa. Mutta juna kulkee eteenpäin ja suomalaisetkin tulee resiinalla perässä.

    Omalla kotikentälläni golfautot olivat aikanaan todella ”kiven alla”. Lääkärintodistus vaadittiin. Nyt on jo pidemmän aikaa ollut aivan toinen linja tässä suhteessa.
    Jo junnut saavat auton käyttöönsä kuten vastikään pelatessaan 24 h junnugolfille! Sitten vielä valittivat väsymystä!
    Oman kentän kohtuullisten vuokrien suhteen osakkaat saavat alennustaja muutkin jos ostavat sarjalipun. Mutta jos tuot oman golfauton, niin siitä joutuu maksamaan kenttäyhtiölle 20 €. Perusteita ei ole missään tälle maksulle sanottu.

    KL1

    Mutta jos tuot oman golfauton, niin siitä joutuu maksamaan kenttäyhtiölle 20 €. Perusteita ei ole missään tälle maksulle sanottu.

    Onko tuo 20 euroa kertamaksu vai joutuuko sen maksamaan useaan kertaan?

    Missä sen oman golfauton akut ladataan, ts. kuka maksaa sähkön?

    Onko sille omalle golfautolle osoitettu jokin erillinen pysäköintipaikka? Onko tuo paikka taivasalla, katoksessa vai sisätiloissa?

    Hinta on kierrokselta tuo 20 €.
    Jokainen lataa omalla mökillään tai muualla eli itse maksaa sähkön.
    Ei erillistä omaa pysäköintipaikkaa eli säilytettävä mökillä tms.

    KL1

    Onpas erikoinen järjestely.

    Kas kun eivät ole keksineet periä kierroskohtaista vuokraa pelaajien omista mailoista! Niitäkin saa klubilta vuokrata.

    Tämä on sitä mitä tavantallaaja ei ymmärrä. Hankitaan golfautoja asiakkaille hyvän palvelun nimissä, hinnoitellaan niin että seisovat paikallaan.

    Oliskohan tämän maksun tarkoitus se, ettei kukaan ala tekemään autoilla bisnestä. Kuluttaahan nämä autot enemmän kenttääkin. Ja peräkärry vaatii kylläkin oman parkkipaikan. Niistä on pulaa monilla kentillä. Ja eipä tuonne ravintolaanka saa omia eväitä viedä.

    Autojen hinnoittelu samoin kuin vieras-gf hinnat on hyvä pitää tasolla, joka maksimoi tuotot eikä liiaksi houkuttele vieraspelaajina ruuhka-aikoina. Tavoitteena osakekentillä on
    a) maksimoida muut tuotot, jotta hoitovastike olisi alhainen ja
    b) huolehtia, että kentällä on tilaa ensisijaisesti osakkeenomistajille (ja muille, jos tilaa on)

    Osakekentät poikkeavat sikäli normaalista palvelubusineksestä, että vieraspelaajien palvelu on vasta toissijaista verrattuna osakkeenomistajiin

    Mielenkiintoisia kommentteja ehkä kuitenkin olisi viisasta palvella asiakkaita sekä osakkaita. Palvelua parantamalla saadaan golfkentälle sekä osakkaita että vieraspelaajia. Tänä kesänä pelaaminen kuumilla keleillä olisi monella ollut mukavampaa autoilla, enemmän rahaa kentälle. Miksi Suomessa yksinkertainen palveluasia on niin vaikeaa ?

    Eiköhän kyse ole yleensä kysynnän ja tarjonnan laista. Hintaa pyritään pitämään niin korkeana että sillä saisi peitettyä kulut ja mahdollisti joka muutaman roposen tuottoa, mutta taas niin alhaisena, että käyttöaste olisi korkea. Enpä ole meidän toimarilta kysäissyt miksi hän on autot tuon hintaisiksi hinnoitellut, mutta hänet tuntien, epäilen että em. syystä ja minusta hinta on sopiva. Tietysti syitä voi olla muitakin, kuten ylempänä on ansiokkaasti listattu, mutta eiköhän meillä ainakin, kun emme mikään rikas suurseura ole, syy Ile tuo.

    Meillä on seitsemän autoa mukaanlaskien valvojan auton ja ne on minusta aika sopivasti käytössä. Yleensä lähes kaikki, mutta silti tarvitseville yleensä on vielä ”bufferina” 1-2 vapaana.

    Kiinostaisi kuulla mikä teistä on ”sopiva” hinta. Meillä osakkaat maksaa 18 r / 15
    € ja muut 30 €. Minusta hinnat ovat aika kohdallaan.

