26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golf herrasmiesten laji?

Etusivu Foorumit Yleistä Golf herrasmiesten laji?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 161)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olen harrastanut golfia vasta vajaat kymmenen vuotta. Silti minusta tuntuu, että golf Suomessa ei vastaa enää otsikkoa niinkuin se mielestäni oli harrastusta aloittaessani. Olen seurannut golfareiden käytöstä kentillä, klubeilla ja keskustelupalstoilla. Oman klubin jäsenet käyttäytyvät usein alentavasti vieraita kohtaan. Itselleni on kunnia-asia ja erittäin positiivista, jos joku haluaa vierailla kotikentälläni. Toisaalta taas vieraspelaajat käyttäytyvät usein törkeästi. Roskataan, heitellään tupakantumppeja, jätetään lyönti- ja pallojäljet korjaamatta, kovaan ääneen taivastellaan huonosti suunniteltuja väyliä ja kentän kuntoa, green fee maksun suuruutta, jne. Ei siis kunnioiteta toisten omaisuutta. Ainakin ne pelaajat, joilla on osake joltakin kentältä, luulisi automaattisesti arvostavan muidenkin kenttiä kuin omaansa, mutta näin ei välttämättä ole. Oma lukunsa on herkkähipiäisyys, törkeät arvostelut ja syytökset. Ollaan vierailtu jollakin kentällä ja mollataan julkisesti kentän henkilökunta, kentän kunto, jäsenet ja ties mitä. Tai sitten omalla klubilla henkilökunta ei olekaan sattunut ’pokkuroimaan’ jo valmiiksi pahalla päällä ollutta jäsentä riittävästi ja siitä otetaan heti itteensä. Sitten kirjoitellaan keskustelupalstoille painokelvotonta tekstiä. Missään muualla ei taidakaan olla niin vaikeaa olla palveluammatissa kuin golfin parissa. Monelle kelpaa huono palvelu ravintolassa tai hotellissa, mutta golfklubilla ollaan kuin julkkisdiivat pahimmillaan. Meidän golfareiden pitäisi ehkä funtsia näitä asioita. Olen joskus päässyt pelaamaan kotimaamme ulkopuolellakin ja näissä paikoissa lähes poikkeuksetta on rento ja välitön tunnelma eikä roskaamisesta tai möykkäämisestä ole tietoakaan. Peräänkuulutan hienotunteisuutta kaikkia kanssapelaajiamme kohtaan, olkoon hän sitten vaikka aloittelija huonoine lyönteineen ja sääntötuntemisineen tai pienemmällä budjetilla harrastava kaukojäsen.

    Kimple puhuu asiaa. Olemmeko me venäläisugrilaiset perusluonteen omaavat ’mölymatit’ vielä oikeita golfareita.

    Golfin perusluonnehan on sosiaalinen ei räyhäävä

    kuten meillä.

    Oma lukunsa on se miten jotkut käyttäytyvät kentän pro:ta kohtaan. Tuntuu siltä että jotkut haluavat näyttää pro:lle mikä onkaan hänen paikkansa, hänhän on vaan töissä täällä, kaikkien juoksupoika.

    Nimetön

    Ei golfissa ainakaan syydetä pitkiä kiroustulvia (pesäpallo) tai vammauteta kanssapelajaa lyömällä poikittaisella mailalla niskaan (jääkiekko) – vain pari muuta mailapeliä mainitakseni.

    Kyllä kolopallo on pääsääntöisesti ympäri maailman herrasmiesten ja -naisten peli.

    Mistä johtuu tällä keskustelupalstalla jatkuvasti esiin tuleva vastakkain asettelu oma klubilainen vastaan vieraspelaaja. Itse pelaan säännöllisesti 4-6 kertaa viikossa. Pääosin omalla- mutta jonkin verran myös muilla kentillä.

    Koska kuljeskelen yksin, peliseurue on useimmiten minulle vierasta väkeä. Toki kotikentällä sattuu kesänmittaan samojakin naamoja.

    Varaan ajan itselleni siihen siihen kellonaikaan kun se minulle sopii. Useimmiten olen vieraana toisilleen tutussa ryhmässä.

