26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golf etiketit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf etiketit

Esillä 23 viestiä, 51 - 73 (kaikkiaan 73)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Rennon asiallinen, ystävällinen kommentti kapteenilta voisi olla vaikkapa

    ****************
    ’hei kuule, nuo sun shortsit ei oikeastaan ole meidän etiketin mukaiset… onko sulla toisia mukana?
    Jaa ettei ole toisia shortseja… no mene nyt siinä tapauksessa noilla, ettei tämä sunnuntaiaamu jää hukkareissuksi. Mutta, muista mieluummin ensi kerralla ottaa erilaiset shortsit. Jos joku kentällä kyselee, kerro että minä, kapteeni, annoin erikoisluvan tällä kertaa, kun lupasit noudattaa etikettiä ensi kerralla.
    Oikein hyvää golfkierrosta Sinulle!’

    ******************

    Varmasti olisi jäänyt kaikille parempi mieli, eikä tätä ketjua olisi perustettu.

    Eikä myöskään sitä toista, alkuperäistä.

    Lisään vielä (kun ei edittiä…) että minulla on saman tapainen muisto omasta elämästäni 1990-luvulla kun olin menossa firman liikuntapäivän yhteydessä järjestettyyn pistebogikilpailuun VERKKARIT JALASSA. Olikohan niin, että niihin sai erikoisluvalla ottaa osaa ilman green cardia, en muista?
    Vierumäellä tapahtuma oli.

    Olin niin intoa piukassa, etten juuri ollut ehtinyt opiskella etikettejä. Mukana reissussa oli farkut ja verkkarit, tuumasin että verkkarit sopii kumminkin paremmin golfiin.

    Silloin minuun suhtauduttiin juuri noin, hymyilevän ystävällisesti. Mutta päästettiin kentälle, mikä oli minusta hienoa!
    Hävetti tietysti, mutta sain pelata.

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (21.8.2013 13:13:56)
    Siis kumpaa mieltä sä olet? Mua itseä haittaa, mutta en sanoisi missään nimessä asiasta. Kapteenin velvollisuus taas on sanoa asiasta, vaikka hän henkilökohtaisesti olisi mitä tahansa mieltä.

    +1

    Itsekin toisessa ketjussa naureskelin valkoisten kenkien/housujen ’kiellolle’, ei asioita tule ottaa tiukkapipoisesti. Toisten kunnioittaminen tulee kuitenkin osoittaa siistillä ja tilanteeseen sopivalla pukeutumisella. Jos menen vierailulle pukeudun isäntien odottamalla ja arvostamalla tavalla, ovatpa he saattaneet jopa asian ohjeistaa (kutsussa pukeutumiskoodi). Itseäni ihmetyttää kun pukeutumiskoodia pidetään tärkeilynä tai tiukkapipoisuutena, olen aina kokenut pukukoodit toisten huomioimisena kun ei jokaisen tarvitse erikseen miettiä mikä saattaisi olla sopiva asu jos vaikka äiti tai isä ei ole sitä opettanut.

    Sailor kirjoitti: (21.8.2013 15:05:05)
    Jos menen vierailulle pukeudun isäntien odottamalla ja arvostamalla tavalla, ovatpa he saattaneet jopa asian ohjeistaa (kutsussa pukeutumiskoodi).

    Entäs jos vahingossa menetkin vierailulle väärissä vaatteissa?
    Ehkä olet hukannut kutsun, muistat asian väärin, etkä ole ehtinyt tarkistaa.

    Onko asiallista jos isäntä sanoo ovella että ’VÄÄRÄT VAATTEET, MENE KOTIIN PÖLJÄ!!!’

    Kuka silloin on sivistynyt, ja kuka ei?

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (21.8.2013 15:10:13)

    Sailor kirjoitti: (21.8.2013 15:05:05)
    Jos menen vierailulle pukeudun isäntien odottamalla ja arvostamalla tavalla, ovatpa he saattaneet jopa asian ohjeistaa (kutsussa pukeutumiskoodi).

