26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Galluppi: Pitkä PAR-3

Etusivu Foorumit Yleistä Galluppi: Pitkä PAR-3

Esillä 21 viestiä, 51 - 71 (kaikkiaan 71)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ’pallo pitäisi saada vajaan 200 metrin päähän ja useimmiten vielä ilmassa…’

    Vajaa 200 metriä ei tarkoita 200 metrin par3 ylämäkeen, niin kuin itse otit esimerkiksi. Ja jos luit myös aloitukseni alun niin siinä ainakin minä otin esimerkiksi sellaisen vähän päälle 190m par3. Tarkoitus sitten olikin että jokainen kertoo millä lyö ja minkä mittaisella väylällä.

    Se vajaakaan puolet ei paremmistakaan klubituuppareista lyö rauta4:llä vajaata 200:a metriä ilmassa. Ehkä n.puolet _parhaista_ klubipelaajista (1.tas. ryhmä).

    Kuka ihme muka tällaista on väittänyt? Vai toteatko vain itsestäänselvyyden? Ei varmasti kovin moni klubipelaaja lyö 200 ilmassa rauta-4, toisaalta omassakin seurassani useampikin ’klubipelaaja’ lyö 200 rauta6:lla…

    Aika paha on jonkun PeliMannen kyllä mielestäni heittää analyysiä täällä sekalaisista anonyymeistä golfareista, kuinka pitkälle he lyövät.

    Nimetön

    Ei se pituus vaan se tarkkuus… 🙂

    Nimetön

    Mä lähden toden näköisesti neppaa Mun luotto W-7

    jonka aldilaNv-85 S suorastaan pakottaa mut siihen.

    Mitä lyöntipituuksiin tulee, niin sen olen oppinut, että erityyppiset pelaajat lyövät hyvinkin eripituisia lyöntejä. Yksi tarina missä olin itse osallisena sattui muutama vuosi sitten Tammer-Golfissa. Satuin samaan ryhmään seiväshypyn silloisen SE-miehen (HCP taisi olla jotain 15-20) kanssa, joka selkävaivojen takia taisi joutua lopettamaan. Par-5:lla (en muista monesko väylä, ehkä 16.) avauksen jälkeen oli 180 metriä jäljellä ja olin samassa paikassa ko. kaverin kanssa (ei tainnut olla ihan toinen lyönti sillä jäljellä…). Otin rauta 4 käteen ja katsoin kun kaveri kaivaa bägiä ja ottaa suhteellisen lyhyen näköisen raudan. Lyön ensin, jonka jälkeen kaveri paiskaa todella kovaa pallon ’vähän’ griinistä sivulle ja vielä liian pitkälle. Kysyinpä huvikseni millä mailalla – rauta 8… Ei ole tainnut selkävaivat hellittää golfin parissa.

    Vanhan Tarinan väylä 12 taitaa valkoisilta olla 185 metriä. Oisinko kerran pelannu takaa muutama vuosi sitten, mailana varmaan rauta 3.

    Kuvitellulle par-3:lle jos matkaa olisi reilu 190 metriä, niin pelaisin varmaan greenin eteen rauta 4:lla (175-180). Jos greenille meinaisin yltää, pitäisi bägistä kaivaa 18-asteinen hybridi.

    Niin ja rauta-7:lla lyön vain 145 metriä…

    Itse naisena pelaan välillä valkoiselta ja silloin tulee Par3:lle mittaa n.180 m. Draiverilla olen lyönyt ja hyvin on osunut griinille. Tosin taitaa tarkin maila mitä bägistä löytyy. 😉

    …on kovin helppo tehdä; tässä ohjeet (ihan ilmaiseksi!):

    1. Pelaa golfia aktiivisesti 10 vuotta eri kentillä vieraspelaajana satunnaisissa peliryhmissä.

    2. Pidä silmät auki.

    Ugh.

    btw, avauksesta suora lainaus: ’Eli pitkä par-3 190m ja siitä muutama metri ehkä vielä päälle. Mikä on mailavalinta?’