    Minua ei kiinnosta vähääkään kuka on ns. vieraspelaaja ja kuka oman klubini jäsen. Mitä sillä on merkitystä, en edes tiedä sitä. En myöskään koskaan ole kokenut tulleeni kaltoin kohdelluksi vieraalla kentällä pelatessani. En tosin useinkaan tiedä ovatko kanssapelaajani olleet myös ns. vieraspelaajia vai sen klubin jäseniä.

    Lopettakaa ihmeessä tuo vastakkain asettelu, eihän ole mitään merkitystä miten on pelioikeutensa maksanut.

    Nimetön

    Johtuiskohan siita, etta suomalaisressukat, jotka pelaavat golfia luulevat olevansa jotain parempaa ja luulevat, etta se antaa heille oikeutuksen oykkaroivaan kaytokseen? Samanlaista sosiaalista kyvyttomyytta nakee lentokoneissa, kun suomalaiset oikein oykkaroivat henkilokunnalle. He, kun ovat oikein maksaneet lipuistaan ja ovat ihan ulkomaille matkalla niin luulevat olevansa jotain parempaa. Tammosta se on, kun antaa sivistymattomalle liikaa.

    Nimetön

    Vaikka golf on ns. seurapeli, on silti suhteellisen ärsyttävää näiden ’eerokkien’ toiminta eli pamautetaan itsensä puuntakaa lähtöihin. Jos itse olen lähdössä esim. tyttökaverin tai 2-3kaverin kanssa viettämään aikaa ja pelailemaan kentälle, on usein kovin sietämätöntä, että joku epätoivoinen peliseuralokkeilija täräyttää itsensä samaan lähtöön.

    Klubeille pitäisi yksinäisten miesten lähtöaikoja, joihin sitten nämä yksinäiset sudet kokoontuisivat. Samoin ruuhkattomina aikoina pitäisi voida laittaa omiin lähtöihin esto peliseuralokkeilijoita varten. Hyvin usein fiilis laskee kovin siitä kun joku ns. ’hyvän läpän’ heittäjä pääsee tunkeutumaan omaan mukavan tuttuun peliseuraan.

    Sotiiko otsikon teksti itsessään itseään vastaan? Itse muotoilisin sen näin ’Golf rouva[/neiti]ihmisten/herrasmiesten -laji?’ 😉 {tämä on vastakkainasetteluprovo!}

    YÄK! (lue: osta oma golf kenttä porukkasi kanssa)

    Nimetön

    En tiedä sallivatko kentät tämän, mutta entäpä jos maksaisit vieraspelaajan greenfeen siitä neljännestä paikasta ja varaisit sen sillä itsellesi.

    Niinpä!

    Kun aikoinani liityin golfareiden arvostettuun joukoon, kuvittelin samalla liityväni sivistyneeseen seuraan. Jossa toisten harrastajien nimitteleminen, ’peliseuratikkailijaksi, mölymatiksi, juoksupojaksi, sosiaali-impotentitksi, älykääpiöksi, putkiaivoksi, ym, ym.’ vain joitakin viimepäivinä näiltä palstoilta lukemiani määritelmiä mainitakseni, on täysin pois suljettua.

    No, nimittelijät esiintyvät nimettöminä näillä palstoilla.

    Miten näitä itkemisviestejä jaksetaan kirjoittaa viikko toisensa jälkeen. Hakemalla haetaan kollektiivista hyväksyntää itsesäälille ja peräänkuulutetaan ’kivoja, herrasmiesmäisiä arvoja’ ja yritetään haukkua joitain vieraspelaajia, niin kuin he olisivat jokin *******geeninen ryhmä, vähän niinkuin moottoripyöräjengit, vailla lakien kunnioitusta. Golfarit ovat kuitenkin kaikki ihmisiä ja ihmiset ovat erilaisia. Toisaalta ei pidä valittaa koko ajan jostakin… ei edes toisten huonosta käytöksestä..

    Olet epätoivoisesti hakenut viestilläsi huomiota, vai? Nyt sitä saat. Oletkin nettiseuralokkeilija? (mitä ikinä tämä uudissana tilanneyhteydessä tarkoittaakaan) nojoo, vitsi vitsi

    Itse menen usein kentälle yksin ja soluttaudun johonkin ryhmään ja olen näin tutustunut moneen golfariin. Oi, arvon herra (tiettävästi), kun menet muutaman vuoden sosiaalisen pelaamisen jälkeen klubille, voit huomatata jopa viihtyväsi siellä. Sen sijaan, jos juutut pelkästään omaan kaveriporukkaasi tulet heistä riippuvaiseksi. Toki varmaan näet kavereitasi riittävästi muutenkin.