    Entäs jos vahingossa menetkin vierailulle väärissä vaatteissa?
    Ehkä olet hukannut kutsun, muistat asian väärin, etkä ole ehtinyt tarkistaa.

    Onko asiallista jos isäntä sanoo ovella että ’VÄÄRÄT VAATTEET, MENE KOTIIN PÖLJÄ!!!’

    Kuka silloin on sivistynyt, ja kuka ei?

    Olisi näköjään pitänyt kirjoittaa auki tuo +1, jolla tarkoitin olevani siteeraamani Tasamaan tuupparin kanssa samaa mieltä. Pahoittelen huolimatonta otettani, tässä vielä se pointti sitaatista: ’Mua itseä haittaa, mutta en sanoisi missään nimessä asiasta.’

    Sailor kirjoitti: (21.8.2013 15:22:51)
    Olisi näköjään pitänyt kirjoittaa auki tuo +1, jolla tarkoitin olevani siteeraamani Tasamaan tuupparin kanssa samaa mieltä. Pahoittelen huolimatonta otettani, tässä vielä se pointti sitaatista: ’Mua itseä haittaa, mutta en sanoisi missään nimessä asiasta.’

    OK sailor, +1 minultakin!

    Lähinnä vaan, että pitäisikö kapteenin viestiä että ’MENE KOTIIN PÖLJÄ’ vai ehkä vähän pehmeämmin, vaikka niin että yleensä täällä pidetään erilaisia vaatteita, koita muistaa ensi kerralla eikös niin.

    Mutta itsehän seura kapteeninsa valitsee, sen mukaan kuinka jäsenet on vuosien mittaan valikoituneet. Vaikuttaa varmaan myös tulevaisuuden jäsenten valikoitumiseen, varmaan iso osa golfareista tykkää mahdollisimman tiukasta linjasta, hyvä että voivat sitten pelata keskenään ilman meitä muita sähläreitä.

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (21.8.2013 15:28:52)
    OK sailor, +1 minultakin!

    Lähinnä vaan, että pitäisikö kapteenin viestiä että ’MENE KOTIIN PÖLJÄ’ vai ehkä vähän pehmeämmin, vaikka niin että yleensä täällä pidetään erilaisia vaatteita, koita muistaa ensi kerralla eikös niin.

    Käytösasiaan en aikonut ottaa kantaa, mutta kun nyt suoraan kysyttiin… Tämä siis yleisenä kommenttina keskusteluun ei kejun aloitusviestin yksittäistapaukseen. En usko hetkeäkään että toisten huomioimista voidaan opettaa olemalla töykeä, epäkohtelias tai ylimielinen. Todennäköisesti myös ironia ja sarkasmi johtavat ennemmin väärinymärrykseen tai mielipahaan kuin toivottuun lopputulokseen.

    Sailor kirjoitti: (21.8.2013 15:56:14)

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (21.8.2013 15:28:52)
    OK sailor, +1 minultakin!

    Lähinnä vaan, että pitäisikö kapteenin viestiä että ’MENE KOTIIN PÖLJÄ’ vai ehkä vähän pehmeämmin, vaikka niin että yleensä täällä pidetään erilaisia vaatteita, koita muistaa ensi kerralla eikös niin.

    Käytösasiaan en aikonut ottaa kantaa, mutta kun nyt suoraan kysyttiin… Tämä siis yleisenä kommenttina keskusteluun ei kejun aloitusviestin yksittäistapaukseen. En usko hetkeäkään että toisten huomioimista voidaan opettaa olemalla töykeä, epäkohtelias tai ylimielinen. Todennäköisesti myös ironia ja sarkasmi johtavat ennemmin väärinymärrykseen tai mielipahaan kuin toivottuun lopputulokseen.