    …Jos on 190m ja siitä vielä muutama metri päälle (eli griiniin etureunaan) ja jos griiniin halkaisija on keskimääräinen n.20m ja lippu keskimääräistäkin keskimääräisemmin keskellä viheriötä, saadaan 190metriä + muutama (=3metriä) griinille + 10metriä greenin etureunasta reikään = 203metriä pitkä väylä.

    Mielestäni tällöin vertaus 200m pitkään väylään ei ollut kovasti metsään, että kuka nyt osaa laskea, häh?!? Ja ilmassa vielä sinne piti lyödä joten…

    …eiköhän siinä ole ihan riittävän kylmää analyysiä kaikille säädyille.

    älkää koskaan käyttäkö sanaa ’päälle’ tarkoittaessanne sillä sanaa ’lisäksi’ jos haluatte golfpalstalla artikuloida niin, ettei asiaan voi ymmärtää tahallaan v****ilumielessä kahdella tavalla.

    Heheh, kiusaaminen on kivaa, mutta ehkä nyt voin lopettaa. Ei muuta kun kaikki lapset rangelle lyömään niin rupeaa rautanelonen lentämään…Muistakaa kumminkin IHan aina se fakta, että nuorilla miehillä lentää pidemmälle. 😉

    Sellaista vielä, kun itselläni asia tulee ajankohtaiseksi Perjantaina Riverissä, että sieltä löytyy par 3 jonka mitta on klubitiiltä tasan 200 m. Aikamoiseen alamäkeen tosin. Juuri tässä porukalla pähkäillään mailavalintoja ja PeliMannelle tiedoksi, että suuri osa aikoo ottaa käteen pitkää rautaa. Itse ajattelin koettaa tuulesta riippuen I4:lla

    Mitä tuohon mahdottoman pitkään lyöntiin (180-200 m raudalla) tulee, niin tiedän kyllä useita kavereita jotka siihen yltävät. Itsekin löin Kytäjällä Maanantaina loivaan alamäkeen navakkaan vastatuuleen par 3, 188 m kymenen metriä pitkäksi. Rullit noin 3 m. Enkä tosiaankaan ole mikään pitkälyöntinen. Sanoisin edustavani noin keskimittaista pallonlyöjää. Todistamassa tapausta oli Taika Rauta ja PP-Junior

    Raportoidaan Lauantaina kuka sai Molokissa GIR:in ja millä mailalla.

    Viimeks on ollut pitkä par3 vastassa Kytäjällä, mittaa 188m loivaan ylämäkeen. Onnistuneena valintana sillä kertaa w7. (se jälkimmäinen meni ’IHan käsille’ i4:lla 🙁 )

    PT

    Seuran viikkokisa alle 15 tasotuksilla kuuluu pelata valkoisilta Mäntsälässä ja ensimmäinen par 3 on

    216m ja joki välissä. Riippuen tuulesta Puu 3 tai draiveri kourassa. Keltasilta matka 186 m ja rauta 3 kädessä.

    Nimetön

    Viidestoista väylä Messilässä on 203m pitkä par3 alaspäin ja yleensä mailana rauta 2 tai 3 tuulesta riippuen. On muuten lempi väyläni Messilässä ja voittaa monet muut suomen par3 väylät. Välillä matkaa tiiausmerkeiltä lipulle on 215-220 ja silloin ainakin vastatuuleen harkitsen puun käyttöä mutta yleensä hieman lyhyt rautalyönti voittaa ja varma bogi. Minkä pituisia kolmosia muilla kentillä on nimenomaan keltaisilta, joilta useimmiten pelaan.. pitkät väylät ovat hienoja ja kiehtovia varsinkin vesiesteiden kanssa..

