26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

golf & kuntoklubi, samalla maksulla

Etusivu Foorumit Yleistä golf & kuntoklubi, samalla maksulla

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 148)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • B

    Jäsenyyttä ko kentälle ei siis vaadita eikä jäsenen kutsua, ei myöskään todellisuudessa minkään muunkaan seuran jäsenyyttä siinä mielessä kuin vielä vuosituhannen alussa, jolloin johonkin piti ainakin teoriassa olla pelioikeus.

    Golfliiton jäsenseuran pakkojäsenyyttä vielä pidetään yllä, mikkä rajoittaa p&p kenttien määrän harvoihin minun määritelmässäni.

    Ilmeisesti tässä kaikki on hautautunut niin poteroihin, tämä muistuttanee länsirintamaa marraskuussah 1914 :). Se mihin golf Suomessa muuttuu (tai on muuttumatta) on kuitenkin käsittääkseni suhteellisen riippumaton meidän täällä esitämistä kannoista, onneksi. Arvostan Golfinn, Ts ja KL:n esittämiä ajatuksia. Erityisesti sitä, että kukin on pyrkinyt myös perustelemaan kantansa.
    Golfinn on osa Amerikkalaista golf-järjestelmää ja hyötyy siitä. Luonnollisesti hän katsoo omalta kannaltaan ja amerikkalaiseen tapaan ’bisnesmahdollisuuksia’.
    KL ja ts ovat osa Suomalaista golf-järjestelmää ja he hyötyvät nykyisestä Suomalaisesta järjestelmästä.

    ts

    Vantti kirjoitti: (29.1.2015 9:57:23)

    KL ja ts ovat osa Suomalaista golf-järjestelmää ja he hyötyvät nykyisestä Suomalaisesta järjestelmästä.

    Muuten ihan hyvä kirjoitus mutta tuo loppu kyllä varsin kaukana totuudesta. Minä en todellakkaan hyödy suomalaisesta järjestelmästä yhtään mitään, tuskin myöskään KL vaikka ruhtinaallisia palkkioita tuomaritethtävistä liiton kisoissa varmaan kerääkin 😉

    Tuo liiton pakkojäsenyys on kyllä todella suuren mittaluokan ongelma. Mitähän koko alalle tapahtuisikaan jos kaikki nuo 100 siitä itkevää lakkaisivat pelaamasta…

    B

    Greencard-kurssit ovat mukava tulonlisä opettaville ammattilaisille. Uskon kyllä, että aloittelevien pelaajien perehdystyspaketteja saadaan myydyksi ilman pakko-GC:täkin.
    Voihan siihen laatia jonkinlaisen pellehermannidiplomin tilalle.

    ts

    B kirjoitti: (29.1.2015 10:23:35)
    Greencard-kurssit ovat mukava tulonlisä opettaville ammattilaisille. Uskon kyllä, että aloittelevien pelaajien perehdystyspaketteja saadaan myydyksi ilman pakko-GC:täkin.
    Voihan siihen laatia jonkinlaisen pellehermannidiplomin tilalle.

    Ahaa.. pitäsköhän alkaa järjestämään sitten sellaisia. Tähän asti kun on tullut vain järjestettyä alkeiskursseja joissa perehdytetään pelin saloihin.

    Kyllä mua jaksaa ihmetyttää että edelleen toisilaa on käsitys (ja toisilla tarve levittää tietoa) että kortin saamiseen tarvittaisiin joku kurssi.

    Totuuden kanssahan tuolla ei ole pätkän vertaa tekemistä.

    Yleensä katsotaan, että systeemissä mukana olevat hyötyvät systeemistä. Enkä syytä mistään epäoikeudenmukaisuudesta, eikä hyöty ole pelkästään taloudellsita, erityisesti järjestöpuolella oleville.
    Käsittääkseni molempien teidän työ on asiallista ja järjestelmää tukevaa joten kaikki ok.
    Kehitys kehittyy ja golf ehkä siinä mukana. Minusta meidän tulisi lähinnä pyrkiä ratkaisuihin, jotka ei estä uusien ideoiden esille tuloon ja antaa markkinoiden päättää onko niillä elämisen edellytyksiä.
    Sedusta sen verran, että nostan hattua kaverille yrittämisestä. Samallailla kun minä arvosta myös sitä 4D – analysaattorihanketta. Se on hienoa että uskalletaan yrittää. Se on paljon helpompi sivusta vaan arvostella kun lyödä itsensä tuleen. Suomessa jotenkin tuntuu, että konkurssit tai yritysten lopettamiset (en viittaa edellisiin, vaan yleisellä tasolla) on jotenkin häpeä. Mielestäni nyt tarvittaisiin uusia innovaatioita myös golfiin, jotta meillä olisi myös tulevaisuudessa leivän päälle muutakin kuin ylähuuli.
    Keskustelu tästä asiasta loppuu kohdallani tähän. (tai ehkä…) 😉

    ts kirjoitti: (29.1.2015 10:03:43)

