26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

’Episode 5 – Elitismin vastaisku’

Etusivu Foorumit Yleistä ’Episode 5 – Elitismin vastaisku’

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 166)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ’toiset rakentavat Helsingin seudulla kentän ja sijoittavat siihen paljon rahaa- minun on hyvä sitten sinne mennä pelailemaan puoli-ilmaiseksi, kun kenttä on valmis’

    Mites montaa kenttää olet Seve ollut kuokkimassa? Luuletko, ettet saa suuria rahojasi takaisin myymällä osakkeesi? Lopettaisit ton jeesustelun.

    Tätä kaukojäsenyysjuttua voisi alkaa yleistämään. Ostan seutulipun koko vuodeksi, koska ajan bussilla Espoosta Stadiin kolme kertaa vuodessa, ostan kausikortin vuodeksi uimahalliin, koska käyn siellä kahdesti vuodessa… eihän tossa ole mitään järkeä! Ja voidaanhan asia kääntää toisinkin päin: Miksi minä olisin rahoittamassa jäsenmaksulla ja pelikausimaksulla niiden pelaamista, jotka kiertävät 100 rundia kesässä,jos itse pelaisin viisi kierrosta?

    Ei ole minulta pois kun kotikentälläni (omistan osakkeen :o) ) käy vieraspelaajia, kaukojäseniä tai vaikka jänikset juoksentelee väylillä.

    Ja hei, minusta on joskus mukava myös antaa, ilman vastapalveluksia yms. Suvaitsevaisuutta !

    Seve, osoita suoraselkäisyyttä, kun lähdet ensi kerralla Pattaylle. Miksi ostaa reittilippu, kun voit ostaa koko koneen?? Onhan se väärin koneen omistajia kohtaan, kun joutuvat investoimaan koko koneen ja sinä vain kuorit kerman päältä. Häpeä!

    Yleensä ihminen on rationaalisesti ajatteleva yksilö joten miksi maksaa ylihintaa jostain palvelusta/hyödykkeestä jota ei voi täysipainoisesti käyttää. Severianon kommentti jos mikä kuvastaa itsekästä asennetta. Ei ne Pattayan kentätkään ole Seven rahoilla rakennettu. Mahtais Sevella hymy hyytä kun ei yhtäkkiä pääsiskään niille pelaamaan koska ei omista pelioikeutta tai osaketta. Ja mitä tulee nykyisiin greenfee hintoihin niin niitä tuskin voi pitää puoli ilmaisina. Tollanen menttaliteetti että mun kentälle ei saa kukaan tulla,mutta kyllä mun pitää päästä kaikille muille kentille SUCKS.

    Jyrkkä Draw totesi edellä hyvin ’Tarvitsemme sekä riistäjäporvareita että vapaamatkustajia’. Periaatteessa näin, vaikka tuskin kukaan haluaa olla mikään riistäjä tai vapaamatkustaja. Mielestäni tarvitaan etäjäsenyyttä, ei kaikilla ole mahdollisuuta sijoittaa tuhansia euroja satunnaiseen pelaamiseensa. Liiton pitäisi markkinoinnillaan pyrkiä pikemminkin madaltamaan aloittamisen ’kynnystä’. Näin saataisiin uusia pelaajia mukaan yhteiseen harrastukseen.

    Muutaman vuoden kuluttua nämä vasta pelaamisen aloittaneet ja/tai etäjäseninä olevat greencardin omistajat ovat hankkimassa itselleen edullisempaa tapaa jatkaa harrastustaan. Ekaksi kenties vuokraamalla pelioikeuden, mutta kun työpaikat vakiintuu ja asuntokin sattuu löytymään sopivasti golfkentän läheisyydestä, tulee tarve sijoittaa omaan osakkeeseen. Näinhän tämän tulisi mennä, eikä pitäisi olla syytä ’nokitella tai vieroksua’ ketään.

    Minä luovun mielelläni muutaman vuoden päästä sijoitusosakkeistani. Toivon saavani ne kaupaksi hyvällä hinnalla jollekin kentän lähettyville asumaan muuttaneelle ’etäpelaajalle’. Samalla ostaja tulee kustantaneeksi meikäläisen pelaamiset, ja siitä olen hänelle kiitollinen. Parhaassa tapauksessa kaikki ovat tyytyväisiä.

    Enkä tunne itseäni millään tavalla riistäjäksi, päin vastoin. Hankimalla osakkeita olen pienellä panoksella mukana varmistamassa kenttähankkeiden toteutumista.

    EFC

    Luin vasta eilen Lassi Tilanderin kolumnin Golflehdestä. Ennen sitä ihmettelin tätä keskustelua seuranneena, että täytyypä olla rajua tekstiä… No, ’pettymys oli suuri’. Kysehän oli siitä mistä jokainen ruuhkaisen kentän osakas aina silloin tällöin valittaa klubinsa terassilla (ruuhkat, jne.).