    PG

    Putti-Possu
    Autojen hinnoittelu samoin kuin vieras-gf hinnat on hyvä pitää tasolla, joka maksimoi tuotot eikä liiaksi houkuttele vieraspelaajina ruuhka-aikoina. Tavoitteena osakekentillä on
    a) maksimoida muut tuotot, jotta hoitovastike olisi alhainen ja
    b) huolehtia, että kentällä on tilaa ensisijaisesti osakkeenomistajille (ja muille, jos tilaa on)

    Osakekentät poikkeavat sikäli normaalista palvelubusineksestä, että vieraspelaajien palvelu on vasta toissijaista verrattuna osakkeenomistajiin

    Täysin samaa mieltä P-P:n kanssa. Nähdäkseni ainakin Kytäjällä golfautojen vuokrahinnoittelussa tätä periaatetta on noudatettu. Vaikka osakkeenomistajat ovat etusijalla, ovat autot silti tuottavassa ja sopivan ahkerassa käytössä.

    Kytäjän hinnoittelu
    kierros: vieras 40€, osakas 20€, peloikeudenhaltija 30€.
    10-kortti: osakas 160€, pelioikeudenhaltija 260€.

    15€ kierros osakkaalle, 30€ kierros muilta kuulostaa jo oikealta.
    Tämä on se hintataso että kenenkään ei oikein kannata ostaa omaa autoa, paljon pelaava perhe ehkä poikkeuksena.
    Näin hinnoitellen ne myös ovat käytössä ja sitä varten ne kai on hankittuikin.

    Edit. Vähän mietittynä 15€ osakas 50€ muut.

    Golfauton hintaa alentaa käytännössä se, etta maksajia on yleensä kaksi. Tarjolla olisi hyvä olla myös sähkökärryjä (jolloin hinta €/pelaaja). Mielestäni hyvä hintataso voisi olla
    – Sähkökärry 15€ (osakkaalle 10€)
    – Auto 40 € (osakkaalle 30€), eli puolet tästä per pelaaja

    Tällöin ovat mielestäni suhteessa gf-hintoihin ja kärry/auto-hintoihin. Näillä hinnoilla myös golfyhtiölle jää jotain

    Meidänkin kentällä osakas maksaa 20 € ja vieraspelaaja (ellei ole osakkaan vieras) 40 €. ”Tukkuostajaosakkaat” pääsevät vielä halvemmalla, jolloin kustannus kahdelle henkilölle jaettuna painuu selvästi alle kymppiin per kierros. Mielestäni tuo hinnoittelu on kohdallaan.

    Nimetön

    Yks vaihtoehto olis tietty kustannus+kate. Auton kannalta se on sama ajaako sitä osakas vai vieras. Se ei tietty olis politiikkaa eikä se käy. Sinänsä n 40 euroa on siedettävä hinta.

    Autoasiaa itsekin välillä miettinyt ja luulen että osakkaiden palvelu-autojen hinnoittelu(käyttö) -suhde ei joka kentällä ole optimaalinen. Sen verran vähän näkee joillakin kentillä autoja käytettävän ja pitäisihän niiden hankinta- yms. kustannukset saada katettuakin.
    Sopiva (max) hinta ei-osakkaalle 30€. Ugh. (Vois joskus mennä soolokierrokselle ja ottaa emännän penskan kans kuskiks) :p

    Sopiva (max) hinta ei-osakkaalle 30€. Ugh

    Osta osake, niin pääset nauttimaan osakaseduista. Olishan se älytöntä, jos myös ei-osakkaat maksaisivat saman hinnan. Ugh

    Niin olisi älytöntä, mutta ei hinta olisikaan sama(osakkailla 20€).

    Möllikkä:
    Yks vaihtoehto olis tietty kustannus+kate. Auton kannalta se on sama ajaako sitä osakas vai vieras. Se ei tietty olis politiikkaa eikä se käy. Sinänsä n 40 euroa on siedettävä hinta.

    Kaikessa liiketoiminnassa on tarpeellista huomioida kustannusvastaavuus. Eli palvelusta saatava tuotto pitää olla suurempi kuin siitä aiheutuvat kustannukset.

    Silti hinnoittelussa on mahdollista sekä tarpeellista huomioida erilaiset käyttäjät.

