26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golf etiketit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf etiketit

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 73)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Törmäsin tällaiseen keskusteluun toisella foorumilla. ’Mulle tuli seuran kapteeni valittamaan 07.05 sunnuntaiaamuna, että mun shortsit ei kelpaa kun niissä ei ole vyötä. Keskustelu meni jotenkin näin. ’Ootko menossa pelaamaan?’ ’Ömm’ ’Et muuten ole. Sun shortseissa ei ole vyötä’. ’Jos et tiedä kuka olen, niin tiedoksi sulle, että olen seuran kapteeni.’ Oli käynyt sanomassa myös caddiemasterille, että mua ei kentälle päästettäisi. Sitten ihmetellään, että miksi tällä hienolla lajilla on elitistinen kuva. Kapteeni käski myös mennä katsomaan etikettitaulua, taululta katsoessa se kuitenkin oli väärässä. Kapteeni vielä sitten jäi tiirailemaan oman kierroksensa jälkeen, että olinko kiertänyt kentän.’ Ja kaveri oli vastannut kyselyihin seurasta ’Espoon Golfseura. Pikeepaita, golfkengät yms kunnossa. Sain tyydytystä kuitenkin kun pappa paineli siinä vieressä rangella sitten soketteja. Ja siis tosiaan kyseisen kentän oma etiketti, johon hän viittasi, ei puhu mitään vöiden pakollisuudesta. Noh, kaippa sitten pukeutumisvastaava voi keksiä omia uusia sääntöjä, jos ei toisen kaverin pärstä miellytä.’ Kenttä oli kaverin kotikenttä. Onko tuolla noin tiukka etiketti, kun en itse löytänyt sivuilta noin tarkkaa mainintaa pukeutumisesta. Onko tässä vaan kapteenilla noussut pissa päähän ja tullut pätemisen tarve ?. Ymmärtäis jos asian mainitsee kohteliaasti, mutta aika tylysti minusta kohdeltu oman seuran pelaajaa. Itse kierrellyt pääkaupunkiseudun kenttiä aika paljon tänä kesänä, mutta tuntuu että Espoon kenttä jää kyllä välistä. Sinällään golfin suola on monessakin tapauksessa (US Masters ja säännöt yleisesti) hyvät käytöstavat ja perinteiden korostaminen, mutta itselle merkitsee kyllä miten asiat tuodaan esille. Tällaiset asiat vaikuttaa osin henkilökohtaisilta, kun jäädään kyttäämään kentällä kierroksen jälkeen.

    Varmaankin löytyy jokin erityisen hyvä syy moiselle käytökselle.
    Olisikohan käynyt niin ettei kyseisellä nipottajalla edes siniset pillerit vaikuttaneet toivotulla tavalla, edellisenä yönä?

    KL

    Tuosta kun katsoo, niin kyllä henkselitkin näyttävät kelpaavan. Toisaalta jossakin oikeasti vaaditaan nahkavyön käyttöä.

    Kapteenin kannattaisi kenties osallistua jollekin käytöskurssille.

    Jussi87 kirjoitti: (17.8.2013 13:49:31)
    Törmäsin tällaiseen keskusteluun toisella foorumilla.

    ’Mulle tuli seuran kapteeni valittamaan 07.05 sunnuntaiaamuna, että mun shortsit ei kelpaa kun niissä ei ole vyötä. Keskustelu meni jotenkin näin. ’Ootko menossa pelaamaan?’ ’Ömm’ ’Et muuten ole. Sun shortseissa ei ole vyötä’. ’Jos et tiedä kuka olen, niin tiedoksi sulle, että olen seuran kapteeni.’
    Oli käynyt sanomassa myös caddiemasterille, että mua ei kentälle päästettäisi.
    Sitten ihmetellään, että miksi tällä hienolla lajilla on elitistinen kuva. Kapteeni käski myös mennä katsomaan etikettitaulua, taululta katsoessa se kuitenkin oli väärässä.
    Kapteeni vielä sitten jäi tiirailemaan oman kierroksensa jälkeen, että olinko kiertänyt kentän.’

    Ja kaveri oli vastannut kyselyihin seurasta

    ’Espoon Golfseura. Pikeepaita, golfkengät yms kunnossa. Sain tyydytystä kuitenkin kun pappa paineli siinä vieressä rangella sitten soketteja. Ja siis tosiaan kyseisen kentän oma etiketti, johon hän viittasi, ei puhu mitään vöiden pakollisuudesta. Noh, kaippa sitten pukeutumisvastaava voi keksiä omia uusia sääntöjä, jos ei toisen kaverin pärstä miellytä.’

