26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Etiketin mukaisesta pukeutumiseta

Etusivu Foorumit Yleistä Etiketin mukaisesta pukeutumiseta

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kerroppa minkä Suomessa myytävän itse golfvaatteen osuus on 10 ja merkin 100. Kertoisitko myös samalla, mistä saan Suomessa ostettua vastaavan vaatteen, missä tuota merkin osuutta ei ole. Siis yli 90% edullisemman kuin ’golfvaatteen’. Ostan sellaisia välittömästi.

    Entäs naisten kainalokarvat, tässä asiassa miehissä on tiettävästi kaksi koulukuntaa?

    Partasuuna olen sitä mieltä, että sekin pitää olla hoidettu.

    No, onneksi pukeutumiskoodi on pienin golfiin liittyvä ongelma(ni).

    Tässä pukeutumisetikettissä on se vika, että se saa liikaa huomiota tärkeämmiltä asioilta ja lisäksi se saa ihmiset tarkkailemaan toisiaan sekä tuntemaan syyllisyyttä, jos epäilee rikkovansa sitä. Etiketti ei myöskään takaa siistiä tai asianmukaista pukeutumista, eikä hyviä käytöstapoja niin kuin luulisi useimpien joskus havainneen.

    Nimetön

    Siitähän tässä on kysymys että vain tietyt vaatteet kelpaavat golf vaatteiksi ja näissä vaatteissa logon osuus on 90%. Esim Jack Nicklaus pikee paita hinta reilut 100 euroa.

    Haluaisin mieluummin pelata vaatteilla jotka sopivat paremmin Suomen ilmastoon. Joita voi pitää varalla bagin sivutaskussa kun on tarvetta vaihtaa vaatteita kesken kierroksen. Tähän poolopaita ja housut jotka peittävät alaselän sopivat hyvin. Sopivan kokoisia on turha etsiä golfkaupoista.

    Mä oon siis tehnyt hirveen rikoksen pelatessani Karhun poolokauluksellisessa paidassa, mikä maksoi Citymarketin tarjouksessa 5 euroa!

    Mistä löytyisi lista kielletyistä vaatemerkeistä?

    Pukeutumisessakin näyttää olevan kiellettyjen listalla tranboliiniefektin omaava vaatetus, kauluksettoman paidan omaava pelaaja pongahtaa caddiemasterin toimistosta takaisin autolle tai kauppaan vaihtamaan paitaa ettei visuaalinen harmonia särkyisi.

    Missä sanotaan, että etiketin mukaista on vain golfmerkillä varustettu vaatetus ?

    Itse olen pelannut 15 vuotta ja olen ostanut golfliikkeistä ja proshopeista vain kenkiä (ja tietysti palloja, tiitä yms.).

    Ensimmäinen varsinainen golfvaate, jonka olen ostanut, oli viime syksyn ale-ostos, windstopperi. Tämä siitä syystä, että olin aiemmin sellaisen eräästä kisasta voittanut. Kun se kävi vanhaksi, totesin, että tämä on vaate, johon itsekin kannattaa sijoittaa.

    Kaikki muut ’golf’vaatteeni ovat olleet tavallisia siistejä housuja ja pique-paitoja sekä mahdollisia voitto- tai firmalahjoitusvaatteita.

    Nimetön

    Koulussa alaluokilla oppilaita kiusataan pukeutumisen takia. Mikään ei ole muuttunut. Sama homma jatkuu golfkentällä ja vallassa oleva sukupolvi pompottaa nuorempiaan. Asenteet ovat suorassa suhteessa ikään.

    Onneksi on havaittavissa muutos parempaan päin. Nuorempi sukupolvi (alle 45 vuotiaat) suhtautuu jo asiaan järkevämmin.

    Tälle viestiketjulle voi sanoa, että plääh.

    Ensimmäisen kerran ostin rättejä golfliikkeestä kun käytössä oli golfpiste.comin jäsenkortin etu (-25%). Eli hinta/laatusuhde asettui jotakuinkin kohdalleen.

    Seppälän puuvillahousut ja pikeepaidat ovat hyvin kelvanneet kentillä

    Eipäs yleistetä, omahyväisiä niuhottajia ja ylimielisiä pilkunviilaajia sekä omista taidoistaan sokaistuneita pullistelijoita löytyy kaikista ikäluokista.

    No nyt päästiin perimmäisten asioitten äärelle. Suomalaisethan ovat kautta maailman tunnettuja tyylikkäästä pukeutumisestaan. Mikspä sama ei näkyisi myös golfkentällä.

    Itse tosin tunnustaudun epäpukeutujaksi. Golf kentällekin saatan mennä prässäämättömillä puuvillahousuilla ja edellisvuoden mallia olevassa alennusmyynnistä ostetussa pikeepaidassa. Siis samoissa vaatteissa, joissa liikun vapaa-aikana muutenkin. Yhtään varsinaista golf-vaatetta en ole ostanut. (Ainoa poikkeus on erään pallomerkin mainoslippis, jonka lapseni ostivat minulle syntypäivälahjaksi. Onneksi sekin on jo auringossa kauhtunut ja nuhraantunut).

