26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Etiketin mukaisesta pukeutumiseta

Etusivu Foorumit Yleistä Etiketin mukaisesta pukeutumiseta

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kun aikoinaan joutilas englantilainen yläluokka harrasti kaikenlaista liikuntaa tenniksestä tikanheittoon ja golfista dartsiin ja ketunmetsästykseen, vaadittiin osallistujilta aina luokkansa mukaista pukeutumista. Tämä jäänne on sittemmin levinnyt ympäri maailmaa useinkin epäkäytännöllisenä erilaisissa ilmasto-olosuhteisissa . Tenniksessä tästä on jo aikoja sitten pästy eroon, fasaaninmetsästyksessä tuskin Suomessa vaaditaan kauluspaitaa ja suoria housuja, dartsissa jostain syystä runsaasta oluen juonnista huolimatta kylläkin????? Mutta mitä järkeä on kiertää pelloilla ja metsissä suorissä housuissa ja kauluspaidoissa, ei se ainakaan tulosta paranna, sillä olisihan suunistajatkin muuten ottaneet ko asut käyttöönsä. Siisti pukeutuminen mutta olosuhteisiiin sopeuttaen olisi järkevintä, ei mikään brittisääntö.

    Nimetön

    Pohjois-Amerikassa pukeutuminen golfkentillä on vapaata, onneksi täällä on sentään jokin taso.
    Esim. tuolla PA:ssa nähty miehiä rikkinäisissä farkkushortseissa, lenkkareissa ja vaimontappo paidassa….
    Mun mielestä se on ihan hyvä näin mitä meillä on, eli ei farkkuja ja bikeepaita on kyllä siisti…

    Britit ovat laskeutuneet puusta sen verran ennen esi-isiäsi, että heillä on muun ohella ollut aikaa kehittää golfin lisäksi suuri joukko muitakin urheilulajeja ja pelejä. He ovat myös ehtineet harrastaa eri lajeja jalkapallosta, nyrkkeilystä ja sulkapallosta soutuun ja tikanheittoon sen verran kauan, että pukeutumisasioitakin on ehditty miettiä. En ole kuullut, että miljonäärijalkapalloilijat valittaisivat polvihousujensa ja -sukkiensa rajoittavan kohtuuttomasti heidän mahdollisuuksiaan ilmaista itseään pukeutumalla. Golfia ja nurmikeilaa harrastavat muutkin kuin teini-ikäiset mannekiinit ja nälkiintyneen oravan malliset maratoonarit.

    Ehkä kannattaa harrastaa jotain muuta niin kauan kuin vielä viihtyy parhaiten hikisissä sukissa ja verkkopaidassa?

    Kukahan mainitsi hikiset sukat ja verkkkopaidan, muistaakseni puhuin käytännöllisesta pukeutumisesta.

    Aloitusviestissäsi mainitsit esimerkkinä tarkoituksenmukaisista pukeutujista suunnistajat.

    Mistä tää valitusvirsi taas sai alkunsa, en ole törmännyt Suomessa yhteenkään klubiin, jossa vaaditaan pukeutumaan prässihousuihin tai tärkkipaitaan tms. yliampuvan siistiin asuun. Jos siisti paita ja housut on liikaa vaadittu, niin kannattanee vaihtaa lajia tai lopettaa valitus.

    Ted

    Niin, jäin miettimään tuota vertausta dartsiin. Kyllähän dartsia saa heittää minkälaisissa vaatteissa tahansa, mutta heti kun ruetaan kisaamaan virallisisa kisoja vaaditaan etiketin mukaista pukeutumista.

    Voisko golfissakin ajatella että kisoissa vaadittaisiin tikukempaa etiketin mukaista pukeutumista kun taas harjoituskierroksilla etiketti voisi antaa hieman vapauksia. Tosin kolmiraitaverkkarit ja T-paita ei oikein ’näytä’ hyvältä.

    Täällä maaseutukentillä näkee monelaista pukeutumista ja itse en ole kokenut omaa enkä muiden pukeutumista ongelmaksi.

    Aivan, aivan, siis darts.

    Ei golfissakaan rangella ole (joitain poikkeuksia lukuunottamatta) kukaan tullut valittamaan, jos jalassa onkin verkkarit ja päällä T-paita. Eikä baareissa, niissähän dartsia yleisesti harrastetaan, juuri mainita asiasta. Paitsi…

    … kun aletaan kilpailla dartsliiton alaisissa kisoissa. Tällöin vaaditaan kerhon edustuspaita, suorat housut ja siivot kengät. Farkut ja lenkkarit ovat ehdoton ei-ei.

    Nimimerkillä 11 vuotta Suomen dartskisoja (ilman mainittavaa menestystä) kolunnut liigajyrä.

    Katson Harry Vardonia pikkutakissaan ja ihmettelen kuinka kaverit ovat pystyneet noissa releissä pelaamaan. Kyllä nykyajan etiketti o sentään väljempi.

    Nimetön

    Samalla kun siirrytään Uuno Turhapuro -lookiin, pitäisi myös Mulligan sallia jokaiselle väylälle.

