26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Ben Hoganin salaisuus

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Ben Hoganin salaisuus

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 154)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • januz kirjoitti: (9.9.2008 9:59:31)

    double-eagle kirjoitti: (9.9.2008 9:39:35)
    Miksi tärpättipullo miksei vaikka jaffapullo ?

    Luulis sun tietävän.

    Joo irrottelin ja jölleen kiinnitin paljon grippejä viimevuonna, mutta olen aina tykännyt Jaffasta.

    Jyrke..laita sä oma threadi mun mollausjutuilles. Onko sun HCP jo alle 0 eli yli 0 eli plussalla, jotta voit alkaa opettaaan muita ?

    No enhän mä ketään ole opettanut. Eikä sunkaan pitäisi.

    Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin lihas ei muista mitään.

    ts kirjoitti: (9.9.2008 9:32:23)
    Se jännite ei tarvi juurikaan vasemman jalan työtä, se löytyy muutenkin… kunhan sen ensin löytää. Se on vaan niin hullu juttu, että en ihmettele asian pysymistä piilossa vuosikymmenet. Mähän olin vähän aikaa sitten sitä mieltä, että BSW tehdään lantiolla. Nyt oon vajonnu vielä alemmas… voisinpa todeta vajonneeni aivan pohjalle asti 😉

    Samoin. Paitsi että alhaalla ei tapahdu paljon mitään ilman reisi- ja pakaratyötä 🙂

    Mut joka tapauksessa: jos tuo jännite ei tarvitse vasemman jalan työtä (joka mun mielestän on absurdi ajatus jo siksi, että sitä tarvitaan jo lantion kiertymiseen oikein, josta taas osin seuraa se paineen edellyttämä asento), niin mitä sitten? Pelkkä liikedynamiikka ei riitä, ja kun painopisteenkään ei tule olla sen päällä… Kokonaisuudessa on tietysti kyse juuri siitä, kokonaisuudesta – saumattomasta yhteistyöstä – mutta edelleen väitän, että vasemmalla jalalla on aktiivisempi rooli. Väärinymmärrettävän kärjistyksen riskilläkin (ja sun metaforaa lainaten): Bsw:ssä vasen pyörittää korkkia kiinni, oikea enemmänkin vastustaa, dsw:ssä oikea kiertää korkkia auki, vasen vastustaa…

    Jos molemmilla kiertää samalla tavoin korkkia kiinni ja auki, voi käydä näin 🙂

    ts

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 10:31:48)

    Jos molemmilla kiertää samalla tavoin korkkia kiinni ja auki, voi käydä näin 🙂

    Ei parane tommosilla liukkailla kengillä kokeilla 😉

    Hiito ja tosiaan… jos RR on viakee nähdä videolta, ni tää on vielä vaikeempi. Ja sitten kun sen oivaltaa ni pääseepi nauru… Molemmilla kiinni ja auki…ja jos tassut pitää, ni tapahtuukin jotain muuta.

    double-eagle kirjoitti: (9.9.2008 8:44:57)
    Okei mun mielestä tässä oli tärkeää se, että kaveri puhuu painonsiirrosta ja oikean jalan merkityksestä ja mitä vasemmalla tehdään…myöskin viittaus Lee Trevinoon oli hyvä…nimittäin ilman sitä ( Lee Trevinon driven mielikuvaa ) ei myöskään driveni olisi tarkka ja pitkä.

    Nyt kun sais noi samat opit sovellettua rautoihin…niin alkaa tapahtua.

    Ymmärrän tuon koko 2 osaisen videon kertomuksena hyvästä saatosta, joka anataa lyönnille suunnan ja oikean matkan koska mainitsee vielä krossauksenkin ja joka ei ole riippuvainen jalkojen asennosta..vaan siitö oikeasta painonsiirrosta.

    Olet selvästi oikealla tiellä. Go Juki!

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 9:24:43)
    Prkle kun ei opi tän softan jäykkyyttä koskaan…

    ts kirjoitti: (9.9.2008 9:02:49)
    Mutta toisaalta tuo vasemman puolen käyttö on helpompaa, koska liike on yksinkertaisempi ja perustuu enemmän jalan ojentamiseen, kuin oikean.