    Ollaan silti suvaitsevaisia vieraspelaajille, koska kaikki me ollaan välillä pelaamassa joillain vieraskentillä.

    Sitten vielä junnut ja opiskelijat täytyy huomioida, koska heistä kasvaa jossain vaiheessa ne klubin kantavat voimat.

    Ihmeen pienestä tällä palstalla näköjään lukijat/kirjoittajat ottaa herneen nenään.

    Ilman että puolustan tai vastustan kaukojäsenyyttä pakko sanoa muutama sana: Tilander kirjoituksesta tulee väistämättä mieleen Itäinen naapurimme ja sen historia: ”Maisemia rumentamia mainoksia ei tarvitse katsella” – ”ei olla millään lailla riippuvaisi ulkopuolisesta rahasta, yritystapahtumista” ”kaukojäseniin suhtaudutaan nuivasti” – kuin suoraan puolueen ohjelmajulistuksesta aikanaan ja sama ihmetys ”mistä johtuu että asiat eivät useinkaan ole näin?” rakennetaan yhdessä kirkasotsaisina toimiva systeemi ja kaikilla on mukavaa. … joopa joo ehkä kannattaa Tilanderin ja kumppaneiden miettiä onko osakeyhtiö oikea muoto toimia kun kaikki mitä se implisiittisesti pitää sisällään on niin kovin vierasta, eikö ”puolue” voisi rahoittaa rahoittaa ko. hankkeet niin pääsisitte markkinatalouden lieveilmiöistä eli siitä että ihmiset ovat rationaalisia yksilöitä ja ennen kaikkea yksilöitä. Siitä että osakeyhtiö tekee omat päätöksensä omien lainalaisuuksiensa mukaan ja muut talouden toimiat tekevät omat päätöksensä- that’s it. Ja edelleen ”tärkeimpiä vieraita ovat jäsenten kanssa pelaavat ja heidän paikalle kutsumansa” – tässäkään ei voi välttyä mielleyhtymältä itäisen naapurimme valtiovieruiluhin-muuten Kekkoselle taidettiin laittaa kalatkin koukkuun jos ei muuten tullut- hmmm voisiko tätä jotenkin soveltaa golfiin niin ei tuntuisi niin ”mahdottomalta” pallopeliltä… Itselleni kaukojäsenyys tällä hetkellä rationaalinen päätös; matkustan paljon ja haluan samalla nähdä uusia kenttiä ja ihmisiä … mutta jos Tilander kertoo että millä kentille suositellaan puoluekirjan hankintaa niin voin kantaa korteni kekoon yhteisen hyvän puolesta ja pysyä pois näiltä kentiltä… heh heh

    Metsästystä ja kalastusta harrastaneena golfarina voin valitettavasti todeta: kuinka oikeassa oletkaan.

    Itselle kun on vähän kokemusta ( ja golfosake) karttunut, saatan sivusta seurata pitemmällä perspektiivillä tätä ilmiötä. Jotenkin kuvaavaa oli huomata ’kaverille ei jätetä’ kisan tiimoilla käytävää keskustelua. Siellä kun moni itku kurkussa vaati toimenpiteitä kisan rajaamiseksi vain rekistyneille keskustelijoille. Nimimerkki pitäisi tatuoida esinahkaan ja vaadittaessa esitettävä sitä kysyvälle. Voi voi… Ihan riittävä syy olla ilmoittautumatta kisaan. Voisi joutua pelaamaan tällaisen pässin ryhmässä…

    Koskapa tämä on metsästäjien ja kalastajien kansa, luulen suvaitsevaisuuden tarttuvan meidän visakalloihimme kovin hitaasti..

    ’toiset rakentavat Helsingin seudulla kentän ja sijoittavat siihen paljon rahaa- minun on hyvä sitten sinne mennä pelailemaan puoli-ilmaiseksi, kun kenttä on valmis’

    Vaikka ymmärrän edellisen kärjistykseksi, olisi mukavaa tietää kentät joissa pelata ’puoli-ilmaiseksi’.

    Osakkeeenomistajien oikeutta säädellä kenttänsä käyttöastetta ei kukaan ole asettanut kyseenalaiseksi. Ja sitähän tapahtuu koko ajan.

    En ole havainnut, että kukaan olisi todistanut, että green fee-pelaajat saavat kierroksensa halvemmalla kuin osakkaat tai pelioikeuden lunastaneet.