    Kaikki lokkeilijat, rientäkää luokseni! Otan teidät avosylin vastaan. Ironia antaa kodin lokkeilijoillekin.

    (Ja kirkon ovella voi sitten sanoa, että ’hieno saarna’, mutta sitä ennen kolehti…)

    Pelaan noin 70 kierrosta Golfia vuodessa 10-15 eri kentällä Suomessa ja muualla. Koska lokkeiluakin tulee harrastettua niin insinöörin laskuopin mukaan pelaan noin 150 eri ihmisen kanssa per vuosi.

    Olenkohan tyhmä vai sokea vai molempia? Tämä epäilys hiipii mieleen koska peliseurani ja porukka klubeilla on mielestäni lähes poikkeuksetta hyvinkäyttäytyvää ja mukavaa sakkia riippumatta siitä pelaako ko henkilö kotikentällään vai vieraana. Tämä uskomaton onneni sotii todennäköisyyslaskennan sääntöjä vastaan jos Kimblen mainitsema kulttuuri oikeasti pesii lajimme parissa.

    Missä nämä öykkäröijät sitten majailevat? Mikä on muuten Kimble kotiseurasi?

    Olen pelannut nyt vähän reilun vuoden ja lyönti on vielä aika epävarmaa. Huonojen lyöntien sattuessa on kiva saada rakentavia kommentteja ja vinkkejä tutuilta pelikavereilta. Ja jossei kentällä ole ruuhkaa, niin vaikeimmista kohdista voi yrittää rauhassa lyödä vaikka toisen tai kolmannenkin kerran ihan vaan harjoituksen vuoksi… Lähes poikkeuksetta, jos seurueeseen on tullut joku ulkopuolinen (peliseuralokkeilija) ei tämä enää onnistu, vaan alkaa äänekäs huokailu ja vihjailu rangella harjoittelusta (nimenomaan tämän yksittäisen pelaajan suunnalta). Siinä on sitten pelifiilis ko. kierroksen osalta ohi parhaimmillaan jo 1. tai 2. väylän jälkeen.

    Esim. viime vuonna ensimmäisellä rundillani (urani ehkä noin 5 rundi) sattui peliseurueeseen eräs naishenkilö, jonka asenne oli alusta saakka avoimen kyräilevä. Suunnilleen 5 väylällä, ehkä noin kuudennen lyöntini jälkeen tämä kyseinen naishenkilö katsoi parhaimmaksi neuvoa, että kai olen tietoinen, että ’sitä palloa ei ole pakko joka väylällä saada reikään asti, vaan sen voi myös nostaa taskuun, jos peli ei suju’. Jäi aika karsea fiilis siitä rundista (loppurundilla tosiaankin aloin nostella palloa taskuun, kun aloittelevan golffaajan itsetuntoni ei enää kestänyt tämän ’ammattilaisen’ kyräilyä).

    En tiedä, jäikö tuosta sitten jotain elinikäisiä traumoja, mutta tuon jälkeen olen itse suhtaunut aika nuivasti oman tutun peliseurueeni ulkopuolisiin pelaajiin. Mielestäni minullakin on kuitenkin oikeus harkoitella lyöntejäni rangen lisäksi myös kentällä, vaikken ihan aina tasoitukseeni pääsekään (enkä oikeastikaan monine lyönteineni pelaa edes mitenkään hitaasti).

    No johan pomppas! Täällä yksi lokki pahimmasta päästä ilmoittautuu! Syystä että suuri osa kavereistani ei harrasta lajia ja nekin jotka harrastavat ovat eri kentän jäseniä, lähden useimminten kentälle yksin.

    Mielestäni olen kyllä aina ja jokikinen kerta osannut käyttäytyä ryhmän toisia jäseniä kohtaan varsin hyvin, öykkäröimättä, neuvomatta, huokailematta, korkeintaan omaa peliä sadatellen.

