26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

golf & kuntoklubi, samalla maksulla

Etusivu Foorumit Yleistä golf & kuntoklubi, samalla maksulla

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 148)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

    Golfinn kirjoitti: (27.1.2015 0:19:19)

    Hyva veikkonen, eikos tassa koko hommassa ole kyse kahdesta asiasta:

    1) Koko ajan saa suomalaisesta golfmediasta lukea, etta mista lisaa harrastajia??

    2) Vaihtoehto naille taallakin pyoriville golfaajille, jotka eivat osakeomistamisesta lampene?

    ..

    Voi hyvänen aika kun sinulle ei valkene muutaman yksinkertainen perusasia sitten millään…

    1. Täällä painetaan täysillä töitä uusien harrastajien saamiseksi lajin pariin joka kentällä. SItähän meidän ja toimareiden duunista on iso osa.. JA!!!!

    2. Suomessa ei ole vuosikausiin ollut minkäänlaista pakkoa osakkeisiin tai pelioikeuden vuokraamiseen!!!!

    Koita nyt jo sisäistää tuo kohta kaksi, niin huomaat että mitään vaihtoehtoa ei tarvitse luoda, koska sellainen on ollut olemassa jo 20 vuotta.

    Ja kerran vielä että uppoaa paksumpaankin: Suomessa on voinut 20 vuotta aivan vapaasti harrastaa golfia ilman todellista kuulumista mihinkään seuraan. Sen on voinut siis tehdä sillä että on maksanut muutaman kympin ’vakuutusmaksun’ vuodessa johonkin ja sen jälkeen pelata kierroksensa ihan millä kentällä tahansa GF:n maksamalla

    ts

    Mertti kirjoitti: (27.1.2015 1:10:17)

    Jos kysyntää ei ole, kysyntä rakennetaan. Ei nykyisten harrastajien määrä ole mikään maksimi, vaan sitä voidaan kasvattaa. Tähän tarvitaan juuri noita Golfinn:n mainitsemia markkinointitaitoja. Suomessa ollaan vaan jämähdetty markkinoinnissa paikoilleen. Firmojen ja tässä tapauksessa seurojen johdossa on kapeakatseisia johtajia, jotka turvautuu mielummiin vanhaan tuttuun tapaan, eikä osata uudistua ja hakea ratkaisuja laajemmalta sektorilta. .

    Kerrotko miten paljon olet aktiivisesti tekemisissä golfkentän pyörittämisen kanssa, eli tiedätkö todellakin markkinoidaanko ja miten paljon?

    Niin ja Golfinnille piti vielä todeta, että kyllä tännekin on resortteja rakennettu pari kappaletta, joista Katinkulta jo mainittiinkin. Ne vaan ei hirveesti liity aiheeseen, mutta jäi tosta yhdestä sun kirjotuksesta vähän vaivaamaan yksi asia.

    Siellä keskellä ei mitään on samat olosuhteet säiden puolesta kuin täälläkin ja kentän käyttöaste 90% kesät talvet. Siinä mä sanon kyllä onnistutun markkinoinnissa erinomaisesti!

    ts

    Mertti kirjoitti: (27.1.2015 2:37:51)
    Ja jos vanhalta tuotteelta alkaa markkinat ehtymään, laitetaan ensin tuote kuntoon ja sen jälkeen laitetaan markkinointi kuntoon. Aina siinä ei onnistuta, mutta ihan varmasti joka kerta siihen on mahdollisuus. Tarvitaan vaan ihmisiä, jotka osaa asiansa ja kurkkia välillä boksin ulkopuolellekkin.

    Kerrotko Mertti miten siis muuttaisit tuotetta tässä tapauksessa?

    Mä olen oman näkemykseni kertonut tässä ketjussa , mutta sehän ei ole millään P&P pohjalla vaan tiukallakin sitoutumisella nykyistä korkeammin maksuin. Osuu kyllä täysin tämän ketjun alle koska juurikin monipuolisin palveluin toteutettu, mutta aika pientä ja maksuhaluista joukkoa palvelevaksi.

    Mitä siis tuotteessa Golf, pitäisi muuttaa että se saataisiin kaupaksi?

    Kerrotko miten paljon olet aktiivisesti tekemisissä golfkentän pyörittämisen kanssa, eli tiedätkö todellakin markkinoidaanko ja miten paljon?

    Teen päivätyökseni markkinointia ja mainontaa, sekä suunnittelen pääasiassa nettiin palvelukokonaisuuksia, eli markkinoinnista yleensä on kokemusta kyllä. Ja tiedän kyllä, että kentät markkinoi hyvinkin paljon, mutta paljon vääriä asioita, tuottamattomilla keinoin, sekä mielikuvituksettomasti.

    Mitä siis tuotteessa Golf, pitäisi muuttaa että se saataisiin kaupaksi?

    Tuotteessa golf ei ole itsessään mitään vikaa. Mielenkiintoinen laji ja harrastus, jossa viihtyy vanha sekä nuori. Markkinoinnissa on kyllä puutteita. Esim. liitto voisi alkaa muuttamaan lajin imagoa kansan silmissä nuorekkaammaksi, hauskaksi, eikä niin vakavaksi lajiksi, mitä siitä yleisesti kuvitellaan.