    Ai että 190 metriä ilmassa. Ainoa, millä minä tuohon pystyn, on driveri. Seuraavaksi pisimmälle pääsen i3:lla, mutta sehän jää rullineen parhaimmillaankin alle tuon 190 m, useimmiten selvästi. Mutta minäpä olenkin sellainen 4 tasoitusryhmän tuuppari ennätyksellä 89 ja vain uneksin osaavani jonain päivänä oikeasti pelata. Onneksi tuollaisia väyliä ei kohdalle usein tule.

    Ennen w3:seni hajoamista löin tuommoiset lyönnit sillä. Hyvinkään 12:lla sain jopa kerran griiniosuman ja tsemppasin bogin. Eikös se Messilän pitkä par 3 ollut ainakin ennen etuysillä (6. ?). Siinä olen lyönyt joko sillä entisellä w3:lla tai driverilla ja aina vasemmalle metsikköön. Kivaa.

    rauta4 on Oulussa Sangin 16:lla valinta. Riippuen tietenkin tuulesta valinta voi olla rauta3.

    Terveisiä vaan Riverin Molokista. Tuloksena klubiteeltä (200 m):

    I3 Vastatuuleen; 140 m eteenpäin ja 140 m oikealle.

    (varapallo) I2 Vastatuuleen; 160 m eteenpäin ja 60 m oikealle 🙂

    Olisikohan ollut himppasen liikaa Anteroa tai IiHoota, tai molempia ?

    Nimetön

    En nyt lukenut montaa viestiä, mutta meidän klubilla on neljäs väylä 197metrinen par3, rauta4 avauksissa…jos lippu on takana niin ehkä rauta3..

    Vanhaa sanontaa mukaillakseni: He jotka osaavat tekevät, he jotka eivät osaa opettavat ja he jotka eivät osaa opettaa raportoivat lyöntipituuksiaan netissä.

    …vanhaan sanontaan:

    He jotka osaavat tekevät, he jotka eivät osaa opettavat ja he jotka eivät osaa opettaa raportoivat lyöntipituuksiaan netissä ja he joilla ei ole mitään omaa sanottavaa, kommentoivat niiden sanomisia, tai tekemisiä, jotka kuuluvat johoinkin edellämainittuihin ryhmiin.

    😉

    Nimetön

    Ma olen aina ollut sita mielta, etta jos par3:lla joudutaan kaivamaan puuta bagista, niin silloin reika on menettanyt ideansa. Joissain kisoissa olen pelannut par3:sia, jotka ovat olleet jopa yli 220 metrisia eika ole voinut kun ihmetella radan designerin motiiveja.

    Ainakin minun mielesta par3:n pitaisi olla tarkkuutta vaativa reika, ja kun tarkkuutta haetaan, niin silloin kadessa pitais olla rautamaila. Itse yletyn 200 metrin paassa olevalle griinille viela kolmosella tai nelosella, mutta siita kauemmaksi, homma menee jo pelleilyksi. Meinaan, kylla 115 metrisesta kolmosesta saadaan helpostikin huomattavasti vaikeampi reika kun normaalista 185 metrisesta…

    Muistuu mieleen yksi toinenkin par3 entiselta kotikentaltani: 205 ja edessa seka sivuilla isot bunkkerit… Vaikeaksi on tehty, mutta ei haastavaksi. Sita kai siina oli haettu, mutta ei saavutettu.

    Nimetön

    Lyön rautakakkosella tuuli mistä tuuli,aina se on lipun vieressä odottamassa upotusta.Petyn jos en saa kahdella sisään,mut minkäs teet,tämä on golfia.

    Nimetön

    Pyrin yleensä Rauta nelosella tollaisen pienehkön parin päälle ja hyvin on mennyt, mutta jos se sikseen menee niin lyön vaikka simmut kiinni

    AJURILLA !! mutta tämähän on vain golffia

Esillä 21 viestiä, 51 - 71 (kaikkiaan 71)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #375034 kohteessaGalluppi: Pitkä PAR-3

Etusivu Foorumit Yleistä Galluppi: Pitkä PAR-3