26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Etiketti Suomessa

Etusivu Foorumit Yleistä Etiketti Suomessa

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 139)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Yhdyn Leilaan..Hmm…No joo.

    Eihän teattereihin, virallisiin juhliin yms. ole kielletty erikseen tuomasta lapsia tai koiria. Järki, käytäntö ja perinteet vaan sanovat, että niitä EI sinne tuoda.

    Jos jostain syystä joskus joku klubi enemmistön päätöksellä joskus päästää koirat ja vaunut kentälleen voin olla pelaamatta siellä. Toivoisin vaan, että ei mentäisi siihen suuntaan. Pidetään golf vakavasti otettavana urheilumuotona.

    Se joka tuo lapsia ja vaunuja kentälle on ymmärtänyt käsitteen laatuaika väärin. Vaikka en pelaisi golfia, niin olen rehellisesti sitä mieltä, että pitäisin sellaisia vanhempia itsekkäinä jotka ottavat lapset ’tylsistymään’ ja ’häiritsemään’ muita kentälle.

    Leila hyvä.

    Golfsäännöistä/etiketistä ei tosiaankaan haluta lakikirjan paksuista järkälettä.

    Tämän johdosta siellä ei myöskään ole mainittu ’ohittamis pakkoa’.

    Ohittaminen on kuitenkin velvollisuus,menköön oma peli sekaisin tai ei(ei muuten suinkaan mene sekaisin,kun tottuu ohittamaan), hitaaseen peliin vedoten.

    Esim. autojonoa maantiellä ei suinkaan aiheuta se ensimmäinen auto, vaan se toinen, joka ei mene ohi.

    Ps. Kahden jo aikuisen lapsen isänä sekä kahden koiran isäntänä soisin suht vapaata suhtautumista kyseisiin luontokappaleisiin, kuitenkin niin ettei aiheuteta vaaraa tai vahinkoa itselle eikä muille ihmisille, eläimille, kentälle, irtaimistolle…

    dog

    Olen myös sitä mieltä, että lapset ja koirat eivät kuulu golfkentälle. En voisi ottaa tunnolleni sitä, että minun lyömäni pallo vahingoittaisi jompaakumpaa. Oma koirani on niin innokas ’golffari’, että mökille rakentamallamme harjoitusgreenillä se syöksyy pallon kimppuun heti, kun putteri kilahtaa palloon ja vie pallon kuppiin. Kentällä eivät kaikki tästä ehkä pitäisi, joten koiramme odottaa kotona pelin ajan.

    Ohittamisesta olen sitä mieltä, että voi ohittaa tilanteen mukaan, olen aina kysynyt takaa tulevilta, haluavatko he ohittaa, jos ryhmämme etsii palloa tms. ja takaa tulevat ovat puhe-etäisyyden päässä.

    Tärkeintä on, että sopu säilyy ja kaikien on mukava pelata.

    Leila kirjoitti:

    on yhtä tärkeätä huomata, että mitään ohituspakkoa ei ole! Usea pelaaja ei missään tapauksessa halua ohittaa, koska silloin oma peli helposti menee hetkeksi sekaisin.

    Oletetaan että kentällä neljän pelaajan ryhmän edellä on jo pari väylää tyhjänä. Takana tulee nopeampia ryhmiä, mahdolisesti kahden ja kolmen pelaajan ryhmiä. Neljän hengen porukka kysyy asiallisesti takana tulevalta kahden hengen porukalta (Leila ja Leilan kaverilta), että haluavatko he ohittaa. Leilalla ja hänen kaverillaan ei ole kiire minnekään ja aurinkokin paistaa mukavasti niin he ilmoittavat, etteivät halua ohittaa. Mutta mitä miettivät pidemmällä takana tulijat, kun kenttä tökkii eikä kukaan pääse ohi.

