26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golf etiketit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf etiketit

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 73)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

    Kaveri on EGS :n jäsen ja kertoi kuinka siellä valitetaan jopa kuolleistä kärpäsistä kattolampuissa! Sääli kun jäsenistö alkaa olla 70 ja yli, niin näin käy kun ei oo muuta missä voisi päteä! Toivottavasti uusi Tj. pistää tuulemaan.

    ts

    Mä kun tykkään miettiä ihmisten käyttäytymistä ja sen taustoja, niin aina välillä tulee vastaan hassuja tilanteita, joiden johdosta tekis mieli kysyä ne kuuluisat sanat. Tämä ruutukaaappaus on yksi niistä

    ts kirjoitti: (20.8.2013 18:01:10)

    seppo800 kirjoitti: (20.8.2013 17:33:17)
    . Mitä järkeä siinä on, että paidassa pitää olla kaulukset tai housuissa vyölenksut?

    Kaikissa asiallisissa shortseissa on lenksut, rantashortseissa ei. Sitä varmaan MM yritti kertoa tuossa viestissään.

    Sellaiset sääreen ulottuvat ’shortsit’ pitäis kans lailla kieltää, lenksuillakin. Jotain tyyliä!!
    Ja kuolleet kärpäset kattolampuissa voi myös siivota mun mielestä pois….

    spinnari kirjoitti: (20.8.2013 22:00:09)
    Kaveri on EGS :n jäsen ja kertoi kuinka siellä valitetaan jopa kuolleistä kärpäsistä kattolampuissa! Sääli kun jäsenistö alkaa olla 70 ja yli, niin näin käy kun ei oo muuta missä voisi päteä! Toivottavasti uusi Tj. pistää tuulemaan.

    Niin olen minäkin, eikä ole valittamista. Kenttäkin on kunnossa ja paranee vaan kun vesiongelma poistui. Tervetuloa pelaamaan!

    Minulta myös propsit EGSille selkeästä pukeutumiskoodikuvasta. Jouduin kerran tilanteeseen, missä kaveri oli tuonut tyttöystävänsä ekaa kertaa kentälle, tii-aika oli heti aamutuimaan, liekö siksi pukeutuminen jäänyt vähän puolitiehen: tytöllä oli kireät legginsit, joiden läpi paistoivat kirkkaan väriset kukalliset pikkarit, muumiin muodoista puhumattakaan. Onneksi tytön kierros loppui ekalle tiille, kun ei saanut siitä palloa liikkeelle ja poika ymmärsi viedä tyttönsä rangelle harjoittelemaan.

    Minun on kyllä vaikea ymmärtää pukeutumisetiketin vastustamista. Käsittääkseni hyvin monessa llajissa on tiukat säännökset pukeutumisesta, osin aivan turvallisuudesta, osin kunnioituksesta lajiin. Jos tulee kentälle likaisissa, virttyneissä t-paidoissa ja roikuvissa farkuissa niin eiköhän se kerro myös vähän siitä minkälaisella asenteella peliin ollaan ylipäätään lähdetty. Rentous on tietysti hyvä asia, mutta rentona voi olla vaikka pukeutuukin siististi ja lajin perinteiotä arvostaen, eikä vain lajin perinteitä vaan myös kanssapelaajia arvostaen.

    Pukeutuminen on yksi asia ja se voi olla rentoa ja innovatiivista mutta etiketin mukaista. Samoin käytös, asenne ja ilmapiiri noin yleensä. Käyn aina rangen kautta kun pelaan. Joka kerta kentästä riippumatta siellä lojuu pallokoreja pitkin ja poikin. Tämä todistaa, että mitään toivoa ei ole koska keskuudessamme on aivan liikaa typeryksiä joiden ei pitäisi mennä 10km lähemmäksi golfkenttää. Voisin uskoa, että tuolle samalle porukalle tuottaa vaikeuksia pukeutua edes auttavasti etiketin mukaisesti. Kertokaa nyt joku minua viisaampi miksi sitä pallokoria ei voi palauttaa paikalleen? Eikö se ole itsestään selvä asia ? Samoin kuin lyöntijälkien jne. korjaaminen. Kaikki em. kertoo puhtaasta välinpitämätömyydestä ja kunnioituksen puutteesta tätä hienoa lajia kohtaan. Golf ei todellakaan sovi kaikille.

