26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golf-huijarit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf-huijarit

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 141)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hei, olen palannut tauoltani.

    oletteko tavanneet usein huijareita pelatessanne. Itse jakaisin tarinani katsojan näkökulmasta parin vuoden takaa yhdeltä suomen kiertueiden osakilpailusta, jossa olin asettunut eräälle väylälle seuraamaan kisaa. 3-kilpailijan ryhmä lyö avauksensa, joista kaksi osuivat keskelle väylää ja viimeinen pallo kolahti metsään. Lähdin väylällä olleen katsojan kanssa etsimään kyseistä palloa metsästä ja samalla myös pallon sinne lyönyt pelaaja tulee tiuskien paikalle. Hän käyttäytyy jo todella agressiivisesti ja epäilee että menikö pallo edes metsään, vaikka olin kanssakatsojan kanssa nähnyt pallon rashatvan oksiin ja ottaneen kimmoketta vähintään kahdesta puusta. Tämän jälkeen pelaaja kuvailee pallonsa olleen ”Titu, jossa musta merkki” näin epämääräinen kuvaus alkoi jo epäilyttämään, sillä suurimmalla osalla pelaajista on kuitenkin titleistin pallo käytössä. Etsimme 10-15min ja pelaaja alkoi jo turtua todella paljon ja huusi kanssakisaajiakin etsimään palloaan ja käskytti tiimiä toimimaan nopeammin, sillä hnellä oli kuulemma ”kilpailu voitettavanaan” Lopulta hän itse ilmoitti löytäneensä pallon joka oli vanha titu jonka olisin voinut vannoa olleen viimeisen vuosikymmenen metsässä, sen verran kulunut se oli. Pelikaverinsakin tokaisi hänelle epäröiden että ”Tuo on balata-pallo, eikö sulla ollut vielä edellisväylällä see uudenkarhea jonka ostit kädäriltä” johon hänelle vastattiin vain tuhahtaen että ”Minä lopetan kierrokseni aina perinnepallolla, kyllä tää on mun, järjetöntä väittää muuta!” matkalla metsästä ulos hän vielä ”kompastui” tähän palloon jolloin se liikkui lähes väylälle asti ja sanoi että uudet säännöt eivät rankaise tämmöisestä. Itse en tunne sääntöjä joten en tiennyt mitä tehdä. Päätin kuitenkin soittaa kentän toimarille, jonka numero oli ainoa minkä kiireessä löysin, mutta numero oli kuitenkin varattu. Tämän jälken kyseinen pelaaja jo löikin pallon greenille ja teki parin, josta hän tuuletti kuin Tiger Woods konsanaan ja hänen kilpakumppaninsa hymyilivät hermostuneesti. Tokaisin myöhemmin palloa minun kanssani etsineelle toiselle katsojalle että siinä taisimme todistaa huijaria itse teossa, johon hän vastasi myöntävästi ja kaivoi omasta taskustaan titun mustalla merkinnällä, jonka hän oli löytänyt metsästä kivenkolosta vielä kun olimme palloa etsimässä. Hän tokaisi minulle että, tämä taisi olla kyseisen pelaajan pelipallo, mutta hän ei viistisinyt antaa palloa hänelle perustellen että Titleistit ovat kalliita ja pelaisi mielummin itse tällä pallolla, kenties säästävänsä sen klubinsa mestiksiin. Tämä riitti minulle ja lähdin klubiravintolaan oluelle!

    Hämmästyttävä tarina kerrassaan, mutta eniten minua ihmetyttää se, että miksi kanssakilpailijat eivät 3 minuutin kohdalla todenneet, että etsintäaika on ummessa, kipin kapin takaisin tiiboksiin kolmatta lyömään? Toimikunnallekin olisi näin pelattuna merkkaaja voinut kortteja palauttaessa vain sanoa, että kilpailija Öö pelasi löytämäänsä palloa 15 minuutin etsintäajan jälkeen eikä korjannut väärällä pallolla pelaamista ennen seuraavaa tiiausta (tai kortin palauttamista, jos oli viimeinen väylä). Tästä DQ ja parempaa pelionnea ensi kerralla. Itse merkkaajana olisin ystävällisesti todennut tämän ennen seuraavan reiän tiiausta, jotta pelaaja olisi itse saanut valita, ottaako DQ:n vai tuloksen.

    Oliko tuo pelaaja ns ”joku”, jos kanssakilpailijat olivat noin lapasina hänen kanssaan?

