26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Etäisyysmittari ja tulos?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Etäisyysmittari ja tulos?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Miten on arvon zoomailiat. Vaikkuttaako tarkka mitta lipulle teidän tulokseen? Saako tuolla härpäkkeellä edes muutaman lyönnin pois? Itse juuri sen hankkineena ja naapurin tipuun pettyneenä :).

    En ole kyseistä härpäkettä koskaan omistanut. Sen verran kuitenkin on tullut kokeiltua, että totesin sen olevan omalla pelitasolla (hyvänä päivänä parin pintaan) täysin turhan kapistuksen. Ei siis ainaan mitään positiivista vaikutusta tulokseen. Olettaen tietysti, että kentän mittamerkinnät ovat edes sinnepäin.

    Itse olen sitä mieltä, että laitteen todelliset hyödyt tulevat esille vasta siinä vaiheessa, kun lyönti on siinä kunnossa, että pystyy tasaisen varmasti tiputtamaan pallonsa 5 metrin säteelle. Tämä taas yleensä tarkoittaa sitä, että händäri on jo pakkasen puolella.

    Tuupparikiikaroijat voivat tietysti uskotella itselleen, että laitteesta jotain hyötyä olisi, mutta suosittelisin käyttämään nekin rahat esim. opetukseen…

    Ilman muuta lähtee muutama lyönti pois 😉
    Itse en ole sen tason pelaaja, että saisin lähes 100% varmuudella lähestymiset edes 10m rinkiin, joten tulosparannusodotukset eivät olleet pääsyy hankintaan. Itse ajattelin hyötyjen tulevan lähinnä vieraskentillä, jossa etäisyydet erilaisiin pisteisiin jäävät ilman kunnollista scoresaveriä mysteereiksi.
    Siitä huolimatta pidempään käytettynä etäisyysmittari on tuonut aivan erilaista varmuutta lähestymisiin. Aika nopeasti alkaa kertymään faktaa omien lähestymisten mitoista verrattuna omiin tuntemuksiin ja pikkuhiljaa olo on muuttunut lähestymisissä varmemmiksi ja pallo löytää yhä useammin itsensä viheriöltä ja vieläpä lipun läheisyydestä. Aika yllättävää…tieto siitä, että lippu on 105m päässä on parempi kuin noin 105m päässä 😮
    Itsehän en käy rangella / lähipelialueella harjoittelemassa, vaan pelailen ~40-50 rundia kesässä lähinnä omaksi ilokseni. Siitä huolimatta viime kesänä mittarin kanssa rundikeskiarvo putosi selvästi ja yli 3-4 birkun rundeja tuli merkittävästi aikaisempia kesiä enemmän.
    Toki iso osa pudotuksesta johtuu ts:n ja Fukken aiheuttamasta swingiajatuksen muutoksesta, joka on selvästi vähentänyt sivuttaishajontaa kaikissa lyönneissä.

    ts

    Paksupekka kirjoitti: (3.2.2011 8:55:31)
    Aika nopeasti alkaa kertymään faktaa omien lähestymisten mitoista verrattuna omiin tuntemuksiin ja pikkuhiljaa olo on muuttunut lähestymisissä varmemmiksi ja pallo löytää yhä useammin itsensä viheriöltä ja vieläpä lipun läheisyydestä.

    Joskus aikanaan kun itse alkoi tarkoilla mitoilla pelaamaan niin tuloksethan kovasti huononivat. Oli aikaa myöten syntynyt virheellinen käsitys lyöntipituuksista kuten 99%:lle muistakin pelaajista. Sitten kun nuo faktat todellakin selvisivät alkoivat tuloksetkin paranemaan.