    Hei Mauri,

    ystäväni sattui mainitsemaan tänään tästä ketjusta, joten ajattelin lukea ketjun läpi. Lukemisen jälkeen on mielestäni tarpeellista hieman selventää lainauksen taustaa.
    Kyseiset lainaukset liittyivät keskusteluun, jossa kommentoin Suomen ja ulkomaiden etiketin eroavaisuuksia. Pointtina lähinnä siis oli se, että ulkomailla pelaaminen on ns. vapaampaa, kun pelata voi vaikka sandaaleissa ja muissa erilaisissa varusteissa, jotka Suomessa yleisesti ovat kiellettyjä.

    Kommenttieni kärkkäys johtunee tuohtumisestani tapaasi hoitaa asia/huomautus mielestäsi epäsopivasta asusteesta. Kuitenkin, sinulla seuran kapteenina pitäisi olla tarpeeksi elämänkokemusta hoitaa huomauttaminen asiallisella tavalla. En tiedä oliko äänensävysi syynä aamuäreys, mutta asian olisi voinut hoitaa hieman eri tavalla. Seison kuitenkin keskustelun kulun takana ja lainauksessa esitetyn ’keskustelun’ kulun voivat vaikka vieressä seisoneet vieraani todistaa.

    Jos kyseiset shortsit eivät ole sinun seurasi alueella sopivat, jätän ne ensi kerralla suosiolla kotiin. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut aiheuttaa yleistä pahennusta, vaan nauttia hyvästä seurasta ja golfista. Kuitenkin argumenttisi, että kyseiset shortsit eivät ole sopivat vyön puuttumisen johdosta on hieman vajavainen. ’Tarkista vaikka tuolta pukeutumisetikettitaululta’ myös on hieman heikko argumentti, sillä kyseisessä ohjeessa ei juuri vyön käytöstä puhuta mitään. Suosittelisin seinällä olevan pukeutumisetiketin tarkistamista, sekä siellä esiintyvän kirjoituksen oikolukua, sillä tällä hetkellä se on hieman epäselvä.

    Näin jäsenenä kuitenkin hieman särähtää korvaan esittämäsi kahtiajako ’’ Meillä ei ole mitään tarvetta päteä mihinkään suuntaa.’’ Joku voisi kyseisen kommentin jopa tulkita kahtena eri jäsenluokkana, ‘me kapteenit ja te muut’. Tämä kuitenkin ehkä jopa kuvaa Espoon Golfseuraa, sillä oman käsitykseni mukaan jäsenkuntamme on hieman jakautunut. Tämä hieman elitistinen asenne johtaa siihen, että golfia pidetään sitten elitistisenä lajina. Yleinen mielipide lajista saattaa sitten kuitenkin karkottaa monet uudet harrastajat pois tämän hienon lajin parista. Se on sitten eri asia, että millaiseksi yhteisöksi haluamme profiloitua. Henkilökohtaisesti kuitenkin toivoisin, että lajin pariin ajautuisi yhä useampi, jotta golf ei lajina kuolisi Suomessa.

    Tällaiset asiat pitäisi mielestäni kuitenkin käsitellä seuran sisällä yleisen foorumin sijaan, eikä tällainen ketju ollut mitenkään tarkoituksenani, kun toisella foorumilla golfetiketistä keskustelimme. Lainaus on kuitenkin vedetty pois asiayhteydestä, eikä sillä tällaisena ole juurikaan arvoa. Ketjusta löytyy kuitenkin joitain asiallisia viestejä, mutta koko asiasta tietämättömien henkilökohtaisuuksiin meneminen on mielestäni liikaa.

    Muutamat nimimerkit ovat ketjussa kirjoittaneet, että tämän johdosta eivät Espoon Golfseuran kentällä enää aio pelata. Mielestäni tämä on kuitenkin turhaa. Espoossa on kuitenkin tehty vieraspelaaminen helpoksi ja suhteellisen edulliseksi verrattuna muihin pääkaupunkiseudun kenttiin. Älkää siis antako asian, joka alunperinkin olisi pitänyt käsitellä seuran sisäisesti, vaikuttaa teidän pelipaikanvalintoihinne. Meille kaikille kuitenkin sattuu huonoja päiviä eikä asioita välttämättä hoideta parhaalla mahdollisella tavalla.