    Oikeastaan mulligan voitaisiin antaa samantien jokaiseen lyöntiin.

    Sitten asiaan, minä en todellakaan ymmärrä tätä ainaista valitusta pukeutumisesta, golfia olen pelannut tänään juuri tasan vuoden, enkä ole ottanut hernettä nenään pukeutumis-säännöstä, päin vastoin, eilen tuli täyteen vuosi siitä kun ostin ensimmäiset suorat housunikin vaikka ikää on jo yli 30, ei ole aiemmin ollut tarvetta hankkia, kun on tullut harrastettua noita verkkarilajeja. Olen erittäinkin tyytyväinen että golfissa on asialliset pukeutumis vaatimukset, kyllä kaupoista löytyy rentojakin etiketin mukaisia vaatteita, niinkuin itsellänikin on päällä harjoituskierroksilla, kisat on eri asia, silloin itse ainakin vedän vielä hieman paremmat vaatteet päälle, tulee samalla hieman ’särmempi’ fiilis.

    Joten eiköhän lopeteta p****n jauhaminen ja keskitytä tuloksen tekemiseen

    Mitä vikaa on golfiin suunnitelluissa housuissa? Esimerkiksi Addun housut ovat venyvää kangasta ja vähintään yhtä mukavat päällä kuin verkkarit.

    Mitä vikaa on golfiin suunnitellulla pikeepaidalla? On yleensä väljä ja venyvää kangasta ja mukavampi, sekä vähemmän liikettä rajoittava kuin tavallinen puuvillainen T-paita.

    Golfvaatteiden kankaat ovat yleensä valmistettu liikkuvuuden ja lämmönsäätelyn ehdoilla, joten kyllä golfareille on valmistettu omat lajiasut siinä missä suunnistajillekin.

    Golfvaatteita on nykyään niin paljon erilaisia, että ihmetellä täytyy, jos joku ei löydä itselleen sopivaa malliltaan ja väritykseltään.

    Kyllä useimmat varmasti ilman tätä pukeutumisetiketti höpötystäkin ymmärtäisivät pukeutua järkyttämättä kanssapelaajiensa henkistä hyvinvointia. Tuntuu siltä, että etiketin noudattaminen (yrityksen tasolla) on meillä keskittynyt pukeutumisetikettiin. Paljon tärkeämpää olisi oikeasti ottaa muut huomioon esim. pelaamalla ripeästi, olemalla kaahaamatta klubitiellä 30 ylinopeudella. Ei ole harvinaista, että pukeutumissääntöjä huolellisesti noudattava henkilö (mies) kuljeskelee klubilla hattu päässä. Minusta tuntuu siltä, että pukeutumisetiketti on sellainen eläin, joka elelee aivan omaa elämäänsä, vailla muuta ravintoa kuin tämä rasittava brittiläinen kulttuuriperintö, jota meillä ei edes oikeasti noudateta (erittäin hyvä niin). Lisäksi jatkuva pukeutumisesta puhuminen hautaa alleen tärkeämpiä aiheita, kuten toiminta kentällä. Onko meillä joukossamme ihmisiä, joille golf on sosiaalisen nousun väline ja jotka siksi yrittävät varjella tässä auttavaa linnakettaan tosin turhaan. Parempi siinä tapauksessa siirtyä hevospooloon. Jos ei ole varaa ostaa hevosta, niin voitte vuorotellen toimia toistenne hevosina. Jos joku sattui käsittämään väärin, en kuitenkaan ole sitä mieltä, että kentälle voi mennä perse paljaana.

    Hahaa, tuosta paidan väljyydestä tulikin mieleen että voiskohan golfiin suunnitella ns. teknisen paidan joka ohjaa tai ainakin kertois lyöjälle oikean swingin 🙂 Vähän niinkun ampujilla on ne tukevat nahkatakit.

    Backswing pysähtyy tiettyyn kohtaan, maila tulee alas sisäkautta, hihat oikasee lavan lyöntihetkellä yms. Voi olla melkonen ’Mad-Max’ asu.

    Taitais olla laitonta, siis golf-laitonta.

    Kyllähän tuollaisia hiluvitkuttimia on ainakin Jenkkilä pullollaan. Ei paitoja/takkeja, mutta erilaisia ’harjoitteluvälineitä’, joilla pyritään samaan. Yleensä taataan myös toimivuus ja se, että 5 min harjoittelulla saa ainakin 10 lyöntiä tuloksesta pois :))

    Menee jo vähän asian vierestä, mutta kun joku aloitti tän Jenkki-keskustelun.

    Itse olen bongannut Amerikkalaisella golfkanavalla ostos-TV puolella tällaisen Swingjacketin. Se oli sellainen liivin tyyppinen, josta lähti jotkut ’vaijerit’ käsivarsiin. TOSI UPEEN NÄKÖNEN!

    Mainoksen mukaan vain 15 minuutin svingailu tällä rotsilla muuttaa svingiäsi olennaisesti paremmaksi.

    Uskokoon ken tahtoo. Näistä apuvälineistä vois toisaalta saada omankin viesti ketjun.