    Seurojen tehtävä on sitten saada tämä massa liikkumaan kentälle. Ja jos näillä kentän päättäjillä on sama ajatusmaailma, kuin sinulla, että markkinointia tehdään jo tarpeeksi, me ollaan pulassa. Oikeastaan hyvä idea olisi käyttää Tarinan mallia kaikkialla suomessa, eli vastikepakko pois ja seuralle oikeus vuokrata nämä pelioikeudet joista vastiketta ei ole maksettu. Tämä pakottaisi seurat oikeasti miettimään omat tuotteet ja palvelut uudestaan ja keksimään uusia markkinointikeinoja, kun asiakaskunta pitää houkutella joka vuosi uudestaan kentälle. Tämä tietysti ajaisi nurin joitain kenttiä, mutta niin se vaan menee joskus markkinataloudessa ja parempi vaihtoehto sekin olisi kuin maksaa väkisin vuosittain vastiketta täysin arvottomasta osakkeesta.

    Mertti kirjoitti: (27.1.2015 13:44:25)
    Oikeastaan hyvä idea olisi käyttää Tarinan mallia kaikkialla suomessa, eli vastikepakko pois ja seuralle oikeus vuokrata nämä pelioikeudet joista vastiketta ei ole maksettu. Tämä pakottaisi seurat oikeasti miettimään omat tuotteet ja palvelut uudestaan ja keksimään uusia markkinointikeinoja, kun asiakaskunta pitää houkutella joka vuosi uudestaan kentälle. Tämä tietysti ajaisi nurin joitain kenttiä, mutta niin se vaan menee joskus markkinataloudessa ja parempi vaihtoehto sekin olisi kuin maksaa väkisin vuosittain vastiketta täysin arvottomasta osakkeesta.

    Kun Kuopionseudulla on yli 130000 asukasta ja vain kaksi kenttää kohtuullisen ajomatkan päässä Kuopio-Citystä, niin on aivan sama, miten asia on järjestetty, kysyntää riittää! Vaihtoehdot ovat pelaaminen, lopettaminen tai muutto toiselle paikkakunnalle.

    ts

    Mertti kirjoitti: (27.1.2015 13:44:25)

    Seurojen tehtävä on sitten saada tämä massa liikkumaan kentälle. Ja jos näillä kentän päättäjillä on sama ajatusmaailma, kuin sinulla, että markkinointia tehdään jo tarpeeksi, me ollaan pulassa. Oikeastaan hyvä idea olisi käyttää Tarinan mallia kaikkialla suomessa, eli vastikepakko pois ja seuralle oikeus vuokrata nämä pelioikeudet joista vastiketta ei ole maksettu. Tämä pakottaisi seurat oikeasti miettimään omat tuotteet ja palvelut uudestaan ja keksimään uusia markkinointikeinoja, kun asiakaskunta pitää houkutella joka vuosi uudestaan kentälle. Tämä tietysti ajaisi nurin joitain kenttiä, mutta niin se vaan menee joskus markkinataloudessa ja parempi vaihtoehto sekin olisi kuin maksaa väkisin vuosittain vastiketta täysin arvottomasta osakkeesta.

    Jotta ongelmaa voisi ratkaista, pitäisi ensin tietää ongelma. Mä en sellaista näe kuten monet muut tekevät. Ilmeisesti olen onnekas ja saan työskennellä golfyhteisössä jossa asiat on hoidettu hyvin. Siitä näkemykseni, jota ei voi sanoa asenteeksi yleisesti vaan omaan kokemukseeni pohjaavaksi nykytilanteesta omassa ympäristössäni.

    Kyllä mä voin vähän enemmänkin töitä tehdä, mutta meille ei kohta enää mahdu vaan lisää pelaajia. Sama tilanne on varsin monessa muussa paikassa ja sikäli koko ongelman paisuttelu tuntuu ihmeelliseltä. Ehkä se onkin vain kuviteltu ongelma niiden parissa jotka eivät asiaa tarpeeksi läheltä seuraa.

    Pakkovastikkeesta rutisee muutama henkilö foorumilla, kentillä ei juri kukaan. Ei ainakaan mun korviin ole moista tullut vaikka aika paljon siellä ihmisten kanssa tekemisissä olen. Päinvastoin, liki kaikki ymmärtävät erinomaisesti sen edut ja merkityksen kenttien toimintaedellytyksille.

    Mulle myös kritiikki jossa kerrotaan jotain tehtävän väärin, mutta ilman ehdotusta paremmasta on arvotonta. Varsinkin kun näkee sen nykyisen markkinoinnin toimivan vallan mainiosti ja tuottavan jatkuvasti uusia pelaajia varsin isossa määrin. Olen nähnyt senkin kun se ei toimi ja pelaajia ei tule, mutta kumpaakaan ei saa yleistää.

    Lajilla on noin 150.000 myyntimiestä, joiden toiminta voisi olla tehokkaampaa jos todellisia markkinoinnin keinoja haetaan. Jokainen tapaa sellaisen päivittäin vessan pelilistä ja voi kysyä miten tulee itse asiaa edistäneeksi jos tehoja halutaan nostaa. Ei aina tarvitse huutaa instansseja apuun, varsinkin kun niiden mahdollisuudet ovat paljon rajallisemmat.