    Yhtälö on mielestäni yksinkertainen. Pelaajia on enemmän kuin kentille mahtuu. Kysyntä ylittää tarjonnan jolloin hinnat nousevat. Maksukykykyisille tämä ei tuota ongelmia, mutta vähemmän varakkaat rimpuilevat mukana (ja valittavat) tai lopettavat . Eliittimaine säilyy ja jopa kasvaa. Hinnannousua edistävät myös ihmiset, jotka sijoitusmielessä ostavat osakkeita. Ainoa tie ulos on joko lisäkenttien rakentaminen tai harrastajamäärän lasku. Moni golfari varmasti miettii nyt ankarasti onko harrastus 10-30 euron lainan arvoinen (minä ainakin mietin). Onneksi vuokralle on vielä päässyt, mutta vuokramarkkinatkin ovat lämmenneet. Golfpörssi pursuaa yritteliäitä vuokraajia, jotka spekuloivat pelioikeuksien hinnoilla. On mielenkiintoista nähdä, kenen käteen ne kesään mennessä siirtyvät ja millä hinnalla.

    Vastauksena saamiini kommentteihin totean, että olen ostanut osakkeen aikoinani noin 10000 markalla (myyntihinta nykyään noin 16500 EUR). Mielestäni olen tällöin kantanut korteni kekoon golfkenttärakentamisen hyväksi.

    Toivotan mielelläni tervetulleeksi kotikéntälleni muutkin suomen golfkenttärakentajat. Pelataan toistemme kentillä ja joskus vaihdetaan kokemuksia ulkomaisten kentänrakentajien kanssakin pelaamalla heidän kentillään.

    Minusta ylläolevassa ei ole mitään itsekästä. Siinä lauseessa on itsekästä hyvin paljon jos sanoo: ’minä menen pelaamaan toisten rakentamille kentille koska en haluaa panostaa rahaa kenttärakentamiseen’

    Toivotan myös tervetulleeksi kentälle nämä pelaajat sen jälkeen kun oman kentän väellä on tiiaika ja muiden kenttien rakentajat (yleensä naapurikenttien osakkaat) ovat saaneet aikansa.

    Mielestäni kaukojäsenet ovat tiensä valinneet aivan kuten Tilander sanoi Suomen Golflehdessä.

    Vastauksena saamiini kommentteihin totean, että olen ostanut osakkeen aikoinani noin 10000 markalla (myyntihinta nykyään noin 16500 EUR). Mielestäni olen tällöin kantanut korteni kekoon golfkenttärakentamisen hyväksi.

    Toivotan mielelläni tervetulleeksi kotikéntälleni muutkin suomen golfkenttärakentajat. Pelataan toistemme kentillä ja joskus vaihdetaan kokemuksia ulkomaisten kentänrakentajien kanssakin pelaamalla heidän kentillään.

    Minusta ylläolevassa ei ole mitään itsekästä. Siinä lauseessa on itsekästä hyvin paljon jos sanoo: ’minä menen pelaamaan toisten rakentamille kentille koska en haluaa panostaa rahaa kenttärakentamiseen’

    Toivotan myös tervetulleeksi kentälle nämä pelaajat sen jälkeen kun oman kentän väellä on tiiaika ja muiden kenttien rakentajat (yleensä naapurikenttien osakkaat) ovat saaneet aikansa.

    Mielestäni kaukojäsenet ovat tiensä valinneet aivan kuten Tilander sanoi Suomen Golflehdessä.

    Vastauksena saamiini kommentteihin totean, että olen ostanut osakkeen aikoinani noin 10000 markalla (myyntihinta nykyään noin 16500 EUR). Mielestäni olen tällöin kantanut korteni kekoon golfkenttärakentamisen hyväksi.

    Toivotan mielelläni tervetulleeksi kotikéntälleni muutkin suomen golfkenttärakentajat. Pelataan toistemme kentillä ja joskus vaihdetaan kokemuksia ulkomaisten kentänrakentajien kanssakin pelaamalla heidän kentillään.

    Minusta ylläolevassa ei ole mitään itsekästä. Siinä lauseessa on itsekästä hyvin paljon jos sanoo: ’minä menen pelaamaan toisten rakentamille kentille koska en haluaa panostaa rahaa kenttärakentamiseen’

    Toivotan myös tervetulleeksi kentälle nämä pelaajat sen jälkeen kun oman kentän väellä on tiiaika ja muiden kenttien rakentajat (yleensä naapurikenttien osakkaat) ovat saaneet aikansa.

    Mielestäni kaukojäsenet ovat tiensä valinneet aivan kuten Tilander sanoi Suomen Golflehdessä.

    Perustelusi pätevät ainoastaan kenttäyhtiöiden perustajaosakkaisiin ja osakeantien merkitsijöihin. osakkeiden ensimmäisiin omistajiin.

    Miten mielestäsi pitäisi suhtautua valmiin kentän osakkeiden ostajiin, niihin, jotka ovat ostaneet osakkeensa vapailta markkinoilta? Kenttäyhtiö ei koskaan ole nähnyt markkaakaan heidän rahoistaan, eikä ole siis voinut käyttää niitä kentän rakentamiseen, rahat kun ovat menneet myyjän taskuun.

