26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Etiketin mukaisesta pukeutumiseta

Etusivu Foorumit Yleistä Etiketin mukaisesta pukeutumiseta

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Taitaa tuo pukeutuminenkin olla pääasiassa suomalainen ’ongelma’

    Huomasin vasta nyt viimeisimmän kirjoituksesi joten vastaan kysymykseen nyt. Ei täällä ole kukaan puhunut paidatta pelaamisen puolesta vaan siistin ja käytännöllisen vaatetuksen puolesta. Kyllä märällä ja kuraisella kentällä joku suppealahkeinen ulkoilupuku on prässihousuja parempi vaihtoehto.

    ’Miten ihmeessä kykenet koko peliä pelaamaan? … Luulisi että nykyaikaisena ihmisenä olet kykenevä itse päättäämään, millaisesta makauksesta haluat pelata ja milloin palloa on ehdottomasti siirrettävä. Ja miksi kaikki lyönnit muka pitäisi laskea?’

    No nyt päästiin asiaan joka olikin yksi kirjoitukseni kantavia innoittimia: Pukeutumisen ja pelaamisen yhteys. Vieraspelaaja niputti nämä asiat hyvin sujuvasti. Jos pelaat t-paidassa, et halua pelata golfia sääntöjen mukaan.

    Itse en näe pukeutumista osana golf-peliä. Peli keksittiin ennen pukeutumisetikettiä ja pallo pelattiin siitä missä se makaa jo kauan ennen R&A:ta. Pukeutumiskoodin ovat klubeille (ei golf-peliin) tuoneet ne komiteakaverit, joilla pysyi paremmin kädessä kynä kuin maila ja joille luonteenomaisempi paikka on klubin kabinetti kuin itse kenttä. Silloin kun tämä porukka sai päähänsä laatia pukeutumisetiketin niin se etiketti ei suinkaan kuvastanut golf-pelin henkeä vaan sen porukan yhteiskunnallista näkemystä ja käsitystä. Eivät he halunneet määritellä millaisessa asussa golfia tulee pelata, vaan millaisessa asussa (=millaisia ihmisiä, siihen maailman aikaan) he haluavat nähdä ihmisiä omalla klubillaan.

    (On muuten hyvä ettei silloin olleet muodissa esim propeli-hatut. Nyt kirjoittaisin täällä suu vaahdossa miksen saa pelata kolmilapaisessa propelissa niinkuin Tigerkin vaan on pakko käyttää perinteistä kaksilapaista propelia 😉 )

    Maailmassa on golf-perinteitä kunnioittavia ja pelaamisen sääntöjä noudattavia pelureita, jotka

    eivät paljoa perusta tästä vanhakantaisesta pukeutumiskoodista. Miksi pitäisikään? Ei se vaikuta mitenkään pallon lyömiseen tai tuloksen laskemiseen. Golf ei ole taitoluistelun kaltainen arvostelulaji, jossa pukeutuminen on osa esitystä, ainoastaan lyönnit lasketaan.

    Summa summarum: Golf-pukeutumisetiketti on osa brittiperäistä klubikulttuuria eikä liity mitenkään itse pelaamiseen. Täällä luterilaisessa pohjolassa ollaan taas kerran paavillisempia kuin paavi itse ja sotketaan siinä sivussa puurot ja vellit.

    Miten muuten Vieraspelaaja perustelet tämän ’Jos pelaat t-paidassa, et varmaankaan laske kaikkia lyöntejäsi’-väittämän? Itse olen tähän mennessä nähnyt kentällä vain sellaisia huijareita, joilla on kaluspaita päällä. Ei kaulus ole mitenkään huijaamista estänyt.

    Nyt ollaan jo ns syventävissä opinnoissa.

    JOs vielä joku ystävällisesti perustelisi mikä tekee tavallisesta T-paidasta pyhän, kun siihen liitetään kaulus. Ja vielä siten, että perusteluissa ei käytettäisi sanaa siisti, etiketti tai turhapurolook.

    KIITOS ETUKÄTEEN

    Kiitos hyvin perustellusta vastauksestasi Vieraspelaajalle.

    Olen tässä asiassa kanssasi TÄYSIN samaa mieltä.

    Mun mielestä Jukolle tulis antaa poikkeuslupa pelata tässä Tigrumallin kauluksessa onhan se niin käytännöllinen, siisti, vapaamielinen, muodikas/trendikäs, kansainvälinen=ei juntti jne. Samalla tuetaan vähäosaista tummahipiäistä golfaria ja hänet palkannutta pikkufirmaa joka tarjoaa hyvinpalkattua työtä muutamassa kaukoidän banaanivaltiossa.