    Maybe dead horse, mutta mä olen aiemmin puhunut tuosta pelaajien viihtyvyydestä monessa yhteydessä ja se on mun mielestä nyt avainasemassa tässä koko lajin tulevaisudessa. Jos viihtyvyyttä ja yhteisöllisyyttä saadaan nostettua, yhä useampi noista myyntimiehistä vetää kaveripiiristään porukkaa mukaan ja laji kasvaa. Rutina muutaman kympin liiton jäsenmaksuista ja pakkovastikkeesta (jota ei todellakkaan pelaajalle ole edes olemassa) toimii juurikin päinvastaiseen suuntaan.

    ts kirjoitti: (27.1.2015 14:13:20)

    Pakkovastikkeesta rutisee muutama henkilö foorumilla, kentillä ei juri kukaan. Ei ainakaan mun korviin ole moista tullut vaikka aika paljon siellä ihmisten kanssa tekemisissä olen. Päinvastoin, liki kaikki ymmärtävät erinomaisesti sen edut ja merkityksen kenttien toimintaedellytyksille.

    Hieman OT, pahoittelut siitä. Olen elänyt siinä käsityksessä, että ne, jotka ovat pakkovastiketta vastaan, eivät siellä kentällä pyöri. Eli siis heitä, jotka maksavat vastiketta (perikunnat, seniorit, muualla asuvat), mutta eivät syystä tai toisesta pysty pelaamaan.

    Mulle myös kritiikki jossa kerrotaan jotain tehtävän väärin, mutta ilman ehdotusta paremmasta on arvotonta. Varsinkin kun näkee sen nykyisen markkinoinnin toimivan vallan mainiosti ja tuottavan jatkuvasti uusia pelaajia varsin isossa määrin. Olen nähnyt senkin kun se ei toimi ja pelaajia ei tule, mutta kumpaakaan ei saa yleistää.

    Kuten itsekkin sanoit, ei kumpaakaan saa yleistää. Tämä pätee myös markkinointikeinoihin. Ei ole olemassa yhtä yleishyvää ehdotusta joka pätee jokaiseen seuraan. Jokaisella seuralla on omat ongelmansa ja jokaiseen on oma ratkaisunsa.

    Pakkovastikkeesta rutisee muutama henkilö foorumilla, kentillä ei juri kukaan. Ei ainakaan mun korviin ole moista tullut vaikka aika paljon siellä ihmisten kanssa tekemisissä olen. Päinvastoin, liki kaikki ymmärtävät erinomaisesti sen edut ja merkityksen kenttien toimintaedellytyksille.

    Kuten sabane mainitsi, näitä henkilöitä tuskin kentällä näkee, jotka tästä rutisee. Itsekkin ymmärrän kyllä täysin vastikkeen edun ja hyödyt aktiivisena pelaajana, mutta entä ne jotka ei jostain syystä pysty itse pelaamaan tiettynä kautena, eikä pelioikeuden vuokrausmarkkinat toimi? Näille tämä on varmasti ongelma.

    Lajilla on noin 150.000 myyntimiestä, joiden toiminta voisi olla tehokkaampaa jos todellisia markkinoinnin keinoja haetaan. Jokainen tapaa sellaisen päivittäin vessan pelilistä ja voi kysyä miten tulee itse asiaa edistäneeksi jos tehoja halutaan nostaa. Ei aina tarvitse huutaa instansseja apuun, varsinkin kun niiden mahdollisuudet ovat paljon rajallisemmat.

    Tämä on ehdottomasti yksi parhaista, ellei jopa paras keino markkinoida lajia. Niinkuin sanoin aiemmin josssain toisessa yhteydessä tällä foorumilla, tälläinen refer-a-friend markkinointi toimii ja sitä pitäisi myös osata tarvittaessa kannustaa, esim palkitsemalla onnistuneista suosituksista (kaveri liittyy seuran jäseneksi/vuokraa pelioikeuden).

    Maybe dead horse, mutta mä olen aiemmin puhunut tuosta pelaajien viihtyvyydestä monessa yhteydessä ja se on mun mielestä nyt avainasemassa tässä koko lajin tulevaisudessa. Jos viihtyvyyttä ja yhteisöllisyyttä saadaan nostettua, yhä useampi noista myyntimiehistä vetää kaveripiiristään porukkaa mukaan ja laji kasvaa. Rutina muutaman kympin liiton jäsenmaksuista ja pakkovastikkeesta (jota ei todellakkaan pelaajalle ole edes olemassa) toimii juurikin päinvastaiseen suuntaan.

    Tuostahan minäkin puhun. Pitää laittaa tuote kuntoon, että ihmiset viihtyy. Mutta tätä pitää myös osata mainostaa lajin ulkopuolelle. Näyttää ihmisille mitä golf on ja miten monipuolinen harrastus se on ja miten se taipuu moneksi.

    Jotta ongelmaa voisi ratkaista, pitäisi ensin tietää ongelma. Mä en sellaista näe kuten monet muut tekevät. Ilmeisesti olen onnekas ja saan työskennellä golfyhteisössä jossa asiat on hoidettu hyvin. Siitä näkemykseni, jota ei voi sanoa asenteeksi yleisesti vaan omaan kokemukseeni pohjaavaksi nykytilanteesta omassa ympäristössäni.

    Kyllä mä voin vähän enemmänkin töitä tehdä, mutta meille ei kohta enää mahdu vaan lisää pelaajia. Sama tilanne on varsin monessa muussa paikassa ja sikäli koko ongelman paisuttelu tuntuu ihmeelliseltä. Ehkä se onkin vain kuviteltu ongelma niiden parissa jotka eivät asiaa tarpeeksi läheltä seuraa.