    KL1

    Ihan oikeastiko te etsitte palloa 10-15 minuuttia? Eikö siinä vaiheessa jo tullut ryhmä tai kaksikin päälle takaa?

    Ja kuten Jiiär kirjoitti, eiköhän ne ryhmän kaksi muuta pelaaja olisi jo jossakin vaiheessa ohjanneet sen kolmannen takaisin tiille.

    KL1

    oletteko tavanneet usein huijareita pelatessanne.

    En muista itse kilpailuissa pelanneena tavanneeni, mutta kyllähän noita valitettavia tarinoita aivan Finnish Touria (ja jopa European Touria) myöten on kantautunut korviini. On perin valitettavaa, jos pelaajalle on tärkeämpää pärjätä kilpailussa vääryydellä kuin rehellisesti pelaamalla.

    Nimetön

    Katsoja löysi pallon ja pisti taskuunsa. Reipasta.

    Pientä ”vilunkia” näkee aika usein harkkakierroksilla, mikä sinänsä ok … mutta sitten nämä samat pelaajat tekevät samoja asioita puolihuolimattomasti kisa- tai tasurikierroksilla.
    Esimerkiksi
    – griinillä pallo asetetaan vähän sinne päin, joko sentin eteenpäin tai sivulle, jossa parempi linja
    – raffissa roskia/oksia yms poistetaan, niin että pallo liikkuu vähän
    – tunnistetaan pallo ja asetetaan se hieman parempaan makuuseen
    – lyöntijälkiä forella ja divotteja väylillä korjataan ennen lyöntiä eikä vasta sen jälkeen
    – hiekkaa tai maata painetaan mailalla pallon takana
    – 3 min jälkeen mennään lyömään uutta palloa, mutta sitten pelikaverit löytävätkin alkuperäisen … ja jatketaan sillä

    Sen sijaan nykyisin näen aika harvoin pahoja sääntörikkomuksia, kuten em. esimerkissä, joissa pelaaja tietoisesti rikkoo merkittävästi sääntöjä. Joskus sellaistakin tapaa ja ainakin minä tunnen myötähäpeää tällaista pelaajaa kohtaan … ja kuten usein todettu: ”aina joku näkee”

    Jatkoa tähän vanhaan aiheeseen. Tällä foorumilla oli joitakin vuosia sitten juttua muutamasta kaverista, jotka käyvät putsaamassa pöydän yhdessä tai erikseen. Nimiä en nyt ala tässä mainitsemaan. Toinen pelaa kympin händärillä vaikka oikea olisi varmaan alle 5. Firmakisoissa ja muissa pikkukisoissa sitten naputetaan jatkuvasti yli 40 pistettä tai pidetään muuten luovaa kirjanpitoa lyöntimäärästä ja putsataan palkintopöytä. BÄgejä, kärryjä ja mailoja on varmaan jo pienen golf-myymälän perustamiseen. Tyyli ei tunnu muuttuvan. Uusimassa Golf-lehdessä (jossa nykyään muuten tosi vähän asiaa!) sattui silmiini Ford-Golftourin mainos ja ko kaveri on näköjään lähdössä taas Espanjan finaali/palkintoreissulle! Eikö kaverin päässä liiku mitään, vai eikö vaan välitä. Kanssapelaajat pääosin tuntevat kaverin tavat ja kauheesti ei voi ko toimintaa arvostaa!

    Parin best ball-tulos 49 pistettä 3/4-tasoituksilla ei taida olla ihan huono.

    Wau mikä päivä! Ford Electrified Golf Tour huipentui Viipurin Golfin päätöskilpailuun

    KL1

    Joo, aikanaan Business Golf Openissa isä-poikapari oli jatkuvasti Espanjan finaalissa. Kaikki tiesivät, etteivät tasoitukset ole kohdallaan, mutta kukaan ei siihen puuttunut. Eivät koskaan jättäneet mitään tuloskortteja ja greensomessa eivät tasoitukset muutu…

    KL1

    peräti 14 joukkuetta pelasi 40 pistettä tai paremmin

    Aivan uskomattomat tulokset 3/4-tasoituksilla!!!!

    Keskustelun avaaja tuntuu näkevän kohtuu toimintapitoisia unia?