    Juuri tässä on mielestäni potentiaalinen väärinymmärryksen/oivaltamisen puutteen paikka. Edelleen, tuossa on kyse enemmän vain dsw:stä. Mielestäni vasemman jalan pitää ola aktiivisempi kuin tuo yllä mainittu – bäkäristä lähtien. Itse asiassa se on välttämätöntä, mikäli tarkoituksen on ladata painetta oikean jalan sisäsyrjään (ja siten myös reiteen…) siten, että jalan/polven asento/asema ei anna periksi.

    Ainoo vaan, että Hoganilla (niin kuin esim. Bobby Jonesilla) vasen jalka koukistuu ja on vain lähes varpaiden varassa bäkärin huipulla.

    ts kirjoitti: (9.9.2008 10:50:43)
    Hiito ja tosiaan… jos RR on viakee nähdä videolta, ni tää on vielä vaikeempi. Ja sitten kun sen oivaltaa ni pääseepi nauru… Molemmilla kiinni ja auki…ja jos tassut pitää, ni tapahtuukin jotain muuta.

    Muttei toi vielä riitä, jos paino(piste) huitelee missä kohtaa sattuu… siihen liittyy tuo ajatukseni vastustamisesta..

    ts

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 12:20:45)

    ts kirjoitti: (9.9.2008 10:50:43)
    Hiito ja tosiaan… jos RR on viakee nähdä videolta, ni tää on vielä vaikeempi. Ja sitten kun sen oivaltaa ni pääseepi nauru… Molemmilla kiinni ja auki…ja jos tassut pitää, ni tapahtuukin jotain muuta.

    Muttei toi vielä riitä, jos paino(piste) huitelee missä kohtaa sattuu… siihen liittyy tuo ajatukseni vastustamisesta..

    Täytys varmaan ihan RL päästä tuota pohtimaan. Mulla tapahtu vaan melkonen herääminen, kun oon nähny aika paljon lantioita, jotka tuntuu pyörivän ’tyhjää’ Tän myötä tajusin miks mulla on aina ollu vahva resistanssi myös lantion seudulla. Eli lantion ja jalkojen tuntemus on varsin jämäkkä pyöriessäänkin.

    Jos taas tarkoitat, että vasemman jalan tehtävä on myös estää painoa/painopistettä siirtymästä pois oikean päältä >> 100% agree.

    Dosto kirjoitti: (9.9.2008 12:18:24)
    Ainoo vaan, että Hoganilla (niin kuin esim. Bobby Jonesilla) vasen jalka koukistuu ja on vain lähes varpaiden varassa bäkärin huipulla.

    Niinkö? Jos alla olevaa kuvaa katsoo, herää minulla ainakin pari kysymystä: miltä tuntuu vasemman jalan reidessä? Missä on paino? Ja paine? Ainakin minun silmääni näyttäisi siltä, että vasemman jalan sisäsyrjällä on yllättän paljonkin painetta. Ja paino vain kasvaa, kun lantio alkaa siirtyä ja kiertyä vasemmalle tuota suunnanvaihtoa edeltävän hetken jälkeen (toinen kuva). Vai hengaako vasen vain mukana ja myötäilee lantion kiertoa? I wonder.

    Fukke on joskus, ollut vähän omilla linjoillaan tuon pönkkäjalan suhteen. Olisiko vasemman jalan tärkein tehtävä kuitenkin viedä lantio pois tulituksen tieltä. Olisiko Hogan pelkistänyt jutun siihen, että kaikki liikkeet johtavat siihen että tuotettu voima törmää pallon läpi eikä esim. vastustavaan voimaan. Ehkä hän pysyi siksi niin oikean jalan päällä, että voi ’kaatua’ vasemman päälle vasta osuman jälkeen.

    Ovathan keihäänheittäjätkin ryhtyneet kaatumaan pönkkäjalan ohi:)

    ts kirjoitti: (9.9.2008 12:46:03)
    Täytys varmaan ihan RL päästä tuota pohtimaan. Mulla tapahtu vaan melkonen herääminen, kun oon nähny aika paljon lantioita, jotka tuntuu pyörivän ’tyhjää’ Tän myötä tajusin miks mulla on aina ollu vahva resistanssi myös lantion seudulla. Eli lantion ja jalkojen tuntemus on varsin jämäkkä pyöriessäänkin.