    Ja lopuksi tähän, että minäkään en koe henkilökohtaisesti mitään ongelmaa. Pääsen joka vuosi pelaamaan tarvittavan määrän kierroksia omalla kotikentällä ja vierailemaan niillä kentillä joilla haluan. Mutta joillain kentillä näitä ongelmia kuitenkin on ja tässä niistä ilmeisesti keskustellaan. Ja kyllä nämä pääkaupunkiseudun ongelmat vaikuttavat jollain tasolla koko maanlaajuisesti golfyhteisöön vaikka omassa seurassa tällä hetkellä homma olisikin kunnossa.

    Chip Greenside kirjoitti: (27.1.2015 13:57:07)
    Kun Kuopionseudulla on yli 130000 asukasta ja vain kaksi kenttää kohtuullisen ajomatkan päässä Kuopio-Citystä, niin on aivan sama, miten asia on järjestetty, kysyntää riittää! Vaihtoehdot ovat pelaaminen, lopettaminen tai muutto toiselle paikkakunnalle.

    En osaa sanoa mitä kenttiä Chip tarkoittaa, mutta ei kai tuollainen väestöpohja mitenkään kauhean täyteen kahta kenttää aja. Nopean arvauksen mukaan 130 000 asukasta -> 3 000 golfaria -> 45 000 kierrosta. Vaikka tuo kenttien mielestä riittäisikin voidaan silti kilpailla asiakkaista, yhdet heistä tuovat enemmän rahaa kuin toiset.

    Chip, mikä on mielestäsi kohtuullinen ajomatka? Tunnin säteellä laskin 7 kpl 18-reikäistä kenttää.

    Sailor kirjoitti: (27.1.2015 14:54:43)

    Chip Greenside kirjoitti: (27.1.2015 13:57:07)
    Kun Kuopionseudulla on yli 130000 asukasta ja vain kaksi kenttää kohtuullisen ajomatkan päässä Kuopio-Citystä, niin on aivan sama, miten asia on järjestetty, kysyntää riittää! Vaihtoehdot ovat pelaaminen, lopettaminen tai muutto toiselle paikkakunnalle.

    En osaa sanoa mitä kenttiä Chip tarkoittaa, mutta ei kai tuollainen väestöpohja mitenkään kauhean täyteen kahta kenttää aja. Nopean arvauksen mukaan 130 000 asukasta -> 3 000 golfaria -> 45 000 kierrosta. Vaikka tuo kenttien mielestä riittäisikin voidaan silti kilpailla asiakkaista, yhdet heistä tuovat enemmän rahaa kuin toiset.

    Chip, mikä on mielestäsi kohtuullinen ajomatka? Tunnin säteellä laskin 7 kpl 18-reikäistä kenttää.

    Kohtuullinen ajomatka on mahdollisimman lyhyt, alle puoli tuntia. Itselläni se on n. viisi minuuttia, joka on ihan kohtuullinen. Jos asuisin Kuopiossa en voisi kuvitellakaan kotikentäkseni esim. Tahkoa, jonne on arvatenkin se tunnin matka yhteen suuntaan.

    Kuopionseudulla ei siis ole tarjontaa, jos sen suhteuttaa väkimäärään. Aivan pienilläkin paikkakunnilla on Suomessa jopa 18-reikäisiä golfkenttiä, vaikka lähellä ei olisikaan isompaa kaupunkia tai suurempaa lomanviettokeskusta.

    Kuuman aloitukseen;

    12x 99 € on noin 1200 € vuodessa.Tuollainen kytkykauppa toimii varmasti joillakin henkilöillä. Riippuu miten ’sitouttava’ tuo soppari on.

    Jos golfilla ei muka ole imago-ongelmia pakkomaksuista, niin kuntosaleilla on tuossa suhteessa kiistattomasti musta maine. Pitkät sitovat sopparit ja eroaminen ilman maksamista on mahdotonta ja osalla alan toimijoista puolihuijarimetodit saada ihminen tekemään se sopimus.

    Eli kannattaa lukea se pieni teksti todella tarkasti ennen kuin tekee sopimusta.

    ts

    Hinnat alkaen… yhdistettynä siihen että laitapa tähän tietosi niin otamme yhteyttä. Kuulostaa rehdiltä ja avoimelta, kuten ne nettipalvelujen myyjät jotka päivittäin mullekin kertoo miten meidän yritysten tiedot on heidän palvelussaan ja haluaisivat tarkistaa että ovat oikein. Ei oo kovin pitkiä puheluja ne nykyään

    Jos aloituksesta vähän sallitte, niin meidän kylällä paikallisella kuntosalilla on ’golf-maailma’ ja kuntosali mahdollista saada määräaikaisella sopimuksella, itse maksoin marraskuun puolessa välissä 4 x 89 euroa, voimassa huhtikuun loppuun asti, eli käytännössä lähes puoli vuotta, kustannus n. 65 euroa/kk.

    Linkissä tarkemmin mitä tuolta löytyy, ollut vuosia tarjolla, eikä mitään kytkyä golfseuran jäsenyyteen tms. Poikani treenaa siellä samoin eduin 49 euroa/kk samalla ajalla, hänellä ei ole simulaattoriin varausoikeutta mutta pelioikeus kyllä jos laite vapaa.

    http://www.mantsalankuntokeidas.net/golf-klubi

    Niin, ja jamppa teki meille myös kuntosaliohjelman, golfinpeluun vinkkelistä.