    Muistan hyvin parin vuoden takaiset keskustelut tällä palstalla ja silloin puhuttiin ko.ukoista ihan oikeilla nimillä. Itse olin samassa kisassa yhden mainitun ukon kanssa Peuramaalla jonka hän luonnollisesti voitti. Oli vaan sen verran tyhmä ukko, että oli voittanut saman järjestäjän samaisen osakilpailun kuukautta aiemmin ja sen jälkeen händäri putosi roimasti. Nyt kuukautta myöhemmin, vai oliko pari viikkoa, tuli kisaamaan taasen korkealla händärillä. Järjestäjä laski ennen palkintojen jakoa että kundin olis tullu pelata 2 rundia per päivä nostavia kortteja, jotta händäri olis ollu todellinen. Nyt ukko hylättiin lopputuloksista! Nämä otsikkojen ukot aika hyvin katosivat golfkartalta täällä käydyn keskustelun seurauksena. Nyt tämä yksi pari on sitten tähän kauteen tehnyt Comebackin, harmi! Ovat käyneet naaraamassa myös tukun ihan oman seuransa pikku kisoja kun on jäänyt ahneus päälle. Kyllähän näiden asioiden ruotuun laittaminen on loppukädessä oman seuran ja siellä Kapteenin tehtävä. Ja kyllä oman seuran pelikaveritkin voi ottaa asian framille kyseisten ukkojen kanssa! Luulisi häpeän olevan sen verran suuri että jossain vaiheessa touhut loppu, tai sitten ei. Järjestelmähän mahdollistaa tällasen touhun ja se toimii helposti Scramble-kisoissa. Mutta kyllä minä ainakin pakenisin vuorille jos saisin tollasen leiman otsaani!

    Mitähän tuolla on tapahtunut? Ja aika huolestuttavaa, jos valinnat tehnyt taho on tiennyt, siis tietoisesti valinnut huijanneen/huijanneita pelaajia tai siitä vaienneet kisoihin edustamaan.

    Facebook julkaisu

    KL1

    Huijaripelaaja, cädi ja kanssapelaajat kaikki ikuiseen pannaan!! Moinen touhu langettaa varjon kaikkien rehellisten golffareiden päälle.

    Olen huomannut että yhä useampi pelaa sääntöjä rikkoen ainäkin harjoituskierroksilla. Esim painetaan kengällä raffissa ruoho matalaksi pallon takana, katkotaan tai kerätään selän taakse pensaan oksia, niitetään ruohoa pallon ympäriltä, siirretään pallo pois painaumasta jne. Mielestäni jos pelaaja laskee itselleen tuloksen niin pitäisi noudattaa sääntöjä.

    Mitähän tuolla on tapahtunut? Ja aika huolestuttavaa, jos valinnat tehnyt taho on tiennyt, siis tietoisesti valinnut huijanneen/huijanneita pelaajia tai siitä vaienneet kisoihin edustamaan.

    Joo, aika yllättävä ulostulo Minnalta ja ilmeisesti ei turhasta, sen verran kokeneesta pelaajasta kyse. Jatkokommenteista selvisi, kenestä pelaajasta oli kyse, mutta onko huijaaminen yliestäkin tuolla tasolla. Lisäksi yllättävät kommentit koskien myös Suomen Golfsenioreita, sen verran tiukkoja, että luulisi SGS:n tuottavan vastineen.

    Olennaista olisi kuulla ja ymmärtää, millaisesta huijauksesta kyse. Händärihuijaus ei sovellu näihin tilanteisiin, koska puhuttiin scr-kisoista. Olisi hyvä kuulla tapauksista lisää (henkilöt eivät niinkään tärkeitä).

    KL1

    Jatkokommenteista selvisi, kenestä pelaajasta oli kyse,

    Ai? Ei minulle ainakaan. Kerro toki, jos tiedät, se on kaikkien meidän rehellisten ja koko lajin etu.

    ”Joo, aikanaan Business Golf Openissa isä-poikapari oli jatkuvasti Espanjan finaalissa. Kaikki tiesivät, etteivät tasoitukset ole kohdallaan, mutta kukaan ei siihen puuttunut. Eivät koskaan jättäneet mitään tuloskortteja ja greensomessa eivät tasoitukset muutu…”

    Olivat kyllä tunnettuja tästä tavastaan. Poika nuori maajoukkuepelaaja. Sitten joku lopulta puuttui asiaan ja he eivät enää saaneet osallistua tähän BGO-kilpailuun.
    Nykyisin luulisi olevan mahdollista tarkistaa näiden ”huijareiden” tasoitus ja sen kehitys liiton keskusrekisteristä.
    Myös joissain kilpailuissa olevaa karenssia pitäisi muuttaa niin, että kerran kilpailun voittanut ei voisi saada pääpalkintoa eli yleensä tuota hienoa matkaa jonnekin.