    Eli silloin kun itse kieltäydytään selvästä ohitustilateesta pitää itse päästää takana olevat nopeammat ryhmät ohi. Tämä on tietysti hankalampaa, kun takana tulijat joutuvat ohittamaan kaksi ryhmää yhden sijasta.

    Eli selvää ohituspakkoa ei ole, mutta mielestäni ruuhkaisella kentällä pitää ohittaa, jotta muutkin takana tulijat pääsevät helposti ohi.

    PS. Meidän kentällä vastaavassa tilanteessa soitetaan useasti valvojalle, joka käy yleensä splittaamassa neljän ryhmän kahdeksi kahden ryhmäksi, joiden peli nopeutuu niin paljon, että he saavaat edelliset ryhmät kiinni.

    Uskon, että Leila päästää takana tulevat ohi. Eikä se takana tulevia hidasta, jos Leila ryhmineen päästää tiiauspaikalla odotellen ja mainitsemastasi auringosta nauttien muita ohi.

    Joo, ei siinä tapauksessa, että Leila kaverineen päästää ohi, mutta joskus se kahden ryhmä sen hitaan neljän ryhmän takana on joku muu kuin meidän Leila kavereineen ja silloin on vaikeampi lähteä sieltä takaa ohittelemaan.

    Onhan vielä sekin vaihtoehto, että meidän ryhmän takana ei ole muita tulijoita, joilloin tietysti Leila kaverinsa kanssa kysyy meiltä haluaisimmeko liittyä heidän ryhmäänsä, johon tietysti vastaamme myöntävästi. Klubille päästyämme tarjoamme tietysti bisset tai siiderit Leilalle ja hänen ystävätterelleen. Näihän se golf etiketti menee.

    Oikeassa olet. Näin on.

    Tällöinhän asiasta pitää heille sanoa. Samoin kuin muistakin käytännön asioista jotka jouduttavat peliä vaikka ne eivät kirjoissa ja kansissa olisikaan.

    Tässä ja monissa muissakin asioissa pitää käyttää järkeä. Se on mm. muiden huomioon ottamista. Tämähän on kyllä todettu jo monissa muissakin keskusteluissa joten se siitä.

    Onko ihmiset tosissaan kun lastenvaunut ja koirat pitäisi ottaa kierrokselle mukaan???

    Mulla vois tyttöystävä tulla kierrokselle ratsastamaan niin saatais harrastukset yhdistettyä. Samalla hevonen vois vetää mun kärryä ja huonosti kasvavat kohdat tulis lannoitettua!!!

    Mulla ei ole mitään lapsia ja eläimiä vastaan, päinvastoin. Pidetäänhän silti kentät golfareille ja jätetään lastenvaunut, koirat ja hevoset kotiin.

    ….miten tämmöistä keskustelua edes käydään…..

    Kirjoitit että päästät ohin kun ryhmä on puhe-etäisyyden päässä, siis hyvin harvoin jos koskaan.

    dog

    Olen aina luullut osaavani ilmaista itseäni Suomen kielellä, mutta niin ei näytä olevan, Roge. Kerropa, miten voi kysyä takana tulevilta, haluavatko he ohittaa, elleivät he ole puhe-etäisyyden päässä?

    En ole vielä kertaakaan kieltänyt ketään ohittamasta, en edes, vaikka kenttä edessä on ollut täysin tukossa!

    Lähes kaikki ohitukset, joissa itse olen ollut mukana tapahtuvat siten, että ryhmäsi etsiessä palloa huomataan, että se ei heti löydy.

    Tällöin vinkataan tiillä seisovalle ryhmälle, että he voivat avata ja ohittaa.

    Tämä lienee yleisin ohitustapa.

    Nimetön

    Mielestäni ennen ohitusluvan pyytämistä kannattaisi pelata ainakin 3 – 4 reikää takana ja katsoa ovatko he todellisuudessa niin hitaita että ohittaminen olisi mielekästä.

    Siellä voidaan edessä pelata korttia tai viikkokisaa tai muuta, jolloin pallon etsimiseen käytetään koko sääntöjen suoma 5 -minuuttinen.