    Golfinn kirjoitti: (27.1.2015 7:46:03)
    Ei sulle tallainen konsepti ole tuttu? Jos ei ole, niin minapa kerron. Keskella ei yhtaan mitaan. Ei siis yhtaan mitaan. 4.5 tunnin ajomatkan paassa Portlandista. Nelja (!!) 18 reikasta huippukenttaa, yksi 13 reikainen par3 kentta ja monen monta muuta harkka ym aluetta. Lisaksi on majoitustilaa kun pipoa, ravintoloita jne jne jne Ja siis edelleen, in the middle of freaking nowhere. P&p kentta muuten. Taysin. 100%. Kayttoaste ympari vuoden siella 90% asteen huitteilla. Kesat talvet. Green feet? Kallista.

    Outoa kerta kaikkiaan kun yksi hullu jannu rakentaa keskelle ei mitaan, kauas kaikesta, kentan. Toisen. Kolmannen. Neljannen. Viidennen. jne jne jne. Ja porukkaa kay niin, etta jos haluat sinne, niin porukkasi on varattava tee timet ja majoitukset hyvissa ajoin. Kesat talvet. Ja tiedatko mita? Taa hullu jannu ei edes pida kaikkea profittia itsellaan, vaan antaa sita takaisin.

    Suomessa tästä BD:n toimintaideasta tulee mieleen mainitun Katinkullan lisäksi Vanajanlinna, jonka kenttä, kuten BD, on rakennettu ilmeisesti tavoitteena hyvä ranking-sijoitus (eli mielikuva) ja majoitustahan oli jo vieressä tarjolla sekä muitakin kenttiä hyvin lähellä. Erona BD:hen on Katinkullassa kentän ranking ja VL:ssa läheisyys. Pitäisikö sijainnin olla ’kaukana’ jotta malli toimisi? Onko erona myös että BD on tähdätty nimenomaan golfareille, eikä kylpylöitä tms. taida siellä olla eli ei perheille, vaan golfareille. USAssa on miljoonittain golfareita, Suomessa ei.

    Monet Suomen uusista kentistä on rakennettu matkailuidean (sekä mökkien myynnin) pohjalle: Kuusamo, Saimaa, Himos. Kenttien ranking-taso tosin ei ole sellainen kuin BD:n ja VL:n. Nyttemmin Venäjän romahdus on vaikuttanut Suomen matkailukenttiin.

    Nips kirjoitti: (28.1.2015 13:45:26)
    Monet Suomen uusista kentistä on rakennettu matkailuidean (sekä mökkien myynnin) pohjalle: Kuusamo, Saimaa, Himos. Kenttien ranking-taso tosin ei ole sellainen kuin BD:n ja VL:n. Nyttemmin Venäjän romahdus on vaikuttanut Suomen matkailukenttiin.

    Totta puhut, mutta uskoisin, että tuota Venäjän vaikutusta liioitellaan golfin osalta. Varsinkin HCS konsepti ontui jo perustamisvaiheessa, kun kenttää lähdettiin markkinoimaan nimenomaan itänaapureille. Käsittääkseni golf on Venäjällä varsin pieni ja vähän pelattu laji. Esimerkiksi parisataa kilometriä Suomen rajasta sijaitseva 5 miljoonan asukkaan Pietari, jonka alueella taitaa sijaita yksi (?) golfkenttä! Koko Venäjän alueella 14 (?) kenttää! Toki siellä jokunen yksityinen kenttäkin on, mutta you got the point.

    Kun Saimaan kentän läheisyyteen rakentuu aiotut 8000 vuodepaikkaa, käy kenttä ahtaaksi, niinkuin Katinkullassakin. Oheistoimintoja riittää jäähallista lähtien. Ei kai Katinkullan golfkenttiäkään ole rakennettu venäläisten varaan ja matkaa esim Ouluun on jonkin verran. En kylläkään tiedä tarkemmin käyttäjistä, kun olen vain hiihtänyt Katinkullan kentällä.
    Venäjällä golf on kallis eliittilaji. Kun sieltä tulee kerralla 70 miestä vaimoineen ja tyttöystävineen pelaamaan vaikka Pietarin tai Moskovan mestaruuskisaa tai kaupunkiottelua, ei tavan kaupungissa ole tarpeeksi riittävän tasokkaita hotellihuoneita. Näin taisi käydä vuosia sitten Lappeenrannassa, jossa kentällinen venäläisiä majoittui naapurikaupunkiin Imatran Valtionhotelliin. Viinit ja shampanjat loppuvat klubiravintolasta alkuunsa, shop tyhjenee tarvikkeista.

    Joskus golfbuumi lähtee lentoon Venäjälläkin ja ylikuumenee. Onhan se lähtenyt liikkeelle tässäkin junttilassa jo 30 vuotta sitten muutamasta kentästä. Olympiastatus on perinteisesti ollut itämailla hyvä kannustin.

    Vanhan jutun mukaan kaupparatsu raportoi Afrikasta, ettei tänne kannata tulla, kukaan ei käytä kenkiä. Toinen raportoi, että heti tänne, valtavat markkinat, kellään ei oo kenkiä.

    KL

    Nips kirjoitti: (28.1.2015 13:45:26)

    Golfinn kirjoitti: (27.1.2015 7:46:03)
    Ei sulle tallainen konsepti ole tuttu? Jos ei ole, niin minapa kerron. Keskella ei yhtaan mitaan. Ei siis yhtaan mitaan. 4.5 tunnin ajomatkan paassa Portlandista. Nelja (!!) 18 reikasta huippukenttaa, yksi 13 reikainen par3 kentta ja monen monta muuta harkka ym aluetta. Lisaksi on majoitustilaa kun pipoa, ravintoloita jne jne jne Ja siis edelleen, in the middle of freaking nowhere. P&p kentta muuten. Taysin. 100%. Kayttoaste ympari vuoden siella 90% asteen huitteilla. Kesat talvet. Green feet? Kallista.

