26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Bryson DeChambeau

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Bryson DeChambeau

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 76)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1323139 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Muistkohan Bryson eilen huutaa ”fore”, kun löi pallon suoraan greenille?

    Ammattilaisten ei tarvitse huudella foreja, koska vain klubituupparit hermostuvat kantapäille (yli 50 metriä) tulevista palloista.

    #1324837 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mun mielestä Bryson on loistava pelaaja ja tullaan muistamaan Jackin genen ja tigerin rinnalla lajisuuruutena. Brysonin omalaatuinen peli on omiaan mullistamaan tätä konservatiivista yhteisöä ja olen huomannut suomessa pelatessani tuntemattomien kanssa, että he ovat ottaneet kompassin tai muun brysonin käyttämän apuvälineen käyttöönsä paratnaakseen peliään. Single-length ironeitakin näkee jo lähes jokasella rangella.

    #1350591 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Oli Bryson näköjään käynyt dopingtesteissä. Ja testien tuloksenhan jokainen kovasta treenamisesta jotain ymmärtävä tietääkin.

    #1350599 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1
    #1350635 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Lueskelin äskettäin Jatkoaika blogin keskusteluja ja sieltä päivän doping käry aiheen.
    Siellä on yli 15 vuoden mielipiteet ja nähtävästi kaikki maailman doping käryt.
    Minun uskoni huippu urheilun puhtauteen on romuttunut.
    Ensin sinne on päästävä ja sitten siellä on pysyttävä.
    Miksi on mennyt testiin?
    Usea maailman huippu kertoo kuinka monta kertaa heitä on testattu eikä mitään ole löytynyt
    Marin jones Amstrong mm.

    #1350636 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Brysonhan teki ison swingimuutoksen jo muutama vuosi sitten. Nykyinen swingi menee kahdella tasolla aikalailla siinä missä muillakin. Swingimuutos on selvästi auttanut hänen lyöntiensä pituuteen.

    Lihasmassan kasvattaminen ei ole mikään oleellinen asia mailanpään nopeuden kasvattamisessa. Yksikään painonnostaja, keihäänheittäjä tai pikajuoksia ei halua nostaa lihasmassaansa parantaakseen nopeusominaisuuksiaan. Nopeusvoima ei ole yhtä kuin lihasmassa. Hyvin harva bodari omaa hyviä nopeusvoimaominaisuuksia. Se että Bryson laukoo julkisuudessa kommentteja, että hän on lihasmassaansa kasvattanut niin ei tarkoita sitä ,että siitä on erityisesti hyötyä tai järkeä hänen swinginsä kannalta. Liekö edes itse kommenteissaan sitä tarkoittanut.

    #1350641 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tarkoitatko Tompe kirjoituksellasi sitä, että Bryson on kasvattanut kokonaismassaansa 20 kiloa ihan vain omaksi ilokseen eikä lainkaan saadakseen lyönteihinsä lisää pituutta?

    #1350654 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Emme välttämättä tiedä miten siellä on harjoiteltu. Se on kuitenkin selvää, että jenkkilässä osataan markkinointi ja brändääminen. Kaikenlaista lausuntoa annetaan ja showmeininkiä pidetään yllä mailanmyynnin edistämiseksi. Brysonista on annettu kuva omia polkuja kulkevasta professorista, mutta todellisuudessa ei tiedetä kuinka paljon hän itse on kaiken tämän innovoinnin takana.

    En kyllä toisaalta ihmettelisi jos siellä oikeastikin ollaan harjoiteltu vähän epäolennaisia asioita. Jenkkilä on kaikenlaisia koulukuntia ja self made guruja täynnä ja tieteellisestä tiedosta poikkeavia harjoitusmenetelmiä käytetään välillä ihan huippu-urheilussa saakka. Tämä golflyönnin pituuden maksimointiajattelu on ihan uusi asia ja fysiikkaharjoittelun rakentaminen varsinkin tästä näkökulmasta lapsenkengissä. Jos fysiikkavalmennuksen asiantuntijat tekevät lajianlyysin ja sen perusteella ohjelmat, niin kyllä varmaa on, että keskeisiä teemoja mailanpään nopeuden kasvattamiseksi eivät ole lihasmassan lisääminen tai proteiinipirtelöt.

    #1350656 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mites Tompe sitten se seikka, että Brysonin draivipituus on kasvanut merkittävästi tuon punttikuurin jälkeen? Meneekö pituuden lisäys mielestäsi pelkästään swingimuutoksen piikkiin?

    #1350661 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Olen kyllä vahvasti eri mieltä Tompen kanssa, kyllä Usain Boltilla ja muillakin pika juoksijoilla löytyy lihasmassaa koko kropasta. Jos ei ole lihasta on nopeus voimankin tuottaminen vaikeaa. Isolihas ja iso voimakaslihas on eri asia. Bryson on taatusti yhteistyökumppaneidensa kanssa etsinyt projektiinsa parasta mahdollista osaamista.

    https://www.tuomasrytkonen.fi/atleettisen-partasuun-blogi/hidastaako-maksimivoimaharjoittelu/

    Tuossa varsin kattavasti aiheesta, oli kyllä minulle suurelta osin hieman haastavaa tekstiä.