    Itse olen tätä vehjettä käyttänyt 3 kautta, ja todennut se erittäin hyödylliseksi kapineeksi.
    Totta on että silloin kun pelaa kotikentällä ja pallot löytyy aina väylältä niin kentän etäisyys merkinnöistä saa mitan ihmeen tarkkaan. Montaa metriä ei todellinen etäisyys kiikarilla heitä kunhan lippu vai on kutakuinkin griinin keskialueella. Suurin hyöty saadaan tosiaan vieraskentillä joissa etäisyyksien arvionti on usein hankalampaa. Tai jos pallo joskus harvoin harhautuu hiukan vinoon, esim naapuriväylälle, niin tällöin kiikarista on iso apu. Lisäksi itsellä on hankala hahmottaa etäisyyksiä 80-40m matkoilla, ja kentän mitat usein loppuvat siihen 100m punaiseen lätkään. Myös par5 väylien välilyönteihin saa suurta apua jos haluaa pelata mahdolliset vesiesteet tai bunkkerit pois jotka hankaloittavat välilyöntiä.
    Peli myös nopeutuu jonkunverran niillä pelaajilla jotka ovat tottuneet hakemaan mahdollisimman tarkan mitan kentän merkinnöistä tai väyläoppaista. Niille pelaajille jotka ovat tottuneet pelaamaan enemmän fiiliksen mukaan eikä etäisyydet ole ongelmia, ei kiikarista ole juurikaan apua, saattaa jopa olla haittaa kun totuttua fiilistä ruvetaan sotkemaan. Pelinopeus näillä pelaajilla saattaa jopa hidastua.

    Kannatan siis ehdottomasti kiikaria, mutta en kaikille.
    Kiikarissa olisi suositeltavaa olla Pin Seeker toiminto jolla oikean etäisyyyden löytää nopeasti ja varmasti. Ilman tätä oikean etäisyyden löytäminen voi olla hiukan kauempaa aika hankalaa. Tällöin kiikarin antama apu jää pois ja kapine on hyödytön.

    B

    Komppaan edellistä kirjoittajaa. Käytän kaikilla kierroksilla tilanteen niin vaatiessa. En ole selvitellyt sen vaikutuksia händäriin. Ei kiinnosta. Kisoissa auttaa keskittymään oleelliseen.

    Ennen vanhaan olin etäisyysmittarin vastustaja, kunnes laitetta tuli kokeiltua. Kotikentällä ei nyt niinkään ole tarvis mutta vieraskentillä aivan ehdoton apuväline. Ei sitä pelkästään lippulle mittoja varten oteta vaan etsitään myös vaarapaikkojen, bunkkerien, metsänreunojen yms etäisyyksiä ja pyritään valitsemaan oikeampi maila ja paikka jossa vaara pelataan pois ja saadaan parempi paikka jatkolyönnille. Parhaimmillaan silloin kun pelistrategiaa suunnittelee vähänkin isommissa kilpailuissa joissa käyttö on sallittu. Helpottaa kummasti kädin työtä jo esim kilpailua edeltävällä harkkarundilla.

    Pitaahan se lyonti, jalleen kerran, olla edes jonkinlaisessa kunnossa, mutta en mita ainakaan voisi pelata ilman SkyCaddiea ja laseria. Suurimmat hyodyt siita saa kun pallo on ajautunut pois vaylalta ja etaisyyden arvioiminen on muuten vaikeaa (esim doglegin sisakurvissa). Mailoilla ja lyonneilla on tietyt mitat ja on hieno tietaa paljonko matkaa on lipulle ja kee) paljonko on sen lipun edessa olevan bunkkerin yli. Tieda vaikka sais sen pallon sinne lipun paikkelle…

    Ei kait tasoituskella ole mitään tekemistä sen kanssa paraneeko tulos etäisyymittarilla vai ei. Lyöntipituudet eri mailoilla ovat varmaan hyvillä sekä huonoilla pelaajilla aika lähelle normaalijakaumaa muistuttavalla käppyrällä. Huonommilla pelaajilla keskihajonta on laajempi kuin paremmilla pelaajilla. Etäisyyden tarkka tietäminen auttaa varmasti tilastollisesti parempaan keskiarvoon sekä hyvillä että huonoilla pelaajilla.

    Mitä taas tulee tuohon 5 m säteelle pallon tiputtamiseen, niin silläkään ei ole mitään tekemistä ’pakkasen puolella olevan tasoituksen kanssa’ jos puttikeskiarvo on kierrokselta on luokkaa 35 ja yli.