    Itse kun on käynyt erinäisiä koulukuntia läpi, tuo passiivinen lantio/vauhdikkaat hartiat-juttukin on tullut testattua (ja siitä on vaikea päästä eroon; vrt. pjs:n swingipohdinnat tuolla toisessa ketjussa). Ja nyt kun hakee ihan erilaista tuntumaa, sitä mukaa kun jalat ja lantio on alkanut tuntua yhä kiinteämmältä osalta koko voimantuoton dynamiikkaa, myös tietoisuus niiden toiminnasta on lisääntynyt. Ja siitä syystä…

    ts kirjoitti: (9.9.2008 12:46:03)
    Jos taas tarkoitat, että vasemman jalan tehtävä on myös estää painoa/painopistettä siirtymästä pois oikean päältä >> 100% agree.

    …ihmettelen, tuleeko sen koskaan edes olla siellä (siis oikean jalan päällä)? Pallon takana voi pysyä muutenkin…

    Pulli-Paavo kirjoitti: (9.9.2008 13:00:29)
    Fukke on joskus, ollut vähän omilla linjoillaan tuon pönkkäjalan suhteen. Olisiko vasemman jalan tärkein tehtävä kuitenkin viedä lantio pois tulituksen tieltä. Olisiko Hogan pelkistänyt jutun siihen, että kaikki liikkeet johtavat siihen että tuotettu voima törmää pallon läpi eikä esim. vastustavaan voimaan. Ehkä hän pysyi siksi niin oikean jalan päällä, että voi ’kaatua’ vasemman päälle vasta osuman jälkeen.

    Ovathan keihäänheittäjätkin ryhtyneet kaatumaan pönkkäjalan ohi:)

    Tämä voisi selittää osaltaan myös kivenheitto vertauksen, ei kiveäkää heitetä tuosta kyljen vierestä mitään pönkkää vasten vaan oikean päällä pysytään.

    Pulli-Paavo kirjoitti: (9.9.2008 13:00:29)
    Olisiko vasemman jalan tärkein tehtävä kuitenkin viedä lantio pois tulituksen tieltä.

    Minä olen tuosta samaa mieltä. Se mitä nyt haen (käytännössä ja täällä keskustelussa) on se, millä tavoin tuo pitäisi optimaalisella tavalla tuottaa. Eli mitä tuo yllä mainittu vasemman jalan tehtävä edellyttää.

    Pulli-Paavo kirjoitti: (9.9.2008 13:00:29)
    Ehkä hän pysyi siksi niin oikean jalan päällä, että voi ’kaatua’ vasemman päälle vasta osuman jälkeen.

    Kun mielestäni Hogan ei pysy oikean jalan päällä – missään vaiheessa. Hän enemmänkin nojaa siihen… paino pysyy mielestäni yllättävän stabiilina, mutta keskeisin paine siirtyy jalkatyöskentelyn ja lantionkierron myötä sulavasti oikean jalan sisäsyrjältä (johon vasemman vastatyö sitä painaa) vasemman kantapäälle. Tai sitten ei…

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 13:02:10)
    …ihmettelen, tuleeko sen koskaan edes olla siellä (siis oikean jalan päällä)? Pallon takana voi pysyä muutenkin…

    Niinpä. Stack & Tilt -svingiä vääntäneet äijät ainakin ovat kovasti kehuneet tuijotelleensa Hogania kun metodiaan ovat kehitelleet.

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 13:09:45)

    Pulli-Paavo kirjoitti: (9.9.2008 13:00:29)
    Olisiko vasemman jalan tärkein tehtävä kuitenkin viedä lantio pois tulituksen tieltä.

    Minä olen tuosta samaa mieltä. Se mitä nyt haen (käytännössä ja täällä keskustelussa) on se, millä tavoin tuo pitäisi optimaalisella tavalla tuottaa. Eli mitä tuo yllä mainittu vasemman jalan tehtävä edellyttää.

    Pulli-Paavo kirjoitti: (9.9.2008 13:00:29)
    Ehkä hän pysyi siksi niin oikean jalan päällä, että voi ’kaatua’ vasemman päälle vasta osuman jälkeen.