    +1

    Olin aikonut pelata ulkomaisella kongressimatkalla kaupungin vanhimmalla kentällä. Katsoin sivuja ja löysin pukeutumiskoodin ja kas, ei hyväksytä reisitaskullisia shortseja. Toiset shortsit arvelin liian lyhyiksi ja jätin molemmat kotiin. Sen jälkeen olen jättänyt reisitaskullisten käytön vähemmälle, vaikkei täällä Suomessa niistä ei ole kukaan vielä huomauttanut.
    Niinpä sitten pakkasin Kytäjän shopista ostamani kahdet pitkät golfhousut mukaan ja pelasin rennosti.
    Minusta etiketti on loistava asia. Voi mennä mihin vaan pelaamaan, kun etiketti antaa varmuuden, että käytös ja pukeutuminen on ainakin kunnossa tuli sitten lähtöön vaikka Englannin kuninkaallisia.

    Solheim -ketjussa puhuttiin Eurosportin näyttämästä ratsastuscupin Hollannin osakilpailusta. Maratonjuoksusta väsyneenäkin jaksoin katsoa sitä, upeita (ja kalliita) hevosia ja tiukan etiketin mukaan pukeutuneita huippu-urheilijoita. Ei näkynyt tuulipukuja eikä Nokian mustia saappaita. Itse olen kyllä yritystapahtumassa ratsastanut esteitä Nokian mustissa. Kukaan ei sanonut mitään mutta tunsin kuinka jotkut ajattelivat, että kaikenlaista köyhyyttä.

    Pecos Bill kirjoitti: (21.8.2013 21:15:18)
    Itse olen kyllä yritystapahtumassa ratsastanut esteitä Nokian mustissa. Kukaan ei sanonut mitään mutta tunsin kuinka jotkut ajattelivat, että kaikenlaista köyhyyttä.

    Millä aistilla voi tuntea, mitä jotkut ajattelivat? Vai lähteekö se ”tuntu” omien korvien välistä?

    Olen sitä ikäluokkaa joka muistaa ajan jolloin ravintoloissa oli ns. ruokapakko eli alkoholia ei saanu ilman ruoka-annosta. Nyt sitten EGS:ssä on siis vyöpakko !

    johto kirjoitti: (22.8.2013 11:04:24)
    Olen sitä ikäluokkaa joka muistaa ajan jolloin ravintoloissa oli ns. ruokapakko eli alkoholia ei saanu ilman ruoka-annosta. Nyt sitten EGS:ssä on siis vyöpakko !

    Käsittääkseni EGS:n kapteeni aika selkeästi sanoi että vyötä ei ole pakko käyttää. Heidän määritelmäänsä vaadituista siisteistä housuista selventää vyölenkkien läsnäolo, ei siksi että ne olisivat tärkeät tai välttämättömät vaan koska ne puuttuvat verkkareista ja rantasortseista.

    Ketjun arvo meille sivullisille lienee kuitenkin ennemmin yleissä keskustelussa pukeutumisesta ja käyttäytymisestä golfkentällä kuin alkuperäisessä yksittäistapauksessa joka jo asiallisesti puitiin asianosaistenkin toimesta. Vaikka ei itse ajattelisi samoin kuin muut saattavat heidän näkemystensä ja perustelujensa lukeminen auttaa ymmärtämistä ja edistää toisten huomioon ottamista siellä kentällä (ja miksei elämässä yleensä).

    edit: *saattaa

    Minusta pukeutumisen valvontaa ei pitäisi jättää kapteenille. Ulkomailla aikaa varatessa monesti on mainittu pukeutumiskoodista. Pukeutumistiedote voisi olla myös kentän vastaanoton ovella. Pelaajakin voisi tarvittaessa auttaa kollegaansa kertomalla asiasta.

    Lopettaessaan pukeutumisohjeistuksensa liitto lisäsi kenttien työmäärää. Liiton tehtävähän pitäisi olla päinvastainen.

    Sailor kirjoitti: (22.8.2013 12:02:37)

    johto kirjoitti: (22.8.2013 11:04:24)
    Olen sitä ikäluokkaa joka muistaa ajan jolloin ravintoloissa oli ns. ruokapakko eli alkoholia ei saanu ilman ruoka-annosta. Nyt sitten EGS:ssä on siis vyöpakko !