    Outoa kerta kaikkiaan kun yksi hullu jannu rakentaa keskelle ei mitaan, kauas kaikesta, kentan. Toisen. Kolmannen. Neljannen. Viidennen. jne jne jne. Ja porukkaa kay niin, etta jos haluat sinne, niin porukkasi on varattava tee timet ja majoitukset hyvissa ajoin. Kesat talvet. Ja tiedatko mita? Taa hullu jannu ei edes pida kaikkea profittia itsellaan, vaan antaa sita takaisin.

    Suomessa tästä BD:n toimintaideasta tulee mieleen mainitun Katinkullan lisäksi Vanajanlinna, jonka kenttä, kuten BD, on rakennettu ilmeisesti tavoitteena hyvä ranking-sijoitus (eli mielikuva) ja majoitustahan oli jo vieressä tarjolla sekä muitakin kenttiä hyvin lähellä. Erona BD:hen on Katinkullassa kentän ranking ja VL:ssa läheisyys. Pitäisikö sijainnin olla ’kaukana’ jotta malli toimisi? Onko erona myös että BD on tähdätty nimenomaan golfareille, eikä kylpylöitä tms. taida siellä olla eli ei perheille, vaan golfareille. USAssa on miljoonittain golfareita, Suomessa ei.

    Eniten minua tässä golfinnin vouhotuksessa suomalaisten kyvyttömyydestä rakentaa p&p-kenttiä ihmetyttää se, että mies tarjoaa malliksi jotain sellaista, jota Suomessakin on ollut jo pitkään. Ei p&p-kenttä ole lainkaan sama asia kuin lomakeskus, jossa on p&p-kenttä.

    Ja kun oikein historiaan mennään, niin lomakeskuksia on ollut jo ainakin 2000 vuotta eli paljon ennen kuin Ameriikassa osattiin edes kirjoittaa, ja niihin matkattiin pitkienkin matkojen takaa. Kaiken lisäksi ne olivat, ja aivan tarkoituksella, siellä keskellä ei-mitään.

    Iso este p&p kentän menestymiselle Suomessa (kuten mainittua) on pelioikeuksien ja pelilippujen ylitarjonnan polkema hintataso niillä alueilla missä volumia olisi riittävästi. Kun osakekentiltä irtoaa mesenaattien rahoittamana pelaamista alle tuotantohintojen niin kaupallinen toiminta on mahdotonta.

    Jenkeissä tällaiset ”markkinahäiriköt” menisivät kanttuvei ja tarjonnan väheneminen nostaisi hinnat kannattavalle tasolle.

    KL

    Parti kirjoitti: (28.1.2015 20:54:35)
    Iso este p&p kentän menestymiselle Suomessa (kuten mainittua) on pelioikeuksien ja pelilippujen ylitarjonnan polkema hintataso niillä alueilla missä volumia olisi riittävästi. Kun osakekentiltä irtoaa mesenaattien rahoittamana pelaamista alle tuotantohintojen niin kaupallinen toiminta on mahdotonta.

    Jenkeissä tällaiset ”markkinahäiriköt” menisivät kanttuvei ja tarjonnan väheneminen nostaisi hinnat kannattavalle tasolle.

    Mielestäni iso este on myös siinä, että yksittäisen pelikierroksen todellinen markkinahinta on niin korkea, ettei kukaan halua sitä maksaa. Syy tuohon korkeaan markkinahintaan puolestaan on Suomen nykyisessä golftarjonnassa YNNÄ demografiassa, s.o. väestön maantieteellisessä keskittymisessä.

    Summa summarum: tarjontaa on jo nykyisellään riittävästi eikä pelkkien satunnaispelaajien varaan kannata uutta golfkenttää perustaa. Tämä siitäkin huolimatta, että ämeriikässä joku kenttä jossakin toimii golf resort -periaatteella…

    KL kirjoitti: (28.1.2015 21:12:36)

    Mielestäni iso este on myös siinä, että yksittäisen pelikierroksen todellinen markkinahinta on niin korkea, ettei kukaan halua sitä maksaa.

    Minä en ymmärrä, mikä on ’todellinen markkinahinta’.
    Onko se sama asia kuin tavallinen markkinahinta? Vai onko se joku eri asia?

    Mun mielestä ’markkinahinta’ tarkoittaa sitä hintaa, joka markkinoilla on.

    Esimerkiksi, useillla kentillä pelilipun markkinahinta lienee keväällä jotain 40 euroa, ja laskee siitä syksyä kohti.
    Golfosakkeen markkinahinta on se, jolla saadaan kaupat aikaan (= ostaja ja myyjä ovat samaa mieltä hinnasta, ainakin hetkellisesti)

    Mun mielestä Suomen golfmarkkinoilla markkinahinnat eivät suinkaan ole korkeat, vaan melko matalat. Siitä syystä, että monin paikoin on ylitarjontaa (osakkeista, pelilipuista, pelikierrosmahdollisuuksista eli kentällä on tyhjää, jne)

    Itse ostan ja maksan pääasiassa yksittäisiä pelikierroksia, ja minusta yksittäisen pelikierroksen markkinahinta (jonka myyjä asettaa) ei ole yleensä korkea, vaan edullinen.