    Entäpä kentät, joiden perustajat ovat laman aikana menneet joko konkurssiin tai muuten tosiasiallisesti nurin? Osakkeet on myyty huutokaupoissa pienellä murto-osalla todellisista rakennuskustannuksista, loppuosa on kaatunut veronmaksajien maksettavaksi, eikä tälle rahalle ole saatu mitään vastiketta.

    Miten tämän tyyppiset osakkaat eroavat inhoista vapaamatkustajista?

    Olisiko Tillanderin puheissa mitään ristiriitaa? Hän vieroksuu green-fee-pelaajia ja samaan aikaan kehuskelee kymmenillä bongaamillaan ulkomaisilla kentillä, joiden rakennuskustannuksiin hän ei ole taatusti osallistunut mitenkään. Hänen panoksensa kentänrakentamiseen suomessa rajoittuu jäsenyyteen klubissa, jonka kentän aikanaan tosiasiallisesti kustansi eräs eteläsuomalainen lehtikeisari.

    Minkälaisina vapaamatkustajina

    Onpa ollut tuo Tillanderin kirjoitus sohaisu ampiaispesään. Asioita kuitenkin sekoitetaan:

    Kun osallistutaan rakentamiseen (=ostetaan osake) ollaan myös sijoittamassa ja toisaalta turvaamassa omaa pelioikeutta pidemmällä tähtäimellä. Monet haluavat tehdä näin.

    Tuo lentokonematka Pattayalle oli tosi hyvä vertaus. Jos pelaa greenfeellä (esim. kaukojäsen) maksaa siitä markkinahinnan, minkä kukin kenttä (=yhtiö) tasan tarkkaan itse määrittelee. Tämä on toinen tapa. Miksi näihin henkilöihin pitäisi suhtautua nuivasti?

    Sevehän se varsinainen ilmaiseksi pelaaja on. Kun laskee hänen osakkeensa tuoton, on hän pelannut aika monta ilmaista kierrosta. heh heh!

    Osa noista ,jotka ajattelee Tillanderin tavoin, ovat todella varmaankin niitä jotka haluavat ylläpitää elitismiä. Osa ei ehkä muuten ymmärrä liiketoiminnan lainalaisuuksia.

    Joopa joo, Tilanderin kommentit ovat samaa sarjaa kuin hänen selostuksensa…asia on esitetty tosi tökerösti.

    Mutta mitä lajin elitistiseen leimaan tulee, väitän että syyt ovat kyllä vahvasti muuallakin:

    Vieraspelaaminen on mielestäni yksi golfin suola, mutta jos joku kaukojäsen kehtaa tulla arvostelemaan gf-hintoja, silloin ollaan aika pahasti lokki-linjalla.Ja yleensä juuri nämä valittajat leimaavat lajia elitistiseksi.Voin lyödä vaikka vetoa että kun tällainen köyhä ruikuttaja perii mummoltaan 10k€ ja ostaa golf-osakkeen, suusta ei enää pääse yhtään elitismiin viittaavaa kommenttia ?

    Severiano:

    ’Toivotan mielelläni tervetulleeksi kotikéntälleni muutkin suomen golfkenttärakentajat. Pelataan toistemme kentillä ja joskus vaihdetaan kokemuksia ulkomaisten kentänrakentajien kanssakin pelaamalla heidän kentillään.’

    Tuo on provoksikin aika kehno. Golfkenttäkö on kiinni pelkästä aikoinaan tehdystä rakentamisesta? Mitenkähän kävisi, jos toiveesi toteutuisi. Ei olisi ruuhkiakaan, mutta aika paljon maksaisitte ylläpidosta vuodessa.

    En näe tekstisi perusteella minkäänlaista eroa kaukojäsenten ja vuokrapelioikeudella pelaavien jäsenten välillä. Samanlaisia pummeja kaikki. Eli myös osakkeiden vuokraaminen pitäisi kieltää. Toivottavasti et Seve katkaise jalkaasi nyt liukkailla keleillä. Periaatteen miehenä et luonnollisestikaan vuokraisi osakettasi kenellekkään kuokkavieraalle. Myyminenkään ei tietenkään tulisi koskaan kyseeseen, vaan osakekirjat kuopattaisiin aikanaan kanssasi hautaan.

    Palaan asiaan eli pari sanaa vielä kaukojäsenyydestä. En kyllä tarkoittanut pari kertaa vuodessa pelaavia. En näe mitään syytä miksi heidän kannattaisi kuulua mihinkään seuraan. Mitä etua siitä olisi? Tasoitus ei ole voimassa. Tällöin samoille kentille pääsee pelkällä green cardilla kuin vaikkapa Bothnian jäsenyydellä.

    ts

    Keskustelun värikkyys ja mielipiteiden erilaisuudet ovat toisaalta osoitus siitä, että vastakkainasettelu alkaa yhä vahvemmin nousta esiin. Se kertoo myös todellisesta ongelmasta eli kenttien liian vähäisestä määrästä pelaajamäärään nähden.