    Tuntuu, että tässä ikuisuuskeskustelussa ei päästä ollenkään edes asialliselle tasolle. Asialliset mielipitet vapaammasta pukeutuisesta teilataan heti Turhapurolookilla ja muilla pohjanoteerauksilla. Yhtään todellista syytä ei tunnu löytyvän tiukan etiketin noudattamisen puolesta.

    Hyökkäys on paras puolustus, kun muita argumentteja ei taida olla.

    Itse en usko, että tilanne tulee muttumaan. Vanhat jäärät istuvat hallituksissa tärkeänä ja määräävät tahdin. En kuitenkaan ole valmis seuratyöhön ja olen iloinen, että joku innostuneempi sen hoitaa puolestani. Ja seuraukset kärsin sietämällä tätä nipotusta.

    Eikö ole hyvä että on olemassa edes jokin paikka, jossa kaikkien pitää pukeutua suunnilleen samalla tavalla? Suomessa kanssaihmisiä halveksitaan ja luokitellaan ihan riittävästi pukeutumisen ja makukysymysten perusteella jo muutenkin, vaikka sitä ei kukaan suostu myöntämään avoimesti.

    Koulussa saa helposti selkäänsä, jos pitää vääränlaisia farkkuja tai väärän muusikon fanipaitaa. Jos Alkoon menee kuraisissa halareissa ja kumisaappaissa, on ihan turha odotella apua punaviinin valitsemisessa, kossua kyllä tyrkytetään. Jääkiekossa vastapuolen fanipaidan käyttäjiä pahoinpidellään tasaisin väliajoin.

    Kertokaa nyt ihmeessä tarkemmin, mikä nykyisessä pukeutumiskoodissa närästää kun te puhutte ’vapaamman’ pukeutumisen puolesta? Onko vika kauluspakossa, farkkukiellossa, vesirajashortseissa vai missä? Mun mielestä nykyinen käytäntö antaa varsin väljät ja vapaat mahdollisuudet asuvalintaan ja trendikkääseenkin pukeutumiseen. Kuten Hörhö mainitsi, kaupat ovat pullollaan hyvännäköisiä ja käytännöllisiä asusteita golfiin, miksi ne eivät teille riitä? Onko kyse vain siitä, että koette yksilön- ja ilmaisunvapauttanne loukatun, koska ette voi käyttäytyä ja pukeutua aivan niinkuin haluatte? Täsmentäkää pliis.

    Ensimmäinen vaikutelma naisten pukeutumisesta golf-kentällä oli, voi kamala mitä vaatteita. No nyt olen huomannut, että moni tuntuu arvostavan loppujen lopuksi vain yhtä asiaa; kauluksia. Ja sen siivellä voi esittää ihan mitä vaan.

    Ennen kuin aloin pelata golfia, minulla oli paljon vaatteita. Kaappi suorastaan pursusi hyvännäköisiä työ ja vapaa-ajan vaatteita. Siihen joukkoon ikävä kyllä ei kuulunut silloin eikä kuulu nytkään yhtään hyvännäköistä pikeepaitaa. Sillä ne ei juuri koskaan ole kauniita, ainakaan ensimmäisen ja toisen pesun jälkeen. Kangaspaidat erikseen, mutta kuka haluaa vielä sellaisen ristin muutenkin raskaalle vaatehuollolle.

    No nyt minulla on kolme vaatetodellisuutta ylläpidettävänä: työ, vapaa-aika ja golf. Ja ne ei juuri kohtaa toisiaan.

    Tämän lisäksi on muita sääntöjä, naisten napaa ei haluta tuijottaa, paljas yläselkä häiritsee miesten keskittymistä. Sortsien lahkeiden täytyy yltää polviin.

    Tärkeyden huippu on kertoa piirretyillä kuvilla klubin pukeutumisvaatimukset. Kaikille nämä vaatimukset on varmasti tulleet selväksi, mutta hieman hillitympi viestintä olisi mielestäni paikallaan.

    Ja jos todella halutaa siisteyttä korostaa, niin mielestäni ajettu parta ja säärikarvat olisi syytä lisätä listaan ainakin pienellä printattuna.

    Mulla ei kyllä oo mitään etikettiä vastaan.

    Lukekaapa kommentti ’eurooppalaisesta’ ilmapiiristä…

    Lue lisää: tuurin kauppa

    Mielestäni nuo viimeisessä kappaleessasi mainitsemasi asiat tulisivat kuulua automaattisesti jokaisen naisen henkilökohtaiseen kauneudenhoitoon :))

    Nimetön

    Ei ole järkevää pukeutua vaatteisiin ja tukea sellaista toimintaa missä vaate maksaa 10 euroa ja logo 100 euroa.

    Nimetön

    Samaa mieltä Hörhön kanssa.Kyllä naisten pitäisi ajaa partansa,mikäli sellainen on päässyt kasvamaan anaboolisia steroideja käytettäessä.Säärikarvat eivät niinkään haittaa.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 95)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #375620 kohteessaEtiketin mukaisesta pukeutumiseta

Etusivu Foorumit Yleistä Etiketin mukaisesta pukeutumiseta