    Vantti kirjoitti: (29.1.2015 9:57:23)

    Tuo liiton pakkojäsenyys on kyllä todella suuren mittaluokan ongelma. Mitähän koko alalle tapahtuisikaan jos kaikki nuo 100 siitä itkevää lakkaisivat pelaamasta…

    Yleisellä tasolla voi todeta, että on hyvä, että vahtikoiria on olemassa. Välillisesti pitävät painetta yllä, että liiton pahimmat toilaukset pysyvät kurissa.

    Muistissa kentän kurinpalautus maksuasioista vähän aikaa sitten. Vaikka kyse oli kai 2-5 eurosta per pää, niin liitto sai muistutuksen siitä, etteivät kaikki työntekijät voi olla johtajia eikä työksi riitä, että pestään saunassa toisensa selät.

    Ei ole niin pientä asiaa, etteikö se voi olla periaatteellinen kynnyskysymys. Taisi viisi vuotta olla pinnalla eurokitinää siitä, että Suomessa sentit pyöristettiin lähimpään viiteen senttiin. Ihmisoikeusloukkaus suorastaan. Nyt on eurolla onneksi suuremmat murheet ettei tuota tarvitse enää jauhaa.

    ts

    Vantti kirjoitti: (29.1.2015 10:44:41)
    Yleensä katsotaan, että systeemissä mukana olevat hyötyvät systeemistä.

    Mä vaan en katso olevani millään tavalla osa systeemiä varsinkaan tämän ketjun aiheen alla.

    Tilannehan on itse asiassa oikeastaan juurikin päinvastainen. Mitä enemmän hommaa vapautetaan ja pelaajia saadaan lisää, sen enemän itse siitä hyötyisin ja mitä enemmän maksut halpenisivat, sen enemmän porukat saattaisivat käyttää rahaa palveluihini.

    Kääntäen, mitä suljetumpi systeemi, sen vähemmän mahdollisuuksia. Siitä huolimatta epäitsekkäänä ihmisenä olen nykyjärjestelmän kannalla

    B

    Siitä huolimatta epäitsekkäänä ihmisenä olen nykyjärjestelmän kannalla

    Vaikka itse maksankin jäsenmaksun vapaaehtoisesti kilpapelaajana ja vapaaehtoisesti vielä entisen osakekenttäni ainoaan kotiseuraan (ainoa= golfliiton pakkovaatimus), epäitsekkäänä ihmisenä ajattelen golfin tulevaisuutta nykyisen osakejärjestelmän huojumisen ( vrt osakemarkkinoiden tila) kannalta ja haluan vanhojen pakkorakenteiden murenevan toivoen, että lajin pariin tulisi uusia pelaajia niin paljon, että hevarijoukot saavat jatkaa halpapelaamistaan entiseeen malliin.

    B

    Kyllä mua jaksaa ihmetyttää että edelleen toisilaa on käsitys (ja toisilla tarve levittää tietoa) että kortin saamiseen tarvittaisiin joku kurssi.

    Ikävää, jos näin on.
    Greencard-kurssin tai vastavan järjestämiselle on tosin edullista, että sellainen kortti vaaditaan.

    ts

    B kirjoitti: (29.1.2015 11:07:46)

    Kyllä mua jaksaa ihmetyttää että edelleen toisilaa on käsitys (ja toisilla tarve levittää tietoa) että kortin saamiseen tarvittaisiin joku kurssi.

    Ikävää, jos näin on.
    Greencard-kurssin tai vastavan järjestämiselle on tosin edullista, että sellainen kortti vaaditaan.

    Kerrotko miten ja missä sitä vaaditaan? Oletko nähnyt sellaisen jollakin?

