26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

’Episode 5 – Elitismin vastaisku’

Etusivu Foorumit Yleistä ’Episode 5 – Elitismin vastaisku’

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 166)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hohhoijaa, suvaitsevuutta á la Suomen Golfliitto ! Onko mikään ihme, että tälläkin forumilla joudutaan usein keskustelemaan aiheesta suvaitsevaisuus ja erilaisten tavoitteiden hyväksyminen golfin yhteydessä, kun Golfliiton virallisessa julkaisussa melkein pääkirjoituspalstalla alan ilmeisesti aika virallinen auktoriteetti L.Tilander kirjoittaa seuraavaan tyyliin: ’ … Muiden vieraiden suhteen oltaisiin kriittisiä. … … Ongelmallisiin kaukojäseniin pitäisi tälläisellä kentällä aina suhtautua nuivasti. He ovat vapaaehtoisesti valinneet ’pay & play’ -elämänmuodon eli pelatkoon siellä missä voivat. Tässä asiassa ei raha ratkaise vaan periaate. …’ Koko kolumnista heijastuu golfliiton tai ainakin ko. henkilön (olisiko juttu päässyt noin näkyvälle paikalle lehdessä ellei se ainakin myötäile virallista linjaa) harmistuneisuus siitä, että golfin pariin on alkanut eksyä muitakin aikuisia kuin vuorineuvoksia ja muitakin nuoria kuin heidän jälkeläisiään. Uusien pelaajien ja pelaajaryhmien pelaamismahdollisuuksien edistäminen on ikävä kyllä tainnut vähän päästä häiritsemään elitistisiä herraklubeja, vaikka ei kai nyt kuitenkaan kaikkia. Tälläisten kolumnien jälkeen ei liene syytä ihmetellä, miksi golf ei ihan oikeasti tunnu pääsevän eroon elitistisestä maineestaan. Eihän se edes yritä.

    Samaa mieltä ehdit vain ensin

    Tuskin (tai ainakin toivottavasti) kentänpitäjien tarvitsee näitä ’ohjeita’ alkaa noudattamaan?

    Nimetön

    Olen täysin samaa mieltä edellisten kanssa.

    Eikö Suomi ole vapaa maa ja jokainen harrastaja niin golfin kuin muutakin urheilun saa vapaasti valita seuransa mihin liittyy.

    Suurin syy miksi meitä parjattuja ’ Kaukojäseniä ’ on ja koko ajan tulee lisää on pilviin nostetut osakkeiden ja vuokrapelioikeuksien hinnat, saati sitten että täällä etelä-suomessa mahtuis johonkin klubiin ilman pitkää jonotusaikaa.

    Jos sitten vielä pelaa kerran viikossa kierroksen niin miksi ihmeessä pitäisi ostaa kallis osake tai vuokrapelioikeus. Minulle golfin suola on siinä että voin pelata ympäri suomen greenfeellä erilaisilla kentillä eikä vaan tahkota sitä kotikenttää päivästä toiseen niin että tuntee joka ruohontupsun ja kiven sieltä.

    Miksi muuten kutsuisitte näitä NHL pelaajia jotka asuu 10 kuukautta jenkeissä ja kaksi Suomessa mutta ovat Suomalaisen golfklubin jäseniä.

    Siinä minulla on todellisia Kaukojäseniä.

    Ps: Eihän ne niitä tietenkään oman klubin mielestä ole kun ovat ostaneet sikakalliin osakkeen niin eihän niitä voi parjata kaukojäsenyydestä.

    PS PS: Onneksi on vielä niitäkin kenttiä minne me köyhät ja surkeat ’ kaukojäsenet ’ ollaan tervetulleita pelaamaan Greenfeellä.

    Näyttäisi ainakin tämä palsta olevan täynnä sosialisteja, nimittäin ymmärrykseeni ei mahdu, että yksityisin varoin rakennettujen ja ylläpidettyjen kenttien tulisi harjoittaa sosiaalitoimiston virkaa urheilun saralla jakamalla puoli-ilmaisia pelikierroksia persaukisille.

    Nämä sosialistit, jotka haluavat pelata lähes ilmaiseksi yksityisin varoin rakennetuilla kentillä, kehtaavat vielä valittaa yksityisvaroin rakennettujen kenttien ruuhkaisuudesta, varsikin kun maksatte sen 10€ kaukojäsenyyden jonnekin seuraan jossain jumalan selän takana, jossa oli kenttä ,tai on ,tai et muista ,tai ainakaan et ole ainakaan käynyt kyseisessä paikassa.