    Viime viikolla tein varsinaisen rikoksen. Pelasin eräällä helsinkiläiskentällä, sillä kumpuilevalla, tuulipuvussa. Ajatelkaa!!!!! Eikä kukaan puuttunut asiaan. Tuulipuku tosin oli tuulen ja sateenpitävää mallia, mutta yhtäkaikki tuulipuku (vain kolme raita puuttui). Ilmeisesti kaikki sheriffit ja pukeutumisvartijat olivat sisällä sadetta pitämässä. Nyt odottelen vaan haastetta kansantuomioistuimeen, jossa minut tuomittaneen määräaikaiseen, mutta pitkää pelikieltoon tämän kammottavan etikettirikkeen vuoksi.

    Mitenkäs tuuli- ja sadepuvun oikeastaan erotat?

    Poolopaidassa on pelattu aikaisen kevään ja myöhäisen syksyn viileillä keleillä.

    Tällaisen aiheen pysyminen ylhäällä kertoo, että mitään kovin kiinnostavaa tai tärkeätä aihetta ei taida löytyä.

    Minulle tässä asiassa tökkä se, että minulta viedään yksilönvapaus päättää siitä mikä on ’siisti ja asiallinen pukeutuminen’ ja yleensäkin tämä univormun ajatusmaailma. Univormua on käytetty iät ja ajat jakamaan ihmisiä ’meihin’ ja ’heihin’. ei nyt aivan äkkiä tule mieleen mitään hyvää tästä ihmisten jakamisesta eri luokkiin univormun avulla. Toisenlaisia esimerkkejä sitten vähän enemmänkin. Esim. Ruskeat paidat/tähti hihassa…

    Ajattelkaapa golfpukeutumis-etiketin alkuperäistä syytä: Brittiläistä luokkayhteiskuntaa ja herraskaisten klubien jäsenten tarvetta erottautua alemman luokan edustajista ja pitää heidät poissa klubeiltaan. Alemmille luokille on omat klubinsa, joissa on omat univormunsa jne.

    Omaan maailmankatsomukseeni ei oikein sovi se, että univormullani ilmennän ja olen osaltani jatkamassa perintöä, joka on esim ylläpitänyt orjakauppaa ja imperialismia.

    Pukeudun mielelläni siististi kentällä ja käyttäydyn kotikasvatukseni mukaisesti eli kohteliaasti. Haluasin tehdä sen kuitenkin omaehtoisesti enkä brittiaristokraatin määrittelemässä univormussa.

    Hyvä että valaisit tässäkin suhteessa. Muuten ei olisi ihan heti tullut mieleen, että kun ryhmässä yhdellä on villapaita ja pitkät housut, toisella shortsit ja pikee-paita ja kolmannella hame pitkähihaisen puseron kanssa, että univormussahan siinä kuljetaan kuin aivottomat eläimet brittiaateliston liekanarussa.

    Miten ihmeessä kykenet koko peliä pelaamaan? Jos joku aatelinen satoja vuosia sitten on määrännyt, että pallo on pelattava siitä missä se makaa ja kenttä sellaisena kuin se on, niin miten voit sietää tällaisen yksilönvapauden loukkauksen, joka ei nykyaikaiseen luokkarajoista vapaaseen ja tasa-arvoa korostavaan yhteiskuntaan sovi mitenkään? Luulisi että nykyaikaisena ihmisenä olet kykenevä itse päättäämään, millaisesta makauksesta haluat pelata ja milloin palloa on ehdottomasti siirrettävä. Ja miksi kaikki lyönnit muka pitäisi laskea?

    Miten ihmeessä kykenet pelaamaan muiden ihmisten kanssa kun et pysty vastaanottamaan erilaisia mielipiteitä asiasta. Vastauksesi asialliseen pukeutumiseen oli vaihtoehtosi ’hikiset sukat ja verkkopaita’, tai ’kenttä pelataan sellaisena kun se on’. On se varmaan raskasta kuunnella muiden sinua tyhmempien mielipiteitä.

    Ei muiden mielipiteiden vastaanottamisessa mitään raskasta tai vaikeata ole, huonosti perustelluissa epävastauksissa sen sijaan on. Tällaista on esimerkiksi huonosti perusteltu tai täysin perustelematon kritiikki, jossa ei tarjota tilalle joko yhtään mitään tai sitten tarjotaan jotain niin epämääräistä, että sen todellista sisältöä ei selvitä kukaan.

    Kauluspaidan ja puuvillahousut tunnistaa aika helposti kuka hyvänsä, mutta millaiset olisivat mielestäsi golfasusteina ’asialliset’ tai ’siistit’ uimahousut tai alusvaatteet? Miten toimisit, jos täydelle kentälle samaan neljän ryhmään olisi lähdössä pelaaja ilman paitaa, ja neljästä kaksi olisi sitä mieltä, että se ei ole siistiä ja asiallista? Kenen pelaamisen kieltäisit, jos muita vaihtoehtoja ei olisi?