    Tätä kysynnän ja tarjonnan epätasapainoa käyttävät nyt hyväkseen liikemiehet, joille kentän perustamisesta on tullut varsin tuottava bisnes ja osakeantien tuotto on nousemassa huimasti kentän perustamiskuluja suuremmaksi. Tämä ei varmaan lajin kannalta ole kovin suotuisa asia.

    Perinteisesti golfkentät ovat rakentuneet yhteisen asian ympärille kerääntyneiden ihmisten halusta pelata golfia ja sitoutua maksamaan siitä aiheutuvat kulut. Näin ovat saaneet alkunsa hyvin monet Suomenkin vanhoista seuroista ja jotkut vähän nuoremmatkin. Seve on pitkälti oikeilla linjoilla toivottaessaan ’oikeat’ vieraspelaajat tervetulleeksi.

    Jos kaukojäsenyys hyväksytään olennaiseksi osaksi lajia Suomessa, tekee mieli kysyä, kuka ne uudet kentät rakentaa, kun on mahdollisuus pelata green feellä kaikkia noita valmiina olevia kenttiä. Kaikki vieraspelaaminen on OK, kunhan pelaajalla on todellinen jäsenyys jossakin kentällä.

    Jotta osakkeiden hintakehitys ja pelaamisen kustannukset saadaan kuriin, tarvitaan nyt uudestaan pioneerihenkeä peliin. Puuhamiehet liikkeelle rakentamaan pelimahdollisuuksia pelaamisen kustannuksia vastaavilla hinnoilla ja etsimään ’vaihtoehtoisia rahoitusmuotoja’ joita Suomelakin samassa lehdessä nosti esille. Tuossa taannoisessa ’toimarit’ ketjussa esiintynyt Ruotsin malli voisi olla sovellettuna yksi tällainen rahoitusmuoto. Tuo raha ei ratkaise, vaan periaate tarkoittaa myös sitä, että golfkenttien taloudet ovat siinä kunnossa, että vieraspelaamisen tuoma raha ei todellakaan enää ole välttämätöntä, vaan ongelmia alkaa olla ennemminkin oman jäsenistön pelimahdollisuuksien turvaamisessa.

    Kuule Lassi, luin sun jutun golflehdestä ja muutaman asian haluan sanoa…niin kuule Lassi sä sanot että mä olen valinnut ”pay &play”- elämäntavan mutta kuule Lassi mä silti ymmärrän sun ongelman; Lassi sä olet ilmeisesti vapaaehtoisesti valinnut vaihtoehdon ”buy stock & play” –elämänmuodon ja sitten kaiken maailman persaukiset tulee sun kentälle pelaamaan- ja ei edes osaa pelata-onko törkeydellä enää mitään rajaa Lassi? !! – Mutta kuule Lassi sinä kun olet niin sivistynyt mies niin sähän tiedät miten markkinatalous toimii ja sulla kun on fyffee niin osta kuule osake-enemmistö kentältäsi niin saat itse päättää tai osta osake joltain ”suljetulta” kentältä- kato joku vääräleuka saattaa muuten sanoa että pelatkoon kentällä minkä on valinnut ja pelatkoon osakeyhtiön sääntöjen mukaisesti ja saattaa vielä lisätä että tässä asiassa ei ratkaise periaate vaan raha- mutta onko törkeydellä mitään rajaa Lassi?

    Kuule Lassi mä ymmärrän senkin kun sä sen sanot että ”osakeyhtiö havaittiin reilut parikymmentä vuotta sitten hyväksi tavaksi saada kenttiä pystyyn” mutta pitääkö sitä nyt ruveta ”business-henkiseksi” – Kuule Lassi mä ihmettelen ihan samaa ja musta olisi kanssa oikein hyvä sellainen valistunut diktatuuri jossa ei turhaan asioita kehitettäisi ja voitais vaan kavereita kutsua pelamaan- onko törkeydellä enää mitään rajaa Lassi?

    Mutta Lassi vaikka mä ymmärrän sun ongelman niin yhtä asiaa mä ihmettelen kauhiast; kun on 10 vuotta hieronut samaa kenttää samojen kavereiden kanssa niin eiks se ole vähän tylsää? Eiks edes sitä yhtä bunkkeria voisi vähän siirtää? Ja eiks se ole vähän sitäsiittoista aina samojen kanssa? Kuule Lassi mä kannatan monogamiaa mutta eiks sitä sentään vois joskus heittää ihan yhden päivän-jutun?