    Osakkaan kohdalla voidaan aina olettaa että hän käyttää kauden mittaan golfautoa enemmän joten hänen osaltaan on perusteltua saada palvelu edullisemmalla kertahinnalla kuin tilapäinen auton käyttäjä. Riippuen kierrosmäärästä osakkaan vuosittainen kokonaiskustannus auton käytöstä (jopa se edullinen kierroshinta) saattaa nousta helpostikin luokkaan 500-1000 euroa/kausi. Eikä sähköauton energiakulut ole kovin suuret kierrosta kohden. Tuollaisella kokonaismaksulla kattaa jo aika hyvän osuuden autoon liittyvistä perusinvestoinneista.

    Lisäksi olisi erityisesti syytä huomioida hinnoittelussa myös sellaisen osakkaan käyttötarve joka ei esim. sairauden tai vamman vuoksi kykene pelaamaan normaalisti kävellen. (lääkärin tod.)
    – eräillä kentillä huomioidaan sopivalla tavalla myös lääkärintodistuksen esittävän vieraan kohdalla edullisempi auton vuokrahinta.

    Kohtuullinen mahdollisuus pelaamiseen autoa käyttämällä saattaa joissain tapauksessa mahdollistaa aktiivin peliuran jatkumisen. Tämä on ainakin osakkaan kohdalla hyodyllistä myös yhtiölle.

    Samalla tavalla yksittäishintaa edullisempaa korvausta voidaan perustella hankittaessa 10-kortti tai koko kauden auton käyttöoikeus.

    Näinhän palvelut hinnoitellaan myös itse pelaamisen osalta.

    Golf-auton hankintahinta on kuutisen tuhatta. Jos kierroshinta on 30 ekee, tarvitaan 200 kierroksen tulot auton hankintahinnan kuolettamiseen. Auton huoltaminen ja kunnospitäminen on myös kustannus.

    Peukalotuntumalta 30-40 ekee on ihan oikeansuuntainen veloitus vieraspelaajilta. Jos hintaa pudottaa liikaa, voi myös joutua hankkimaan lisää autoja, mihin tarvitaan niiden osakkeenomistajien rahaa.

    Osakaskentillä on aika olennaista, että se osakas on aina ykkönen. Kotikentällä vapaita aikoja prime timella on aika niukasti. Kokonaisuuden kannalta ei ole kannattavaa haalia kentälle lisää greenfee pelaajia halvoilla hinnoilla.

    Jonkun toisen kentän tilanne on toisenlainen ja varmaankin sellainenkin mahdollisuus on, että joku vähemmän kysytty kenttä panostaa erityisesti autoileviin pelaajiin.

    Myöskin Suomessa on kenttiä jotka eivät halua ikääntyviä golfareita kentälleen. Keimolagolf on yksi tällainen: aikaisempina vuosina on auton saanut vuokrattua ( lääkärintodistuksella) 25 euroa, tälle vuodelle hinta nostettiin normaalitasolle 45 euroa. Kun meidän porukassa on 4 pelaajaa 66-76 v. ikähaarukassa,ja jokaisella on sellaista vaivaa että olemme saaneet lääkärintodistukset, päätimme ettemme enää mene vaivaamaan Keimolagolfia, vaan pelaamme sellaisilla kentillä joissa huomioidaan auton hinnassa vieraspelaajien osalta rajoitukset. Auto on kohdallamme ainoa tapa että pysymme muiden pelaajien tahdissa, emmekä ole ainakaan vielä jääneet tukkeeksi kenellekään millään pelaamillamme kentillä. Sama asia tuli esille kun tarkastelin Suomen golf seniorien pelioikeuskenttiä 32kpl, ainoastaan 6 kenttää huomioi iän tai lääkärintodistuksen auton hintaa alentavana, vaikka golfseniorit pitäisi olla nimenomaan ikääntyvien golfareiden äänen kannattaja

    Auto vaatii myös katospaikan ja latauksen. Se maksaa toisen 4000 euroa. Tämäkin tarttee huomioida auton vuokrassa. Usein paikan löytäminen vie myös parkkitilaa.

    Itse olen seniori ja käytän autoa vain pakosta. Mutta, autojen hinnoitteluun toivoisin ”tasoitus systeemiä”.: mitä nuorempi niin kalliimpi. Suomi liikkumaan!

    Sähkökärryjä ainakin voisi olla enemmän kuin 0-2 kpl. kuten nykytilanne on. Se on halvempi, reilu kympin ja jos on este pukata koko painoa kärryssä, saattaa joskus riittää sähkökärry. Sillä saa itsellekin hinausapua jyrkässä rinteessä ja on siten freesinä tiiamassa 🙂

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 35)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1254372 kohteessaGolfauton vuokrahinta Suomen kentillä.

Etusivu Foorumit Yleistä Golfauton vuokrahinta Suomen kentillä.