    Mun mielestä erilajeja harrastaneena tää tietty ’pukeutumiskoodi’ on yks pienidetali tän pelin viehättävyydessä. Ei ongelma?

    Tarjoustalon paidat on uutena lähes yhtähyvännäköisiä kuin ’100 euron ylihintaiset Palmerpaidatkin’. Mut pelatessa ja varsinkin muutaman pesunjälkeen eroa löytyy.

    hc

    Jos pukeutumiskoodista luovutaan kokonaan ja vaaditaan vain yleisesti ’siistit ja kivat kledjut’ niin saa olla kyllä aika kova luu kuka sitten tekee näitä päätöksiä 1. tiillä kuka pääsee kentälle ja kuka ei. Ja kokoa tältä kaverilta aletaan jo vaatia tässä vaiheessa yhtä paljon jollei enemmän kuin ravintolan ovimieheltä, riitoja varmasti syntyy..

    Tämä kauluksettomuus nyt tuntuu olevan vain joidenkin keski-ikäisten ihmisten viimeinen paikka yrittää olla kapinallinen. Mutta jos hyväksyt kauluksettoman paidan, niin miksei sitten esimerkiksi toppi käy, ja jos farkut niin miksei verkkarit, ja sitten ollaan jo verkkopaitoja ja uimahousuja sovittelemassa.

    Pukeutumisetiketti on sinällään täysin järkevä, mutta rajan vetokohta on varsin mielivaltainen. Mutta se, että hyväksytään t-paidat ja farkut muttei esimerkiksi verkkopaitaa ja adduja on yhtä järjetön rajakohta. Ja jos raja jätetään häilyväksi niin silloin taas muutamille yksilöille pitää jättää jumalanoikeudet klubille päättä kuka saa pelata ja kuka ei ja missä asussa ja sitä tuskin kukaan haluaa.

    Ja itse olen lyhyen elämäni aikana nähnyt golfkentällä paidattoman miehen, tiukassa topissa pelaavan naisen, bikinien yläosassa (jalassa lyhyet shortsit) pelaavan naisen sekä ilman kenkiä ja sukkia pelaavan (joka oli kyllä ihan veikeän näköistä). Eli jollei suomalaista käske pukeutumaan tietyllä tavalla niin kyllä silloin taivas on kattona.

    Miksi pitää olla paita päällä?

    Miksi kaljaterassilla pitää olla paita?

    Riittääkö pelkät kaulukset?

    Miksi housut? Ihan oikeesti!

    Eihän Aku Ankallakaan oo.

    Housut aina häirittee, hiertää, hautoo, likastuu, hidastaa, kuluu, maksaa, peittää mun kauniita sääriä jne.

    Kyllä luulis et jokainen järkevä ihminen tietää milloin laittaa housut ja paidan. Ei sitä tarttis holhota.

    Mielenkiintoinen, mutta toisaalta melko tyhjänpäiväinen keskustelu tämä pukeutumisasia. Tuntuu kuitenkin herättävän mukavasti tunteita varsinkin nykyisen pukeutumissäännöstön puolustajilta.

    Miksi juuri Suomen pukeutumissäännöstö on se ainoa oikea, jota ei voi kehittää. Näemme kaikki televisiosta, että ulkomailla ammattilaiset pelaavat asuissa, joissa ei Suomessa pääsisi kentälle.

    Tosin Suomenkin pukeutumissäännöt ovat löysät, jos verrataan joihinkin englannin entisiin siirtomaihin. Siellä on jääty 60-luvun englantilaiseen etikettiin mm. polvisukkkien pitää yltää polven alapuolelle ja etiketti on muutenkin tarkka. Naisia ei päästetä klubitalolle kuin vain heille varattuun omaan pieneen baariin.

    Hyvä ettemme ole olleet englannin siirtomaana. Vieraspelaaja ja kumppanit olisivat silloin varmaan 60-luvulla päättäneet, että tämä on juuri se oikea etiketti eikä siitä pidä poiketa eikä sitä kehittää.

    …Ai niin…

    Mun mielestä on aika loukkaavaa et väitetään et me suomalaiset ei osattais pukeutuu. Hiton golfliitto eiku enklantilaiset eiku Lenita A.

    Mun mielestä on aika loukkaavaa et väitetään et me suomalaiset ei osattais juoda viinaa(ja ajaa autoo). Hiton valtiovalta.

    Mun mielestä on aika loukkaavaa et väitetään et me suomalaiset ei osattais hävitä urheilukilpailuis. Hiton ruottalaiset

    Johtuuko tämä lähes t-paitojen näköisten matalien kilpikonnakaulusten päällepukemisen tarve jostain käsittämättömästä samaistumisen tarpeesta. Tikru käyttää sellaista joten minunkin tulee käyttää sellaista. Niinkö? Miksei kukaan kiljunut tällä palstalla ko. paidan perään muutama vuosi sitten? Eihän se mikään uusi keksintö vaatemailmassa ole.