    Sen jälkeen ’hidas’ ryhmä saattaakin kadota vauhdilla horisonttiin.

    Johan on kuplinut kysymykseni viestiketjun. Pointsi kysymyksessäni oli lähinnä seuraava:

    Onko suomalainen etiketti (tiukkapipoinen, eläkeläislähtöinen jne) poikkeava sivistyneisiin golfmaihin verrattuna?

    En löytänyt mistään suomennettua sääntökirjaa ja muutamia uusia juttuja näytti löytyvän R&A:n ’oikeasta’ sääntökirjasta verrattuna täkäläiseen käytäntöön. Klubeilla myytävä kuvitettu vihkonen on lyhennetty versio, kuten esipuheessakin annetaan ymmärtää.

    Kysyin golf.fi:n sääntöguruilta tilanteesta, mutta eivät vaivaudu näköjään vastaamaan…

    ps. rakkia en omista, mutta lapset pääsivät kanssani mukaan kentälle suoritettuaan green cardin. Mikä ei pelaamiseeni vaikuta, ei aiheuta kommentteja taholtani. Vaunut, koirat, hevoset jne. saavat vapaasti seurata mukana rundilla, jos niistä ei ole haittaa minulle. Etikettikeskustelun clue on nähdäkseni se, mikä häiritsee ja mikä ei.

    Käsimerkillä! Minkälaisella, siitä päätät sinä.

    Sovitaanko, että kannan mailoja sen takia, että voin ottaa vaimon seurakseni lastenvaunuja työntämään tai päinvastoin. Voin käyttää lastenvaunuja myös mailojen kuljettamiseen vaikka ilman vauvaa, sanovatko säännöt tästä mitään? Minulle sopii, että kaikenlaiset vaunut, autot, sähkökärryt ym. kielletään ja pelaa niillä mailoilla, jotka jaksaa kantaa. Kyllä kentälle vauvat sopivat, on siellä nykyäänkin sen verran villin näköisiä hiihtäjiä.

    vie se vauva mieluummin vaikka hirvimetsälle, työhaastatteluun tai työmatkalle vaikka johonkin lapin hiihtokeskukseen, pojat varmasti mielellään tutustuvat vaimoosi ja avittavat vaipanvaihdossa ja nukuttamisessa.

    Vauvakin saisi isukista monipuolisemman kuvan, jos ottaisit hänet mukaan poikien kaljailtoihin sekä riitelemään snagarin jonoon ja taksitolpalle.

    Toistan, jos kentällä ei aiheuta häiriötä, pelin hidastumista tai muuta haittaa, niin onko väliä vetääkö/työntääkö kentällä vauvaa/mailoja? Caddie on myös sallittu. Perusteluksi ei riitä, että inspektoria ärsyttää (muita mainitsemiasi asioita en juuri harrasta).

    Apina sai sen verran provosoitua, että minunkin on pakko sanoa jotain tähän älyttömään keskusteluun.

    Sanoit jotain, että jos ne (lastenvaunut ja koira) eivät aiheuta häiriötä muille, niin mitä väliä sillä on.

    Et voi olla tosissasi ? Vaikka pystyisit pitämään koulutetun koirasi ja lapsesi aisoissa, niin mitä jos jostain lentää pallo fore-huudon saattelemana ja osuu lapseesi tai koiraasi ja käy huonosti. Kenen syy, kysyn vaan ?

    Elämä on laiffia.

    No on tästä vauvakeskustelusta nyt tullut oikea soppa.

    Ei ole ollenkaan ’oma asia’ jos työntelee lastenvaunuja kierroksella mukana. Kuka vastaa siitä riskistä, jos vaunuun tulee osuma ja jotain sattuu? Golfliiton vakuutusko? En minä ainakaan halua olla jäsenmaksuni kautta maksamassa sellaista vakuutusta, jota ehdoin tahdoin jotkut käyttävät väärin lisäämällä riskejä.