    Vai onkohan kyseessä todellisuudessa jonkinasteinen myytti, joka ei tarkempaa tarkastelua kestä?

    Mutta toiseen viestiisi kommentti, että pelaajia kyllä tulee lisää ja niiden hankkimiseksi tehdään jatkuvasti töitä. Jos muutaman kympin vuotuinen maksu on jollekin este lajin aloittamiselle, se kyllä on loistava tapa pitää heidät muiden harrastusten parissa ja pois aiheuttamasta häiriötä omamme parissa.

    B

    Kerrotko miten ja missä sitä vaaditaan? Oletko nähnyt sellaisen jollakin?

    Vai onkohan kyseessä todellisuudessa jonkinasteinen myytti, joka ei tarkempaa tarkastelua kestä?

    Olen.

    Voisitko ystävällisesti ryhtyä MYYTINMURTAJKSI, etteivät väärät uskomukset aiheuta hallaa lajille.

    ts

    B kirjoitti: (29.1.2015 11:31:15)

    Kerrotko miten ja missä sitä vaaditaan? Oletko nähnyt sellaisen jollakin?

    Vai onkohan kyseessä todellisuudessa jonkinasteinen myytti, joka ei tarkempaa tarkastelua kestä?

    Olen.

    Voisitko ystävällisesti ryhtyä MYYTINMURTAJKSI, etteivät väärät uskomukset aiheuta hallaa lajille.

    Mä en ystävällisyydestä niin tiedä, mutta jonkun faktan voin lyödä pöytään ilman sitä.

    Green cardilla ei ole mitään virkaa, paitsi että se on yksi tapa todistaa seuraan liityttäessä omaavansa riittävät tiedot ja taidot voidakseen kentällä liikkua. No oikeesti se ei todista sitäkään pätkän vertaa, mutta on kuitenkin käytössä.

    Täsmälleen samaan tilanteeseen pääsee kun liittyy seuraan kertoen omaavansa nuo taidot jonkin muun seikan kautta. Kukaan ei moista lappua silloin kysele. Monissa maissa kyseistä korttia ei ole, mutta aloittelijalle esim kentän Pro antaa luvan mennä pelaamaan kun on aika tuolle kypsä ja kertoo sen sitten myös hallinnolle.

    Suomessakaan kyseistä korttia ei koskaan kysytä, vaan se vaihtuu saman tien seuran jäsen- ja tasoituskorttiin. Sitä myyttiä on levitetty vähintään riittävästi, että green card tarvittaisiin cädärin tiskillä sitten kun pelaamaan mennään. Mä ja kolleegat varmasti tuota joutuvat oikomaan kesällä viikottain, ellei päivittäin.

    Suomalaisessa green card järjestelmässä on loistavia asioita, jotka tietyllä tavalla asettavat standardia aluopetuksen kuvioille ja luovat systeemiä sille että voidaan todeta uuden pelaajan ainakin kuulleen noista asioista kun hän kentälle menee. 10% voi sitten niistä olla muistissakin, mutta nousevat sieltä pintaan aikaa myöten.

    Green card siis pitää nähdä enemmänkin koulutussysteemin runkona uusille pelaajille, ei minään vaatimuksena, koska sitä se ei ole.

    B

    No oikeesti se ei todista sitäkään pätkän vertaa, mutta on kuitenkin käytössä.

    Siis on käytössä, mutta ei kysytä, koska se on edellytys tasoituskortin saamiselle, jota ei kysytä. koska netitse nähdää tiedot keskuskomiteasta.
    Näinkö?

    Tietysti niissä tilanteissa joissa pelkkä GC riittää kentälle pääsemiseen, sitä saatetaan kysyä?

    ts

    B kirjoitti: (29.1.2015 11:58:47)

    No oikeesti se ei todista sitäkään pätkän vertaa, mutta on kuitenkin käytössä.

    Siis on käytössä, mutta ei kysytä, koska se on edellytys tasoituskortin saamiselle, jota ei kysytä. koska netitse nähdää tiedot keskuskomiteasta.
    Näinkö?

    ?

    On sulla loistava kyky jättää lukematta tai ainakin huomioimatta olennainen. Juuri kirjoitin että ei sitä kysellä silloinkaan juuri koskaan.

    B

    ts kirjoitti: (29.1.2015 12:16:16)

    B kirjoitti: (29.1.2015 11:58:47)

    No oikeesti se ei todista sitäkään pätkän vertaa, mutta on kuitenkin käytössä.