    Kuule Lassi mä nyt lopetan sinua mukaillen- mä ehdotan , että teemme ”mahdottomasta” pallopelistä vielä mahdottomamman –oikean missioonimpoosiplen- luovutaan markkihenkisyydestä ja perustetaan golfkenttä Pohjois-Koreaan- lähetsä mukaan Lassi?

    Nimetön

    Määritelkää ’ Kaukojäsen ’

    Onko se sellainen golfinpelaaja joka on liittynyt johonkin Golfseuraan missä ei tarvitse ostaa osaketta tai vuokrata pelioikeutta päästäkseen seuran jäseneksi ja joka sijaitsee muualla kuin pelaajan kotipikkakunnalla ja sitten pelaa Greenfeellä.

    Tai onko hän sellainen joka on liittynyt johonkin Golfseuraan mistä on ostanut osakkeen ja pelioikeuden päästäkseen seuran jäseneksi ja joka sijaitsee muualla kuin pelaajan kotipaikkakunnalla ja kuitenkin pelaa Greenfeellä.

    Tai onko hän sellainen joka haluaa kokeilla pelata Golfia ilman mielettömiä rahallisia alkusatsauksia ja liittyy halpaan ei osake ei pelioikeuspakkoa Golfklubiin joka on muualla kuin kotipaikkakunnalla koska ei ole varma onko laji häntä varten, ja pelaa Greenfeellä.

    Tai onko hän sellainen joka liittyy Golfklubiin joka on muualla kuin kotipaikkakunnalla eikä ikinä käy pelaamassa siellä vaan pelaa Greenfeellä. Vaikka omistaisi osakkeen

    Suomessa on näet muutama Golfseura ja kenttä joka toimii Ry. pohjalta nimiä mainitsematta ja näissä ei ole osakkeita myynnissä ja sitten sellaisia missä osake maksaa 300 €.

    Siitäkin huolimatta nämä kentät ja Golfseurat voivat hyvin ja ovat laajentamassa kenttiään.

    En ole jaksanut lukea joka viestiä tässä listassa ja Tilanderin jutunkin luin hyvin nopeasti. Mutta kommentoin muutamaan asiaan:

    -Osakkeenomistajana en halua kentällemme yhtään yritystapahtumaa sen vuoksi että hoitovastike tippuisi esim 100 euroa.

    -Botnia golfin gf-pelaajat (tai mitä ne kaukopelaajat ovatkaan) maksavat ihan samoja euroja kuin Talinkin jäsenet.

    -Jos golfliitto haluaa lopettaa kaukojäsenyyden se voi tehdä sen poistamalla kyseiset seurat liitosta.

    Ei siihen provo-juttuja golf-lehdessä tarvita.

    -Muistakaa että golfkulttuuri on suomessa hyvin nuorta (n 10 vuotta kansan lajina)

    Että näin…

    On tama sentaan hauska keskustelu. En valitettavasti tunne enka ole edes lukenut taman Tillanderin hengentuotetta, mutta voinen kuitenkin osallistua keskusteluun.

    Ensin yksi asia, joka taalta rapakon takaa nahtyna vahan ihmetyttaa, johtuen ehka omasta naiviudestani. Suomen Golfliitto (SGL) – kaikki kunnia sille sen tekemasta suurenmoisesta tyosta!!! – on paattanyt, etta kaikilla sen jasenseuroilla tulee ”olla kotikentta tai toteuttamiskelpoinen suunnitelma”. Edelleen vain SGL:n jasenseurojen jasenet voivat pelata golfia toisten jasenseurojen kentilla. Koko golf Suomessa – Suomen Golfliiton hyvalla avustuksella – perustuu naihin seuroihin ja niihin liittyviin kenttiin. Fine! Jos et kuulu mihinkaan seuraan kauko- tai lahijasenena, et voi harrastaa golfia. Monille rangeille ja joillekin par 3 kentille voit sentaan menna tahkoaamaan, mutta aitoa Pay and Play –golfia ei voi Suomessa harrastaa. SGL:lla on tavallaan monopoli koko harrastukseen Suomessa. Poikkeuksellista jopa Suomessa!

    Ei tama ”jasenasia” varmaan niin ongelmallinen ole, vaikka vahan takapajuinen. On kai ihan ok (ainakin kukaan ei ole vaittanyt vastaan), etta ne jotka ”aidosti” golfista innostuvat, liittyvat sitten johonkin seuraan. He joko maksavat liittymismaksun, ostavat tai vuokraavat osakkeen tai sitten maksavat vain vuosimaksun. Onko tama aivan valttamatonta tai ainut mahdollinen tapa, on toinen kysymys!