    Kohtuus se on poijat ja tytöt kerjätessäkin.

    Olen itsekin persaukinen golffari, joka ei kannata sosialismia, mutta maksan vuokrapelioikeuteni ja jäsenmaksuni seuraan, jossa pääosin pelaan.

    Fiksua puhetta. Olen aivan samaa mieltä, että minkä takia muiden pitäisi kustantaa toisille harrastus ja toisille ei. Mikäli olette valinneet kiertolaisen elämän, että haluatte kiertää eri kenttiä ja maksaa johonkin korvessa sijaitsevaan rangelle maksunne niin siitä vaan. Mutta ei kannata valittaa, että kaikki maksaa. Useimmille kentille junnuille on alennetut greenfeet. Sinä päivänä, kun valtio/kunta maksaa valtaosan kentän rakennuskustannuksista niin silloin voidaan alkaa valittaa miksei päästetä ulkopuolisia pelaamaan eurolla tai parilla. Lukekaas 26.01.2003
    Hesarin sivulta D2 löytyvä juttu otsikolla ’Työ ei ole rangaistus- vai onko?’. Kuvastaa hyvin Teitä kaukojäseniä. Omalla klubillani pelaa useita ulkomailla pelaavia kiekkoilijoita, mutta joku on heille tilin maksanut ja he ovat ostaneet oikeuden pelata valitsemallaan kentällä. Sitä en voi kiistää, että joillekin maksetaan enemmän kuin toisille—>Ammatinvalinta kysymys;)

    En muistanut ostaa tänään ruokaa kaupasta. Tulen teille syömään jääkaapin tyhjäksi ja maksan siitä ilosta 2 euroa. Olen valinnut sellaisen elämän tyylin.

    Toivon oikein mukavia ja miellyttäviä golfkierroksia kaikille niille, jotka maksavat sen hinnan mitä ovat valmiita maksamaan.

    Sananlasku sanoo ’periaatteet alkaa kun järki loppuu’. L. Tilander painotti että kyse on nimen omaan periaatteesta, ei rahasta. Eikä se rahasta voikkaan olla kiinni nykyisillä greenfee hinnoilla. ’Ongelma’ on aika hyvin jo hoidossa. Samaa periaatetta soveltaen tulisi meidän irrottautua myös EU:sta ja suhtautua nuivasti maahanmuuttajiin jne…, vai mitä Mr. Tilander & Hengenheimolaiset?

    Itse pelaan vuokraoikeudella, enkä omista osaketta, mutta ymmärrän ja hyväksyn sen että kentän omistajat saavat hallinnoida omaisuuttaan.
    Hehän ovat maksaneet siitä. Osalle summa on saattanut olla mitätön, mutta suuri osa on säästänyt tai ottanut velkaa ja tehnyt suuren investoinnin.

    Totta kai he haluavat varmistaa omia pelimahdollisuuksiaan. Niin minäkin tekisin heidän asemassaan.

    Tilander kirjoitti myös, että kenttäyhtiöiden pitäisi rakentamisen sijaan keskittyä kenttien vakiintuvaan ylläpitoon. Sekin kuulosti järkevältä. Onneksi etelä-suomeen on tulossa muutama uusikin kenttä. Ne eivät kaikki ole rikkaiden kenttiä, vaan osakkeita voi hankkia vielä kohtuuhintaan.

    Itse olen ajatellut sellaisen hankkia ja keskittyä pelaamaan, vuotuisen vuokraosakerumban sijaan.

    Joo, kyllä L. Tilander voisi katsoa peiliin, mutta niin voisi tehdä näköjään moni muukin. Kyllä huomaa taas tuon suomalaisen perusluonteen, kateus käy kaiken edeltä. Laitetaan saman tien kaikille greenfee pelaajille pupupuku pakko kentälle niin kaikki erottaa nuo rikolliset heti ja huudetaan niille törkeyksiä vielä koko kierroksen ajan aina sopivan tilaisuuden tullen.