    Golfterveisin,
    Joonas Pohjonen

    ts

    ts kirjoitti: (20.8.2013 22:10:15)
    Mä kun tykkään miettiä ihmisten käyttäytymistä ja sen taustoja, niin aina välillä tulee vastaan hassuja tilanteita, joiden johdosta tekis mieli kysyä ne kuuluisat sanat. Tämä ruutukaaappaus on yksi niistä

    Ja tajusikohan kukaan koko kuvasta mikä minut sen pisti tänne psotaamaan. Yksi oivaltanut tähän asti löytynyt

    seppo800 kirjoitti: (20.8.2013 20:38:53)
    Tarkoitin, että mitä järkeä tuollaisissa pukeutumissäännöissä on. Eihän golf ole enään mikään snobi laji. Eihän se ketään häiritse jos joku pelaa t-paita päällä.

    Mua ainakin haittaa. Samalla vaivalla pukee kauluksellisenkin paidan ku t-paidan.

    Mutta iso hatunnosto sekä Mauri Maunulalle että Joonas Pohjoselle asiallisista kirjoituksistaan omalla nimellä. Jos keskustelu täällä olisi edes satunnaisesti näin kohteliasta ja hyvin argumentoitua niin kenties täällä olisi jopa kävijöitä.

    Tuntematta tarkemmin Joonaksen persvakoa tai housujen peitto-ominaisuuksia, uskoisin kuitenkin että näin älykkään oloiset henkilöt saavat asiat sovittua niin että kaikilla on kentällä mukavaa.

    Onpa tiukkaa väkeä golfissa 🙁 Täytyy pitää releet kunnossa. Pelionnea kaikille!

    seppo800 kirjoitti: (21.8.2013 8:22:05)
    Onpa tiukkaa väkeä golfissa 🙁 Täytyy pitää releet kunnossa. Pelionnea kaikille!

    Jos mua haittaa, ni ei se sitä tarkoita että sun pakko olis. Se olis vaan mun ja joidenkin muidenkin golfareiden mielestä mukavaa.

    Mitä tulee itse aiheeseen niin jokaisella klubilla on täysi oikeus asettaa pukeutumisvaatimukset. Ja niitä on pelaajan syytä noudattaa, ei niitä vaatimuksia huutoäänestyksellä laadita. Kapteenin on hyvä olla tässä asiassa olla hereillä mutta myös miettiä sanavalintojaan.

    Mutta sitten ihan toiseen etikettiasiaan. Tai oikeastaan rikkomukseen palstan sääntöjä vastaan. Jonka ts tuossa aiemmin jo havaitsi.

    Perille kirjoitti: (20.8.2013 21:48:43)
    Läpsäskää joku mua poskelle ja herättäkää, tän palstan on oltava painajaisunta. Ei, kyllä tää on todistetta niille tarinoille miksi kyseinen mesta on vajonnut suohon. No, onneksi monelle on löytynyt parempi vaihtoehto, kuten kassa kertoo

    spinnari kirjoitti: (20.8.2013 22:00:09)
    Kaveri on EGS :n jäsen ja kertoi kuinka siellä valitetaan jopa kuolleistä kärpäsistä kattolampuissa! Sääli kun jäsenistö alkaa olla 70 ja yli, niin näin käy kun ei oo muuta missä voisi päteä! Toivottavasti uusi Tj. pistää tuulemaan.

    SÄÄNNÖT
    18. Kullakin kirjoittajalla saa olla käytössään vain yksi nimimerkki. Mikäli kirjoittajan havaitaan käyttävän samanaikaisesti useita nimimerkkejä, tullaan hänen kirjoitusoikeutensa poistamaan eikä uusia myönnetä.

    Eli käyttäjätunnisteella uid=132479 on ny ollut käytössään ainakin kaksi eri nimimerkkiä. Jos minä olisin golfpisteen kapteeni niin en miettisi sanavalintojani vaan potkaisin käyttäjän tunnisteella pihalle. Ja varmistaisin että pysyy siellä. Joku raja se täytyy olla kapteeneillakin.

    ts

    kebax kirjoitti: (21.8.2013 8:53:38)

    Eli käyttäjätunnisteella uid=132479 on ny ollut käytössään ainakin kaksi eri nimimerkkiä. Jos minä olisin golfpisteen kapteeni niin en miettisi sanavalintojani vaan potkaisin käyttäjän tunnisteella pihalle. Ja varmistaisin että pysyy siellä. Joku raja se täytyy olla kapteeneillakin.

