23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][12]
KilpailuaSuomalaista

Driverin loft…

Etusivu Foorumit Yleistä Driverin loft…

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KM

    Onkos olemassa mitään nyrkki sääntöä millaiselle mailanpäänopeudelle kannattaa hankkia minkäkinlaisella loftilla oleva driveri? Tuli vaan mieleen, että mulla on (ainakin luulen niin) hidas mailanpäänopeus, joten kannattaisiko hommata driveri esim. 12 asteen loftilla?

    Täällä on paremminkin tietäviä mutta oma näkemys olisi seuraava:

    100 mph+ –> …10,5

    90 mph –> 10,5-12

    80 mph –> 12-14

    70 mph –> 14+ (puu kolmonen?)

    Loftin valintaan vaikuttaa muutkin seikat kuin mailanpään nopeus. Merkittävin on varmaan oman luonnollisen swingin tuottama pallon luontainen nousukulma.

    Esimerkkinä minä itse – draiverin nuppi ei liikahda tällä hetkellä kuin juuri ja juuri yli 90mph, mutta oma 10-asteinen Nemesis jossa on kiinni HTD CBR nostaa pallon hyvällä osumalla Todella Korkealle, jopa selvästi korkeammalle kuin oma 14-asteinen spoonini.

    Tetsan kertomat swingspeedin & loftin vastaavuudet ovat kyllä varsin hyviä lähtökohtia kun alkaa etsiä sitä oikeinta loftia. Ja varrella tehtävää hienosäätöä pallon nousukulmaan & spinniin. Voi kun olisi launch monitor 🙂

    Tetsan taulukkohan on nykyisen muodin mukainen, eli paljon loftia vaikka mailanpäässä on kovakin nopeus. Mulla mailanpää 120-125 kieppeillä ja loft 9.. Ennen oli 10 ja draivit ei tullu ikinä alas. Tuulen vaikutus on nyt pienempi ja lyönnin rata purevampi.

    Toisaalta kyllästyin repimään ja otin löysemmän varrenkin jyrkemmän kulman kaveriksi. Draivien pituus laski 15-20m ja nykyään olen pelkkä perustuuppari 270m:n draiveilla, mutta peli pysyy paremmin hanskassa ja sängystä pääsee aamulla ylös.

    Tetsa ja Mika onkin antaneet jo hyviä vinkkejä. Yksi lähtökohta valinnalle on nykytila. Jos sinulla on draiveri, niin saatko pallon sillä kunnolla ilmaan vai perustuuko mitta vain rulleihin?

    Jos sulla ei ole draiveria, niin hae vaikka 10,5 ja 12 asteinen demomaila ja käy vertailemassa.

    Jos mailanpään nopeutesi on oikeasti hidas, niin varmasti tuo 12 on ihan hyvä valinta. Joissakin liikkeissä (itse käyn Diswestissä) on mahdollista selvittää tuo mailanpäänopeus.

    Itse lyön 9,5 asteisella. Vaikka mailanpäännopeuteni draiverilla on ’vain’ ~108mph ja lyön melko matalalta tiiltä, pallot nousevat hyvin korkealle. Ehkäpä vielä hieman liian korkealle.

    Niinpä. Mulla tuo ss on reilut 110 mph ja pelaan 8,5 ja 10,5 lofteilla, tosin nupit ovat myös hiukan erilaiset. Suuriloftisella pallot ovat aikalailla poikkeuksetta pelissä, 8,5:lla pituus ja valitettavasti myös sivuhajonta kasvaa… Tulokselle tekee hyvää kun sen pallon löytää avauksen jalkeen. :o)

    Vielä tuosta Paksupekan draivin korkeudesta. Se kaari on oikeasti tosi korkea, paljon korkeampi kun mulla 10,5 loftisella vetäisty. Tästä varmaan voi turvallisella mielellä vetää sen johtopäätöksen että PP lyö palloa enempi ylöspäin.

    … tai sitten huomioiden nuppien valmistustoleranssit voi paksiksen 9.5-asteinen olla oikeasti jopa 10.5* ja Tetsan 10.5-asteinen 9.5* …

    Varrellakin on merkittävästi tekemistä asian kanssa, ei kuitenkaan valtavasti.

    Mun on vaikea uskoa että Paksiksen R510TP:n toleranssit olis niin suuret?

    Tosin itse olen kyllä alkunut epäilemään omaa 10,5:sta, koska se kaari ei ihan älyttömästi poikkea 8,5:stä. Kumpikin tituja. 10,5 983K ja 8,5 983E. 8,5 on kyllä korkeampi naama ja sillä tiiaan myös hiukan ylemmäs. Tämäkin vaikuttanee asiaan?