    Jos (ja Suomen tapauksessa kun) kaiken pitaa olla niin organisoitua, niin mikei SGL voisi ottaa jasenekseen yhteisoa, jolla ei ole omaa kenttaa? Tama yhteiso voisi maksaa liitolle (tai kentallisille jasenyhteisoille kollektiivisesti) jasentensa vakuutuksista ja muista palveluista joita liitto tarjoaa kentillekin. Tama yhteiso voisi aivan hyvin yllapitaa jasentensa tasoitusluetteloa ja vaikka jalleen maksaa liitolle maksun siita, etta tama on arvioinut eri kenttien slopet ja cr:t. So what, jos yhteisolla ei ole omaa kenttaa! Nain mina ja poijjaat (sorry, tama on Augustamaisesti vain miehille ;-)) voisimme perustaa firman, jonka tarkoituksena on tarjota golfpalveluja jasenilleen; matkoja Augustaa, kilpailuja ympari Suomea ja vaikka Ruotsia, ja vaikka avata proshopin, joka myy pelivalineita myos ulkopuolisille. Alkaa kasittako minua vaarin. Olen kiitollinen niille, jotka ovat jaksaneet/pystyneet olla mukana perustamassa ja yllapitamassa kenttia omilla tai muiden rahoille. Kiva juttu, meidan ei tarvitse rakentaa omaa kenttaa! Mutta mitan helvetin vapaamatkustelua se oikein on, jos me maksamme kayvan, neuvottelemamme hinnan kustakin pelatusta kierroksesta tai vaikka koko kaudesta jonkun kentan kanssa. Miksi ainoastaan tietyntyyppisien yhteisojen jasenet saavat harrastaa golfia Suomessa?

    Vaihtoehtoisesti yksityinen kentta tai kenttaryhmittyma voisi paastaa kentalleen ko yhteison jasenet – tiettya greenfeeta vastaan. Mika siina vieraspelaamisessa (siis niiden persaukisten kaukojasenten pelaamisessa) oikein on, jos siita kuitenkin rahaa tulee virman kirstuun. Jos yksikin golfkenttayritys (toi viis kenttaa yhdessa!) paattaa, etta se ei halua vieraita pelaamaan kentalleen, voi se niin tehda. Silla on siihen taysi oikeus. Miksi ihmeessa nain ei ole tapahtut, vaikka osakkeenomistajat siita jatkuvasti silmat punaisina itkevat. Jos paakaupunkiseudun (kaupunki ei taitaisi HGK:lle lupaa menna mukaan) hienot ja hyvat kentat paattaisivat nain tehda, niin tehkoon. Jos edelleen olen sita mielta etta on golf siella missa haluan pelata on liian kallista tai budjettini ei edelleenkaan anna myoden, en pelaa.

    Voi olla, etta jos kentat ryhmittyisivat, suntyisi Suomeen ”kahden kerroksen” klubeja – suljettuja yksityisklubeja ja vieraspelaamisen mahdollistavia kaiken kansan kenttia. (En usko, etta ”kaiken kansan” klubeilla olisi pitkan paalle jarkevaa evata yksityisklubien jasenilta pelaamista omilla kentillaan, varsinkin jos ne joskus saisivat viela julkista avustusta jossain muodossa. Olisivatko yksityiset parempikuntoisia ja taloudellisesti sitten paremmassa asemassa? Voi olla. Jalleen on eri asia haluaisinko mina, tai muut nai kayvan!

    Golfyritykset saavat kylla perustella toimintaansa liiketaloudellisin syin, mutta miksi yksittainen pelaaja ei saisi arvioida omaa, rakasta harrastustaan sen tuomien kustannusten valossa. Ja viela pahimmassa tapauksessa yrittaa valttaa ylimaaraisia kustannuksia. Eli miksi nykyiset golfyritykset ja niiden osakkeenomistajat saavat toimia markkinatalouden periaateiden mukaan, mutta yksittainen pelaaja – tai vaikka golfkauppayrittaja, herra paratkoon jos niin kavisi – ei.

    Siina seve on vaarassa, etta golfin Suomessa pitaisi perustua omistukseen. Ettehan te nyt voi kokonaista urheilulaijia ostaa! Mutta ainakin Suomessa nakojaan haluaisitte…

    Sorry, etta tuli seposteltua vahan pitkasti. Ja viela yhdelta istumalta. Jos nain hyvin pystyis keskittymaan lahipelitreeniin, niin… Paras lahteakin valittomasti kokeilemaan!

    Saas nähdä milloin pääkaupunkiseudulle muodostuu niin suuri määrä golfareita, että joku (esim Britti-firma) kiinnostuu asiasta; rakentaa tai ostaa kentän ja alkaa tekemään asialla oikeasti bisnestä.

    Pay and Play. Kesällä kentällä, talvella hallissa.

    Ei jäsenyyspakkoa, ei jäsenyysmaksua, ei greencard pakkoa, joustavaa palvelua yritysasiakkaille….

    Kesäksi palkataan halpatyövoimaa Virosta ja syksyllä takaisin kotiin.

    Special price for you sir, today only!

    Utopiaa?