    Noilla kahdella nikillä löytyy yhteensä 4 viestiä haun kautta ja totaalimäärä on kuitenkin 19.

    Hassuja tapahtuu ihmisten päissä nykymaailmassa.

    Viime vuonna Carya kentällä Turkissa katselin vanhempaa pariskuntaa ja varsinkin miespuolista pelaajaa ennen starttia. Miehellä oli aivan hirveät caprin tapaiset housut jalassa. Mieleen tuli, että meinaakon moisessa vaatetuksessa pelata. Eipä onnistunut. Startteri sanoi asiasta miehelle ja viittasi proshopiin päin. Sinne ei ehtinyt vaan lainasi joltain tutulta sadehousut. Ja pääsi pelaamaan todella lämpimässä säässä ja vielä samassa ryhmässä kanssani.

    pöljä kirjoitti: (21.8.2013 11:48:45)
    Startteri sanoi asiasta miehelle ja viittasi proshopiin päin.

    Jossain päin maailmaa, en ihmettelisi vaikka startteri saisi näissä tapauksissa pikku provikan pro shopista ;-D

    Voin tietysti olla väärässä, ja ehkä syynä oli vain pelkästään startterin loistava estetiikan taju.
    Tai kentän säännöt.

    juunas kirjoitti: (21.8.2013 1:42:16)
    Kyseiset lainaukset liittyivät keskusteluun, jossa kommentoin Suomen ja ulkomaiden etiketin eroavaisuuksia. Pointtina lähinnä siis oli se, että ulkomailla pelaaminen on ns. vapaampaa, kun pelata voi vaikka sandaaleissa ja muissa erilaisissa varusteissa, jotka Suomessa yleisesti ovat kiellettyjä.

    en menisi esittämään tuon kaltaisia väitteitä, sanoisin että ”ulkomailla” on ennemmän variaatioita siinä millaista pukeutumista kentän alueella edellytettään.

    olen joskus pelannut kierroksen paljan jaloin pelkissä shortseissa, olutta kylmälaukusta hörppien

    toisena ääripäänä voisin mainita kun seurueeseen kulunut henkilö ohjattiin määrätietoisen ystävällisesti pois kentältä koska paidanhelma oli tulut ulos housunkauluksesta, kun asiasta oli jo kerran huomautettu.

    mielestäni sivistynyt henkilö ottaa ennen vierailuaan selville millainen on vierailun kohteen käytännöt ja tekee sen jälkeen valinnan siitä kykeneekö sopeutumaan niihin.

    juunas kirjoitti: (21.8.2013 1:42:16)
    Tällaiset asiat pitäisi mielestäni kuitenkin käsitellä seuran sisällä yleisen foorumin sijaan, eikä tällainen ketju ollut mitenkään tarkoituksenani, kun toisella foorumilla golfetiketistä keskustelimme.

    Minusta on erinomaista että asioita käsitellään avoimesti.

    Minua tämä tapaus rohkaisee pelaamaan EGSssa. Salailu ei rohkaisisi.

    Tsekkasin muuten omat shortsini, joita olen tänä kesänä golfkentällä käyttänyt useitakin kertoja.
    Ovat oikein mukavat kuumalla säällä, ohutta kangasta ja ilmavat.
    Siksi käytän niitä urheilussa, ja myös golfissa. Vanhan mallisten puuvillakankaisten sijasta.

    Ei ole näköjään vyörenksuja noissa…

    Siis onneksi ei tarvitse tulla Espoon Golfseuran kentällle, ainakaan shortsikelissä!

    seppo800 kirjoitti: (20.8.2013 20:38:53)

    Tarkoitin, että mitä järkeä tuollaisissa pukeutumissäännöissä on. Eihän golf ole enään mikään snobi laji. Eihän se ketään häiritse jos joku pelaa t-paita päällä.
    On järkeä ja häiritsee. Snobiudeksi leimaaminen olisi minusta liioittelua. Snobiudeksi voisi sanoa sitäkin jos käyttäisi t-paitaa siellä missä se ei ole suotavaa. MInusta on hyvä jos traditioista pidetään kiinni golfissakin.