    Kenttä oli kaverin kotikenttä. Onko tuolla noin tiukka etiketti, kun en itse löytänyt sivuilta noin tarkkaa mainintaa pukeutumisesta. Onko tässä vaan kapteenilla noussut pissa päähän ja tullut pätemisen tarve ?. Ymmärtäis jos asian mainitsee kohteliaasti, mutta aika tylysti minusta kohdeltu oman seuran pelaajaa. Itse kierrellyt pääkaupunkiseudun kenttiä aika paljon tänä kesänä, mutta tuntuu että Espoon kenttä jää kyllä välistä. Sinällään golfin suola on monessakin tapauksessa (US Masters ja säännöt yleisesti) hyvät käytöstavat ja perinteiden korostaminen, mutta itselle merkitsee kyllä miten asiat tuodaan esille. Tällaiset asiat vaikuttaa osin henkilökohtaisilta, kun jäädään kyttäämään kentällä kierroksen jälkeen.

    Olen EGS:n jäsen. Tunnen myös kapteenin. Tuo tarina ei pidä paikkaansa. Meillä on varsin rento menininki, kuitenkaan farkuissa ei pelata. Esim. paita saa olla housun päällä, joten vyön olemassaoloa ei edes näe silloin. En usko tuohon stooriin pätkääkään.

    Vaikka tuo aloitus taisi olla Trollbölen kentältä, niin ihan tosi kysymys/kommentti.

    Miten etiketti suhtautuu nykyiseen nuorison ( 10 v. -35 v. ) trendiin, jossa housujen pitää olla niin niukat, että, alushousujen kuminauha ja sen tärkein, eli alushousujen merkki näkyy takaa alaselästä/takapuolesta. Eli persvako ei näy vaan esimerkiksi voi ihailla, että B.Borgin brändi on mennyt alamäkeä ja nyt se brändi on ihan perseessä.

    Itsellä oli etiketin suhteen tiukka paikka, kun valitsi shortsit, jotka pysyivät jalassa, mutta syystä ja toisesta roikkuivat lanteilla. Onneksi oli tarpeeksi pitkähelmainen paita, joka peitti nykymät. Vanhalla ei ollut edes sitä vaadittua mainosresoria vaan ihan perinteisen malliset normaalit alushousut.

    Olettko bonganneet livenä kentällä näitä takaresoreita?Järkyttikö?

    Se sitten, pitääkö ihon ylipäätään näkyä liian matalien housujen ja liian lyheen paidan välimastossa on sitten jo kokonaan toisen ketjun aihe.

    Jussi87 kirjoitti: (17.8.2013 13:49:31)
    Törmäsin tällaiseen keskusteluun toisella foorumilla.

    ’Mulle tuli seuran kapteeni valittamaan 07.05 sunnuntaiaamuna, että mun shortsit ei kelpaa kun niissä ei ole vyötä. Keskustelu meni jotenkin näin. ’Ootko menossa pelaamaan?’ ’Ömm’ ’Et muuten ole. Sun shortseissa ei ole vyötä’. ’Jos et tiedä kuka olen, niin tiedoksi sulle, että olen seuran kapteeni.’
    Oli käynyt sanomassa myös caddiemasterille, että mua ei kentälle päästettäisi.
    Sitten ihmetellään, että miksi tällä hienolla lajilla on elitistinen kuva. Kapteeni käski myös mennä katsomaan etikettitaulua, taululta katsoessa se kuitenkin oli väärässä.
    Kapteeni vielä sitten jäi tiirailemaan oman kierroksensa jälkeen, että olinko kiertänyt kentän.’

    Ja kaveri oli vastannut kyselyihin seurasta

    ’Espoon Golfseura. Pikeepaita, golfkengät yms kunnossa. Sain tyydytystä kuitenkin kun pappa paineli siinä vieressä rangella sitten soketteja. Ja siis tosiaan kyseisen kentän oma etiketti, johon hän viittasi, ei puhu mitään vöiden pakollisuudesta. Noh, kaippa sitten pukeutumisvastaava voi keksiä omia uusia sääntöjä, jos ei toisen kaverin pärstä miellytä.’

    EGS kapteenin kaverille tiedoksi, että minäkin tunnen ihmisiä jotka ovat minua kohtaan täysin mukavia ja asiallisia ja sitten taas joitakin muita kohtaan täysiä mulkvisteja. Se on usein kiinni niin pienestä, kenen niskaan sen paskan kaataa, joka kuuluisi jonnekin ihan muualle.

    Tänä kesänä olen unohtanut kaksi kertaa vyön kotiin. Molemmilla kerroilla ostin shopista uuden. Ihan itse päättelin, että tarvitsen.

    Pecos Bill kirjoitti: (19.8.2013 16:19:43)
    Tänä kesänä olen unohtanut kaksi kertaa vyön kotiin. Molemmilla kerroilla ostin shopista uuden. Ihan itse päättelin, että tarvitsen.