    Siis on käytössä, mutta ei kysytä, koska se on edellytys tasoituskortin saamiselle, jota ei kysytä. koska netitse nähdää tiedot keskuskomiteasta.
    Näinkö?

    ?

    On sulla loistava kyky jättää lukematta tai ainakin huomioimatta olennainen. Juuri kirjoitin että ei sitä kysellä silloinkaan juuri koskaan.

    Mitä väliä sillä on kyselläänkö juuri koskaan? On mulla monta muutakin korttia, jotka vaaditaan, mutta niitä ei ole kyselty juuri koskaan.
    Yritätkö jotenkin sumuttaa suurta yleisöä?

    ts

    B kirjoitti: (29.1.2015 12:29:38)

    ts kirjoitti: (29.1.2015 12:16:16)

    B kirjoitti: (29.1.2015 11:58:47)

    No oikeesti se ei todista sitäkään pätkän vertaa, mutta on kuitenkin käytössä.

    Siis on käytössä, mutta ei kysytä, koska se on edellytys tasoituskortin saamiselle, jota ei kysytä. koska netitse nähdää tiedot keskuskomiteasta.
    Näinkö?

    ?

    On sulla loistava kyky jättää lukematta tai ainakin huomioimatta olennainen. Juuri kirjoitin että ei sitä kysellä silloinkaan juuri koskaan.

    Mitä väliä sillä on kyselläänkö juuri koskaan? On mulla monta muutakin korttia, jotka vaaditaan, mutta niitä ei ole kyselty juuri koskaan.
    Yritätkö jotenkin sumuttaa suurta yleisöä?

    Jaahans.. täällä neiti B taas pääsee elementtiinsä ja normaalien ihmisten aika häipyä keksustelusta.

    Minkä helvetin takia yks aina saa saivartelullaan kaikki ketjut kusemaan?

    Mun latomissa faktoissa ei ole pätkääkään sumuttamista, vaan tuo kortti ei ole minkäänlainen vaatimus, ei myöskään kurssin käyminen. Eli se siitä ja vääristelyistäsi

    ts

    B kirjoitti: (29.1.2015 12:29:38)

    Yritätkö jotenkin sumuttaa suurta yleisöä?

    Sumuttaa kertomalla tottuden. Outo logiikka

    ts kirjoitti: (29.1.2015 11:42:11)
    Green cardilla ei ole mitään virkaa, paitsi että se on yksi tapa todistaa seuraan liityttäessä omaavansa riittävät tiedot ja taidot voidakseen kentällä liikkua. No oikeesti se ei todista sitäkään pätkän vertaa, mutta on kuitenkin käytössä.

    Jos tulkitsen tekstiäsi oikein niin GC-vaatimus ei ole millään tapaa virallinen tai kirjattu minnekään. Enempi maan tapa.

    KL

    Vantti kirjoitti: (29.1.2015 9:57:23)
    Ilmeisesti tässä kaikki on hautautunut niin poteroihin, tämä muistuttanee länsirintamaa marraskuussah 1914 :). Se mihin golf Suomessa muuttuu (tai on muuttumatta) on kuitenkin käsittääkseni suhteellisen riippumaton meidän täällä esitämistä kannoista, onneksi. Arvostan Golfinn, Ts ja KL:n esittämiä ajatuksia. Erityisesti sitä, että kukin on pyrkinyt myös perustelemaan kantansa.
    Golfinn on osa Amerikkalaista golf-järjestelmää ja hyötyy siitä. Luonnollisesti hän katsoo omalta kannaltaan ja amerikkalaiseen tapaan ’bisnesmahdollisuuksia’.

    Kun tyytyisikin siihen…

    Keskustelu menee helposti turhanpäiväiseksi väännöksi, kun 20 vuotta toisella puolella Atlanttia asunut kaveri sanoo ensimmäisessä lauseessa, ettei tunne suomalaista golfjärjestelmää, mutta seuraavassa lauseessa kertoo miten kannattavan p&p-kentän pystyttäminen Suomeen on helppoa ja yksinkertaista, kun vain tietää mitä tekee. Vakuudeksi miekkonen heittää Yhdysvaltain länsirannikolle (!!) rakennetun lomakeskuksen. Hupaisaksi huipennukseksi hän vielä tarjoaa terveenä yrittäjäesimerkkinä Sedu Koskisen ravintolabisneksiä, jotka, kuten ts jo mainitsi, perustuivat ulkopuolisiin rahoittajiin ja loppuivat siihen, kun rahatkin loppuivat.