    Lyöntitapa vaikuttaa myös todella paljon. Itse lyön korkealta tiiltä, ja lyön aivan selkeästi ylöspäin. Lofti minulla on 8.7, eikä mailanpäänopeus ole mikään tournopeus.

    Kokeilemalla se ’oikea’ loft löytyy hyvin, ja voihan sitä vielä Launchmonitorissa hieman etsiä vielä erilaisilla varsilla.

    Mäkin lyön siis selkeästi ylöspäin, vaikkakin se tii on sen verran matala, että pallosta ei taida olla kuin kolmasosa/puolet lavan yläpuolella kun lapa on maassa tiiatun pallon vieressä.

    Ja vielä tarkennan ennenkuin joku tulee kertomaan, että avoimella lavalla pallo ’leikkaantuu’ korkealle ehkäpä jopa slaissaavalle radalle, että mun draiverin lyöntiprofiili on korkea draw.

    Upeaa, että perustuupparit vetävät 270m draiveja. Onkos tämä rulleilla ja millä kelillä vaiko ilmassa, jolloin mitalla oltaisiin kaikkien tourien kärjessä?

    Kyllä meillä on Suomessa ehdottomasti parhaat klubipelaajat! Kumma kun ei niitä ilosia ole enemmän…

    Tavikset vetää minkä vetää, mutta kyllä mä sen 270 lyön rulleineen ilman tuulta helposti…

    Mailanvaihdon takia joutui tosiaan vähän mittaa tinkimään.

    Myötätuuleenhan ei tuloksia lasketa..

    Ja nämähän on mittoja, jotka on otettu kentältä, esim. tuloskortista näkee helposti paljon par4 on pitkä, jos avaus on griinillä..

    Välillähän se piccuisen karkaa, ja six mulla on vielä tämä päivätyö.

    Otetaan myös huomioon, että on se elämä ja myös Golfpallon lyöminen niin paljon helpompaa ainakin draiverilla, jos sattuu olemaan 2m pitkä ja 100kg painava…

    Vipuvarsi, vipuvarsi, voima ja ranteet..

    Heh, aina sitä on kuullut pron ja muidenkin sanovan ettei golf ole voimalaji, mutta onhan se kiva oppia uutta. Tuo 2m+100kg ei nyt kuulosta ihan ihannekropalta golfiin, mut jos on poikkeuksellisen lahjakas, niin ei kai se mikään estekään ole. Onhan Erniekin ihan kohtalainen tuuppari.

    Näin siis golfissa. Elämästä en uskalla sanoa mitään, ehkä se voi olla kivaa niin hobittina kuin mänkkinä. Näin tylsästä keskivertonäkökulmasta…

    Kyllä pitkään lyöntiin tarvitaan muutakin kuin tekniikkaa. Kyse on samasta asiasta kuin keihäänheitossa.

    Väkivahva karhu voi kiskaista keihästä 35-40 m ilman tekniikkaa.

    Kevyt rakenteinen tekninen heittäjä vetää 70-80 m

    ja kunnon karhu tekniikalla 90-95 m.

    Kunnon lihaskimppu jolla on hiottu oikeaoppinen svingi lyö helposti 250-300 m driverilla.Jopa 350 m.

    Olen katsellut muutamia ’kukkakeppijunnuja’ paino arviolta 60 kg, jotka lyövät tekniikalla 230-250 m.

    Pallon nopeuden kasvaessa ilmanvastus kasvaa hyvin nopeasti, mikä vaikeuttaa pitkälle lyömistä.

    Mailan pään nopeuden kasvaessa lyönnit eivät pitene varmaanjkaan lineaarisesti.

    Onko muuten asiasta tutkimustuloksia näkynyt?

    Ei myöskään ole mikään pikkuäijä, ja se lyö aika kovaa.

    Lue lisää: Kong

    Niin, kysymyshän on pitkälti siitä, missä vaiheessa lyönti muuttuu voimankäytön johdosta väkinäiseksi tai repiväksi. Treenatulla karpaasilla löynti on vielä erittäin rento siinä vaiheessa, kun treenaamaton irvistää ja yrittää väkisin. Jos maksimivoimasta käyttäisi esim. 40%, niin jokainen ymmärtää, että vahvat/nopeat tms. lihakset tuottavat absoluuttisesti enemmän voimaa, kuin heikot.

    Sitten jotkut urputtajat tietenkin taas kirjoittavat, ett ’jos on heikolla notkeutta, niin se on parempi, kuin vahva ja kankea’. Kirjoituksessani kuitenkin tarkoitin, että voiman määrä on ainoa ero.