    Kun mielestäni Hogan ei pysy oikean jalan päällä – missään vaiheessa. Hän enemmänkin nojaa siihen… paino pysyy mielestäni yllättävän stabiilina, mutta keskeisin paine siirtyy jalkatyöskentelyn ja lantionkierron myötä sulavasti oikean jalan sisäsyrjältä (johon vasemman vastatyö sitä painaa) vasemman kantapäälle. Tai sitten ei…

    Fukke koitti tuota lantion toimitaa Kivenlahdessa näyttää, näytti siltä, että vasen pakara siirtyi taakse ja sitten oikea ponnisti….mutta nyt kun ajattelen, se saattoi olla kierto oikean päällä:)

    Fukke koitti tuota lantion toimitaa Kivenlahdessa näyttää, näytti siltä, että vasen pakara siirtyi taakse ja sitten oikea ponnisti….mutta nyt kun ajattelen, se saattoi olla kierto oikean päällä:)

    Oli muuten suomenojalla, ja oikean päkiän päällä.

    ts

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 13:02:10)

    ts kirjoitti: (9.9.2008 12:46:03)
    Täytys varmaan ihan RL päästä tuota pohtimaan. Mulla tapahtu vaan melkonen herääminen, kun oon nähny aika paljon lantioita, jotka tuntuu pyörivän ’tyhjää’ Tän myötä tajusin miks mulla on aina ollu vahva resistanssi myös lantion seudulla. Eli lantion ja jalkojen tuntemus on varsin jämäkkä pyöriessäänkin.

    Itse kun on käynyt erinäisiä koulukuntia läpi, tuo passiivinen lantio/vauhdikkaat hartiat-juttukin on tullut testattua (ja siitä on vaikea päästä eroon; vrt. pjs:n swingipohdinnat tuolla toisessa ketjussa). Ja nyt kun hakee ihan erilaista tuntumaa, sitä mukaa kun jalat ja lantio on alkanut tuntua yhä kiinteämmältä osalta koko voimantuoton dynamiikkaa, myös tietoisuus niiden toiminnasta on lisääntynyt. Ja siitä syystä…

    ts kirjoitti: (9.9.2008 12:46:03)
    Jos taas tarkoitat, että vasemman jalan tehtävä on myös estää painoa/painopistettä siirtymästä pois oikean päältä >> 100% agree.

    …ihmettelen, tuleeko sen koskaan edes olla siellä (siis oikean jalan päällä)? Pallon takana voi pysyä muutenkin…

    Pallon takana pysymisestä tossa mun mielestä ei ole kysymys, vaan siitä, että oikean jalan päkiällä pitää olla painette, jotta sillä voi tarvittavat asiat tehdä.

    Tässä rupee olemaan semmoinen haju, että viimeinenkin ripaus sivuttaisesta liikkumisesta on historiaa. Jaloilla vain kierretään niitä tärpättipullon korkkeja. Siis koitetaan kiertää jalkateriä, mutta kun ovat tiukasti maassa, tapahtuu jotain muuta.

    ts kirjoitti: (9.9.2008 13:36:31)
    Pallon takana pysymisestä tossa mun mielestä ei ole kysymys, vaan siitä, että oikean jalan päkiällä pitää olla painette, jotta sillä voi tarvittavat asiat tehdä.

    Kyllä, kyllä. Mutta sitä painetta ei tarvitse/pidä luoda siirtämällä paino sinne. Vaan ehkä enemmänkin vastustamalla painon siirtymistä (joka sinänsä olisi ihan luonnollista huomioon ottaen bsw:n liikedynamiikka).

    GIR

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 13:42:26)

    ts kirjoitti: (9.9.2008 13:36:31)
    Pallon takana pysymisestä tossa mun mielestä ei ole kysymys, vaan siitä, että oikean jalan päkiällä pitää olla painette, jotta sillä voi tarvittavat asiat tehdä.

    Kyllä, kyllä. Mutta sitä painetta ei tarvitse/pidä luoda siirtämällä paino sinne. Vaan ehkä enemmänkin vastustamalla painon siirtymistä (joka sinänsä olisi ihan luonnollista huomioon ottaen bsw:n liikedynamiikka).