    Käyttäisit bägiä, etkä sulloisi kamoja taskuihin.

    Kiitos kaikille teille jotka olette kommentoineet tähän, jossa palaajamme on kokenut tulleensa väärin ymmärretyksi. Kuten huomaamme on erittäinkin helppoa kommentoida vaikka ei asiasta tietäisikään mitään. se on varmaankin tätä päivää.
    Pahoittelut tälle EGS:n pelaajalle, jos esitin asiani väärin ja pahoitit mielesi aamutuimaan. En lähde tälle samalle herjauslinjalle. Kommentoin sen verran tätä asiaa että ne shortsit, jotka jalassa olivat eivät täyttäneet meidän tämän hetken etikettiä pukeutumisen osalta. Minulle on ihan sama onko housuissa vyötä tai ei mutta vyölenkit shortseistasi puuttui, jolla erottaa mitkä on sallittu ja mitkä eivät. Tätä et ehkä ymmärtänyt viestistäni, edelleen pahoittelut siitä. No vyö olisi ollut paikallaan, jotta housusi olisivat pysyneet jalassasi ilman että sinun piti joka lyöntisi jälkeen niitä ylöspäin nostaa. Tässä joku kirjoitti siitä ”persvaon näkymisestä” jos ymmärrät mitä tarkoitan. Ei minun myöskään tarvitse jäädä mihinkään kurkkimaan pääsetkö pelaamaa tai et. Minä toivon että pääset ja vielä monta kertaa.
    Toivon että sinusta tulee vielä jonakin päivänä kapteeni, jolloin huomaat että ei tässä minkään tarvitse päähän nousta. Meillä ei ole mitään tarvetta päteä mihinkään suuntaa. Yritämme huolehtia velvollisuuksista mahdollisimman hyvin ja myös innostaa kaikkia tekemään oman seuransa eteen jotta kaikilla suomen golffareilla olisi mukavaa ajanvietettä myös tulevaisuudessa.
    Toivotan teidät kaikki lämpimästi tervetulleeksi pelaamaan EGS:n kentälle.
    Mauri Maunula EGS kapteeni

    hyvä ja selkeä vastine omalla nimellä, propsit

    Puuttumatta tähän yhteen tapaukseen, ihan yleisesti:

    Kaverini on pelaillut aikanaan golfia jenkeissä, aloitti vaihto-oppilasvuonna ja sen jälkeen hiukan harrasteli myös vaihto-opiskelijana.

    Ajattelee nyt keski-ikäisenä aloitella uudestaan, mutta vierastaa kovasti sitä kun Suomessa, ja joissakin muissakin Euroopan maissa, golfin ilmapiiri on kovasti jäykempi, kuin mihin aikanaan tottui.

    USAssa pelaili kunnallisella kentällä, pelioikeus opiskelijana 50 USD / koko kesä, ja tilaa oli.
    Ei kyselty green cardia, eikä seuran jäsenyyttä.
    Eikä vahdittu vaatetusta.

    No, tietysti USAssa ilmapiiri monien muidenkin traditioiden osalta on paljon vaihtelevampi, mukaan lukien pukeutuminen monissakin tilanteissa. Kyillä sieltäkin varmaan löytyy kenttiä, joihin ei pääse missä tahansa vaatteissa.

    Siis, jokainen kenttä kai itse päättää, mikä pukeutumisen etiketti on, kun globaalia suositusta tai normia siis ei ole. Eikä kai Suomen golfliitollakaan enää?

    Uskon, että tässä(kin) asiassa kentät Suomessakin eriytyvät tulevaisuudessa.

    Jotenkin häiritsee tuossa Maunon kirjoituksessa, että vyörenksujen puuttuminen tuntuisi olevan suurempi paha kuin pärseen vilkkuminen. Ei voi käsittää…
    -Tomppa

    ts

    votsonintomppa kirjoitti: (20.8.2013 14:47:32)
    Jotenkin häiritsee tuossa Maunon kirjoituksessa, että vyörenksujen puuttuminen tuntuisi olevan suurempi paha kuin pärseen vilkkuminen. Ei voi käsittää…
    -Tomppa

    Eihän se renksujen puuttuminen sinänsä häirinnyt. Niiden puuttuminen vaan kertoo jotain kyseisten shortsien olemuksesta.

    Toisaalta ollaan tultu hulluun tilanteeseen kun palstoilla itketään jonkun kentän pitävän kiinni laatimistaan pukeutumissäännöistä. Taidanpa ihan kunnioituksesta suoraselkäisyyttä kohtaan lähteä EGS:ään pelaamaan.

    ts kirjoitti: (20.8.2013 14:56:35)

    votsonintomppa kirjoitti: (20.8.2013 14:47:32)
    Jotenkin häiritsee tuossa Maunon kirjoituksessa, että vyörenksujen puuttuminen tuntuisi olevan suurempi paha kuin pärseen vilkkuminen. Ei voi käsittää…
    -Tomppa

    Eihän se renksujen puuttuminen sinänsä häirinnyt. Niiden puuttuminen vaan kertoo jotain kyseisten shortsien olemuksesta.