    Tuntuu, että kyse on vähän samasta ilmiöstä, kuin on aurinkolasien kanssa. Silloin, kun aurinkolasit eivät ole silmillä, useat ammattilaiset pitävät aurinkolasejaan lippalakin takapuolella vain ja ainoastaan siitä syystä, että lippissponsorit ovat käskeneet heitä näin tekemään, jotta lippiksen teksti edessä ei peittyisi. No nyt sitten näkee Suomessa kentillä paljon pelaajia, jotka pitävät aurinkolasejaan samalla tavalla :)) Siis ihan tavallisia pelaajia. Pidetään laseja takana, koska kovat pelimiehetkin tekevät niin. Sen on pakko olla hyvä juttu. ’Pakko’ pitää starojen tapaan takana, vaikka ne pysyisivät edessä paljon paremmin ja olisivat helpommin käytettävissä. Kyllä sisäisesti hymyilyttää aina, kun näkee tällaisen pelaajan kentällä. No kukin pitää lasejaan siellä missä haluaa. En minä sitä oikeutta halua keneltäkään rajoittaa.

    Voe helev… Mä pidän mun wrap-around laseja yleensä just tuolla takana koska ne mun mielestä pysyy siellä paremmin kuin edessä. Senkö takia kaikki aina nauraa mulle??? :o(

    Nimetön

    Makunsa kullillakin sanoi Musti kun pallejaan nuoli.

    Eli makuasioista on turha kiistellä.

    Kertokaa jokin järkevä peruste esim. farkkujen käyttökiellolle. Kentällä näkee paljon epäsiistimpiä housuja ja tuulipuvun pöksyjä ym. Perusteeksi ei riitä, että etiketti kieltää. Mitä itse asiassa etiketti asiasta oikeasti sanoo?

    Lukekaa tämän kevään Golf lehdestä (muutama numero sitten) jossa on iso juttu pukeutumisetiketistä. Siellä selvitetään juurtajaksaen mistä periytyy farkkujen ja t-paidan käyttökielto golf-kentillä.

    Nimetön

    Miksi haluaisit pelata farkuissa nehän ovat epäkäytännölliset golfissa. Onko itsetarkoitus rikkoa soveliaisuus rajat. Verkkarit ja tuulihousut sopivat paremmiin golfkentälle.

    Kaikki, jotka liputtavat ehdottoman pukeutumisetiketin nimeen tällä palstalla ovat tiukkapipoisia tullisihteereitä, Todellisessa elämässä ne ovat vaimon tossun alla eivätkä saa eikä uskalla avata kasvotusten suutaan. Itse en ole ehdottoman pukeutumisen kannalla, sillä Tiikerin käyttämät asut ovat mielestäni todella siistit ja käyttökelpoiset. Käytännössähän etiketin mukaista siistiä pukeutumista noudattaa kaikki pelaajat joten kärpäsestä on nyt tehty liian iso pala haukuttavaksi. Itselleni ei ole sattunut kuuteen vuoteen ketään sellaista pelaajaa, että olisin kiinnittänyt huomiota vaatteisiin. (kierrosmäärä viime kautena n.90) Ellei nyt oteta mukaan sitä yhtä kaikin puolin upeata neitoa jonka ylin nappi oli auki. Eikä se häirinnyt muuten kuin keskittymistä. Jotkut liputtavat Pawne Stewartin puolesta, mutta pelikaverina jos tulisi samaan ryhmään…..nauru maittaisi. Ei kaikki sovi Suomen kentille eikä klubiherrojen metkuja tarvitse aina noudattaa. Älliä on jokaisella, joten käyttäkää sitä ja keskitytään itse pelaamiseen.

    Nimetön

    Asiaa!

    Käsittääkseni kukaan ei ole täällä ollut ’ehdottoman etiketin kannattaja’, vaan täällä on lähinnä oltu sitä mieltä että jonkinlaiset ohjeet on hyvä olla, sillä muuten seuraisi aivan varmasti hirveitä ilmestyksiä kentällä. Kaikilla kun ei ole, muutamien ihmisten naiiveista uskomuksista huolimatta, tyylitajua pätkääkään.

    Ei tehdä jostain pukeutumisetiketistä isompaa juttua kuin se on. Hyvin useissa lajissa on määritetty millaisissa vaatteissa sitä saa pelata, miksi golfin pitäisi olla poikkeus? Esimerkiksi Tigerin ja vaikka Ian Poultierin käyttämät vaatteet ovat varmasti tyylikkäitä ja golfiin parhaiten sopivia, miksi ihmeessä sinne kentälle pitää saada verkkareita ja farkkuja?