    Itse käytän mittaria säännöllisesti. Varsinkin alle sadan metrin matkalta siitä on hyötyä. Niinä päivinä kun pitkä lyönti on tikissä tulee lähestymislyöntejä lyötyä hämmästyttävän paljon samalta matkalta. Par-vitos reiíllä voi jopa valita miltä etäisyydeltä haluat lyödä kolmannen lyöntisi. Jos olet vaikkapa vetänyt 68 metrisiä lähestymisiä samana päivänä jo kaksi , niin seuraava 70 metrinen lähestymislyönti on yllättävän helppo. Vesieste dropin jälkeen saat pallosi juuri sinulle sopivalle matkalle. Voi näin ollen valita täyden svingin mitan tai ottaa jonkun vakio pitchi etäisyyden. Tiiltä on hyvä mittailla turvaetäisyyksiä ongelmapaikkoihin ja varoalueisiin. Ja lyönti todellakin on helpompi lyödä ku metrit ovat tiedossa, merkitystä sillä ei ole mutta eipähän tartte kesken downsvingin miettiä ja alkaa jarruttelemaan tai nykimään kesken lyönnin.

    Etäisyysmittarista on todellakin hyötyä vaikka kaikki uuden vastustajat ovat tietenkin eri mieltä. Varsinkin vieraskentillä kun tiedät matkat esteisiin niin peli helpottuu huomattavasti. Sitten taas mitä mittareihin tulee niin kiikarit ovat historiaa. Uusin kosketusnäytöllinen GolfBuddy Platinium on oikea valinta. Kaveri vain kärryyn kiinni ja eikun menoksi. Tarvittaessa lisätietoja 0445597195.

    Parnevik kirjoitti: (8.2.2011 12:19:29)
    Etäisyysmittarista on todellakin hyötyä vaikka kaikki uuden vastustajat ovat tietenkin eri mieltä. Varsinkin vieraskentillä kun tiedät matkat esteisiin niin peli helpottuu huomattavasti. Sitten taas mitä mittareihin tulee niin kiikarit ovat historiaa. Uusin kosketusnäytöllinen GolfBuddy Platinium on oikea valinta. Kaveri vain kärryyn kiinni ja eikun menoksi. Tarvittaessa lisätietoja 0445597195.

    Uitun mainostajat! Voisit muuten myydä yhden sille J.Parnevikille, ei ole vissiin mitat kohdallaan…

    Mulla on tuo Platinum, ja vaikuttaa oikein hauskalta lelulta.

    Makasin eilen kotisohvalla ja katselin että eihän tästä ole kotikentän 1-greenille kuin 2400m matkaa. 8 perusdraivia ja putti sisään, selkeä par 10 ja helppo birkku.

    Lavantauti kirjoitti: (8.2.2011 14:14:52)
    Mulla on tuo Platinum, ja vaikuttaa oikein hauskalta lelulta.

    Minä tein tunti sitten mielestäni vähintään kohtuullisen avokätisen tarjouksen Platiniumista. 7 h 42 min ja selviää tämä asia.

    Johtaja XXL kirjoitti: (8.2.2011 14:56:19)

    Lavantauti kirjoitti: (8.2.2011 14:14:52)
    Mulla on tuo Platinum, ja vaikuttaa oikein hauskalta lelulta.

    Minä tein tunti sitten mielestäni vähintään kohtuullisen avokätisen tarjouksen Platiniumista. 7 h 42 min ja selviää tämä asia.

    Lähtikö laite uuteen kotiin? Kuinka paljon alle 300€? 🙂

    Kyllähän tuo kiinnostaisi, vaikkei kotikenttää siitä löydykään mutta eihän sitä siellä tarvitse.

    lab kirjoitti: (9.2.2011 14:01:04)
    Lähtikö laite uuteen kotiin? Kuinka paljon alle 300€? 🙂

    Kyllähän tuo kiinnostaisi, vaikkei kotikenttää siitä löydykään mutta eihän sitä siellä tarvitse.