    Tuota BGO:n historiaa selatessa tuli tämä vanha juttu 39-vuoden takaa:
    Historiaa

    KL1
    Pelaajan tulokseksi on muuttunut SM -lyöntipelikisassa ja tuossa tour -kisassa DQ.

    Lueskeltuani lisää seniililiiton kilpailuista totesin, että jälkikäteen on N50 lyöntipeli SM -kisojen tuloksia muutettu ja Marika Soravuo on saanut tulokseksi DQ:n. Samoin on käynyt Auran Senior Openissa.
    Jos todella on niin, että seniililiiton kilpailutoimikunta on ollut rikkeistä tietoinen ja lähettänyt EM – kisoihin tietoisesti pelaajia, jotka ovat olleet mukana tapahtumissa, niin kyseisen porukan olisi syytä jättää välittömästi paikkansa toimikunnassa ja seniilien kilpailutoiminnassa. Uskottavuus on mennyt eikä sellaisia ihmisiä kaivata kilpailujen yhteyteen, jotka ummistavat silmänsä sääntörikkomuksilta.
    Miksi on diskattu ainoastaan yksi pelaaja, tilanteen nähneet ja siitä vaienneet kanssapelaajat ovat ihan yhtä syyllisiä? On tieten hyväksytty väärä tuloskortti ja annettu huijauksen mennä läpi. Mikähän olisi oikeudenmukainen seuraus tästä toiminnasta?

    KL1

    Mikähän olisi oikeudenmukainen seuraus tästä toiminnasta?

    Kilpailukielto kaikkiin virallisiin kilpailuihin määräajaksi kaikille huijaukseen osallistuneille. Näin on ennenkin toimittu.

    Kova on ollut hinku päästä EM-kisoihin, kun on riskeerannut ikuisen huijarin otsaleiman itselleen.

    Kyseinen henkilö myös jälkikäteen diskattu Pickalan seuramestiksissä (alunperin voitti n50 sarjan) Pickala mestis tulokset (sarjaksi kun vaihtaa n50 niin näkyy tulokset).
    Mielenkiintoista olisi tietää mitä on puuhailtu kun on useammasta kisasta diskattu.

    Edit. On näköjään myös eronnut Pickala Golf ry:n hallituksesta/edustuspelaajatoimikunnan pj tehtävistä elokuussa.

    PG

    Naisten em-joukkueessa Suomea edustivat:

    Minna Kaarnalahti, NGCC
    Gitta Kauppi, HGK
    Anna- Maria Lehtonen, PGC
    Marika Soravuo, PGC
    Johanna Purhonen, NGK
    Nina Johansson, SGC
    Satu Huotari, RuG

    Joukkueen sijoitus oli 10.

    Henkilökohtaiset sijoitukset lyöntipelissä:

    27. Anna-Maria 160 (81+79)
    47. Minna 165 (81+84)
    48. Marika165 (81+84)
    52. Gitta 166 (91+75)
    63. Johanna 169 (86+83)
    81. Nina 175 (85+90)

    https://www.ega-golf.ch/content/european-senior-ladies-team-championship-0#/competition/3637348/teammatchscores

    Toinen pelaa kympin händärillä vaikka oikea olisi varmaan alle 5.

    Jos kaverit käy jatkuvasti putsaamassa suffelikisojen palkintopöytiä niin olisiko tasoitustoimikunnalla valtaa arvioida heidän tasoitus paremmin kohdalleen?

    Mielenkiintoista olisi tietää mitä on puuhailtu kun on useammasta kisasta diskattu.

    Todellakin. Jos on ollut jatkuvaa niin olisiko maneerina esim. pallon paikan parantaminen tms.?

    KL1

    Mielenkiintoista olisi tietää mitä on puuhailtu kun on useammasta kisasta diskattu.

    Erityisen mielenkiintoista olisi tietää miksi vasta nyt ja millaisten tietojen perusteella. Puhumattakaan siitä kuinka moni muu on osallistunut huijaamiseen, viitaten Minnan vuodatukseen.

    Henkilökohtaisesti minua surettaa suuresti, koska olen tuomariurallani tutustunut useimpiin näistä leideistä enkä suurin surminkaan olisi uskonut, että joku tai jotkut heistä syyllistyisivät huijaamiseen. Toivon todellakin, että tapaukset tutkitaan perin pohjin ja oikeat syylliset saadaan esille, koska nyt väkisinkin kaikkien joukkueen jäsenten ylle Minnaa lukuun ottamatta on laskeutunut epäilyksen varjo.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 141)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1373410 kohteessaGolf-huijarit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf-huijarit