    Jos Payne Stewart tulis sun peliryhmään niin sulla olis hymy p…..ssä;)

    Olen itse väljemmän pukeutumiskoodin puolella. Itse tykkäisin kovasti pelata farkuissa (siisteissä). Mutta just noi farkut on esimerkiksi aikamoinen ongelma: Kuka voi sanoa kenen peffa on farkkukelpoinen ja milloin farkut on siistit. Itse kyllä pitäisin pikimustia farkkuja ja uskoisin ettei hanurini ole esteettisesti niin kehno ettei menis läpi. Mutta onhan se aika rumaa jos lihava ihminen vaappuu vako paistaen kuluneissa sinisissä Jameksissa. Mihin sitten vedotaan jos farkut on sallittu? Sä oot ruma ja lihava vai?

    Jos luotetaan ihmiseten omaan harkintaan niin fine. Sitten ei tarvita mitään rajoituksia. Jos rajoituksin kuitenkin halutaan estää edes pahimpia ylilyöntejä niin ollaan väistämättä nykyisenkaltaisissa ongelmissa. Siisteyttä kun ei voi mittatikuilla mitata.

    Jos Payne Stewart tulis mun ryhmään, mä olisin kuollut ja päässyt taivaaseen…

    Itse olen pelannut yli tuhat kierrosta ja ainoa kerta kun on huomautettu pukeutumisesta oli kun olin vetäissyt jalkaani ’Ranskan lipusta’ tehdyt housut. Niilläkin pääsin toiselle kentälle pelaamaan. Jos suorat housut tarkoittaa sitä, miten sen itse ymmärrän, en ole sellaisilla pelannut ikinä ja yli 100 kierrosta on mennyt beigen värisillä farkuilla.

    Kun valtionvallan edustaja heiluu lippalakki päässä edustusmatkalla ruokapöydässä on helppo ymmärtää miksi me tarvitsemme edes jonkinlaiset ohjeet…

    ’Siisti pukeutuminen mutta olosuhteisiiin sopeuttaen olisi järkevintä, ei mikään brittisääntö.’

    Siinä ketjun ensimmäisen kirjoitukseni viimeinen virke jossa tiivistyi ajatukseni. Mutta… siitähän nousi iho haloo ja katsottiin että haluan pelata hikisissä sukissa ja verkkopaidassa ym soopaa, josta en maininnut sanaakaan. Joten se siitä suvaitsevaisuudesta ja nipotuksesta. Aihe näyttää kuitenkin kiinnostavan, hyvä näin.

    Juhannusta kaikille, toivottavasti myös hyviä pelikierroksia ’etiketin’ mukaisissa shortseissa.

    Naisellinen näkökulma myös näin juhannuksen kunniaksi aiheeseen :o). Mielestäni on IHan asiallista, että jonkinmoinen ’pukeutumiskoodi’ on olemassa, eikä asiasta varmaan kannata sen suurempaa haloota nostaa – kukin varmaan tietää tykönänsä, mikä on ’asiallista’ pukeutumista.

    Mutta pieni esimerkki, ollessani keväällä Tunisiassa pelaamassa, sattui klubin pihalla kulkemaan nuori, erittäin kaunis nainen, jolla oli todella lyhyt liehuvahelmainen hamonen, pikkarit vain vilkkuivat siinä kävellessä ;o). Mahtoi hänen ryhmän miehillään ’nousta pala kurkkuun’, kun tytteli kentällä ’pyllisteli’ tiiaamaan – tulikohan pelistä yhtään mitään:o))). Meidän ryhmän miehet totesivat, ettei olleet pikkarit sävy sävyyn hameen kanssa :o)))).

    Ostin juuri itselleni kevyen college takin kylmemmille pelihetkille. Takki menee ylös saakka vetoketjulla kiinni. No alla voi olla pikeepaita. OK

    Mutta jos aukaisen vetoketjun ja alla onkin vain tavallinen kaulukseton T-paita, niin tuleeko lähdöt kentältä vai toimiiko takin kaulukset edelleen kauluksista.

    Mikä on kohtalo???

    Aukasevaan (vaikka napaan saakka) mutta jätä se T-paita pois. 🙂

    Kysy tota vaikka sieltä mistä sitä kuuluu kysyä…

    Tätä palstaa lukee kuitenkin sellaisiakin jotka vasta aloittelee ja musta tollasta jauhamista vois näin jussin kunniaks jättää jauhamatta.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 95)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #375664 kohteessaEtiketin mukaisesta pukeutumiseta

Etusivu Foorumit Yleistä Etiketin mukaisesta pukeutumiseta