    Kyllä lupasivat lähettää. Hinta on postikuluineen, puheineen päivineen melkeinpä markalleen tuon 300 €. Ostaja on tyytyväinen ja luulisin, että myyjä on myös.

    Onko kukaan vielä saanut tätä laitetta kotiin asti?

    Tommy Armour kirjoitti: (14.3.2011 9:20:10)
    Onko kukaan vielä saanut tätä laitetta kotiin asti?

    Tuossahan tuo on hyllyllä möllöttänyt jo viikkotolkulla.

    No hyvä, että joku on saanut. Itsellä tilaus ollut sisässä jo toista kuukautta. Lupauksista huolimatta ei ole vielä näkynyt laitetta. Lupasivat jopa jotain ylimääräistä, kun on näin tilaus viivästynyt. Sais nyt edes jotain. Kohta sitä laitetta pitäis päästä testaamaan ulkomaille. Onko Lavis testannut sitä millään kentällä?

    Tommy Armour kirjoitti: (14.3.2011 10:26:55)
    No hyvä, että joku on saanut. Itsellä tilaus ollut sisässä jo toista kuukautta. Lupauksista huolimatta ei ole vielä näkynyt laitetta. Lupasivat jopa jotain ylimääräistä, kun on näin tilaus viivästynyt. Sais nyt edes jotain. Kohta sitä laitetta pitäis päästä testaamaan ulkomaille. Onko Lavis testannut sitä millään kentällä?

    KYllä mullakin venyi brittien e-bayn kautta tilatessa toimitus muistaakseni pitkälle yli kuukauden mittaiseksi, mutta se oli tiedossa jo tilatessa.

    En oo vielä livenä testannut, mutta vajaan kuukauden päästä olisi tarkoitus muutama rundi Italiassa päästä pelaamaan.

    Pulli-Paavo taisi jossain ulkomailla sitä jo koklata, ja laittoi kilpailevalle foralle pienen analyysin, siellä muutenkin juttua k.o kapistuksesta.

    Buddy-ketju

    Mulla buddy-tilaus täytti viime viikolla kuukauden ja sen kunniaksi haistattelin aisanosaisille (e-Bay, PayPal, swivuk) paskaa (shit) ja vaadin rahoja takaisin. Saa nähdä, kuinka käy?

    Johtaja XXL kirjoitti: (14.3.2011 11:01:52)
    Mulla buddy-tilaus täytti viime viikolla kuukauden ja sen kunniaksi haistattelin aisanosaisille (e-Bay, PayPal, swivuk) paskaa (shit) ja vaadin rahoja takaisin. Saa nähdä, kuinka käy?

    Varmaankin käy samalla lailla kun sulle tulee käymään Finnairin kanssa? Vai joko Finski-tuulimyllytaistelu on ohi?

    Lavantauti kirjoitti: (14.3.2011 11:21:22)

    Varmaankin käy samalla lailla kun sulle tulee käymään Finnairin kanssa? Vai joko Finski-tuulimyllytaistelu on ohi?

    Finski voitti sen taistelun, walk over. Ihmetyttää vain tämän swivukin kauppiastapa, kun se ei vastaa e-maileihin.

    Johtaja XXL kirjoitti: (14.3.2011 11:31:18)

    Lavantauti kirjoitti: (14.3.2011 11:21:22)

    Varmaankin käy samalla lailla kun sulle tulee käymään Finnairin kanssa? Vai joko Finski-tuulimyllytaistelu on ohi?

    Finski voitti sen taistelun, walk over. Ihmetyttää vain tämän swivukin kauppiastapa, kun se ei vastaa e-maileihin.

    Eli kannattaa maksaa 60€ enemmän ja ostaa luotettavasta golf-verkkokaupasta?

    Etäisyysmittari oikein käytettynä nopeuttaa peliä huomattavasti. Varsinkin jos sen lisäksi on hyvä väyläopas. Todennäköisesti se tullaan saallimaan kaikissa olosuhteissa. Vrt. Ruotsiin.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 43)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #218191 kohteessaEtäisyysmittari ja tulos?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Etäisyysmittari ja tulos?