    Markkinahinnalla ei välttämättä ole mitään tekemistä tuotantokustannusten kanssa.

    Esimerkiksi öljyn kansainvälinen markkinahinta oli viime kesänä yli 100 dollaria per tynnyri. Nyt taitaa olla noin 50 dollaria? (en ole juuri nyt tarkistanut)
    Öljyn tuotantokustannukset eivät varmasti ole laskeneet 50% puolessa vuodessa, vaikka markkinahinta onkin laskenut sen verran.

    Myyjä toivoo, että markkinahinta olisi mahdollisimman korkea, ainakin enemmän kuin tuotantokustannukset.
    Ostaja toivoo, että markkinahinta olisi mahdollisimman edullinen.

    Markkinatilanne syntyy juuri näistä ostajien ja myyjien toivomuksista ja käsityksistä.

    Heh heh, kylla menee vaikeaksi, kun hommasta halutaan tehda vaikeaa… Ei mulla tahan mitaan lisattavaa ole enaa, mutta taman sanon, ettei naa kaksi kaverusta nyt ihan riehaannu:

    – Bandon Dunes tuli esimerkiksi vain ja ainostaan maantieteellisen sijaintinsa takia. KL sanoi, etta kentta pitaa olla lahella taajamaa jne, johon otin BDn esimerkiksi. Olisi niita mulla kymmenia muitakin esimerkkeja, mutta tuo on se ’meidan helmi’ taalla. BD aloitti yhtena kenttana, ei minaan lomakeskuksena (mita se ei ole edelleenkaan). Kysyntaa oli ja on sen verran, etta lisaa kenttia kantsii rakentaa ja koska hra Keiserilla oli visio. Ja majoitusta sinne rakennettiin osin senkin takia kun itse Bandonin kylassa ei tarpeeksi petipaikkoja ole. Olen monesti ajatellut hra Keiseria siina rantapenkalla vuonna 1995 katselemassa ymparillensa sanoen: tahan muuten tulee Jenkkien parhaat golf-kentat. Naurajia varmasti riitti sille toteamukselle…
    – Onko p&p kentalle tarvetta Suomessa? Se ei ole koskaan ollut mun pointti naissa pohdinnoissa. Sen toi mukaan nama kaverit, jotta omaan jarnaan saatiin potkua. Mulle on yksi hitun huilu tuleeko Suomeen p&p kenttia ja onko niille tarvetta. Mina olin kiinnostunut siita, parjaisiko sellainen oikein suunniteltuna/rakennettuna.
    – Osaako joku Suomessa rakentaa p&p kentan ’oikein’? No varmasti. Sekaan ei koskaan ollut pointtini. En mina omastanikaan mielesta ole mikaan jeesus ideoitteni kanssa. Kunhan vaan pohdin eri tapoja rakentaa menestyva kentta ja ennen kaikkea mitka olisivat ne suurimmat esteet sellaisen synnylle.
    – Tuossa edella KL sanoo, etta sellainen kentta rakennettaisiin ’satunnaisten pelaajien varaan’… Ei kai kukaan nyt sellaista haikaile. Kylla se lahtokohta on se, etta ne golfaajat sinne kentalle haetaan siita isosta golfaavasta vaestosta silla tavalla, etta talla kentalla olisi heille sen verran tarjottavaa, etta he kokisivat tamanlaisen pelaamisen heille oikeaksi ja helpoimmaksi. Hinta ei voi olla se ainoa syy. Muutenhan kukaan ei pelaisin esim Pebble Beachilla (p&p kentta muuten!). Mista johtuu muuten se, etta siellakin on kentta taynna, vaikka green fee on reilu $500? Halvemmallakin voi pelata saman alueen kenttia…

    Edelleen, tarkoitukseni ei ole todistella, etta Suomeen mahtuisi p&p kentta(/kenttia), vaan pohtia enemmankin sita, etta miksi ei.

    Ajatelkaa esim Stadin yoelamaa 90-luvulla. Oli yokerhoa toisen vieressa. Ei ikina ollut vaikeutta paattaa mihin menisi (semminkin kun tapana oli kavella jonoista ohi kuppilaan kun kuppilaan). Sitten tuli Sedu… Varmaan sita kai joku Sedullekin selitteli, etta ei sinne Stadiin enaa lisaa yokerhoja tarvita?

    Over and out taman keskustelun osalta.

    KL

    Golfinn kirjoitti: (28.1.2015 22:57:06)
    Heh heh, kylla menee vaikeaksi, kun hommasta halutaan tehda vaikeaa… Ei mulla tahan mitaan lisattavaa ole enaa, mutta taman sanon, ettei naa kaksi kaverusta nyt ihan riehaannu:

    – Bandon Dunes tuli esimerkiksi vain ja ainostaan maantieteellisen sijaintinsa takia. KL sanoi, etta kentta pitaa olla lahella taajamaa

    Aivan. Lähellä taajamaa SUOMESSA. Maantiede ei taida olla vahvoja puoliasi, vai onko vika ymmärryksessä?

    Golfinn kirjoitti: (28.1.2015 22:57:06)
    BD aloitti yhtena kenttana, ei minaan lomakeskuksena (mita se ei ole edelleenkaan).