    Mutta toimii tämä mainostamasi negatiivisuus toiseenkin suuntaan. Monasti olen huomannut että CM on laittanut minut sinun kaltaistesi ihmisten seuraan. Heti ykköstiiltä lähtien tuijotetaan että ’mitäs hel*ettiä toi tännne itsensä tuppas’. Muutenkin vieraaseen kaveriporukkaan 3. tai 4. pyöräksi tunkeminen aiheuttaa sen että on koko kierroksen puheenaiheista ihan pihalla.

    Mutta en minä siltikään valita. Onneksi suurin osa ihmisistä on erilaisia kuin sinä, joustavia, tilanteen ja toiset ihmiset huomioon ottavia, ja heidän sosiaalinen kyvykkyytensä mahdollistaa sen että minäkin oikeasti nautin 98%:sta niistä kierroksista jotka pelaan vieraassa seurassa.

    Toivotan sinulle hyviä kierroksia, muistathan varata itsellesi ja kavereillesi _aina_ täyden ryhmän.

    Valitettavasti taas yksi lokkeilija ilmoittautuu.

    Pienten lasten kanssa ei aina pysty etukäteen kovin tarkkaan suunnittelemaan pelejä, vaan silloin on mentävä kun vaimo antaa luvan.

    Onneksi on pallorännejä tms.

    Useimmiten muut pelaajat on ’täysjärkisiä’ ja hyvää peliseuraa – pääkaupunkiseudulla kun pelaa niin yksin harvemmin pääsee kiertämään.

    Pelikaverit on jo lähteneet ulkomaankomennukselle leveämmän leivän ja paremmin kenttien maille…

    Annetaan jaaenmävaatiärän jo olla.

    Sen verran vielä kannustaisin, että mene vaan turvallisin mielin tyttöystävänkin kanssa kentälle, vaikka joukossa vieras yksinäinen mies olisikin.

    Rohkeasti vaan pelaamaan muidenkin kuin turvallisten kavereiden kanssa, se laajentaa maailmankuvaa ja kohentaa itsetuntoa.

    Voihan video mikä jätkä!!! tuollaisille mulkidoille pitäisi rakentaa oma kenttä, jotta eivät tulisi tuonne kunnon pelimiesten jalkoihin….

    Nimetön

    Olen itse aina ystävällinen kanssapelaajilleni.

    Mut kyl se ottaa päähän kun menee valkosille tiille

    ja on just lyömässä ulos niin jostain puskasta ilmestyy joku aloittelija joka kuluu samaan ryhmään, ei tää vielä mitään mut sit kun se ei osu edes pallon eikä luovuta millään, lyö kymmeniä lyöntejä ja nostaa pallon VASTA greenillä.

    Itselläni on lähes aina birkkuputti niin kyl siin palaa päreet kun joutuu odottamaan sitä toista!!!!

    Nimetön

    Olen itse aina ystävällinen kanssapelaajilleni.

    Mut kyl se ottaa päähän kun menee valkosille tiille

    ja on just lyömässä ulos niin jostain puskasta ilmestyy joku aloittelija joka kuluu samaan ryhmään, ei tää vielä mitään mut sit kun se ei osu edes pallon eikä luovuta millään, lyö kymmeniä lyöntejä ja nostaa pallon VASTA greenillä.

    Itselläni on lähes aina birkkuputti niin kyl siin palaa päreet kun joutuu odottamaan sitä toista!!!!

    Eikös caddiemaster kasaa nuo flightit kokoon? Eli ’änkeääkö’ kukaan ’väkisin’ ryhmääsi? JA jos ’änkeää’ niin sosiaalisuutta peliin!

    Nimetön

    Sen verran pitää ottaa kantaa, että tällaiseen keskusteluun ei viitsi edes osallistua.

    Tuli vaan mieleen, että miten CM:t eri kentillä suhtautuvat pyyntöön päästä pelaamaan tyttöystävän (tai vast.) kanssa kahdestaan?

    Silloin voi jutella rauhassa, eikä tarvitse hävetä sen keski-ikäisen äijän puolesta joka ei saa silmiä irti pelikaveristani…

    Jos mä olisin CM, laittaisin pekun lähtemään aikaisemmalla vuorolla keskiikäisten äijien seuraan…

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 161)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #510096 kohteessaGolf herrasmiesten laji?

Etusivu Foorumit Yleistä Golf herrasmiesten laji?