    Scoopin kanssa samoilla linjoilla tässä ja sitä olen tulkinnut myös sevamin tarkoittaneen. Eli painoa ei oikeastaan siirretä oikean jalan päälle (kuten monet tekevät) vaan painoa (ja painetta) oikealle jalalle. Tähän viittaa myös sevamin kuvaus siitä, kuinka bsw on on oikeastaan tehty kun käsivarret ovat jossain klo 9 kohdalla, siitä huolimatta että liike jatkuu edelleen ylöspäin.

    ts

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 13:42:26)

    ts kirjoitti: (9.9.2008 13:36:31)
    Pallon takana pysymisestä tossa mun mielestä ei ole kysymys, vaan siitä, että oikean jalan päkiällä pitää olla painette, jotta sillä voi tarvittavat asiat tehdä.

    Kyllä, kyllä. Mutta sitä painetta ei tarvitse/pidä luoda siirtämällä paino sinne. Vaan ehkä enemmänkin vastustamalla painon siirtymistä (joka sinänsä olisi ihan luonnollista huomioon ottaen bsw:n liikedynamiikka).

    Hmm.. mää nään saman viestin tossa edellisen postaukseni viimeisessä kappaleessa 😉

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 10:31:48)
    …Bsw:ssä vasen pyörittää korkkia kiinni, oikea enemmänkin vastustaa, dsw:ssä oikea kiertää korkkia auki, vasen vastustaa…

    Hoganilla vasen jalka kyllä avaa Bsw:ssä korkkia ja oikea sulkee Dws:ssä mikäli ei ole vasemman käden kierteet, tärpätti pullosta ei ole tietoa. Ajateltuna että seistään pullon korkkien päällä.

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 13:42:26)

    ts kirjoitti: (9.9.2008 13:36:31)
    Pallon takana pysymisestä tossa mun mielestä ei ole kysymys, vaan siitä, että oikean jalan päkiällä pitää olla painette, jotta sillä voi tarvittavat asiat tehdä.

    Kyllä, kyllä. Mutta sitä painetta ei tarvitse/pidä luoda siirtämällä paino sinne. Vaan ehkä enemmänkin vastustamalla painon siirtymistä (joka sinänsä olisi ihan luonnollista huomioon ottaen bsw:n liikedynamiikka).

    Sinänsä samaa mieltä, ehkä. Meinaan kun noita eri huippujen svingejä kun vertailee, niin Hoganin paino on koko ajan enemmän kohteen suuntaan ja dw:hen lähtiessä menee vielä enemmän. Todennäköisesti joutuu kiertämään sen jälkeen akselin ympäri enemmän kuin kukaan muu.

    Niin ja nuo kirjat lukeneena ja haastatteluita katsoneena: en usko siihen että olisi jättänyt jotain sanomatta tai salanneensa, vaan kukaan muu ei vielä tota kokonaisuutta ole saanut samalla lailla nidottua yhteen.

    ts kirjoitti: (9.9.2008 14:10:17)

    Scoop kirjoitti: (9.9.2008 13:42:26)

    ts kirjoitti: (9.9.2008 13:36:31)
    Pallon takana pysymisestä tossa mun mielestä ei ole kysymys, vaan siitä, että oikean jalan päkiällä pitää olla painette, jotta sillä voi tarvittavat asiat tehdä.

    Kyllä, kyllä. Mutta sitä painetta ei tarvitse/pidä luoda siirtämällä paino sinne. Vaan ehkä enemmänkin vastustamalla painon siirtymistä (joka sinänsä olisi ihan luonnollista huomioon ottaen bsw:n liikedynamiikka).

    Hmm.. mää nään saman viestin tossa edellisen postaukseni viimeisessä kappaleessa 😉

    Kirjoitit aiemmin, että vasemman jalan tehtävä on myös estää painoa/painopistettä siirtymästä pois oikean päältä >> 100% agree.

    Paine on siis eri asia kuin paino. Mielestäni painon ei tarvitse koskaan olla oikean päällä, mutta painetta sitä vasten tulee luoda. Ja paine tulee painon siirtymisen ja (siihen liittyen) vasemman jalan lantiota kiertävän työn vastustamisesta bsw:ssä.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 154)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #229006 kohteessaBen Hoganin salaisuus

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Ben Hoganin salaisuus