    Tetsan ja Paksiksen kaa lyötiin Laurencessa viimeksi hieman alle 250 m vähän vastatuuleen. Mun Big Bertha the Biggest pelasi nyt aika hyvi fiediä ja drawta , mutta pysys väylill.

    Vermossa oli testi kuplassa , jossa talvikankeutta ja ahtauttta ahdistava BBB meni liikaa väylien ulkoreunoi9hin. 10 astetta ja jäykähkö varsi. Lyöntinoipeusa 127 km / H.

    Kokeilin analyysin jälkeen Wilsonin 11,5 astetta – viivasuorat lyonnit, nopeus 140 km /h. Löysempi varsi. Suosittelivat Wilsonin MAxia.

    Ooon kohta kuusikymppinen 105 kg ja 184 cm. Luultavasti lyön aika hyvällä tekniiikalla.

    Mun eka dreiverini oli 8,5 astetta 47 v uotiaana. Jäykkä . Kesti kauan ennekuin se siirtyi käärmeentaposta pääskysmurhaajaksi – mutta siitteen kans lensi ja rullasi. Lentorata oli matala ja olis osunu matalpääskyihin. Senioriksi tullessani aattelin suojella kroppaani, mutta kyll se kulkisi 60 v. 8,5 ;llakin.

    Eli uusi lentorata olisi tän Wiolsonin ja asiantuntijan mukaan kuin keihäällä pitkälle ilmassa – ei rullia. Luultavasti voin vielä lyödä 300m ainaskji myötätuulessa ja alamäkeen tai laivan yläkannelta.

    Päästiinhän sitä taas kerran asiaan. Alkuperäiseen kysymykseen voi sanoa, että asiasta on muutamassakin alan lehdessä ollut juttu (alunperin Golf Digestin teettämä tutkimus). Sen mukaan vielä 115mph swinginopeudella 11 asteinen tuottaa pisimmän lyönnin.

    Pitää kuitenkin ottaa huomioon pari asiaa. Lavan lofti ei yksin kerro kaikkea, vaan tulokulma palloon vaikuttaa tietysti myös. Meillä amatööreillä kun tuo rannekulma tahtoo purkautua liian aikaisin ja lyönti nousee taivaan tuuliin.

    Pelkkä korkea launch angle ei tuota hyvää tulosta. Siihen pitää saada vielä yhdistettyä sopivan matala spinni. Nykyaikaisissa draivereissa painopistettä pyritään siirtämään kauas taakse ja alas. Näin saadaan korkeampi lähtökulma samalla loftilla. Pisin lyönti saadaan muuttujista lähtökulma, kierteen määrä ja lähtönopeus. Kun loftia kasvatetaan, lähtökulma paranee ja lähtönopeus huononee. Aina ei siis voi voittaa, eikä edes joka kerta.

    Joka tapauksessa suosittelen kokeilemaan suuremmalla loftilla. Itse vaihdoin 11 asteiseen jokin aika sitten ja draivi parani huomattavasti. Lisä lofti auttaa myös mentaalipuolella – lapa on jotenkin helpommin lyötävän oloinen.

    Hae muutama demo maila ja nauti testaamisesta.

    Ja onhan se kyse siitäkin, minkä mallinen maila on.

    Ikivanha pienilapainen ajuri kaipaa yleensä pienempää lofita.

    Tämän päivän mopontankit sitten vastaavasti suurempaa loftia.

    Kuten Vasen Pakki sanoi, testaa, testaa ja sitten vaihdat vartta ja aloitat testit uudelleen ja lopuksi säädät svingipainon ja gripin ja testaat taas.

    Tällainen taulukko pisti silmään (kts. ’You Might be Missing the Boat on Driver Fitting’ kohta). Nyt kun vielä tietäisi mikä se oma tulokulma on:-).

    Lue lisää: loft/tulokulma/ss

    Tulokulma sikseen, mutta onko tosiaan näin että mulle lofti minimissään olis 12 astetta? Mailanpäänhitaudeksi oon kellottanu 89mph.

    Kokeilin tässä 10 asteista raiveria joka tuntui pelittävän kohtalaisesti, joskin jossain määrin työläämpi hallita kuin toi 14 asteine leka. Epäilin erilaisuuden johtuvan selkeästi jäykemmästä varresta, mutta lieneekö tuolla loftilla myös vaikutusta asjaan? Tietty kokeilemallahan tää selkiäis parhaiten…

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
Vastaa aiheeseen: Driverin loft…

Etusivu Foorumit Yleistä Driverin loft…