    #1350666 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tottakai oikein toteutetusta voimaharjoittelusta on hyötyä golffarille myös mailanpään nopeuden kehittämisen kannalta. Ei kai siitä kukaan voi eri mieltä olla.

    Brysonin ympärillä tapahtunut viestintä ja siitä jatkunut keskustelu vain antaa sellaisen kuvan, että mitä isommat lihakset, niin sitä pidemmälle pallo lentää. Näinhän asia ei tietenkään ole eikä edes isompi maksimivoima takaa suurempaa mailanpään nopeutta jos harjoittelu on muuten toteutettu huonosti.

    Edellä olevassa linkissä on hyvin kuvattu tekijöitä, jotka tukevat nopeusvoimaharjoittelua. Hermostollista maksimivoimaharjoittelua bodaustyyppistä harjoittelua vältellen ja huomioiden myös elastisen komponentin kehittämisen ,mikä on halutessa merkittäväkin tekijä golfswingissä.

    Hämmentävä kaiffari…joka on keksinyt ikäänkuin kaiken itse…rautamailat tasapituiset, one plain swing, massan kasvatus, aivan omalaatuinen putti.

    Lihaksia saa salilla.

    Tänään asensin ylätaljan omalleni.

    Noeaglen sali

    Brysonilla on myös paksut gripit ja samanpainoiset kaikki rautamailat.

    KL1

    Niin no, jos on tasapitkät raudat niin kai ne ovat myös aika lailla samanpainoiset.

    Kuvassa kyl penkki + peckdeck ei ylätalja, mut ei se niin tarkkaa ole.

    KL1

    Se on niin ylhäällä, ettei se näy. Pitää muistaa, että no eagle on pitkä mies.

    Talja on toisessa huoneessa samon selkälihaspenkki ja kuntopyörä.

    Kaiken kaikkiaan kykenen tekemään noin 16sta eri liikesarjaa tuolla kellarissa. Tulos alkaa näkyä esim frisbeekentällä…tänään jopa kaksi pirkkua peräkkäin…pakkasta oli -22 C.

    Niin no, jos on tasapitkät raudat niin kai ne ovat myös aika lailla samanpainoiset.

    Ei suinkaan…lyhimmat mailat ovat normaalisti raskaimpia.

    Tässä Bryson tekee itselleen kaikista raudoista vain yhden mailan joissa on eri lofti kaikissa.

    Itse olisin tarvinut myös paksummat gripit..itseasiassa ainoa kerta kun pelasin pariin ikinä oli juuri hyvin paksuilla PINGin gripeilla 1999. Niitä vaan ei enää ole kaupassa..tai USAssa varmaan on kaikkea.

    One plane swing on myös samaa yksinkertaistamista ja kaiken pitämistä simppelinä.

    Itse asiassa mun talja maksoi 7:90 ( + tilbehööri ) kun normaalisti kaupasta ostettuna alessa se on 755:00.

    https://www.kuntokauppa.fi/taljalaite-tunturi-pulley-station-pl80?utm_source=shopalike.fi&utm_medium=price_comparison&utm_campaign=Painopakkalaitteet-shopalike&utm_term=102465&vmst_id=468-17570-1641796731601-122211904-sio6yc2v4geojebtof61-6TYCXCZLCBILAEA1ZGOG-124&vmtrack_id=fi-CGJGI02CV0

    Mun talja on Puuilosta ostettu pylpyrä joka on kiinni katossa kahdella rautalenkillä. Sen läpi on pujotettu paksu nailon naru jonka toisessa päässä on puntti ( 10 kpl á 1 kilo ) ja kahva toisessa päässä. Katto on vain 2,2 m korkealla. Pylpyrä noin 2m lattiasta.

    Itse laittaisin vielä korvatulpat kentälle mukaan ettei tule liikaa häiriötä.

    Esikuva treeniin: https://www.youtube.com/watch?v=bu00RiPjaa4

    KL1

    Itse olisin tarvinut myös paksummat gripit..itseasiassa ainoa kerta kun pelasin pariin ikinä oli juuri hyvin paksuilla PINGin gripeilla 1999. Niitä vaan ei enää ole kaupassa..tai USAssa varmaan on kaikkea.

    Eikö alusteipin lisääminen riitä? Sillähän saa grippiä paksunnettua jonkin verran.

    Itse laittaisin vielä korvatulpat kentälle mukaan ettei tule liikaa häiriötä.

    Kunhan et vain tee sitä kilpailuissa tai tasoituskierrosta pelatessasi, keinotekoinen häiriöiden eliminoiminen ei ole sallittua (kts. sääntö 4.3a(4)).

    Josko viitsit hiukan Googlea käyttää, kyllä noita paksuja grippejä löytyy. Golf Pride, Ping ym.

    Oon varmaan aika pihalla mikä on ylätalja, mutta ite treenannut sillä mielestäni pienillö painoilla 30-50kg, toki kyllä tuollakin tekee kun tekee vaikka yhdellä kädellä kerrallaan.

    Tuo rissa kattoon oli hyvä vinkki siihen vain vaijeri ja kahvakuula roikkumaan.

    Kestäisiköhän tälläinen https://www.ikh.fi/fi/pylpyra-40mm-kromi-nylon-tt040 esim 16kg kuulan?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 76)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1350636 kohteessaBryson DeChambeau

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Bryson DeChambeau