    Omistan itse osakkeen enkä katso kyllä vähääkään kieroon kentillemme tulevia greenfee pelaajia. He tuovat sitä paitsi ihan tuntuvan summan vuosittaiseen budjettiin. Joka summa on pääosin ihan plussaa, kyllä kenttää hoidettaisiin ihan yhtä suurella summalla ilman heitäkin. Greenfee hinnan määrittely on sitten oma asiansa, laitetaan se sille tasolle kuin katsotaan oikeaksi ja ollaan sitten kaikki ihan vain pelikavereita siellä kentällä, riippumatta siitä miten pelimme kustannamme.

    En oikein ymmärrä ruikutusta ’pay&play’ – pelaajista. Asiasta keskusteltiin jossain aikaisemmassa ketjussa.

    Pay&play -pelaajien greenfeet on hinnoiteltu käsittääkseni joka kentällä osake- ja vuokrapelioikeuksia kalliimmiksi, joten mistään sosiaalisesta hyväntekeväisyydestä ei ole kysymys.

    Eivätköhän ulkopuolisesten roposet pikemmin kevennä kuin kasvata paineita osake- ja vuokrapelioikeuksien hintoihin.

    Osakeyhtiö voi käsittääkseni osakkaittensa myötävaikutuksella tehdä päätöksen, että eipä oteta ulkopuolisia pelaajia ensimmäistäkään, mutta hups vaan, meidän täytyy nostaa vastikkeita ja vuokrapelioikeuksien hintaa kolmanneksen (hatusta vedetty luku).

    Onkohan kenelläkään tietoa, millaisia osuuksia ulkopuolisten green feet edustavat kenttien tuloissa. Vaihteluvälit lienevät isoja.

    On siis sivistyneempää laittaa green feeksi 70 euroa, kuin keskustella asiasta?

    On vain hassua, kun sama väki valittaa ettei ole kenttiä, kenttiä ei rakenneta, kenttiä ei tarjota, eikä sinne kutsuta.

    Odottavan aika on pitkä… =)

    Ei ole sivistyneempää nostaa greenfeetä taivaisiin. Se greenfeehinta on mielestäni vain yksi olennainen seikka, mikä tähän keskustelussa olevaan asiaan vaikuttaa. Ja kuten sanoin, kaikki greenfeestä saadut tulee lähes suoraan sinne viivan alle positiivisena näkyviin, eli kyllä greenfee kannattaa olla ihan realistisella tasolla.

    Saisiko Tilanderilta käyttäytymisohjeita seuraavanlaisen ongelmatilanteeseen:

    Pitäisikö minun suhtautus nuivasti kun Porvoossa asuva Sarfvikin osakkeenomistaja tulee pelaamaan kotikentälleni green feellä?

    Miten muuten tunnistan moisen konnan kentällä, että osaisin huudella hänelle hävyttömyyksiä?

    Jaetaanko pelaajat ’hyviin vieraspelaajiin’ ja ’pahoihin vieraspelaajiin’? Näille edellämainituille voisi antaa jonkin erivärisen lipun bägiin, jottei tulisi suotta kivitettyä viattomia.

    Riippumatta siitä, mitä mieltä kaukojäsenistä ja greenfee-vieraspelaajista ollaan, käytännössä puheet jäävät puheen tasolle kolmesta syystä:

    1. Vieraiden kenttien ’oikeita’ ja kaukojäseniä ei ole kovin helppo toisistaan erottaa pelkän jäsenkortin perusteella. Jäsenkortin lisäksi pitäisi alkaa vaatia kaikilta green-fee-palaajilta kotipaikkatodistusta sen varmistamiseksi, että kyseessä ei ole kaukojäsen. Caddiemasterit eivät ehdi tällaisia asioita tarkistaa, eikä ole mitään syytä olettaa, että pelaajat suostuisivat esittämään selvityksen kotipaikastaan kentälle päästäkseen.

    2. On mahdotonta päästä yksimielisyyteen siitä, mikä kenttä on kaukojäsenkenttä ja mikä ei. Monien kenttien toiminta on jo nyt laskettu varsin pitkälle kesämökkiläisille ja lomailijoille myytyjen osakkeiden varaan, jolloin valtaosa jäsenistä asuu talvet toisella paikkakunnalla. Kentän reikien lukumäärä ei voi olla ratkaiseva, jos rahkeet ja vakuudet eivät riitä kuin yhdeksän reiän rakentamiseen alkuvaiheessa, ei sen perusteella oikein voi rangaista kieltämällä vieraspelaaminen.