    Kuka puhui kalsareista tai uimahousuista. Lue viestit ensin ennenkuin mielessäsi kehittelet entistä villinpiä mielikuvia.

    Nähdäkseni Vieraspelaajan tarkoituksena on korostetuin esimerkein havainnollistaa sitä tilannetta, jossa oltaisiin ilman jonkinlaisia perussääntöjä pukeutumiseen. Ellei mitään määritelmää golfasusteista olisi, jouduttaisiin juuri Vp:n kuvailemaan tilanteeseen joko ykköstiillä tai caddiemasterin toimistossa. Kenellä olisi valta päättää mikä on siistiä ja soveliasta ja millä perusteilla? Miksi tiukemmat asusteet näyttävät hoikan päällä paremmilta kuin ylipainoisen?

    Olen Vp:n kanssa samoilla linjoilla siitä, että golf on kokonaisuus sääntöineen ja etiketteineen, joka pitää hyväksyä kokonaisuutena jos aikoo ylipäätään tähän harrastukseen vihkiytyä eikä tehdä asiasta suurempaa ongelmaa imperialismiviitteineen ym kuin se on. Edelleen olen sitä mieltä, että nykyinen pukeutumiskoodi on riittävän väljä mahdollistamaan rennon ja hyvännäköisen pukeutumisen kentälle. Ei kai golfin pääasia ole tulla esiintymään klubille ja kentälle viimeistä huutoa olevissa muotiluomuksissa, jos on niin sitten minä lopetan pelaamisen ja annan muotinukkien seikkailla klubeilla.

    Mielestäni koko pukeutumiskysymys kiteytyy oikeastaan siihen että kuka määrää missä asussa kentälle mennään. On mielestäni hyvä että se on mahdollisimman tarkkaan määritelty etiketissä eikä niin että joku kenttäpoke käyttää asiassa omaa harkintaansa. Olen samaa mieltä että siisteissä vaatteissa pitää saada pelata mutta jotenkin on MÄÄRITELTÄVÄ se mikä on siistiä. Golfissa se on tällä hetkellä määritelty etiketissä. Mihin kenttähenkilökunta vetoaa jos joku pyrkii kentälle epäasiallisissa tamineissa. Siihenkö että ’mummielest noi ei oo siistit’. Mihin vetoaa pelaaja. Siihenkö että ’mummielest nää on siistit’. Sehän antaisi vaan lisää mielivaltaa jollekkin kenttäosmolle. Nyt ainakin tietää aika saletisti että jos on kauluspaita ja suorat housut niin pääsee ilman mitään jupinoita kentälle.

    Käytännössa ainoa vaatekappale, jonka käyttämiseen puututaan taitavat olla farkut. Kuitenkin tälläisen älyttömän etiketin olemassa olo luo harrastukselle kielteistä ilmapiiriä ja ennakkoluuloja lajia harrastamattomien parissa. Itse ainakin olen tähän tullut elämässä hyvin toimeen ilman etikettiä. Miksi siistit farmarit eivät Suomessa kelpaa kentälle??En usko asialle löytyvän perusteluja. Muistakaa, että liiton pukeutumisohjeen mukaan kentällä ei saa mennä pelkkä miesten pukupaita päällä!

    Jostain syystä en ole yhtään yllättynyt, että et edes yrittänyt vastata esitettyyn kysymykseen mitenkään.

    Käyttämäni esimerkki paidatta pelaamisesta on kyllä ihan elävästä elämästä, vaikka tapauksesta jo jonkin aikaa onkin.

    Mitä olisit itse tämän konkreettisen tilanteen ratkaissut?

    Jos löysempi pukeutumiskoodi kiinnostaa niin Pro Golf Magazinen tutkimuksen mukaan Oulussa ja Torniossa pääsee pelaamaan hieman rennommissa kuteissa. Ei kun vaan tänne pelaamaan 🙂

    Ja tietysti ne jotka järkyttyy, jos pelaajalla ei ole kaulusta niin koettakaa välttää Oulua ja Torniota ;D

    Aika käsittämätöntä keskustelua.

    Golfissa on olemassa tiettyjä pelisääntöjä,

    pukeutuminen on yksi niistä.

    Seuraavaksi varmaan joku aloittaa keskustelun

    birdiepullosta.

    Siitähän saisikin hyvän aiheen,koska on käytössä

    vain Suomessa.

    Olisi kansallinen aihe.Ei tarvitsisi hakea ulkomaisia

    vertailuja.

    Ellei tämä ole trolli, niin laitapa foorumin hakuun birdiepullo ja katso onko siitä keskustelua. Eikä se muuten ole pelkästään suomalainen tapa…

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 95)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #375634 kohteessaEtiketin mukaisesta pukeutumiseta

Etusivu Foorumit Yleistä Etiketin mukaisesta pukeutumiseta