    Samaa mieltä, että pukeutumiskoodeja pitää noudattaa, vaikka se itsestä tyhmältä tuntuukin. Ärsyttää vain tällaiset hienohelma lajit ja varsinkin ihmiset joita haitaa mitä toisilla on päällä. Eihän laskettelurinteessäkään ole pukeutumiskoodia ja silti suurin osa porukasta osaa pukeutua asiaan kuuluvalla tavalla. Ja jos jollain on väärät vehkeet päällä niin ei sitä ensimmäisellä eikä vielä toisellakaan kerralla tarvitse olla päästämättä kentälle. Se jos joku on viimeisen päälle snobbailua. Jatkakaa

    seppo800 kirjoitti: (21.8.2013 13:09:43)
    Samaa mieltä, että pukeutumiskoodeja pitää noudattaa, vaikka se itsestä tyhmältä tuntuukin. Ärsyttää vain tällaiset hienohelma lajit ja varsinkin ihmiset joita haitaa mitä toisilla on päällä.

    Siis kumpaa mieltä sä olet? Mua itseä haittaa, mutta en sanoisi missään nimessä asiasta. Kapteenin velvollisuus taas on sanoa asiasta, vaikka hän henkilökohtaisesti olisi mitä tahansa mieltä.

    Sitä mieltä, että ei olisi mitään pukeutumisohjeita. Silloin ei tarvitsisi kenenkään kytätä mitä kenelläkin on päällä ja kaikki saisivat pelata.

    Relatkaa vähän. Saadaan golffista rennompaa.

    seppo800 kirjoitti: (21.8.2013 13:23:53)
    Sitä mieltä, että ei olisi mitään pukeutumisohjeita. Silloin ei tarvitsisi kenenkään kytätä mitä kenelläkin on päällä ja kaikki saisivat pelata.

    Relatkaa vähän. Saadaan golffista rennompaa.

    Millaista se rento golf sitten olisi?

    Fubar kirjoitti: (21.8.2013 14:12:07)

    seppo800 kirjoitti: (21.8.2013 13:23:53)
    Sitä mieltä, että ei olisi mitään pukeutumisohjeita. Silloin ei tarvitsisi kenenkään kytätä mitä kenelläkin on päällä ja kaikki saisivat pelata.

    Relatkaa vähän. Saadaan golffista rennompaa.

    Millaista se rento golf sitten olisi?

    Varmaan Suomessa on myös ’kasvukipua’ sen johdosta, että pukeutumiskoodi on vasta alkanut väljentyä, ja eriytyä. Ja näin ollen ei oikein tiedetä tai olla otettu selvää, että mikä on minkäkin kentän linja. Joku on saattanut lukea, että pukeutumiskoodi on kumottu, ja olettaa sen tarkoittavan yleisesti kaikkia kenttiä.

    Sinänsä itse pukeutumisesta olen sitä mieltä, että vaikkei mitään koodia olisikaan, itse tykkään pukeutua muodikkaisiin golfvaatteisiin. Mutta ei mulla hirttäisi kiinni, vaikka kentällä joku olisikin minun mielestä juntisti pukeutunut. Kuitenkin uskoisin, että ilman ohjeitakin suurin osa pukeutuisi hyvin jatkossakin. Ja ne, ketkä eivät niin tekisi, munaisivat ain itsensä, mutta ei se mun päivääni pilaisi, vaikka ryhmään joku juntti eksyisikin.

    Ehkä se rento golfi olisi sitä, ettei kukaan olisi ehdoton, suuntaan tai toiseen.

    ts

    Hanzu kirjoitti: (21.8.2013 14:23:59)

    Varmaan Suomessa on myös ’kasvukipua’ sen johdosta, että pukeutumiskoodi on vasta alkanut väljentyä, ja eriytyä. Ja näin ollen ei oikein tiedetä tai olla otettu selvää, että mikä on minkäkin kentän linja.

    Tai sitten koska sivistys ei ole vielä kaikkia ihmisiä saavuttanut.

    Golfin etiketti lähtee kaikissa tapauksissa toisten pelaajien huomioimisesta ja pukeutuminen on osa sitä. Kuten eri tilaisuuksien järjestäjät edellyttävät tietynlaista pukeutumista, siten myös kentät edellyttävät tiettyä linjaa pukeutumisen suhteen. Edelleen mua ihmetyttää ihmisten napina siitä, että isäntä kertoo miten heillä käyttäydytään.

    Toisaalta ihmetyttää myös se, että jos paljastetaan jonkun kirjoittelevan useammalla nimimerkillä, niin ylläpidon reaktio on poistaa nuo viestit.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 73)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #413677 kohteessaGolf etiketit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf etiketit