    Mitä tulee golfin muuttumiseen Suomessa, niin kaikki julkinen ja vähemmänkin julkinen keskustelu vaikuttaa siihen. Jokainen imee vaikutteensa jostakin eikä jonkun toisen tuottamien ajatusten vaikutusta itse kunkin ajatusmaailmaan pidä lainkaan vähätellä. Jokaikisessä golfseurassa ja -yhtiössä pohditaan miten paitsi alkava kausi laitetaan taloudellisesti pulkkaan, myös millä tavoin homma saadaan toimimaan tulevina vuosina. Näihinkin keskusteluihin oma sävynsä tulee, mistäpä muualta kuin julkisesta keskustelusta.

    Vantti kirjoitti: (29.1.2015 9:57:23)
    KL ja ts ovat osa Suomalaista golf-järjestelmää ja he hyötyvät nykyisestä Suomalaisesta järjestelmästä.

    Tätä minä en ymmärtänyt lainkaan. Heti kun minulla ei ole rahaa tai terveyttä pelata golfia, lopetan sen, tyystin järjestelmästä riippumatta. Kukaan ei tänäänkään kerro minulle miten, missä ja kuinka paljon minun tulee pelata, kyllä minä päätän sen ihan itse. Tai no, vaimo vähän ’auttaa’ minua näissä päätöksissä…

    B

    Suora kysymys: Liityn seuraan uutena pelaajana ja saan tasoituskortin seurasta ilman mitän GC (greencard)-suoritusta (tai sellaiseksi rinnastettavaa käytäntöä) yhdellekää’n pro:lle.
    Jos siis ensi kesänä nähdään ilmoituksia, joissa tarjotaan GC-kurssia tai alkeiskurssia, jonka päätteeksi pro lupaa ottaa vastaan GC suorituksia, niin kyseessä on harhaanjohtava markkinointi tai yksinkertaisesti lievä kusetus?

    KL

    B kirjoitti: (29.1.2015 15:39:45)
    Suora kysymys: Liityn seuraan uutena pelaajana ja saan tasoituskortin seurasta ilman mitän GC (greencard)-suoritusta (tai sellaiseksi rinnastettavaa käytäntöä) yhdellekää’n pro:lle.
    Jos siis ensi kesänä nähdään ilmoituksia, joissa tarjotaan GC-kurssia tai alkeiskurssia, jonka päätteeksi pro lupaa ottaa vastaan GC suorituksia, niin kyseessä on harhaanjohtava markkinointi tai yksinkertaisesti lievä kusetus?

    Jos siinä vielä lukisi, että GC on pakko olla, koska ilman sitä ei pääse mihinkään jäseneksi, niin sitten se olisi harhaanjohtavaa markkinointia.

    En oikein ymmärrä tätä(kään) vänkäämistä. Yksi hemmo päättää työkseen yhdellä golfkentällä kuka ja millä edellytyksillä uusi pelaaja saa mennä ko. kentälle (ja saa tasoituskortin), toinen hemmo väittää, ettei tämä yksi hemmo tiedä mistä puhuu. Onko sinulla B jotakin konkreettista näyttöä siitä, ettei ts:n väittämä pidä paikkaansa? Siis että GC vaaditaan aina ja poikkeuksetta kaikkialla?

    Tuo vaatiminen ja esittäminen on sitten melko filosofinen kysymys. Jos vaatimuksena on GC, mutta sitä ei vaadita nähtäväksi, niin voidaan perustellusti kysyä onko se sittenkään vaatimuksena.

    ts

    B kirjoitti: (29.1.2015 15:39:45)
    Suora kysymys: Liityn seuraan uutena pelaajana ja saan tasoituskortin seurasta ilman mitän GC (greencard)-suoritusta (tai sellaiseksi rinnastettavaa käytäntöä) yhdellekää’n pro:lle.
    Jos siis ensi kesänä nähdään ilmoituksia, joissa tarjotaan GC-kurssia tai alkeiskurssia, jonka päätteeksi pro lupaa ottaa vastaan GC suorituksia, niin kyseessä on harhaanjohtava markkinointi tai yksinkertaisesti lievä kusetus?