    3. Vieraspelioikeus toimii molempiin suuntiin; olen itse ollut jo pitkään sitä mieltä, että Talin eli HGK:n jäseniä ei pitäisi Suomessa päästää millekään kentälle arkisin klo 14 jälkeen eikä viikonloppuisin lainkaan, ajakoot kotiin pelaamaan kentällään, kun ovat sen näiksi ajoiksi itselleen varanneet.

    Korjaan sanomisiani sen verran, että en suinkaan ole vieraspelaamista vastaan, tai kannata sulkeutuneita osakeklubeja. Uusilla kentillä pelaaminen on hauskaa ja vaihtelua tuovaa.

    Kommenttini oli kohdistettu siihen seikkaan että rahasäästön perusteella pidetään kirjoja ’sisämaan pikkuklubeilla’ ja sitten pelataan halvalla etelä-suomessa.

    Halvalla tarkoittaa, että monet näistä pelaajista pelaavat joko yritysten pelioikeuksilla tai kavereiden vieraina. Tämä kaikki on sinänsä ok, mutta he eivät osallistu yhteisen perustan rakentamiseen, vaan kuorivat kerman.

    Ehkä sinänsä hatunoston arvoinen taito sekin.

    Ei niitä siirrettäviä pelioikeuksia ilmaiseksi jaeta. Mitä eroa clubille on maksaako firma pelaamiseni vai tuleeko raha mun omasta pussista? Samaa rahaa se on.

    Huomaan joutuneeni ojasta allikkoon, olen tämän ketjun roisto.

    Pelaan muuten itsekin usein yrityspelioikeudella ja vieras green feellä, mutta vuokraan vuosittain myös itselleni pelioikeuden ja jäsenyyden. Kannan siis korteni kekoon. On totta, että ulkokuntalaiset jäsenet parantavat pikkukenttien rakennetta. Esim. Botnia golfin pelaavat jäsenet ovat varmasti tyytyväisiä.

    Pointtini tälle keskustelunhaaralle on että ymmärrän L.T.:n kirjoituksen. Se kuka omistaa, sillä on oikeus päättää.

    En minä sinua roistona pidä, mutta pitää muistaa että asioilla on aina monta puolta.

    Jos joku firma haluaa (fiksusti) maksaa osan palkasta pelioikeutena niin ei kai niin paha asia ole? Ei se ole sinulta mitenkään pois.

    Ei ole kiva tulla nimitellyksi pummiksi kun kuitenkin osakkeesta on maksettu clubille aivan yhtä paljon kuin muutkin.

    Tuon tyylistä yrityspelioikeutta en varsinkaan tarkoittanut. Varmasti ok.

    Joillakin isommilla firmoilla on oikeuksia, joilla pelaa klubeilla useita lähtöjä per firma per päivä. Silloin tällöin paljon muutakin porukkaa kuin työntekijöitä.

    Tämä tosin menee aiheesta sivuun…

    Jo on kumma kun tämän threadin lausuntoni pohjalta leimataan sosialistiksi???

    Mä vain mainitsin että kentänpitäjän ei tarvitse lähteä Tilanderin linjoille. Kentänpitäjillä on toki oikeus pitää vaikka kuinka nihilististä polittiikka – ei vois vähempää kiinnostaa.

    Eli jos kenttä on tähän asti suonut sosialistien & pummien pelata kentällään, niin toivottavasti nämä eivät lähde Tilanderin linjoille. Toisaalta tämäkään ei voisi vähempää kiinnostaa.

    Antti Barck

    Kommunisti

    Ihmetyttää näissä viestiketjuissa se, miksi vieraspelaajista tehdään ’aina’ roistoja? Ja tällä tarkoitan sitä, että vieraspelaajien oletetaan aina olevan jonkun pikkupitäjän 6-reikäisen kentän jäsen, joka sitten asuu vaikkapa Helsingissä ja näin ollen käy pelaamassa green feelle kotikaupunkinsa kentillä! Näin ei ole läheskään joka kerta…

    Tässä oma tarinani:

    Joskus junnuna (n. 13 vuotiaana) aloitin pelaamisen ja koska kotiseurani oli/on hyvin junioriystävällinen seura, niin liittyminen ei maksanut kovinkaan paljon! Sen jälkeen olen lähtenyt muualle opiskelemaan jonka jälkeen taas vaihdettiin kotipaikkaa työn takia! Kuitenkin olen pysynyt sinnikkäästi ensimmäisen seurani jäsenenä!