    Mielestäni tämä turvallisuusnäkökohta voitaisiin jo sivuuttaa aika naurettavana argumenttina. Ihan lonkalta väittäisin (siis ilman yhtään linkkisivua tai dataa), että esim. lapsen päästäminen kiipeilytelineeseen tai kuljettaminen autossa ovat useita kertaluokkia vaarallisempaa lapselle. Ihan tilastollisestikin. Silti olen vastuullistenkin vanhempien nähnyt tällaista ’heitteillejättöä’ harrastavan.

    Mutta voi sitä ihan rehellisesti tunnustaa, ettei pidä lapsista tai koirista kentillä (kukaties ei ylipäätään), koska ne eivät omasta mielestä KUULU sinne. Ei minunkaan mielestä kuulu, enkä yritäkään keksiä siihen jotain perustelua.

    Samaa mieltä kanssasi.

    Mutta vakuutuskorvaukset eivät ole koskaan yksinkertaisia. Jos joku vakuutusjuristi keksii esimerkiksi: Näit pikkulapsen ja silti löit palloa. Tulisihan sinun ymmärtää, että pikkulapsi ei ehdi eikä ymmärrä juosta alta pois…….

    Caddiemaster toteaa: Emme tienneet että kentällä on pikkulapsi.

    Voipi tulla kalliita kierroksia. Vauvan vammautumista tai hengenmenoa taas ei pysty edes rahalla korvaamaan.

    Saattaapi vakuutusyhtiö kieltäytyä maksamasta, jos vahinko on aiheutunut sellaiselle henkilölle tai eläimelle, joka ei golfkentälle kuulu. Sen jälkeen kuuluu kysymys, kuka sitten korvaa? Vauvalle aiheutuneen vahingon kärsii vauva ja vanhemmat itse, koska ovat tieten tahtoen altistaneet vauvan onnettomuudelle. Sama pätee koiraan. Pallon lyöneeltä henkilöltä on turha hakea korvausta.

    Toinen kysymys on ns. golfista tietämättömät vierailijat, eli ns. hang aroundit. Kentän asiana on valvoa, että kentälle pääsee vain ne henkilöt, jotka tietävät golfin riskeistä, vaaroista ja niiden välttämisestä. Jos caddie masterin toimistossa ei ole mainintaa tällaisten henkilöiden omasta vastuusta alueella tai startteri ei siitä huomauta, niin saattaa jonkinlainen vastuu olla myös yhtiöllä/seuralla. Tähän on varmasti myös vakuutuksia saatavissa.

    Niin kyllä kaikissa vakuutuksissa on yleinen periaate se, että vakuutusyhtiö ottaa vastuun korvattavista vahingoista.

    Jos tulee epäselvyyksiä siitä kuuluvatko jotkut vahingot ylipäätäänkään kenenkään korvattavaksi, vai ovatko vahingon kärsijän omalla vastuulla, niin vahingon karsija käy talloin kaytannossa ’oikeutta’ vakuutusyhtiota vastaan.

    Ehka ajatuksia sekoittaa tassa se, etta golf vakuutuksen osalta vahingonkarsija ja aiheuttaja ovat eri henkiloita.

    Vakuutuksella tarkoitetaan tässä keskustelussa ilmeisesti liiton jäsenseurojen jäsenille otettua Pohjolan vastuuvakuutusta. Vastuuvakuutus ei korvaa vahinkoa, jos vahingon aiheuttaja ei ole ollut huolimaton, ja jos vahingonkärsijäkin on ollut huolimaton, vakuutus maksaa vain osan vahingosta tai ei ollenkaan.

    Yliajajan Liikennevakuutuskaan ei korvaa mitään, jos jalankulkija makaa poikittain keskellä pimeää tietä.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 139)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #518261 kohteessaEtiketti Suomessa

Etusivu Foorumit Yleistä Etiketti Suomessa