    Käsittääkseni EGS:n kapteeni aika selkeästi sanoi että vyötä ei ole pakko käyttää. Heidän määritelmäänsä vaadituista siisteistä housuista selventää vyölenkkien läsnäolo, ei siksi että ne olisivat tärkeät tai välttämättömät vaan koska ne puuttuvat verkkareista ja rantasortseista.

    Sailori on tietenkin aivan oikeassa, mutta koko ketjultahan olisi mennyt pohja pois jo heti aluksi, jos aloitusviestissä olisi pitäydytty tosiasioissa. Paljon raflaafampi tarina syntyy siitä, että kerrotaan soketteja mätkivän pukeutumisvastaavan tehneen pelaajille henkilöntarkastuksia puuttuvien vöiden / vyölenkkien havaitsemiseksi ja karjuneen pää punaisena: ettekö te tiedä kuka minä olen? Tarinan todenperäisyyttä ei kannata epäillä, koska se löytyi Suomi24 -keskustelupalstalta.

    No, eikö aloitusviesti kuitenkin kertonut varsin tarkkaan tosiasiat..sehän tuli esille myös asianomaisten omista meileistä..

    Siis pelaamaan pyrkineellä oli pukeutuminen muuten korrekti, mutta shortsit eivät olleet ko. klubin ohjeistuksen mukaiset..mikä todennettiin housuista puuttuneista vyölenkeistä tai vyöstä, ko. detalji oli silti toisarvoinen. Todellinen syy pelaamisen estoon oli housujen mallissa, leikkauksessa tai muussa sopimattomuudessa golf’in harrastukseen ja/tai klubilla edellytettävään estetiikkaan.

    Mutta itse asia lienee selvitetty ja loppuun käsitelty..

    Jotain opittavaa näistä tapahtumista varmaan löytyy vastaisuuden varalle. Tässä mielessä keskustelu on ollut hyödyllistä..

    Itse voisin ehdottaa että golfkentällä pidettävien shortsien alla/ohella pelaajan tulee käyttää myös alushousuja. Se nimittäin ohjaa parempaan kokonaisuuteen kuin pelkkien pelihousujen vyölenkkien sekä vöiden tarkkailu..

    Tänään ilmestyneen golflehden viimeisellä aukeamalla oleva Jere Jaakkolan pakina ’Ruohonleikkuri’ hakee säälittävyydessään turhaan vertaistaan. Tämä kertomus, vaikka onkin olevinaan verhoiltu pakinan muotoon, kertoo kaiken siitä asenteesta ja hengestä mikä golfliiton toiminnasta henkii. Siinä pyritään pukemaan jonkinlaiseen sankarinviittaan alaluokan häirikköoppilaan tapainen moukka.

    Minun arvoasteikossani ko. liitto alkaa saada yhä kielteisemmän leiman, vaikka olen sitä joskus erehtynyt puolustamaankin. Kyllä me jäsenseurojen edustajat ansaitsisimme jatkuvasti kohonneella budjetilla toimivan liiton sijaan aivan toisentasoisen edunvalvojan tai vähintäänkin massiivisen tuuletuksen kirjoittajissa ja henkilökunnassa.

    Jere Jaakolan juttu lounais-Englannin links-kentistä oli hyvä. Sen sijaan edellä mainittu pakina oli pateettista kakkaa, jonka pystyy alittamaan tai ylittämään, miten vain, Seppo Palminen pökellyksillään. Mutta hän tekeekin sen sitten syvereenisti.

    Ballmarker kirjoitti: (22.8.2013 5:42:27)

    Pecos Bill kirjoitti: (21.8.2013 21:15:18)
    Itse olen kyllä yritystapahtumassa ratsastanut esteitä Nokian mustissa. Kukaan ei sanonut mitään mutta tunsin kuinka jotkut ajattelivat, että kaikenlaista köyhyyttä.

    Millä aistilla voi tuntea, mitä jotkut ajattelivat? Vai lähteekö se ”tuntu” omien korvien välistä?