    Miksikö?! Syy siihen on se, että nykyisen kotikaupunkini golfseuran liittymis- ja jäsenmaksut ja vielä pelimaksutkin muodostavat sellaisen summan, että minulla ei ole varaa sitä maksaa! Joten tyydynkin siis nykyiseen kotiseuraani ja käyn pelaamassa green fee-pelaajana lähiseudun kentillä.

    Ehkä pystyn seuran vaihtoon tulevaisuudessa, mutta heti opiskelujen jälkeen on mahdotonta lohkaista sellaista rahasummaa, joka vaadittaisiin seuran vaihtoon!

    Joten ennen kuin persaukiseksi haukutaan, niin kannattaa miettiä sitä, onko lajin etujen mukaista, että harrastuksen joka vuotinen harrastaminen maksaa yhtä paljon kuin koko harrastuksen aloittaminen!!

    Taas hukkui alottajan pointti. Oldie kai kritisoi eniten sitä, että Golfliiton virallisessa julkaisussa nimimies heittelee tällaisia näkemyksiä. Ei ne tosiaankaan auta hälventämään ’hiljaisen kansan’ ennakkoluuloja. Jos vähänkin irrottaisi katseensa oman navan ympäristöstä, niin huomaisi, että vallitseva käsitys golfista on ELITISTINEN. Halutaanko sitä muuttaa ????

    Golfliiton puheenjohtajan vuosikatsaus 18.4.2002: ’Visiona on tehdä golfista Suomen suosituin mailapeli ja koko kansan ylpeydenaihe.’ Tämä on myös kirjattu Golfliiton strategia 2010:een.

    Ensiksi pitää kysyä että miksi ihmeessä golfista pitäisi tehdä Suomen suosituin mailapeli? Tietysti jokaisen virkamiehen pitää hakea kasvua omalle hallinnonalalleen, siitäpä kai tämäkin visio mutta käytännön toimet ja puheet em. artikkelin muodossa Golfliittoa lähellä olevalta taholta ovatkin sitten ihan jotain muuta.

    Mistä oikein purnataan.

    Vierapelaajillehan on keksitty green fee, joka muuten on useilla kentillä aika iso.

    Lisäksi jäsenet voivat varata lähtöajan monta päivää etukäteen verrattuna vierailijoihin.

    Tähän saakka olen reippaasti maksanut omat kalliit jäsenmaksuni ja silti suonut itselleni kierroksia vierailla kentillä ja tuntenut itseni ihmiseksi.

    Mutta olenkin tainnut olla vapaamatkustaja… en ymmärä yhtälöä.

    Olen kyllä täsmälleen samaa mieltä kanssasi kohdasta 3!!! Ehdotetaanpa tuota käytäntöä jossain sopivassa paikassa =)

    Kyllä muuten ottaa pannuun sekä asua että tehdä töitä noin 5-10 minuutin ajomatkan päässä kyseisestä kentästä. Useinkaan arkisin töiden jälkeen omalle kentälle ei enää kerkiä tai jaksa lähteä kun menee niin myöhään (pelkkä ajomatka 40min + muutenkin ruuhkainen kenttä), mutta pitkinä kesäiltoina ehtisi Talissa nopean kierroksen heittämään… Turha toivo. Kenttä kun on tunnetusti suljettu vieraspelaajilta mutta ammottaa silti tyhjyyttään (olen käynyt fillaroimassa ja vakoilemassa, hehe).

    Ja tämä siis keskellä Helsinkiä parhaaseen peliaikaan arki-iltaisin!

    Möisivät vaikka ’twilight’ -greenfeetä tai 9-reiän feetä klo 19 jälkeen tai jotain. Varmasti kävisi kaupaksi, tuskin häiritsisi ketään ja rahaakin tulisi. Mutta eipä kai se siitä olekaan kiinni….

    Jäsenen seurassa tietysti pääsisi, joten vapaaehtoiset peluuttajat ilmoittautukaa 😉

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 166)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #516893 kohteessa’Episode 5 – Elitismin vastaisku’

Etusivu Foorumit Yleistä ’Episode 5 – Elitismin vastaisku’