    Toisin sanoen hotelleissa ei yövy kukaan, vaan kaikki ajavat sen viisi tuntia per siivu pelkästään pelaamaan 18 reikää? Tuskinpa vain…

    Golfinn kirjoitti: (28.1.2015 22:57:06)
    Ja majoitusta sinne rakennettiin osin senkin takia kun itse Bandonin kylassa ei tarpeeksi petipaikkoja ole.

    Miksi kummassa, jos kerran kyse ei ole paikasta, johon ihmiset tulevat tekemään muutakin kuin pelaamaan sen yhden kierroksen golfia..?

    Golfinn kirjoitti: (28.1.2015 22:57:06)
    – Onko p&p kentalle tarvetta Suomessa? Se ei ole koskaan ollut mun pointti naissa pohdinnoissa. Sen toi mukaan nama kaverit, jotta omaan jarnaan saatiin potkua. Mulle on yksi hitun huilu tuleeko Suomeen p&p kenttia ja onko niille tarvetta. Mina olin kiinnostunut siita, parjaisiko sellainen oikein suunniteltuna/rakennettuna.

    Mutta kun lukee postauksiasi asian tiimoilta, niin pääpaino niissä on se, että mikä toimii muualla toimii myös Suomessa, ja jos ei toimi, vika on toteuttajissa.

    Golfinn kirjoitti: (28.1.2015 22:57:06)
    – Tuossa edella KL sanoo, etta sellainen kentta rakennettaisiin ’satunnaisten pelaajien varaan’… Ei kai kukaan nyt sellaista haikaile. Kylla se lahtokohta on se, etta ne golfaajat sinne kentalle haetaan siita isosta golfaavasta vaestosta silla tavalla, etta talla kentalla olisi heille sen verran tarjottavaa, etta he kokisivat tamanlaisen pelaamisen heille oikeaksi ja helpoimmaksi.

    Mutta kun sitä tarjontaa noilla edellytyksillä jo on tarpeeksi kaikilla niillä seuduilla, joilla on väestöpohjan puolesta kysyntää, niin millä kumman logiikalla sellaiselle seudulle voisi pystyttää kentän, jonka toimintaperiaate ei perustu pelaajien sitouttamiseen? Mietipä sitä, ja mielellään pitkään.

    Golfinn kirjoitti: (28.1.2015 22:57:06)

    Ajatelkaa esim Stadin yoelamaa 90-luvulla. Oli yokerhoa toisen vieressa. Ei ikina ollut vaikeutta paattaa mihin menisi (semminkin kun tapana oli kavella jonoista ohi kuppilaan kun kuppilaan). Sitten tuli Sedu… Varmaan sita kai joku Sedullekin selitteli, etta ei sinne Stadiin enaa lisaa yokerhoja tarvita?

    Juu, Sedu tuli ja meni, ja muistoksi jäi pari kysynnän puutteesta suljettua mestaa…. Loppuaikoina niihin pääsi jonon ohitse…. koska ei ollut jonoja…

    Golfinn kirjoitti: (28.1.2015 22:57:06)
    Over and out taman keskustelun osalta.

    Hyvä.

    Jotenkin minulla tulee mieleen ne aikaisemmin mainitut Afrikkaan menneet myyntimiehet. Jokainen voi päättää kumpi soitti puhelun, ettei tänne kannata tulla kun ei kellään ole kenkiä …
    Asiasta sen verran, että käsittääkseni Suomessa on jo P&P kenttiä, ollut jo tovin verran. Tietenkin riippuen P&P kentän tulkinnasta. Paloheinä, messukeskus, Paltomon Golf jne.

    ts

    Vantti kirjoitti: (29.1.2015 8:57:05)
    Jotenkin minulla tulee mieleen ne aikaisemmin mainitut Afrikkaan menneet myyntimiehet. Jokainen voi päättää kumpi soitti puhelun, ettei tänne kannata tulla kun ei kellään ole kenkiä …
    Asiasta sen verran, että käsittääkseni Suomessa on jo P&P kenttiä, ollut jo tovin verran. Tietenkin riippuen P&P kentän tulkinnasta. Paloheinä, messukeskus, Paltomon Golf jne.

    Ja kaikki muutkin paria lukuunottamatta.

    Sen takia mä ymmärrän KL:n turhautumisen kun vastapuolen jutuissa tulee täysillä läpi ivallisuus, ylimielisyys.. niin ja vielä isompina tietämättömyys ja logiikan totaalinen puuttuminen.

    Kerran vielä: Suomessa pääsee kuka vaan pelaamaan golfia melkein mille tahansa kentälle maksamalla kierrosmaksun. Eli maksat ja pelaat, lontooksi pay and play.

    Jäsenyyttä ko kentälle ei siis vaadita eikä jäsenen kutsua, ei myöskään todellisuudessa minkään muunkaan seuran jäsenyyttä siinä mielessä kuin vielä vuosituhannen alussa, jolloin johonkin piti ainakin teoriassa olla pelioikeus.

    Meillä on siis noin 130 P&P kenttää ja esitettynä kysymys että pärjääkö sellainen Suomessa. Vastaus on ei, vaan kuten toisessa ketjussa totesin, ne kaikki tekevät satojen tuhansien eurojen liiketappion vuosittain, joka katetaan osakkaiden maksamilla vastikkeilla.

    Vertaus Seduun oli kyllä hyvä. Kaiken saa pyörimään hyvän näköisesti niin kauan kuin omat ja sijoittajien rahat riittävät 😉

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 148)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #434466 kohteessagolf & kuntoklubi, samalla maksulla

Etusivu Foorumit Yleistä golf & kuntoklubi, samalla maksulla