    Ei välttämättä kusetu, mutta juuri tuosta syystä en ole vielä näiden liki 20 vuoden aikana yhtään green card kurssia järjestänyt. Menettänyt kyllä jonkin verran oppilaita kun olen suoraan sanonut että kurssilla ei mitään kortteja suoriteta.

    Nykyään tilanne hieman toinen kun koko kortin ajatus on enemmänkin olla todisteena siitä että tietyt opit on käyty kuulemassa ja tarkempaan tutkimiseen niiden suhteen ei ole syytä.

    Meillä esim seurassa on useita henkilöitä joiden on lupa hyväksyntä pelaamiselle antaa kun toteavat henkilön siihen kykeneväksi. Mitään kortteja ei silloin erikseen suoriteta eikä kurssien käyminen ole vähimmässäkään määrin pakollista.

    No jokainen fiksumpi ihminen toki silti sen kautta aloittaa saadakseen tuon tietopaketin haltuunsa.

    ts

    Parti kirjoitti: (29.1.2015 15:26:49)

    ts kirjoitti: (29.1.2015 11:42:11)
    Green cardilla ei ole mitään virkaa, paitsi että se on yksi tapa todistaa seuraan liityttäessä omaavansa riittävät tiedot ja taidot voidakseen kentällä liikkua. No oikeesti se ei todista sitäkään pätkän vertaa, mutta on kuitenkin käytössä.

    Jos tulkitsen tekstiäsi oikein niin GC-vaatimus ei ole millään tapaa virallinen tai kirjattu minnekään. Enempi maan tapa.

    Mitenkähän tän nyt selittäisi..

    Liitolle se on virallinen ja kaikki suoritetut kirjataan nyt liiton rekisteriin. Meille alalla toimiville ei niinkään, koska mitään vaatimuksia tuohon ei sisälly.

    Mä kysyin joskus kun tuo uudistus tuli, että mitäs tapahtuu jos seuraan tulee uusi jäsen joka kirjataan jäsenrekisteriin ja annetaan vaikka tasoitus 36, esimerkiksi sen kautta että ulkomailla vähän pelaillut, mutta kaveria ei koskaan kirjata tuohon systeemiin. Kukaan ei osannut vastata.. tai ei halunnut, koska eihän siinä mitään tapahdu. Kaveri on seuran jäsen tasoituskortti taskussa ja pelaa golfia.

    Käytännössä siis jos joku aloittaa vaikka kavereiden opastuksella ja hankkii kentän kriteerien mukaisen osaamisen, joku tuon osaamisen hänen osaltaan tarkastaa ja sitten kirjaa järjestelmään ihan periaatteen vuoksi. Näkyy green cardin suorittaneiden tilastossa, mutta kukaan ei tiedä miten tuo on sinne päässyt.

    Olennaistahan on se, että uusien pelaajien osalta heillä on tietty tietotaito kentällä toimimiseen, jotta 800 muuta jäsentä eivät liiaksi tuosta kärsisi. Parhaiten sen saa kurssilla, mutta mikään vaatimus ei kurssi todellakaan ole. Pidetään siis vaan huolta siitä että kentälle menijät osaavat edes perustoiminnot jollain tavalla, oli heillä tuollainen kirjoitettu kortti taskussa tai ei.

    B

    Meillä esim seurassa on useita henkilöitä joiden on lupa hyväksyntä pelaamiselle antaa kun toteavat henkilön siihen kykeneväksi. Mitään kortteja ei silloin erikseen suoriteta eikä kurssien käyminen ole vähimmässäkään määrin pakollista.

    Tämähän on vielä sekavampaa kuin puhdas GC-käytäntö. Täydellinen viidakko, joka on omiaan torppaamaan aika monen kiinnostuneen tulon lajin piiriin.
    Aikoinaan osakkeen osto pätevöitti vanhojen GC-säädösten vallitessa pelaajan oikotietä baanalle. Ei ihme, että niitä myytiin buumin vallitessa käsittämätön määrä.
    Nyt arvonsa menettäneille osakkeille kannattaisi hankkia potentiaalista osakaskuntaa poistamalla nämä TÄYSIN TURHAT kuviot.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 148)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #434480 kohteessagolf & kuntoklubi, samalla maksulla

Etusivu Foorumit Yleistä golf & kuntoklubi, samalla maksulla