    Jotenkin jokaisessa tekstissä lukee se, mikä on ideana Tilanderin tekstissä.Valitettavasti harva lukija on ymmärtänyt asian. Jokainen joka on valinnut/joutunut valitsemaan pay&play vaihtoehdon täytyisi käsittää, että ne ketkä omistavat päättävät. Kyllä minun puolesta vieraspelaajia saa käydä kentälläni, kunhan maksavat se hinnan GF:stä mikä on määrätty myyjän taholta. Pitäähän se paikkansa, että Suomesta löytyy 5-10 kpl klubeja, jotka ei halua kaikkia vieraspelaajia kentälleen. Valitettava tosiasia sekä hyvä asia—>syntyy valinnan vapautta. Tietysti, jos minulta jää saamatta peliaikani vieraspelaaja rynnäkön takia koittaisin tehdä asialle jotain. Aikojen varausjärjestelmä on hyvä keino taata valtaosalleen jäsenistölleen aikoja esim. jäsenet 3 vrk ennen ja vieraat 2 vrk ennen.

    En usko puhtaan pay&play kentän onnistuvan ilman seuraa Suomessa. Jokaisen meidän oikeusturva on silloin uhattuna, ketä vakuutta meidät jos pääsee ilman greencardia pelamaan. Toisaalta joihinkin Suomen suurimpiin seuroihin pääsee liittymään netin välityksellä ja senkun ilmoittaa tasoituksen niin saa jäsenkortin tasoituksella.

    Se ketä itse ehdotti pay&play kenttää mikset itse ryhdy toimeen? täyttäisi kaikki tämän maan marxilaistalouden velvoitteet yhteiskunnan osalta. Kaikki saa pelata. Eihän sinun tarvitse omistaa kenttää vaan se hallinnointi ja kentänhoito olisi sinun business. Haet sopivan maa-alueen 15 minsan päästä Senaatin-torista niin kaikki Ok. Suomalaiset ovat laiskoja uhramaan itsensä puolesta mitään.

    Olen tyytyväinen siihen, että innostuin 6 vuotta sitten golffista ja sain kohtuu hinnalla pelimahdollisuuden. Onneksi en ruvennut trendipelleksi ja vaihda parin vuoden välein lajia.

    Tunnistin erään nimimerkin tästä viestiketjusta, joka kritisoi omistamisen oikeutta. Tyypin edellisiä harrastuksia 80-luvulta tähän päivään: Lainelautailu, Tennis, Purjehdus, Telemark-hiihto, Laskettelu sekä golf. harrastaa nykyisin after-skitä ja golffia. Jokainen meistä voisi mietti mikä on 5 vuoden kuluttua golf-buumi.

    Olen erittäin tyytyväinen, että asun yli 100 kilometrin päässä pääkaupunkiseudusta. Saa töistä saman palkan, halvemmat asunnot, mukavammat ihmiset sekä on erittäin halpaa pelata golffia.

    Erittäin mukavaa kesän odotusta niille, jotka ymmärtävät sen mikä pitääkin

    Vaikka keskustelu velloo, on aihe tärkeä.
    Toistan vielä omat kantani. En itse omista osaketta, (vuokraan):
    – Paras kenttämuoto olisi kaikille valtion tai kuntien omistama ja seurapohjaisesti hallittu kenttä. Koska näitä ei meillä pahemmin ole, mutta jotkut ovat omin riskirahoin kenttiä tehneet, niin…
    – kentän omistajat päättävät kentästä, sen ylläpidosta, kuluista ja tuloista, eivät muut tahot.
    – vieraat ovat tervetulleita kentille aina, joko osakkaan seurassa tai normaali greenfeellä kentän sääntöjen mukaan. Mielestäni jopa suotavaa ja jokaisen peliin vaihtelua tuovaa.

    En kuitenkaan pidä siitä, että golffari yrittää hakea maksimihyötyä, minimimenoin. ( Se on mielestäni sama kuin käyttäisi pankkiasiointiin lapsen tiliä, palvelumaksujen välttämiseksi.)

    Juniorien pitäisi saada pelata kaikkialla halvalla. Nuoret aikuiset jotka putoavat juniori-luokituksen ulkopuolelle, mutta eivät vielä ole työelämässä, ansaitsisivat kuuluvat samaan joukkoon.
    Jos lajia aloittelee tai pelaa vähän, on kallista liittyä seuroihin. Golfliiton pitäsi sallia suora jäsenyys liittoon, ja saada tätä jäsenyyttä vastaan oikein hinnoiteltuja pelilippuja kentille. Korvata kaikille hankala kaukojäsenyys suoraselkäisellä mallilla.

    Vai onko vuodatus ihan ******stä?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 166)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #516948 kohteessa’Episode 5 – Elitismin vastaisku’

Etusivu Foorumit Yleistä ’Episode 5 – Elitismin vastaisku’