    Toisaalta ollaan tultu hulluun tilanteeseen kun palstoilla itketään jonkun kentän pitävän kiinni laatimistaan pukeutumissäännöistä. Taidanpa ihan kunnioituksesta suoraselkäisyyttä kohtaan lähteä EGS:ään pelaamaan.

    Juuri näin..tulisin mukaan jollen menis keilatreeneihin…

    Hyvä Jussi87, lisää tälläisiä.

    Mielestäni ihan oikein poistaa kaveri kentältä jos persvako ei pysy housuissa. Muuten kyllä olen sitä mieltä, että pukeutuminen voisi olla vapaampaa. Mitä järkeä siinä on, että paidassa pitää olla kaulukset tai housuissa vyölenksut?

    ts

    seppo800 kirjoitti: (20.8.2013 17:33:17)
    . Mitä järkeä siinä on, että paidassa pitää olla kaulukset tai housuissa vyölenksut?

    Kaikissa asiallisissa shortseissa on lenksut, rantashortseissa ei. Sitä varmaan MM yritti kertoa tuossa viestissään.

    Olen hieman hämmentynyt. Olisiko mahdollista saada kuvamateriaalia shortseista, jotka voivat olla tietyillä kentillä pukeutumisetiketin vastaisia?

    (persvaoista en tarvitse kuvamateriaalia)

    Albatrossi kirjoitti: (20.8.2013 18:03:49)
    Olen hieman hämmentynyt. Olisiko mahdollista saada kuvamateriaalia shortseista, jotka voivat olla tietyillä kentillä pukeutumisetiketin vastaisia?

    (persvaoista en tarvitse kuvamateriaalia)

    Katso Rangen lähettämä linkki.

    ts kirjoitti: (20.8.2013 18:01:10)

    seppo800 kirjoitti: (20.8.2013 17:33:17)
    . Mitä järkeä siinä on, että paidassa pitää olla kaulukset tai housuissa vyölenksut?

    Kaikissa asiallisissa shortseissa on lenksut, rantashortseissa ei. Sitä varmaan MM yritti kertoa tuossa viestissään.

    Tarkoitin, että mitä järkeä tuollaisissa pukeutumissäännöissä on. Eihän golf ole enään mikään snobi laji. Eihän se ketään häiritse jos joku pelaa t-paita päällä.

    seppo800 kirjoitti: (20.8.2013 20:38:53)

    ts kirjoitti: (20.8.2013 18:01:10)

    seppo800 kirjoitti: (20.8.2013 17:33:17)
    . Mitä järkeä siinä on, että paidassa pitää olla kaulukset tai housuissa vyölenksut?

    Kaikissa asiallisissa shortseissa on lenksut, rantashortseissa ei. Sitä varmaan MM yritti kertoa tuossa viestissään.

    Tarkoitin, että mitä järkeä tuollaisissa pukeutumissäännöissä on. Eihän golf ole enään mikään snobi laji. Eihän se ketään häiritse jos joku pelaa t-paita päällä.

    Milloinkas golf on ollut ”snobi laji”? 1930-luvulla? Kauluksellinen pikee on kyllä kaukana snobbailusta, samoin katu-uskottavat shortsit. Tässä lajissa ne vaan kuuluvat asiaan.

    Ballmarker kirjoitti: (20.8.2013 21:22:23)
    Milloinkas golf on ollut ”snobi laji”? 1930-luvulla? Kauluksellinen pikee on kyllä kaukana snobbailusta, samoin katu-uskottavat shortsit. Tässä lajissa ne vaan kuuluvat asiaan.

    Kyllä golf oikeasti oli snobi laji 80-luvulla. Siis ulkopuolisen silmin, jopa jonkin verran vieläkin. Tästä on aika turha yrittää vääntää kättä.

    Itse olen katsonut gogolfin meininkiä ja olen sitä mieltä, että siinä on ideaa. Kauluksellinen pikee on ok jos kentällä sellainen pitää olla sääntöjensä perusteella. Mutta mikään itseisarvo sen ei tarvitsisi olla.

    Nimetön

    Läpsäskää joku mua poskelle ja herättäkää, tän palstan on oltava painajaisunta. Ei, kyllä tää on todistetta niille tarinoille miksi kyseinen mesta on vajonnut suohon. No, onneksi monelle on löytynyt parempi vaihtoehto, kuten kassa kertoo

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 73)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #413641 kohteessaGolf etiketit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf etiketit