    Tuntu lähtee nimenomaan omien korvien välistä, yksinkertaisimmilllaan joskus vain itse korvista. Kerran juhannuksena alipukeutuneet tyttäremme tyttökavereineen kulkivat nakuina olohuoneen läpi saunalle. Vieraita täynnä olevaan huoneeseen laskeutui hiljaisuus kesken lauseen. Veikkaan, että tytöt aistivat jollain ihmeellisellä tavalla hiljaisuuden ja sen jälkeen tunsivat saattavat katseet selässään.

    petsari kirjoitti: (22.8.2013 19:47:08)
    No, eikö aloitusviesti kuitenkin kertonut varsin tarkkaan tosiasiat..sehän tuli esille myös asianomaisten omista meileistä…

    Ei ainakaan minun mielestäni. Aloitusviestissä väitetään, että syy kapteenin puhutteluun oli shortseista puutuva vyö ja tämä olisi muodostunut esteeksi pelaamaan pääsylle. Kapteenin vastauksessa syyksi sanotaan se, että shortsit eivät täyttäneet EGS:n ”tämän hetken etikettiä pukeutumisen osalta”, eli olivat ilmeisesti verryttely- / urheilu-/ surffi-/ rantashortsien tyyliset.

    Uskoisin JP:n ymmärtäneen todellisen syyn kapteenin puhutteluun, sillä hän vaikuttaa kirjoituksensa perusteella (tarkoitan tässä ketjussa ollutta kirjoitusta, en alkuperäistä siteerausta) täysipäiseltä kaverilta. Alkuperäisen kirjoituksen motiivia en ymmärrä lainkaan, ja lähinnä tätä kritisoin edellisessä viestissäni.

    Porvoo golf, noin 2.8.2013. Yhdellä naisella (16-18v) shortsien pituus noin 8 cm (siis juuri perskankun peittävät), kahdella shortsit ja leggingsit (suomeksi, pitkät kalsarit) . Voi hyvää päivää…

    Dartsmaster kirjoitti: (26.8.2013 8:49:44)
    Porvoo golf, noin 2.8.2013. Yhdellä naisella (16-18v) shortsien pituus noin 8 cm (siis juuri perskankun peittävät), kahdella shortsit ja leggingsit (suomeksi, pitkät kalsarit) . Voi hyvää päivää…

    Caddiemaster näytti hyvää esimerkkiä eräällä pääkaupunkiseudun kentällä ollessaan töissä em. 8 cm shortseissa. Kesätyö tai ei, jotain rajaa!
    Klubin ulkopuolella samaa vaatetusta, yläosassa bikinien yläosan päällä läpinäkyvä pikkutoppi.
    Samalla kentällä alkukesällä nuorehko mies urheilushortseissa ja kulahtaneessa t-paidassa.
    ’Meillä golf on niin rentoa’. Voi hyvää päivää…

    Dartsmaster kirjoitti: (26.8.2013 8:49:44)
    Yhdellä naisella (16-18v) shortsien pituus noin 8 cm (siis juuri perskankun peittävät)…

    tikkerberg kirjoitti: (26.8.2013 10:05:44)
    Caddiemaster näytti hyvää esimerkkiä eräällä pääkaupunkiseudun kentällä ollessaan töissä em. 8 cm shortseissa. Kesätyö tai ei, jotain rajaa!
    Klubin ulkopuolella samaa vaatetusta, yläosassa bikinien yläosan päällä läpinäkyvä pikkutoppi.

    Todella ikävää katsottavaa tuollainen.

    Meillä eilen mestisten viimeinen kierros, kärkiryhmä viimeisellä tiillä (minkä vierestä menee klubille johtava autotie). Ensimmäinen auto pysähtyi odottamaan ryhmän avausta. Toinen ei, vaan ohitti piennarta pitkin ja jatkoi n. kuuttakymppiä klubille päin, 30 km/h alueella.

Esillä 23 viestiä, 51 - 73 (kaikkiaan 73)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #413694 kohteessaGolf etiketit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf etiketit